Dokhtare Man Donyaye Man.mp3
8.55M
🎵 دانلود آهنگ
🔸 « دختر من دنیای من »
🎤 خواننده :علیرضا بیرانوند
🔺 #روز_دختر
#پاپ
💐 ولادت حضرت معصومه (س) مبارک
🎼 کانال موسیقی مصاف
http://eitaa.com/joinchat/3029139456C6afb272d55
🔸نشست بررسی «سرقت هنری و بررسی حقوق مالکیت فکری آثار» برگزار می شود .
🔹نشست حقوقی با عنوان «سرقت هنری و بررسی حقوقی مالکیت فکری آثار هنری» با حضور جمعی از حقوقدانان و هنرمندان روز یکشنبه 16 تیرماه ساعت 16 در خانه موسیقی برگزار می شود.
🔹به گزارش سایت خانه موسیقی، نشست حقوقی «سرقت هنری و بررسی حقوقی مالکیت فکری آثارهنری» با حضور جمعی از حقوقدانان و هنرمندان با همکاری خانه موسیقی و موسسه حقوقی داتیکان در سالن اجتماعات ساختمان شماره1 برگزار می شود.
🔹در این نشست جمعی از حقوقدانان و هنرمندان به بررسی جنبه های مختلف موضوع سرقت هنری آثار و همچنین حقوق مالکیت فکری آثار هنری می پردازند.
🔹کاوه رضوانی راد(مشاور حقوقی خانه موسیقی)، دکتر کامبیز نوروزی(حقوقدان)، قطب الدین صادقی(کارگردان تاتر)، جواد طوسی(منتقد سینما و قاضی بازنشسته) و محمد حسین کیانی(استاد دانشگاه و مدیر مرکز مالکیت صنعتی ایران) هر یک موضوعی را مطرح خواهند کرد. همچنین حمیدرضا نوربخش(مدیرعامل خانه موسیقی ایران) در آغاز جلسه پیرامون اهمیت رسیدگی به سرقت های هنری و موضوع کپی رایت سخن خواهد گفت.
🔹این جلسه روز یکشنبه، 16 تیرماه ساعت 16(4 بعد از ظهر) در خانه موسیقی واقع در خیابان فاطمی غربی، نرسیده به جمالزاده، پلاک 270 برگزار می شود و ورود برای عموم علاقمندان آزاد است.
#سرقت_هنری
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎵 ویژوالایزر آهنگ
🔸 « سیندرلا »
🎙حسن حقیری
⭕️ تولید واحد موسیقی مصاف
🔺 #آهنگ
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
Hasan Haghiri - Cinderella.mp3
9.4M
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 کلیپ زیبا از محسن چاوشی به نام کلاغ رو سیاه
❤️ میلاد امام رضا(ع) مبارک
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🙏 سلام خدمت دوستان عزیز
🎙 اطلاعیه واحد موسیقی موسسه مصاف (masafmusic)
⭐️ عزیزانی که تمایل دارند در تیم رسانه واحد موسیقی فعالیت داشته باشند و ما را در این راه حمایت کنند لطفا به آی دی زیر اعلام آمادگی کنند تا توضیحات برایشان ارسال شود.👇👇👇
@mahdavimusic
@mahdavimusic
@mahdavimusic
📌 توجه: اضافه شدن به این تیم تنها نیازمند فعالیت در اینستاگرام میباشد.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔸ترانه سراها گول شرکت های موسیقی را نخورند!
🔹این جمله را محمدعلی بهمنی، شاعر و ترانه سرای 78 ساله کشورمان که بیشتر از نیم قرن فعالیت شاعرانه دارد، به ما گفت.
🔹ترانه خوب زیر2 میلیون تومان نیست
اندوه بزرگ محمدعلی بهمنی، شرکت های موسیقی هستند که سرشان را برای پیدا کردن ترانه خوب به درد نمی آورند. او با اشاره به تعداد زیاد ترانه سراهای خوب در کشور، به خصوص استان ها، بزرگ ترین مشکل ترانه سرایی کشور را این شرکت ها دانست و گفت: مشکل از ترانه ها نیست. مشکل از شرکت هایی است که ترانه خوب را قبول نمی کنند و به خاطر این که برای ترانه هزینه ای نکنند، بیشتر به دنبال ترانه های ضعیف تر و ترانه سراهای بی نام ونشان ترند.
🔹آن ها از این ترانه سراها، شعر می گیرند و به آن ها می گویند درعوض شما را در آینده موفق خواهیم کرد و با این ترفند، آن ها را فریب می دهند. بعضی از این شرکت ها هم افراد را راضی می کنند و می گویند با چهارصد هزار تومان 10 ترانه برایمان بنویس! او هم مهارتی ندارد و ترانه ای سر هم می کند.
🔹این در صورتی است که کمترین دستمزد برای یک ترانه خوب، دو میلیون تومان است و این قیمت با توجه به خواننده و محل پخش آن، بین 4 تا 6 میلیون تومان نیز، تغییر می کند. شرکت ها، به دنبال خرید ترانه سرا و خواننده اند.
🔹این شاعر و ترانه سرا اعتقاد دارد، این فریب شرکت ها، خواننده های زیادی را هم درگیر کرده است. او با توضیحی در این باره گفت: فرض کنید شرکت های مذکور به ترانه سراهایی که مدت ها با آن ها همکاری دارند بابت هر ترانه زیر 500 هزار تومان می دهند. معلوم است افرادی که ترانه های خوب دارند به طور مسلم حاضر به همکاری با آن ها نمی شوند. درباره خواننده های طرف حساب این شرکت ها نیز، همین وضع حاکم است. با آن ها قراردادهایی می بندند و می گویند پنج سال (بعضی هایشان حتی بیشتر) در اختیار مایید و باید آن چه ما می خواهیم بخوانید و لاغیر. با این شرایط، طبیعی است که ترانه سرا نباید به این خواسته شان تن بدهد. حتی اگر مبلغ باارزشی به او بدهند به شرطی خوب است که ترانه اش را در آلبوم خاصی کار کنند نه در کنار ترانه های ضعیف که شخصیت ترانه سرای خوب را هم زیر سوال ببرد. البته که در این شرایط خواننده و ترانه سراهای خوبی داریم که خودشان را درگیر این قضیه ها نمی کنند اما چیزی که از نظر شرایط ارجحیت دارد این است که این بخش باید برتر باشد؛ اما این طور نیست.
🔹استقبال مردم از ترانه های شرم آور عجیب است
شاعر شعر بهار بهار که بیشترمان آن را با صدای زنده یاد ناصر عبداللهی به خاطر داریم، معتقد است این شرکت ها به وزارت ارشاد هم نفوذ کرده اند و به همین دلیل است که با وجود رد برخی ترانه ها از سوی دفتر شعر باز هم شاهد منتشر شدن آن قطعه ها هستیم. او اضافه کرد: ترانه سراهای خوبی داریم که آثار باارزشی دارند، منتها آدم دلش نمی آید آثارشان را به برخی خواننده ها بدهد. برخی از ترانه سراها بالاخره بعد از مدتی تسلیم این شرکت ها و بعد از زمان کوتاهی متوجه اشتباه شان می شوند. منتها در آن شرایط دیگر نمی توان کاری کرد چون شرکت ها با آن ها قرارداد می بندند و آن ها طبق قرارداد موظفند چند سال برای این شرکت ها ترانه بفرستند. امیدوارم همین گوشه ها و اشارات از طریق این گفت وگوها، به دست کسانی که شعر خوب می گویند، برسد و متوجه باشند چه تصمیمی می گیرند.
#ترانه
#محمدعلی_بهمنی
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔸تألیف «تاریخ موسیقی ادیان» به پایان رسید/ تدوین یک مجموعه ۲۰ جلدی
🔹کیوان پهلوان مؤلف و پژوهشگر موسیقی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره جدیدترین فعالیت هایش گفت: طی یکی دو سال گذشته به شدت درگیر تألیف مجموعه پژوهشی «تاریخ موسیقی ادیان» بودم که کار تألیف و گردآوری آن به اتمام رسیده و بر اساس برنامه ریزی ها قرار است تا چند ماه آینده در قالب یک مجموعه چند جلدی در دسترس مخاطبان قرار گیرد. در این کتاب تلاش شده تا ضمن مطالعه دقیق کتابهای آسمانی از جمله قرآن کریم، انجیل و تورات ضمن معرفی تاریخ موسیقی در ادیان ذکر شده به آئینها و ادیان پیش از آنها نیز بپردازم.
🔹وی درباره پرداخت مؤلف به موسیقی هنرمندان شیعی در جهان اسلام افزود: آنچه از موسیقی جهان اسلام در این کتاب به آن پرداخته شده طرح مباحث در یک قالب کلی اما با روایتی کامل است که مذهب تشیع نیز ذیل جهان اسلام به حساب آمده و پیرامون موسیقی آن تحقیقاتی صورت گرفته است. البته موسیقی در جهان اسلام در یک فضای تقریباً یکسانی قرار دارد اما ممکن است وقتی از موسیقی کاتولیک و پروتستان صحبت میکنیم تفاوتهایی وجود داشته باشد ولی در مجموع سعی شده نکته مبهمی از موسیقی ادیان در این مجموعه پژوهشی باقی نماند. کما اینکه ما در آئین هندوئیسم و بودائیسم و بسیاری از آئینها نیز تحقیقاتی انجام دادیم که چند هزار صفحه شده و فکر میکنم میتواند مجموعهای قابل اتکا برای پژوهشگران حوزه موسیقی و مردم شناسی باشد.
🔹پهلوان در پایان صحبتهای خود بیان کرد: همان طور که قبلاً هم توضیح داده بودم تدوین مجموعه ۲۰ جلدی «فرهنگ تعزیه در جامعه ایرانی» از مدتها پیش به پایان رسید. در این کتابها که همراه با آثار نوشتاری اش بسته صوتی نیز منتشر شده، عناصر و اجزای مربوط به مجالس شبیه خوانی در تمام مناطق کشور با ذکر نمونههای مختلف چه در حوزه نمایشی و چه موسیقایی برای پژوهشگران و علاقه مندان ارائه شده است. تألیف این مجموعه بیست جلدی نتیجه بیش از ۲ هزار ساعت تصویربرداری و فایل صوتی من و متین رضوانی پور از هنرمندان و تعزیه خوانانی است که در تمام مناطق کشور مشغول به فعالیت هستند.
#موسیقی_ادیان
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔸مخالفت فرمانداری با نامگذاری خیابانی به نام شجریان؟
🔹نامگذاری خیابان های پایتخت به نام هنرمندان با مرگ یک بازیگر پیشکسوت عرصه سینما و تلویزیون آغاز شد. فروردین ماه بود که شورای شهر تهران پس از مرگ جمشید مشایخی با قید دو فوریت خیابان ج را به نام او تغییر داد.
🔹یک هفته بعد محمدجواد حق شناس، رئیس کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران پیشنهاد جنجالی را به شورای شهر داد که بر اساس آن برخی از خیابان های تهران به نام هنرمندانی چون محمدرضا شجریان، سیمین بهبهانی و فروغ فرخزاد تغییر داده شود.
🔹این پیشنهاد بدون هیچ مخالفی و با 17 رأی موافق به تصویب شورای شهر رسید. اگرچه برخی این اقدام شورای شهر را تحسین برانگیز و بی سابقه خواندند، اما برخی هم به مخالفت با این اقدام برخاسته و اعلام کردند شورای شهر تهران به جای حل مشکلات شهر و مردم، اسم-فامیل بازی می کنند. گروهی هم اعتراض می کردند که چرا در میان نام این هنرمندان که برخی از آنها مخالف نظام هستند، اسمی از هنرمندان انقلاب نیست؟
🔹رئیس شورا تأیید نمی کند
اما و اگرها درباره این مصوبه جنجالی شورای شهر باعث شده است که این مصوبه تا به امروز و با گذشته نزدیک به سه ماه از تصویب آن، هنوز به شهرداری تهران ابلاغ نشود. در این میان، حتی خبرهایی از لغو این مصوبه به گوش می رسد. در جدیدترین اخباری که در فضای مجازی منتشر شده، گفته می شود که شورای شهر تهران مصوبه قطعی خود در مورد نامگذاری خیابان به نام هنرمندان را از فرمانداری تهران پس گرفته است.
🔹البته محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در گفت وگو با ایرناپلاس این موضوع را تأیید نمی کند و ادامه می دهد: خبری از چنین اتفاقی در دستم نیست و من الان نمی خواهم راجع به این موضوع صحبت کنم.
🔹حساسیت روی برخی از نام ها
در این میان، حسن خلیل آبادی یکی از اعضای کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران هم در گفت وگو با ایرناپلاس این موضوع را رد می کند. به گفته او، بخشی از این مصوبه به شهرداری ابلاغ شده است و بخشی از آن هم محل مناقشه است. از طرفی نسبت به نامگذاری بعضی از این خیابان ها نظراتی وجود دارد که شورا در حال رایزنی برای برطرف کردن مشکلات و حساسیت هاست. به اعتقاد او این حساسیت ها و اختلاف نظرها روی برخی از اسامی است و با گفت وگو حل می شود.
🔹اعتراض فرمانداری ملاک حقوقی ندارد
او در پاسخ به این سوال که امکان دارد با حذف دو یا سه نام از این لیست، بقیه نامگذاری ها انجام شود، می گوید: امیدوارم این نظر شما تحقق پیدا کند. در کمیسیون اعلام کردند که فرمانداری نسبت به بخشی از این نامگذاری ها اعتراض دارد.
🔹خلیل آبادی ادامه می دهد: در واقع هیئت انطباق به مصوبات شورا اعتراض می کند و این اعتراض باید طبق نص صریح قانون انجام شده و مشخصاً اعلام شود که بر اساس این ماده قانونی نسبت به این مصوبه مخالفت دارد. نامه ای که فرمانداری به شورا ارسال کرده است این ویژگی ها را ندارد و به هیچ بند قانونی اشاره نشده است و ملاک حقوقی ندارد و به صورت کلی اعلام شده است که ما به این نامگذاری اعتراض داریم.
🔹حالا باید منتظر بود و دید که نتیجه رایزنی های شورای شهر چه خواهد شد. آیا حساسیت های ایجاد شده باعث لغو کامل مصوبه خواهد شد یا نه، با حذف برخی اسامی حساسیت برانگیز اوضاع ختم به خیر می شود.
#شجریان
#نامگذاری_خیابان
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔸درآمد باور نکردنی بعضیها از برگزاری کنسرتها!
🔹 از قدرتهای موسیقی یا مافیای موسیقی حرف میزنیم. پدیدهای که مانند همهجا با ورود پولهای بیرویه به دنیای موسیقی پا گذاشت و چنان قوی بود که انگار هیچکس توان مقابله با آن را ندارد. برخی از بازار کنسرتهای خوانندگان، درآمدهایی باور نکردنی کسب میکنند.
🔹خوانندگان مستقل هرازگاهی اعتراضی میکنند و دیگران هم گویا تشخیص دادند که حرف نزنند تا همان آب باریکهشان قطع نشود. اینبار میخواهیم ببینیم آیا گردش مالی در موسیقی ارزش ریسککردن دارد یا نه؟ برای خلق یک برند چقدر باید هزینه کرد و چقدر این برند به سازندگانش سود میرساند؟ برای ساخت یک آلبوم موسیقی در شرایط فعلی چقدر باید هزینه کرد؟ آیا هنوز آلبومهای موسیقی فروش میکنند؟ هزینههای تولید آلبوم موسیقی کجا برای تهیهکننده جبران میشود؟ قصه چیست؟
🔹هرچند نمیشود رقم دقیقی بهدست آورد، اما برای دو سطح از تولید آلبوم به دو عدد عجیب میرسیم. فرض کنید شما یک خواننده معمولی هستید که میخواهید آلبومی را با هشت قطعه منتشر کنید. شما باید برای این کار رقمی نزدیک به ۶۰۶ میلیون تومان کنار بگذارید. این شرایط برای یک آلبوم حرفهای و قوی، ویژهتر است. نزدیک به رقم یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان هزینه این آلبوم میشود.»
🔹درحالیکه همه میدانند تولید آلبوم فقط ضرر است چرا باید فردی پیدا شود و پیامدهای این ضرر را بهجان بخرد. مهمترین دلیل تولید آلبوم برای خوانندگان و تهیهکنندگان، بهرهبرداری از آنها در کنسرتهاست. درواقع کنسرتها منبع اصلی درآمد تهیهکنندگان هستند. البته اگر کمی خوششانس باشند و بتوانند خارج از ایران، مخاطبان خود را پیدا کنند، میتوانند بهصورت دلار درآمد کسب کنند.
🔹با اینکه در شهرهای مختلف کشور، کنسرتهای متعددی برگزار میشود، اما مرکز اصلی و کانون توجه، تهران است. سالنهای اصلی را با هم مرور کنیم: سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی، ۲۱۰۰ صندلی دارد. مرکز همایشهای برج میلاد ۱۷۰۰ صندلی، اریکه ایرانیان ۸۰۰ صندلی و تالار وحدت ۹۰۰ صندلی دارند. بیایید تصور کنید میانگین بلیت کنسرت ۹۰ هزار تومان است. یعنی یک سانس برگزاری کنسرت، درآمد ۱۸۹ میلیون تومانی بههمراه دارد. البته که هزینههایی چون اجاره سالن، اداره اماکن، نور و تجهیزات و صدا، گروه و خواننده، تبلیغات رسانهای و درصد سایتهای بلیتفروشی از آنها کسر میشود. نهایتا برای هر سانس در بدبینانهترین حالت، ۸۰ تا ۹۰ میلیون تومان برای کنسرتگذار میماند. این عدد را برای دو سانس در یک شب محاسبه کنید. حالا این رقم را در تعداد کنسرتهای داخلی و خارجی هر خوانندهای که خودتان دوست دارید ضرب کنید و ببینید چرا یک تهیهکننده حاضر است برای یک آلبوم و برای یکبار، رقم یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان هزینه کند. تهیهکننده با خواننده قراردادی معمولا پنج ساله میبندد و در هر زمان و مکانی که او بخواهد باید اجرا کند.
🔹محسن رجبپور، مدیر برنامههای حامد همایون، سال ۹۶ در گفتوگو با «صبح نو» گفته بود: «در کشوری که دنیا فکر میکند در آن کنسرت برگزار نمیشود یا برگزاری کنسرت با محدودیت روبهرو است، ما توانستهایم در مدت زمان پنج ماه در نیمه نخست سال ۹۶، حدود ۲۳۹ اجرا داشته باشیم. بهجز چهار یا پنج استان در تمام ایران کنسرت برگزار کردهایم.»
درست شنیدهاید. ۲۳۹ اجرا در پنج ماه. ماشین حسابتان را حتما همراه داشته باشید. بدیهی است که هزینهها در دو سال قبل پایینتر از الان بوده و ملاک محاسبه اعدادی نیست که در این گزارش آمده است. اما باز هم عدد شگفتانگیزی فقط برای یک خواننده و تهیهکننده بهدست میآید. این طوری است که برخی تهیهکنندههای خاص از کنسرتهای یک خواننده، درآمد ۵ میلیاردی در سال دارند.
#درآمد_کنسرت
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔸به بهانه ربع قرن برگزاری جشنواره شعر رضوی
🔹علیجان سلیمانی یکی از شاعران پرآوازه جنوب استان کرمان، متولد ۱۳۴۱ و از اهالی شهرستان جیرفت است که با شعرهای منحصر بفرد خود، تا کنون برگزیده بلامنازع جشنواره های کشوری شعر رضوی و همواره برای ترویج فرهنگ رضوی در جامعه، پیشگام بوده است.
🔹به بهانه ربع قرن برگزاری جشنواره شعر رضوی و به پاس زحمات شماله در عرصه های مختلف فرهنگی جنوب کرمان، تک بیتی از شعر هشت را تقدیم می کنیم.
هفت خان را سپری کرده دلِ من تا هشت
خان به خان یاورِ من هیچ نبود اِلا هشت
🔹حسین اسحاقی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان نیز با تقدیر از تلاش های این شاعر جیرفتی عنوان می کند، سلیمانی با سرودن شعر پرمفهومِ هشت، عنوان برتر جشنواره شعر رضوی را به خود اختصاص داد و نام جیرفت و شاعران بنامش را بر سرِ زبانها انداخت.
🔹درواقع شماله را می توان از بنیانگذاران جشنواره شعر رضوی دانست که ارادت به علی بن موسی الرضا (ع) را در کلام خود نشان می دهد و شماله هم اینک ۳۰ سال است که به طور حرفه ای شعر می گوید و در سرودن اشعار طنز، تبحر قابل تحسینی دارد.
🔹شاید بتوان ادعا کرد که او جزو معدود شاعرانی است که بداهه، شعر می گوید و سلیمانی در دومین جشنواره شعر رضوی هم صاحب نام و با شعر امام رضا (ع) زبانزد شد.
شماله در این شعر اینگونه آورده است:
خاک پاکِ حرَمت بر سرِ گیسو زده ام
رو بروی حرَمت مانده و زانو زده ام
🔹علیجان سلیمانی که از مفاخر عرصه شعر ایران است، داوری تخصصی جشنواره های شعر استانی، دبیری جشنواره های ولایت و ریاست انجمن شعر جنوب استان کرمان را در کارنامه فرهنگی خود دارد.
🔹شماله به گویش محلی جنوب کرمان یعنی شعله آتش و درواقع وقتی که آتش، زبانه می کشد می گویند آتش شماله کشید.
🔹جشنواره کشوری شعر رضوی برای نخستین بار، سال ۷۶ در جیرفت پایه گذاری شد و از با سابقه ترین جشنوارههای شعر است که محورهای آن شامل شیوه زندگی و ابعاد زندگی امام رضا (ع) است.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔸سامان احتشامی: خوانندهگریز هستم!
🔹سامان احتشامی، نوازنده پیانو، علت کم کار کردن با خوانندگان و دلایل آن را توضیح داد. او تاکید کرد در همه دنیا خواننده سالاری وجود دارد.
🔹سامان احتشامی سال هاست نوازنده پیانوست. او جزو معدود نوازندگانی است که به دلیل تولید آثار ماندگار، شهرتی کسب کرده است. در کارنامه احتشامی، همکاری با خوانندگان خیلی کم دیده میشود.
🔹او به دلیل دیده نشدن نوازندگان، زیر سایه خوانندگان و همچنین دستمزد پایین آنها در کنسرتها، با خوانندگان همکاری ندارد. حالا این موزیسین قرار است که با روزبه نعمتالله، خواننده پاپ کنسرتی را برگزار کند که به این بهانه با احتشامی گفتگو کردیم.
🔹احتشامی درباره همکاری با خوانندگان گفت: «بسیار خواننده گریز هستم. تا جایی که بتوانم با خوانندگان کار نمیکنم چراکه خواننده را یک مجری مانند نوازنده میبینم. چگونه است که نوازنده از ابتدا تا آخر اجرای قطعه مینوازد و خواننده که فقط در بعضی قسمتها میخواند، کارش مورد توجه قرار میگیرد؛ ساز کمتر از کلام انسان مورد توجه قرار میگیرد البته در تمام دنیا خواننده سالاری وجود دارد که این موضوع موجب ناراحتی است.»
🔹وی افزود: «با وجود سختیهای نوازندگی هر کس بخواهد نوازنده کنسرت بشود باید سالها زحمت بکشد؛ زحمتی که دیده نمیشود. در سینما هم اینگونه است. ما بازیگران را بیشتر از کارگردانان میبینیم و وقتی فیلمی ساخته میشود، ابتدا بازیگر معروف میشود اما باید برنامهای باشد تا عوامل تاثیر گذار هم شناخته شود.»
🔹این موزیسین درباره علت همکاری با روزبه نعمت الله بیان کرد: «روزبه نعمت الله برایم خوانندهای متفاوت است. هم خود و هم صداش برایم خیلی عزیز بوده که با او کار کردم. من با اینکار میخواهم نشان بدهم که با خوانندگان مشکلی ندارم؛ این در شرایطی است که آنها اخلاق و رفتار را رعایت کنند. اگر خوانندگان درست کار کنند و حقوق نوازندهها رعایت شود، چرا با آنها کار نکنم. متاسفانه نوازندهها در احتساب هزینه اجرای کنسرت، رقم درخور جایگاهشان را دریافت نمیکنند. اگر نوازندهها یک هفته کار نکنند و اعتصاب کنند قطعا با آنها این رفتار نخواهد شد.»
🔹احتشامی ادامه داد: «روزبه نعمتالله خواننده خوبی است و صدای بسیار گرمی دارد؛ ما از قدیم با هم رفاقت داریم. قرار است دو قطعه از آهنگهای روزبه را با تک نوازی پیانو اجرا کنیم. امکان دارد که یک قطعه را برای شور و هیجان جمع به شکل بی کلام اجرا کنم البته این موضوع بستگی به شرایط کنسرت دارد.»
🔹روزبه نعمتالله به همراه سامان احتشامی دوم مرداد در برج میلاد روی صحنه خواهند رفت.
#سامان_احتشامی
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
Mokhtar.mp3
7.34M
🎵 آهنگ
🔸 « مختار »
🎙 ترانه سرا، آهنگساز و خواننده: شاهین اَسنا
🎛 میکس و مستر: شروین معینی
🌄 طراح کاور: علی صدری
⭕️ تولید واحد موسیقی مصاف
🔺 #آهنگ
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔸پشت پرده مافیای بزرگ موسیقی
🔹از قدیم گفتهاند ماه هیچ وقت پشت ابر باقی نمیماند. به احتمال زیاد محمد معتمدی با اعتقاد به همین اصل است که از آبان ماه سال گذشته چالش مافیای کنسرت را به راه انداخته است. او هر چند ماه یک بار با انتشار یادداشتی در صفحه شخصی خود با اشاره به یکی از بزرگترین سایتهای فروش بلیت کنسرت، از وجود یک مافیای بزرگ میگوید. این خواننده سنتی ادعا کرده که مافیای کنسرت از وزیر ارشاد قویتر است.
در ادامه بیشتر از این ادعا خواهیم گفت.
🔹اول: حساب سرانگشتی فروش مافیا محمد معتمدی در تازهترین نقد خود با استفاده از یک محاسبه کوتاه، درآمد سالانه مافیا را ۱۵ میلیارد تومان برآورد کرده است. او میانگین قیمت بلیت کنسرت در این روزها را ۱۰۰ هزار تومان در نظر گرفته و این رقم را در کنار بودجه سالانه دفتر موسیقی وزارت ارشاد، یعنی حدود ۱۰ میلیارد تومان گذاشته و به این نتیجه رسیده که درآمد این مافیا ۱.۵ برابر کل بودجه موسیقی کشور است. البته معتمدی اشارهای هم به گردش حدود ۳۰۰ میلیاردی این مافیا داشته که موجب اعطای تسهیلات و گشایش اعتبارات سنگین است.
🔹دوم: مافیای مورد نظر در دسترس است، سایتی که محمد معتمدی از صاحب آن به عنوان مافیای کنسرت یاد میکند، یکی از بزرگ ترین سایتهای فروش بلیت کنسرت در کشور است. به طوری که اگر آن را باز کنید، متوجه خواهید شد جمع بسیاری از خوانندههای بزرگ و کوچک، در آن حضور دارند. این سایت علاوه بر فروش بلیت کنسرت، بلیت تئاتر، همایش و جُنگ خنده هم در آستین دارد و البته، مختصات فروش فراتر از تهران است و به جزیره زیبای کیش هم میرسد. حرف درباره این سایت بسیار است، مثلا این که این سایت با گرفتن درصدی از خواننده، فروش بلیت او را حتی اگر خواننده اولی باشد، تضمین میکند و از طرفی اغلب بیلبوردهای تبلیغ شهری کنسرت در اختیار اوست. البته این رقم درباره خواننده اولیها بسیار بالاتر از دیگران یعنی بین ۲۰ تا ۲۵ درصد فروش است.
🔹سوم: حرف حق با کیست؟ صاحب سایتی که محمد معتمدی از آن به عنوان مافیا یاد میکند تا به حال هیچ واکنش رسمی به ادعای این خواننده نداشته است. جالب این که بلیت سه کنسرت محمد معتمدی در سال های ۹۱ و ۹۲ در همین سایتی که او به عنوان مافیا از آن یاد میکند به فروش رسیده است. سوال بزرگ درباره این ماجرا وقتی شکل میگیرد که تقریبا هیچکدام از خوانندهها، ادعای معتمدی را تایید یا رد نکردهاند. جواب این فرضیه خارج از دو گزینه نیست، یا قدرت مافیا آن قدر زیاد است که خوانندهها به خود جرئت خطر نمیدهند یا معتمدی میخواهد به واسطه چنین ترفندهایی جای خود را در میان مردم باز کند و از مشکلات احتمالی پیش رویش بکاهد.
#مافیای_موسیقی
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔸نادر مشایخی: آموزش موسیقی در ایران 80 سال عقب است.
🔹موسیقی به هیچ وجه در هنرستانها و حتی دانشگاههای موسیقی درست آموزش داده نمیشود.
🔹متاسفانه باید بگویم که فارغالتحصیلان بعد از دوره آموزشی در مرحله عملی تقریبا مردود هستند.
🔹باید به جوانها نحوه تفکر را یاد داد.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔸حسامالدین سراج: دو سال طول کشید تا مجوز آلبوم را گرفتیم
🔹آیین رونمایی آلبوم موسیقی «چشم بیخواب» که با همراهی گروه موسیقی سور، آهنگسازی مجید مولانیا و آوازخوانی حسامالدین سراج تولید شده است، عصر جمعه ۲۸ تیر با حضور برخی از اهالی موسیقی در فرهنگ سرای ارسباران برگزار شد. هوشنگ کامکار در این مراسم با ابراز تاسف از وضعیت موسیقی ایرانی، تاکید کرد ۹۵ درصد مردم طرفدار آثاری هستند که پشیزی ارزش ندارد.
🔹در ابتدای این برنامه از هوشنگ کامکار دعوت شد تا درباره آلبوم «چشم بیخواب» صحبت کند. او در ابتدا درباره ساخت موسیقی خوب در شرایط کنونی ایران گفت: «برای من جالب است که در شرایط تاسف انگیز موسیقی ایران چنین کاری تولید شده است. زمانی که از من میخواهند درباره موسیقی ایران صحبت کنم واقعا ناراحت میشوم. هیچ جایی نیست که از موسیقی خوب حمایت کند. در این چند سال در رسانهها به خصوص تلویزیون کاری از موسیقی خوب ندیدهام که به مردم نشان داده شود.»
🔹این آهنگساز ادامه داد: «حتی منتقدهای خوب موسیقی هم نداریم. در رسانهها نیز نقد خوبی ندیدهام، نمیگویم که نیست ولی من ندیدهام. بیشتر گزارش کنسرت است؛ مثلا در گزارش گفته شده تار زدند یا ساز عوض شد که این کار خاصی نیست. درواقع منتقدان به صورتی نیستند که از یک هنرمند خوب و جوان حمایت کنند و او را معرفی کنند. از طرفی منتقدان ما نیز بیشتر ردیفدان هستند و چیز دیگری نمیدانند. استاد صبا یا خالقی از جمله کسانی هستند که در موسیقی تحول به وجود آوردهاند و نباید کارهای آنها از بین رود. به نظر من ۹۵ درصد مردم ایران طرفدار موسیقیهایی هستند که پشیزی ارزش ندارد چون نه ملودی دارند نه شعر خوب. امروز میدانم که همه شما ماهواره دارید، در برنامههای ماهواره کنسرتهای خارجی سطحی را نشان میدهد و آدم با خودش فکر میکند مگر موسیقی ریتم و ملودی ندارد؟ در حال حاضر میبینم که تلویزیون نیز برنامههای سطحی مربوط به موسیقی خارجی را تقلید میکند. الآن شرایطی به وجود آمده که همه به سمت موسیقی پاپ میروند و ساخت این آلبوم که در حوزه موسیقی ملی ایران است اتفاق خوبی است که هویت ملی دارد و از تمام تکنیکها و سازهای سنتی ما استفاده کرده است و در عین حال از تکنیکهای موسیقی غربی استفاده کرده است.»
🔹هنرمندان موسیقی ایرانی منزوی شدهاند
او همچنین درباره قطعات مختلف این آلبوم گفت: «در باند اول این آلبوم، چند صدایی با ویژگیهای موسیقی ایرانی شنیده میشود و دارای فرم ادواری است. همچنین در باند دوم که روی شعر حافظ خوانده شده به آواز خوانی توجه شده است و سنتور نواز بسیار زیبا، با تکنیک، با شیوه معاصر و دارای هویت ملی کار زیبایی را ارائه داده است. در باند سوم که روی شعر مولاناست تا به حال قطعه موسیقیایی به این صورت نشنیدهام. ریتمهای پیچیده دارد و همچنین در قسمت آواز ریتم هفت ضربی خواهد داشت. من نمیدانم آقای سراج چگونه این اثر را خوانده و من به او تبریک میگویم چون کار پیچیدهایست. باند چهارم که《چشم بیخواب》 نام دارد و شعری از حافظ است، سازها به ترتیب به صورت ریتمیک زیر صدای خواننده وارد میشوند و مدل آن هم معاصر و هم سنتی است. منتهی این قطعه برای من این نکته را داشت که چرا کوتاه است و اسم سیدی را نیز به نام آن گذاشتهاند. باند پنجم که شعر حافظ است خیلی زیباست و جوابهای ارکستر نیز برعکس موسیقی سنتی ماست و جایگاه واضحی دارند. بسیار روی کار ارکستر فکر شده و نقش ارکستر بسیار نمایان است. هر کدام از سازها رنگ خود را به خوبی ارائه میدهند.»
🔹کامکار ادامه داد: «در باند شش تکنوازی کمانچه آلتو را گوش دادم مقداری هم گریه کردم چون به یاد پدرم افتادم و بسیار بسیار ملودیهای زیبا دارد. باند هفت که شعر آقای ابتهاج است در اینجا با ریتم ۱۰ ضربی شروع میشود و بسیار روی آن فکر شده و باز هم مطلب چند صدایی دارای هویت ملی است. توجه خاص به مقدمه تصنیف دیده میشود. در موسیقی سنتی ما همیشه سی دیها به اسم خواننده تمام میشود چون ارکستر نقشی ندارد ولی در موسیقیهای جدی ارکستر نقش زیادی دارد و این امر دیده میشود. باند هشت که شعر باباطاهر و کدکنی است، تکنوازی تار در آن و احساس آن بسیار زیبا بود و باز هم من را دگرگون کرد چون یاد دوستم استاد محمدرضا لطفی افتادم و در سبک او نواخته شده بود. آواز این بخش نیز بسیار زیبا و دلنشین بود. ملودیهای بسیار زیبا و خاطره انگیزی داشت.»
🔹این موسیقیدان درباره قطعه نهم این آلبوم گفت که روی شعرهای آقای حسین منزوی است.
🔹او توجه به هنرمندان و فرهنگیانی همچون منزوی در طول حیات آنها اشاره کرد و ادامه داد: «به نظر من بهتر است کسی که مهم است را قبل از فوتش به او توجه شود. من با منزوی از نزدیک آشنا بودم.
#حسام_الدین_سراج
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔸ارکستر های «هنرستان موسیقی دختران» در رودکی کنسرت میدهند
🔹ارکستر سمفونیک و ارکستر ایرانی «هنرستان موسیقی دختران» با مشارکت بنیاد فرهنگی هنری رودکی، ساعت ۱۸ روز دوم مرداد تازه ترین کنسرت خود را در تالار رودکی تهران برگزار می کند.
🔹ارکستر ایرانی هنرستان موسیقی دختران به سرپرستی هیلا فیض پور در این کنسرت قطعات «خاطرات رفته» (قطعاتی برای عود و ارکستر) به آهنگسازی و تنظیم بهزاد عبدی، «آفتاب نیمه شب» با تنظیم حسین بهروزی نیا و به سرپرستی گلنوش صالحی، «خاموشی» به آهنگسازی و تنظیم حسین علیزاده، «در قفس» با تنظیم حسین علیزاده را اجرا میکند.
🔹این ارکستر به رهبری محمدرضا فیاض نیز قطعات «مقدمه بیات اصفهان» به آهنگسازی و تنظیم محمدرضا فیاض، «چهار مضراب جامه دران» به آهنگسازی پرویز مشکاتیان و تنظیم محمدرضا فیاض، «رنگ بیات اصفهان» به آهنگسازی درویش خان و تنظیم محمدرضا فیاض را روی صحنه میبرد.
🔹در بخش بعدی این برنامه، گروه گیتار هنرستان موسیقی دختران به سرپرستی مهرداد پاکباز، قطعات «بیژن و منیژه» به آهنگسازی و تنظیم حسین دهلوی و کنسرتو هندل شماره ۴ به آهنگسازی و تنظیم هندل را مینوازد.
🔹هچنین در این برنامه ارکستر سمفونیک هنرستان موسیقی دختران به رهبری سهراب کاشف قطعات کلاسیک از بتهوون، هایدن، دورژاک و شوبرت را اجرا میکند.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔸حذف قانون 10 درصد از سال آینده
🔹مدیر کل دفتر موسیقی: قانون کسر 10 درصد از اجراهای صحنه ای به نفع دولت، در سال 1397 در لایحه بودجه گنجانده شده بود و دولت از ابتدای سال جاری موظف به اجرای این قانون بود.
🔹توقع هنرمندان این بود که برخی از ژانرهای موسیقی که نیازمند حمایت هستند؛ شامل این قانون نشوند. اعمال چنین قوانینی برای موسیقی های جدی ممکن است موجب نحیف شدن یا حتی حذف این ژانرهای موسیقی شود.
🔹وی ادامه داد: لذا به عنوان اولویتی اساسی این موضوع را مورد پیگیری قرار دادم. با صنف های حوزه موسیقی جلسه گذاشتم. گونه موسیقی ایرانی، نواحی و کلاسیک که در حال حاضر پیکرهای نحیفی دارند، نباید از این قانون ضرر ببینند. با همراهی که وزارت ارشاد انجام داد، نامه ای برای مجلس ارسال شد تا این گونه های موسیقی اصیل را از شمول قانون 10 درصد خارج کنیم.
🔹نیم نگاهی هم ناشران و تهیه کنندگان حوزه موسیقی به این مسئله داشتند که این قانون کلا برای سال 1398 اجرا شود و در سال آینده کاملا حذف شود. این مسئله را هم پیگیری می کنیم.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔸آیا پارسا خائف با ۴,۵ میلیون رای در عصر جدید میتواند به چهره آینده موسیقی ایران بدل شود؟
🔹وقتی آرای پارسا خائف در مرحله نیمهنهایی برنامه «عصر جدید» اعلام شد برخی سایتهای خبری بهشوخی نوشتند که او بیشتر از افرادی مثل محسن رضایی، علیاکبر ولایتی، مصطفی میرسلیم و ... در انتخابات ریاست جمهوری رأی آورده است. این خبر از یک طرف طعنه و کنایهای بود به شخصیتهای سیاسی و محبوبیتشان و از طرف دیگر از موفقیت استثنایی یک نوجوان حرف میزد.
🔹 چهار و نیم میلیون رأی پارسا یک اتفاق هیجانانگیز بود؛ او با ترانه مشهور «ساری گلین» توانسته بود بین عامه مردم، آنهایی که هنوز تماشای تلویزیون را انکار نمیکنند، محبوب شود. مهارت او در اجرای قطعه و اوجوفرودها، تحریرها، انتقال درست از نتهای پایین به بالا، تغییر از بخش ایرانی ترانه به بخش ترکی و استفاده از صدای «شهریار» باعث شد تا او نمایشی حیرتانگیز داشته باشد. انکار توانایی و استعداد خاص خائف ممکن نیست اگرچه باید دانست که صدای سوپرانوی او احتمالا بعد بلوغ تغییر خواهد کرد و این تغییر ممکن است از کیفیت کار او بکاهد. تنها راه ممکن، آموزش جدیتر و کمک به او برای گم نشدن در شهرت ناگهانی و البته نترسیدن از شکست است؛
🔹هر کدام از این وقایع ممکن است زندگی نوجوانانهی او را بهخطر بیندازد، هم او را دچار بحران روحی و روانی کند، هم او را وادار به انجام کارهای بزرگتر از سناش کند و تعادل زندگیاش را به خطر بیندازد. پارسا خائف باید مراقب باشد بهوسیلهی رسانهها، گروهها و محافل مختلف «مصرف» نشود و همچنان در جایگاه یک خوانندهی معقول آموزش ببیند و رشد کند. موفقیت او در «عصر جدید» یک شروع است نه پایان، بنابراین هنوز نیاز به هدایت و مراقبت از طرف خانواده و حتی همشهریهایش دارد.
🔹موفقیت خائف در این برنامه یک نکته دیگر را هم به ما یادآوری میکند، اینکه چقدر موسیقی و خوانندگی بین مردم طرفدار دارد و تلویزیون چطور با نادیده گرفتن این مخاطبان به آنها بیتوجهی میکند.
#پارسا_خائف
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸کار زیبای آریا عظیمی نژاد
🔹در برنامه عصر جدید، وقتی آریا عظیمی نژاد (داور) متوجه شد یکی از شرکت کنندگان به تازگی عقد کرده و برای اجاره خانه در جوادیه تهران و عروسی ، ۹۰ میلیون تومان کم دارد، اعلام کرد پرداخت این رقم را بر عهده می گیرد.
🔹این هنرمند آهنگساز اعلام کرد که اخیرا کاری برای امام رضا (ع) ساخته و دوست دارد در آمد این کار را نیز صرف کمک به این زوج جوان کند.
🔹بعد از اعلام این موضوع، همه حاضران در سالن به احترام آریا عظیمی نژاد از جای برخاستند و تشویق اش کردند.
#آریا_عظیمی_نژاد
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔸تلاش بینظیر آیتالله خامنهای برای فقه موسیقی/ مفصلترین درس خارج فقه در موضوع غناء
🔹 این کتاب شامل ۷۶ جلسه درس خارج فقه در سال تحصیلی ۸۷-۸۸ است. یکی از منابع آیتالله خامنهای در مباحث غناء، کتاب «غنا، موسیقی» به کوشش آقایان محسن صادقی و رضا مختاری بوده است.
🔹آیین معرفی درسنامهی «غناء و موسیقی» امروز سهشنبه (۱ مرداد ۹۸) در دفتر مؤسسه فرهنگی پژوهشی انقلاب اسلامی در شهر مقدس قم برگزار شد، به همین مناسبت بخش فقه و معارف پایگاه اطلاعرسانی در گفتوگویی با حجتالاسلام والمسلمین رضا مختاری، رئیس موسسه کتابشناسی شیعه، ابعاد مسئلهی غنا و روش درس خارج فقه را بررسی کرده است.
🔹حجتالاسلام والمسلمین رضا مختاری به نکات مختلفی درباره این کتاب اشاره کرده است که خلاصه از این گفت وگو را در زیر می خوانید:
_ علاوهی بر پیشینه تاریخی و مباحث علما، روایات زیادی به این موضوع پرداختهاند که اهمیت موضوع را میرساند، حدود ۳۰۰ روایت از امامان معصوم در جوانب مختلف مسأله غناء و موسیقی وجود دارد و میدانید که مهمترین منبع استنباط ما بعد از قرآن کریم، روایات معصومین است.
🔹 احادیث غناء و موسیقی را هم جمعآوری و تبویب کردیم و هم بحث سند روایات را بررسی مطرح کردیم. بعد که این کتاب «غنا، موسیقی» چاپ شد، خیلی از فقها ما را تشویق کردند از جمله آیتالله مظاهری، آیتالله خرازی و آیتالله جوادی. آیتالله خرازی گویا فرمودند که ۵۰ درصد کار فقیه در این کار انجام شده است.
🔹درس فقه آیتالله جوادی وقتی به غناء و موسیقی رسید رسماً از همین کتاب استفاده میکردند. ولی در بسیاری از بحثهای دیگر همان روش سنتی سابق در بحث فقها مطرح بود.
🔹 حضرت آیتالله خامنهای وقتی مکاسب محرمه را شروع کردند، محور درس ایشان مکاسب شیخ انصاری بود. وقتی به این بحث رسیدند به جهت شدت ابتلای این موضوع، مکاسب شیخ انصاری را به عنوان محور بحث کنار گذاشتند و فرمودند که من وقتی این کتاب «غنا، موسیقی» را دیدم، دیدم که بدون مراجعه به این کتاب کامل نمیشود.
🔹 حضرت آیتالله خامنهای وقتی به این بحث رسیدند به جای اینکه محور بحثشان را مکاسب محرمه شیخ قرار دهند، روایات غناء قرار دادند و فرمودند که ما روایات را دانه به دانه از روی این کتاب میخوانیم.
🔹روایات را از روی کتاب خواندند و تمام روایات را از لحاظ سندی و متنی بررسی کردند، همچنین تحقیقات فقها را که در مجلدات دیگر کتاب بود به مناسبت بحث کردند، بعضیها را قبول کردند و بعضیها را رد کردند، بنابراین فقط به روایات اکتفا نشد.
🔹 یک نکته دیگر که ما سؤالات متعددی راجع به غناء جمعآوری کردیم که حضرت آیتالله خامنهای فرمودند که خوب است ما دانه دانه این سؤالات را جواب بدهیم. تک تک سؤالات را خواندند و با توجه به مبنای خودشان جواب دادند.
🔹 آیتالله خامنهای تمام روایات غناء را از لحاظ سندی و متنی بررسی کردند، همچنین تحقیقات فقها را به مناسبت بحث کردند، بعضیها را قبول کردند و بعضیها را رد کردند، بنابراین فقط به روایات اکتفا نشد.
🔹ویژگی دیگر این است که آیتالله خامنهای توجه به مباحث تاریخی غناء و موسیقی دارند که این خود در فهم درست و برداشت درست از روایات خیلی مؤثر است. کتاب ابوالفرج اصفهانی را یک دوره مطالعه کردهاند یا قسمتهای بیشتر را که لازم است تا از وضعیت صدر اسلام اطلاع یابند مطالعه کردهاند. بنیامیه و بنیعباس برای توجیه بعضی از کارهایشان بعضی از مطالب را به رسول خدا(صلّیاللهعلیهوآله) نسبت میدادند که معصومین (علیهمالسلام) رد کردند، این مطلب ضمن همین احادیث غناء است که از امام معصوم پرسیدند و حضرت فرمودند: «کذبوا» یا «کذب زندیق». توجه به نکتههای تاریخی خیلی کمک میکند به برداشت صحیح از روایات و این را نباید غفلت کنیم.
_🔹خلاصه هر منبعی که به نوعی به فهم برتر کمک میکرد مراجعه شده است، مقصود اینکه غیر از رسالهها و احادیث که یک نگاه جامع داشتهاند، استفتائات فقها را هم مورد بحث قرار دادهاند و خیلی بحث روان و قابل فهم و روشن است و پیچیده نیست. میشود گفت هیچ درس غنایی در حوزه وجود نداشته که حدود ۷۰ جلسه طول کشیده باشد، یک سال درسی است، حالا اگر هم بوده من به یاد ندارم. بیسابقه است که این مقدار به این بحث اهمیت داده بشود و خود این کتاب میشود یک منبع تحقیق برای درسهای خارج بعدی که اساتید میخواهند درس بدهند، از این کتاب استفاده کنند و زوایای مبهمش حل میشود.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔸اتمام ممنوع الکاری مهدی یراحی
🔹اوایل زمستان سال گذشته (۱۳۹۷)، مهدی یراحی قطعهای بهنام «پارهسنگ» منتشر کرد. خودِ این قطعه شاید چندان چالشی نداشت، اما موزیک ویدیویی که برای «پارهسنگ» ساخته شد، ابهامهایی در دل خود داشت. بهگفته بسیاری از کارشناسان، این موزیک ویدیو ارزشهای دفاع مقدس را مورد هجمه قرار داده است. چندی پس از انتشار این موزیک ویدیو، مهدی یراحی گفته بود: «شیطنت کردم و نظر ارشاد را پذیرفتم».
🔹یراحی همچنین هرگونه توهین به ارزشهای دفاع مقدس را رد کرد و توضیحات مفصلی درباره رویکردش نسبت به مسئله جنگ ارائه داده بود.
🔹یراحی گفته بود: «گفتند بازوبند حزب نازی را بستهاید و به شهدا توهین کردهاید! من یک کار ننگ بر جنگ و ضدجنگ درست کردهام. چهکسی هست که بگوید من با جنگ موافقم؟ من اصلاً با او بحثی ندارم و خودم، خودم را ممنوعالفعالیت میکنم. من ادوار جنگ را میگویم، نهفقط جنگ هشتساله خودمان را. من از نگاه مستقل خودم برای شهدا کار خواندهام. من بچه اهوازم، من با صدای آژیر بزرگ شدهام. من حق دارم بپرسم. اما بدون جنجال، بدون شوآف».
🔹چندی بعد یراحی در صفحه شخصیاش خبرِ ممنوعالفعالیتیاش را تأیید کرد. مهدی یراحی بهعلت این حاشیهها برای ۶ ماه ممنوعالفعالیت بود و اجازه برگزاری هیچ کنسرت یا انتشار هیچ اثری را نداشت.
🔹بالاخره مجوز کنسرت مهدی یراحی برای اجرا در برج میلاد بهتاریخ ۲۶ تیر ۱۳۹۸ بار دیگر صادر شد تا این خواننده به فعالیت عادیاش برگردد. مجوز دفتر موسیقی برای برگزاری کنسرت یراحی، به هیچ وجه شامل اجرای قطعه «پارهسنگ» نبود.
🔹اما برگزارکنندگان کنسرت یراحی در اقدامی غیرحرفهای پس از پایان کنسرتش و در حالی که مخاطبان مشغول خروج از سالن بودند، موسیقیِ قطعه «پارهسنگ» را پخش میکنند. برخی از مخاطبان هم در سالن میمانند و این قطعه را همخوانی میکنند. همین مسئله آغاز چالشی دیگر برای این خواننده جوان است.
🔹طراحی لباسهای مهدی یراحی و گروهش در کنسرت ۲۶ تیر ۱۳۹۸ هم مسئلههایی ایجاد کرده است. یراحی و گروهش تیشرتهایی مشکی به تن کردند که بهرویشان تصویر یک مُشت گرهکرده حک شده بود.
🔹طراحی دکور صحنه کنسرت مهدی یراحی هم شائبههایی در ذهن مخاطبان ایجاد میکرد. همچنین مهدی یراحی و تیم تبلیغاتیاش برای کنسرت ۲۶ تیر تیزری یکدقیقهای ساختهاند که ایرادهای بسیاری هم به این تیزر وارد شده است. این تیزر بهعلت اینکه زمانش کمتر از یک دقیقه (۵۹ ثانیه) بوده، از نظر قانونی نیاز به اخذ مجوز برای انتشار ندارد.
🔹در همین باره محمد اللهیاری مدیرکل دفتر موسیقی گفت: صبح امروز چهارشنبه جلسهای با برگزارکننده کنسرت مهدی یراحی داشتم و توضیحات شفاهی آنها را شنیدم. شرکت برگزارکننده این کنسرت مکلف است تا اوایل هفته آینده توضیحات کتبی خود را درباره کنسرت آقای یراحی به ما ارائه کند. بلافاصله پس از دریافت توضیحات مکتوب، تشکیل جلسه میدهیم و تصمیمگیریهای لازم را در این باره اتخاذ میکنیم.
🔹اللهیاری درباره احتمال ممنوعالفعالیتیِ یراحی تأکید کرد: پس از دریافت توضیحات مکتوب برگزارکننده، تشکیل جلسه میدهیم و در این باره تصمیم میگیریم.
🔹مدیر کل دفتر موسیقی گفت: یراحی درخواست دیگری هم برای اجرای کنسرت در اواخر مرداد ماه دارد، اما صدور مجوز آن اجرا منوط به تصمیمگیریهای ما درباره اجرای ۲۶ تیرماه است.
🔹به هر حالباید منتظر ماند و دید که این بار سرنوشت شیطنتِ دوباره مهدی یراحی به کجا میانجامد. دفتر موسیقی بهنوعی بر سر دوراهی قرار دارد، از یک سو باید با تخلف صورتگرفته برخورد کند و از سوی دیگر اگر یراحی را ممنوعالفعالیت کند، به پروژه مقدسسازی این خواننده کمک کرده است
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔸سفیر مکزیک در ایران: ایران و مکزیک شباهتهای فرهنگی و هنری زیادی دارند.
🔹آلفونسو زگبه سفیر مکزیک در ایران نیز از برپایی این نشست ابراز خرسندی کرد و گفت: ایران و مکزیک شباهتهای فرهنگی و هنری زیادی دارند. در بدو ورود متوجه شباهتهای زیادی به ویژه در شعر و موسیقی شدم. معتقدم ایرانیها به لحاظ هنری از بااستعدادترین افراد در جهان هستند و نوازندگان ایرانی ملودیهای مکزیکی را بسیار خوب مینوازند.
🔹وی افزود: سفارت ایران در مکزیک یکی از فعالترین مراکز به لحاظ فرهنگی است که برنامههایی در نوروز دارند و در خیابانهای مکزیکوسیتی برنامههایی اجرا میکنند. در این مراسم تصاویر و نمادهایی از آثار تاریخی ایران در خیابان اصلی شهر به نمایش در میآید و نوازندگان خیابانی در این مکان به اجرای موسیقی میپردازند.
🔹سفیر مکزیک در ایران در ادامه گفت: برگزاری برنامههایی مانند هفته فرهنگی کشورهای گوناگون باعث میشود مروری بر سنتهای آن کشور صورت گیرد و با برپایی هفته فرهنگی مکزیک در ایران میتوانیم نشان دهیم چه شباهتهایی بین فرهنگ ایران و مکزیک وجود دارد، شباهتهایی از لحاظ غذایی، موسیقی، شعر، نقاشی، هنرهای تجسمی، طراحی فضاهای عمومی و... که بسیار مهم است. با توجه به شباهتهای زیادی که در سنت و فرهنگ داریم، برپایی هفته فرهنگی مکزیک در یکی از مراکز فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران میتواند اقدام موثری در گسترش روابط دو کشور باشد.
🔹در پایان این نشست مقرر شد زمینههای همکاریهای فرهنگی بین دو طرف بررسی شود و بسترهای لازم برای برگزاری «هفته فرهنگی مکزیک» با همکاری سازمان فرهنگی هنری فراهم شود.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic