eitaa logo
افق
3.4هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
242 ویدیو
49 فایل
واحد ادیان، فرق و قومیت‌های موسسه مصاف (افق)
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ ⚠️ایدئولوژی داروینیسم (قسمت هشتم) 🔰 درمطالب قبلی به این مسأله پرداختیم که اگر داروینیست‌ها بخواهند اثبات کنند که انتخاب طبیعی پدیدآورنده جهانی بوده که در آن زندگی می­‌کنیم، پس باید بار سنگین اثبات کردن این پدیده را به دوش بکشند که جهان پیوسته است و گام‌هایی که برداشته به قدری کوتاه و جزئی بوده که تصادف کور هم می­توانسته منشأ آن باشد. مسأله­ ای که به هیچ وجه با جهانی که مشاهده کرده­‌ایم و از زمان ارسطو آن را به گونه­‌های مجزا و منفک از هم طبقه­ بندی کرده­‌ایم همخوانی ندارد. ❇️ اما معضلات بی­ پایان داروینیسم به همین جا ختم نمی­‌شود. داروینیسم نه تنها باید اثبات کند که طبیعت این سیر طولانی را گام به گام طی کرده، بلکه باید جهان را متقاعد کند که هر کدام از این گام‌ها، کارکردی در راستای بقای موجود زنده ایفا کرده­‌اند!!! نمی‌دانم چه بگویم؟ کمی که در این ادعا عمیق شوید، متوجه می­شوید که تن برهنه پادشاه داروینیسم که دماغش را از فیس و افاده علم و دانش پر کرده است، تا چه حد مسخره و مضحک است. به صورتی که شاید تنها کودکی چون من بتواند به خود اجازه دهد و با انگشت اشاره او را نشان داده و بگوید پادشاه برهنه است!! شاید لازم باشد در قالب مثالی موضوع را روشن کنم، تا کمیک بودن فضا روشنتر شود. 👈 ادعای دوم داروینیست‌ها مبنی بر اینکه هر گامی که طبیعت برداشته به خودی خود کارکردی در راستای بقا ایفا می­کرده به عنوان مثال در مورد دگردیسی باله قورباغه به بال پرنده بدین معناست: نه تنها طبیعت این دگردیسی را گام به گام طی کرده است، بلکه هر کدام از این گام‌ها کارکردی در راستای بقا ایفا کرده­‌اند. یعنی باید اثبات شود که موجودی که مجهز به عضوی است که 90 درصد آن باله و 10 درصد آن بال پرنده است، باید امکان بقای بیشتری نسبت به موجودی داشته باشد که 100 درصد باله داشته است، در غیر این صورت انتخاب طبیعت چگونه می­‌توانست این گونه را از میان سایر قورباغه­‌ها باقی نگه دارد تا زمینه گام بعدی فراهم شود. 🔸در آن گام بعدی هم به همین ترتیب موجودی که مجهز به 80 درصد باله و 20 درصد بال پرنده است، باید امکان بقای بیشتری نسبت به جد 90 درصد باله خود داشته باشد تا در طبیعت بماند و در نهایت بتواند زمینه ساز آفرینش گونه جدیدی تحت عنوان پرنده شود. فکر می‌کنید لازم است بیشتر توضیح بدهم؟ اصلاً اگر بپذیریم این گذار گام به گام رخ داده باشد، سوال اصلی این است که 10% درصد بال برنده به چه دردی می­‌خورد تا بتواند کارکردی در راستای بقا ایفا کند؟ به همین سهولت از این ادعا نمی­توان گذشت و باید در قالب مثال جدیدی آن را شرح داد. گفتیم که حیات مسیری طولانی را از موجودات تک­ سلولی تا گل سرسبد آفرینش یعنی انسان طی کرده است که از پیچیدگی های روحی و ذهنی او بگذریم، سیستم پیچیده­ ای است که فقط کوچکترین اختلال در سیستم تعریق او می­‌تواند به کلی ادامه زندگی را برای او غیر ممکن کند. گفتیم که داروینیست‌ها ادعا می­‌کنند که وقتی انتخاب طبیعی می­‌تواند یک گام کوچک این مسیر طولانی را توجیه کند، دیگر کل این مسیر هر چقدر هم که طولانی باشد، تنها با جادوی زمان قابل سپارش است. 💠 یعنی اگر به سیستم میلیاردها سال زمان بدهیم، می­تواند این گام کوچک را آنقدر تکرار کند تا به سرمقصد نهایی خود یعنی انسان برسد. حال ما سعی داریم یکی از این گام های کوچک را مورد تدقیق قرار دهیم تا ببینیم آیا طبیعت نه طی میلیاردها سال که طی زمان بی­نهایت می­تواند صرفاً با انتخاب طبیعی این گام را طی کند یا خیر؟! مشاهده قسمت قبل 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
‍ 🔆 امام صادق (علیه السلام) و پاسخ سؤالات متنوع 📔 تاریخ موردی ثبت نکرده که از امامان معصوم ما سؤالی شده باشد و آنان در پاسخ سؤال عاجز مانده باشند. هشام بن حکم گوید: در سرزمین منی از امام صادق (علیه السلام) 500 سوال عقلی ـ از شبهاتی که دیگران مطرح کرده بودند ـ پرسیدم و حضرت همه را جواب فرمود، به حضرت عرض کردم: اماما اگر صحبتِ حرام استو حلال بود، از شما توقّع می‌رفت که پاسخ بگویید و شما اهلش بودید؛ اما این‌ها سوال‌های فلسفی است! چگونه مسلّط پاسخ می‌گویید؟ حضرت فرمودند: وای بر تو! فکر می‌کنی خداوند کسی را حجّت بر خلق قرار می‌دهد و علوم مورد نیاز آن‌ها را نزد او نمی‌گذارد؟ ✳️ امامان پاسخ افراد را به فراخور نیاز آن‌ها بیان می‌فرمودند. در برخوردی که هشام بن حکم ـ از اصحاب خاص امام صادق (علیه‌السلام) ـ با عبدالله دیَصانی ـ از منکران خدا ـ داشت، او از هشام بن حکم سؤالی پرسید که: آیا خدای تو می‌تواند جهان را در تخم مرغی جای دهد، بدون اینکه جهان کوچک شود یا تخم مرغ بزرگ شود؟ هشام بی وقفه به محضر امام آمد و عرض کرد: «دیصانی سؤالی مطرح کرده که پاسخ آن را جز شما نمی‌داند». امام فرمود: ای هشام! حواس تو چه تعداد است؟ گفت: پنج تا. 👈 فرمود: کوچک‌ترین آن‌ها کدام است؟ گفت: چشم. فرمود: اندازۀ مرکز چشم که با آن می‌بینی چه مقدار است؟ گفت: به قدر یک عدس یا کوچک‌تر. امام فرمود: به این طرف و آن طرف چشم بدوز و ببین چه می‌بینی؟ گفت: آسمان و زمین را، و کوه ودریا. امام فرمود: خدا همۀ این عوالم را در چشم تو جا داده است بدون اینکه آسمان کوچک، یا چشمان تو بزرگ شوند. پاسخ دیصانی همین است! 🔸 فردای آن روز دیصانی به نزد هشام آمد و هشام گفت: «اگر پاسخ سؤالت را هم می‌خواهی تحویل بگیر، که امام صادق (علیه‌السلام) پاسخت را چنین داد». فکر دیصانی متوجه امام صادق شد و به نزد آن حضرت رفت و از امام درخواست کرد که او را به حقیقت معبودش راهنمایی کند. امام به او فرمود: ای دیصانی نامت را بگو! دیصانی با خود کمی کلنجار رفت تا اینکه از جلسه خارج شد! اطرافیانش به او گفتند: چرا نامت را نگفتی؟! گفت: اگر می‌گفتم نامم عبدالله است، امام می‌پرسید: تو بندۀ کدام خدا هستی که منکر اویی؟! 💠 مجدد به نزد امام بازگشت و گفت: مرا به معبودم راهنمایی کن و از نامم نپرس! چند لحظه‌ای نگذشته بود که فرزند آن حضرت تخم مرغ به دست از آنجا عبور می‌کرد. امام آن تخم مرغ را مقابل دیدگان دیصانی قرار داد از عجایب تخم مرغ به عنوان یکی از مخلوقات خدا برای دیصانی فرمود: اى ديصانى اين تخم سنگري است پوشيده كه پوست كلفتى دارد و زير پوست كلفت پوست نازكى است و زير پوست نازك طلائى است روان و نقره‏اي است آب شده كه نه طلاى روان به نقره آب شده آميزد و نه نقره آب شده با طلاى روان درهم شود؛ و معلوم نيست براى توليد نر آفريده شده يا ماده؛ ناگاه مي‌شكافد و مانند طاوس رنگارنگ پرنده‌ای از خود بيرون مي‌دهد. آيا تو براى اين مدبرى مي‌يابى؟! ديصانى سر به زير افكند و سپس گفت: شهادت می‌دهم كه معبودى جز خداى يگانه بى‏شريك نيست و اينكه محمد بنده و فرستاده اوست و تو امام و حجت خدایى بر مردم و من از حالت پيشين خود توبه کردم! 📚کتاب کافی ج1، ص79 و 262 🏴سالروز شهادت علیه‌السلام رئیس مذهب تشیع بر تمامی شیعیان جهان تسلیت باد.🏴 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 آنقدر در نقل روایات امانتدار بود که شیخ صدوق نام گرفت! 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
‍ ‍ ⚠️ انتخاب‌های ما، نشانگر ارزش‌گذاری‌های ما ✅ بنی اسرائیل برای پا گذاشتن در دوران پر شکوه داود و سلیمان (علیهما السلام)، می‌بایست آزمون‌های سختی را پشت سر می‌گذاشتند. در یک پرده از این آزمون‌ها بنی اسرائیل به انتخاب طالوت به فرمانروایی خودشان اعتراض می کنند. وَقَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ اللّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طَالُوتَ مَلِكًا قَالُوَاْ أَنَّى يَكُونُ لَهُ الْمُلْكُ عَلَيْنَا وَنَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ مِنْهُ؛ و پيامبرشان به آنها گفت: خداوند طالوت را براى زمامدارى شما مبعوث (و انتخاب) کرده است.»گفتند: چگونه او بر ما حکمرانی کند، با اينکه ما از او شايسته‏تريم. (بقره: 247) ❇️ خداوند برای توجیه انتخاب طالوت، به ارزش‌های واقعی او استناد کرد (زَادَهُ بَسْطَةً فِی العِلْمِ وَ الجِسْم؛ طالوت در علم و توان جسمی بر شما برتری دارد)؛ در حالی که بنی‌اسرائیل چیزهای دیگری را ملاک انتخاب و ارزش‌گذاری می‌دانستند (وَ لَمْ یُؤتَ سَعَةً مِنَ المَال؛ او از [اشراف] صاحب ثروت نیست!) این نهیبی به خود ما است که هنگام انتخاب، به ملاک‌هایی که برای ترجیح در نظر داریم توجه داشته باشیم. 🔸 انتخاب‌های ما معمولاً دائرمدار معیارهای انتخابی است که در نظر داریم. در بسیاری موارد، انتخابی غلط بر پایۀ معیارهای غلط و بی‌اهمیت یا کم اهمیت صورت می‌پذیرد. در عرصه‌های مختلف زندگی، انتخاب‌هایی داریم که میزان درستی آن انتخاب‌ها، از طرفی میزان موفقیت ما را رقم می‌زند و از طرف دیگر، نشانگر سطح رشد شخصیتی ماست. در زندگی فردی خود تا تشکیل خانواده و حتی در حیات اجتماعی‌مان، انتخاب‌های مختلف ما نشانگر معیارهای ارزش‌مندی نزد ماست. انتخاب‌های ما به خوبی نشان می‌دهد که روی چه معیارهایی ارزش‌گذاری کرده‌ایم و ارزش‌گذاری‌های خوب نشانگر سطح تعالی و رشد شخصیتی ماست. 〽️ اگر قرار است از دوران کنونی به سلامت عبور کنیم و به دوران ظهور پا بگذاریم، مشخصاً باید رضایت امام زمان خویش را جلب کنیم. قطعاً برای ایشان مهم خواهد بود که جامعه‌ای که هدایت آن را به دست خواهند گرفت، از چه سطحی از رشد و تعالی برخوردار باشد. پس برای ایشان مهم خواهد بود که ارزش‌گذاری‌های آن‌ها بر چه معیارهایی باشد؛ یعنی برای ایشان انتخاب‌های ما مهم و در معرض سنجش است. مثلاً برای ایشان مهم است که ببینند خروجی آرای مردم در عرصۀ انتخابات چگونه است؟ 💠 با این نگاه لازم است در ارزش‌گذاری‌هایمان کمال دقت را به خرج دهیم، چون گاهی معیارهای غلط باعث شده حتی مردم نسبت به فرستادگان الهی برای خود برتری قائل شوند و از اطاعت و قبول ولایت ایشان سر باز زنند: وَ نَادَى فِرْعَوْنُ فِي قَوْمِهِ قَالَ يَا قَوْمِ أَلَيْسَ لِي مُلْكُ مِصْرَ وَ هَذِهِ الْأَنْهَارُ تَجْرِي مِن تَحْتِي أَفَلَا تُبْصِرُونَ * أَمْ أَنَا خَيْرٌ مِّنْ هَذَا الَّذِي هُوَ مَهِينٌ وَ لَا يَكَادُ يُبِينُ * فَلَوْلَا أُلْقِيَ عَلَيْهِ أَسْوِرَةٌ مِّن ذَهَبٍ أَوْ جَاء مَعَهُ الْمَلَائِكَةُ مُقْتَرِنِينَ؛ (زخرف: 51-53) فرعون در ميان قوم خود ندا داد و گفت: «اى قوم من! آيا حکومت مصر از آن من نيست و اين نهرها تحت فرمان من جريان ندارد؟ آيا نمى‏بينيد؟ مگر نه اين است که من از اين مردى که از خانواده و طبقۀ پستى است و هرگز نمى‏تواند فصيح سخن بگويد، برترم؟! (اگر راست مى‏گويد) چرا دست‌بندهایی از طلا به او داده نشده، يا اين‌که چرا فرشتگان دوشادوش او نيامده‏اند (تا گفتارش را تأييد کنند)؟!» 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
‍ 🔸 تفاوت مسئولیت در دولت ایمان و کفر ✍ مسئولیت در دولت ایمان و کفر یک تفاوت اساسی دارد که کمتر به آن توجه می‌شود، و آن اینکه خدمت در این‌جا ـ برخلاف دولت کفر و طاغوت ـ ثوابی بزرگ است. تصدی امور در این‌جا معنایش توفیق خدمت به میلیون‌ها شیعه و دوست‌دار اهل‌بیت است، و روشن است که چنین توفیقی از جانب خدا لیاقت می‌خواهد و به هر کسی داده نمی‌شود. 🔆 قرآن کریم به قاعده‌ای در این باره اشاره می‌فرماید: «مَا كُنتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُدًا» (کهف: 51)؛ من هیچ‌گاه گمراه‏کنندگان را به عنوان دستیار و کمک‌کارِ خود اختیار نمی‌کنم. یعنی اهل گمراهی توفیق پیشبرد اهداف الهی را نخواهند یافت و ـ خواسته یا ناخواسته ـ کارهایشان ناقص و بی ثمر خواهد ماند. دنیا دنیای شانس و اتفاق نیست و خداست که در پشت صحنه ی ماجرا دارد صحنه‌گردانی می کند. اگر بخواهیم دنیای آبادی داشته باشیم چاره‌ای نداریم جز اینکه به قوانین ماورائی حاکم بر این دنیا هم توجه داشته باشیم. ❇️ بر این اساس در انتخاب کسانی هم که قرار است تصدی امور کشور را به دست بگیرند، این قاعده را باید در نظر داشته باشیم که خلوص و پاکی افرادی که انتخاب می کنیم چه مقدار است و رابطۀ هر یک از آن‌ها با خدا چگونه است؛ آیا در حدی هستند که خداوند اجازۀ خدمت به آن‌ها بدهد و کارشان را مثمر ثمر قرار بدهد؟ یا از کسانی هستند که خدا دستشان را می‌بندد و از آنها سلب توفیق می‌کند؟! قابل پیش‌بینی است که انتخاب افراد ناشایست باعث درجا زدن یا حتی عقب گرد جوامع باشد، هرقدر هم که آنها دارای تخصص و توان مدیریتی باشند! 💠 این است که رهبر انقلاب در ابتدای سال 96 فرمودند: «من به‌ طور قاطع عرض می‌کنم که اگر مدیریت در بخش‌های مختلف کشور، متدین باشد، انقلابی باشد و کارآمد باشد، همۀ مشکلات کشور حل خواهد شد». 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸برای شناخت فردوسی بزرگ این ۱۰۰ ثانیه را از دست ندهید! 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
پیام تسلیت اسقف اعظم سیپان کاشجیان به مناسبت شهادت آیت‌الله رئیسی و هیئت همراه 🏴با تأسف و تألم فراوان ضایعه شهادت خادم جمهور مردم ایران، رییس جمهور محبوب آیت الله دکتر سید ابراهیم رییسی را به سوگ نشسته‌ایم. شهادت ایشان و هیأت همراه، که عناصر خدوم ملت ایران بوده‌اند غمی دوچندان برای ما و سعادتی ابدی برای ایشان است. بر ما واضح است که ملت سرفراز ایران در طول تاریخ مقاومت و انقلاب خود با توکل به خداوند بزرگ و رهبری داعیانه حضرت امام و رهبر معظم انقلاب اسلامی از بزنگاه‌های تاریخی بسیاری با سربلندی عبور نموده‌اند و این‌بار نیز با اتحاد و همبستگی دوچندان در کنار رهبری و مسئولین کشور خواهند ایستاد. من از طرف خود، ارکان خلیفه‌گری و جامعه ارامنه اصفهان و جنوب ایران شهادت رییس جمهور و جمعی از مقامات بلند پایه کشور را خدمت مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای، خانواده این عزیزان و آحاد ملت ایران تسلیت عرض نموده، از درگاه الهی علو درجات را برای ایشان و سربلندی ملت بزرگ ایران را خواستارم. اسقف اعظم سیپان کاشجیان پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
‍ ⚠️ ایدئولوژی داروینیسم (قسمت نهم) 🔸 یکی از گام هایی که طبیعت در این مسیر طولانی برداشته است، حرکت از گیاهان بازدانه Gymnosperm به گیاهان گلدار یا نهان­دانگان یا َAngiospermها بوده است. هنوز نه از حرکت و گردش خون و تولید مثل جانوری و سیستم عصبی خبری هست، نه سیستم تعریق و استخوان­ بندی و هزاران نکته ظریف دیگر. به ناگاه طبیعت تصمیم می­‌گیرد گامی بزرگ برداشته و طرح سیستم تولید مثل گیاهی را از آوند به گل تغییر دهد. برای کسی که چندان در موضوع عمیق نشده باشد، مسأله پیش پاافتاده و ساده­ ای به نظر می­رسد، ولی مهندسی که یک ماشین کوچک طراحی کرده باشد، می­‌داند به هم ریختن طرح، آن هم نه طرح یک نمونه منفرد بلکه طرحی که قرار است خود از خود تولید مثل کرده و نمونه­‌های بیشتری تولید کند تا چه اندازه می‌تواند دشوار باشد. با این حال طبیعت در اثر الهام خدای کور انتخاب طبیعی طرح را به کلی مورد بازبینی اصولی قرار می­‌دهد. سیستم آوند به گل تبدیل می‌شود. دانه­ ها در تخمکی پنهان می­‌شوند که قرار است در ادامه حیات گیاه به میوه تبدیل شود. برگ‌ها از حالت سوزنی و فلسی به برگ های پهن و مسطح تغییر شکل می­‌دهند و هزاران تغییر دیگر که نه تنها برای آنها نمی­‌توان شکل واسطه­‌ای و حالت گذاری پیدا کرد که واسطه بین گیاه بازدانه و نهان­‌دانه باشد که هر کدام به خودی خود هیچ کارکردی در راستای بقای گیاه ایفاء نمی­کنند که دست انتخاب طبیعت یکی را به دیگری برتری داده باشد تا اعجاز تکامل رخ داده و شاهد شکل دیگری از حیات باشیم. ❇️ حتی دانشمندانی که میلیاردها سال تکامل را تجربه کرده و صاحب شعور و هوش هستند، بعد از سال‌ها نه تنها نمی­‌توانند اشکال میانی بین گیاهان نهان­‌دانه و بازدانه را نه در گیاهان موجود که در قالب سنگواره­‌ها نشان دهند، که حتی از تجسم و تصور مسیری که تکامل برای جهش از گیاهان نهان­‌دانه به گیاهان بازدانه داشته است، عاجز مانده­‌اند. پیتر آندره Peter Endress و جیمز دویل James Doyle در این خصوص نوشته اند: The question of the structure and biology of the ancestral angiosperms, and especially their flowers, is an enduring riddle. Although we are continually gaining new insights from new fossils and new studies on phylogeny, morphology, 123 and developmental genetics in extant plants, we are still far from a final answer. There are gaps at different levels. First is the uncertainty concerning which other seed plants are the closest relatives of angiosperms, particularly extinct groups because most molecular analyses indicate that no living group of gymnosperms is any closer to angiosperms than any other. Second, even if known fossils can be recognized as angiosperm stem relatives, all such groups are morphologically well removed from angiosperms, so there is still a major gap that can only be filled by the discovery of closer stem relatives. 💠 مسأله ساختار و بیولوژی اجداد اولیه نهان­دان‌گان، مخصوصاً گل‌های آنها، یکی از معماهای ماندگار است. اگرچه همواره اطلاعات جدیدی از سنگواره­‌های جدید و تحقیقات جدید بر تکامل­ شناسی، شکل­‌شناسی، یا ژنتیک رشد گیاهان موجود به دست آورده­‌ایم، همچنان از پاسخ نهایی فرسنگ‌ها فاصله داریم. در سطوح مختلف فاصله­‌هایی وجود دارد که باید پر شود. اولین مشکل این است که اصلاً نمی­دانیم کدام دسته از سایر گیاهان دانه­ دار نزدیکترین خویشاوند نهان­‌دانگان، مخصوصاً گونه­‌های منسوخ آن هستند، زیرا بیشتر تحلیل‌های ملکولی حاکی از آن است که هیچ‌یک از گروه‌های بازدانگان نسبت به سایر گروه‌ها قرابتی به نهان­‌دانگان ندارند. 👈 حال با توجه به این اظهار عجز کمی بیشتر به ادعای داروینیست‌ها توجه کنید. اولاً که نمی­‌توانند نمونه­‌ای زنده یا فسیلی از گونه­‌های واسط بین بازدانگان و نهان­دان‌گان ارائه کنند. از آن گذشته حتی نمی­توانند این گونه­‌های میانی را با استفاده از تخیل خود تجسم کنند. با این حال ادعا می­‌کنند تمامی این تغییرات گام به گام هر یک خود به تنهایی کارکردی در جهت بقای گیاه داشته است. اینجاست که ایدئولوژی داروین چیزی در حد افسانه­ بافی‌های انسان عهد باستان می­‌شود. مشاهده قسمت قبل 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
🔅امام على عليه السلام: ظُلمُ الظّالِمِ يَقودُهُ إلَى الهَلاكِ ستمگرىِ ظالم، او را به هلاكت مى كشاند. 📚 المواعظ العددية ص۵۹ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
‍ 🔅 مناظره علیه السلام با دانشمند مشهور ✳️ عباسیان از میان دانشمندان یحیی بن اکثم، یکی از دانشمندان نامدار زمان مامون را که در رشته‌های گوناگون شهرت علمی بالایی داشت، انتخاب کردند. او در علم فقه تبحر بالایی داشت به طوری که مامون که خود از وزنه‌های علمی بود او را مشاور خود در امور مملکتی و قضایی قرار داد ولی از نظر معنوی بسیار ضعیف بود و فردی فخر فروش و برتری جو بود. مأمون جلسه ای برای سنجش میزان علم و آگاهی امام جواد ترتیب داد در آن مجلس یحیی رو به مأمون کرد و گفت اجازه میدهی سؤالی از این جوان بنمایم؟ مامون گفت: از خود او اجازه بگیر. یحیی از امام جواد اجازه گرفت امام فرمود: هر چه میخواهی بپرس. يحيى گفت: درباره شخصی که مُحرم بوده و در آن حال حیوانی را شکار کرده است، چه می‌گویید؟ 💠 امام جواد علیه السلام فرمود: آیا این شخص شکار را در حِل (خارج از محدوده حرم) کشته است یا در حرم؟ عالم به حکم حرمت شکار در حال احرام بوده یا جاهل؟ عمداً کشته یا به خطا؟ آزاد بوده یا برده؟ صغیر بوده یا کبیر؟ برای اولین بار چنین کاری کرده یا برای چندمین بار؟ شکار او از پرندگان بوده یا غیر پرنده؟ از حیوانات کوچک بوده یا بزرگ؟ باز هم از انجام چنین کاری ابا ندارد یا از کرده خود پشیمان است؟ در شب شکار کرده یا در روز؟ در احرام عمره بوده یا احرام حج!؟ 🔸یحیی بن اکثم از این همه فروع که امام برای این مسئله مطرح نمود متحیر شد و آثار ناتوانی و زبونی در چهره‌اش آشکار گردید و زبانش به لکنت افتاد به طوری که حضار مجلس ناتوانی او را در مقابل آن حضرت نیک دریافتند. مامون گفت خدای را بر این نعمت سپاسگزارم که آنچه من اندیشیده بودم همان شد. سپس به بستگان و افراد خاندان خود نظر انداخت و گفت: آیا اکنون آنچه را که نمی‌پذیرفتید، دانستید!؟ مأمون گفت احسنت ای اباجعفر خدا به تو نیکی کند! 📚سیره پیشوایان، مهدی پیشوایی، ص۵۷۳ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق) تلگرام| اینستاگرام | ایتا
‍ ✳️ ایدئولوژی داروینیسم (قسمت دهم) ⚠️ شاید پذیرش اینکه پرومتئوس انواع انسان‌ها را از خاک و آب دهان زئوس آفریده راحت­‌تر بوده با سهولت بیشتری قابل هضم باشد، تا پذیرش این ادعای داروینیست‌ها که چنین طرح عظیمی حاصل طراحی خدایی کور و فاقد شعور بوده است که برای اعجاز خود تنها به زمان نیاز داشته است!!! 💠 گذشته از این اگر این نمونه­‌های گذار که ما نه تنها از مشاهده و کشف آن که حتی از تصور آن عاجز هستیم، کارکردی در جهت بقاء ایفاء می­‌کردند، قاعدتاً شانس ماندگاری آنها از نمونه مبدأ بیشتر بوده است و دلیلی وجود نداشته که دست روزگار نمونه مبدأ را حفظ کرده و این نمونه­ های گذار را حذف کند. یعنی اگر بپذیریم که طبیعت، در قالب نمونه­‌های میانی، گام به گام خود را از بازدانگان به نهان‌دانگان رسانده است، پس حداقل برداشتی که وجود دارد این است که هر یک از این نمونه‌های میانی حداقل از اجداد بازدانه خود کارکرد بیشتری برای بقا داشته است و اگر به هر دلیلی طبیعت ترجیح داده است که این نمونه میانی را از صحنه روزگار حذف کند، به همان دلیل لازم بوده جد بازدانه او را پیش از او حذف کند. 🔸 از طرف دیگر اگر گام‌های طبیعت را همواره در راستای بقا تفسیر کنیم، در این صورت طبیعی است که چنین انتظار داشته باشیم که نوپدیدهای هر گونه که مشخصه تمایز اصلی آن گونه از گونه­‌های قبلی است، باید مهمترین نقش را در بقای آن گونه حیاتی ایفاء کند. ادعایی که به هیچ وجه با مشاهدات زیست­ شناسی تطابق ندارد و ردیه این ادعا را می­توان از زبان خود داروین نقل کرد: It might have been thought… that those parts of the structure which determined the habits of life [adaptive features]... would be of very high importance in classification. Nothing can be more false… It may even be given as a general rule, that the less any part of the organization is concerned with special habits [adaptations] the more important it becomes for classification. Charles Darwin, On the Origin of Species (1872), Chapter 14. 👈 ممکن است چنین پنداشته شود که آن بخشهایی از ساختار که تعیین کننده عادات حیاتی هستند (خصوصیات انطباقی) در طبقه­ بندی موجودات اهمیت بسیار بالایی دارند. هیچ ادعایی نمی­تواند از این اشتباه­‌تر باشد. حتی می­توان این قانون کلی را مطرح کرد که هر چه یک بخش از ساختار کمتر به عادات ویژه موجود (انطباقات) ارتباط داشته باشد، اهمیت بیشتری در طبقه­ بندی آن موجود پیدا می­کند. چارلز داروین، درباره منشأ گونه‌ها، فصل ۱۴. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
شناخت عرفه و اعمال شب و روز عرفه.pdf
486.5K
📥 شناخت عرفه و اعمال شب و روز عرفه 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
⚠️ فرصت ویژه جهت استغفار و توبه ✳️ حَدَّثَنَا أَبِی رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ حَدَّثَنَا یَعْقُوبُ بْنُ یَزِیدَ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ لَمْ یُغْفَرْ لَهُ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ لَمْ یُغْفَرْ لَهُ إِلَى قَابِلٍ إِلَّا أَنْ یَشْهَدَ عَرَفَةَ. 🔅 امام صادق علیه السلام فرمودند هرکس در ماه رمضان مورد آمرزش قرار نگیرد، آمرزیده نخواهد شد مگر آن که را درک کند. 📚 الشیخ الصدوق، فضائل الأشهر الثلاثة، ص ۴۶۹، ح ۱۲۸ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
قربانی در آیین زرتشتی.pdf
7.15M
📥 📔 کتاب «قربانی در آیین زرتشتی» 👤 مؤلف: غلامرضا نوادری 📄 تعداد صفحات: ۲۷۸ صفحه 🔸 مؤلف در این کتاب با بحثی تحقیقی و مستدل به اثبات وجود قربانی در آیین زرتشتی پرداخته و به ادعاهای نادرست و خلاف واقع باستان‌گرایان و مدافعان آیین زرتشتی در این زمینه پاسخ می‌دهد. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
🔸 حضور امام زمان عجل الله تعالی فرجه در حج، در بین مردم 👈 علامه محمد تقی مجلسی رضوان الله علیه (پدر علامه مجسی صاحب بحار الانوار) می‌نویسد: ✳️ و به اسانید صحیحه منقولست از عَمرى که حق سبحانه و تعالى از او خوشنود باد که گفت و الله که صاحب این امر امامت الحال در هر موسمى حاضر می‌شود او مردمان را می‌بیند و ایشان را مى‌شناسد و مردم او را مى‌بینند و لیکن نمى‌شناسند. 📚 محمد تقی المجلسی، لوامع صاحبقرانی المشتهر بشرح الفقیه ج۸ ص۳۵۰ ✨عید قربان عید بندگی و ایثار در راه رضای خدا بر همه مسلمانان جهان مبارک✨ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
‍ ⚠️امانتی که باید به اهلش سپرد! ✍ مطالبه‌ی به حق عدالت اقتضائاتی دارد که بدون رعایت این اقتضائات، آن مطالبات به سر انجام نمی‌رسد. از جمله اقتضائات این است که اجرای عدالت را باید به اهل عدالت سپرد. وقتی کسی در مسند قدرت قرار می‌گیرد که خودش با عدالت سنخیتی ندارد، مطالبه‌ی عدالت از او نیز، آب در هاون کوبیدن است. ❇️ بر این اساس، آیات قرآن کریم از یک حق و تکلیف متقابل پرده برداشته و حکمرانی عادلانه را که حقی همگانی است، در برابر یک تکلیف همگانی قرار داده‌اند. آن تکلیف و وظیفه که بسیاری عادت دارند با فرافکنی، از بار مسئولیت آن شانه خالی کنند «انتخاب صحیح» و سپردن کارها به شایستگان است. وقتی مردم به وظیفه‌ی خودشان نسبت به انتخاب حاکمان شایسته و حمایت از ایشان درست عمل کنند، می‌توانند امیدوار باشند که انتظارات اجتماعی آنان نیز به درستی برآورده شود و سرتاسر جامعه رنگ عدالت به خود بگیرد. 🔅 إِنَّ اللّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تُؤدُّواْ الأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُم بَيْنَ النَّاسِ أَن تَحْكُمُواْ بِالْعَدْلِ؛ خداوند به شما فرمان مى‏دهد که امانت‌ها را به صاحبانش برسانید! و هنگامى که ميان مردم داورى مى‏کنيد، به عدالت داورى کنيد! (نساء: 58) امانت در فقرۀ نخست (که باید به اهلش برسد) به «امامت و پیشوایی» تفسیر شده است (تفسیر قمی، ج2، ص198: فالأمانة هي الإمامة؛ تفسیر عیاشی، ج1، ص249: أدوا الولاية إلى أهلها) و فقرۀ دوم (حکم به عدالت) نیز بنا بر روایات تکلیفی متوجه حاکمان به حق است، در قبال اینکه مردم امانت را به ایشان سپرده‌اند (بصائر الدرجات، ج1، ص476). 💠 بر این اساس با اینکه ظاهراً ابتدا و انتهای آیه خطاب به عموم است و تکلیف مشترک عموم مسلمین را بیان می‌دارد، اما در واقع دو تکلیف برای دو صنف از مسلمین است، یکی متوجه طبقه حاکمیت و دیگری متوجه طبقه رعیت. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
✳️ پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) در خطبه غدیر، امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را معرفی می‌کند. بخوانیم و بدانیم امروز امام حیّ ما کیست؟ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا