فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 اسرار ازل را نه تو دانی و نه من
🔸 این حل معما نه تو خوانی و نه من
#ایران_نگین_زمین
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
⭕️ غارت آثار باستانی ایران توسط آمریکا و فرانسه | بخش دوم
👤 آرتور اپهام پوپ
مشاور موسسه ی هنر شیکاگو در زمینه هنر اسلامی
🔸 پوپ در مدت اقامت و حضور خود در ایران اقدام به خارج کردن آثار ارزشمندی از ایران کرد که خروج این آثار با کمک سفارت آمریکا در ایران و از طریق ارسال بسته های دیپلماتیک انجام می شد. دزدی های باند پوپ در ایران به قدری واضح بود که یکی از مهندسان معماری آمریکایی به نام مایرون اسمیت به دزدیده شدن محرابی 1300 ساله در مدرسه ای مذهبی در اصفهان و فروختن آن به موزه ی هنر متروپولین نیویورک توسط پوپ و باندش اشاره می کند. «در طول چند سال گذشته پوپ و دستارانش با آنچه به نظر می آمد تحقیقات علمی در مورد منشاء محرابی مهم است – که به تازگی به تملک موزه ی متروپولیتن در آمده – به گدار فضای گسترده ای برای جولان داده اند. مقامات ایرانی و بازاریان هم می دانند که این محراب را دلال عتیقه ای بدنام به نام رابنو به دستور پوپ از مدرسه ی امامیه ی اصفهان دزدیده است».
🔸 با وجود دزدی های فراوان پوپ در ایران و در کمال تعجب، رضا شاه در سال1931 از او و در سال 1935 از همسرش با اعطای مدال ویژه ای به خاطر خدماتشان در زمینه ی حفظ بقایای آثار تاریخی ایران، تقدیر کرد. پوپ علاوه بر حمایت مستقیم رضا شاه از حمایت های محمد علی فروغی و پسرش محسن فروغی نیز بهره مند بود و بسیاری از دزدی های خود را با پشتیبانی این دو انجام می داد.
🔸 تصویب قانونی جدید در آثار باستانی
بعد از لغو معاهده ی 1900 که امتیاز کاوش های باستانی در ایران را به کلی در اختیار فرانسه قرار می داد تلاش های پوپ و عوامل داخلی در ایران برای تصویب قانونی جایگزین شروع شد. این قانون که تحت عنوان «قانون حفظ آثار ملی» در 30 نوامبر 1930 به تصویب مجلس رسید کاملاً غیر قانونی و فاقد مشروعیت بود و بدون کمک رضا شاه و عوامل درجه دوی او مانند فروغی امکان پذیر نبود. چنانچه هارت وزیر مختار آمریکا در ایران در گزارش های خود از تلاش ها و حمایت های فروغی یاد می کند و حمایت های او را تعیین کننده می داند. او مدعی است که فروغی حتی متن فرانسوی پیش نویس را به زبان فارسی ترجمه کرده است. «فروغی با سعه ی صدر، زمان زیادی از روز تعطیلش را به مطالعه ی پیش نویس قانون و ترجمه ی آن به فارسی اختصاص داده است. ام.گدار{ مدیر فرانسویِ آثار باستانی ایران} در مورد جزئیات قانون با وی به مذاکره پرداخت و وزیر امور خارجه را فردی دلسوز ارزیابی کرد».
🔸 مواردی زیادی از این قانون، نوعی خیانت به کشور و مردم محسوب می شود و به خروج آثاری که متعلق به مردم ایران و تاریخ آنهاست رسمیت می بخشد؛ به طور مثال ماده ی چهاردهم این قانون اصل تقسیم یافته ها را در بر می گیرد: « در روند عملیات کاوش های باستان شناسی کشفیاتی که نتیجه ی عملیات دولت در زمان و مکانی خاص باشد، به خود دولت تعلق خواهد یافت و در مورد کشفیاتی که نتیجه ی عملیات دیگران باشد، دولت مب تواند ده قطعه از اشیایی را که ویژگی تاریخی یا هنری دارند انتخاب و تصرف کند و نیمی از باقی مانده ی کشفیات را به صورت مجانی به کاشف واگذار نماید و نیم دیگری را به تصرف خود در بیاورد...»
🔸 همچنین ماده ی 18 این قانون به کاوشگر اجازه می دهد که سهم خود را بدون پرداخت هزینه و مانع صادر کند: «صدرو اشیای یافت شده در کاوش های علمی با اجازه دولت صورت می گیرد و خروج سهم کاوشگر از کشور تحت هر شرایطی از طرف دولت مجاز و از همه انواع هزینه ها و مالیات های گمرکی معاف است.»
🔸 این قانون در ایران در حالی به تصویب رسید که قوانین مشابه در اروپا و دیگر نقاط جهان تفاوت اساسی با این قانون داشت. در قوانین اروپا همه ی آثار باستانی کشف شده متعلق به دولت بود. به طور مثال در ایتالیا، فرانسه، اتحاد شوروی و حتی قبرس، همه ی آثار باستانی کشف نشده دارایی قطعی دولت محسوب می شدند.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗼مساحت پاریس دو برابر تهران است؟
✨ پاریس واقعی بسیار متفاوت از تصورات ما است؛ به دلیل اینکه که خبری از شهری شلوغ و محبوس میان ساختمانهای بلند نیست!
📌 جمعیت پاریس با جمعیت تهران تقریبا برابر است، اما چرا مساحت آن ۲ برابر بیشتر از تهران است؟
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ بانکها 2 میلیون خانه خالی دارند!
👤 محمد منان رییسی
🔸نقشه راهی که در این دولت و دولتهای قبلی برای ساخت مسکن دنبال میشود، مردم محور نیست و تنها به نفع بانکها و بنگاههای بزرگ میشود.
🔸میلیونها خانه خالی در کشور وجود دارد، که 2 میلیون واحد متعلق به بانکهاست، دلیل این امر سیاستهای اشتباه مسکن و شهرسازی است.
#حق_مسکن
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
📌تهران بلندترین شهر کشور
👤فردین یزدانی، پژوهشگر اقتصاد شهری و مسکن:
⭕️ در کل کشور تقریبا ۲۰ درصد ساختمانها بیش از پنج طبقه هستند، در تهران این نسبت ۹۵ درصد است و این یعنی تهران را میتوان به تعبیری بلندترین شهر کشور خواند که عمده ساختوسازهای جاری آن بیش از پنج طبقه است.
⭕️ اما در کل کشور ۸۰ درصد ساختوسازها تا پنج طبقه انجام میشود که نه به منزله مسدود بودن مسیر ساخت، بلکه به معنای عدمتمایل ساکنان شهرهای دیگر به ساختوساز چند طبقه است.
⭕️ این فقط مالکان زمینهای قهوهای (زمینهای ذخیره شهری یا اراضی بزرگ متعلق به نهادها) و همینطور شهرداریها هستند که از تراکم بیشتر منتفع خواهند شد؛ یکی به شکل افزایش ارزش دارایی خود و دیگری به شکل افزایش درآمد./مسکن نیوز
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
#توییت
⭕تراکم نفر در هکتار تهران ۱۵۱ در مقابل لندن ۶۰ یا توکیو ۲۷!!
🔶چرا دور شهرها کمربند بستن و مجبوریم تو آپارتمان زندگی کنیم؟!
اگر اون کشورها تونستن خانه یک طبقه ویلایی بسازند ما با این وسعت از کشور چرا نتونیم؟
در نهضت ملی مسکن حتما به این موضوع مهم توجه شود تا دچار مشکلات بعدیش نشیم.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 جایگاه آب در طراحی منظر
🔸 روایات بسیاری مسلمانان را به نگاه آب جاری و لذت بردن از آن فراخواندهاند. پیامبر (ص) میفرماید: نگاه به آب جاری چشم را روشنی میبخشد (ابن بابویه، 1363: ص92). امام صادق نیز نگاه کردن به آب را باعث نورانی و شاداب شدن چهره میداند(همان 237 ).
🔸 چشمههای آب جاری از جمله توصیف زیبایی باغهای بهشتی است که در دنیای مادی به عنوان منشأ حیات و احداث باغ- بهشت مادی مهمترین اصل به شمار میروند. همچنین قرآن کریم در37 آیــه به توصیف باغهایی میپردازد که نهرها در زیر درختانش روان است. نهرهایی از آب، شیر، شراب پاک و عسل در قرآن نام برده شدهاند(سوره محمد،آیه 15).
🔸 در کنار چشمهها و نهرهای بهشتی، آبشارهای بهشتی تصویر زیبای دیگری از باغهای بهشتی ارائه میدهد که در آیه 31 سوره واقعه با عبارت «وَ مَاء مَّسکُوبٍ» یعنی آبی ریزان توصیف شده است. ائمه و معصومین(ع) نیز نگاه به آب جاری را مایه روشنی دل، شادابی و شکوفایی میدانند (جوادی آملی، 1392 :112). در هنر اسلامی، به خاطر پرهیز از تجسم و تجسد خداوند، آب و جلوههای نمایش آب در قالب جوی آب، حوض و حرکت آبشاری دارای ویژگیهای معنوی خاص شده است (نقیزاده، 1385 :40).
🔸 این مفاهیم در کاربرد تمثیلی آن میتواند جلوه نمایش آب را در طراحی منظر اسلامی شکل دهد که در کالبد مادی به شکل جوی آبی که از طبقه زیرین ابنیههای سایت سرچشمه میگیرد و در قالب نهرهایی در تمامی قسمتهای سایت، به شکل جاری و آبشار مانند، در حرکت است.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 خود نمایی در خانه سازی
🔸 از مظاهر خودنمایی در خانه سازی، دکوراسیون و نماسازی خانه است که چشم هر بیننده ای را خیره می کند و دل تهیدستان را می سوزاند.
در این خصوص پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: آن کس که به منظور خودنمایی ساختمانی را بنا نهد در قیامت خداوند همان بناء و (خانه) را برای او آتش قرار می دهد. سؤال شد خانه ریایی چگونه است؟ حضرت فرمود: خانه ای که ریاکار بیش از نیاز خود بناء می کند و می خواهد به این وسیله بزرگی خود را به همسایگان ارائه دهد و به برادران دینی خویش فخر بفروشد.
📚اخلاق فلسفى، ج ٢، ص ١۴۵؛ امالى صدوق، ص ٢۵۶
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
✅ بلندمرتبهسازی در اراضی سبز در دست احیا
عمر مصوبه ممنوعیت برجسازی در باغهای تهران کوتاه بود
⭕️ به گزارش دنیای اقتصاد، شهرداری تهران لایحهای با عنوان «پیشنهاد اصلاح دستورالعمل ماده ۱۴ قانون زمین شهری» را تدوین کرده که در صورت تصویب، «ممنوعیت برجسازی در اراضی مشجر پایتخت» لغو میشود و به جای آن مجوز ساخت و ساز تا ۴۰درصد از سطح اشغال باغ و بعضا بدون سقف تراکم یعنی با پیشبینی امکان ساخت برج در این اراضی صادر میشود.
⭕️ این لایحه در حالی ارائه شده که بیمبالاتی در حفظ پهنههای سبز باغی در پایتخت موجب از بین رفتن ۷۰درصد از این اراضی در فاصله دهه ۴۰ تاکنون شده است؛ طوری که مساحت این اراضی در شهر تهران از ۶هزار هکتار در دهه ۴۰ به حدود ۱۵۰۰ هکتار در حال حاضر کاهش یافته است.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
27.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶 نمای زیبا از دروازه ملل و مقبره کوروش
#ایران_نگین_زمین
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 معماری پایدار!!!!
🔸 معماری ما باید بتواند موانع خفه کننده را که سبک و سیاقهای نادرست معماری و شهرسازی بر نگاه بشر به طبیعت زدهاند را بردارد و به کشف مجدد طبیعت بکر کمک کند.
🔸 بشر امروز نیاز دارد به کشف دوباره طبیعت دست نخورده. معماریای که گویی در جنگ و گریز از طبیعت است، نیاز احساسی و عاطفی فطری بشر را کور کرده است. طبیعت باید به عنوان تصدیق کننده و مددکار معنوی و حتی وسیله فیض و رحمت الهی دیده شود، طبیعت باید به وسیلهای برای یادآوری بهشت و حالت برکت و سعادتی که بشر به دنبال آن است تبدیل شود.
🔸 یکی از راه حلهایی که میتواند بر روح و سلامت جسم ساکنین ابر شهرها کمک کند، دست دوستی دادن با طبیعت و استفاده بیشتر از بافت گیاهی در شهر ها و محلهها است. طبیعت میتواند پاسخ خوبی برای ذهنهای آشفته بشر محصور در خانههای بتنی سخت و سرد شهرها باشد.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 در بسیاری از شهرهای آمریکا بلندمرتبهسازی رایج نیست/ توسعهی افقی الگوی بهینهی گسترش شهر است
👤 حمزه نژاد، رئیس دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت:
🔻 طبق آماری که وجود دارد در تگزاس، سان فرانسیسکو، فیلادلفیا و... بلندمرتبه سازی رایج نیست. در دههی اخیر یا آسمان خراش ساخته نشده، یا کم ساخته شده است.
🔻 در آغاز کار، ممکن است تامین زیرساخت جهت توسعه افقی شهر کار سختی باشد اما در نهایت الگوی بهینهی توسعه همین است.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 خیام به کمک مبارزه با زمینخواری میآید
👤 سخنگوی سازمان فضایی ایران:
🔸 بهزودی تصاویر ماهوارۀ خیام در پنجرۀ مدیریت واحد زمین استفاده میشود و با استفاده از آن زمینخواری و تخریب جنگلها راحتتر شناسایی خواهد شد.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 طراحی منظری برای ستایش و نیایش
🔸 قرآن کریم تمام عالم طبیعت را یکسره آیه و نشانه برای شناخت ماورای طبیعت میخواند. بنابراین، درک ماهیّت قدسی طبیعت، مقدمهای برای ادراک کمال خالق است و این ادراک نیز مقدمه حمد و ثنای الهی است.
🔸 خداوند در بسیاری از آیات قرآن، طبیعت را منشأ و مبدأ تذکر به انسان معرفی کرده است و این یکی از اساسیترین ویژگیهای معنوی منظر است؛ «و اگر از آنان بپرسى چه كسى از آسمان، آبى فرو فرستاده و زمين را پس از مرگش به وسيله آن زنده گردانيده خواهند گفت الله، بگو ستايش از آن خداست با اين همه بيشترشان نمىانديشند» (ســوره عنکبوت، آیه 63).
🔸 منظر اثری هنری از خداوند عزوجل است که منعکسکنندهِ قدرت و حکمت الهی است. در حقیقت خالق اصلی محیط و منظر، خداوند اســت؛ «آيا (آنچه شريک مىپندارند بهتر است) يا آن كس كه آسمانها و زمين را خلق كرد و براى شما آبى از آسمان فرود آورد پس به وسيله آن باغهاى بهجتانگيز رويانيديم كار شما نبود كه درختانش را برويانيد آيا معبودى با خداست (نه) بلكه آنان قومى منحرف هستند» (ســوره نمل، آیه 60).
🔸 بنابراین، جای جای محیط و منظر اسلامی باید یادآور قدرت و حکمت پروردگار بزرگ در آفرینش محیط طبیعی و امانت دادن آن به بشر باشد. یکی از جلوههای بروز عینی منظر ستایش و نیایش را در انعکاس نشانههای ظاهری وجود خدا، میتوان قدرت و حکمت الهی دانست. همچنین، کلیت منظر را میتوان فضای باز نیایشی توصیف کرد. در ایران، سنت ستایش پروردگار در فضای باز به قبل از اسلام باز میگردد.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
️ ⭕️ اعطای وام تسهیلات ودیعه مسکن در حل مشکلات مستاجران کارآمد بوده است؟
👤 فرشید ایلاتی کارشناس بازار مسکن، تسهیلات ودیعه مسکن را تقریبا ناکارآمد میداند و میگوید: تنها ۲ درصد از متقاضیان مستاجر (حدود ۱۰۰ هزار نفر)، موفق به دریافت وام تسهیلات ودیعه مسکن شدهاند.
🔻 تنها راهکار اساسی، افزایش عرضه مسکن در داخل و محدوده شهرهاست. با صاحب مسکن ملکی شدن برخی از خانوارها و خروج آنها از بازار اجاره، فشار حاکم بر بازار اجاره مسکن کاهش پیدا میکند.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ لزوم خانهسازی برای محرومان از نگاه امام
🔻 تاکید بر واگذاری زمین رایگان به مردم در فرمان حساب ۱۰۰ امام خمینی(ره)
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 فضای سبز باید مثمر باشد!
🔸 با الهام گرفتن از قرآن کریم و نیازها و واقعیتهای اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی و با توجه به ۱۰ سال تحقیقات در پوشش فضای سبز، بیشتر از ۹۵ درصد پوشش آن از گیاهان و درختان مثمر است و فقط ۵ درصد گیاهان و درختان بیثمر کاشته شده و برای پوشش کف هم به هیچ وجه از چمن استفاده نمیشود و گلها هم یا خوراکی و یا دارویی و یا گل معطر خواهد بود.
🔸 در این فضاها از کود و سمِّ شیمیایی استفاده نمیشود، بلکه برای کود از عناصری مانند کبوتر خانهها استفاده خواهد شد و بجای سم نیز از ضد آفتهای بیولوژی مانند پرندگان آوازه خوان استفاده خواهد شد.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
⭕️ اظهارات عجیب معاون وزیر راهوشهرسازی: با وجود بافت فرسوده چرا در بیابان مسکن بسازیم؟
🔻 باوجود اینکه وزارت راهوشهرسازی بارها اعلام کرده است که در عرضه زمین و شکستن انحصار برای ساخت مسکن مُصِر است اما گاها از این وزارتخانه اظهاراتی خلاف رویکرد اصلی شنیده میشود که نشان میدهد هنوز که هنوز است اتفاق نظری در رفع عامل اصلی عدم پیشرفت طرح مسکنسازی، که همان عرضه گسترده زمین است، صورت نگرفته است.
در همین راستا معاون وزیر راهوشهرسازی نیز به تازگی گفته است:
🔻 ۱۶۶ هزار هکتار بافت فرسوده در کشور داریم، در این بافتها ۳۰ درصد جمعیت شهری کشور سکونت دارند، بنابراین نیازی به تولید مسکن در بیابان نیست. طی ۲ ماه ابتدایی امسال صدور پروانه ساختمانی در بافت فرسوده نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۸۵ درصد رشد داشته است.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
⭕️ بانکها یکی از عوامل عقبماندگی طرح نهضت ملی مسکن؛ وام با سود ۲۳ درصد به کار مردم نمیآید
👤 رئیس کانون سراسری انبوهسازان با بیان اینکه بانکها عامل عقبماندگی نهضت ملی مسکن هستند، گفت:
🔻 طبق آمار بانکها حدود ۶ درصد از منابع خود را به بخش مسکن اختصاص دادهاند که با الزامات قانون جهش تولید مسکن مبنی بر پرداخت ۲۰ درصد تسهیلات به نهضت ملی مسکن فاصله دارد.
🔻 در نهضت ملی مسکن نیز گرچه سقف تسهیلات به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یافته اما باید کاهش نرخ سود آن مورد توجه قرار گیرد، چرا که بازپرداخت اقساط با سود ۲۳ درصد برای متقاضیان آن امکانپذیر نخواهد بود.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 هویت کالبدی شهر
🔸 هویت کالبدی به معنای صفات و خصوصیاتی است که جسم شهر را از غیر متمایز کرده و شباهتش را با خودی آشکار میکند. این صفات باید به گونهای باشد که جسم شهر در عین تداوم زمانی در حال تحول و تکامل نیز باشد و نهایتاً به پیدایش یک کل منجر شود.
🔸 در تعریف فوق معیارهای ارزیابی هویت کالبدی نیز مستترند، لذا در پاسخ به این سوال که کدامین شهر صفات کالبد شهر را دارای هویت مطلوب میکنند سه شرط زیر تعیین می شود:
1. تمایز آن از غیر و تشابه آن با خودی
2. حفظ تداوم در عین تحول
3. حفظ وحدت در عین کثرت است.
🔸 از میان سه معیار فوق تمایز از غیر و تشابه با خودی از همه مهمتر بوده و اصل زیربنایی محسوب میشود معیار بعدی اجزا و زیرمجموعه آن محسوب شده و تابع هستند.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 راه حل قیمت بالای مسکن، تراکم بیشتر است یا توسعهی محدودهی شهر؟
🔺 کارشناسان آمریکایی ضمن بررسی و مقایسهی ۲ شهر هیوستون و کالیفرنیا، به این سوال پاسخ میدهند...
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
⭕️ غارت آثار باستانی ایران توسط آمریکا و فرانسه | بخش سوم
🔻 هجوم موزه های آمریکایی به ایران
بعد از تصویب «قانون حفظ آثار ملی» در 30 نوامبر 1930 در مجلس شورای ملی، راه ورود موزه های آمریکایی به ایران برای گرفتن امتیازهای باستان شناسی باز شد. اولین تقاضا برای کاوشهای باستان شناسی دقیقاً سه روز پس از تصویب قانون جدید از سوی نمایندهی موزهی دانشگاه پنسیلوانیا داده شد. بعد از مدتی فردی به نام دکتر اف اشمیت به عنوان نمایندهی این گروه باستان شناسی در ایران انتخاب شد. او در مدت حضور خود در ایران به عنوان نمایندهی موزهی دانشگاه پنسیلوانیا اشیاء گرانبهای بسیاری را از کشور خارج کرد و با خلق و خوی هیتلری خود موجب آزار و اذیت بسیاری از کارگران ایرانی و مردم ایران شد.
🔻 کاوش در تخت جمشید
دیگر موسسهای که در ایران برای کاوشهای باستان شناسی موفق به اخذ مجوز از طرف دولت ایران شد، موسسهی شرق شناسی دانشگاه شیکاگو بود. در اوایل دسامبر 1930 پرفسور جیمز هنری برسیتد درخواست خود را برای اعطای حق بازسازی و مرمت تخت جمشید از طریق پرفسور ارنست هرتسفلد مشاور آلمانی گروه، تقدیم دولت ایران کرد. این درخواست در هیات وزیران مطرح شد و با وجود حامیان اعطای این مجوز در داخل دولت، در کوتاهترین زمان ممکن جواب مثبت به موسسهی شرقشناسی داده شد. فروغی این بار هم برای اعطای امتیازی به آمریکاییها تلاشهای فراوانی کرد که وزیر مختار آمریکا در ایران به حمایتهای فروغی برای اعطای این مجوز اشاره میکند:«حامی اصلی درخواستهای آمریکاییان در جلسهی هیأت وزیران، وزیر امور خارجه فروغی بود و نیز او بود که پس از آن که تصور میشد قانون آثار ملی در کمسیون رد شده است، بزرگترین کمک را برای تصویب شتابزدهی آن کرد.»
🔻 با شروع عملیات بازسازی توسط موسسه، اشیاء و اقلام ارزشمندی یافت شد که باعث شگفتی اعضای گروه شد. دو جفت لوح یکی از طلا و دیگری از نقره و از از آن جالب تر 30000 لوح گلی که از دورهی عیلامیها به جا مانده بود و کتیبههای فوقالعاده به همراه مجموعهی گستردهای از ابزار دستساز که توجه گروه را به خود جلب کرده بود. یافتههای این چنینی دکتر هرتسفلد (مشاور گروه موسسهی شرقشناسی) را به کاوش در استخر و تلهای مجاور مشتاق کرد و به همین منظور درخواستی را به دولت ایران ارائه داد که این درخواست در تاریخ دسامبر 1931 مورد موافقت قرار گرفت. از نظر هارت(وزیر مختار آمریکا در ایران) فضایی که این مجوز در بر میگرفت بیشک غنیترین بخش در تاریخ امتیازات اعطا شده در کشور بود. با فضایی که این مجوز برای خروج آثار باستانی ایرانی بوجود میآورد، میتوان آن را نوعی کودتای باستان شناسی به حساب آورد.
📚منبع: تاراج بزرگ؛ آمریکا و غارت میراث فرهنگی ایران 1320- 1304 خورشیدی، دکتر قلی مجد، ترجمه ی مصطفی امیری.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 نگاهی به جزئیات مصوبه اخیر مجلس در خصوص ساماندهی بازار مسکن و اجارهبها
🔻 طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی در صورت دریافت اجاره بیشتر، مستاجر میتواند از مالک شکایت کند.
💠 واحد معماری وشهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔷 توسعه افقی نسبت به توسعه عمودی شهرها کمهزینهتر خواهد بود
👤 حمیدرضا آرامی، کارشناس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی گفت:
با توجه به وجود فضاهای زیست پذیر کافی و مساحت وسیع کشور، امکان توسعه افقی شهرها و اجتناب از پیامدهای منفی آپارتمان نشینی خانوادهها، حداقل در کشور ما وجود دارد. کما اینکه بسیاری از کشورهای غربی نیز برخلاف دهههای گذشته و ظاهر تبلیغاتی و رسانهایشان، سالهاست به این سمت قدم برداشتهاند.
🔹 هزینههای توسعه افقی بیشتر از توسعههای عمودی نیست و اگر هزینههای بلندمدتی لحاظ شود، هزینههای توسعه افقی بهمراتب کمتر از هزینههای توسعه عمودی خواهد بود./مهر
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 معیارهای هویت کالبدی در معماری
معیارهای ارزیابی هویت کالبدی را میتوان اینگونه بیان کرد:
١. تمایز/تشابه، به معنای تمایز از غیر و تشابه به خودی
٢. تداوم/تحول، به معنای پیوند با گذشته و عدم انقطاع (تداوم معنی و ارزشهای خودی) در عین نوآوری و خلاقیت باتوجه به شرایط زمانه (خود ماندن ولی همان نماندن)
٣. وحدت/کثرت، به معنای پیوند میان اجزاء متفاوت، ناهمگون و حتی متضاد، به گونهای که در کنار هم یک کل را بهوجود بیاورند.
🔸 در این معیارها، خودی به معنی میراث و ارزشهای زنده و پایدار زمینهای و منطقهای است. آن بخشی از تاثیرات و تحولات جهانی که متضاد ماهوی با سنتهای محلی نداشته و قابل انطباق با وضع موجود باشد نیز خودی محسوب میشود.
شرط این همنشینی محلی_جهانی وجود بخشی از جوهر هستی هر یک از این دو در دیگری است.
🔸 غیر به معنی سنتها و اصول غیر قابل جذب است، آنچه موجب بی نظمی و درهم ریختگی می شود. دقیقاً مانند نوایی ناسازگار و غیر هارمونیک که نظم ارکستر را به هم میزند.
🔸 به تعبیر دیگر اصالت و خود بودن هنگامی مشخص میشود که تضاد و ناسازگاری در درون یک موجود یا شیء وجود نداشته باشد.
🔸 حاصل این پیوند محلی_جهانی پویایی و حرکت است، حرکتی دائمی و بی پایان. این پویایی و تضاد ظاهری در چارچوب وحدت و یکپارچگی تحدید شده و منجر به اغتشاش و بی نظمی نخواهد شد.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari