eitaa logo
افق
3.2هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
259 ویدیو
50 فایل
واحد ادیان، فرق و قومیت‌های موسسه مصاف (افق) ارتباط با ما👇 my.masaf.ir/r/eitaa
مشاهده در ایتا
دانلود
11.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️ زبان سرخی که سرِ سبز به بهشت برد/ آن معلم را چرا ترور کردند؟ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
افق
‍ ⚠️ایدئولوژی داروینیسم (قسمت هشتم) 🔰 درمطالب قبلی به این مسأله پرداختیم که اگر داروینیست‌ها بخواهند اثبات کنند که انتخاب طبیعی پدیدآورنده جهانی بوده که در آن زندگی می­‌کنیم، پس باید بار سنگین اثبات کردن این پدیده را به دوش بکشند که جهان پیوسته است و گام‌هایی که برداشته به قدری کوتاه و جزئی بوده که تصادف کور هم می­توانسته منشأ آن باشد. مسأله­ ای که به هیچ وجه با جهانی که مشاهده کرده­‌ایم و از زمان ارسطو آن را به گونه­‌های مجزا و منفک از هم طبقه­ بندی کرده­‌ایم همخوانی ندارد. ❇️ اما معضلات بی­ پایان داروینیسم به همین جا ختم نمی­‌شود. داروینیسم نه تنها باید اثبات کند که طبیعت این سیر طولانی را گام به گام طی کرده، بلکه باید جهان را متقاعد کند که هر کدام از این گام‌ها، کارکردی در راستای بقای موجود زنده ایفا کرده­‌اند!!! نمی‌دانم چه بگویم؟ کمی که در این ادعا عمیق شوید، متوجه می­شوید که تن برهنه پادشاه داروینیسم که دماغش را از فیس و افاده علم و دانش پر کرده است، تا چه حد مسخره و مضحک است. به صورتی که شاید تنها کودکی چون من بتواند به خود اجازه دهد و با انگشت اشاره او را نشان داده و بگوید پادشاه برهنه است!! شاید لازم باشد در قالب مثالی موضوع را روشن کنم، تا کمیک بودن فضا روشنتر شود. 👈 ادعای دوم داروینیست‌ها مبنی بر اینکه هر گامی که طبیعت برداشته به خودی خود کارکردی در راستای بقا ایفا می­کرده به عنوان مثال در مورد دگردیسی باله قورباغه به بال پرنده بدین معناست: نه تنها طبیعت این دگردیسی را گام به گام طی کرده است، بلکه هر کدام از این گام‌ها کارکردی در راستای بقا ایفا کرده­‌اند. یعنی باید اثبات شود که موجودی که مجهز به عضوی است که 90 درصد آن باله و 10 درصد آن بال پرنده است، باید امکان بقای بیشتری نسبت به موجودی داشته باشد که 100 درصد باله داشته است، در غیر این صورت انتخاب طبیعت چگونه می­‌توانست این گونه را از میان سایر قورباغه­‌ها باقی نگه دارد تا زمینه گام بعدی فراهم شود. 🔸در آن گام بعدی هم به همین ترتیب موجودی که مجهز به 80 درصد باله و 20 درصد بال پرنده است، باید امکان بقای بیشتری نسبت به جد 90 درصد باله خود داشته باشد تا در طبیعت بماند و در نهایت بتواند زمینه ساز آفرینش گونه جدیدی تحت عنوان پرنده شود. فکر می‌کنید لازم است بیشتر توضیح بدهم؟ اصلاً اگر بپذیریم این گذار گام به گام رخ داده باشد، سوال اصلی این است که 10% درصد بال برنده به چه دردی می­‌خورد تا بتواند کارکردی در راستای بقا ایفا کند؟ به همین سهولت از این ادعا نمی­توان گذشت و باید در قالب مثال جدیدی آن را شرح داد. گفتیم که حیات مسیری طولانی را از موجودات تک­ سلولی تا گل سرسبد آفرینش یعنی انسان طی کرده است که از پیچیدگی های روحی و ذهنی او بگذریم، سیستم پیچیده­ ای است که فقط کوچکترین اختلال در سیستم تعریق او می­‌تواند به کلی ادامه زندگی را برای او غیر ممکن کند. گفتیم که داروینیست‌ها ادعا می­‌کنند که وقتی انتخاب طبیعی می­‌تواند یک گام کوچک این مسیر طولانی را توجیه کند، دیگر کل این مسیر هر چقدر هم که طولانی باشد، تنها با جادوی زمان قابل سپارش است. 💠 یعنی اگر به سیستم میلیاردها سال زمان بدهیم، می­تواند این گام کوچک را آنقدر تکرار کند تا به سرمقصد نهایی خود یعنی انسان برسد. حال ما سعی داریم یکی از این گام های کوچک را مورد تدقیق قرار دهیم تا ببینیم آیا طبیعت نه طی میلیاردها سال که طی زمان بی­نهایت می­تواند صرفاً با انتخاب طبیعی این گام را طی کند یا خیر؟! مشاهده قسمت قبل 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
افق
‍ 🔆 امام صادق (علیه السلام) و پاسخ سؤالات متنوع 📔 تاریخ موردی ثبت نکرده که از امامان معصوم ما سؤالی شده باشد و آنان در پاسخ سؤال عاجز مانده باشند. هشام بن حکم گوید: در سرزمین منی از امام صادق (علیه السلام) 500 سوال عقلی ـ از شبهاتی که دیگران مطرح کرده بودند ـ پرسیدم و حضرت همه را جواب فرمود، به حضرت عرض کردم: اماما اگر صحبتِ حرام استو حلال بود، از شما توقّع می‌رفت که پاسخ بگویید و شما اهلش بودید؛ اما این‌ها سوال‌های فلسفی است! چگونه مسلّط پاسخ می‌گویید؟ حضرت فرمودند: وای بر تو! فکر می‌کنی خداوند کسی را حجّت بر خلق قرار می‌دهد و علوم مورد نیاز آن‌ها را نزد او نمی‌گذارد؟ ✳️ امامان پاسخ افراد را به فراخور نیاز آن‌ها بیان می‌فرمودند. در برخوردی که هشام بن حکم ـ از اصحاب خاص امام صادق (علیه‌السلام) ـ با عبدالله دیَصانی ـ از منکران خدا ـ داشت، او از هشام بن حکم سؤالی پرسید که: آیا خدای تو می‌تواند جهان را در تخم مرغی جای دهد، بدون اینکه جهان کوچک شود یا تخم مرغ بزرگ شود؟ هشام بی وقفه به محضر امام آمد و عرض کرد: «دیصانی سؤالی مطرح کرده که پاسخ آن را جز شما نمی‌داند». امام فرمود: ای هشام! حواس تو چه تعداد است؟ گفت: پنج تا. 👈 فرمود: کوچک‌ترین آن‌ها کدام است؟ گفت: چشم. فرمود: اندازۀ مرکز چشم که با آن می‌بینی چه مقدار است؟ گفت: به قدر یک عدس یا کوچک‌تر. امام فرمود: به این طرف و آن طرف چشم بدوز و ببین چه می‌بینی؟ گفت: آسمان و زمین را، و کوه ودریا. امام فرمود: خدا همۀ این عوالم را در چشم تو جا داده است بدون اینکه آسمان کوچک، یا چشمان تو بزرگ شوند. پاسخ دیصانی همین است! 🔸 فردای آن روز دیصانی به نزد هشام آمد و هشام گفت: «اگر پاسخ سؤالت را هم می‌خواهی تحویل بگیر، که امام صادق (علیه‌السلام) پاسخت را چنین داد». فکر دیصانی متوجه امام صادق شد و به نزد آن حضرت رفت و از امام درخواست کرد که او را به حقیقت معبودش راهنمایی کند. امام به او فرمود: ای دیصانی نامت را بگو! دیصانی با خود کمی کلنجار رفت تا اینکه از جلسه خارج شد! اطرافیانش به او گفتند: چرا نامت را نگفتی؟! گفت: اگر می‌گفتم نامم عبدالله است، امام می‌پرسید: تو بندۀ کدام خدا هستی که منکر اویی؟! 💠 مجدد به نزد امام بازگشت و گفت: مرا به معبودم راهنمایی کن و از نامم نپرس! چند لحظه‌ای نگذشته بود که فرزند آن حضرت تخم مرغ به دست از آنجا عبور می‌کرد. امام آن تخم مرغ را مقابل دیدگان دیصانی قرار داد از عجایب تخم مرغ به عنوان یکی از مخلوقات خدا برای دیصانی فرمود: اى ديصانى اين تخم سنگري است پوشيده كه پوست كلفتى دارد و زير پوست كلفت پوست نازكى است و زير پوست نازك طلائى است روان و نقره‏اي است آب شده كه نه طلاى روان به نقره آب شده آميزد و نه نقره آب شده با طلاى روان درهم شود؛ و معلوم نيست براى توليد نر آفريده شده يا ماده؛ ناگاه مي‌شكافد و مانند طاوس رنگارنگ پرنده‌ای از خود بيرون مي‌دهد. آيا تو براى اين مدبرى مي‌يابى؟! ديصانى سر به زير افكند و سپس گفت: شهادت می‌دهم كه معبودى جز خداى يگانه بى‏شريك نيست و اينكه محمد بنده و فرستاده اوست و تو امام و حجت خدایى بر مردم و من از حالت پيشين خود توبه کردم! 📚کتاب کافی ج1، ص79 و 262 🏴سالروز شهادت علیه‌السلام رئیس مذهب تشیع بر تمامی شیعیان جهان تسلیت باد.🏴 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
7.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 آنقدر در نقل روایات امانتدار بود که شیخ صدوق نام گرفت! 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
افق
‍ ‍ ⚠️ انتخاب‌های ما، نشانگر ارزش‌گذاری‌های ما ✅ بنی اسرائیل برای پا گذاشتن در دوران پر شکوه داود و سلیمان (علیهما السلام)، می‌بایست آزمون‌های سختی را پشت سر می‌گذاشتند. در یک پرده از این آزمون‌ها بنی اسرائیل به انتخاب طالوت به فرمانروایی خودشان اعتراض می کنند. وَقَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ اللّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طَالُوتَ مَلِكًا قَالُوَاْ أَنَّى يَكُونُ لَهُ الْمُلْكُ عَلَيْنَا وَنَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ مِنْهُ؛ و پيامبرشان به آنها گفت: خداوند طالوت را براى زمامدارى شما مبعوث (و انتخاب) کرده است.»گفتند: چگونه او بر ما حکمرانی کند، با اينکه ما از او شايسته‏تريم. (بقره: 247) ❇️ خداوند برای توجیه انتخاب طالوت، به ارزش‌های واقعی او استناد کرد (زَادَهُ بَسْطَةً فِی العِلْمِ وَ الجِسْم؛ طالوت در علم و توان جسمی بر شما برتری دارد)؛ در حالی که بنی‌اسرائیل چیزهای دیگری را ملاک انتخاب و ارزش‌گذاری می‌دانستند (وَ لَمْ یُؤتَ سَعَةً مِنَ المَال؛ او از [اشراف] صاحب ثروت نیست!) این نهیبی به خود ما است که هنگام انتخاب، به ملاک‌هایی که برای ترجیح در نظر داریم توجه داشته باشیم. 🔸 انتخاب‌های ما معمولاً دائرمدار معیارهای انتخابی است که در نظر داریم. در بسیاری موارد، انتخابی غلط بر پایۀ معیارهای غلط و بی‌اهمیت یا کم اهمیت صورت می‌پذیرد. در عرصه‌های مختلف زندگی، انتخاب‌هایی داریم که میزان درستی آن انتخاب‌ها، از طرفی میزان موفقیت ما را رقم می‌زند و از طرف دیگر، نشانگر سطح رشد شخصیتی ماست. در زندگی فردی خود تا تشکیل خانواده و حتی در حیات اجتماعی‌مان، انتخاب‌های مختلف ما نشانگر معیارهای ارزش‌مندی نزد ماست. انتخاب‌های ما به خوبی نشان می‌دهد که روی چه معیارهایی ارزش‌گذاری کرده‌ایم و ارزش‌گذاری‌های خوب نشانگر سطح تعالی و رشد شخصیتی ماست. 〽️ اگر قرار است از دوران کنونی به سلامت عبور کنیم و به دوران ظهور پا بگذاریم، مشخصاً باید رضایت امام زمان خویش را جلب کنیم. قطعاً برای ایشان مهم خواهد بود که جامعه‌ای که هدایت آن را به دست خواهند گرفت، از چه سطحی از رشد و تعالی برخوردار باشد. پس برای ایشان مهم خواهد بود که ارزش‌گذاری‌های آن‌ها بر چه معیارهایی باشد؛ یعنی برای ایشان انتخاب‌های ما مهم و در معرض سنجش است. مثلاً برای ایشان مهم است که ببینند خروجی آرای مردم در عرصۀ انتخابات چگونه است؟ 💠 با این نگاه لازم است در ارزش‌گذاری‌هایمان کمال دقت را به خرج دهیم، چون گاهی معیارهای غلط باعث شده حتی مردم نسبت به فرستادگان الهی برای خود برتری قائل شوند و از اطاعت و قبول ولایت ایشان سر باز زنند: وَ نَادَى فِرْعَوْنُ فِي قَوْمِهِ قَالَ يَا قَوْمِ أَلَيْسَ لِي مُلْكُ مِصْرَ وَ هَذِهِ الْأَنْهَارُ تَجْرِي مِن تَحْتِي أَفَلَا تُبْصِرُونَ * أَمْ أَنَا خَيْرٌ مِّنْ هَذَا الَّذِي هُوَ مَهِينٌ وَ لَا يَكَادُ يُبِينُ * فَلَوْلَا أُلْقِيَ عَلَيْهِ أَسْوِرَةٌ مِّن ذَهَبٍ أَوْ جَاء مَعَهُ الْمَلَائِكَةُ مُقْتَرِنِينَ؛ (زخرف: 51-53) فرعون در ميان قوم خود ندا داد و گفت: «اى قوم من! آيا حکومت مصر از آن من نيست و اين نهرها تحت فرمان من جريان ندارد؟ آيا نمى‏بينيد؟ مگر نه اين است که من از اين مردى که از خانواده و طبقۀ پستى است و هرگز نمى‏تواند فصيح سخن بگويد، برترم؟! (اگر راست مى‏گويد) چرا دست‌بندهایی از طلا به او داده نشده، يا اين‌که چرا فرشتگان دوشادوش او نيامده‏اند (تا گفتارش را تأييد کنند)؟!» 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
افق
‍ 🔸 تفاوت مسئولیت در دولت ایمان و کفر ✍ مسئولیت در دولت ایمان و کفر یک تفاوت اساسی دارد که کمتر به آن توجه می‌شود، و آن اینکه خدمت در این‌جا ـ برخلاف دولت کفر و طاغوت ـ ثوابی بزرگ است. تصدی امور در این‌جا معنایش توفیق خدمت به میلیون‌ها شیعه و دوست‌دار اهل‌بیت است، و روشن است که چنین توفیقی از جانب خدا لیاقت می‌خواهد و به هر کسی داده نمی‌شود. 🔆 قرآن کریم به قاعده‌ای در این باره اشاره می‌فرماید: «مَا كُنتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُدًا» (کهف: 51)؛ من هیچ‌گاه گمراه‏کنندگان را به عنوان دستیار و کمک‌کارِ خود اختیار نمی‌کنم. یعنی اهل گمراهی توفیق پیشبرد اهداف الهی را نخواهند یافت و ـ خواسته یا ناخواسته ـ کارهایشان ناقص و بی ثمر خواهد ماند. دنیا دنیای شانس و اتفاق نیست و خداست که در پشت صحنه ی ماجرا دارد صحنه‌گردانی می کند. اگر بخواهیم دنیای آبادی داشته باشیم چاره‌ای نداریم جز اینکه به قوانین ماورائی حاکم بر این دنیا هم توجه داشته باشیم. ❇️ بر این اساس در انتخاب کسانی هم که قرار است تصدی امور کشور را به دست بگیرند، این قاعده را باید در نظر داشته باشیم که خلوص و پاکی افرادی که انتخاب می کنیم چه مقدار است و رابطۀ هر یک از آن‌ها با خدا چگونه است؛ آیا در حدی هستند که خداوند اجازۀ خدمت به آن‌ها بدهد و کارشان را مثمر ثمر قرار بدهد؟ یا از کسانی هستند که خدا دستشان را می‌بندد و از آنها سلب توفیق می‌کند؟! قابل پیش‌بینی است که انتخاب افراد ناشایست باعث درجا زدن یا حتی عقب گرد جوامع باشد، هرقدر هم که آنها دارای تخصص و توان مدیریتی باشند! 💠 این است که رهبر انقلاب در ابتدای سال 96 فرمودند: «من به‌ طور قاطع عرض می‌کنم که اگر مدیریت در بخش‌های مختلف کشور، متدین باشد، انقلابی باشد و کارآمد باشد، همۀ مشکلات کشور حل خواهد شد». 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
8.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸برای شناخت فردوسی بزرگ این ۱۰۰ ثانیه را از دست ندهید! 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
پیام تسلیت اسقف اعظم سیپان کاشجیان به مناسبت شهادت آیت‌الله رئیسی و هیئت همراه 🏴با تأسف و تألم فراوان ضایعه شهادت خادم جمهور مردم ایران، رییس جمهور محبوب آیت الله دکتر سید ابراهیم رییسی را به سوگ نشسته‌ایم. شهادت ایشان و هیأت همراه، که عناصر خدوم ملت ایران بوده‌اند غمی دوچندان برای ما و سعادتی ابدی برای ایشان است. بر ما واضح است که ملت سرفراز ایران در طول تاریخ مقاومت و انقلاب خود با توکل به خداوند بزرگ و رهبری داعیانه حضرت امام و رهبر معظم انقلاب اسلامی از بزنگاه‌های تاریخی بسیاری با سربلندی عبور نموده‌اند و این‌بار نیز با اتحاد و همبستگی دوچندان در کنار رهبری و مسئولین کشور خواهند ایستاد. من از طرف خود، ارکان خلیفه‌گری و جامعه ارامنه اصفهان و جنوب ایران شهادت رییس جمهور و جمعی از مقامات بلند پایه کشور را خدمت مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای، خانواده این عزیزان و آحاد ملت ایران تسلیت عرض نموده، از درگاه الهی علو درجات را برای ایشان و سربلندی ملت بزرگ ایران را خواستارم. اسقف اعظم سیپان کاشجیان پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh