eitaa logo
مرقومات/علی ریاحی پور
1.8هزار دنبال‌کننده
458 عکس
504 ویدیو
60 فایل
📝 مرقوماتی سیاسی و تاریخی... 🔴 کارشناس ارشد علوم سیاسی محقق و پژوهشگر انقلاب اسلامی 📲 ارتباط با ادمین ایتا: @Aliriahipoor
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸"وَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ عَلَى الْقَاعِدِينَ أَجْرًا عَظِيمًا؛ ﻭ خداوند ﺟﻬﺎﺩﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺧﺎﻧﻪ ﻧﺸﻴﻨﺎﻥِ [ﺑﻲ ﻋُﺬﺭ] ﺑﻪ ﭘﺎﺩﺍﺷﻲ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﺮﺗﺮﻱ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ." (نساء:۹۵) @margoomat
مرقومات/علی ریاحی پور
#کرونای_دیده_نشده_ها #جامعه_بی_طبقه_توحیدی @margoomat
‍ 🔴 کرونای طبقاتی.. 🔸ایجاد جامعه بی طبقه توحیدی و سخن نگفتن از بالا و پایین، شمال و جنوب، فقیر و غنی، استکبار و استضعاف و اساساً برچیدن این دو گانه های غیر توحیدی رسالت اساسی انبیأ و اولیا الهی ای بوده است که بارها در این راه مقدس جان خود را فدای این آرمان های الهی کرده و روزی ابراهیم بر نمرود، موسی بر فرعون و محمد (ص) بر اشراف مکه خروشیده و زمینه شکل گیری مدینه ای به دور از ساختار ظالمانه طبقاتی و خود برتر پندار عده ای بر خلق خدا را فراهم آورده چنان که میان سید قریشی و بلال حبشی تفاوتی نباشد. 🔸هر چند بلای کرونا دامان صاحبان قدرت و ثروت را هم می گیرد، اما گلوی نحیف ضعفا را شدید تر می فشارد. از وزیر و نماینده مجلس و پزشک و پرستار گرفته تا دست فروش و کارگر و راننده، همه با کرونا درگیرند، اما این کجا و آن کجا. کرونا برای هر دو خاطره می‌شود اما برای هر دو خاطره ای شیرین می شود یا تلخ؟ بعد ها هر دو از کرونا یاد خواهند کرد. اما آیا هر دو با لبخند ذکر یاد می کنند یا با اشک و حسرت و نفرت؟؟ فکر نمی کنم تشخیص اش سخت باشد. 🔹به گفته‌ی لیدی شیل، همسر سفیر انگلستان در عهد ناصری، زنان طبقه اشراف تبریز نه تنها از خبر شیوع وبا وحشت نمی‌کردند، که خوشحال هم می‌شدند و از این اتفاق استقبال می‌کردند؛ ماری شیل در کتاب خاطرات خود نوع مواجهه زنان اعیان تبریز با بیماری وبا را چنین تصویر می‌کند: "به هنگام شیوع وبا موقعیت جالبی برای زن‌های طبقه‌ی اعیان تبریز به وجود می‌آید و آن‌ها به جای این‌که از وقوع وبا در شهر یا شایعه‌ی همه‌گیری آن بترسند، برعکس با کمال خوشحالی از آن استقبال می‌نمودند؛ زیرا وجود این مرض در زندگی زن‌های تبریزی تنوعی ایجاد کرده و برای آنان آزادی از قید اسارت در منزل را فراهم می‌آورد. مهاجرت به ییلاق و خروج از شهر به آن‌ها که از زندگی یکنواخت روزانه در منزل به تنگ آمده‌اند‌، موقعیت خوبی ارزانی می‌دارد و زندگی چادرنشینی در ییلاق باعث می‌شود که از آزادی بیش‌تری برخوردار شوند، از طبیعت لذت ببرند و طعم گوشت تازه‌ی کباب بره را بچشند." 🔹به سخنان جناب حریرچی دقت کنید: « شدت بیماری و مرگ و میر حاصل از کرونا در قشر های ضعیف و فقرا بیش تر است که علت آن دسترسی کم تر آن ها به امکانات بهداشتی و درمانی مناسب است و همچنین آثار اقتصادی کرونا بر قشر های ضعیف و فقرا بیشتر از افراد برخوردار است‌. خانواده هایی با درآمد کم و افراد روزمزد و شاغلین بخش خصوصی در معرض خطر بیشتر کاهش درآمد و از دست دادن مشاغل خود هستند.» 🔸این روزها شعار در خانه بمانید و دست و صورت خود را بشویید و.. را زیاد شنیده اید. اما در همین تهران یا شهرهایی مثل اهواز مناطق و خانه هایی وجود دارد که شاید بهترین توصیه به آنان این باشد که اگر هم مجبورند شب ها خانه باشند، روزها از محیط زندگی خود فاصله بگیرند. کوره پز خانه های جنوب تهران تا مردمان عزیز عین دو اهواز سالهاست که درگیر وضعیتی هستند که دیگر شاید فرصت فکر کردن به کرونا هم نداشته باشند. 🔹 خانه های سست و گلی و محروم با اتاق های تنگ و کوچک که محل زندگی چندین خانواده است و گاهی جمعیت شان به بیش از ده نفر می رسد. با امکانات محدود بهداشتی و بی آبی و مشکل فاضلاب و.. اینان وضعیتی ندارند که بتوان از آنان خواست برای بیمار نشدن در خانه بمانند. کسانی که در بی آبی به سر می برند و ما از آنان انتظار داریم که مرتب دست های خود را بشویند و مراقب سلامتی خود باشند!! 🔸برای خیلی از بالا نشین ها کرونا و قرنطینه‌ی خانگی، نوعی تنوع در زندگی حساب می‌شود؛ بیماری آن‌قدرها که برای طبقه متوسط و ضعیف وحشتناک است، برای آن‌ها نیست. درحالی‌که خیلی از مردم محتاج تهیه‌ی مواد گندزدا و ماسک هستند، بچه‌پولدارها رنگ ماسک‌شان را با مانتو و لاک ناخن ست می‌کنند. آن‌ها که دغدغه‌ای برای نان‌شب ندارند، با کوهی از آذوقه می‌توانند ۱۴ روز که نه، ماه‌ها خود را قرنطینه کنند و از این فرصت برای تفریح و فراغت خاطر استفاده کنند. اگر بچه‌های پایین مجالی برای ترسیدن از بیماری ندارند، بالانشین‌ها اما نیازی به این ترس ندارند! 🔹نوع مواجهه با کرونا و مر‌گ‌ومیر همه‌گیر نیز برآمده از خاستگاه طبقاتی است؛ اینجا حتی توزیع ترس و وحشت حاصل از بیماری هم عادلانه نیست. حال آنکه عده‌ای به دنبال نان شب، فرصتی برای ترس ندارند و عده‌ای دیگر امکانی برای نترسیدن! 🔸در این روزهای عزیز شعبان که کم کم آماده رمضان می شویم باید گروه های مردمی و نهاد های حاکمیتی زمینه مواسات و همدلی میان مردم را فراهم آورده و بیش از پیش پای کار مبارزه با کرونا آمده و با برطرف کردن بخشی از مشکلات اقشار مستضعف جامعه، آنان را در مقابله با کرونا همراهی و همیاری کرده تا همه با هم کرونا را شکست دهیم. نسیم آنلاین :https://www.nasimonline.ir/Content/Detail/2350957/ ✍️ @margoomat
و من هنوز نمی‌دانم.. «نظام».. کیست؟ چیست؟ کجاست... @margoomat
16.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻من چطور توی خونه بمونم وقتی چیزی ندارم بخورم. وقتی میدونم که اگه بیام بیرون احتمال مرگ من ۹۰ درصده بازم میام چون چاره‌ای ندارم 🔶️امیدوارم که زودتر کرونا بگیرم، ما نمی تونیم خودکشی کنیم ولی هرروز آرزوی مرگ میکنیم، چون زندگی‌ای نداریم. این زندگیه؟ @margoomat
مرقومات/علی ریاحی پور
🔻من چطور توی خونه بمونم وقتی چیزی ندارم بخورم. وقتی میدونم که اگه بیام بیرون احتمال مرگ من ۹۰ درصده
⭕ لجن زار طبقاتی... 🔸کرونا با وجود همه مشکلاتی که برای جامعه ما فراهم آورد اما باعث آن شد که نگاهمان به سمت اتفاقات و افرادی برود که شاید تا دیروز نسبت به آنان غفلت و یا عدم فهم دقیق و ادراکی توأم با وارونه نمایی اجتماعی داشته ایم. کسانی که همیشه در و اجتماع منحط طبقاتی ما هستند. اینان هیچ موقع دیده نمی شوند، اصلا چرا باید دیده شوند؟ بگذاریم دردشان را بکشند و بمیرند ! هم خود راحت می‌شوند و هم ما. 🔸 جلوه ای دیگر از نهادینه شدن خصلت های طبقاتی را نشان داده و آشکار کننده موجود در جامعه است. این روزها منطق حاکم منطق سرمایه است. اگر پول داری می‌توانی زنده بمانی، اگر پول داری می توانی در خانه بمانی، اگر پول داری در فلان مدرسه و بیمارستان پذیرش میشوی و.. آری پول، این است که تعیین کننده ارزش و ضد ارزش است و تو در هر صورت محکوم به شکست و خرد شدن در زیر دست و پای سرمایه داران و مترفین و قارون و فرعون و احبار و رهبان های زمانه ای و تو باید رنج را همسفر خود کنی و گله ای هم نداشته باشی. 🔸رهبری پیش از پیروزی انقلاب در جلسات تفسیر خود سخنانی بیان داشتند که شاید مطرح کردن امروز آن منجر به زدن برچسب «فلانی ضد انقلاب است» شود : «یعنی چه اختلاف طبقاتی؟ یعنی اینکه انسان هایی که در این جامعه زندگی می‌کنند، اینها هم مثل هم نیستند؛ یک عده محکوم اند به اینکه محرومیت بکشند، رنج ببرند، خدمت گروه های دیگر را بکنند و باید از این محرومیت و رنج، گله ای هم نداشته باشند. یک عده هم بایستی برخوردار باشند، بهره مند باشند، لذت و عیش زندگی برای آنها باشد، از همه مزایا آنها بتوانند استفاده کنند و اشکالی هم نداشته باشد.» 🔹یا جای دیگر : «اگر در جامعه ای اختلاف طبقاتی بود، یعنی مردم جامعه، همه از لحاظ حقوق، با هم برابر نبودند، از لحاظ امکانات و مزایای زندگی، همه در یک تراز نبودند، یک عده توانستند بیشتر ببرند، بهتر ببرند، بهتر بگویند و زور بگویند و آن چه را که می خواهند، همان را انجام بدهند، و یک عده بیشتری مجبور بودند چشم به دست آنها باشند، گوش به فرمان آنها باشند، دست به بغل و کمر، در مقابل آنان باشند، سجده به خاک در مقابل آنها باشند؛ اگر یک اجتماعی به این صورت وجود پیدا کرد، به آن می گویند ؛ در این اجتماع اقتصاد هم طبقاتی است؛ در این اجتماع حکومت هم به ، طبقاتی ست؛ در این اجتماع، حقوق اساسی هم به سود طبقه بالاست یعنی طبقاتی ست .» 🔸تا زمانی که و اجتماع طبقاتی بر ما حاکم است و ما مشغول پند و اندرز به جماعت زرسالار و زراندوز و متکبر و بی خیال هستیم؛ باید نظاره کرد و دید که روز به روز این جماعت استکباری بر گرده مردم نشسته و به ریش همه ما می‌خندد. باید بر این طبقات ممتاز و صدرنشین خروج کرد؛ وگرنه در این همه ما غرق می شویم و آن روز است که دیگر مناسک مذهبی و.. هم تسلا دهنده این و البته شاید بهتر بگوییم «» نخواهند بود. 🔸چنان که بهشتی گفت: «بالا بروی یا پائین بیائی، جامعه ‌ای را اصلا بالای سرش قرآن پهن کنید، مادامی که در آن جامعه در یک سو گرسنه بیچاره از سرما بلرزد وجود دارد و در سوی دیگر متنعمان برخوردار از همه چیز، ، تمام چهره‌اش را هم با قرآن بپوشانید، باز لجن است. در یک جامعه‌ای، فاصله اقتصادی، فاصله همه‌چیزی به وجود می آورد، به طوری که قهوه‌خانه غیر از قهوه‌خانه است، حمام اشراف غیر از حمام کارگر است، وسیله نقلیه او غیر از اوست، مدرسه‌اش غیر از او، دانشگاهش غیر از اوست، خیاطش غیر از اوست، خیابان و محله‌اش غیر از اوست؛ همان بحثی که در جامعه ما کم‌کم دارد به وجود می‌آید. این را ما می‌گوییم و این چیزی است که جنگ طبقاتی را بدون برو برگرد ایجاد خواهد کرد.» 🔹درد بزرگ جمهوری اسلامی، طبقۀ مرفه جدیدی است که هر روز گردن‌کلفت‌تر و وقیح‌تر می‌شود. و این طبقۀ هارشده، اصلاً و ابداً خصلتِ جناحی ندارد؛ فراجناحی‌ترین طبقه در جمهوری اسلامی، همین طبقۀ ای است که مردم و مستضعفین در نظام اندیشه ای اش اساسا فهم نمی شود. 🔹کسانی که این وحدت قبیله‌ای در طبقۀ اشراف را نبینند و از دریچۀ تنگ سیاست‌زدگی به این پدیده نگاه کنند، دارند تنگۀ اُحد جمهوری اسلامی را رها کرده و به دشمن وامی‌گذارند. اصولگرا و اصلاح‌طلب، تنها جایی که تضاد و تمایزی باهم ندارند همین‌جاست؛ «اشرافیت»! اشرافیتی که یک سرش در ویژه‌خواری است و سر دیگرش در مستضعف کُشی. ✍️ @margoomat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸خدایا چرا اینجوری شدیم؟؟؟... 🔹إِلَهِي هَبْ لِي قَلْباً يُدْنِيهِ مِنْكَ شَوْقُهُ... خدايا، قلبى به من عنايت كن كه او را به نزديك كند.. 🔸این روزای باقی مونده رو قدر بدونیم... @margoomat
8.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴🔵 ما کارگران معدنیم فدائیان رهبریم!!! 🔰 ببینید و بخوانید... @margoomat
مرقومات/علی ریاحی پور
🔴🔵 ما کارگران معدنیم فدائیان رهبریم!!! 🔰 ببینید و بخوانید... @margoomat
‍ 🔴 ما کارگران معدنیم فدائیان رهبریم... 🔸احتمالا وقتی مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل این جماعت را می شنوید تعجب خواهید کرد! مگر 22بهمن و 13 آبان و روز قدس است؟ به قیافه و تجمع شان که نمی خورد! نه انگار اشتباه کردم؛ به نظر یه تجمع صنفی و اعتراضی و کارگری است.آره درسته؛ این فیلمه حضور امام جمعه کوهبنان و فرماندهان نظامی در جمع کارگران معترض معادن ذغالسنگ کرمانه. 🔸این اتفاق و این شعار ها البته برای کسانی که در تجمعات اعتراضی کارگری و صنفی و.. حداقل چند باری شرکت داشته اند امری طبیعی است؛ تبدیل به یک عرف شده است؛ چرا؟ چون تو اول باید ثابت کنی که ضد انقلاب نیستی تا صدایت شنیده شود و بتوانی مطالبات خود را صرفا بیان کنی. تو اول باید برادری ات را ثابت کنی تا خدای نکرده دشمن سواستفاده نکند!! و زبونم لال، زبونم لال به جرم تشویش اذهان عمومی و اقدام علیه امنیت ملی دستگیر نشی. 🔹از همین جهت است که می بینیم در اکثر این تجمعات لاجرم باید عکسی و یا دست نوشته ای با مضامین حمایت از نظام و رهبری را با خود به همراه داشت تا متفاوت نگاهت کنند. چند بار فیلم را ببینید. تصنعی بودن شعارها اذیتتان نمی کند؟ حالتان را بهم نمی زند؟ آنقدر  آقایان فضا را امنیتی کرده اند که کارگر بیچاره برای بیان مطالبات کارگری و معیشتی خودش باید شعار مرگ بر آمریکا سر دهد!! فضای امنیت زده به گونه ای است که اگر عده ای دغدغه مند بخواهند مشکل شان را بیان کنند،مجبورند برای اثبات خودی بودنشان،یکی در میان عکس رهبری را پرچم کنند و چند بار و هر بار بلند تر بگویند: «ما کارگران معدنیم فدائیان رهبریم.» 🔹بر خلاف نظر بعضی از متولیان امنیتی - اطلاعاتی کشور، مهمترین ضمانت تأمین امنیت(با همین نگاه حداقلی) برقراری عدالت در جامعه، توزیع برابر امکانات در جامعه، توزیع برابر فرصت، توزیع عادلانه ثروت و از بین بردن شکاف طبقاتی در جامعه است. 🔹 عدالت ناظر به نرم افزار انقلاب است و امنیت معطوف به سخت افزار انقلاب. اگر سخت افزار را بر نرم افزار و محتوای انقلاب ترجیح دهیم، عملا پروژه «استحاله انقلاب» با دستان خودمان رقم خواهد خورد و از انقلاب جز صورتی و از مبانی جز شعاری و از جمهوری اسلامی جز فردی عمامه به سر باقی نخواهد ماند. ✔️پ. ن: یادش بخیر تو بعضی تجمعات دانشجویی یادم هست تا نیروی انتظامی می اومد که جمع مون کنه مسیر شعارهارو به سمت « خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست»، «نیروی انتظامی یه نیروی ولایی» و... می بردیم. ✍️ @margoomat
🔴 مواساتم آرزوست!!! @margoomat
🔴 مواسات بدون روتوش.. 🔰 بعد از سخنرانی رهبر معظم انقلاب و مطرح کردن گفتمان مواسات شاهد شکل گیری حرکات و لبیک گفتن های گوناگون نسبت به این گزاره دینی بودیم. اما مخرج مشترک اکثر اقدامات صورت گرفته ذیل این مبحث، خلاصه شد در یک چیز؛ دادن بسته های غذایی که شامل مرغ و برنج و.. می باشد. و این یعنی تقلیل دادن یک مفهوم بزرگ که صدها مصداق بر آن مترتب است به یک حرکت حداقلی و رفع تکلیفی که از قضا در گذشته هم صورت می گرفته و البته دردی را هم دوا نخواهد کرد. ♦️ وقتی رهبر انقلاب  در شرایط درگیری با کرونا این دستور را می دهند؛ این یعنی به دنبال هدف و مقصودی هستند که حتما با دیروز متفاوت است و باید اتفاق جدیدی بیفتد و مخاطب اصلی این مواسات را افراد درگیر با کرونا مفروض گرفته اند و نه صرفا افراد فقیر و مساکینی که تا قبل از آن هم به آنان کمک های غذایی اعطا می شده است. 🔷 رهبر انقلاب درکتاب طرح کلی اندیشه اسلامی ذیل "مما رزقناهم یُنفقون" دو نکته را بیان می‌دارند. ۱."مارزقناهم" اعم از مال است. هر چه از خدا گرفته اند: پول، عمر، فرزند، آبرو، توان جسمی، فکر، زبان و بیان و خلاصه هر امکاناتی. ۲. انفاق هم هر خرج کردنی نیست. "آن خرج کردنی که خلٲیی را پرکند، انفاق است." حال سوال این است که به راستی بسته های غذایی چه خلأیی را جبران می کنند؟ آیا اولویتی فرا تر از آن متصور نیست؟ بسته هایی که حداکثر با آن افراد بتوانند یک هفته را سپری کنند دردی را دوا خواهد کرد؟ 🔸سخنگوی دولت گفت: ۳ونیم میلیون از مشاغل رسمی بطور مستقیم در معرض آسیب اند و ۴میلیون شاغل غیر رسمی در معرض توقف یا کاهش فعالیت یا کاهش دستمزد و اخراج اند! وزیر کار گفت: تا حالا ۶۰۰هزار نفر در سامانه بیمه بیکاری ثبت نام کرده اند! این دو قسم نه عمدتا شرایط شرعی فقیر محتاج نان شب را دارند و نه عرفا شٲن گرفتن انبان غذا! ما با افراد متعددی مواجه ایم که به هیچ وجه نیازی به این بسته های غذایی ندارند اما مشکلات فراوانی گریبان آنان را گرفته است؛ آیا اینان مصداق مواسات کردن با مؤمنین قرار نمی گیرند؟ 🔰 اما چاره چیست؟! مواردی به ذهن نگارنده می‌رسد. بخوانید.. 1️⃣ کاسبهایی وجود دارند که بخاطر اجاره ای بودن مغازه و بعضا وامدار بودن به اقساط و از دست دادن ماه اصلی فروش، ضرر جدی کرده اند و بعضا بیکار نیز شده اند. بسیاری از این مشاغل غیر رسمی اند و به علت مالیات و.. جایی ثبت رسمی نشده اند. کارگاه های تولیدی فراوانی وجود دارد که به سمت تعدیل نیرو و فروش ابزار آلات خود رفته اند. می شود با هماهنگی اداره کار و برخی اصناف و معتمدین بازار آنان را شناسایی و کمک هایی را به آنان اهدا کرد. 2️⃣ از آبرومان خرج کنیم. بسیاری از ما پول نداریم اما آبرو داریم. در بین فامیل، محل کار، همسایگان و حتی فضای مجازی برخی مشکلات را مطرح کنیم شاید به خاطر ما فرجی حاصل شود و واسطه خیر شویم. مثلا با صاحبان مغازه و خانه ها و طلبکارها صحبت کنیم که هوای مستاجرشان را داشته باشند.خرج کردن آبرو توسط معتمدین برای تخفیف یا بخشش اجاره آن کسبه یا تٲمین اجاره ماه تعطیل از برخی منابع. تهیه مساعده با کارت هدیه در خور برای بیکار شدگان توسط مومنان و پرداخت از طریق اداره کار و مانند آن برای حفظ شٲن نیز می تواند پر کردن خلٲیی باشد. 3️⃣ هم عهد شوید. مثلا یک قرارفامیلی بگذارید تا هزینه مهمانی و عیدی و هیات خانگی و .... را خرج مواسات و برادری کنید. مثلا به طور فامیلی، دو ماه یکبار نذر گوسفند برای فقرا داشته باشیم. یا مثلا خانوادگی عهد ببندیم که یک وعده مرغ کمتر مصرف کنیم و به نیازمند برسانیم. یا مثلا خرج یک مهمانی را بجایش یک وعده تنور یکی از محله های محروم را بخریم. بخصوص دم دمای غروب ماه رمضان. 4️⃣ لیستی از طرح های غیر مالی تهیه کنیم. مثلا برای سالمندان کوچه خرید انجام دهیم. یا بچه های پرورشگاه و بهزیستی را  با بازی و سرگرمی و چند تا شکلات و بادکنک شاد کنیم. کودکانِ کار را دریابیم. در این روزهای عزیز اهدای خون را نباید فراموش کرد. دیگران را هم به این سنت حسنه دعوت کنیم. خصوصا در بعضی از شهرها که مراکز پزشکی کمبود خون اعلام کرده و لزوم این عمل انسانی دوچندان می شود. و یا می توان برای دانش آموزانی که به واسطه تعطیلی مدارس در خانه نشسته اند و حتما مشکلات درسی پیدا خواهند کرد؛ خدمات آموزشی ارائه شود. کاری که بچه های دانشگاه فرهنگیان اهواز آن را کلید زده اند. 👇👇👇