✅ کوچ شبهات و پرسشها(3)
❎ سالهای گذشته وقتی محرم از راه می رسید روحانیت با چند شبهه تکراری تاریخی و کلامی پیرامون برخی شخصیتهای عاشورا و تعارض علم امام(ع) با واقعه کربلا و یکی دو شبهه دیگر روبرو بود که اگر میخواستی تاریخچه ای برای هرکدام از پرسشها و پاسخها بنویسی، شاید تعدادی از آنها سابقه ای بیش از هزار سال داشت. اما امسال با ظهور کرونا و رونمایی از پروتکل های بهداشتی برای برپایی مجالس عزاداری (روضه و عزاداری پروتکلی) دهها و صدها پرسش و شبهه جدید فضای ذهنی جامعه و بخصوص نیروهای مذهبی را درگیر خودش کرده است.
⬅️ روز و ساعتی نیست که کلیپ جدیدی از واعظ و مداح عزیزی از راه نرسد که با دهها عبارت تند و تیز به مقررات اعلان شده عزاداری حمله نکند و با تحریک غیرت عزاداران حسینی دیگران را یزیدی و عامل متوکل عباسی نخواند و البته پشت بند آن به سرعت، استوری و کلیپ های تند و گزنده دیگر ی از راه می رسند که سعی دارند گروه اول را افراطی و ناآگاه توصیف کنند.
❎ دعوای نیروهای مذهبی فرصت خوبی برای مخالفان اعتقادی ایجاد کرده تا با طرح شبهات کلامی جدید در ناهمخوانی باورها با آنچه کرونا بر سر مراسمها و انگیزه و میزان شرکت افراد آورده، حسابی میدان داری کرده و چالشهای اعتقادی فراوانی را برای جامعه مذهبی رقم بزنند. نیروهای مذهبی هم با مشغول بودن به درگیری درونی، دیگر تاب و توانی برای فکر کردن و چاره جویی برای شبهات و یا آنچه پس از این محرم بر سر سفره اعتقادی مردم باقی خواهد ماند، ندارند.
⬅️ شبهات این محرم، از جهت تنوع و فراوانی با هیچ دوره دیگری قابل مقایسه نخواهد بود و توان نیروهای اعتقادی نیز در مواردی سمت و سویی غیر از مبارزه با مخالفان تفکر عاشورایی پیدا کرده و به یقه گیری از همدیگر کشیده شده است.
❎ کوچ شبهات محرم امسال فقط در مسئله و موضوع رخ نداده بلکه در مواردی به تولید کننده شبهات نیز کشیده شده است. معدودی از یاوران اعتقادی هیئت و مسجد، خود در نقش شبهه افکن فرو رفته و فارغ از بازخورد سخنان خود چه دست و پایی که برای نظریه پردازیهای چالش آفرین نمی زنند. در چنین اوضاعی بجاست ناله ای از سوز دل برآید که، مظلوم حسین (ع) ، غریب حسین (ع).
دارم به سر هوای تو یا ایهاالغریب
دارم به لب نوای تو یا ایهاالغریب
#شبههشناسی
#آسیبشناسیپاسخگوییدینی
✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺
https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
🔵مجازات پاسخگویی بدون علم🤫
1️⃣ بعضی و قتها از روی غفلت و یا سَرسَری گرفتن پاسخگویی دینی، ممکن است در مواجهه با پرسش، بدون آگاهی لازم و یا تحقیق ضروری ، به پاسخدهی بپردازیم و یادمان رفته باشد که مراجعه مردم به ما برای آشنایی با دین خدا و آگاهی از حکم اوست، نه شنیدن آراء و نظریه های شخصی و روبرویی با طَبَق طَبَق افاضات بی سند و مدرک ما.
بد نیست برای آشنایی با پیامدهای( اخروی و دنیوی) این نوع پاسخگویی( و بی نیاز از هر توضیحی)این روایت رابخوانیم و به خاطر بسپاریم.
2️⃣ عن ابن أبي عمير، عن رجل، عن إسحاق بن عمّار قال: قلت لأبي عبد اللّه عليه السلام : إنّ رجلاً استشارني في الحجّ و كان ضعيف الحال فأشرت عليه أن لا يحجّ، فقال: ما أخلقك أن تمرض سنة، قال: فمرضت سنة.
اسحاق بن عمار به حضرت امام صادق (علیه السّلام) عرض کرد: مردى با من، در رفتن حج مشورت کرد و چون او را ضعیف الحال دیدم( بدون بررسی دقیق مسئله اسطاعت حج) او را از حج رفتن بازداشتم. امام (علیه السّلام) فرمود: «چقدر سزاوارى که براى این کارى که کردى یک سال مریض شوى» .اسحاق گفت: همانطورىکه امام (علیه السّلام) فرموده بود، یک سال مریض شدم . (الکافي ج۴ ص۲۷۱- من لا یحضره الفقیه ج۲ ص۲۲۱- تهذيب الأحكام ج۵ ص۴۵۰)
#آسیبشناسیپاسخگویدینی
✍️ سیدحسن هاشمی 🌺
https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
🍀 آشنایی با تاریخچه پاسخگویی دینی(2)
✅ برای بسیاری از ما اصطلاح پاسخگویی به شبهات؛ واژه نو و جدیدی مینماید که انگار ظهور و پیدایش آن از چند ده سال قبل عقب تر نمی رود. اما حقیقت این است که این واژه نه واژه جدیدی است و نه چالش با شبهات نوبرانه روزگار ماست که امکان الگوگیری از روشهای تجربه شده قبلی را نداشته باشد.
❎ برای آشنایی با سنّت و تاریخچۀ پاسخگویی به شبهات میتوان از شیخ مفید( ۳۳۶ یا ۳۳۸ ـ ۴۱۳ق) سخن به میان آورد که مجالس و مکاتبات پاسخگویی او، میراثی گرانبها در این زمینه محسوب میگردد. عالمی که نه تنها مورد احترام شیعه بوده و هست، بلکه بزرگان اهل تسنن چون؛ ابن حَجَر عسقلانی، ابن عماد حنبلی، شافعی و ...دانش و رفتار او را مورد تحسین قرار داده و ستوده اند.
❇️ میراث مکتوب پاسخگویی شیخ مفید(ره) را میتوان در سه دسته جای داد:
1) پاسخ به شبهات مخالفین اعتقادی شیعه که در بین جامعه شیعی توسط مخالفین نشر داده شده است و بیشتر روش تدافعی دارد( مانند کتاب «الفُصولُ العَشَرة فی الغَیبَة» در پاسخ به ده شبهه پیرامون اعتقاد به مهدویت و یا «المَسائِل الصاغانیّة» که به ده ایراد فقهی و شبهه پیرامون اصالت اسلامی فتاوی فقهی شیعه می باشد).
2) پاسخ به شبهات و پرسشهای برخی شیعیان که برای ایشان فرستاده شده و در تبیین و یا دفاع از آن درماندهاند که بیشتر روش تبیینی در پیش گرفته است(مانند: «المسائل السَّرویّه» در پاسخ به ده شبهه کلیدی کلامی، فقهی و حدیث شناسی که از شیعیان ساری مازندران برای ایشان ارسال شده بوده است).
3) پاسخ به پرسشها و شبهاتی که بصورت دو سویه، به اثبات ادعای شیعه و رد ادعای مخالفین میپردازد و روش تدافعی، تهاجمی دارد( مانند: «الافصاح فی الإمامة» که دراین کتاب به اثبات امامت حضرت علی علیهالسلام پرداخته و نظریۀ مخالفان را ابطال کرده است).
❇️نکته جالب آنکه از میان 175 کتاب و رسالۀ شیخ مفید (ره) بیشتر به پاسخگویی به پرسشها، شبهات و چالشهای اعتقادی شیعیان پرداخته شده و دراین راستا، چنانکه به شبهات اعتقادی (شبهات کلامی، حدیثی، نسبت قرآن و حدیث و ...) توجه نموده، به شبهات مرتبط با مناسک و تکالیف شیعه( شبهات فقهی) نیز توجه نموده است که نشان از جامعیت علمی و گسترۀ وسیع نگاه او در صیانت اعتقادی جامعۀ دینی دارد.
❎پاسخگویی ایشان به شبهات فقط بصورت مکتوب نبوده و با برپایی مجالسی برای شیعیان و شاگردان خویش در منزل خود، به گعدۀ علمی و شب نشینی دانشی و پاسخگویی میپرداخته است و همچنین با شرکت در مناظرات علمی بین علماء بزرگ مذاهب که در بغداد و با حضور خلفای عباسی برگزار میشد،به پرسشها و شبهات آنان نسبت به مذهب شیعه پاسخ میدادند. سنّتی که بر اساس گزارشهای تاریخی تا چهل سال توسط ایشان ادامه یافته است.
✅ سلامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَ يَوْمَ يَمُوتُ وَ يَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا.
#تاریخچهپاسخگویی
✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺
https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
🔵 دالان پژواک
1️⃣ خیلی از خبرهای جَعلی و شُبهاتی که در فضای مجازی دستبهدست میشود، اگر منطقی تحلیل شود، باورش سخت است که کسی آن را پذیرفته باشد؛ گاهی حتی بنظر خندهدار هم میآیند.
به عنوان نمونه جوانی می گفت: زمانی که روسها قند را وارد ایران کردند، مردم دیدند عجب طعمش با چایی چفت و جفت میشه و حالا هی چایی بخور و پس کی نخور. میخوردند و حسابی کیفُور میشدند. امّا روسها یادشون رفت سهم ملّاها را از فروش قندها بدهند تا اینکه منبریها رفتندبالای منبر و گفتند: ای مردم قند نخورینااااااا،قند خوردن حرومه، حروووم!!!!. ملّت هم که حسابی حرف گوش کن!!!، گفتند: چَشم، سَمعاً و طاعتاً، دیگه از امروز چای را با قندنمیخوریم!!! بالآخره چای تلخ به ز سوزش آتش!!!. روسها هم دیدند ای بابا، قندهاشون روی دستشون باد کرده و فروش نمیره. به صِرافت میافتند و بزرگشون میگه: تا سهمیه ملّاها را ندیم، حال و روزمون همینه. زودتر پورسانت فروش را بدید تا ملّاها قند را حلالش کنند. اینها هم وقتی سهمشون را گرفتند، دوباره رفتند بالای منبر و روایت پشت روایت که؛ ای مردم، اون حرفی که برای حُرمت قند زدیم درست بود؛ امّا یه راه حل پیدا کردیم برای حلال کردنش و آنهم اینکه اگر قند رو بزنین توی چایی و بعد بُخورین، دیگه حروم نیست و میشه حلالاً طیباً!!!.
2️⃣ داستان آنقدر خنده دار است که مُرغ زیر پُلُو هم از شنیدنش خنده اش میگیرد، امّا پرسش این است که پس چرا برخی باورش میکنند؟.
پاسخ ساده است؛افرادی که وارد «دالان پژواک» میشوند، اطلاعاتی که باورهای آنها را تأیید میکند میپذیرند و داده های دیگر را پس می زنند. چنین افرادی هرچه در پذیرش حرفهای بی سند و مدرک و بعضاً خنده آور با گارد باز عمل می کنند، در برابر حرفهای مخالف خود ولو باسند و مدرک و استدلال موضع گرفته و مقاومت میکنند. باورهای شکل گرفته جدید ایشان نقش «ابرروایتها» را برای آنان بازی میکند که جلوی پذیرش اطلاعات جدید را میگیرد و تقریباً یک غارفکری برای شخص ایجاد میگردد.
3️⃣ شبهه افکنان و مخالفان اعتقادی از این تکنیک بخوبی استفاده کرده و با سوء استفاده از شرایط محیطی مخاطب که زمینه پذیرش اخبار و اطلاعات ضد دینی را فراهم کرده، با تزریق حس منفی نسبت به دین و نیروهای مذهبی، او را وارد یک دالان پژواک کرده که مخاطب فقط دوست دارد اخبار و اطلاعاتی که همسو با باور ایجاد شده اش را دارد شنیده و ببیند و آنرا باز نشر دهد. این فرو رفتن در غار فکری و تکرار و بازنشر اطلاعات مسموم آنقدر ادامه پیدا میکند تا یک باور فراگیر برای بخشی از جامعه در یک موضوع که از قبل طراحی شده شکل بگیرد( که براحتی در بین اطرافیانمان نمونه هایش را می بینیم).
4️⃣ وقتی فردی وارد دالان پژواک رسانهای مخالف دینی میشود، تمایل به عضویت در گروههایی دارد که اطلاعات و داده های موافق با باورهای مخالف دینی خودش را داشته و شب و روز کارش می شود سَرَک کشیدن ازاین گروه به آن گروه مسموم و حتّی فوروارد کردن این اطلاعات آلوده برای گروههای دوستانه و خانوادگی. ناگفته پیداست که اگر شخصی پُست مخالف و یا پاسخی بگذارد، چند نفر با لجاجت و ادبیّات مناسب و نامناسب روی سرش ریخته میخواهند و کُرک و پَرش را بکنند که چرا از عقاید دفاع می کنی؟ تو مَواجِب بگیری؟ و...!!!. چنین افرادی عضویت و شهروندی خودشان را در جغرافیای مخالفان دینی ولو به اشتباه پذیرفته و برای آن حتّی سربازی و فداکاری هم میکنند.
5️⃣ حال تحلیل این مسئله برای ما ساده تر خواهد بود تا بفهمیم چرا برخی افراد، اخبار جعلی و غیر مستند ضد دینی را بهتر از پاسخهای مستند و منطقی میپذیرند. البته از باب «یه سوزن به خود و یه جوالدوز به دیگران» باید گفت؛ بعضیها با عقاید مردم چه کردند که خبر دروغ و بی سند، مشتری بیشتری از سخن مستند دارد؟.
#شبههشناسی
✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺
https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
🔵چرا حجاب من آره، چشم چرانی مردها نه؟
چند وقت پیش برای خرید مایحتاج خانه به بازار رفته بودم. هوش و هواسم حسابی به این جمع شده بود که چه جوری بین مثلث لیست خرید خانه و قیمتها و باقیماده ناچیز کارت بانکی تعادل بر قرار کنم که خانمی حدود سی ساله البته با حجابی که البته مورد پسند مذهبیها نبود کنارم ایستاد و گفت: ببخشید حاج آقا انتقادی از شما روحانیون داشتم، گفتم: بفرمائید درخدمتم، انتقاد شما را میشنوم.
گفت: میشه بفرمائید چرا اینقدر به حجاب ما خانهما گیر میدید و هیچ ایرادی به مردان هوس ران و چشم چران ندارید که با دریدگی و مزاحمتهای کلامی و بالاترش برای خانمهایی مثل من مزاحمت ایجاد میکنند؟
گفتم: ببخشید، منظورتون از خانهمهایی مثل من، چیه؟ ویژگی خاصی مد نظرتون هست؟
گفت: یعنی مثل من چادری نیست و برای لباس پوشیدن راحته و به خودش سخت نمیگره؟
گفتم: حالا میتونم از شما سوالی بپرسم؟ گفت: بفرمائید. گفتم: شما چرا از بین این همه جمعیت حاضر در بازار مستقیم اومدید سراغ من و این مطالب را به من گفتید؟. گفت: خب معلومه لباس روحانیت پوشیدید و هرکسی سوأل و مطلب مرتبطی با دین داشته باشه سراغ شما میاد.
گفتم: حالا با همین منطقی که فرمودید؛ یعنی لباس من پیام خاصی برای شما داشت و بر اساس پیام لباس من به سراغ من اومدید، فکر نمیکنید نوع پوشش و لباس شما برا آن دسته از مردان هوسران هم پیامی داره که شما را برای آزار کلامی و حرکتی انتخاب میکنن و سراغ کسایی دیگه نمیرن؟. دیدم حسابی رفت توی فکر و سبک و سنگین کردن حرفهای من که ادامه دادم؛
خواهرم، چه بخواهیم و چه نخواهیم، نوع پوشش من و شما در فضای عمومی قضاوت افراد را بدنبال داره و بر اساس آن رفتار وگفتارمتفاوتی را برای برخورد ما انتخاب میکنند. خود من بارها به جوانهایی تذکر دادم که چرا سر مسیر ناموس مردم قرار گرفته و مزاحمت ایجاد میکنید؟. و جواب شنیدم که حاجی، مزاحمت؛ اگه خود این خانوما طالبش نبودن، اینجوری توی خیابون نمیاومدند.
#یادداشت
✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺
https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
11.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔵 پیاده روی با حجاب و بی حجاب در خیابان مَنهَتَن نیویورک. قضاوت با شما، حجاب بر امنیت خانمها تأثیر دارد یا ندارد؟.
https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
25.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بارگذاری جدید👇
❓علت اختلاف فقهاء در اعلام ابتدا و انتهای ماه رمضان چیست؟!!!
❓چرا فقهاء با تشکیل جلساتی اختلاف خودشون رو رفع نمیکنند؟!!!
❓آیا نمیتوان با نرم افزارهای کامپیوتری ابتدا و انتهای ماههای قمری رو به شکل دقیق تعیین کرد؟!! چرا فقهاء از این نرم افزارها استفاده نمیکنند؟!!!
❓چرا بین ایران و برخی دیگر از کشورهای اسلامی در اعلام ابتدا یا انتهای ماه رمضان اختلاف وجود دارد؟!!!
❓چرا بین تقویم و زمانی که از سوی فقهاء به عنوان عید فطر اعلام میشود گاه اختلاف به وجود میآید؟!!!
✅ پاسخ علمی به همه این سوالها رو در این کلیپ مشاهده کنید.
https://eitaa.com/marzbanandishe🌺
❇️ انتحال و جریان شناسی شبهات🧐
انتحال،سرقت علمی و ادبی به این معنی است که از ایدهها، کلمات یا افکار شخص دیگری استفاده کنیم بدون اینکه به آن شخص ارجاع دهیم یا از وی برای این کار اجازه بگیریم.
برخی سرفصلهایی که در این کانال گذاشتهام و یا درکلاسهای خود بصورت جزوه و... در اختیار دیگران قرار گرفته،( مانند؛ جریان شناسی، گونه شناسی شبهات و...) حاصل زحمات و مطالعات و تحلیلهای چند ساله از شبهه شناسی، شبهه پژوهی و تحلیل گروههای تولید کننده شبهات است که ناگفته پیداست عمر گرانی برده تا حاصلی پیدا شده است.
بخلی نداشته و رضایت کامل دارم که این یافتهها را در تدریسها وآموزش دیگر علاقه مندان مورد استفاده قرار دهید و بر این توسعه دانایی مسروم. ولی به رسم امانت و اخلاق علمی اگر در کتاب و یا مقاله و یا هر استفاده دیگری به نشر رساندید، بیان صاحب ایده و مالک معنوی اثر علمی، از بزرگی شما نکاسته و جنبه قدر شناسی شما را برای دیگران بیشتر عیان خواهد ساخت.
حافظ شیرازی:
سخن سربسته گفتی با حریفان
خدا را زین معما پرده بردار
🌸با تشکر؛ سید حسن هاشمی جزی
https://eitaa.com/marzbanandishe🌺
❇️ناهمخوانی گزارشها و پیدایش پرسشها و شبهات
1️⃣ دیروز چند نفر از دوستان قدیمیام زنگ زدند و گفتند: آقا یکی دو ساعته چند نفر از برو و بچههای مسجد با هم سر این مسئله بحث میکنیم که؛ چطور حضرت علی(ع) صدای فقیر را در نماز شنید و خاتم بخشی کرد، امّا درد کشیدن تیر از پای خود را احساس نکرد؟!(گویا حکایت کشیدن تیر از پای حضرت(ع) را از منبری مسجد شنیده بودند).
2️⃣ گفتم نقل بیرون کشیدن تیر از پای حضرت علی(ع) ظاهرا اولین بار توسط میبدی در تفسیر کشف الاسرار و عدة الابرار (قرن ۶ق) و سپس عالم فخر رازی (۵۴۴- ۶۰۶ ق) در تفسیر کبیر آمده که اتفاقا قصد شیطنت و طرح ناهمخوانی آن با شأن نزول آیه ولایت(۵۵مائده) و خاتم بخشی حضرت(ع) در نماز را داشتهاند( خاتم بخشی حضرت در نماز و شأن نزول آیه ۵۵مائده بودن این فضیلت،از معروف ترین اخبار شیعه و سنی است و تردیدی در آن وجود ندارد چنانکه هاشم بن سلیمان بحرانی در کتاب غایه المرام، تعداد ۲۴ حدیث در این باره از اهل تسنن در دورههای مختلف از حافظ عبدالرزاق صنعانی( قرن دوم) تا جلال الدین سیوطی(قرن نهم) و ...و از روات شیعی۱۹ حدیث در این رخداد تاریخی نقل کرده است).
3️⃣ کم کم فضیلت و خبری که در کتب متقدم شیعه هیچ اثری از آن نبود، از قرن هشتم به کتابهای عالمان شیعی چون ارشاد القلوب دیلمی، و سپس به الانوار النعمانیة مرحوم جزایری( اواخر قرن یازدهم) و المناقب المرتضویة، حلیة الابرار، و کتابهای تاریخی مانند؛ منتهی الآمال، و اخلاقی مانند؛ محجة البیضاء، و معراج السعاده و حتی کتاب های فقهی مثل عروة الوثقی مرحوم سید کاظم یزدی راه پیدا کرد. فضیلتی که ظاهرا توسط خود اهل سنت و برای ایجاد چالش و ناسازگاری با خاتم بخشی حضرت علی(ع) در نماز و برای انکار فضیلتی بزرگ ساخته شده بود، پای به برخی کتابها و محافل تبلیغی شیعی گشود.
4️⃣ ادامه دادم این دو گزارش در اعتبار قابل مقایسه نیستند تا ناسازگاری و چالش فکری برای شما ایجاد کند. تا سخن به اینجا رسید، یکی دیگر از دوستان که معلوم بود صدای بنده را از روی بلندگوی گوشی می شنود و حسابی به رگ غیرتش برخورده، گوشی را گرفت و با صدای هیجان زدهای گفت: یعنی شما قبول نداری حضرت علی(ع) چنان غرق عبادت میشد که کشیدن تیر را نمیفهمید؟ و بنده عرض کردم؛ چگونه در همین نماز و عبادت صدای فقیر را در مسجد شنید و خاتم بخشی کرد؟ یعنی شما این فضیلت را انکار می کنید؟.
#شبههشناسی
✍️ سید حسن هاشمی جزی🌸
https://eitaa.com/marzbanandishe🌺
❇️روایتهای سیاسی، ازدواج عایشه ( شبهه کودک همسری 1)
1️⃣ ازدواج یک مرد 50 ساله با دخترک 6 ساله بهاندازه کافی مشمئز کننده و آزاردهنده هست تا بتواند شنونده را تحت تأثیر خود قرار داده و هر مخاطبی آن را جنایتی علیه کودکان بنامد.
هر روزه متنها و کلیپهای تند و گزندهای را میخوانیم و میبینیم که به پیامبر اسلام(ص) و احکام دینی با برچسبها و هشتگهای؛ کودک آزاری، کودک همسری، شکنجه دختران خردسال و ...میتازند و یگانه دلیل آنان سن عایشه در هنگام ازدواج با پیامبر(ص) میباشد.
👈🏿 اما سن واقعی عایشه در هنگام ازدواج چقدر بوده است؟
2️⃣ چنانکه به برخی منابع تاریخی و یا روایی شهرت یافته اهل سنت مراجعه کنید، با اعدادی مانند 6 یا 9 ساله و یا 9 و 10ساله در هنگام عقد و بین 9 الی 12 ساله در هنگام ازدواج مواجه خواهید شد. این گزارشها و روایتها بطور معمول بر زیبایی و باکره بودن عایشه در هنگام ازدواج اشاره دارند!.
روایاتی که به اعتقاد "دنیس اسپیلبرگ" پژوهشگر و استاد تاریخ اسلام در کتاب: Politics Gender and the Islamic( سیاست، جنسیت و اسلام) برای فخر فروشی به دیگر همسران سالخورده و بیوه پیامبر اسلام(ص) و بیشتر برای اثبات امتیازی زنانه به عایشه و وجاهت دادن به جانشینی پدر ساخته شدهاند.
3️⃣ اما به جز این نقلهای شهرت یافته و ناهمخوان، تاریخ راه دیگری نیز برای پی بردن به حقیقت باز گذاشته است. ترکیب گزارشهای تاریخ فوت حضرت خدیجه(س) و فاصله سه ساله آن با ازدواج پیامبر(ص) و عایشه( و البته فاصله دو ساله عقد تا ازدواج) و همچنین فاصله ده ساله سنی عایشه با خواهر بزرگترش اسماء مادر عبدالله زبیر(سنن البيهقي الكبري، ج 6 ، ص 204 )، میتواند سن واقعی او را در هنگام ازدواج با پیامبر(ص)آشکار سازد.
4️⃣ با توجه به اين كه حضرت خديجه در سال دهم بعثت و سه سال قبل از هجرت از دنيا رفتهاند(تاریخ الامم و الملوک، ج۱۱، ص۴۹۳)؛ زمان عقد رسول خدا(ص) با عایشه در سال 13بعثت و زمان ازدواج سال دوم هجری میباشد(صحیح بخاری، ج3، ص3606، غاية السول في خصائص الرسول ص،ج 1 ، ص 236).
5️⃣ از سویی دیگر تردیدی وجو ندارد که اسماء خواهر عایشه در سال اول هجري 27 سال داشته است و در سال 73 هجری در سن 100 سالگی از دنيا رفته است(البداية والنهاية، ج 8 ، ص 345، معرفة الصحابةج 6 ، ص 3253، تقريب التهذيب، ج 1 ، ص 743).
👈🏼 بر این اساس، عایشه که یک دهه از اسماء کوچکتر است، در سال اول هجری 17 ساله بوده و در زمان به خانه شوهر رفتن 18 یا 19 سال سن داشته است.
#شبههشناسی
#کودک_همسری
✍️ سید حسن هاشمی جزی🌸
https://eitaa.com/marzbanandishe🌺
✅ تلنبار پیشفرضها و پاسخگویی دستبهعصا( کودک همسری 2)
1️⃣ از وقتی یادداشت «روایتهای سیاسی، ازدواجعایشه و شبههکودکهمسری» را در این کانال بارگذاری کردم، سیل نوشتهها و یادداشتها بهسویم سرازیر شد و پرسش، پشت سر پرسش.که؛ با روایات تشویق ازدواج دختران در سن کم چکار میکنی، با روایات فقهی جواز ازدواج در سن کم چکار میکنی؟ با ازدواج حضرت زهرا(س) در 9 سالگی چکار میکنی؟، حالا چطور شد ازدواج توی سن کم برای عایشه خوب نیست، ولی برای حضرت زهرا(س) خوبه!؟، با پیشنهاد ازدواج دختر10 ساله حضرت حمزهسیّدالشُّهداء بعد از شهادت پدرش به پیامبر(ص) چکار میکنی؟، یعنی حالا مشکل را حل کردی؟ حالا6 ساله نه 19 ساله! جامعه امروز این فاصله سِنّی را هم نمیپذیره! و...
خلاصه همه این پیامها این میشد که یا باید در همین پاسخ تکلیف این همه سوأل را مشخص میکردی، یا این جواب بهدرد خودم و یا عمه مرحومهام میخورد و بهتر بود که لب گاز گرفته بودم و قلم بهدست نمیگرفتم.
2️⃣ الغرض؛ در آن پاسخ فقط بهدنبال این بودیم که نشان دهیم شهرت 6 ساله بودن عایشه هنگام ازدواج با پیامبر(ص)، گزارش تاریخی مجعولی است و میشود با قرار دادن چند سند تاریخی معتبر در کنار یکدیگر و یک تحلیل تاریخی، سن واقعی ازدواج ایشان را بهدستآورد. ولی انگار برخی دوستان انتظار داشتند که این پاسخ، عصای موسی(ع) باشد و پاسخ همّهی پرسشهای حدیثی، تاریخی، فقهی و... را یکجا و با هم داشته باشد و «فَبُهِتَ الَّذِي كَفَرَ».
3️⃣ القصه!؛ متوجه شدم، خیلی وقتها پاسخ یک سوأل را ممکن است تحقیق کرده و بیابیم، ولی در مقابل آنقدر برای خودمان اخبار و گزارشهای ناهمخوان کنار هم تلنبار کردهایم که از ترس پرسشهای بعدی، از خیر پاسخگویی به این یکی هم میگذریم و میگوییم: خَرِ ما از کُرّگی دُم نداشت. یا به قول امروزیها از ترس قدمهای بعدی، همین یک قدم را هم برنمیداشتیم.
4️⃣ بالنتیجه!، همین میشود که شبهه ازدواج عایشه در کودکی و شش سالگی، در بین شبهات استخوان لای زخم میشود و از ترس خروار شدن دیگر پیشفرضها روی سرمان، از خیر این پاسخ هم میگذریم و دست به عصا و عافیت طلب، یادمان میآید که از قدیم و ندیم گفتهاند: سَری که درد نمیکند، دستمالش نمیبندند.
👈🏼بزودی در مورد انگارهها و پیشفرضهای مطرح شده در مورد کودکهمسری ، یادداشت دیگری تقدیم خواهم کرد.🌹 انشاالله.
#شبههشناسی
#کودک_همسری
✍️ سید حسن هاشمی جزی🌸
https://eitaa.com/marzbanandishe🌺
❇️پاسخگویی یا معلّقبازی
▶️ عبید زاکانی در حکایتی مینویسد: معركهگيري با پسر خود ماجرا ميكرد كه تو هيچ كاري نميكني و عمر در بطالت به سر ميبري. چند با تو بگويم كه معلّق زدن بياموز، سگ ز چنبر جهانيدن و رَسنبازي تعلّم كن تا از عمر خود برخوردار شوي. اگر از من نميشنوي، به خدا تو را در مدرسه اندازم تا آن علم مرده ريگ ايشان بياموزي و دانشمند شوي و تا زنده باشي در مذلت، فلاكت و إدربار بماني و يكجو از هيچ جا حاصل نتواني كرد.
⏯ این حکایت بیشباهت نیست به حال روز پاسخگویان در بین اهل علم!. هرچه کنند و هرگرهای که از علم و دانش که دیگران به دندان نتوانستد باز کنند به سر همّت دانش و مهارت بگشایند، آخرش همان پاسخگویند و مسئلهگو. نه اسم و رسم استادی دارند و نه بر بالای مجالس علما نشاننده شوند و نه در دید مردم چیزی بیش از لقمهگیران سفره دانش دیگراناند.
⏭ در مجالس برخی بزرگان تا سخن از شبهه و پرسشهای دینی پیشآید، گویند: اینها که سخن تازهای نیست و سلف، آثارگراسنگی بر آن نگاشتهاند و " حَسمِ مادّه فَساد" نمودهاند. و چون بشنوند؛ بسم الله، گویند: مَن بهِ الکِفایه موجود است، الحمدلله، و بهتلاوت درآیند که؛« إِنِّي نَذَرْتُ لِلرَّحْمَنِ صَوْمًا فَلَنْ أُكَلِّمَ الْيَوْمَ إِنْسِيًّا »26/مریم.
⏹ خلاصه؛ تنها دلخوشی پاسخگویان این است که امام صادق(ع) آنان را «مُرابِطونَ فِي الثَّغرِ- مرزبانان اندیشه»( الاحتجاج، ج1 ص8) نامید و امام کاظم(ع) ایشان را همنشین بزرگان بهشت دانست« بَعَثَهُ اللَّهُ تَعَالَى يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِي أَعْلَى مَنَازِلِ الْجِنَانِ»(بحارالأنوار، ج 7، ص 224).
#یادداشت
✍️ سید حسن هاشمی جزی🌺
https://eitaa.com/marzbanandishe 🍎