eitaa logo
یادداشت‌ها
269 دنبال‌کننده
142 عکس
51 ویدیو
0 فایل
مرتضی توکلی @talabezanjani مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی #صراط_زنجان
مشاهده در ایتا
دانلود
در هشتمین روز کمین، گلوله تک تیرانداز نشست وسط دو اَبروی رستمعلی و پیشانیش را شکافت. صدای یا زهرایش بلند شد و مغزش پاشید ، با پشت سر آرام نشست روی زمین، سریع عکس گرفتم، به سه ثانیه نکشید که شهید شد. ناگهان از توی کانال یک نفر داد زد که رستمعلی! نامه داری! فرمانده نامه را گرفت و باز کرد، از طرف همسرش بود، نوشته بود : رستمعلی جان، امروز پدر شدی، وای ببخشید من هول شدم، سلام! عزیزم، نمیدونی چقدر قشنگه، بابا ابوالقاسم اسم پسرت رو گذاشته مهدی، عین خودته، کشیده و سبزه،.. کی میای عزیزم ؟! از جهاد اومده بودن دنبالت، می خوان اخراجت کنن، خندم گرفته بود.‏ مگه بهشون نگفتی که جبهه ای ؟ گفتن بخاطر غیبت اخراج شدی، مهم نیست!، وقتی آمدی دوباره سر زمین ، کار می کنی، این یه ذره حقوق کفاف زندگیمون نمیده، همون بهتر که اخراجت کنن. عزیزم زود برگرد، دلم واست تنگ شده. 🔻یادداشت های برگزیده https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
نوحه‌ای که استودیو را به تماشای هیأت آورد ✍️ رحیم آبفروش دبیر جامعه ایمانی مشعر به مناسبت انتشار نماهنگ «بی‌مردم» با نوای مهدی رسولی همزمان با ایام شهادت حضرت زهرا(س) یادداشتی با عنوان «مداحی و حرف‌هایی تازه در سطح حکم‌رانی» نوشت. او در این یادداشت آورده است: سال ۸۹، در دیدار شاعران با رهبر انقلاب، علی معلم دامغانی شعری خواند که طلیعه‌ای طلایی داشت: «دریغ است از ولی، اما ولی تنهاست بی‌مردم علی، آری علی، حتی علی، تنهاست بی‌مردم» و البته شاید این بیتِ طلایی، عمومی‌ترین و مردمی‌ترین بیت این مثنوی بود و باقی ابیات، از لهجه ثقیل استاد در امان نبودند... و شاید به همین خاطر، بر سر زبان‌ها نیفتادند و‌ تکرار نشدند، اگرچه همان بیت اول، به قدر کافی توجه‌ها را جلب می‌کرد، اما انگار هنوز فصل شنیدن این شعر نرسیده بود... باید چندسالی می‌گذشت و معلم، درس‌های دیگری را هم برای‌مان مشق می‌کرد، باید مبانی حکم‌رانی مردمی را بیش‌تر و بیش‌تر مرور می‌کردیم، فهم‌مان و باورمان از مردم را بالاتر می‌بردیم تا می‌رسیدیم به فصل حرکت عمومی... تا دوباره این بیت بر صدر شعر دیگری بنشیند و شاید این‌بار گوش‌ها آماده‌تر باشند برای شنیدن... ۱۳سال بعد، ایام فاطمیه اول، همان نقل ۷۵روز که مشتریانِ کم‌تر و البته خاص‌تری دارد، بالاخره آن قطعه‌ای که باید، خوانده شد... در شهری که باید... در گلزارشهدای زنجان... در مجلسی همه‌چیزتمام، در هیأتی کامل... از جایگاه و‌ فضاسازی گرفته تا صوت و فیلم‌برداری و... مهدی احمدی با عشق، جایگاه را طراحی کرده... جایگاهی باشکوه، حماسی، انقلابی و ازهمه‌مهم‌تر هیأتی... انگار ساخته شده برای چنین اجرایی... محمدرضا شفیعی با دقت تمام پای صوت نشسته تا بهترین صدا را ثبت و ضبط کند... دایی علی و محمد آن جلو شور و نظم جلسه را درخور اجرایی بی‌نقص آماده کرده‌اند... و... همه چیز مقدمات یک اجرای باشکوه را فراهم می‌آورند و آن کار که باید اجرا می‌شود... هرچند در این سال‌ها بارها و‌ بارها شرایطی پیش آمده و خواسته‌ام چندخطی درباره‌اش بنویسم، اما هربار خویشتن‌داری کرده‌ام... بیش‌تر نگران خودش بودم که محل کید بدخواهان و‌ حسد بددلان قرار نگیرد... آخرین‌بار شب عاشورای امسال بود... در ماشین عراقی که نشستیم به سمت نجف، آن‌جا که گوشی، نه آنتنی برای تماس داشت و نه اتصالی برای اینترنت، میدان استفاده به افاده بدل شد...صفحه یادداشت را باز کردم و شروع کردم به نوشتن... نوشتم و نوشتم و خوش‌حال بودم از این‌که بالاخره طلسم شکسته شد... فکرکنم به قاعده ایتا چند قسمتی می‌شد... مانده بود دستی به رویش بکشم و منتشر کنم که با ده‌ها متن و صدها و هزاران فایل دیگر، همراه گوشی پرکشید و باز قسمت نشد... این‌بار هم با هزار «وان‌یکاد...» با احتیاط قلم برمی‌دارم... فاطمیه اول گذشته بود و در مسیر مسافرت‌های بینِ‌شهری، گوش‌دادن به کارهای فاطمیه، مسیر را کوتاه می‌کرد... روح الله هم به‌مثابه کارگردان رادیویی، صوت‌ها را انتخاب می‌کرد و در نوبت پخش قرار می‌داد... لابه‌لای کارها، یک قطعه میخ‌کوبم کرد! با تمام کارهای قبل و بعد متفاوت بود، به روح‌الله گفتم دوباره بگذار... دوباره... و بازهم... هرچه بیش‌تر گوش می‌دادم باور می‌کردم اتفاق متفاوتی رقم خورده... شاید در مدت کوتاهی، ده‌ها مرتبه گوش دادم... فیلم جلسه را که دیدم، تحیر و تحسینم مضاعف شد... تعجب می‌کردم چرا در این مدت، سروصدایی به پا نشده؟ چرا دیر دارم می‌شنوم؟ تا بالاخره بعد از حدود دوهفته، تبلیغ قطعه «بی‌مردم» را دیدم و خیالم راحت شد بچه‌های هیأت حواس‌شان بوده و برای این کار برنامه‌ای دارند... اوج ماجرا هم تکرار این اثر در بیت رهبری بود... این کار یک اتفاق نبود، کاری سفارشی هم نبود، کار شاعر به تنهایی هم نبود، حاصل سال‌ها تأمل و اندیشه و مباحثه و برآیند طرح ذهنی چندساله و خروجی یک نظام فکری بود... سال‌هاست جلسات فاطمیه، محمل روضه‌های سوزناک و مرثیه‌های جان‌گداز است... که داغ فاطمیه داغی‌است بی‌تسلی...این‌که در اوج این درد جان‌کاه، مرثیه را این‌گونه با حماسه آمیخته کنی و با شکوه و صلابت حق شعر را ادا کنی، اتفاق کمی نیست... این‌گونه از حماسه خوانی نقطه اوجی است که به نظر بسیار بیش‌تر باید از آن صحبت کرد، شاید باید کمی از آن فاصله بگیریم تا متوجه شویم امروز در میانه یک نقطه عطف، وسط یک جهش تاریخی و ارتقاء معنادار عرصه ستایش‌گری قرار گرفته بودیم... ارتقاء رتبه، جایگاه و شأن مداحی، هم از حیث قالب و هم محتوا... ادامه https://eitaa.com/masir110/385 .
از منظر محتوایی، ورود مداحی به میانه گفت‌وگوهای جدی در حوزه مردم‌داری و حکم‌رانی اتفاق بزرگی است. این‌که مداحی، در سطح حکم‌رانی حرف‌های جدی برای گفتن دارد و می‌تواند منشأ آثار عمیقی باشد، حرف تازه‌ای است که می‌تواند جان‌های آماده بیش‌تری را با این جهان معنوی پیوند دهد... محتوا و قالب به خوبی هم‌نشین شده‌اند و در هم آمیخته‌اند... این حماسه‌خوانی جایی خطبه‌ای غرّاء می‌شود، اما از شور و احساس نمی‌افتد، از هنرمندی و ظرافت خالی نمی‌شود که سرشار است... رسماً خطبه‌خوانی است، اما شاعرانه... این مقتدرانه‌خواندن، به مخاطب جان دوباره‌ای می‌دهد، هویت‌بخش است، شور او را ناخودآگاه به حماسه بدل می‌کند، مجلس از تب‌وتاب نمی‌افتد، گرفتار شعارزدگی نمی‌شود، در اوج شور و عاطفه و احساس، بلندترین مضامین معرفتی را تکرار می‌کند... و این کم معجزه‌ای نیست... به‌ویژه آن‌که به سبک جلسات اصیل ترک‌ها، پایه میکروفون را دوباره برقرار کنی، دستانت را از بند هرچه هست آزاد کنی... چه‌قدر تسلط مداح بر جلسه بیش‌تر می‌شود، چه‌قدر زبان بدنش هنرمندانه‌تر می‌شود... چه‌قدر بهتر این ابیات ادا می‌شود: ای نهضت بیداری! یافاطمةالزهراء! در بطن زمان جاری! یافاطمةالزهراء! هرچند به تنهایی... یافاطمةالزهراء! تو امت مولایی! یافاطمةالزهراء! بالاوپایین رفتن دست‌ها، معنای دیگری پیدا می‌کند، همه چیز در راستای القای معانی به مخاطب، قرار گرفته‌اند... لحظه‌ای احساس می‌کنی چونان رهبر ارکستر، اشاره دست‌ها جمعیت را به حرکت درمی‌آورد... همه جمعیت اجزاء و اعضاء این هم‌آفرینی بزرگ شده‌اند... همه نقش‌آفرین‌اند... همه می‌خوانند، همه می‌سوزند... به نظر حقیر این کار فاخر رسماً عبور از مجادلات مبتذل درباره استودیوخوانی بود، این‌بار به‌جای آن‌که مداح به استودیو برود، استودیو به تماشای هیأت نشسته، مگر در استودیو قرار است چه اتفاقی برای مداح به تنهایی بیفتد که این‌جا با این همه جمعیت نیفتاده است؟ بگذارید کمی بدتر بگویم!... آهسته می‌گویم... بدا به حال آنانی که لذت حضور در چنین جلسه‌ای را نچشیده‌اند و شوری چنین را ندیده‌اند و در جست‌وجوی گم‌شده خود سر از کنسرت‌های شهوت‌ناک درآورده‌اند... خوشا به حال بچه‌های زنجان که توفیق حضور در چنین جلسه‌ای را دارند... الحق که این اجرا عصاره چندین جلسه منبر و سخن‌رانی، بلکه فشرده یک مکتب بود؛ شاید تاکنون هیچ نوایی را این‌قدر گوش نداده بودم: حتی اگر که حق، حتی اگر که نور چشمی نبیندش محروم می‌شود حتی اگر امام، حتی اگر علی امت نخواهدش مظلوم می‌شود علی، آری! علی، حتی! علی تنهاست بی‌مردم ولی در خواب گمراهی بماند بی‌علی مردم ای نهضت بیداری! یافاطمةالزهراء! در بطن زمان جاری! یافاطمةالزهراء! هرچند به تنهایی... یافاطمةالزهراء! تو امت مولایی! یافاطمةالزهراء! یافاطمةالزهراء! یافاطمةالزهراء! میزان اگر علی‌است، تحت ولایتش دنیا و آخرت، آباد می‌شود مولا اگر که اوست، هرکس که با علی‌است از بند هرچه هست، آزاد می‌شود اگر دستان مردم بود، نمی‌شد دست او بسته اگر پهلو، اگر بازو، ولی زهرا نشد خسته ای قله حق‌خواهی! یافاطمةالزهراء! تو دست یداللهی! یافاطمةالزهراء! ای خطبه طوفانی! یافاطمةالزهراء! حق هستی و می‌مانی یافاطمةالزهراء! یافاطمةالزهراء! یافاطمةالزهراء! 🔻یادداشت های برگزیده https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
یلدا  آغاز روشنایی ✍️ سید زین العابدین صفوی چه کسی بلندی  سیاهی را جشن می گیرد؟ ایرانیان که این همه از نور و آتش و روشنی ذکر خیر می‌کنند، پس چرا به" افزایشِِ تاریکی" امتیاز می‌دهند و بلند‌ترین ظلمت سال را گرامی می دارند؟ ادبیات ایرانی یکسره "شب ستیز" است و پیشینه فرهنگی ایرانیان نیز (اعم از اَوِستایی، حکمت خسروانی، و قرآنی) صد در صد "نور گرا" است‌ با این حساب نه تنها هیچ توجیهی برای جشن تاریکی وجود نداردبلکه برعکس، مردم باید "بلند ترین روز"را جشن بگیرند. اما شاید سه عامل برجسته، تاکنون توانسته است شب یلدا را در فرهنگ ایرانی، به یک دورهمی شادمانه تبدیل کند: ۱- در شب یلدا ظرفیت ظلمت و سیاهی به اوج می رسد و بلافاصله پس از آن، رو به کاهش و سراشیبی می‌گذارد و با شمارشی معکوس، چیرگی روز  را بر شب  نوید می‌دهد. در واقع یلدا جشنِ پایانِ سیاهی و میلاد و آغاز چیرگیِ خورشید است. ۲-مردم می‌خواهند شبی بلند و دلگیر را مستهلک کنند و از سرشان باز کنند و از تنهایی طولانی و پی‌آمد‌های روانیِ آن بکاهند. ۳-در این‌شب "زمین" در پایین ترین سطح هوشیاری است و کم‌ترین زمینه برای کار در بیرون از خانه، بویژه کشاورزی وجود دارد. ایرانیان هوشمندانه از این "وقتِ مُرده" به عنوان بهترین فرصت برای شب نشینیِ شادمانه استفاده کرده اند.  🔻یادداشت های برگزیده https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
یلدا، از معنازدایی تا معنادهی ✍️ اصغر اسلامی تنها گفت: چه عیدی بود یلدا، نه حیوانی گردن زده شد و نه انسانی در آئينی به خاک افتاد و کرنش کرد. همچون نوروز همتایش، فقط مهربانی بود، شادی با هم بودن و انسانيت را ستودن. ◾گفتم؛ «نوروز، تیرگان، مهرگان و یلدا» چهار آیین و عید باستانی ایرانی است و در این چارگان، یلدا عیدی است که دراوج تاریکی آن ایزدمهر (میترا) زاده می شود و حیوانی مقدس(گاو) قربانی می شود تا از برکت او نخستین زوج انسان(مشی و مشیانه) زاده شود و ولادت آغاز . یلدا عیدی است که در آن انسانی فرهمند زاده می شود (فریدون) و دوباره گاوی قربانی می شود تا از مردمان، آهنگر دادخواهی (کاوه) قیام کند تا با یاریش ابرقدرت ستمگری گردن زده شود.(ضحاک). و ایرانی به شکرانه اش آیین نوروز، تیرگان و مهرگان بر پا کند. ◾آری، اگر اسطوره ها در ذهن ها بمیرند، درک تاریخی زمان نابود می شود و تقویم های سنتی فرو می پاشند، مناسبت‌های کهن بی معنا می شود. آنگاه کنش‌گر بی حال گرفتار زمان حال و خسته از ملال زندگی روزمره برای آن معنازایی میکند. غافل از آن که معنا به غیاب رفته و برای حضور دوباره تنها نیازمند اسطوره شناسی است. 🔻یادداشت های برگزیده https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
برای کارآمدی رئیسی همین بس که؛ لمپن هایی مثل شما توان مقایسه او را با دولت قبل ندارید و او را با وعده هایش مورد نقد قرار میدید 🔻یادداشت های برگزیده https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
گزارش تصویری؛ 🔻روحیه جهادی یعنی کار برای خدا لینک خبر: http://www.mojerasa.ir/khabar/34366/ 🔴 کانال اخبار استان زنجان 👈 🆔 https://eitaa.com/mojerasa_ir
همزمان با تاکید امروز رهبرانقلاب بر ضرورت تلاش مخاطب داران برای مشارکت، صفحه روزنامه شرق با سانسور جمله‌ای از حسن روحانی، به او هم رحم نکرد و جمله او را نیز به عدم مشارکت تعبیر کرد. پ.ن: البته منفور ترین رئیس جمهور بعد انقلاب اگر از مشارکت نهی هم کنه، عملا تشویق محسوب میشه😂 🔻یادداشت های برگزیده https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
که ‎ مخاطب نداره؟! چپ و راست و صغیر و کبیر نسبت به برنامه شب یلدا شبکه سه واکنش نشان دادن، بعد میگن صداسیما از اعتبار افتاده.. 🔻یادداشت های برگزیده https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥کارشناس رسانه درباره حضور «واگعیه یا کیکه» در تلویزیون: او را در کنار خانواده و با لباس محلی دیدیم و وجه‌هایی که در فضای مجازی به صورت ناپسند مسخره می‌شد را به حاشیه برد و وجه خانواده و اقومیش برجسته شد. 🔹حالا اگر صداوسیما به او نمی‌پرداخت، کسی متوجه نمیشد که می‌توان از شبکه اجتماعی با این کارها پول درآورد؟ 🔻یادداشت های برگزیده https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
مروری بر عملکرد فتنه‌گر بزرگ سال 1388 /1 ✍️ بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 🔹 در همان روز برگزاری انتخابات یعنی در تاریخ ١٣٨٨.٣.٢٢ که سایت های حامی من سری (از جمله نوروز، قلم نیوز، اصلاحات، امروز، سلام نیوز و جمهوریت) نوشتند نامزد آنها در ۲۱ استان به برتری قاطع دست یافته، سایت کلمه وابسته به ستاد موسوی مصاحبه ای را با خاتمی ترتیب داد که خاتمی در آن گفت: امر حاکی است موسوی انتخابات را برده است؛ اما من پیشگو نیستم» «سایت انتخاب ۱۰» در همین روز بود که از حضور غیر منتظره خاتمی،کروبی و موسوی در منزل هاشمی رفسنجانی خبر داد.( خبر گزاری فارس، ۸۸/۳/۲۳) 🔻روز ۲۵ خرداد سیدمحمد خاتمی با صدور بیانیه ای به مناسبت تظاهراتی که بنا بود حامیان موسوی در تهران برپا کنند، نوشت: 🔸آنچه در جریان انتخابات اخیر ریاست جمهوری اتفاق افتاد باعث خدشه دار شدن اعتماد عمومی و به واکنش های طبیعی و پر احساس مردم عزیز ما در سراسر کشور منجر شده است. این حق مسلم مردم است که خواستار حفظ آرای خود شوند و وظیفه مسلم مسئولان کشور است که امانتدار این آرا باشند و تلاش کنند اعتماد عمومی را که بزرگترین پشتوانه کشور و نظام است حفظ و تقویت شود. وی در ادامه مطالبات موسوی را روشن دانست و نوشت که این مطالبات خواست همه ماست». ( سایت رسمی خاتمی ۸۸/۳/۲۵) 🔹اعتراضات خیابانی حامیان موسوی همچنان ادامه یافت. خاتمی در واکنش به مطالبی که در نشریات درباره دخالت بیگانگان در انتخابات منتشر شد، در بیانیه ای به مناسبت تظاهرات گسترده حامیان موسوی در شنبه سی ام خرداد،«انتساب حرکت نا سالم مردم به بیگانگان» را «جلوه ای از سیاست های نادرست» دانست که« سبب دورترشدن مردم از حکومت می شود». او در بیانیه خود نوشت: 🔻در ایران انتخاباتی برگزار شده است و انبوهی از مردمان بزرگوار که آن حماسه حضور را آفریدند، نتیجه اعلام شده را باور ندارند و به آن معترضند ؛ اعتماد عمومی در این زمینه لطمه دیده است و بستن راه اعتراض مدنی به روی مردم به معنی گشودن راه های خطرناکی است که خدا می داند به کدام سرانجام برسد.( سایت رسمی خاتمی، ۸۸/۳/۳۱) صفحه دوم صفحه سوم صفحه چهارم 🔻یادداشت های برگزیده https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
✳️ مروری بر عملکرد فتنه‌گر بزرگ سال 1388؛ /4 🔸در فاصله مهر ماه ۱۳۸۸ تا نهم دی ماه ۱۳۸۸ حوادث بسیاری رخ دادی خاتمی درباره اکثر آنها موضع خاصی نگرفت. او درباره حوادثی جر به آتش کشیده شدن مسجد لولاگر به دست حامیان موسوی، روزه خواری حامیات موسوی در نماز جمعه قبل از روز قدس به امامت هاشمی، حوادث روز عاشورا و سوت و کف زدن حامیان موسوی در این روز و راه پیمایی مردم در نهم دی ماه سکوت کرد. 🔹از حوادث شش ماهه دوم سال ۱۳۸۸ که مرتبط با خاتمی بود، می توان به اظهارات مادلين آلبرایت وزیر اسبق خارجه آمریکا اشاره کرد که علت کاهش محبوبیت خاتمی در ایران را نزدیکی او به آمریکا دانست.(فارس، ۸۸/۷/۲۰) 🔹آخرین موضع خاتمی در سال ۱۳۸۸ درباره انتخابات خرداد این بود: 🔻در این انتخابات اصلاح طلبی عنوان سبز را انتخاب کرد که تعبیر قشنگ و خوبی است؛ سبز نماد طراوت و روشنی و دوستی است. سبزی که مطرح شد، سبزی است که دلبسته به انقلاب اسلامی است و نسبتی با سلطه طلبان و منحرفان ندارد.(سایت بنیاد باران، ۸۸/۱۲/۲۵) 🔸در حوادث فتنه آلود بعد از انتخابات، خاتمی، اگرچه گاه با فتنه همراه شد، اما در بسیاری از موارد سکوت را برگزید. او در عین اینکه انتقادهایی نسبت انتخابات و نظام داشت، اما مدیریت میرحسین بر فضای ایجادشده بعد از انتخابات را نیز قابل خدشه و در خور نقد می دانست. جدال او بامیر حسین را البته می توان جدالی تاکتیکی تلقی کرد. خاتمی در این دوران به جای استفاده از عبارت «جنبش سبز» بیشتر بر همان مفهوم "اصلاح طلبی" تکیه داشت. 🔹خاتمی و میر حسین در واقع دوروی یک سکه بودند. دو نفر با هدف و آرمان ۔ و ارزش هایی مشترک که یکی محافظه کارانه تر و دیگری تندرو تر و احساسی تر 🔸فی الواقع باید گفت خاتمی شخصیتی است که در سال های نخست همراه انقلاب می شود و حتی در مواردی با طرح همه پرسی در زمان بنی صدر شدید مخالفت می کند. او اما عقبة تئوریک مطلوبی ندارد و این همان اندیشه است که به عنوان زیر بنای کنش های اجتماعی، روبنای برخوردها و تصمیم های سیاسی او را می سازد.( انقلاب اسلامی در بوته آزمون، ص ۳۳۸) این انحراف تئوریک و به بیانی، غرب زدگی خاتمی و اهل تساهل و مدارا بودن او منشأ کنش های بعدی وی در دوران ریاست جمهوری و روی کار آوردن اندیشه‌های انحرافی و التقاطی می شود. 🔹دیدار خاتمی با سورس، طراح و مجری انقلاب های مخملین درسالهای ریاست جمهوری که در اعترافات کیان تاج بخشی آمده است، در خور تأمل و توجه است.( فارس، ۸۸/۶/۴)دیداری که خاتمی همواره از اخبار آن سکوت می کند. 🔸 بدون شک اندیشه های فکری خاتمی زمینه ساز جنگ نرم و فتنه بود و حال این اندیشه پوسیده کماکان از سوی همفکرانش در حال تجدید حیات و تطهیر می باشد تا در پروژه های بعد مورد استفاده قرار گیرد. 🔻یادداشت های برگزیده https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
✳️ مروری بر عملکرد فتنه‌گر بزرگ سال 1388؛ /2 🔹پس از این قضایا، تظاهراتی که حامیان موسوی با نام سکوت برگزار کرده بودند، وارد فاز اغتشاشات خیابانی شد. هیئت منتخبی از سوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که در رابطه با حوادث پس از انتخابات برای جویا شدن نظر مراجع و شخصیت های مؤثر نظام و نیز ارائه اطلاعات لازم به آنان درباره انتخابات، به دیدار آنان می رفت، در تاریخ۱۳۸۸/۴/۸ به دیدار خاتمی رفت. 🔸خاتمی در این دیدار دغدغه خود را لطمه خوردن به اعتماد عمومی دانست و راهکاری که برای حل این مسئله ارائه داد، تشکیل یک هیئت بی طرف بود: 🔻به هر حال یک حادثه ای رخ داده و مردم به آن اعتراض دارند؛ باید اشکالات را رفع و مردم را قانع کرد. حل این مسئله می تواند با تشکیل یک هیئت بی طرف صورت پذیرد.(سایت رسمی خاتمی، ۱۳۸۸/۴/۸) 🔹خاتمی در تیر ماه ۱۳۸۸ دیداری هم با خانوادهای دستگیرشدگان در ناآرامی های پس از انتخابات داشت که در این ملاقات از واژه شهید برای توصیه کشته شدگان در این حوادث استفاده کرد و خطاب به مهمانان گفت: 🔻متاسفم از اینکه اعلام جرم شما و عزیزانتان این است که در ایران ماندید و برای تقویت نظام و تامین حقوق مسلم مردم تلاش کردید و اینک باید مورد بی مهری و کم لطفی قرار گیرید.(سایت رسمی خاتمی، ۱۳۸۸/۴/۱۰) 🔸پنج روز بعد، خاتمی به همراه موسوی، کروبی و ۶۵ شخصیت دیگر که اسامی محمد سلامتی، محمدرضا تاجیک، عباس عبدی، سید هاشم آغاجری، محمد علی نجفی و فرشاد مومنی در میان آنها دیده می شد، نامه ای خطاب به مراجع تقلید نوشت که در آن بدون اشاره به علت دستگیر شدن بازداشت شدگان، آمده بود: 🔻همان گونه که استحضار دارید، هم زمان با اعلام نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، موج وسیعی از دستگیری ها از میان فعالان ستادهای انتخاباتی نامزدهای غیر دولتی و شهروندانی که در راه پیمایی های مسالمت آمیز شرکت جسته بودند، آغاز شد که در ادامه، با گسترش موج اعتراضات مردمی نسبت به تخلفات گوناگون و گسترده ای که در قبل، حین و بعد از انتخابات صورت گرفت، افزایش یافته و هنوز هم ادامه دارد.( همان، ۱۳۸۸/۴/۱۵) 🔹در این نامه به پخش اعترافات بازداشت شدگان پس از انتخابات اشاره شده و آمده بود: دستگاه های تبلیغاتی دولتی و به ویژه صدا و سیما... با پخش اعتراف های نمایشی، سعی در اثبات این گونه اتهامات واهی به حرکتی مردمی دارد که تنها و تنها برای پاسداشت جمهوریت نظام شکل گرفت. 🔸در پایان نامه مذکور از مراجع تقلید خواسته شده بود روند رسیدگی به اتهامات به مجاری قانونی بازگردانده شود. به عقیده برخی اساسأ هدف این نامه جلوگیری از پخش این اعترافات بود.(انقلاب اسلامی در بوته آزمون، ص۳۳۳) 🔻یادداشت های برگزیده https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
✳️ مروری بر عملکرد فتنه‌گر بزرگ سال 1388؛ /3 🔹خاتمی در یکی از فعالیت های خود در ارتباط با حوادث پس از انتخابات یک بار خواستار تحقیق و تفحص مجلس از انتخابات شد.(سایت رسمی خاتمی، ۱۳۸۸/۵/۴) و یک بار دیگر مجمع تشخیص مصلحت نظام را راه برون رفت می دانست(همان، ۱۳۸۸/۴/۳۰) و این به معنای نفی تمام عیار شورای نگهبان بود. حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان "مایکل لدین" دستیار ویژه وزیر دفاع وقت آمریکا را پیشنهاد دهنده این طرح می داند.( کیهان، ۸۸/۴/۳۰) 🔸 از نظر رضا روستا آزاد عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی نیز بحث همه پرسی در حقیقت همان بحث ابطال انتخابات بود که موسوی پیش از آن مطرح کرده بود.(خبرگزاری فارس، ۱۳۸۸/۵/۴) 🔹وقتي موعد پخش اعترافات فرارسید، محمدعلی ابطحی عضو مجع روحانیون مبارز، پشت تریبون دادگاه رفت و رفتارهای میرحسین موسوی و محمد خاتمی را عامل آسیب رسیدن به مردم در روزهای پس از انتخابات عنوان کرد. 🔸 ابطحی در ادامه صحبت هایش از یک مثلث حامی تقلب سخن به میان آورد که اضلاع آن را خاتمی، هاشمی رفسنجانی و موسوی تشکیل می دادند. او گفت: 🔻خاتمی فضای جامعه را می شناخت. وی اقتدار نظامی، انتظامی و مقام معظم رهبری که در جایگاه والایی قرار دارند را می شناخت و با توجه به اینکه وی نسبت به این موضوعات شناخت داشت. این یک نوع خیانت است که از موسوی در موضوع تقلب حمایت کرد.. پس از انتخابات در جلسه مشترکي هاشمی رفسنجانی، موسوی و خاتمی با یکدیگر هم قسم شدند. که پشت یکدیگر را خالی نکنند و بنده نمی دانم که این تنها نگذاشتن و یاری کردن یکدیگر پس از ۱۱ میلیون فاصله رای برای چه بود. 🔸خاتمی بلافاصله در واکنش به سخنان ابطحی، با نمایشی خواندن دادگاه متهمان، اعترافات مطرح شده را فاقد اعتبار عنوان کرد.(سایت رسمی خاتمی، ۸۸/۵/۱۰) 🔻سردار عزیز جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، طی سخنانی به نقش خاتمی در حوادث پس از انتخابات پرداخت و به نقل از ابطحی در اعترافات خود می گوید: «خاتمی و ابوالفضل فاتح و مهدی هاشمی رفسنجانی می گفتند که برنده شدن در این انتخابات خیلی با انتخابات گذشته فرق می کند. در این صورت جریان اصولگرا و رهبر دیگر نمی توانند سرشان را بلند کنند و این معنای یکسره کردن کار است.» یعنی رسیدن به یک نظام با ولایت فقیه بسیار ضعیف شده یا بدون ولایت فقیه جا بیفتد. اعتراضات در انتخابات کاملا برنامه ریزی شده بود. (پایگاه خبری تحلیلی سحر، ۱۳۸۸/۶/۱۱) 🔹جعفری در بخش دیگری از سخنرانی خود به سخنان منتشر نشده خاتمی در سال ۱۳۸۷ اشاره کرده و اضافه کرد، آقای خاتمی در بهمن ۱۳۸۷ می گوید: 🔻اگر در این انتخابات دهم احمدی نژاد سقوط کند، عملا رهبری حذف می شود، اگر به هر قیمتی و به هر شکلی اصلاحات دوباره به قوه اجرایی بازگردد، دیگر رهبری اقتداری در جامعه نخواهد داشت. سقوط اصولگرایی به معنای پایان اقتدار رهبری تلقی می شود و با شکست اصول گرایان باید قدرت رهبری را مهار کرد.»(همان) 🔸خاتمی در واکنش به سخنان سردار جعفری بدون تکذیب عباراتی که جعفری به او نسبت داده بود، گفت: «عده ای برای مقابله با لیبرالیسم به فاشیسم پناه می برند.»(انقلاب اسلامی در بوته آزمون، ص ۳۳۵) 🔹۱۵ مهر ماه پس از آزادی سعید حجاریان از زندان، خاتمی به دیدار او رفت که برخی هدف از این دیدار را اعمال فشار بر حجاریان برای پس گرفتن اعترافات خود مبنی بر پروژه القای تقلب تفسیر کردند؛ اما به هر صورت، رسانه ها خبری درباره حرفی که حجاریان متناقض با اعترافات خود زده باشد، منتشر نکردند. محمد علی ابطحی نیز پس از خروج از زندان از گفته های خود عقب نشینی نکرد. خاتمی وقتی در آذرماه ۱۳۸۸ به دیدار او و سخنان را شنید که نباید از فرض محال تقلب سخن می راندیم.( خبرگزاری فارس، ۱۳۸۸/۹/۱۶) 🔻یادداشت های برگزیده https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
مکالمات درباره انتخابات پا گرفته تو همه مکالمات مساله دوقطبی جزء پررنگ ترین مباحث بعضی طرفداران مساله دوقطبی رو عامل ناامیدی شون معرفی میکنن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ماجرای عبایِ رهبر انقلاب که پیکر تکه تکه حاج قاسم با آن به خاک سپرده شد 🔻یادداشت های برگزیده https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
آه از غمی که تازه شود با غمی دگر
نشر اکاذیب علیه کی؟ آمریکا و اسرائیل؟! خاک تو اون سر همچین وکیلی وقتی دشمنی بخاطر نفس باشه. حتی طرف حاضره غلامش سرش رو پشت بوم خونه طرف مقابل از بیخ ببره 🔻یادداشت های برگزیده https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
اینست هاشمی 🔹برخی معتقدند نسبتهایی که به مرحوم هاشمی رفسنجانی در برخی رویکردهای غیرانقلابی اش داده میشود، ناشی از شیطنت اطرافیان بوده و هیچ اختلاف اساسی بین رویکرد ایشان با امامین انقلاب وجود نداشته است. 🔸با توجه به دغدغه ای که برخی از دوستان نسبت به روشن شدن این موضوع مبهم و چالشی داشتند و بنا ضرورت پرداختن به این مساله که معمولا منجر به سوء استفاده های سیاسی شده است نکاتی را گردآوری کرده ایم که در این مجال به آن خواهیم پرداخت.(البته این نکات با صرف نظر از تعلق جریانی هاشمی مطرح میشود که عمدتا رهبری با آن جریان ها چندان همراه نبودند.) 🔻به نظر میرسد که مرحوم هاشمی رفسنجانی در پنج موضوع مهم اختلاف نظر اساسی با رهبران انقلاب داشتند؛ علنی ترین مرزبندی رهبری نسبت به رویکرد هاشمی رفسنجانی را میتوان در خطبه نمازجمعه سال۸۸ جستجو کرد. 🔻آنجا که فرمودند: «در مسئله سیاست خارجی، عدالت اجتماعی و فرهنگ نظر آقای احمدی نژاد به نظر بنده نزدیکتر است» با این پیش فرض که در اینجا به قول دکتر رحیم پور ازغدی: «علما میگویند تعلیق به شرط نشان میدهد که معیار اصلی چیست؛ یعنی تا وقتی که با این شعارها هستی و به آنها وفاداری شما به جبهه حق نزدیک تری؛ نه اینکه رهبری با شخص فلانی مخالف است و با شخص فلانی موافق ... 🔻این موارد عبارتند از: ۱. اختلاف در مبانی نظری و اصول اندیشه ۲. اختلاف در راهبرد فرهنگی اجتماعی ۳. اختلاف در راهبرد سیاسی و روابط خارجی ٤. اختلاف در رویکرد اقتصادی ه. اختلاف در مسائل اجرایی و مدیریتی که به مرور تفصیلا به آنها میپردازیم. ✍️ مرتضی توکلی @serat_ir1
بازنشر بمناسبت ۱۹دی سالروز درگذشت هاشمی رفسنجانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این دکتر دائم داره از هویت اجتماعی و مذهبی اش میگه و مجری ظاهرا مذهبی که نمیتونه این سطح از عمق رو درک کنه باز هم داره مطلب رو سر میده به مسائل سیاسی.. متاسفانه دوقطبی سازی های سیاسی تو ایران بشدت اذهان مردم رو تحت الشعاع قرار داده و اصلا نمیتونیم پیرامون هویت اجتماعی خودمون با هم گفتگو کنیم و سریعا یه موضع گیری حزبی میکنیم و تنش و تمام... سیاسیون هم بشدت این رو دوست دارند و ازش بهره برداری میکنن و ما هم فکر می كنيم مشغول انتقاد يا مطالبه از مسئولین هستیم 🗣 مرتضی توکلی 🔻یادداشت های برگزیده https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
...اگر چنانچه چهار واحد با هم متّحد بشوند، پنج واحد با هم متّحد بشوند، زورشان و قدرتشان بیشتر از پنج برابرِ یک واحد است؛ یک هویّت جدیدی به وجود می‌آید؛ آن هویّت جدید خیلی مهم است... (رهبر انقلاب۱۴۰۲/۱۰/۱۰) 🔻یادداشت های برگزیده https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
‏یه سوال اینایی که میگن بیاین از بیخ رای ندیم تا مشارکت پایین باشه می دونید غیرمستقیم چی رو دارن تایید می کنن؟ جمهوریت محور بودن نظام رو.. چون ته حرفش تایید میکنه که این نظام رای سازی نمی کنه 🔻یادداشت های برگزیده https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd