🔶 قلعه اَلَموت - قزوین
🔸 دژ اَلَموت که به آشیانهی عقاب ایران شهرت دارد در منطقه رودبار الموت از توابع قزوین و شمال شرقی روستای گازرخان (قصرخان)، بر فراز کوهی از سنگ به ارتفاع ۲۱۶۳ متر از سطح دریا قرار گرفته است و یکی از منحصر به فردترین دژهای تاریخی و نظامی ایران است.
🔸 در مورد زمان ساخت قلعه روایات مختلفی وجود دارد؛ هرچند میتوان آن را متعلق به ابتدای دوره اسلامی دانست. این دژ با تعداد حدود ۴۰۰ پلکان سنگی، تنها یک ورودی از گوشه شمال شرقی دارد که بنا به قول عطاملک جوینی به شکل شتر خوابیده است.
🔸 در دامنهی جنوبی کوه، خندقی وجود دارد که هر گونه راه نفوذ را میبندد. طول دژ حدود ۱۲۰ متر و عرض آن بین ۱۰ تا ۳۵ متر است. هنگامی که بالای دژ میایستیم تا فاصله حدود ۱۰ کیلومتر دورتر هم قابل مشاهده است.
🔸 دور تا دور این دژ، پرتگاه است در حقیقت انتخاب جغرافیا و معماری قلعه تسخیرناپذیر است.
🔸 این دژ محل زندگی حسن صباح، رهبر فرقه اسماعیلیه بوده که به دژ حسن هم معروف شده است.
#ایران_نگین_زمین
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 ساخت سد کوچک با توربینهای مولد برق
#خلاقیت
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
📌 دروس خارج فقه آیت الله اراکی
📝 اهمیت فضای سبز در عمران شهری - بخش اول
🔸 بحث دربارهی جایگاه و اهمیت فضای سبز در نظام اسلامی عمران شهری را در دو قسمت مورد بررسی قرار میدهیم:
🔸 قسمت اول
جایگاه و اهمیت فضای سبز در قرآن کریم:
بخشی از آیات کریمهی قرآن به اهمیت فضای سبز در زندگی دنیایی پرداخته و برخی دیگر به اهمیت فضای سبز در زندگی جاودانهی اخروی پرداخته است.
➖ در زندگی دنیایی:
خداوند متعال میفرماید: (بدانید) نابینا و بینا هرگز برابر نیستند و نه تاریکیها و روشنایی، «وَلَا الظِّلُّ وَلَا الْحَرُورُ» و نه سایه (آرام بخش) و باد داغ و سوزان و هرگز مردگان و زندگان یکسان نیستند (فاطر: ۲۲-۱۹).
🔸 شاهد ما در این آیات «وَلَا الظِّلُّ وَلَا الْحَرُورُ» است، «حرور» به معنای حرارت شدید ناشی از تابش خورشید است و در مقابل آن «ظل» به معنای سایه است که برترین مصادیق آن سایهی درختان سرسبز است. برتری سایهی درخت بر بیسایگی و تابش آفتاب داغ، از یک سو نظیر برتری بینایی بر نابینایی و نور بر تاریکی و زندگی بر مرگ است و از سوی دیگر دلالت بر نقشی دارد که قرآن کریم برای سایه بهویژه سایهی درختان در تربیت انسانهای سالم و رشد خصلتهای برتر انسانی قائل است.
🔸 خدای متعال میفرماید:
و براى شما از آسمان، آبى فرستاد که با آن، «حَدَائِقَ ذَاتَ بَهْجَةٍ» باغهایى زیبا و سرورانگیز رویاندیم، شما هرگز قدرت نداشتید درختان آن را برویانید! آیا معبودى با خداست؟! (نمل: ۶۰).
در اینجا نیز قرآن کریم ضمن آنکه بوستانها «حَدَائِقَ» را به «ذَاتَ بَهْجَةٍ» توصیف میکند که به معنای بهجتزایی و نشاط آفرینی است، ایجاد درختان این بوستانها را برای بهرهمندی انسانها از نشانههای قدرت و مدیریت منحصر به فرد جهان توسط خداوند قلمداد فرموده است که بر جایگاه والای درختان و بوستانها در نگاه قرآنی دلالت دارد.
📚 درس خارج فقه نظام عمران شهری | جلد ۱ | ص ۱۶۵-۱۶۷
#شهرسازی_اسلامی_ایرانی
#معماری_اسلامی_ایرانی
#فقه_شهرسازی
#فقه_معماری
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف در:
تلگرام | ایتا | توییتر | اینستاگرام
🔶 زاکانی: بلند مرتبهسازی در تهران ممنوع نیست!
👤 شهردار تهران:
🔸 ۱۲ سیاست و ۹۰ پروژه کلان را دنبال میکنیم و ۴۸۵ پروژه را در دستور کار قرار دادهایم.
🔸 ما تراکم فروشی نمیکنیم و این موضوع را خط قرمز خود میدانیم، به دور از تراکم فروشی شهر را به سمت نوسازی پیش میبریم.
🔹 اینکه در شهر بلند مرتبهسازی وجود دارد مربوط به قبل است، البته بلند مرتبهسازی در تهران ممنوع نیست.
#خبر
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
8.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تخریب ویلای ۴۰۰۰متری در باغستان
🔺دادستان شهریار از تخریب ویلای ۴۰۰۰متری رئیس سابق شورای شهر باغستان خبر داد.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 قاسمی: اولین پروانه تأسیس شهرک خصوصی برای ساخت مسکن صادر شد
👤 رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی:
🔸 اولین پروانه تأسیس شهرک خصوصی با سرمایهگذاری ۵ هزار میلیارد تومانی برای حوزه مسکن امروز در وزارت راه وشهرسازی صادر شد.
🔸 در نهضت ملی مسکن اساساً برنامهی ما واگذاری کار به مردم از طریق روشهای مختلف گروهی، فردی و به صورت خود مالکی است.
🔸 از سوی دیگر یکی از روشها در ساخت مسکن واگذاری کار به بخش خصوصی است که از این طریق سعی داریم دولت را کمتر در حوزه مسکن درگیر کار کنیم.
#خبر
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 مبحث یازده جدید
🔸 هدف ارائه ضوابط صنعتیسازی ساختمان با رویکرد توسعه پایدار است که در هفت محور اصلی زیر دنبال میشود.
۱۱-۱-۲-۱ افزایش ایمنی بهداشت
۱۱-۱-۲-۲ بهرهوری منابع
۱۱-۱-۲-۳ افزایش سرعت
۱۱-۱-۲-۴ بهبود کیفیت و دوام
۱۱-۱-۲-۵ پرهیز از آسیب به محیط زیست
۱۱-۱-۲-۶ بهبود مصرف انرژی
۱۱-۱-۲-۷ توجه به مطلوبیت و آسایش
#مبحث_یازده_جدید
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 مدرنیته یا بدویت؟!
🔸 ارسطو در تعریف انسان آن را زئون لوگون به معنای حیوانی که دارای خِرَد میباشد نامیده است. این تعریف به گونههای مختلف در ادبیات فلاسفه غرب قدیم تا الان گفته شده است.
🔸 تصویر فوق نتیجهی چنین نگرشی به انسان است، قطعاً حیوان نیازی به مخفی کردن خودش از دیگران ندارد و مشکلی ندارد!
🔸 «...إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلًا» فرقان، ۴۴
...آنان جز مانند چهارپايان نيستند، بلكه گمراهترند. (زيرا ارزش انسان به تعقّل و بينش اوست).
#تاثیر_معماری_بر_سبک_زندگی
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف در:
تلگرام | ایتا | توییتر | اینستاگرام
5.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👤 حجتالاسلام و المسلمین پناهیان:
تخریب بقیع شروع حذف نشانههای الهی بود
✍️ اولین قدم برای حذف هر تفکری زدن نمادهای آن است.
قطعاً یکی از نمادهای مهم هر تفکری بناها و نمودهای شهری آن است.
۸ شوال سالگرد تخریب قبرستان بقیع توسط تفکر وهابیت میباشد.
#نمادگرایی
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف در:
تلگرام | ایتا | توییتر | اینستاگرام
واحد معماری و شهرسازی مصاف
📌 دروس خارج فقه آیت الله اراکی
📝 اهمیت فضای سبز در عمران شهری - بخش دوم
🔸 ادامهی قسمت اول
جایگاه و اهمیت فضای سبز در قرآن کریم
در زندگی دنیایی:
🔸 خداوند میفرماید:
«وَفِي الْأَرْضِ قِطَعٌ مُتَجَاوِرَاتٌ وَجَنَّاتٌ مِنْ أَعْنَابٍ وَزَرْعٌ وَنَخِيلٌ صِنْوَانٌ وَغَيْرُ صِنْوَانٍ يُسْقَىٰ بِمَاءٍ وَاحِدٍ وَنُفَضِّلُ بَعْضَهَا عَلَىٰ بَعْضٍ فِي الْأُكُلِ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ» رعد: ۴
و در روى زمین، قطعات متفاوتى در کنار هم وجود دارد و باغهایى از انگور و زراعت و نخلها ...در اینها نشانههایی است براى گروهى که تعقل میکنند.
• این آیه باغهای انگور و نخلستانها را از آیات الهی برجسته به شمار آورده و آن را شایستهی راهنمایی عاقلان و خردمندان بر حکمت و تدبیر الهی دانسته است.
• نیز میفرماید:
براى قوم «سبأ» در محل سکونتشان نشانهاى بود: دو باغ (بزرگ با میوههاى فراوان) از راست و چپ (رودخانه عظیم و به آنها گفتیم:) از روزى پروردگارتان بخورید و شکر او را بجا آورید، شهرى است پاک و پاکیزه، و پروردگارى آمرزنده، امّا آنها (از خدا) رویگردان شدند و ما سیل ویرانگر را بر آنان فرستادیم، و دو باغ (پر برکت) شان را به دو باغ (بیارزش) با میوههاى تلخ و درختان «شوره گز» و اندکى درخت سدر مبدّل ساختیم (سباء: ۱۵-۱۷).
🔸 خداوند متعال در این آیات نیز افزون بر اشاره به نعمت درختان مثمر آن را روزی پروردگار دانسته است که باید خداوند را بر آن شکرگزار بود و شهری را که از نعمت این بوستانها و درختان بهرهمند است، «بَلْدَةٌ طَيِّبَةٌ؛ شهر پاک و خوب» برشمرده است.
🔸 همهی این آیات و آیاتی دیگر بر جایگاه بسیار والای فضای سبز به طور عموم به ویژه فضای سبز درختی و باغستانهای میوه در نظام زندگی اجتماعی اسلام اشاره و تأکید دارد و فضای سبز را يکی از مهمترین نعمتهای الهی و از جمله عناصر مهم زندگی دنیایی خوب و خوش به شمار آورده است.
📚 درس خارج فقه نظام عمران شهری | جلد ۱ | ص ۱۶۶-۱۶۹
#شهرسازی_اسلامی_ایرانی
#معماری_اسلامی_ایرانی
#فقه_شهرسازی
#فقه_معماری
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف در:
تلگرام | ایتا | توییتر | اینستاگرام