eitaa logo
واحد معماری و شهرسازی مصاف
6.5هزار دنبال‌کننده
5.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
91 فایل
کانال رسمی واحد معماری و شهرسازی موسسه مصاف وَ اعْمُرِ اللَّهُمَّ بِهِ بِلادَكَ... درخواست طراحی @e_masaf_memari تلگرام|اینستاگرام|ایتا: @masaf_memari ارتباط با ما: سروش و ایتا : @masaf_publicrelation تلفن تماس: ۰۲۱۷۵۰۹۸۰۰۰
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ مجسمه سازی 🔶تحریم مجسمه‌سازی منحصر به مجسمه‌هایی است که تربت یا یُمکن أن تُربت یا به قصد تشبّه به ذات اقدس حق متعال ساخته شود، با تفصیل و تأویلی که آنجا در محلش داده‌ایم. 🔸یعنی کسی که مجسمه می‌سازد به این عنوان که من هم خدا هستم و بشر می‌سازم، حیوان می‌آفرینم یا با این اعتبار که در گذشته چنین چیزهایی اتّفاق می‌افتاده است و یا اینکه آن طوری که مرحوم شیخ در مکاسب مطرح می‌کنند مجسمه‌هایی بسازد که این مجسمه‌ها هیاکل عبادة المبتدأ باشد، یعنی هیکل‌هایی بسازد که این هیکل‌ها، هیکل‌های عبادتی هستند، یعنی برای عبادت ساخته می‌شود. 🔸در گذشته چنین بوده است که کسی مجسمه را به قصد زیبایی نمی‌ساخت بلکه هرچه می‌ساخت برای عبادت بود. 🔸حال اگر مجسمه‌ای ساخته شود که این مجسمه اصلاً ربطی به عبادت ندارد، یا سازنده مجسمه به عنوان تشبّه به باری تعالی این کار را نمی‌کند و نمی‌خواهد خودش را جای خدا بگذارد؛ در محلش گفتیم که این‌گونه مجسمه‌سازی‌ها شرعاً اشکالی ندارد؛ لذا خواه‌ و ناخواه مجسمه هم یکی از نمادهای شهری محسوب می‌شود. 📚درس خارج فقه نظام عمران شهری | جلسه 2 |95/08/06 #معماری_اسلامی_ایرانی 💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ ابزار خرطومی برای نصب روی دریل یا پیچ گوشتی جهت کار کردن در نقاطی که دسترسی دشواری دارند. 💠واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🏢 ایجاد مزاحمت ساختمان‌های بلند در تهویه مطلوب ابنیه مجاور 🔺 موضوع ممانعت از ساختمان‌های بلند از تهویه مطلوب و گردش باد در پلاک‌های مجاور یکی دیگر از ادله‌ای است که بر اساس آن، عدم مطلوبیت توسعه عمودی شهر استنتاج می‌شود. 🔺 پیامبر اکرم (ص) در این خصوص چنین می‌فرمایند: آیا می‌دانید حق همسایه چیست؟ از حقوق همسایه آن است که اگر از تو طلب استغاثه کرد، یاریش کنی و ... خانه‌ات را بلندتر از خانه او نسازی تا جلوی جریان هوا را بر او بگیری مگر آنکه خودش اجازه دهد. 📚 بحارالانوار جلد ۷۹، ۹۴. 🔺 روشن است که طبق این روایات، توسعه عمودی ابنیه مسکونی می‌تواند به نوعی حق‌الناس منجر شود. 📌 می توان مزاحمت توسعه عمودی برای دریافت جریان هوا را به موضوع مزاحمت برای دریافت نور و آفتاب نیز بسط داد. یعنی به همان دلیل که ساختمان همسایه نباید مانع دریافت هوا برای همسایه‌اش گردد، به همین دلیل نبایستی باعث سایه‌اندازی و مانع دریافت نور و آفتاب گردد. #معماری_اسلامی_ایرانی #شهرسازی_اسلامی_ایرانی 💠واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
❇️ زیبایی شناسی 🔸 فرض نسبی بودن ادراک و شناخت نزد افراد مختلف و طرح موضوع سلیقه، زیبایی شناسی را چنان به تأویل اشخاص واگذار کرد که هر تولید زباله و مجموعه‌ی نامجموع به عنوان معماری، موسیقی، نمایش، مجسمه‌سازی و نقاشی نام هنر گرفت! 🔸 زیبایی همان‌گونه که بومگارتن نیز تعریف نموده است مقوله‌ای است ادراکی که به ویژه در معماری که مکانی است که انسان در آن حضور می‌یابد نظر به برایند تاثیرات محیطی دارد و به قدرت بینایی محدود نمی‌گردد. 📌 در آن هنگام که ذهن چیزی را زیبا می‌یابد، احساسی در وجود انسان به جریان می‌افتد که آن را خوش‌آیندی می‌نامیم. 💠واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔷 اکنون معماری به سخن می‌آید! 🔹 امروزه دانشجویان معماری جز مهارت‌های رایانه، کمتر دستی در هنرها و فنون دیگر دارند و با تحصیل در آموزشگاه‌های معماری کمتر اطلاعی از عمق فرهنگ زنده‌ی جامعه می‌یابند. 🔹 تجربه‌ی فضاهای معماری ارزشمند، مطالعه تاریخ، اسطوره، نمادها، شعر و داستان‌هایی که جایگاهی تثبیت شده در فرهنگ سرزمینی دارند و تلاش در جهت ادراک و یادگیری هنرهایی چون نقاشی، طراحی لباس، نمایش‌نامه‌نویسی، بازیگری، شعر، داستان‌نویسی و به ویژه موسیقی می‌تواند به درک فرهنگ، تغییر دیدگاه نسبت به پدیده‌ها کشف، پتانسیل وقایع، شکوفایی خلاقیت و پرورش الگوهای ذهنی کمک کند. 💠واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 آرامگاه کوروش کبیر | فارس #ایران_نگین_زمین 💠واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 تاثیرات معماری بر سبک زندگی از زبان استاد #رائفی_پور 📝 بخشی از سخنرانی « روایت عهد ۵۰ : معماری اسلامی » #شهرسازی_اسلامی_ایرانی #معماری_اسلامی_ایرانی 💠واحد معماری و شهرسازی مصاف در: 👈 تلگرام | ایتا | سروش | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ روایتی از کاخ نشینی هاشمی رفسنجانی 👤فتاح رئیس بنیاد مستضعفان: 🔺استقرار هاشمی رفسنجانی در کاخ مرمر درست نبود/ با جر و بحث کاخ را تخلیه کردیم 🔸کاخ مرمر تبدیل به موزه می شود 🔹پرویز فتاح در برنامه نگاه یک گفت: استقرار آیت الله هاشمی رفسنجانی بعنوان دبیر مجمع تشخیص در کاخ مرمر درست نبود، بعد از فوت او کاخ را به سختی و با جر و بحث تخلیه کردیم. این تخلیه از مواردی بود که نمی‌دانستیم شکایتمان را پیش چه کسی ببریم! در نهایت بیت رهبری حمایت کردند و کاخ تخلیه شد. کاخ را تبدیل به موزه می‌کنیم. 💠واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
‍⭕ گسست میان زیبایی و خرد در فرهنگ معاصر 👤سیمون آیوازیان 🔸 عشق مولود زیبایی است و چشم بصیرتی که از عشق نشئت گیرد ، به هر کجا نظر افکند زیبایی می‌بیند. ریشه‌های آشکار و نهان و باطن و ظاهر و مفاهیمِ واژه‌ای زیبایی در فلسفه و هنر و ادبیات سرزمین کهنسال و دیرپای ایران چنان غنی و عمیق و گسترده است که به آسانی نمی‌توان به گمانه‌زنی آن پرداخت؛ مگر به حسب شوق، و آن هم به مثابه کوزه‌ای از بحر. 🔸در اغلب مباحث فلسفی و معنوی، عشق -که خود رابطهٔ تنگاتنگی با زیبایی دارد- ثمرهٔ غایی است؛ اما در فرهنگ معاصر ما، پیوند میان زیبایی و خرد گسسته شده و همراه با آن خلاقیت نیز رنگ باخته است. حال دیگر خرد و زیبایی قرابتی با هم ندارند. هریک راه خود را می‌رود که سخت خشک و ابزاری است و خالی از جاذبه‌ای ماندگار و در نتیجه جایی هم برای ادغام و همراهی آنها با یکدیگر و تجلی زیبای خلاقیت باقی نمانده است. با نگاهی ساده اما موشكافانه به علوم، فنون و صنایع و هنرها، می‌توان دریافت {...} که ماحصل کمال‌یافته و غایی آنها به زیبایی ختم می شود. 🔸حال این زیبایی گاه فقط در ظاهری زیبا جلوه‌گر می‌شود، و گاه در جوهر اندیشه و عملکردی به غایت مفید و درست و اصیل تجلی می‌یابد، و گاه نیز هردو را در خود دارد، که معماری می‌تواند چنین باشد. 📚(در مقدمهٔ مقالهٔ «زیبایی‌شناسی و خاستگاه آن در نقد معماری»، منتشر شده در مجلهٔ هنرهای زیبا، ش ۱۲، سال ۱۳۸۱) #بیان_مهرازانه 💠واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
⭕️ برج پیزا 🔺 شاید زیباترین و البته مشهورترین گاف معماری دنیا را بتوان در ایتالیا پیدا کرد، جایی که برج پیزا سال هاست کج شده ولی همانجا باقی مانده است. این برج زیر نظر بونانو پیسانو  و در سال 1173 شروع به ساخت کرد اما پس از گذشت مدتی خم شده (یکطرف آن با توجه به خطای محاسباتی نشست کرد) و مشکلات فنداسیون آن مشخص شد. 🔺 پس از آن ساخت این برج نیمه‌کاره رها شد تا اینکه در سال 1372 میلادی کار برج توسط یکی از اقوام پیسانو به پایان رسید. 📌 این گاف بزرگ دنیای معماری همچنان نیز پابرجاست و سال هاست که به جاذبه اصلی گردشگری ایتالیا تبدیل شده است! 📌یعنی یک خطای محاسباتی رو به فضای گردشگری و توریستی تبدیل کردن!!!! اونوقت تو ایران این همه فضای گردشگری داریم و دریغ از بی مدیریتی! 💠واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
📌 استفاده از گیاهان دارویی در طراحی فضای سبز شهری 📝 زیبایی گیاهان دارویی 🔸گیاهان با تنوع در فرم، اندازه و رنگ هر کدام می‌توانند زیبایی خاصی را باعث شوند. 🔸از نظر رنگ گل، شاخه و برگ: رنگ گل‌های آبی (رزماری، اسطوخودوس)، زرد (مغربی و علف چای)، و انواع رنگ‌های زرد و نارنجی (گلرنگ،همیشه بهار) سفید، بنفش، صورتی (زوفا، ماریتیغال، گل محمدی) در بین گیاهان دارویی دیده می شود. از نظر رنگ اندام هوایی، زیتون،بومادران، سانتولینا و اسطوخودوس دارای شاخ و برگ خاکستری هستند، عناب برگ‌هایی بهرنگ سبز براق دارد و بومادران استاندارد دارای اندام هوایی به رنگ سبز چمنی است. 🔸از نظر اندازه: انواع بوته‌ای کوتاه (گل گاوزبان، زوفا و علف چای) متوسط (کرچک و گل محمدی) و انواع بلند (عناب، اکالیپتوس، سنجد، سنا) و گونه های دارای اندام های هوایی رونده (توت روباه) هستند. گیاهانی مانند غارگیلاس و خرزه و همیشه سبز است. #همگام_با_محیط_زیست #اقتصاد_مقاومتی_معماری #نه_به_نهال_مضر #شهر_پایدار 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
✅ تفکر خلاق 🔸 شناخت محیط و گسترش ارتباط با آن از طریق انعطاف‌پذیری موجب رشد خلاقیت می‌شود. 🔸 فرهنگ بهترین بستر رشد خلاقیت است. کنکاش در آن، دانستن ریشه‌های شاخصه‌های فرهنگی، اسطوره‌ها و کهن الگوها، سعی در باز تعریف کردن آنها، کشف ناخودآگاه خود و حل مسئله به روشی نوین بهترین تمرین‌ها برای ذهن است. 💠واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 روستای پلکانی ماسوله | گیلان #ایران_نگین_زمین 💠واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
‍🏢 تقابل توسعه عمودی با تأمین آسایش و آرامش به ساکنین ابنیه مسکونی 🔸 امام صادق (ع) در این خصوص چنین می‌فرمایند: سه چیز است که در آنها برای مومن آسایش (راحتی) است؛ ... یکی خانه‌ای وسیع که ساتر امور خصوصی او و نقصان‌ها و بدی حالش از چشم مردم باشد. 📚 وسائل الشیعه، جلد ۵، ۲۹۹ 🔸 در معماری سنتی ما کاملاً به این مهم توجه می‌شده است و اغلب خانه‌ها به نحوی ساخته می‌شدند که وسعت و توسعه افقی آنها، ضمن ایجاد امکان تفکیک اندرونی از بیرونی، امکان مستور کردن امور خصوصی و شخصی ساکنین خانه از چشم دیگران را میسر می‌ساخت. 🔸 اما در شرایط فعلی، بسیاری از خانه‌ها به نحوی ساخته می‌شوند که بعضاً با باز شدن درب منزل، حتی فضاهای کاملا خصوصی نظیر پستوی اتاق‌های خواب نیز در معرض دید دیگران قرار می‌گیرد. 🔸 ممکن است این اشکال به ذهن متبادر شود که در صورت توسعه عمودی، فضاهای طبقات فوقانی را می‌توان به نحو بهتری از معرض دید دیگر افراد (که در ترازهای پایین‌تر سکونت دارند) خارج ساخت؛ اما بایستی توجه داشت که این نوع طراحی، به از دست رفتن آسایش و آرامش ساکنین ابنیه مجاوری که در ترازهای پایین‌تر زندگی می‌کنند منجر می‌شود زیرا بدیهی است که این افراد دائماً فضای زیست خود را در معرض دید دیگران (که در ترازهای بالاتر هستند) می‌پندارد. 🔸 نگاهی به وضعیت بازشوهای آپارتمان‌های موجود کاملاً مؤید این ادعاست به نحوی که در اغلب موارد، ساکنین آپارتمان‌ها حاضر هستند با وجود محروم شدن از تهویه و نور طبیعی، پنجره‌های منازل خود را با راهکارهایی همچون استفاده از شیشه مشجر، پرده‌های ضخیم و غیره بپوشانند تا در ازای آن، بتوانند محیط زندگی خود را از معرض دید دیگران مصون دارند. 📌 این وضعیت ریشه در همان نیاز اصلی دارد که قرآن از آن به سکون (آرامش) یاد می‌کند. نیازی که اهمیت آن برای انسان به حدی است که اغلب افراد حاضر هستند در صورت لزوم، موارد مهمی همچون بهره‌مندی از نور مستقیم و طبیعی را فدای آن سازند. 💠واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 آرامگاه فردوسی حکیم | خراسان رضوی 💠واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
⭕️ فرهنگ و هویت 🔺 امروز با فاجعه‌ای روبه‌رو هستیم که به دلیل برتری یافتن ارزش‌های مقطعی مادی، جذابیت فن‌آوری و بی‌توجهی به لزوم پاسداشت فرهنگ ارزش‌ها، دانش‌ها، اخلاقیات، هنر و معماری رو به انحطاط است. 🔺 شهرها رو به اغتشاش و بی‌شکلی می‌روند، پیوند میان نسل‌ها از هم گسسته می‌شود و سطح شناختی مردم رو به افول نهاده است. 🔺 هنر و معماری از مهم‌ترین عرصه‌های ظهور فرهنگ است که به داوری آن می‌توان سطح آگاهی و توان فرهنگی سرزمینی را برآورده نمود. 📌 مسابقاتی بی معیار برگزار می‌شوند که در آن طرح‌های هر چه بی‌هویت‌تر و بی‌معنا‌تر رتبه‌های بالاتری کسب می‌کنند. 💠واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
⭕️ طراحی فضاهای عمومی شهری 👤میشل روخکیند 🔸 تصور کنید {چه خوب بود} اگر همهٔ کارفرمایان نسبت به جامعه‌شان سخاوتمندتر بودند و فضاهای سبز جدید، پیاده‌روهای عریض‌تر و فضاهای عمومی‌ای از این دست می‌ساختند. 🔸 ما حکومت خوبی نداریم، پس باید راه‌های دیگری {به جز تدبیر حکومت} برای بهبود فضاهای عمومی‌مان بیابیم. معماران ناچارند برای آنچه که حکومت در آن قصور می‌کند خود چاره‌ای بیابند. البته منظورم معماری نمادین نیست چون از آن متنفرم. اما امیدوارم معماری تبدیل به نمادی از مکانی بامعنا شود که فرصتی خوب برای ارتباط اجتماعی جوامع محلی ایجاد می‌کند. دغدغهٔ معماری باید آن چیزی باشد که می‌تواند انجام دهد، نه آن چیزی که می‌تواند به نظر برسد. 📚(در گفتگو با Vladimir Belogolovsky، منتشر شده در وب‌گاه archdaily، سال ۲۰۱۹) 💠واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
📌 گسترش کاشت درختان میوه در فضاهای عمومی‏ شهری در سال‌های اخیر 📝 درختان میوه به‌جای درختان اوکالیپتوس در پلدختر 🌱 شهرداری پلدختر به‌جای درختان قطع شده اوکالیپتوس در خیابان‌های شهر درخت میوه کاشت. 🌱 شهردار پلدختر در گفت ‌و گو با خبرنگار فارس این شهر با بیان این‏که شهرداری پلدختر در یک سال گذشته کاشت نهال‌های میوه را در سطح شهر آغاز کرده است، گفت: شهرداری پلدختر تعداد سیصد نهال درخت انجیر، سیصد نهال انجیر بنگال را خریداری نموده و ظرف چند روز آینده در سطح شهر خواهد کاشت. 🌱 محمد نصیری شرفی افزود: درخت اوکالیپتوس در برابر سرما مقاومت ندارد و اگر مدت طولانی در سرمای کمتر از صفر درجه بماند شاخه‌های آن شکسته شده و ممکن است، خسارات مالی و جانی به شهروندان وارد کند، از این‌رو با درخواست شهروندان شهرداری اقدام به قطع این درختان در پلدختر کرده است. 🌱 شهردار پلدختر همچنین یکی دیگر از معایب درخت اوکالیپتوس را ریختن برگ‌های آن در سطح خیابان دانست و تصریح کرد: هر روز کارگران شهرداری باید وقت زیادی را صرف تمیز کردن و جمع‌آوری این برگ‌ها کنند. 💠واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🕌 موقعیت هندسی و کالبدیِ مسجد جامع در بافت‌های شهری 🔸 امام علی (ع) می‌فرماید: "نماز در مسجد بيت المقدس معادل هزار نماز و در مسجد جامع (اعظم) صد نماز و در مسجد قبيله (محله) بيست و پنج نماز و در مسجد بازار دوازده نماز و نماز شخص مسلمان در خانه‌اش معادل يك نماز ثواب دارد" 📚 وسائل الشیعه، جلد 5 ،290. 🔸 موقعیت هندسی و کالبدیِ مسجد جامع در بافت‌های شهری، بایستی کانونی‌تر و محوری‌تر باشد. 🔸 دلیل دیگری که می‌توان برای این مهم اقامه نمود این است که ارجحیتِ اقامه نماز در مسجد جامع به معنای لزوم تأمین دسترسی عادلانه همه ساکنان شهر به این مسجد می‌باشد. 📌 عادلانه ترین موقعیت برای احداث این مسجد، مکانی است که به لحاظ بُعد مکانی، حتی‌المقدور از همه محلات و نقاط مختلف شهر به یک فاصله باشد و بدیهی است که این موقعیت، همان کانون هندسیِ شهر می‌باشد. 💠واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
💢 جمع‌آوری آب‌های سطحی 🔸 با بررسی سیستم های جمع‌آوری و انتقال آب‌های سطحی ناشی از باران در کشورهای مختلف و مقایسه آن با ایران مهمترین عوامل آب گرفتگی در معابر و ضعف‌های اجرایی که در سایر کشورها نیز هنوز کاملا رفع نشده موارد زیر بنظر میرسند: 🔸 عدم شیب بندی صحیح در معابر 🔸 رعایت نکردن تقدم و تأخر در تعمیرات تاسیسات زیر زمینی(اداره آب، گاز و...) که منجر به روسازی‌های غیر اصولی می‌شود و همین عامل سبب به هم خوردن شیب زمین خواهد شد ( در عکسی که در کشور کانادا استان کِبک دیده میشود نیز چنین مشکلاتی وجود دارد) ⭕ مهمترین مشکل که جلوگیری از آن ساده بنظر میرسد ریختن زباله در جوی‌هایی از آب است که دارای درپوش محافظ نیستند(به عکس دوبی دقت شود) که این امر باعث می‌شود از همه ظرفیت کانال آب استفاده نشود و متعاقبا آب گرفتگی اتفاق بیفتد. 💠واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 کاخ چهل ستون | اصفهان 💠واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
‍‍📌 دروس خارج فقه آیت الله اراکی | نمادها 📝 تاثیر نمادها بر بیننده | مختص رسانه داران در عرصه معماری و شهرسازی ☀️ خداوند در آن آیه کریمه مربوط به نزول عذاب بر قوم لوط، می‌فرماید: «فَأَسْرِ بِأَهْلِک بِقِطْعٍ مِنَ اللَّیلِ وَ اتَّبِعْ أَدْبارَهُمْ وَ لا یلْتَفِتْ مِنْکمْ أَحَدٌ وَ امْضُوا حَیثُ تُؤْمَرُون»[1] 🔸 به آن‌ها گفتیم شبانه حرکت کنید و به این‌سو و آن‌سو نگاه نکنید، برنگردید و به عقب نگاه کنید. این دهکده یا شهری که شما رها می‌کنید، شهری است که قرار است عذاب و غضب الهی بر آن متحقق شود. قرار نیست به شما که مبرّای از عذاب هستید هم عذاب برسد اما اگر به این عذاب نگاه کنید، از آن بی‌بهره نخواهید بود و نصیبی از آن به شما خواهد رسید. 🔸 در آیات و روایات تأکید شده است که رابطه روانی عجیبی بین نگاه‌شونده و نگاه‌کنند در نتیجه نگاه به وجود می‌آید. در مسئله نگاه به نامحرم یا نگاه از روی شهوت که مختص به نگاه مرد به زن هم نیست؛ گاهی ممکن است نگاه زن به مرد باشد، گاهی ممکن است نگاه مرد به یک جوانک باشد، روایاتی در مذمت آمده است. ☀️ در روایت از امام صادق(ع) آمده است: «مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ عُقْبَةَ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ(ع) النَّظْرَةُ سَهْمٌ مِنْ سِهَامِ إِبْلِيسَ مَسْمُومٌ مَنْ تَرَكَهَا لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لَا لِغَيْرِهِ أَعْقَبَهُ اللَّهُ أَمْناً وَ إِيمَاناً يَجِدُ طَعْمَهُ.»[2] 🔸 یعنی نگاه به نامحرم و آنچه نباید به آن نگاه انداخت تیری است از سوی ابلیس که شلیک شده و به جان آدم اصابت می‌کند. می‌فرمایند که اگر کسی برای خدا، چشمش را فرو بست و به آنچه خدا فرموده نگاه نکند، خداوند طعم ایمان را به او می‌چشاند. 🔸 روایات زیادی در مسئله نگاه به نامحرم و نگاه به اجنبیة وارد شده است که تنها نمونه‌ای از آن را ذکر کردیم تا معلوم شود این نوع نگاه چه اثری دارد. ☀️ یا در مذمت نگاه به سلاطین جور و جبّاران که خیلی عجیب است روایت شده است: «مُحَمَّدُ بْنُ مَسْعُودٍ الْعَيَّاشِيُّ فِي تَفْسِيرِهِ عَنْ سُلَيْمَانَ الْجَعْفَرِيِّ قَال‏: قُلْتُ لِأَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا(ع) مَا تَقُولُ فِی أَعْمَالِ السُّلْطَانِ فَقَالَ یا سُلَیمَانُ الدُّخُولُ فِی أَعْمَالِهِمْ وَ الْعَوْنُ لَهُمْ وَ السَّعْی فِی حَوَائِجِهِمْ عَدِیلُ الْکفْرِ وَ النَّظَرُ إِلَیهِمْ عَلَی الْعَمْدِ مِنَ الْکبَائِرِ الَّتِی یسْتَحَقُّ بِهَا النَّارُ.»[3] 🔸 از حضرت می‌پرسد: نظر شما در رابطه با کار کردن برای سلاطین جور چیست؟ حضرت پاسخ می‌دهند: «ای سلیمان، کار کردن برای آن‌ها معادل کفر است و عمداً نگاه کردن به آن‌ها هم از کبائر است». 🔸 سلطان جوری بر تخت قدرت تکیه زده است، کسی به او نگاه کند که چه عزتی و چه شوکتی! این از کبار است. اینجا مراد از نظر، انتظار نیست چون بعدش «علی العمد» آمده است و همچنین نظر با «إلی» آمده است؛ اگر قرار بود به معنای انتظار باشد با «ل» متعدّی می‌شد. 🔸 فکر کنید کسی با شوق‌وذوق به رئیس‌جمهور آمریکا نگاه کند چنین شخصی تحت تأثیر خط فکری و فرهنگ آن‌ها و جهت‌گیری‌های آن‌ها قرار می‌گیرد. این‌طور نیست که فقط بخواهد نگاه کند؛ فلذا در جمع آن‌ها شرکت کردن هم همین حالت را دارد؛ چون منجر به چنین چیزی می‌شود. ✍️ خلاصه اینکه نگاه کردن به چیزی نوعی از پذیرش به شیء است. اما اگر طوری در نگاه نشان دهد که نگاه او به صورت ناقدانه است و به‌گونه‌ای است که عیب آن‌ها را بر ملأ می‌کند، چنین کاری مثل لعنت فرستادن به آن‌هاست، یعنی نشان‌دهنده نفی آن‌هاست. ✍️ همین تبلیغاتی که گاهی در رسانه‌های ما (مخصوصا در رسانه های معماری و شهرسازی) می‌شود که شهرهای آمریکا را خیلی زیبا نشان می‌دهند، ارائه یک منظر مثبت از شهری که شهر کفر است را دارد. ✍️ البته این‌ها از مباحث فقه فرهنگ است که باید اهل فرهنگِ یک اجتماع متوجّه آن باشند که وقتی می‌خواهند فرهنگ یک منطقه را نشان دهند، چگونه باید این کار را انجام دهند. 💢 حتی فیلم‌سازان ما، تصویربردارها و سایر اهل رسانه، وقتی می‌خواهند یک منظری را از یک فرهنگ منفی نشان دهند، حق ندارند آن منظری را که در نگاه بیننده اثر مثبت نسبت به آن نگاه‌شونده می‌گذارد ارائه کنند، حق ندارند یعنی جایز نیست، این مسئله تعارف‌بردار هم نیست؛ چراکه این یک نوع ترویج است. 📚 ۱) الحجر : 5 📚 ۲) وسائل الشيعة، ج‏20، ص: 192 📚 ۳) وسائل الشيعة، ج‏17، ص: 191 📚درس خارج فقه نظام عمران شهری | جلسه 2 (نمادها1) | 95/08/06 💠واحد معماری و شهرسازی مصاف در: 👈 تلگرام | ایتا | سروش | اینستاگرام
💢کاخ مرمر آزاد شد ♦️کاخ ملی مرمر که تا زمان رحلت هاشمی رفسنجانی در تسلط او قرار داشت، با تلاش‌های فراوان بالاخره آزاد شد و امروز برای نخستین بار پذیرای خبرنگاران رسانه‌های مختلف بود. 📌طبق گفته‌ی پرویز فتاح (رئیس بنیاد مستضعفان) قرار است درهای این کاخ به عنوان موزه، به روی عموم مردم باز شود. 💠واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari