افق
💠 «دین، در ادبیاتی نو»
💢فصل دوم : عقلانیت و واقع بینی در هندسه دین
▪️قسمت دوم: دین، واقع بینانه ترین برنامه رشد انسان
👈 مدعیان علم مدرن با ادعای تجربه و واقعگرایی، «دین» را به شدت مورد هجمه قرار می دهند. در حالی که امروز در عمل ثابت شده که دانش مدرن در موارد بسیاری چندان تطابقی با واقعیت بیرونی ندارد. چرا که امروز می بینیم در هر یک از رشته های علوم انسانی، اختلافهای بنیادین و ضد و نقیضی میان مکاتب مختلف آن علم وجود دارد. اکنون کدام یک از اینها مطابق با واقعیت است؟
🔸 روزی مکتب رواندرمانگری فروید آنچنان رونق می گیرد که سلطه کامل بر مراکز علمی و روان شناسی پیدا می کند و روزی دیگر شاگردان او سخنانی کاملاً بر خلاف او می گویند و مکتب جدیدی تأسیس می کنند. سالها بنای جامعه را بر یافته های فروید بناگذاری می کنند و پس از اینکه جامعه غربی به قهقرا می رود می فهمند که سالها به بیراهه رفته اند.
💠 امروز فقط در روانشناسی مکتب های متعددی سر برآورده است. این تشتّت در کشف واقعیت در علوم انسانی به شدت انسان غربی را با «بحران انسانشناسی» مواجه کرده است و این موضوع به یکی از موضوعات مطرح در میان اندیشمندان غربی است.(در این زمینه نک: مصباح یزدی، انسان شناسی در قرآن، ص۳۰؛ عبدالحسین خسروپناه، انسان شناسی اسلامی، ص ۳۱-۳۴)
🔹الکسیس کارل، انسان شناس معاصر در کتاب «انسان، موجود ناشناخته» می گوید: « حقیقت این است که انسان مجموعه پیچیده و مبهم و غیرقابل تفکیکی است که نمی توان آن را به آسانی شناخت و هنوز روش هایی که بتوانند او را در اجزا و در مجموع و در روابطش با محیط خارج بشناسند، وجود ندارند... بنابر این انسانی که متخصصان هر رشته از این علوم می شناسند نیز واقعی نیست، بلکه شبحی ساخته و پرداخته تکنیک های همان علم است.»(الکسیس کارل، انسان موجودی ناشناخته، ص۲و۳)
💢 همچنین ماکس شلر دانشمند آلمانی می گوید: «علوم تخصصی که پیوسته تعدادشان رو به افزایش است و با مسایل انسان سروکار دارند، بیشتر پنهان گر ذات انسان در پرده حجاب اند تا روشنگر آن.»(به نقل از انسان شناسی در قرآن، آیت الله مصباح، ص ۳۱)
❗️این در حالی است که علم دینی(در صورت صحت استناد آن به دین) متقَن و خطاناپذیر است؛ چرا که برگرفته از منبع علم خطاناپذیر الهی است. در این زمینه بیشتر سخن خواهیم گفت.
#دین_در_ادبیاتی_نو
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
تلگرام| اینستاگرام | ایتا
◾️احیای فاطمیه
🔸غصب فدک، مسئلهای مهم بود که در ایام فاطمیه اتفاق افتاد. دو پرسش اساسی مطرح است:
اول؛ سقیفهسازان چرا فدک را غصب کردند؟
دوم؛ صدیقهی طاهره سلام الله علیها چرا پیگیر فدک شدند؟
🔰 سابقه فدک
در سال هفتم هجری، یهودیان خیبر برخی از یهودیان اخراجی از مدینه و قبائل عرب را به جنگ با مسلمین تشویق کردند. مسلمانان به رهبری امیرالمؤمنین علی (ع) در این جنگ پیروز شدند.
پس از این شکست، یهودیان خیبر کسانی را نزد رسول اکرم (ص) فرستادند تا مصالحه کنند. در مجاورت یهودیان خیبر، منطقهای به نام فدک وجود داشت. آنها برای اثبات صداقت خود گفتند که تمام این منطقه را تسلیم پیامبر میکنیم.
در این مصالحه، جان یهودیان حفظ شد و دو پیامد در پی داشت:
1️⃣ پیامبر پذیرفتند که یهودیان در آن منطقه باقی بمانند و بعنوان کارگزاران پیامبر در آنجا کار کنند و سالیانه اجاره بدهند.
2️⃣ هرگاه رسول اکرم (ص) از آنها خواستند، آنجا را ترک کنند.
💠 به اموالی که بدون جنگ حاصل میشد، «فیء» میگفتند و مالکیت فیء مربوط به حضرت رسول اکرم (ص) بود.
🔅خداوند در سورهی حشر آیهی ۶ فرمود: «فیء که بدون جنگ در دسترس پیامبر قرار میگیرد، مالکیتش انحصاراً مربوط به پیامبر میشود و هیچکسی در آن نقش ندارد.»
#فاطمیه
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
تلگرام| اینستاگرام | ایتا
افق
احیای فاطمیه
💠اسناد بخشش فدک در آیات و روایات
در سال هفتم هجرت، دو آیه نازل شد که اکثر مفسرین سنی و تمام مفسرین شیعه، این آیات را مربوط به فدک میدانند.
✍ و آتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ ... ای پیامبر! پس حق خویشاوند را بده.
📚 سورهی اسراء، آیهی ۲۶
✍ فآتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ ... ای پیامبر! پس حق خویشاوند را بده.
📚 سورهی روم، آیهی ۳۸
1⃣ در کتاب «عیون اخبار الرضا» آمده است که وقتی این آیه نازل شد، پیامبر فاطمه (س) را خواستند و فرمودند:
- "فاطمه! این فدک است که از اموال من است، زیرا بدون جنگ بدست من رسیده است. من این را برای تو قرار دادم، زیرا خداوند به من دستور داده است. فدک را در اختیار بگیر تا برای تو و فرزندان تو باشد."
اگر پیامبر این کار را نمیکردند، قطعاً فدک به عنوان ارث به حضرت صدیقه منتقل میشد. اما خدا میخواهد فضیلت صدیقه طاهره را مشخص سازد که ایشان در نوع خود ممتاز هستند و با همه فرق دارند.
2⃣ در «تفسیر عیاشی»، عبدالرحمن از امام صادق (ع) روایت کرده است:
- "وقتی آیه نازل شد، پیامبر فرمودند: ... ای جبرئیل! مراد از ذوی القربی کیست؟"
جبرئیل پاسخ داد: "آنها خویشاوندان تو هستند: علی، فاطمه، حسن و حسین."
پیامبر به فاطمه (س) فرمودند: "پروردگار به من امر کرده فدک را در اختیارت بگذارم."
3⃣ زرارة بن اعین به سند صحیح از امام باقر (ع) این مطلب را روایت کرده است.
4⃣ راوندی در کتاب «الخوارج و الجوارح» از امام صادق (ع) نقل میکند که پیامبر پوستی خواستند تا چیزی نوشته شود. سپس امیرالمؤمنین علی (ع) را خواندند و فرمودند:
- "مالکیت فدک را به عنوان بخشش من به فاطمه، مکتوب کن."
سپس برای این سند اعطا، علی بن ابیطالب (ع)، امّایمن و خادم خود را شاهد گرفتند و هر سه نفر آن را امضاء کردند و شهادت دادند که پیامبر فدک را به عنوان نحله به فاطمه بخشیده است. این شیطنت اهل سنت است که اموال رسول الله را تحت عنوان صدقه نامبردهاند.
✅ نقشه غصب فدک
در تاریخ، گفتگویی بین خلیفه اول و دوم با امیرالمؤمنین علی (ع) نقل شده است.
آنها خدمت حضرت عرض کردند:
- "حال که پیامبر از دنیا رفته، اموال ایشان چه میشود؟"
حضرت فرمودند: "در اختیار ماست."
گفتند: "خیبر و فدک چه میشود؟"
حضرت فرمودند: "حتی خیبر و فدک."
آنها میخواستند بدون ضرب و شتم، سند فدک را بگیرند، اما نشد.
خلیفه دوم گفت: "اینطور نمیشود و آن را خواهیم گرفت."
یعنی آنها از ابتدا طراحی داشتهاند و بهسادگی قصد غصب فدک را داشتند.
#فاطمیه
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
افق
◾️ احیای فاطمیه
🔰 ابن ابیالحدید، شارح معتزلی نهج البلاغه با دو جنبه ادبی و تاریخی است. به حسب انصاف، تاریخ را منصفانه نقل کرده اما قضاوتش غیرمنصفانه است.
او درباره غصب فدک مینویسد: آنچه که از نظر من صحیح است، اینست که فاطمهی زهرا از دنیا رفت در حالیکه بر عمر و ابوبکر خشمگین بود و به امیرالمؤمنین علی ع وصیت کرده بود که این دو نفر در نماز من شرکت نکنند.
درست است خشمگین بود اما اصحاب ما (طرفداران سقیفه) بر این عقیدهاند که آن دو نفر مورد بخشش خدا قرار گرفتند. البته درست این بود که فاطمه را اکرام میکردند. آنها از تفرقهی امت ترسیدند و نگران فتنه شدند و آنچه را انجام دادند که به نظر خودشان مصلحت بود. اگر ثابت شد که این جسارت خطاست، گناه کبیره نیست، گناه صغیره است.
📚شرح حدیدی جلد۶ صفحهی۵۰
این قضاوت اوست! به این میگویند تعصب. چیزی که اسلام را زمین زد، تشخیص مصلحت از ناحیهی افرادی بود که هیچ صلاحیتی نداشتند. این جملات او را در کنار روایت رسول خدا ص بگذارید که فرمودند:... همانا خداوند به غضب فاطمه، غضبناک میشود.
با این حساب، خداوند هرگز آنها را نمیبخشد.
💠 سیر غصب فدک
ابتدا خلفاء درباره تصاحب فدک با امیرالمؤمنین علی ع گفتگو کردند وقتی به نتیجه نرسیدند وارد مرحلهی عملی شدند.
امام صادق ع فرمودند: وقتی ابوبکر جانشین شد و از مردم بیعت گرفت و پایههای حکومتش مستحکم شد، خواست فدک را بگیرد. به او گفتند: مردم بندهی دنیا هستند، غیر از دنیا هم دنبال هیچ چیز دیگری نیستند. از علی و اهل بیت، خمس، فیء و فدک را بگیر. آنها که دور علی هستند، وقتی بفهمند دستش خالی است، او را رها میکنند و به تو رو میآورند.
🔸در سورهی منافقون آیهی ۷ رویهی اهل نفاق آمده است.
"فقط آنانند که میگویند: به کسانیکه نزد پیامبر خدایند، انفاق مکنید تا [از پیرامون او] پراکنده شوند. در حالیکه خزانههای آسمانها و زمین در سیطره خداست، ولی منافقان نمیفهمند"
#فاطمیه
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
✨حضرت زهرا سلام الله علیها پاره تن پیامبر صلیاللهعلیهوآله
❇️ابن صباغ مالکی در کتاب الفصول المهمه پیرامون این فضیلت حضرت زهرا سلام الله علیها چنین نقل میکند:
وروی عن مجاهد قال : خرج النبیّ صلى الله علیه وآله وهو آخذ بید فاطمة فقال : من عرف هذه فقد عرفها ، ومن لم یعرفها فهی فاطمة بنت محمّد ، وهی بضعة منّی ، وهی قلبی وروحی الّتی بین جنبیَّ ، فمن آذاها فقد آذانی ، ومن آذانی فقد آذی الله.
✍ از مجاهد روایت است که گفت: پیامبر در حالی از منزل خارج شد که دست حضرت زهرا سلام الله علیها را گرفته بود و فرمود: هر کسی این را میشناسد، که میشناسد و هرکسی نمیشناسد، او فاطمه دختر محمد صلی الله علیه و آله است. او پاره وجود و قلب و روحی است که درون من است، هر کس او رابیازارد مرا آزرده است و هرکسی مرا بیازارد خداوند را آزرده است.
📚الفصول المهمه، ص۱۳۹.
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
تلگرام| اینستاگرام | ایتا
افق
◾️احیای فاطمیه
💠 انگیزهی غصب فدک
آیتالله سبحانی در کتاب «فروغ ولایت» میفرمایند: چرا فدک از علی بن ابیطالب (علیهالسلام) گرفته شد؟ علی (ع) تمامی شرایط رهبری را دارا بود و هرگاه فردی با این ویژگیها، از قدرت مالی برخوردار باشد، میتواند با دستگاه خلافت رقابت کند. در چنین شرایطی، دستگاه خلافت احساس خطر کرده و به سلب قدرت اقتصادی او میپردازد. لذا، برای تضعیف بنیهی اقتصادی او، فدک را از او گرفتند تا به اعتقاد خود، خاندان نبوت را به دستگاه خود وابسته کنند.
👈 مسلّماً اگر فدک در اختیار صدیقهی طاهره (سلاماللهعلیها) بود، آنها بیشتر از نیازهای خود استفاده نمیکردند و باقیماندهاش را صرف دستگیری از نیازمندان میکردند. این نکته را خلیفه اول نیز بهنوعی تأیید کرده است. هنگامی که به خدمت حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) رسید، گفت: "من نمیتوانم سهم ذویالقربی را به شما بدهم، اما آمادهام هزینهی زندگی شما را تأمین کنم و باقی را در مصالح مسلمین صرف نمایم."
📚ابن ابیالحدید، جلد ۱۶.
✅ در تاریخ آمده است که پس از وفات رسول خدا (ص)، عدهای خاص در سقیفه تصمیم گرفتند تا برخلاف سفارشات پیامبر، خلافت را به ابوبکر واگذار کنند. هرچند این تصمیم نابخردانه مورد تأیید عدهای در جامعه قرار گرفت، اما این پیروزی نسبی برای تداوم خلافت کافی نبود؛ زیرا این تصمیم مخالفان زیادی داشت، از جمله بنیامیه که در رأس آنها ابوسفیان قرار داشت و خلافت خلیفه را به رسمیت نمیشناخت. ابوسفیان نیز در میان دوازده نفری بود که در خانهی علی (ع) تحصن کرده بودند نه بهعنوان بیعت، بلکه بهمنظور جلوگیری از خلافت ابوبکر. در چنین شرایطی، حکومت با اعطای برخی از پستها به سران مخالف و پرداخت رشوهی مالی به عدهای دیگر، توانست مخالفان را با خود همراه سازد یا از سکوت آنها به نفع خود بهرهبرداری کند.
📚 تاریخ طبری، جلد۳.
#فاطمیه
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
12.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 شفاعت حضرت زهرا سلام الله علیها
🔸روایتی جالب از پروفسور کریستوفر کلوهسی کشیش مسیحی
#فاطمیه
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh