eitaa logo
افق
3.3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
251 ویدیو
49 فایل
واحد ادیان، فرق و قومیت‌های موسسه مصاف (افق) ارتباط با ما👇 my.masaf.ir/r/eitaa
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 آنقدر در نقل روایات امانتدار بود که شیخ صدوق نام گرفت! 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
افق
‍ ‍ ⚠️ انتخاب‌های ما، نشانگر ارزش‌گذاری‌های ما ✅ بنی اسرائیل برای پا گذاشتن در دوران پر شکوه داود و سلیمان (علیهما السلام)، می‌بایست آزمون‌های سختی را پشت سر می‌گذاشتند. در یک پرده از این آزمون‌ها بنی اسرائیل به انتخاب طالوت به فرمانروایی خودشان اعتراض می کنند. وَقَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ اللّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طَالُوتَ مَلِكًا قَالُوَاْ أَنَّى يَكُونُ لَهُ الْمُلْكُ عَلَيْنَا وَنَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ مِنْهُ؛ و پيامبرشان به آنها گفت: خداوند طالوت را براى زمامدارى شما مبعوث (و انتخاب) کرده است.»گفتند: چگونه او بر ما حکمرانی کند، با اينکه ما از او شايسته‏تريم. (بقره: 247) ❇️ خداوند برای توجیه انتخاب طالوت، به ارزش‌های واقعی او استناد کرد (زَادَهُ بَسْطَةً فِی العِلْمِ وَ الجِسْم؛ طالوت در علم و توان جسمی بر شما برتری دارد)؛ در حالی که بنی‌اسرائیل چیزهای دیگری را ملاک انتخاب و ارزش‌گذاری می‌دانستند (وَ لَمْ یُؤتَ سَعَةً مِنَ المَال؛ او از [اشراف] صاحب ثروت نیست!) این نهیبی به خود ما است که هنگام انتخاب، به ملاک‌هایی که برای ترجیح در نظر داریم توجه داشته باشیم. 🔸 انتخاب‌های ما معمولاً دائرمدار معیارهای انتخابی است که در نظر داریم. در بسیاری موارد، انتخابی غلط بر پایۀ معیارهای غلط و بی‌اهمیت یا کم اهمیت صورت می‌پذیرد. در عرصه‌های مختلف زندگی، انتخاب‌هایی داریم که میزان درستی آن انتخاب‌ها، از طرفی میزان موفقیت ما را رقم می‌زند و از طرف دیگر، نشانگر سطح رشد شخصیتی ماست. در زندگی فردی خود تا تشکیل خانواده و حتی در حیات اجتماعی‌مان، انتخاب‌های مختلف ما نشانگر معیارهای ارزش‌مندی نزد ماست. انتخاب‌های ما به خوبی نشان می‌دهد که روی چه معیارهایی ارزش‌گذاری کرده‌ایم و ارزش‌گذاری‌های خوب نشانگر سطح تعالی و رشد شخصیتی ماست. 〽️ اگر قرار است از دوران کنونی به سلامت عبور کنیم و به دوران ظهور پا بگذاریم، مشخصاً باید رضایت امام زمان خویش را جلب کنیم. قطعاً برای ایشان مهم خواهد بود که جامعه‌ای که هدایت آن را به دست خواهند گرفت، از چه سطحی از رشد و تعالی برخوردار باشد. پس برای ایشان مهم خواهد بود که ارزش‌گذاری‌های آن‌ها بر چه معیارهایی باشد؛ یعنی برای ایشان انتخاب‌های ما مهم و در معرض سنجش است. مثلاً برای ایشان مهم است که ببینند خروجی آرای مردم در عرصۀ انتخابات چگونه است؟ 💠 با این نگاه لازم است در ارزش‌گذاری‌هایمان کمال دقت را به خرج دهیم، چون گاهی معیارهای غلط باعث شده حتی مردم نسبت به فرستادگان الهی برای خود برتری قائل شوند و از اطاعت و قبول ولایت ایشان سر باز زنند: وَ نَادَى فِرْعَوْنُ فِي قَوْمِهِ قَالَ يَا قَوْمِ أَلَيْسَ لِي مُلْكُ مِصْرَ وَ هَذِهِ الْأَنْهَارُ تَجْرِي مِن تَحْتِي أَفَلَا تُبْصِرُونَ * أَمْ أَنَا خَيْرٌ مِّنْ هَذَا الَّذِي هُوَ مَهِينٌ وَ لَا يَكَادُ يُبِينُ * فَلَوْلَا أُلْقِيَ عَلَيْهِ أَسْوِرَةٌ مِّن ذَهَبٍ أَوْ جَاء مَعَهُ الْمَلَائِكَةُ مُقْتَرِنِينَ؛ (زخرف: 51-53) فرعون در ميان قوم خود ندا داد و گفت: «اى قوم من! آيا حکومت مصر از آن من نيست و اين نهرها تحت فرمان من جريان ندارد؟ آيا نمى‏بينيد؟ مگر نه اين است که من از اين مردى که از خانواده و طبقۀ پستى است و هرگز نمى‏تواند فصيح سخن بگويد، برترم؟! (اگر راست مى‏گويد) چرا دست‌بندهایی از طلا به او داده نشده، يا اين‌که چرا فرشتگان دوشادوش او نيامده‏اند (تا گفتارش را تأييد کنند)؟!» 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
افق
‍ 🔸 تفاوت مسئولیت در دولت ایمان و کفر ✍ مسئولیت در دولت ایمان و کفر یک تفاوت اساسی دارد که کمتر به آن توجه می‌شود، و آن اینکه خدمت در این‌جا ـ برخلاف دولت کفر و طاغوت ـ ثوابی بزرگ است. تصدی امور در این‌جا معنایش توفیق خدمت به میلیون‌ها شیعه و دوست‌دار اهل‌بیت است، و روشن است که چنین توفیقی از جانب خدا لیاقت می‌خواهد و به هر کسی داده نمی‌شود. 🔆 قرآن کریم به قاعده‌ای در این باره اشاره می‌فرماید: «مَا كُنتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُدًا» (کهف: 51)؛ من هیچ‌گاه گمراه‏کنندگان را به عنوان دستیار و کمک‌کارِ خود اختیار نمی‌کنم. یعنی اهل گمراهی توفیق پیشبرد اهداف الهی را نخواهند یافت و ـ خواسته یا ناخواسته ـ کارهایشان ناقص و بی ثمر خواهد ماند. دنیا دنیای شانس و اتفاق نیست و خداست که در پشت صحنه ی ماجرا دارد صحنه‌گردانی می کند. اگر بخواهیم دنیای آبادی داشته باشیم چاره‌ای نداریم جز اینکه به قوانین ماورائی حاکم بر این دنیا هم توجه داشته باشیم. ❇️ بر این اساس در انتخاب کسانی هم که قرار است تصدی امور کشور را به دست بگیرند، این قاعده را باید در نظر داشته باشیم که خلوص و پاکی افرادی که انتخاب می کنیم چه مقدار است و رابطۀ هر یک از آن‌ها با خدا چگونه است؛ آیا در حدی هستند که خداوند اجازۀ خدمت به آن‌ها بدهد و کارشان را مثمر ثمر قرار بدهد؟ یا از کسانی هستند که خدا دستشان را می‌بندد و از آنها سلب توفیق می‌کند؟! قابل پیش‌بینی است که انتخاب افراد ناشایست باعث درجا زدن یا حتی عقب گرد جوامع باشد، هرقدر هم که آنها دارای تخصص و توان مدیریتی باشند! 💠 این است که رهبر انقلاب در ابتدای سال 96 فرمودند: «من به‌ طور قاطع عرض می‌کنم که اگر مدیریت در بخش‌های مختلف کشور، متدین باشد، انقلابی باشد و کارآمد باشد، همۀ مشکلات کشور حل خواهد شد». 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸برای شناخت فردوسی بزرگ این ۱۰۰ ثانیه را از دست ندهید! 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
پیام تسلیت اسقف اعظم سیپان کاشجیان به مناسبت شهادت آیت‌الله رئیسی و هیئت همراه 🏴با تأسف و تألم فراوان ضایعه شهادت خادم جمهور مردم ایران، رییس جمهور محبوب آیت الله دکتر سید ابراهیم رییسی را به سوگ نشسته‌ایم. شهادت ایشان و هیأت همراه، که عناصر خدوم ملت ایران بوده‌اند غمی دوچندان برای ما و سعادتی ابدی برای ایشان است. بر ما واضح است که ملت سرفراز ایران در طول تاریخ مقاومت و انقلاب خود با توکل به خداوند بزرگ و رهبری داعیانه حضرت امام و رهبر معظم انقلاب اسلامی از بزنگاه‌های تاریخی بسیاری با سربلندی عبور نموده‌اند و این‌بار نیز با اتحاد و همبستگی دوچندان در کنار رهبری و مسئولین کشور خواهند ایستاد. من از طرف خود، ارکان خلیفه‌گری و جامعه ارامنه اصفهان و جنوب ایران شهادت رییس جمهور و جمعی از مقامات بلند پایه کشور را خدمت مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای، خانواده این عزیزان و آحاد ملت ایران تسلیت عرض نموده، از درگاه الهی علو درجات را برای ایشان و سربلندی ملت بزرگ ایران را خواستارم. اسقف اعظم سیپان کاشجیان پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
افق
‍ ⚠️ ایدئولوژی داروینیسم (قسمت نهم) 🔸 یکی از گام هایی که طبیعت در این مسیر طولانی برداشته است، حرکت از گیاهان بازدانه Gymnosperm به گیاهان گلدار یا نهان­دانگان یا َAngiospermها بوده است. هنوز نه از حرکت و گردش خون و تولید مثل جانوری و سیستم عصبی خبری هست، نه سیستم تعریق و استخوان­ بندی و هزاران نکته ظریف دیگر. به ناگاه طبیعت تصمیم می­‌گیرد گامی بزرگ برداشته و طرح سیستم تولید مثل گیاهی را از آوند به گل تغییر دهد. برای کسی که چندان در موضوع عمیق نشده باشد، مسأله پیش پاافتاده و ساده­ ای به نظر می­رسد، ولی مهندسی که یک ماشین کوچک طراحی کرده باشد، می­‌داند به هم ریختن طرح، آن هم نه طرح یک نمونه منفرد بلکه طرحی که قرار است خود از خود تولید مثل کرده و نمونه­‌های بیشتری تولید کند تا چه اندازه می‌تواند دشوار باشد. با این حال طبیعت در اثر الهام خدای کور انتخاب طبیعی طرح را به کلی مورد بازبینی اصولی قرار می­‌دهد. سیستم آوند به گل تبدیل می‌شود. دانه­ ها در تخمکی پنهان می­‌شوند که قرار است در ادامه حیات گیاه به میوه تبدیل شود. برگ‌ها از حالت سوزنی و فلسی به برگ های پهن و مسطح تغییر شکل می­‌دهند و هزاران تغییر دیگر که نه تنها برای آنها نمی­‌توان شکل واسطه­‌ای و حالت گذاری پیدا کرد که واسطه بین گیاه بازدانه و نهان­‌دانه باشد که هر کدام به خودی خود هیچ کارکردی در راستای بقای گیاه ایفاء نمی­کنند که دست انتخاب طبیعت یکی را به دیگری برتری داده باشد تا اعجاز تکامل رخ داده و شاهد شکل دیگری از حیات باشیم. ❇️ حتی دانشمندانی که میلیاردها سال تکامل را تجربه کرده و صاحب شعور و هوش هستند، بعد از سال‌ها نه تنها نمی­‌توانند اشکال میانی بین گیاهان نهان­‌دانه و بازدانه را نه در گیاهان موجود که در قالب سنگواره­‌ها نشان دهند، که حتی از تجسم و تصور مسیری که تکامل برای جهش از گیاهان نهان­‌دانه به گیاهان بازدانه داشته است، عاجز مانده­‌اند. پیتر آندره Peter Endress و جیمز دویل James Doyle در این خصوص نوشته اند: The question of the structure and biology of the ancestral angiosperms, and especially their flowers, is an enduring riddle. Although we are continually gaining new insights from new fossils and new studies on phylogeny, morphology, 123 and developmental genetics in extant plants, we are still far from a final answer. There are gaps at different levels. First is the uncertainty concerning which other seed plants are the closest relatives of angiosperms, particularly extinct groups because most molecular analyses indicate that no living group of gymnosperms is any closer to angiosperms than any other. Second, even if known fossils can be recognized as angiosperm stem relatives, all such groups are morphologically well removed from angiosperms, so there is still a major gap that can only be filled by the discovery of closer stem relatives. 💠 مسأله ساختار و بیولوژی اجداد اولیه نهان­دان‌گان، مخصوصاً گل‌های آنها، یکی از معماهای ماندگار است. اگرچه همواره اطلاعات جدیدی از سنگواره­‌های جدید و تحقیقات جدید بر تکامل­ شناسی، شکل­‌شناسی، یا ژنتیک رشد گیاهان موجود به دست آورده­‌ایم، همچنان از پاسخ نهایی فرسنگ‌ها فاصله داریم. در سطوح مختلف فاصله­‌هایی وجود دارد که باید پر شود. اولین مشکل این است که اصلاً نمی­دانیم کدام دسته از سایر گیاهان دانه­ دار نزدیکترین خویشاوند نهان­‌دانگان، مخصوصاً گونه­‌های منسوخ آن هستند، زیرا بیشتر تحلیل‌های ملکولی حاکی از آن است که هیچ‌یک از گروه‌های بازدانگان نسبت به سایر گروه‌ها قرابتی به نهان­‌دانگان ندارند. 👈 حال با توجه به این اظهار عجز کمی بیشتر به ادعای داروینیست‌ها توجه کنید. اولاً که نمی­‌توانند نمونه­‌ای زنده یا فسیلی از گونه­‌های واسط بین بازدانگان و نهان­دان‌گان ارائه کنند. از آن گذشته حتی نمی­توانند این گونه­‌های میانی را با استفاده از تخیل خود تجسم کنند. با این حال ادعا می­‌کنند تمامی این تغییرات گام به گام هر یک خود به تنهایی کارکردی در جهت بقای گیاه داشته است. اینجاست که ایدئولوژی داروین چیزی در حد افسانه­ بافی‌های انسان عهد باستان می­‌شود. مشاهده قسمت قبل 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
🔅امام على عليه السلام: ظُلمُ الظّالِمِ يَقودُهُ إلَى الهَلاكِ ستمگرىِ ظالم، او را به هلاكت مى كشاند. 📚 المواعظ العددية ص۵۹ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
افق
‍ 🔅 مناظره علیه السلام با دانشمند مشهور ✳️ عباسیان از میان دانشمندان یحیی بن اکثم، یکی از دانشمندان نامدار زمان مامون را که در رشته‌های گوناگون شهرت علمی بالایی داشت، انتخاب کردند. او در علم فقه تبحر بالایی داشت به طوری که مامون که خود از وزنه‌های علمی بود او را مشاور خود در امور مملکتی و قضایی قرار داد ولی از نظر معنوی بسیار ضعیف بود و فردی فخر فروش و برتری جو بود. مأمون جلسه ای برای سنجش میزان علم و آگاهی امام جواد ترتیب داد در آن مجلس یحیی رو به مأمون کرد و گفت اجازه میدهی سؤالی از این جوان بنمایم؟ مامون گفت: از خود او اجازه بگیر. یحیی از امام جواد اجازه گرفت امام فرمود: هر چه میخواهی بپرس. يحيى گفت: درباره شخصی که مُحرم بوده و در آن حال حیوانی را شکار کرده است، چه می‌گویید؟ 💠 امام جواد علیه السلام فرمود: آیا این شخص شکار را در حِل (خارج از محدوده حرم) کشته است یا در حرم؟ عالم به حکم حرمت شکار در حال احرام بوده یا جاهل؟ عمداً کشته یا به خطا؟ آزاد بوده یا برده؟ صغیر بوده یا کبیر؟ برای اولین بار چنین کاری کرده یا برای چندمین بار؟ شکار او از پرندگان بوده یا غیر پرنده؟ از حیوانات کوچک بوده یا بزرگ؟ باز هم از انجام چنین کاری ابا ندارد یا از کرده خود پشیمان است؟ در شب شکار کرده یا در روز؟ در احرام عمره بوده یا احرام حج!؟ 🔸یحیی بن اکثم از این همه فروع که امام برای این مسئله مطرح نمود متحیر شد و آثار ناتوانی و زبونی در چهره‌اش آشکار گردید و زبانش به لکنت افتاد به طوری که حضار مجلس ناتوانی او را در مقابل آن حضرت نیک دریافتند. مامون گفت خدای را بر این نعمت سپاسگزارم که آنچه من اندیشیده بودم همان شد. سپس به بستگان و افراد خاندان خود نظر انداخت و گفت: آیا اکنون آنچه را که نمی‌پذیرفتید، دانستید!؟ مأمون گفت احسنت ای اباجعفر خدا به تو نیکی کند! 📚سیره پیشوایان، مهدی پیشوایی، ص۵۷۳ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق) تلگرام| اینستاگرام | ایتا
افق
‍ ✳️ ایدئولوژی داروینیسم (قسمت دهم) ⚠️ شاید پذیرش اینکه پرومتئوس انواع انسان‌ها را از خاک و آب دهان زئوس آفریده راحت­‌تر بوده با سهولت بیشتری قابل هضم باشد، تا پذیرش این ادعای داروینیست‌ها که چنین طرح عظیمی حاصل طراحی خدایی کور و فاقد شعور بوده است که برای اعجاز خود تنها به زمان نیاز داشته است!!! 💠 گذشته از این اگر این نمونه­‌های گذار که ما نه تنها از مشاهده و کشف آن که حتی از تصور آن عاجز هستیم، کارکردی در جهت بقاء ایفاء می­‌کردند، قاعدتاً شانس ماندگاری آنها از نمونه مبدأ بیشتر بوده است و دلیلی وجود نداشته که دست روزگار نمونه مبدأ را حفظ کرده و این نمونه­ های گذار را حذف کند. یعنی اگر بپذیریم که طبیعت، در قالب نمونه­‌های میانی، گام به گام خود را از بازدانگان به نهان‌دانگان رسانده است، پس حداقل برداشتی که وجود دارد این است که هر یک از این نمونه‌های میانی حداقل از اجداد بازدانه خود کارکرد بیشتری برای بقا داشته است و اگر به هر دلیلی طبیعت ترجیح داده است که این نمونه میانی را از صحنه روزگار حذف کند، به همان دلیل لازم بوده جد بازدانه او را پیش از او حذف کند. 🔸 از طرف دیگر اگر گام‌های طبیعت را همواره در راستای بقا تفسیر کنیم، در این صورت طبیعی است که چنین انتظار داشته باشیم که نوپدیدهای هر گونه که مشخصه تمایز اصلی آن گونه از گونه­‌های قبلی است، باید مهمترین نقش را در بقای آن گونه حیاتی ایفاء کند. ادعایی که به هیچ وجه با مشاهدات زیست­ شناسی تطابق ندارد و ردیه این ادعا را می­توان از زبان خود داروین نقل کرد: It might have been thought… that those parts of the structure which determined the habits of life [adaptive features]... would be of very high importance in classification. Nothing can be more false… It may even be given as a general rule, that the less any part of the organization is concerned with special habits [adaptations] the more important it becomes for classification. Charles Darwin, On the Origin of Species (1872), Chapter 14. 👈 ممکن است چنین پنداشته شود که آن بخشهایی از ساختار که تعیین کننده عادات حیاتی هستند (خصوصیات انطباقی) در طبقه­ بندی موجودات اهمیت بسیار بالایی دارند. هیچ ادعایی نمی­تواند از این اشتباه­‌تر باشد. حتی می­توان این قانون کلی را مطرح کرد که هر چه یک بخش از ساختار کمتر به عادات ویژه موجود (انطباقات) ارتباط داشته باشد، اهمیت بیشتری در طبقه­ بندی آن موجود پیدا می­کند. چارلز داروین، درباره منشأ گونه‌ها، فصل ۱۴. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
شناخت عرفه و اعمال شب و روز عرفه.pdf
486.5K
📥 شناخت عرفه و اعمال شب و روز عرفه 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
⚠️ فرصت ویژه جهت استغفار و توبه ✳️ حَدَّثَنَا أَبِی رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ حَدَّثَنَا یَعْقُوبُ بْنُ یَزِیدَ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ لَمْ یُغْفَرْ لَهُ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ لَمْ یُغْفَرْ لَهُ إِلَى قَابِلٍ إِلَّا أَنْ یَشْهَدَ عَرَفَةَ. 🔅 امام صادق علیه السلام فرمودند هرکس در ماه رمضان مورد آمرزش قرار نگیرد، آمرزیده نخواهد شد مگر آن که را درک کند. 📚 الشیخ الصدوق، فضائل الأشهر الثلاثة، ص ۴۶۹، ح ۱۲۸ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
قربانی در آیین زرتشتی.pdf
7.15M
📥 📔 کتاب «قربانی در آیین زرتشتی» 👤 مؤلف: غلامرضا نوادری 📄 تعداد صفحات: ۲۷۸ صفحه 🔸 مؤلف در این کتاب با بحثی تحقیقی و مستدل به اثبات وجود قربانی در آیین زرتشتی پرداخته و به ادعاهای نادرست و خلاف واقع باستان‌گرایان و مدافعان آیین زرتشتی در این زمینه پاسخ می‌دهد. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
🔸 حضور امام زمان عجل الله تعالی فرجه در حج، در بین مردم 👈 علامه محمد تقی مجلسی رضوان الله علیه (پدر علامه مجسی صاحب بحار الانوار) می‌نویسد: ✳️ و به اسانید صحیحه منقولست از عَمرى که حق سبحانه و تعالى از او خوشنود باد که گفت و الله که صاحب این امر امامت الحال در هر موسمى حاضر می‌شود او مردمان را می‌بیند و ایشان را مى‌شناسد و مردم او را مى‌بینند و لیکن نمى‌شناسند. 📚 محمد تقی المجلسی، لوامع صاحبقرانی المشتهر بشرح الفقیه ج۸ ص۳۵۰ ✨عید قربان عید بندگی و ایثار در راه رضای خدا بر همه مسلمانان جهان مبارک✨ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
افق
‍ ⚠️امانتی که باید به اهلش سپرد! ✍ مطالبه‌ی به حق عدالت اقتضائاتی دارد که بدون رعایت این اقتضائات، آن مطالبات به سر انجام نمی‌رسد. از جمله اقتضائات این است که اجرای عدالت را باید به اهل عدالت سپرد. وقتی کسی در مسند قدرت قرار می‌گیرد که خودش با عدالت سنخیتی ندارد، مطالبه‌ی عدالت از او نیز، آب در هاون کوبیدن است. ❇️ بر این اساس، آیات قرآن کریم از یک حق و تکلیف متقابل پرده برداشته و حکمرانی عادلانه را که حقی همگانی است، در برابر یک تکلیف همگانی قرار داده‌اند. آن تکلیف و وظیفه که بسیاری عادت دارند با فرافکنی، از بار مسئولیت آن شانه خالی کنند «انتخاب صحیح» و سپردن کارها به شایستگان است. وقتی مردم به وظیفه‌ی خودشان نسبت به انتخاب حاکمان شایسته و حمایت از ایشان درست عمل کنند، می‌توانند امیدوار باشند که انتظارات اجتماعی آنان نیز به درستی برآورده شود و سرتاسر جامعه رنگ عدالت به خود بگیرد. 🔅 إِنَّ اللّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تُؤدُّواْ الأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُم بَيْنَ النَّاسِ أَن تَحْكُمُواْ بِالْعَدْلِ؛ خداوند به شما فرمان مى‏دهد که امانت‌ها را به صاحبانش برسانید! و هنگامى که ميان مردم داورى مى‏کنيد، به عدالت داورى کنيد! (نساء: 58) امانت در فقرۀ نخست (که باید به اهلش برسد) به «امامت و پیشوایی» تفسیر شده است (تفسیر قمی، ج2، ص198: فالأمانة هي الإمامة؛ تفسیر عیاشی، ج1، ص249: أدوا الولاية إلى أهلها) و فقرۀ دوم (حکم به عدالت) نیز بنا بر روایات تکلیفی متوجه حاکمان به حق است، در قبال اینکه مردم امانت را به ایشان سپرده‌اند (بصائر الدرجات، ج1، ص476). 💠 بر این اساس با اینکه ظاهراً ابتدا و انتهای آیه خطاب به عموم است و تکلیف مشترک عموم مسلمین را بیان می‌دارد، اما در واقع دو تکلیف برای دو صنف از مسلمین است، یکی متوجه طبقه حاکمیت و دیگری متوجه طبقه رعیت. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
✳️ پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) در خطبه غدیر، امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را معرفی می‌کند. بخوانیم و بدانیم امروز امام حیّ ما کیست؟ #غدیر #مهدویت 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
📆 ۲۴ ذی الحجه روز مباهله 🍃 ۶۰ نفر از بزرگان مسیحیان نجران با لباس‌های فاخر با زنجیرهای طلا برای دیدار با پیامبر وارد مسجد می‌شوند اما پیامبر اکرم به‌خاطر لباس‌های فاخری که به تن دارند آنان را نمی‌پذیرد بعد از این که با لباس‌های ساده به دیدار رسول خدا می‌روند با گرمی از آنان استقبال می‌کند. علت حضور نامه‌ای است که پیامبر خدا برای مسیحیان فرستاده بودند. 🔸 شرحبیل اسقف مسیحیان می‌گوید: چندی پیش نامه‌ای از شما به دست ما رسید، آمدیم تا از نزدیک، حرف‌های شما را بشنویم. 🔹پیامبر می‌فرمايد: آنچه من از شما خواسته‌ام، پذیرش اسلام و پرستش خدای یگانه است. 🔸اسقف اعظم پاسخ می‌دهد: اگر منظور از پذیرش اسلام، ایمان به خداست، ما قبلاً به خدا ایمان آورده‌ايم و به احکام او عمل می‌كنيم. 🔹پیامبر خدا می‌فرماید: شما مسیح را خدا می‌دانيد، در حالیكه این اعتقاد،‌ با پرستش خدای یگانه متفاوت است. 🔸یکی از مسیحیان می‌گوید: مسیح به این دلیل فرزند خداست که مادر او مریم، بدون اینكه با كسی ازدواج كند، او را به دنيا آورد. اين نشان می‌دهد كه او بايد خدای جهان باشد. 💠در همان لحظه آیه‌ای نازل شد (آل عمران/۵۹) و رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: اگر چنین باشد حضرت آدم هم بدون پدر و مادر و از خاک به‌وجود آمدند. 🔸مسیحیان پاسخی ندارند که بدهند و می‌گویند ما قانع نشدیم و رسول اکرم را به دعوت می‌کنند. (یعنی ما و شما دست به دعا برداريم و از خداوند بخواهيم كه هر كس خلاف می‌گويد‌، به عذاب خداوند گرفتار شود) 💠 آیه نازل شد (آل عمران ۶۱): «پس هر كس با تو درباره او (عيسای مسیح عليه السلام) پس از آنكه تو را علم آمده محاجّه و ستيز كند، بگو: بياييد ما پسرانمان را و شما پسرانتان را و ما زنانمان را و شما زنانتان را و ما خودمان را و شما خودتان را (كسانى را كه مانند جان ماست) فرا خوانيم، آنگاه به يكديگر نفرين كنيم، پس لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم.» 🍃 صبح روز بعد زمان مباهله است، همه مسیحیان میهمان و مسلمانان در بیرون از دروازه شهر به تماشا نشسته‌اند که چه اتفاقی خواهد افتاد. 💠 پیامبر خدا صلی الله علیه وآله در حالیکه حسین را در آغوش دارد و دست حسن را در دست، از دروازه مدینه خارج می‌شود. پشت سر او تنها يک مرد و زن ديده می‌شوند. اين مرد علی است و اين زن فاطمه. تعجب و حيرت، همراه با نگرانی و وحشت بر دل مسيحيان سايه می‌افكند. شرحبيل به اسقف می‌گويد: نگاه كن. او فقط دختر، داماد و دو نوه خود را به همراه آورده است. بین مسیحیان ولوله و سر و صدایی به پا می‌شود که ما به این مباهله تن نمی‌دهیم. اسقف به بالای سنگی می‌رود و می‌گويد: من معتقدم كه مباهله صلاح نيست. اين پنج چهره نورانی كه من می‎بينم، اگر دست به دعا بردارند، كوه‌ها را از زمين می‌كنند، در صورت وقوع مباهله، نابودی ما حتمی است. 🔰 اسقف در مقابل پيامبر، با خضوع و تواضع، سرش را به زير می‌افكند و می‌گويد: (ما را از مباهله معاف كنيد. هر شرطی كه داشته باشيد، قبول می‌كنيم.) پيامبر با بزرگواری و مهربانی، انصرافشان را از مباهله می‌پذيرد و می‌پذيرد كه به ازای پرداخت ماليات، از جان و مال آنان و مردم نجران، در مقابل دشمنان، محافظت كند. خبر اين واقعه، به سرعت در ميان مسيحيان نجران و ديگر مناطق پخش می‌شود و مسيحيان حقيقت‌جو را به مدينه پيامبر سوق می‌دهد. 📚 برگرفته از مجله بشارت، شماره ۱. ۱. ۲. ماهنامه موعود شماره ۷۰ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh