eitaa logo
مسیر فقاهت
2.3هزار دنبال‌کننده
217 عکس
11 ویدیو
37 فایل
🔸 کانال مسیر فقاهت محلی برای #تامل پیرامون داده های فقهی _اصولی و ارائه نکات کاربردی در مسیر فقاهت ✍️صادقی/دانش پژوه فقه و اصول مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) قم 💠نقل مطالب فقط با #ذکر_منبع💠 شناسه ادمین ( @Masirefeghahat ) 🌱تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
حدیث7 استاد حسيني شيرا زي 17.2.1401.mp3
7.09M
🔰 استاد (زیدعزه) 🔸کارگاه حدیث / جلسه هفتم 🔹فواید مقدمه خوانی 🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) 📆 ۱۷/‌اردیبهشت ماه/۱۴۰۱ 🆔@masire_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رجال 11 16.8.1400.mp3
20.14M
🔰استاد (زیدعزه) 🔸کلاس رجال / جلسه یازدهم 🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) 📆 ۱۶/آبانماه/۱۴۰۰ 🆔@masire_feghahat
رجال12 18.8.1400.mp3
21.13M
🔰استاد (زیدعزه) 🔸کلاس رجال / جلسه دوازدهم 🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) 📆 ۱۸/آبانماه/۱۴۰۰ 🆔@masire_feghahat
رجال13 23.8.1400.mp3
20.7M
🔰استاد (زیدعزه) 🔸کلاس رجال / جلسه سیزدهم 🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) 📆 ۲۳/آبانماه/۱۴۰۰ 🆔@masire_feghahat
رجال14 25.8.1400.mp3
19.38M
🔰استاد (زیدعزه) 🔸کلاس رجال / جلسه چهاردهم 🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) 📆 ۲۵/آبانماه/۱۴۰۰ 🆔@masire_feghahat
رجال15 30.8.1400.mp3
21.59M
🔰استاد (زیدعزه) 🔸کلاس رجال / جلسه پانزدهم 🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) 📆 ۳۰/آبانماه/۱۴۰۰ 🆔@masire_feghahat
🔰مغیا به «حتی» 🔸در مواردی که «حتی» ظهور در غایت دارد بحثی مطرح است مبنی بر اینکه در صورتی که حصول غایت باشد آیا میتوان حکم را برای مغیا ثابت دانست یا خیر ؟ 🔹برخی از فقهاء مانند شیخ اعظم انصاری اثبات حکم برای مغیا به حتی را اختصاص داده اند به مواردی حصول غایت باشد اما در صورتی که حصول غایت محال باشد اثبات حکم برای مغیا نیز بالتبع خدشه دار میشود 💠ثمره 🔸دلیل میگوید «البیعان بالخیار حتی یفترقا» خیار مجلس برای بایع و مشتری تا زمانی ثابت است که افتراقی صورت نگرفته باشد 🔹حال اگر بایع و مشتری یک نفر بود مانند صورتی که شخصی وکالت از طرفین داشته باشد برای بیع این بحث مطرح است که آیا حق خیار ثابت است یا خیر 🔸شیخ اعظم میفرماید از آنجا که غایت دلیل «یفترقا» در حق این شخص صدق نمیکند مغیا «ثبوت حق خیار» نیز برای او ثابت نیست¹ ـــــــــــــــــــــــ *¹:کتاب المکاسب،ج۵،ص۳۶ 🆔@masire_feghahat
🔰الاستثناء المتعقب الجمل 🔸صور استثناء بعد از عام 🔹صورت اول :اینکه هر یک از جمله هایی که در پس آن استثناء ذکر شده است، دارای موضوعات و محمولات مستقل باشند 🔻 مثل اینکه مولی بگوید: "أكرم العلماء و جالس الحكماء و اعنق الفقراء الا الفساق منهم" 🔸صورت دوم:جمله های مذکوره، تنها دارای یک محمول باشد که بر موضوعات متعدد بار شود 🔺مثل اینکه مولی بگوید: "كرم العلماء و الفقرا و الحكماء الا الفساق منهم" 🔹صورت سوم:عکس سابق است یعنی بر یک موضوع محمولهای متعدد ثابت باشد 🔻مثل اینکه مولی بگوید: "أكرم العلماء و جالسهم و اعنقهم الا الفساق منهم" 🔸صورت چهارم: موضوعی که در صدر این جملها ذکر شده، در بعضی دیگر تکرار شود 🔺 مثل اینکه مولی بگوید: "أكرم العلماء و قلدهم و العلماء اضفهم الا الفساق منهم " 🆔@masire_feghahat
🔰آیت الله سیدمحمدسعید حکیم(رحمه الله) 🔸ضابطه ی الغاء خصوصیت از رجل 🔹مرحوم آیت الله حکیم، الغای خصوصیت از «رجل» و تمسّک به قاعده‌ی «اشتراک احکام بین مردان و زنان» برای تعمیم حکم نسبت به زنان را مختص جایی دانسته که حکم متوجه «رجل» باشد و «رجل» حکم باشد 🔸 اما اگر «رجل» برای حکم باشد، حکم از «رجل» تسرّی پیدا نمی‌کند 🆔@masire_feghahat
🔰مرحوم آیت الله العظمی (رحمة الله علیه) 💢ضابطه ی شرط محقق موضوع💢 🔸در بین علمای اصول، مشهور است که جمله شرطیه‌ ای که مسوق است برای بیان موضوع، است مانند : إن رزقت ولدا فاختنه 🔹محقق خویی (ره) برای قضایای محقق موضوع ضابطه ای بیان میکنند ، ایشان می‌گویند در جملات شرطیه دو گونه است: 1⃣گاه جزاء بر شرط است و در این توقف، شارع دخالتی ندارد یعنی توقف، تعبدی نیست مانند «إن رزقتَ ولدا فاختنه»، که به حکم عقل ختان متوقف بر وجود ولد است و اگر شارع هم چنین قضایایی را بیان کند، ارشاد به حکم عقل است، چنین قضایایی محقق موضوع هستند و مفهوم ندارند 2⃣گاهی جزاء بر شرط عقلی نیست؛ بلکه به است. مانند اینکه مولی بگوید: «إن جائک زید، فأکرمه» در این مثال، اکرام کردن عقلاً متوقف بر مجیء نیست زیرا بدون اینکه «زید» نزد اکرام کننده بیاید قابل اکرام است بلکه این توقف را مولی ایجاد کرده است این قضایای شرطیه مفهوم دارند 🔹 و در نهایت می‌گوید: «و هذا هو الميزان في كون القضية الشرطية مسوقة لبيان الموضوع و عدمه.» 📚مصباح الاصول (طبع موسسة احیاء آثار السید الخوئی)، ج ۱، ص ۱۸۵ 🆔@masire_feghahat
🔰جبران کاهش ارزش پول 🔸امروزه پول رایج در بازار، می‌باشد و طبق ضابطه اولیه‌ای که برای مثلیات است، شخص بدهکار، باید مثل آن را برگرداند ولو سال‌ها گذشته باشد اما در بعضی موارد، با گذشت زمان، ارزش آن مال می‌کند، حال این سؤال مطرح می‌شود که با این وجود، آیا بدهکار، به همان مقدارِ اولیه مدیون است و یا باید کاهش ارزش پول را نیز جبران کند؟ 🔹برای این مورد مصادیق متعددی وجود دارد، مانند مهریه، دیات و معاملات. 💢اقوال در مسأله💢 1⃣ ضامن نیست: حضرات آیات امام خمینی (با این اضافه: الا در صورتی که جبرانِ خسارت، مطابق با قانون باشد)، تبریزی و فاضل رحمة الله علیهم. 2⃣در صورتی که تفاوت باشد، به مصالحه کنند اما در تفاوت غیر فاحش، ضمان نیست.حضرات آیات شبیری زنجانی، وحید خراسانی، خامنه‌ای دام ظلهم. 3⃣ در صورتی که تفاوت باشد به گونه‌ای که ادای دین محسوب نشود، است: حضرت آیت الله مکارم شیرازی دام ظله. 4⃣ در صورتی که ارزش مال به حدی پایین بیاید که اصلاً آن مقدار پول در چنین زمینه‌ای قابل توجه نباشد (مثلاً یک بیستم قیمت قبل شده باشد) این است که کنند: آیت الله سیستانی دام ظله 🆔@masire_feghahat
🔰 💢سنخ شناسی نقد های امام خمینی به محقق نائینی💢 🎙ارائه کننده: استاد احمدمبلغی(استاد درس خارج حوزه علمیه قم) 🔸دبیر علمی:حجت الاسلام جواد شفیعی(استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم) 🔹مکان: مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)،طبقه ۲،سالن جلسات ⏱زمان:دوشنبه،۱٦/خرداد ماه/۱۴۰۱،ساعت ۱۲ 🌐لینک حضور مجازی http://markazfeqhi.com/live 🔆میز پژوهشی علم اصول مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) 🆔@masire_feghahat
🔰مرحوم آیت الله العظمی تبریزی(رضوان الله علیه) 🔸مرحوم آیت‌الله العظمی میرزا جواد آقای تبریزی معمولاِ جهت تدریس، دو کتاب (وسائل الشیعه)و (عروة الوثقی) را با خود به درس می‌آوردند. 🔹یک روز صبح قبل از درس به دفتر آمدم. ایشان هنوز به جلسه درس تشریف نبرده بودند. با ایشان همراه شدم. وقتی می‌خواستند درِ اتاق را ببندند، دیدم به جهت حمل کتاب‌ها به سختی می‌توانند قفل را ببندند. کتاب‌ها را از آقا گرفتم و ایشان در را بستند. 🔸در این هنگام آقا فرمودند: کتاب‌ها را به من برگردانید! عرض کردم: کتاب‌ها را من می‌آورم، سنگین هستند. 🔹فرمودند: این دو کتاب، یکی فقه آل محمد (ص) است و دیگری احادیث اهل بیت (ع)، آن‌ها را می‌خواهم با دست‌های خودم حمل کنم که فردای قیامت، دست‌هایم از آتش جهنم در امان باشند! 📚درس هایی از فقیه مقدس آیت‌الله العظمی میرزا جواد آقای تبریزی، ص۱۴۷، نشر دارالصدیقه 🆔@masire_feghahat
صدور الطبعة الجديدة من رسالة (توضیح المسائل) المطابقة لفتاوى سماحة السيّد السيستانيّ «دام ظلّه». ٢٧ - شوَّال ١٤٤٣ هـ. 🆔@masire_feghahat
4_5814432493742329381.pdf
10.01M
🔸رساله جامع آیت الله سیستانی(دام ظله) جلد اول 🆔@masire_feghahat
4_5814432493742329382.pdf
6.71M
🔸رساله جامع آیت الله سیستانی(دام ظله) جلد دوم 🆔@masire_feghahat
4_5814432493742329383.pdf
7.91M
🔸رساله جامع آیت الله سیستانی(دام ظله) جلد سوم 🆔@masire_feghahat
4_5814432493742329384.pdf
8.42M
🔸رساله جامع آیت الله سیستانی(دام ظله) جلد چهارم 🆔@masire_feghahat
🔰مفهوم موجبه کلیه «سلب عموم» یا «عموم سلب»؟! 💢دیدگاه شیخ اعظم انصاری(رحمه الله علیه)💢 🔸مرحوم شیخ اعظم فرموده است: اگر جزاء عام باشد مفهوم آن است پس اینکه گفته شود مفهوم عموم، سلب عموم است صحیح نیست بلکه مفهوم عموم، عموم سلب است 🔹این کلام منافات ندارد با آنچه در منطق بیان شده است که نقيض سالبه کلیه، موجبه جزئیه است و نقیض موجبه کلیه، سالبه جزئیه است چراکه غرض مناطقه بیان ظواهر قضایا نیست 🔸علم اصول متکفل تحلیل استظهارات عرفی است و استظهار عرفی همان است که بیان شد 🔄 🔹به عنوان مثال مفهوم «إذا بلغ الماء قدر کر لا ينجسه شيء» این است که «إذا لم يبلغ الماء قدر کر ینجسه كل شیء»؛ زیرا «لا ينجسه شيء» نکره در و مفید عموم است به این معنا که «لا ينجسه شيء من النجاسات» مفهوم این نیست که «إذا لم يبلغ قدر کر ینجسه النجاسات » بلکه «ينجسه جميع النجاسات» 📚 مطارح الأنظار( طبع جديد)،ج۲،ص۴۳ 🆔@masire_feghaht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رجال 16 26.10.1400.mp3
8.04M
🔰استاد (زیدعزه) 🔸کلاس رجال / جلسه شانزدهم 🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) 🆔@masire_feghahat
رجال 17 28.10.1400.mp3
6.93M
🔰استاد (زیدعزه) 🔸کلاس رجال / جلسه هفدهم 🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) 🆔@masire_feghahat
رجال 18 2.11.1400.mp3
6.54M
🔰استاد (زیدعزه) 🔸کلاس رجال / جلسه هجدهم 🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) 🆔@masire_feghahat
رجال 19 5.11.1400.mp3
6.96M
🔰استاد (زیدعزه) 🔸کلاس رجال / جلسه نوزدهم 🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) 🆔@masire_feghahat
رجال20 17.11.1400 .mp3
8.34M
🔰استاد (زیدعزه) 🔸کلاس رجال / جلسه بیستم 🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) 🆔@masire_feghahat
🔰انواع اطلاق 🔴وقتی گفته میشود این کلام اطلاق دارد باید بررسی شود که کدام یک از انحاء ثلاثه اطلاق مراد است ؟! 1⃣اطلاق در مفاد 🔸به این معنا که وجوب و طلب امری به شرطی نمیباشد 🔹مثال : مولا به عبد خود میگوید «اکرم الفقیر» اگر گفته شود هیئت طلب«اکرم»اطلاق دارد یعنی این وجوب و طلب مشروط به شرطی نمی باشد 🔘 تعبیر واجب مطلق در مقابل واجب مشروط به همین معنا اشاره دارد 2⃣اطلاق در مفاد 🔹یعنی مطلوب ایجاد متعلق است نه حصه و بخشی از آن 🔸مثال : وقتی مولا میگوید «اقم الصلاة» اقتضاء اطلاق در این کلام این است که مراد مولا طبیعت صلاة است نه حصه ای از آن و آنچه که عبد بایستی ایجاد کند طبیعت صلاة است نه حصه ای از صلاة 🔘تعبیر واجب مطلق در مقابل واجب مقید به همین معنا اشاره دارد 3⃣اطلاق در 🔸یعنی مراد از این موضوع است نه بعض از آن 🔹وقتی مولامیگوید«اکرم الفقیر»فقیر موضوع تکلیف است واطلاق در ناحیه موضوع یعنی مولا اراده کرده جمیع افراد فقیر را نه بخشی از آن 🆔@masire_feghahat
🔰سر تعبیر «الاشهر بل المشهور» 💠گفته شده فرق بین این دو اصطلاح این است که مقابل «اشهر» ، «مشهور» است و مقابل «مشهور» ، «شاذ» لذا دلالت مشهور از اشهر قوی تر است 🔸در تحلیل فرقی که بین «اشهر» و «مشهور» ارائه شده دو احتمال وجود دارد 1⃣احتمال اول این است که «مشهور» به معنای غیر شاذ باشد 2⃣احتمال دوم این است که دلالت «مشهور» بر غیر شاذ به علت وضع نباشد چرا که در این صورت اگر بپذیریم مشهور وضعا به معنای غیر شاذ است بین ماده و هیئت «اشهر» تعارض میشود چراکه مفاد «اشهر» به لحاظ هیئت(افعل تفضیل) یعنی دو طرف دارای شهرت باشند اما ماده (شهرت) اقتضا میکند که طرف مقابل شاذ باشد ✅لذا دلالت ماده بر شذوذ طرف مقابل به خاطر وضع ماده شهرت نیست بلکه به خاطر است که از دلالت اطلاقی کلام استفاده میشود 🔄توضیح ذلک 🔸گاهی گفته میشود: «المشهور هذا القول» این جمله اقتضای این را دارد که کل مشهور هذا القول لذا نباید قول دیگری مشهور باشد. ولی در اشهر این حصر استفاده نمیشود چراکه در اشهر این دلالت اطلاقی بر حصر استفاده نمیشود چون هیئت مقتضی این است که هر دو مشهور باشند 🔹به همین جهت صحیح است گفته شود که انهما معا مشهوران که در روایت عمر بن حنظله هم اشاره شده است. 🆔@masire_feghahat نقل‌مطلب‌صرفا‌بالینک‌کانال
🔰مردان خستگی ناپذیر 🔸 آیت الله وحید خراسانی(دام ظله) : 🔹این طور کشیدند! و حالا این طور «اصالة التنبلیه» حکم فرماست! 🔸... مرحوم موید بود، کاظمینی؛ که خودش نقل کرد که آمدم رد شوم دیدم این عطاری، سر آن گذر هی می گوید: لاحول و لا قوه الا بالله... گفتم چیه؟! 🔹گفت: من متحیرم از ساعت چهار شب [چهار ساعت از اول شب گذشته] دو نفر آمدند این جا شروع به بحث کردند؛ این دو تا ایستاده مشغول بودند، موذن که گفت الله اکبر... هر دو خداحافظی کردند و رفتند! 🔸بعد پرسیدم که بودند؟ گفت یکی  آقای آسید ابوالقاسم خویی و یکی هم آسید محمد هادی میلانی 🔹 پنج ساعت ایستاده! این ها از درس مرحوم شیخ محمد حسین اصفهانی آمده بودند؛ این طور از همه چیز غافل تا اذان صبح مشغول بحث! 🆔@masire_feghahat
🔰تحلیل معممیت تعلیل 🔅یکی از مباحثی که در علم اصول مطرح است مسئله معمم و مخصص بودن تعلیل وارد شده در روایت است 🔹در صورتی که بپذیریم علت میتواند معمم باشد این نکته باید توجه شود که علت را تعمیم میدهد نه حکم را مثلا در « محرمه الشرب لانها مسکر» خمر به تعمیم میبابد نه شرب به سایر استعمالات 🔸در اینجا کبرای مطوی که موضوعش از علت و محمولش از اصل قضیه گرفته میشود این است «کل مسکر محرم الشرب» نه اینکه گفته شود «کل مسکر محرم الاستعمال» ♦️تذکر این نکته از آن جهت است که گاهی این خلط در برخی مباحث فقهی رخ میدهد که با تمسک به معممیت تعلیل به اشتباه حکم را تعمیم میدهند ؛ در حالی که ( برفرض پذیرش اصل تعمیم) آنچه قابل تعمیم است موضوع است نه حکم ♻️تطبیق 🔺 عنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ الصَّيْرَفِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا تَقُولُ فِي الْفِطْرَةِ يَجُوزُ أَنْ أُؤَدِّيَهَا فِضَّةً بِقِيمَةِ هَذِهِ الْأَشْيَاءِ الَّتِي سَمَّيْتَهَا قَالَ نَعَمْ إِنَّ ذَلِكَ أَنْفَعُ لَهُ يَشْتَرِي بِهَا مَا يُرِيد¹ ؛ مفاد این حدیث شریف این است که در به جای غلات میتوان قیمت آن را پرداخت کرد 🔻برخی با توجه به علت مذکور در روایت «ان ذلک انفع» وتمسک به اصل تعمیم ، پرداخت قیمت در باب را نتیجه گرفته اند ولی این استدلال محل تامل است 🔺زیرا از تعلیل تنها در باب زکات فطره استفاده میشود به این بیان که : یجوز ما هو الانفع فی باب زکاة الفطرة ؛ ولی نمیتوان این مطلب را به سایر انواع زکات تعمیم داد فضلا عن باب الخمس ؛ فتامل ـــــــــــــــــــــــــ *¹:تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)،ج‏۴، ص۸۶ 🆔@masire_feghahat نقل‌مطلب‌صرفا‌بالینک‌کانال