افق
🔆 امام صادق (علیه السلام) و پاسخ سؤالات متنوع
📔 تاریخ موردی ثبت نکرده که از امامان معصوم ما سؤالی شده باشد و آنان در پاسخ سؤال عاجز مانده باشند.
هشام بن حکم گوید: در سرزمین منی از امام صادق (علیه السلام) 500 سوال عقلی ـ از شبهاتی که دیگران مطرح کرده بودند ـ پرسیدم و حضرت همه را جواب فرمود، به حضرت عرض کردم: اماما اگر صحبتِ حرام استو حلال بود، از شما توقّع میرفت که پاسخ بگویید و شما اهلش بودید؛ اما اینها سوالهای فلسفی است! چگونه مسلّط پاسخ میگویید؟ حضرت فرمودند: وای بر تو! فکر میکنی خداوند کسی را حجّت بر خلق قرار میدهد و علوم مورد نیاز آنها را نزد او نمیگذارد؟
✳️ امامان پاسخ افراد را به فراخور نیاز آنها بیان میفرمودند. در برخوردی که هشام بن حکم ـ از اصحاب خاص امام صادق (علیهالسلام) ـ با عبدالله دیَصانی ـ از منکران خدا ـ داشت، او از هشام بن حکم سؤالی پرسید که: آیا خدای تو میتواند جهان را در تخم مرغی جای دهد، بدون اینکه جهان کوچک شود یا تخم مرغ بزرگ شود؟
هشام بی وقفه به محضر امام آمد و عرض کرد: «دیصانی سؤالی مطرح کرده که پاسخ آن را جز شما نمیداند». امام فرمود: ای هشام! حواس تو چه تعداد است؟ گفت: پنج تا.
👈 فرمود: کوچکترین آنها کدام است؟ گفت: چشم. فرمود: اندازۀ مرکز چشم که با آن میبینی چه مقدار است؟ گفت: به قدر یک عدس یا کوچکتر. امام فرمود: به این طرف و آن طرف چشم بدوز و ببین چه میبینی؟ گفت: آسمان و زمین را، و کوه ودریا. امام فرمود: خدا همۀ این عوالم را در چشم تو جا داده است بدون اینکه آسمان کوچک، یا چشمان تو بزرگ شوند. پاسخ دیصانی همین است!
🔸 فردای آن روز دیصانی به نزد هشام آمد و هشام گفت: «اگر پاسخ سؤالت را هم میخواهی تحویل بگیر، که امام صادق (علیهالسلام) پاسخت را چنین داد». فکر دیصانی متوجه امام صادق شد و به نزد آن حضرت رفت و از امام درخواست کرد که او را به حقیقت معبودش راهنمایی کند. امام به او فرمود: ای دیصانی نامت را بگو! دیصانی با خود کمی کلنجار رفت تا اینکه از جلسه خارج شد! اطرافیانش به او گفتند: چرا نامت را نگفتی؟! گفت: اگر میگفتم نامم عبدالله است، امام میپرسید: تو بندۀ کدام خدا هستی که منکر اویی؟!
💠 مجدد به نزد امام بازگشت و گفت: مرا به معبودم راهنمایی کن و از نامم نپرس! چند لحظهای نگذشته بود که فرزند آن حضرت تخم مرغ به دست از آنجا عبور میکرد. امام آن تخم مرغ را مقابل دیدگان دیصانی قرار داد از عجایب تخم مرغ به عنوان یکی از مخلوقات خدا برای دیصانی فرمود: اى ديصانى اين تخم سنگري است پوشيده كه پوست كلفتى دارد و زير پوست كلفت پوست نازكى است و زير پوست نازك طلائى است روان و نقرهاي است آب شده كه نه طلاى روان به نقره آب شده آميزد و نه نقره آب شده با طلاى روان درهم شود؛ و معلوم نيست براى توليد نر آفريده شده يا ماده؛ ناگاه ميشكافد و مانند طاوس رنگارنگ پرندهای از خود بيرون ميدهد. آيا تو براى اين مدبرى مييابى؟! ديصانى سر به زير افكند و سپس گفت: شهادت میدهم كه معبودى جز خداى يگانه بىشريك نيست و اينكه محمد بنده و فرستاده اوست و تو امام و حجت خدایى بر مردم و من از حالت پيشين خود توبه کردم!
📚کتاب کافی ج1، ص79 و 262
🏴سالروز شهادت #امام_صادق علیهالسلام رئیس مذهب تشیع بر تمامی شیعیان جهان تسلیت باد.🏴
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
7.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 آنقدر در نقل روایات امانتدار بود که شیخ صدوق نام گرفت!
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
افق
⚠️ انتخابهای ما، نشانگر ارزشگذاریهای ما
✅ بنی اسرائیل برای پا گذاشتن در دوران پر شکوه داود و سلیمان (علیهما السلام)، میبایست آزمونهای سختی را پشت سر میگذاشتند. در یک پرده از این آزمونها بنی اسرائیل به انتخاب طالوت به فرمانروایی خودشان اعتراض می کنند.
وَقَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ اللّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طَالُوتَ مَلِكًا قَالُوَاْ أَنَّى يَكُونُ لَهُ الْمُلْكُ عَلَيْنَا وَنَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ مِنْهُ؛ و پيامبرشان به آنها گفت: خداوند طالوت را براى زمامدارى شما مبعوث (و انتخاب) کرده است.»گفتند: چگونه او بر ما حکمرانی کند، با اينکه ما از او شايستهتريم. (بقره: 247)
❇️ خداوند برای توجیه انتخاب طالوت، به ارزشهای واقعی او استناد کرد (زَادَهُ بَسْطَةً فِی العِلْمِ وَ الجِسْم؛ طالوت در علم و توان جسمی بر شما برتری دارد)؛ در حالی که بنیاسرائیل چیزهای دیگری را ملاک انتخاب و ارزشگذاری میدانستند (وَ لَمْ یُؤتَ سَعَةً مِنَ المَال؛ او از [اشراف] صاحب ثروت نیست!)
این نهیبی به خود ما است که هنگام انتخاب، به ملاکهایی که برای ترجیح در نظر داریم توجه داشته باشیم.
🔸 انتخابهای ما معمولاً دائرمدار معیارهای انتخابی است که در نظر داریم. در بسیاری موارد، انتخابی غلط بر پایۀ معیارهای غلط و بیاهمیت یا کم اهمیت صورت میپذیرد. در عرصههای مختلف زندگی، انتخابهایی داریم که میزان درستی آن انتخابها، از طرفی میزان موفقیت ما را رقم میزند و از طرف دیگر، نشانگر سطح رشد شخصیتی ماست. در زندگی فردی خود تا تشکیل خانواده و حتی در حیات اجتماعیمان، انتخابهای مختلف ما نشانگر معیارهای ارزشمندی نزد ماست. انتخابهای ما به خوبی نشان میدهد که روی چه معیارهایی ارزشگذاری کردهایم و ارزشگذاریهای خوب نشانگر سطح تعالی و رشد شخصیتی ماست.
〽️ اگر قرار است از دوران کنونی به سلامت عبور کنیم و به دوران ظهور پا بگذاریم، مشخصاً باید رضایت امام زمان خویش را جلب کنیم. قطعاً برای ایشان مهم خواهد بود که جامعهای که هدایت آن را به دست خواهند گرفت، از چه سطحی از رشد و تعالی برخوردار باشد. پس برای ایشان مهم خواهد بود که ارزشگذاریهای آنها بر چه معیارهایی باشد؛ یعنی برای ایشان انتخابهای ما مهم و در معرض سنجش است. مثلاً برای ایشان مهم است که ببینند خروجی آرای مردم در عرصۀ انتخابات چگونه است؟
💠 با این نگاه لازم است در ارزشگذاریهایمان کمال دقت را به خرج دهیم، چون گاهی معیارهای غلط باعث شده حتی مردم نسبت به فرستادگان الهی برای خود برتری قائل شوند و از اطاعت و قبول ولایت ایشان سر باز زنند:
وَ نَادَى فِرْعَوْنُ فِي قَوْمِهِ قَالَ يَا قَوْمِ أَلَيْسَ لِي مُلْكُ مِصْرَ وَ هَذِهِ الْأَنْهَارُ تَجْرِي مِن تَحْتِي أَفَلَا تُبْصِرُونَ * أَمْ أَنَا خَيْرٌ مِّنْ هَذَا الَّذِي هُوَ مَهِينٌ وَ لَا يَكَادُ يُبِينُ * فَلَوْلَا أُلْقِيَ عَلَيْهِ أَسْوِرَةٌ مِّن ذَهَبٍ أَوْ جَاء مَعَهُ الْمَلَائِكَةُ مُقْتَرِنِينَ؛ (زخرف: 51-53) فرعون در ميان قوم خود ندا داد و گفت: «اى قوم من! آيا حکومت مصر از آن من نيست و اين نهرها تحت فرمان من جريان ندارد؟ آيا نمىبينيد؟ مگر نه اين است که من از اين مردى که از خانواده و طبقۀ پستى است و هرگز نمىتواند فصيح سخن بگويد، برترم؟! (اگر راست مىگويد) چرا دستبندهایی از طلا به او داده نشده، يا اينکه چرا فرشتگان دوشادوش او نيامدهاند (تا گفتارش را تأييد کنند)؟!»
#ملاکهای_انتخاب
#ویژه_نامه_انتخابات
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
افق
🔸 تفاوت مسئولیت در دولت ایمان و کفر
✍ مسئولیت در دولت ایمان و کفر یک تفاوت اساسی دارد که کمتر به آن توجه میشود، و آن اینکه خدمت در اینجا ـ برخلاف دولت کفر و طاغوت ـ ثوابی بزرگ است. تصدی امور در اینجا معنایش توفیق خدمت به میلیونها شیعه و دوستدار اهلبیت است، و روشن است که چنین توفیقی از جانب خدا لیاقت میخواهد و به هر کسی داده نمیشود.
🔆 قرآن کریم به قاعدهای در این باره اشاره میفرماید:
«مَا كُنتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُدًا» (کهف: 51)؛ من هیچگاه گمراهکنندگان را به عنوان دستیار و کمککارِ خود اختیار نمیکنم.
یعنی اهل گمراهی توفیق پیشبرد اهداف الهی را نخواهند یافت و ـ خواسته یا ناخواسته ـ کارهایشان ناقص و بی ثمر خواهد ماند. دنیا دنیای شانس و اتفاق نیست و خداست که در پشت صحنه ی ماجرا دارد صحنهگردانی می کند. اگر بخواهیم دنیای آبادی داشته باشیم چارهای نداریم جز اینکه به قوانین ماورائی حاکم بر این دنیا هم توجه داشته باشیم.
❇️ بر این اساس در انتخاب کسانی هم که قرار است تصدی امور کشور را به دست بگیرند، این قاعده را باید در نظر داشته باشیم که خلوص و پاکی افرادی که انتخاب می کنیم چه مقدار است و رابطۀ هر یک از آنها با خدا چگونه است؛ آیا در حدی هستند که خداوند اجازۀ خدمت به آنها بدهد و کارشان را مثمر ثمر قرار بدهد؟ یا از کسانی هستند که خدا دستشان را میبندد و از آنها سلب توفیق میکند؟! قابل پیشبینی است که انتخاب افراد ناشایست باعث درجا زدن یا حتی عقب گرد جوامع باشد، هرقدر هم که آنها دارای تخصص و توان مدیریتی باشند!
💠 این است که رهبر انقلاب در ابتدای سال 96 فرمودند: «من به طور قاطع عرض میکنم که اگر مدیریت در بخشهای مختلف کشور، متدین باشد، انقلابی باشد و کارآمد باشد، همۀ مشکلات کشور حل خواهد شد».
#ویژه_نامه_انتخابات
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
8.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸برای شناخت فردوسی بزرگ این ۱۰۰ ثانیه را از دست ندهید!
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
پیام تسلیت اسقف اعظم سیپان کاشجیان به مناسبت شهادت آیتالله رئیسی و هیئت همراه
🏴با تأسف و تألم فراوان ضایعه شهادت خادم جمهور مردم ایران، رییس جمهور محبوب آیت الله دکتر سید ابراهیم رییسی را به سوگ نشستهایم. شهادت ایشان و هیأت همراه، که عناصر خدوم ملت ایران بودهاند غمی دوچندان برای ما و سعادتی ابدی برای ایشان است. بر ما واضح است که ملت سرفراز ایران در طول تاریخ مقاومت و انقلاب خود با توکل به خداوند بزرگ و رهبری داعیانه حضرت امام و رهبر معظم انقلاب اسلامی از بزنگاههای تاریخی بسیاری با سربلندی عبور نمودهاند و اینبار نیز با اتحاد و همبستگی دوچندان در کنار رهبری و مسئولین کشور خواهند ایستاد.
من از طرف خود، ارکان خلیفهگری و جامعه ارامنه اصفهان و جنوب ایران شهادت رییس جمهور و جمعی از مقامات بلند پایه کشور را خدمت مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنهای، خانواده این عزیزان و آحاد ملت ایران تسلیت عرض نموده، از درگاه الهی علو درجات را برای ایشان و سربلندی ملت بزرگ ایران را خواستارم.
اسقف اعظم سیپان کاشجیان
پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
افق
⚠️ ایدئولوژی داروینیسم (قسمت نهم)
🔸 یکی از گام هایی که طبیعت در این مسیر طولانی برداشته است، حرکت از گیاهان بازدانه Gymnosperm به گیاهان گلدار یا نهاندانگان یا َAngiospermها بوده است. هنوز نه از حرکت و گردش خون و تولید مثل جانوری و سیستم عصبی خبری هست، نه سیستم تعریق و استخوان بندی و هزاران نکته ظریف دیگر. به ناگاه طبیعت تصمیم میگیرد گامی بزرگ برداشته و طرح سیستم تولید مثل گیاهی را از آوند به گل تغییر دهد. برای کسی که چندان در موضوع عمیق نشده باشد، مسأله پیش پاافتاده و ساده ای به نظر میرسد، ولی مهندسی که یک ماشین کوچک طراحی کرده باشد، میداند به هم ریختن طرح، آن هم نه طرح یک نمونه منفرد بلکه طرحی که قرار است خود از خود تولید مثل کرده و نمونههای بیشتری تولید کند تا چه اندازه میتواند دشوار باشد. با این حال طبیعت در اثر الهام خدای کور انتخاب طبیعی طرح را به کلی مورد بازبینی اصولی قرار میدهد. سیستم آوند به گل تبدیل میشود. دانه ها در تخمکی پنهان میشوند که قرار است در ادامه حیات گیاه به میوه تبدیل شود. برگها از حالت سوزنی و فلسی به برگ های پهن و مسطح تغییر شکل میدهند و هزاران تغییر دیگر که نه تنها برای آنها نمیتوان شکل واسطهای و حالت گذاری پیدا کرد که واسطه بین گیاه بازدانه و نهاندانه باشد که هر کدام به خودی خود هیچ کارکردی در راستای بقای گیاه ایفاء نمیکنند که دست انتخاب طبیعت یکی را به دیگری برتری داده باشد تا اعجاز تکامل رخ داده و شاهد شکل دیگری از حیات باشیم.
❇️ حتی دانشمندانی که میلیاردها سال تکامل را تجربه کرده و صاحب شعور و هوش هستند، بعد از سالها نه تنها نمیتوانند اشکال میانی بین گیاهان نهاندانه و بازدانه را نه در گیاهان موجود که در قالب سنگوارهها نشان دهند، که حتی از تجسم و تصور مسیری که تکامل برای جهش از گیاهان نهاندانه به گیاهان بازدانه داشته است، عاجز ماندهاند.
پیتر آندره Peter Endress و جیمز دویل James Doyle در این خصوص نوشته اند:
The question of the structure and biology of the ancestral angiosperms, and especially their flowers, is an enduring riddle. Although we are continually gaining new insights from new fossils and new studies on phylogeny, morphology, 123 and developmental genetics in extant plants, we are still far from a final answer. There are gaps at different levels. First is the uncertainty concerning which other seed plants are the closest relatives of angiosperms, particularly extinct groups because most molecular analyses indicate that no living group of gymnosperms is any closer to angiosperms than any other. Second, even if known fossils can be recognized as angiosperm stem relatives, all such groups are morphologically well removed from angiosperms, so there is still a major gap that can only be filled by the discovery of closer stem relatives.
💠 مسأله ساختار و بیولوژی اجداد اولیه نهاندانگان، مخصوصاً گلهای آنها، یکی از معماهای ماندگار است. اگرچه همواره اطلاعات جدیدی از سنگوارههای جدید و تحقیقات جدید بر تکامل شناسی، شکلشناسی، یا ژنتیک رشد گیاهان موجود به دست آوردهایم، همچنان از پاسخ نهایی فرسنگها فاصله داریم. در سطوح مختلف فاصلههایی وجود دارد که باید پر شود. اولین مشکل این است که اصلاً نمیدانیم کدام دسته از سایر گیاهان دانه دار نزدیکترین خویشاوند نهاندانگان، مخصوصاً گونههای منسوخ آن هستند، زیرا بیشتر تحلیلهای ملکولی حاکی از آن است که هیچیک از گروههای بازدانگان نسبت به سایر گروهها قرابتی به نهاندانگان ندارند.
👈 حال با توجه به این اظهار عجز کمی بیشتر به ادعای داروینیستها توجه کنید. اولاً که نمیتوانند نمونهای زنده یا فسیلی از گونههای واسط بین بازدانگان و نهاندانگان ارائه کنند. از آن گذشته حتی نمیتوانند این گونههای میانی را با استفاده از تخیل خود تجسم کنند. با این حال ادعا میکنند تمامی این تغییرات گام به گام هر یک خود به تنهایی کارکردی در جهت بقای گیاه داشته است. اینجاست که ایدئولوژی داروین چیزی در حد افسانه بافیهای انسان عهد باستان میشود.
#داروینیسم
مشاهده قسمت قبل
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
تلگرام| اینستاگرام | ایتا
🔅امام على عليه السلام:
ظُلمُ الظّالِمِ يَقودُهُ إلَى الهَلاكِ
ستمگرىِ ظالم، او را به هلاكت مى كشاند.
📚 المواعظ العددية ص۵۹
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh