🔶 خروج از بحران هویت در هنر
🔸 درباره هویت در معماری و شهرسازی دو عامل مورد بررسی قرار میگیرد:
➖ وجه کالبدی، صوری، مادی
➖ جنبه محتوایی، باطنی و ارزشی
🔺 البته این تفکیک تمایزی ذهنی است و هویت دارای ساختار پیوسته و واحد میباشد.
🔸 در خصوص بحران هویت نیز دو محور سامانمند بودن هویت و هدفمندی آن مورد بررسی است هویت سامانمند در معماری نیز ما را به جهان به هماهنگی کالبد و محتوا بر اساس هدفمندی واحد رهنمون میسازد متقابلاً بحران هویت در معماری را در ناسازگاری ابعاد صوری با لایههای محتوایی در فضای فاقد هدفمندی و گسست ارکان مبنایی هویت می توان سراغ گرفت.
🔸 در نگاهی بنیادی به مسئله بحران هویت تیتوس بورکهارت تحلیل تطبیقی میان وجود بحران در دو تمدن مسیحی و اسلامی پرداخته است وی در باب هنر بر این باور است که هنر مسیحی با از دست دادن اصول معنوی خود منهدم گردید و هنر اسلامی ضعف خود را از وجوه کالبدی و بیرونی آغاز نمود. مسیحیت عوامل بحرانساز را در ناهماهنگیهای درونی خود داشت ولی تمدن اسلامی با تهاجمی بیرونی مواجه گردید که به تدریج در حوزههای درونی آن موثر واقع شد و پیوستگی مبانی اندیشه و هنجارهای معنوی در ساختار آن به سستی گرایید.
🔸 فرایند خروج از بحران نیز دو رهیافت بالا به پایین و پایین به بالا را شامل میگردد حرکت اصلاحی از بالا به پایین به بازسازی هویت هدفمند و آرمانی باز میگردد. در این مسیر، هنجارها و باورهای اصیل دینی در پیوند با عالم قدس نشانهگیری میشود. حرکت اصلاحی از پایین به بالا، بازسازی ساختاری و وجوه کالبدی را با استفاده از تجربیات گذشته و ارزیابی نیازهای حاضر پیش رو دارد. این راه به صورتی همگام پیمودنی است تا تناسب و اعتدال لازم در سیر استکمالی حاصل آید.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 هویت اجتماعی
🔸 سوال اساسی کشورهای درحال پیشرفت است. هویت اجتماعی یعنی: «خودآگاهی جمعی که مردم این گونه کشورها به اصالتها، ارزشها، و میراثهای فرهنگی خود داشته باشند و دقیقاً علت عقب ماندگی و آسیبهای این کشورها همین مسئله است.» نبود چنین آگاهی اجتماعی به وجود و هستی اجتماعی خود، سبب وابستگی به کشورهای استعمارگر و در نتیجه نخستین عامل نفوذ فرهنگی کشورهای سلطهگر است.
🔸 یکی از جنبههای هویت اجتماعی، هویت شهری و معماری است که از گذشته باید گرفته شود و هویت گذشته را حفظ کرده و در امتداد آن هویت، به فکر به وجود آوردن معماری درخور زمان حال باشد که البته دارای هویت ملی و دینی است که اگر غیر این باشد موجب بی هویتی شده که دنبالهروی کشورهای دیگر شده و وابستگی به دنبال خواهد داشت.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 تاثیرات منفی آپارتمان در تربیت کودکان
🔸 معماری یکی از ارکان اصلی آرامشبخشی خانههاست. اگر چه خانه محل آرامش انسان است؛ اما هر خانهای با هر نوعی از معماری، توانایی آرامشبخشی به اعضای خانه را ندارد.
🔸 در این میان خانههای آپارتمانی از ناتوانترین خانهها برای آرامشبخشی به خانواده است؛ دلایل این ادعا را میتوان در این چند مورد خلاصه کرد:
🔸 مساحت کم و سقف کوتاه، نداشتن حیاط، نورگیری ضعیف، معماری خشک و بی روح، دوری از طبیعت، ناامنی روانی، استفاده کمتر از هوا
🔸 همچنین امروزه بسیاری از مشکلات تربیتی فرزندان را باید در نوع ساختمانسازیها جستجو کرد. در معماری خانههای امروزی نیازهای تربیتی کودکان در نظر گرفته نمیشود.
🔸 از جمله مشکلات تربیتی که زمینه بروز آنها در خانههای آپارتمانی بیشتر است، محدودیتهای آزار دهندهای است که موجی از معضلات دیگر را در پی دارد.
از جمله این معضلات میتوان به بروز شرارت و حس افسردگی، ساکن شدن اجباری کودکان و روی آوردن آنها به رسانه اشاره کرده. علاوه بر اینها کودک در معرض امر و نهیهای مکرر والدین قرار میگیرد که خود این مسئله تبعات ناخوشایندی روی تربیت فرزند دارد.
📚 محسن عباسی ولدی، یادتان بخیر خانههای اجدادی
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 برخورد ناصحیح با ویژهخواری!
🔸 آقای زاکانی ما از شما انتظار داشتیم که با متخلفان برخورد کنید، نه اینکه برای بقیه هم مجوز تخلف صادر کنید، این اسمش مبارزه با ویژه خواری نیست بلکه ترغیب به ویژه خواریست، شاید نیت شما خیر باشد ولی نتیجه کارتان اصلا خیر نیست.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 شهری خانواده محور
🔸 اگر بخواهیم خانواده را در مدیریت شهری لحاظ کنیم و حکمرانی با خانواده ارتباط پویا داشته باشد، باید سیاستهای خود را به سمت خانواده جهتگیری کنیم؛ یعنی مثلاً سیاستهای خود را با فیلتر خانواده تنظیم کنیم و میتوان اسم آن را حکمرانی خانواده محور گذاشت.
مدیریت شهری خانوادهمحور یا به طورخاص شهر خانواده محور جایی است که حکمران، خانواده را بهعنوان نهادی مجزا به رسمیت شناخته و برای آن وجاهت قانونی و تفویض اختیار قائل است و در این زمینه دست به ریلگذاری میزند تا خانوادهها بتوانند مسئولیتهای شهری را برعهده بگیرند. بهعبارتدیگر حکومت در اینجا بخشی از حکمرانی خودش را به خانواده تفویض میکند و خانواده برای او واحدی رسمی است.
🔸 در این مدل حکمرانی اینگونه نیست که تمام قوانین و ساختار شهری بر اساس یک محوری طراحی شود و خانواده در آن گنجانده شود، بلکه خانواده خود محور است و بر اساس آن مناسبات شهری شکل میگیرد.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 آیتالله اراکی: شهر باید ظرف آیات الهی باشد.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 معماری ضد خانواده
ما با پذیرفتن معماری مدرن در واقع پذیرفتهایم که خانه مولد که در فرهنگ اسلامی باید به آن میرسیدیم را تبدیل کردیم به سلول مصرف جامعه. در واقع خانهای که ظرفیت تولید اقتصادی و تولید علم و روابط اجتماعی داشته را از زن گرفتهایم و به او یک سری مکعب سیمانی منفعل و منقطع از دیگران دادهایم. این سبک خانه که به قول معروف جهانی لوکوربوزیه، پارکینگ انسانی نام دارد کاملا متناسب با فرهنگ سرمایهداریست اما ما در جامعه اسلامی با چشم بسته پذیرفتهایم.
🔸 علاوه بر آن محله محوریست که در آن یک سری تعاونیهای رایگان و خودجوش زنانه شکل میگرفته است و به شدت تضمین کننده سلامت روانی زن و آسایش او هست. در سنت ما، زنها در محله یک سری شبکههای اجتماع، شبکههای اجتماعی خودجوش و رایگان و کاملا فطری را تشکیل میدادند و با همیاری در همه امور همدیگه را یاری میدادند. جامعه مدرن این را هم از زن امروزی گرفته است.
علاوه بر این، در حال حاضر فقط در شهر تهران حدود سالی دو میلیون نفر هر سال جابجا میشوند و این یعنی شکل نگرفتن سنتهای مثبت شهرنشینی، شکل نگرفتن فرهنگ مشترک و ایجاد نسلی که خاطرهای از خانه پدری ندارد و در نتیجه حرمتی برای خاک و وطن قائل نیست و عرق ملی ندارد و حاصل این دست نیافتن به تمدن نوین اسلامی خواهد بود.
🔸 نکته دیگر بحث جمعیت هست. طبق پیمایشی، بالای هفتاد درصد مردم علاقه دارند بیش از سه فرزند داشته باشند اما شهر و محله و خانه کاملا ضد فرزندآوری است. از خانههای کوچک تا محلههایی که حتی امکان تردد برای کالسکه ندارد یا زن پیاده نمیتواند نیازهای خود را برطرف کند.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 حضور زنان در فضای ضد انسانی و استیلاگرانه
🔸 دنیای مدرن، امر اجتماعی زنانه را حتی از دوران قدیم هم نحیفتر کرده است. خانه که از سویی میزبان خانواده بود، اولین لایه از فضاهای زنانه را نیز در خود جا داده بود. جایی که نهاد اجتماعی زنانه در بستر روابط خانوادگی و همسایگی آغاز می شد و میتوانست با این آغاز به مقیاسهای دیگری نیز ارتقاء پیدا کند که البته در دوران قدیم از این فراتر نرفت.
🔸 با تبدیل خانه به سلول مصرف اجتماعی و خروج از ساختار مولد سابق (از پرورش انسان و روابط اجتماعی تا اشتغال)، امر اجتماعی زنانه همان فضای کوچک خود را نیز از دست داد و بینهاد رها شد.
🔸 زن برای ارضاء نیازهای اجتماعی خود، به فضاهای مردانه، فضاهایی با کارکردهای ضد انسانی و طبقاتی و اسیتلاگرانه رانده شد و سالهاست به دنبال پیدا کردن جایگاهی در خور و همجنس با خود است.
🔸 جمهوری اسلامی ایران در امتداد ساختن تمدن نوین اسلامی به دنبال احیاء امر اجتماعی زنانه یا شاید بتوان گفت تأسیس واقعی آن برای اولین بار در تاریخ است.
🔸 فقه اسلامی با محدود کردن اختلاط زن و مرد در برخی از زمینهها و تسهیل آن در برخی دیگر و مشروط کردن آن در دسته آخر، به دنبال ساخت جامعهای است که حتماً نهاد اجتماعی زنانه داشته باشد و به نظر میرسد بدون تأسیس آن نمیتوان جامعه کاملی تصویر کرد.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 آیا واقعاً طرح نهضت ملی مسکن برای فقراست؟
🔸 وعده ساخت مسکن یکی از مهمترین وعدههای دولت سیزدهم برای رفع فقر و شکاف طبقات اجتماعی بوده اما میخواهیم ببینیم آیا این وعده اگر عملی شود میتواند به این هدف برسد؟
🔸 برای ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن آورده مالی اولیه مردم باید حدود دویست تا چهارصد میلیون تومان باشد که به صورت چند قسط در حدود دو الی سه سال به حساب دولت ریخته میشود!
🔸 طبق بررسیهای واحد ما و همچنین نظرات کسانی که ثبتنام کردهاند هنوز رقم اصلی آورده اولیه مشخص نیست و این اختلاف دویست میلیونی خود حاکی از سرگردانی مسئولین این نهضت است!
🔸 پس از تحویل خانه به مردم که حتی آن هم مشخص نیست چه زمانیست، وامی به مردم تعلق میگیرد که از ۶۰۰ میلیون تا یک میلیارد و دویست میلیون گفته شده است و باز هم این بازه درست مشخص نشده! که وقتی این سرگردانی در دولت دیده میشود مردم حس میکنند هیچ مدیریتی پشت این پروژه وجود ندارد!
🔸 طبق اعلام دولت به طور متوسط برای بازپرداخت این وام مردم باید ماهیانه هفت تا ده میلیون اقساط پرداخت کنند که این مبلغ اوایل دولت و بر اساس دلار ۳۰ هزار تومانی تعیین شده و مشخص نیست این مبلغ در زمان تحویل ساختمان چقدر باشد؟
🔸 اگر فرضا اقساط وام ملی مسکن ده میلیون باشد، آیا توان پرداخت این وام را دارید؟
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 معماری منها
🔸 هرگاه آثار متعلق به هویتی جمعی و متجانس، گرد هم آیند، منظومهای هماهنگ شکل میگیرد(معماری سنتی) و هرگاه آثاری با هویتهای فردی و نامتجانس کنار هم قرار گیرند مجموعه ناهماهنگ حاصل میگردد (معماری مدرن).
🔺 پس بنابراین می توان گفت معماری سنتی ایران باستان، معماری «ما» و معماری مدرن امروز، معماری «منها» است.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🏢 آپارتمانهای ماشینی
🔸 باید به این واقعیت مسلّم توجه داشت که مسکن نه به عنوان سرپناه بلکه به مثابه وسیلهای است که میبایست معیارهای اساسی لازم برای ایجاد پیوند بین زندگی خانواده و محیط را دارا باشد. واحد مسکونی محور اصلی زندگی والدین و فرزندان است و باید شامل فضای کافی برای غذا(تهیه، مصرف و ذخیره)، دورهم نشستن،خوابیدن،فعالیت های فردی از قبیل انجام تکالیف اعضاء و کوشش های دیگر باشد، مسکن بر بهرهوری و ثبات خانواده تأثیر میگذارد و احساس عزّت و سربلندی و نیز حاکمیت امنیت و آسایش بر ساکنین آن باید تحقق یابد.
🔸 امروزه در برخی از کشورهای توسعه یافته انسان تبدیل به ماشینی برای فعالیتهای اقتصادی شده است، در شهرهایی چون توکیو،پاریس،لندن به دلیل کمبود فضای ساخت وساز و جمعیت زیاد به زندگی در میکرو آپارتمانهایی به مساحت هشت متر روبهرو شدهاند.
🔸 آپارتمانهایی که مشکلات زیادی از جمله مشکلات اخلاقی، پزشکی، مصرف زیاد انرژی، افسردگی و بی نشاطی و کاهش نسل را برای ساکنان به ارمغان میآورد امروزه آنقدر کوچک شدهاند که انسان را به صورت مستقیم هدف قرار داده است و او را تبدیل به ماشینی برای زندگی کرده است.
🔺 انسانی که خلیفه الهی در زمین است و به عنوان اشرف مخلوقات نام برده میشود.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 هنرمند پیرو، خالق نیست
🔸 هنرمند پیرو که دنبال رو مردم است، کدام مردم را ملاک به کار خود قرار میدهد؟ این مطلب روشن است که مردمی که ملاک کار هنرمند است، حد متوسط میان انسانهای رشد یافته از نظر مغزی و روانی و انسانهای آن عامیِ محض هستند، زیرا انسانهای رشد یافته و صاحب نظر نمیتوانند طرز تفکرات خود را به اندازهای پایین بیاورند که با خواستهها و تفکراتِ بیشترِ مردم تطبیق کند؛ اگرچه کاملا میتوانند آن خواستهها و تفکرات را درک کنند و مورد نظاره قرار دهند. مردم عامی هم که وضعی روشن دارند و بالا بردن آنان تا حد متوسط، همان دشواری را دارد که پایین آوردن صاحب نظران رشد یافته تا حد متوسط.
🔸 بنابراین، هنرمند پیرو دنبالهرو درکها و خواستههای مردم متوسط در هنر است. او از شهرت و محبوبیت و دیگر امتیازات زندگی معمولی بهرهمند میشود ولی کاری برای انسان انجام نداده است مگر این که در آثار هنری بکوشد که با تجسم واقعیات و با رمز و اشارات مناسب، دردهای مردم را بکاهد و با عظمتها سرمایهها و امکانات نهفته آنان در زیر پرده عوامل محیطی و اجتماعی آشنایشان ساخته و با این راه، آنان را به دروازه «حیات معقول» نزدیک کند.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🌻 گلهای مناسب اتاق خواب برای رفع استرس و بهبود کیفیت خواب
🪴 اسطوخودوس
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 معماری مدرن علیه هنر است؟
🔸 معمار سنتی، نوآوری را در تکمیل تدریجی دستاورد پیشینیان و سپردن آن و آیندگان می داند، معمار سنتی به اندازه توان خود ارزشی و ارزشهای معماری میافزاید و ادعای معماری خلقالساعه را ندارد.
🔸 انسان مدرن نوآوری را در دگرگون کردن پدیدهها و چیزها و جایگزین کردن جدید به جای موجود به کار میگیرد. معماری مدرن(به معنای عام) معماری عصیان و بدعت است. هر سبکی که در این معماری پدید میآید با نقد شیوه پیشین همراه است.
🔸معماریِ مدرن دیکتاتور و سرکوبگر است. معماری که به سبکی به جز سبک روز عمل کند عقب مانده و واپسگرا به حساب میآید. شیوههای یکی پس از دیگری دیکته میشوند و شیوه قبلی که تا دیروز مورد وثوق و اقبال معماران بود و در مدرسههای معماری آموزش داده میشد را از میدان به در میکنند.
🔸 معماری مدرن برخلاف معماری سنتی که فارغ از زمان به نظر میآید معماری است وابسته و متکی به زمان. زمانی میآید، زمانی میپاید و زمانی میرود.
🔸 نوآوری آنگاه از جنس خلاقیت است که جدید زاده موجود و مکمل آن باشد. نوآوری آنگاه از جنس بدعت است که جدید جایگزین موجود و متضاد آن باشد.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 مملکت ارث پدر بانکها
👤 رئیس سازمان خصوصیسازی: باشگاههای تفریحی بانکها در مناطق ۱ تا ۴ تهران ۲۰۰ هزارمتر زمین دارند
🔺 آقای رئیسی شما قبل از انتخابات گفتید جلوی بانکها میایستید، این هم یه سر سوزن از ظلم بانکها به مردم، بسمالله
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 تنفس مصنوعی در آپارتمان
🔸 از جمله عواملی که باعث میشود زندگی در آپارتمانها از آسایش کمتری برخوردار باشد، عدم امکان تهویه و گردش هوای طبیعی است.
🔸 هوای بسته و ساکن علاوه بر اینکه زمینه بیماریهای جسمی را بیشتر میکند، در گرفتگی روح انسان هم نقش بسزایی دارد.
🔸 گردش هوا به قدری مهم است که از نگاه دینی اگر مرتفع ساختن خانه مانعی برای گردش هوا در خانه همسایه شود، ممنوع شده است.
🔸 در بسیاری از خانههای آپارتمانی امکان استفاده مناسب و به موقع از پنجره ها برای ایجاد زمینه گردش هوا وجود ندارد. پنجره برخی از آپارتمانها به خیابان باز میشود و باز کردن این پنجره.ها یعنی ورود آلودگی صوتی و هوایی به خانه. برخی از آپارتمانها هم در مقابل مجتمعهای آپارتمانی دیگر بنا شده که باز کردن پنجره یعنی تبدیل کردن خانه به تماشاخانه!
🔸 برای ایجاد زمینه مناسب جهت گردش هوا باید دو پنجرهای که در امتداد هم نیست باز شود که هوا از یکی وارد و از دیگری خارج شود. در برخی از آپارتمانها تنها در یک سوی بنا پنجره تعبیه شده است. بنابراین باز بودن پنجرهها کمک چندانی به گردش هوا نمیکند.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ نهادهایی که مسئول مسکن هستند و خودشان زمین احتکار میکنند!
👤 سید حسن موسوی فرد، کارشناس سیاستگذاری اقتصادی:
امام خمینی(ره) همان اوایل پیروزی انقلاب دستور راهاندازی بنیاد مسکن را دادند و تاکید کردند پولی بابت زمین برای ساخت خانه مستضعفان گرفته نشود.
🔻 بنیاد مسکن و سایر نهادهای مسئول الان بیایند و بگویند چقدر زمین رایگان در اختیار مردم قرار دادهاند؟
🔻 بسیاری از زمینهای کشور در اختیار همین نهادها و دولت قرار دارد.
🔻 با توسعه آپارتمانسازی، افزایش جمعیت هم امکانپذیر نیست.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐 عید سعید فطر برشما مبارکباد
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 شکست بازار مسکن
🔺 افزایش شدید قیمت مسکن در کنار کاهش تولید آن باعث شده تا اقشار متوسط و ضعیف جامعه بیش از پیش از خانهدارشدن دور شوند.
🔸 بر این اساس بخش عمده آنها به ناچار متقاضی مسکن استیجاری شدهاند که این امر خود باعث افزایش مضاعف اجارهبها شده است.
🔸 این موضوع در حالی است که طبق گزارش مرکز آمار در سال ۱۳۹۵، حدود ۲/۶میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد که قاعدتا بایستی باعث کاهش قیمت مسکن و اجارهبها شود، در حالی که این اتفاق رخ نمیدهد.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 مسکن ملی تهران
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 آرمانشهر مهدوی
🔸 معماری قرآنی عصر امام مهدی علیهالسلام از ویژگیها و مختصات ممتازی برخوردار است این معماری با زدودن آثار معماری سکولار و تغییر و تحول در بافت و شکل و فرم معماری، تفکر و مبانی معماری قرآنی را به تمامی نقاط عالم اعلام و گسترش میدهد. معماری قرآنی در عصر حکومت امام مهدی علیهالسلام بر مبانی عدالت، قسط، عبادت، امنیت، آرامش و مصونیت بخشی استوار است و براساس همین مبانی آنچه را مغایر مبانی انسانساز قرآن باشد تغییر و متحول خواهد ساخت.
🔸 تحقق آرمان عدالت در حکومت مهدوی «یمْلَأُ الْأَرْضَ عَدْلًا وَ قِسْطاً» بر روی دو محور اساسی بنیان شده است، یکی تحقق آرمان عدالت در حکومت مهدی موعود و دیگری گسترش ظلم و جور در آخرالزمان. عدالت آرزوی همیشگی بشریت، اساس کار حیات طیّبهی انسانی(۵) و عمدهترین خصوصیت دوران حکومت مهدوی است و این موضوع شامل همه چیز میشود و قاعدتاً معماری و شهرسازی که مظهر تمدن است باید این مباحث را بیشتر محقق سازد و شاید به همین دلیل است که از اندک روایتهای ولیعصر عجلالله، چندین مورد مرتبط به معماری و شهرسازی است.
🔸 برقراری عدالت در آرمانشهر مهدوی چنان دارای اهمیت است که کوچکترین مسائل شهری هم شامل میشود چنانچه در روایت میخوانیم:
«سدّ کل جناح و کنیف و میزاب الی الطریق» تمامی بالکنها و فاضلابها و ناودانهایی که مشرف و یا واقع در راه مردم هست را میبندد. (مفید، ۱۴۱۳، ج ۲: ۳۸۵).
پ.ن: عکس تزیینی است.
#شهرسازی_اسلامی_ایرانی
#آرمان_شهر_مهدوی
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
هدایت شده از موسسه مصاف
نشریۀ_روایت_مصاف_شمارۀ_8_فروردین_۱۴۰۲_نسخۀ_مطالعه.pdf
19.48M
📰 هشتمین شماره از نشریۀ #روایت_مصاف منتشر شد
🔻آنچه در این شماره از «روایت مصاف» مطالعه خواهید کرد:
🔸واحد اقتصاد؛ واحدی برای یافتن چالشهای اقتصادی موجود، بررسی موانعی که برای رفع مشکلات کشور وجود دارد و طرح راهکارهای علمی و عملی حوزۀ حکمرانی؛
🔸مصاحبۀ اختصاصی مصافپلاس، با جناب آقای جلال رشیدی، نمایندۀ مردم مرودشت و ارسنجان و پاسارگاد؛
🔸گزارشی از برگزاری مراسم احیای نیمۀ شعبان؛
🔸فعالیتهایی که اسفند ۱۴۰۱ در واحدها و نمایندگیهای مؤسسۀ مصاف انجام گرفت.
💌 شمارۀ ۸ این ماهنامه تقدیم میشود به روح مطهر شهید «محمد جاودانی بافکر»
🆔 @Masaf