eitaa logo
مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد)
121 دنبال‌کننده
93 عکس
8 ویدیو
0 فایل
این رسانه به معادلۀ «اندیشه، نظریه، مدل مفهومی و عملیاتی تا گفتمانی» و «پیشرفت، تجدد و توسعه» بر مدار دین قرآنی ـ اوصیایی نظر دارد و مخاطب را به هم‌اندیشی فرامی‌خواند. ⭕️به‌منظور رعایت حقوق مالکیت معنوی، انتشار مطالب تنها با ذکر نام کانال امکان‌پذیر است‌.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 چیستی اقتدار توسعه‌ای علوم انسانی 🟡 فراوری معرفت‌شناخت به‌طور خاص در عرصۀ اندیشه و دانش دینی (اسلامی)، در سه سطح تحلیلی، رخ می‌نماید: ۱. در سطح معنا و مفهوم‌شناسی علوم انسانی اسلامی؛ ۲. در سطح امکان‌‌پذیری و سامان ادراکی جاری اندیشۀ مزبور در ذیل علوم انسانی برآمده از آن؛ ۳. در سطح کارکردی این علوم بر فرض تولید آن‌ها. این فراوری یک منطق مشترک میان علوم انسانی و علوم انسانی دین‌شناخت و نیز منطق خودویژۀ علوم انسانی دین‌شناخت دارد. 🟢 « و » انتظار اصیل مخاطب علم، دین، مخاطب علم دینی و بدینسان مخاطب علوم انسانی دین‌شناخت از دیروز ظهور علم و دین و علم دینی و علوم انسانی تا به امروز است. تبلور این کارآمدی اینک در توسعۀ آینده‌نگار راهبردی تجسم روشن‌تری دارد. 🟢 وامدار پردازش دانشِ بنیان پیشرفت (رشد _ توسعه) است. از‌همین‌روی دانشِ بنیان پیشرفت یا دانش دارای اقتدار توسعه‌ای مضمون ناگزیر فراوری دانش مبنای نظام جمهوری اسلامی است. 🟡، با رویکرد دین‌شناخت قرآنی _ اوصیایی بر مدار عقلانیت اجتهادی حِکمی، وامدار آن رویکرد توسعه‌ای و این مکتب دانشی است و به عبارتی دیگر، درون‌زایی تحول در جهان معاصر ایرانی _ اسلامی در گام زیرساز خویش وامدار درون‌زایی مکتب دانشی بنیان نظام است. این ضرورت به تدریج خودآگاه نخبگان اندیشه‌ای و مدیریتی کشور می‌گردد. دانشی بنیان توسعۀ فراگیر پایدار است که دارای اقتدار درون‌زای توسعه‌ای باشد. خودتکاپوی توسعه‌ای ملت _ دولت ایران وامدار خودتکاپویی توسعه‌ای و کارآمدی و بهره‌وری دانش مبنای این نظام است. 🟡 تحولات سازوکاری نوباوه‌ای در ایران آغاز گردیده است. برای تحقق پیشرفت در یک «نظریۀ دین‌شهری و ایران شهری» درون‌زا و «الگوی راهبری تحول» مبتنی بر آنْ طراحی و به راه افتادن سازوکارهای ایجادکنندۀ پیشرفت ضرورت دارد. 🟢 یا ایدۀ کاربردی‌سازی علوم و از جمله علوم درون‌دینی و علوم انسانی، در متن فرایند تحقق این پیشرفت جامع‌نگر و به این قرار سازوکار روش‌شناخت آن ممکن می‌شود. 🟢 در نتیجۀ کارکرد سازوکارهای مستمر و بالنده اتفاق می‌افتد. اکنون در فرایندهای تلخ سعی و خطایی آشکار گردیده است که اقتصاد، سیاست، فرهنگ، اجتماع و تربیت دانش‌بنیان، وامدار تحقق اقتصاد دانش و به عبارتی دقیق‌تر «اقتدار توسعه‌ای علم» است. 🟡 ظرفیت پیشرفت‌آفرینی علم مبتنی بر مشروعیت مکتب مبنای این پیشرفت است. 🖋 احمد 🌐https://roshdcsrd.ac.ir/@markaz_strategic_roshd
🗞 کارکرد 📰 به گزارش دبیر گروه ، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد با حضور در نشست اخیر این گروه پژوهشی به بحث و تبادل‌نظر درخصوص کارکرد پرداخت. وی ابتدا به تعریف «» پرداخت و گفت: تفقه در دین سامان و نیز نظام جامع ادراکی رشد است و شامل سامانۀ جامع ادراکات حضوری، حقیقی و اعتباریِ معطوف به فرایند پیشرفت (رشد ـ توسعه) و به این قرار، علوم و دانش‌های برآمده از تکاپوی آن‌‌ها است. وی هم‌چنین درخصوص روش‌شناسی‌های این منظومه‌های ادراکی تأکید کرد: روش‌‌شناسی پیش‌‌رونده و بازخورندۀ پردازش الگوی پیشرفتْ دو منظومۀ... 💻 ادامه خبر.. 🌐https://roshdcsrd.ac.ir/@markaz_strategic_roshd
🗞 ما آدمیان 📰 دکتر احمد ، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه‌ (رشد)، در نشست با محوریت ما آدمیان به بررسی نقش ایمان در ایجاد حس امنیت و آرامش پرداخت. وی با تأکید بر جایگاه والای ایمان در زندگی انسان به تحلیل ابعاد مختلف آن از منظر آموزه‌های علوی و انسانی پرداخت. دکتر آکوچکیان در این نشست بیان کرد: آدمی خود، خویش را می‌آفریند و این‌گونه است که وجود او بر ماهیتش و ماهیت او بر موجودیتش مقدم است. حس توانمندی و خودتکاپویی برای آفریدن و خلاقیتْ حس امنیت‌آفرین و ایمنی‌بخشی است. مردمانی که محروم از آفریدگاری خویش‌اند دچار دلهره و اضطراب و آشفتگی هستند. وی با استناد به آموزه‌های امام علی (ع) تصریح کرد: امام مؤمنان علی (ع) با معرفی خداوند به انسان و دعوت انسان به مواجهۀ عاشقانه با او و نهادن دستان سرد انسان در میان دستان گرم و امیدبخش خداوندْ بزرگ‌ترین تکیه‌گاه وجودی را در اختیار انسان قرار می‌دهد. تکیه‌گاهی که ... 💻 ادامه خبر ... 🌐https://roshdcsrd.ac.ir/@markaz_strategic_roshd
🔰 تعریف تحلیلی «تفقه در دین» 🔸«» فرایند اندیشه و شناخت پژوهش‌گرانۀ روشمند و سیستماتیک کلیت تعالیم دین در همۀ ابعاد و حوزه‌های ادراکی است، به گونه‌ای که به تربیت انسانی و مدیریت اجتماعی دست دهد و زمینه‌ساز گرایش ارادی افراد جامعه و کلیت جامعه به پاسداری از کیان ایمانی باشد. 🔹«» با نظر به آموزه‌های قرآنی ـ حدیثی همان نظام جامع ادراکی رشدشناخت دین و دین‌شناخت رشد (فراگیر دو نظام گزاره‌ای حقیقی و انشایی) است که با نظر به قابلیت معرفت‌شناختی و روش‌شناختی‌اش قابلیت بسامانآوری پارادایمهای پیشرفت درون‌زای دین‌شناخت را دارد. از این رهگذر، ظرفیت جریانیابی در دو عرصۀ فردی (تربیت) و اجتماعی (مدیریت اجتماعی) و زمینه‌سازی گرایش حِکمی (حکمت شدن و بودگی انسانی) و رویکرد آحاد انسانی جامعۀ هدف را به پاسداری از کیان ایمانی خویش دارد. ///یک بهرۀ این تعریف آغازین آن است که یک نظریۀ دینی مدیریت تحول و تغییر انسانی یا اجتماعی بایستی ناظر به همۀ ابعاد تعالیم دین باشد و نه‌تنها جنبه‌ای از آن. 🔸این تعریف را اندکی بازتحلیل کنیم. «» کاوش و جریان اندیشه‌ای و پژوهشی دین‌شناخت با اوصاف زیر است: ۱. رشدنگر و به تعبیری دیگر، فهم راهبر به تغییر اجتماعی و تحول و کنش تاریخی رشدیابنده است؛ ۲. نظام‌واره در مجموعه و کلیت سیستماتیک گزارههای اخباری و انشایی دینی است؛ ۳. ریشه‌دار در همۀ عرصه‌های ادراکی تا اوج جریان فهم و آگاهی و سطوح شناخت و تا گسترده‌ترین و ژرف‌ترین لایه‌های حیات انسانی است؛ ۴. از منظر آموزه‌های نظام‌وارۀ دین عبارت است از شناخت موضوعات و فرایندهای در حرکت و پدیدار حیات و ارائۀ رهیافت‌های راهبری رشد انسانی ـ اجتماعی که به انذار و اصلاح و تدبیر توسعه‌ای (حرکت از وضع موجود به سوی وضعیت مطلوب) دست می‌دهد؛ ۵. زمینه‌ساز گرایش خودآگاهانه و ارادی و خودتوانمندانۀ جامعه و آحاد انسانی آن به بلوغ روان‌شناختی و جامعه‌شناختی خود است؛ ۶. به عهده‌داری و پاسداری خودتوانمندانۀ عدالت‌بنیاد جامعۀ انسانی مخاطب و هدف (لِیقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْط) از کیان ایمانی خویش می‌انجامد. 🔹خاستگاه فرایندهای «تفقه در دین» است. شناختی این‌گونه می‌تواند بنیان معرفتی و اندیشه‌ای مدیریت راهبردی نظام اجتماعی باشد و نظریۀ ولایت فقیه همان مدیریت توسعه‌ای تفقه‌ در دین‌مدار است. 🖋 احمد ▫️ 🌐https://roshdcsrd.ac.ir/@markaz_strategic_roshd
🗞 بهره‌های پارادایم هنر 📰 نشست علمی با موضوع « _هنر» برگزار شد. در این نشست، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد ، استاد راهبر این گروه پژوهشی، حضور یافت و با جمعی از هم‌اندیشان و هم‌پژوهان به بحث و تبادل‌نظر دربارۀ موضوع نشست پرداخت. آکوچکیان گفت: «» در افق مکتب برگزیدۀ معنا و زندگی در خاستگاه فلسفۀ دین ـ فلسفۀ هنر مجال حضور پارادایمی دارد. وی در جمع‌بند مباحث خویش تصریح کرد: .... 💻 ادامه خبر... 🌐https://roshdcsrd.ac.ir/@markaz_strategic_roshd
🏴 همواره در خط ▪️وقت وداع زمینی از و سلام همواره به مرام اوست: ۱. در تداوم‌بخشی نظام دانشی دین معیار در مثل باقر و صادق آل محمد (ع) و ازجمله بسط منبع حدیثی دین‌پژوهی؛ ۲. در ترسیم عینی زیستمان و شخصیت معیار انسانی رشد در مثل عبادت، علم، بردباری و بخشندگی؛ ۳. در تدبیر روشمند جهان دین و جهان دینداری در بحرانی‌ترین دوران قدرت و خفقان حاکمیت عباسی با منصور، هادی، مهدی و هارون عباسی و ترسیم امامت و مشروعیت حاکمیت معیار دربرابر جریان سیاه حکومت عباسی؛ ۴. در زمینه‌‌سازی جریان حضور تشیع در جهان ایرانی به‌ویژه از مجرای سازمان وکالت در ارتباط با شیعیان؛ ۵. پس در ترجمان اوج روش‌شناسی نسبت‌داری عقل و وحی. ▫️شاگردی مرام آن آموزگار جان خیرمان باشد. 🌐https://roshdcsrd.ac.ir/@markaz_strategic_roshd
📖 معرفی: هنر حکمی، زبان‌داری تجربۀ حضور در هستی و گشودگی به آن و آفریدگاری هستی در دو روی به‌هم‌پیوسته است؛ روی در تجربۀ معراجی نسبت‌داری با هستی و اصل بودگی مطلق (خداوند و امر قدسی) که زبان آشکارگر آن «خدای‌نامه» و روی دیگر در تجربۀ اصل بودگی خویش و هستومندی خود که زبان نشان‌گر آن، «حکایت خودی» و «خودی‌نامه» نام گرفته است. «هنر ـ شعر حکمی» و «هنر ـ شعر قدر» در این اثر معرفی می‌شود. اولین ویرایش از «نظریۀ هنر و شعر حکمی» در کتاب «تا انتها همیشه آفتاب» عرضه شد و اینک ویرایش دیگری از نظریۀ هنر و شعر حکمی پیش روست. فراز آغازین اثر، تصویری از «شعر طنین حکمت» است و فراز دیگر، برآیند تاریخیت سالک رشد را در زبان شعر به تصویر می‌کشد، زبانی که می‌خواهد طنینی از برهۀ حضور شاعر در زمان حال، حاضرانه زیستن و آفریدگاری آیندۀ او باشد. 📘 مشخصات: عنوان کتاب: آخرین فصل پیش از آغاز نام نویسنده: احمد سال نشر: ۱۳۹۹ تیراژ: ۱۰۰۰ نوبت چاپ: اول ناشر: بنیاد اندیشۀ دینی و مطالعات توسعه تعداد صفحات: ۲۰۴ شابک: ۷-۹۵۳۲۶-۶۰۰-۹۷۸ 📦 خرید از طریق سایت 🌐https://roshdcsrd.ac.ir/@markaz_strategic_roshd
☀️ تو جاده‌های عشق و معنای زندگی را به انتها رسانده‌ای! خدا چگونه پس‌از تو پیامبری بیاورد؟ 🔹 با سلام و پاسداشت حضور تاریخی محمد مصطفی (ص) در خط پایانی سلسلۀ نبوت 🔸 به‌مثابۀ الگوی معیار زندگی و رشد «عقل» و «وحی» هستند و ضریب عقل، یعنی وحی، با سلسلۀ انبیا به میان آمد و اوج ممکن این ضریب با محمد امین در خط پایانی سلسلۀ نبوت رخ نمود. انسان معیار امروز انتخاب می‌شود و حاضر است. هستندگی خداوند در زمین با اسماء و صفات اوست و رسول و امام مصطفای ما ترجمان این هستندگی انسانی و تاریخی است. او با حقیقت جانش، آموزگار تفسیر و تدبیر لایق اوج جنس معنای زندگی و تاریخ است! 🔹 بر رسم فلسفۀ دینْ «رسول» می‌خواهد و عینیت زیستی زندگی رسول را برای ترجمان عینی زیستمانی و راهبر عینی آینده‌نگار. 🔸اینک حضور تاریخی محمد مصطفی (ص) در خط پایانی سلسلۀ نبوت است. محمد نبی و امام مصطفی فرصت انگیختگی انسان معیار است. این فرصت برای ماست. 🌼 تبریک این حضور جان! 🌐https://roshdcsrd.ac.ir/@markaz_strategic_roshd
🟢 ضرورت رهسپاری به 🔸نظریه‌های پیشنهادی در هم‌چنان تا ارائۀ پاسخ بایسته‌‌ای برای کارکرد اصلی این علوم یعنی الگوی تأمین اقتدار توسعه‌ای جامعۀ معاصر ایرانی فاصلۀ قابل‌تأملی دارند. این امر به‌ناگزیر مستلزم و توجیه‌کنندۀ ضرورت عرضۀ مدلی جدید با شرایط لازم و کافی در عرصۀ علم دینی است. با نظر به تحلیل انتقادی این نظریه‌ها، هم‌چنین با توجه به مشکلات پیش پای نظریه‌های داعیه‌ورز اصل علم دینی و کاربردی بودن آن با لحاظ دغدغه‌های برجستۀ چندی، رهسپاری به نظریه‌ای تازه‌ ضروری می‌نماید: ۱. در سطح ـ : روشن است که شرط سنجش کامل یک مدل براساس شاخص‌های معین و بایستهْ استخراج مبانی و اصول و عناصر کلان حاکم بر آن مدل است. بی‌شک برای استخراج چنین نکاتی از یک نظریه باید آن نظریه در حد یک مدل منضبط عرضه شده باشد؛ به این معنا که آن مدل در یک پارادایم خاص که از پیش‌فرض‌ها، مبانی، منابع، اصول کلان و روش‌های خاصی پیروی می‌کند مطرح شده باشد تا بتوان با استخراج امور یادشده آنها را به شاخصهای ثابت عرضه کرد و براساس آن‌ها به سنجش گرفت؛ ۲. در سطح : دقت در نظریههای علم دینی نشان از آن دارد که اغلب صاحب‌نظران کوشش چندانی برای عرضۀ سیستماتیک، روشمند و منضبط نظریۀ خویش نکرده‌اند و به تعبیر ما، دیدگاه خویش را بهمثابۀ مدلی پارادایمیک ترسیم و تبيين ننموده‌اند. همین امر باعث شده است تا موضع آن‌ها در قبال بنیادیترین مسائل هر مدل، که شرط لازم مدل بودن یک مدل است، شفاف، و به طور دقیق معلوم نباشد که با مدل رقیب خویش در این مبانی، اصول، روشها و عناصر کلان، چه تمایزات و تشابهاتی دارد و چگونه مدعی برتری است. واقع آن است که بیشتر نظریههای مطرح در علم دینی مدلنما هستند و شرایط لازم عرضه به‌مثابۀ یک مدل را ندارند؛ ۳. از چشم‌انداز ورود به سطح : عرضه نشدن مدل‌واره و به تعبيری دیگر، پارادایمیک نبودن مدلهای مطرح درخصوص علم دینی عرصۀ سنجش این دیدگاه‌ها را با دشواری بسیاری روبه‌رو ساخته است. این امر به خودی خود نقص عمدۀ بیشتر این مدلها به شمار میرود و باید در عرضۀ مدل تأسیسی مراقب بود تا این نقص در حد امکان برطرف شود؛ ۴. توانمندی در از طریق تفسیر متن دین و جریان در ذیل دانش دینی: مدل‌های عرضه‌شده در باب علم دینی به خودی خود ویژگی‌ها و نکات مثبتی دارند، اما به نظر می‌رسد تاکنون توفیق لازم و کافی برای تولید دانش دینی نداشتهاند. علت آن در واقع به همان نقص‌های درونی خود مدل‌ها بازمیگردد که در کنار نقص یادشده موجب شده است تا نظریۀ عرضه‌شده توان تولید دانش دینی را چنان‌که باید نداشته باشد؛ یعنی ظرفیت ورود مدل عرضه‌شده در باب علم دینی به تولید دانش دینی؛ ۵. مطرح در علم دینی این ضرورت را آشکار میسازد که برای تولید کارآمد دانش دینی باید به ساخت مدلی واقعی بر پایۀ شرطهای لازم و کافی مدلسازی همت گماشت و البته در این مسیر بایستی از همۀ محاسن و ویژگیهای مثبت مدلهای پیشین بهره برد. احمد آکوچکیان 🌐https://roshdcsrd.ac.ir/@markaz_strategic_roshd