eitaa logo
افق
3.2هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
259 ویدیو
50 فایل
واحد ادیان، فرق و قومیت‌های موسسه مصاف (افق) ارتباط با ما👇 my.masaf.ir/r/eitaa
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅 اعلان مأموریت الهی امام مهدی (عج) در لحظه ولادت أجلسه في راحته اليسرى فاستوى ولي الله جالسا فمسح يده على رأسه وقال له يابني انطق بقدرة الله فاستعاذ ولي الله (علیه السلام) من الشيطان الرجيم واستفتح بسم‌الله الرحمن الرحيم و نريد أن نمن على الذين استضعفوافي الارض ونجعلهم أئمة و ننجعلم الوارثين ونمكن لهم في الأرض ونري فرعون و هامان و جنودهما منهم ماكانوا يحذرون. ✳️ امام حسن عسکری علیه‌السلام نشست، حضرت دست مبارکش را به سر او کشیده و فرمودند: پسرم! با قدرت خداوندی سخن بگو. در همین وقت ولی خدا از شیطان رجیم به خداوند پناه برد و[گفت: اعوذ باللّه من الشیطان الرجیم] واین گونه آغاز کرد: به نام خداوند بخشنده مهربان «اراده ما بر این قرار گرفته است که به مستضعفین منّت بخشیده و آن‌ها را پیشوایان و وارثین روی زمین قرار دهیم. حکومتشان را پا برجا سازیم و به فرعون و هامان و لشکریان آن‌ها آنچه را بیم داشتند از این گروه نشان دهیم.» ✍️ بنابراین، قرائت این آیه در همان لحظه ولادت، نوعی اعلان رسالت و مأموریت امام مهدی (عج) از سوی خودشان بود. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
گواهی علمای اهل سنت بر ولادت امام مهدی (عج) 🔸 «محمد بن احمد مالکی» معروف به «ابن صباغ» نیز از علمای اهل سنت است ودر کتاب خویش در باب دوازدهم می‌نویسد: «ابوالقاسم، محمد، حجت، فرزند حضرت حسن عسکری (علیه السلام) است. او در شهر سامرا ودر نیمه شعبان ۲۵۵ هجری دیده به جهان گشود.» 👈 از دیگر علمای آنان «سبط ابن جوزی حنفی» است. او در کتاب خویش در مورد فرزندان حضرت عسکری (علیه السلام) در بخشی تحت عنوان «فصل فی ذکر الحجه المهدی» می‌نویسد: «او نام بلند آوازه اش محمد، فرزند حسن عسکری (علیه السلام) است وکنیه اش ابوالقاسم می‌باشد. او را: خلف الحجه، صاحب الزمان، القائم المنتظر نیزخوانده اند وآن حضرت آخرین امامان است... ✍ از علمای دیگر اهل سنت «شبراوی شافعی» است. او در مورد ولادت دوازدهمین امام نور در کتاب خویش می‌نویسد: «امام یازدهم، «حسن خالص» که به لقب عسکری معروف است واو را شرافت همین بس که امام مهدی (علیه السلام) از فرزندان گرانمایه اوست... » . آنگاه می‌افزاید: «امام مهدی (علیه السلام) فرزند حضرت عسکری (علیه السلام) است ودر شهر تاریخی سامرا در پانزدهم شعبان ۲۵۵ هجری دیده به جهان گشود». 📚امام مهدی از ولادت تا ظهور،سید محمدکاظم قزوینی،ص۱۶۸ و۱۶۷. 🍀میلاد با سعادت یگانه منجی عالم بشریت حضرت صاحب الزمان (عج) بر همه عاشقان و منتظران آن حضرت تبریک و تهنیت باد. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
‍ ✨ فلسفه غیبت امام زمان (عج) از نگاه امام رضا علیه‌السلام 📄 محمد بن إبراهیم بن إسحاق (رضي الله عنه) روى أن أحمد بن محمد الهمداني حدّثهم، قال: حدثنا علي بن الحسن بن علي بن فضال عن أبيه عن أبي الحسن علي بن موسي الرضا ع أنه قال كأني بالشيعة عندفقدهم الثالث من ولدي كالنعم يطلبون المرعي فلايجدونه قلت له و لم ذاك يا ابن رسول الله قال لأن إمامهم يغيب عنهم فقلت و لم قال لئلا يكون لأحد في عنقه بيعة إذاقام بالسيف 📚کمال الدین و تمام النعمه،شیخ صدوق،ج۲،ص۴۸۱ 🔸از امام علی بن موسی‌الرضا (علیه‌السلام) نقل شده که فرمود: «گویا شیعیان را می‌بینم که پس از فقدان سومین نفر از فرزندانم، مانند گوسفندانی که به دنبال چراگاه می‌گردند ولی آن را نمی‌یابند، سرگردان هستند.» گفتم: «ای پسر رسول خدا! چرا چنین خواهد شد؟» فرمود: «زیرا امامشان از آنان غایب خواهد شد.» عرض کردم: «چرا غایب می‌شود؟» فرمود: «تا زمانی که با شمشیر قیام کند، بیعتی از کسی بر گردنش نباشد.» 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
افق
‍ ❇️ ثبات دین و متغیر بودن شرایط سیاسی(۲) 🔸در پاسخ به اشکال ثابت بودن دین و متغیر بودن شرایط سیاسی، اشاره کردیم که هر دو مقدمۀ اشکال تعمیم‌های نابه‌جایی هستند که به سادگی از کنار آن‌ها عبور شده است. نه تجویزهای دین همه خشک و ثابت است، و نه شرایط سیاسی همیشه در حال تغییر و دگرگونی است تا تحت هیچ ضابطۀ مشخصی در نیاید. 🔰 توضیح مطلب اینکه ثابت یا متغیر بودن قوانین تابعی از نیازهای بشری است و این عنصر نیاز است که تعیین می‌کند کدام قانون ثابت باشد و کدام متغیر؛ چون هر قانونی پاسخ به یکی از نیازهای بشر است. از طرفی، نیازهای بشر به دو دسته تقسیم می‌شود: 1️⃣ نیازهای ثابت (فطری) 2️⃣ نیازهای متغیر (وابسته به فرهنگ‌ها) بر این اساس، برخی قوانین که ناظر به نیازهای فطری هستند باید ثابت باشند و طبعاً برخی قوانین هم متغیر. قوانین متغیر بیشتر راجع به پوستۀ نیازهای انسان و روش‌های برآورده کردن آن‌ها هستند؛ در حالی که هستۀ نیازهای انسان (مثل نیاز کلی به تغذیه، بهداشت، آرامش، آسایش و لذت) در تمام زمان‌ها و فرهنگ‌ها مشترک هستند.(رک: اسلام و نیازهای زمان، شهید مطهری) ▫️ حال باید دید که احکام شریعت ناظر به هستۀ نیازهای بشر هستند تا همواره ثابت باشند، یا ناظر به پوستۀ نیازها، تا در بستر شرایط دستخوش تغییر شوند. فقهای ما در فرآیند اجتهادشان، به تفکیک این دو دسته احکام عنایت دارند و بسیاری از احکامِ ناظر به فرهنگ‌ها را حمل بر مثالیت می‌کنند. 📌 مثلاً اگر در روایت آمده باشد: «صاحب مَرکب ضامن خسارت‌هایی که مرکب از پشت سر وارد کرده نیست» این حکم با کشف ملاک آن، می‌تواند شامل وسایل نقلیه در عصر ما نیز باشد. در عین حال، با مراجعهٔ تفصیلی به مجموعهٔ احکام، می‌توان دریافت که عمدۀ آن‌ها ناظر به هستۀ نیازها و ابعاد فطری بشر هستند و طبیعی است که در بستر زمان دچار تغییر نگردند. البته دور از انتظار نیست که برخی از احکام شریعت نیز بر همان پوسته و فرهنگ‌ها نظارت داشته باشد و دربارۀ آن‌ها پیشنهاد خاص ارائه کرده باشد. این در مواردی است که سبک زندگی خاصی در گزاره‌های دین تعریف شده باشد. از کنار این احکام نمی‌توان به راحتی عبور کرد، چون این احکام با تخطئۀ دیگر فرهنگ‌ها، راه صحیح تأمین نیازهای فطری را بیان نموده‌اند. 💢مثل اینکه: دین اسلام برای ارضای حس لذت‌طلبی انسان طرح و ایده دارد و ایده‌های هواپرستانه و ظاهربینانه را تخطئه می‌کند. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
⚠️ سرعت از دست رفتن ایمان در آخرالزمان 🔅پیامبر اکرم (ص) فرمودند: فرصت را برای اعمال نیک پیش از آنکه فتنه‌هایی مانند پاره‌های شب تاریک پدید آید، غنیمت شمارید. در آن‌ هنگام انسان صبح مؤمن است و شب کافر می‌شود؛ شب کافر است و روز مؤمن می‌شود و دین خود را به‌عوض ناچیزِ دنیا می‌فروشد. 📚 نهج الفصاحه ترجمه ابوالقاسم پاینده ص۲۱۶ ❇️ بدین جهت بود که آیت الله مرعشی نجفی (ره) می‌گفتند: وقتی از منزل خارج می‌شوم، خدا را به ۱۲۴ هزار پیامبر قسم می‌دهم که با ایمان به خانه برگردم. چرا که در روایت آمده، چه بسا مرد با ایمان از خــانـه خارج می‌شود و بی‌ ایمان برمی‌گردد. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
✨ قرآن کریم اجازۀ سوء استفاده از نام دین را حتی به علمای دین نداده است و در مذمت عالمان اهل کتاب که دین را اسباب نفوذ و کسب قدرت خویش قرار داده بودند، آیاتی نازل کرده است. خدا در این آیات هم احبار و راهبان قدرت‌طلب را مذمت کرده و هم مردمی را که چشم‌بسته از آن‌ها تبعیت می‌نمودند. 🔸 تبعیت از علما احترام به مقام علم و دانش ایشان است و هیچ‌گاه به معنای تبعیت کورکورانه از اشخاص نیست، که این تبعیت کورکورانه خود نوعی انسان‌پرستی است . چنین حکومتی در ادبیات قرآن هرگز حکومت دینی تلقی نمی‌شود. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
💠 حضور مسیحیان در مراسم تشییع شهدای مقاومت 👈 قسم به مسیح ما و قسم به انجیل ما: لبیک یا نصرالله 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh