eitaa logo
مسیر فقاهت
2.3هزار دنبال‌کننده
223 عکس
11 ویدیو
37 فایل
🔸 کانال مسیر فقاهت محلی برای #تامل پیرامون داده های فقهی _اصولی و ارائه نکات کاربردی در مسیر فقاهت ✍️صادقی/دانش پژوه فقه و اصول مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) قم 💠نقل مطالب فقط با #ذکر_منبع💠 شناسه ادمین ( @Masirefeghahat ) 🌱تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 💢تطبیق ماده ۲۸۳ قانون مجازات اسلامی با اقوال فقهای امامیه در اجرای حد محاربه(بخش اول) 🔸در قانون مصوب ۱۳۹۲ قاضی معتبر دانسته شده.در ماده ۲۸۳ قانون مجازات اسلامی آمده است که انتخاب هریک از (اعدام،صلب،قطع دست راست و پای چپ،نفی بلد) به است. 🔹قانون مجازات اسلامی به تبعیت از محاربه را فعلی مجرمانه دانسته و برای آن مجازات در نظر گرفته است. آنچه اهمیت بحث را مشخص می کند، اختلاف فقهای امامیه در یا در اجرای مجازات های محاربه است،عده ای از فقها قائل به تخییر قاضی بین هر یک از این مجازات ها هستند . عده دیگری قائل به ترتیب در مجازات هستند. در قانون مجازات اسلامی که منبع اصلی آن فقه امامیه است قول به پذیرفته شده است 🔸مرحوم امام(قدس الله نفسه الزکیه) در تحریر الوسیله فرموده اند: بعيد نيست كه براى حاكم بهتر باشد كه جنايت را كند و آنچه كه مناسب آن است، نمايد. 🆔 @masire_feghahat
4_5805461269133659613.mp3
1.43M
🔰استاد (زیدعزه) 🔸بهره گیری از چه سودی در میراث حدیثی شیعه دارد؟ 🆔 @masire_feghahat
🔰حضرت آیت الله العظمی (اعلی الله مقامه الشریف) 💢چرایی قائل شدن اخباری ها به احتیاط در شبهات حکمیه تحریمیه 🔸و عمدة ما ألجأ الأخباريين المتأخرين إلى القول بلزوم الاحتياط في الشبهات التحريمية، ما رواه من بين الناس و كونها بنظرهم امرا عجيبا فشاعت بينهم فشاعت بينهم زمزمة حرمتها ثم تفحصوا فوجدوا روايات يمكن بنظرهم استفادة وجوب الاحتياط فيها *¹ 🔹عمده دلیلی که باعث شد اخباری های متاخر به قول لزوم احتیاط در شبهات حکمیه تحریمیه پناه ببرند قضیه بین مردم بود و تدخین در نظر اخباری ها یک بود لذا کم کم قول به حرمت تدخین بین اخباری ها شیوع پیدا کرد و پس از شیوع قول به تحریم در میان خودشان، شروع به فحص و جست و جو از ادله کردند و در نهایت روایاتی را یافتند که به وجوب احتیاط را میتوانستند از آنها استفاده کنند ! ــــــــــــــــــــــــــــ *¹:نهایة الاصول(تقریرات درس خارج اصول آیت الله العظمی بروجردی)،ص۵۷۸ 🆔 @masire_feghahat
🔰 (صاحب وافیه) 💢تراجم💢 🔸ملا عبدالله از اهل تون است و تون از جمله ی بلاد خراسان و نزدیک قاین واقع است. 🔹آخوند ملاعبدالله تونی است که بوده و او در اواخر زمان شیخ بهائی و میرداماد بوده و از تألیفات او کتاب است که بر او شرح نوشته اند مانند و که شرح او چهل پنجاه هزار بیت تقریبا میشود و قدری از اوائل آن کتاب را شرح نوشته 📚قصص العلماء تنکابنی ، ص٦٦۷ 🆔 @masire_feghahat
🔰 💢مطایبات💢 🔸طلبه چوب خطی یافت به دکان قصابی برد که گوشت بخرد قصاب گفت این چوب خطِ دکان من نیست.به این چوب خط گوشت نمی دهم . 🔹بعد از قیل و قال بسیار طلاب جمع شدند و گفتند:«بابا جان چوب الخط من حیث انه چوب الخط چه تفاوت دارد؟»قصاب را زدند و گوشت را بردند. 🔸مرد قصاب جمع کثیری از قصاب و سلاخ را فراهم کرد به مدرسه آمدند هر طلبه را که می دیدند میزدند و می گفتند: «طلبه من حیث انه طلبه چه تفاوت دارد؟» 📚دفتر تاریخ شفاهی حوزه علمیه به نقل از لطائف و ظرایف ، میرزا مهدی شکوهی از شعرا و طنزپردازان در دوره قاجار 🆔 @masire_feghahat
درس_استاد_مددی_100_93_2_16_تاریخچه(1).mp3
10.42M
🔰 آیت الله (حفظه الله) 💢فقه و اصول💢 🔸در این مقطع صوتی از درس خارج فقه استاد به تاریخچه در امامیه و فوائدی در رابطه با اجماع پرداخته اند 🔹از دقیقه ۳:۳۰ به بعد 🆔 @masire_feghahat
🔰 (رضوان الله تعالی علیه) 💢کتب قدماء💢 النهاية في مجرد الفقه و الفتاوى‌ 🔸كتاب يكى از معتبرترين آثار فقهى قدماء و از مشهورترين و مهم‌ترين آثار علمى بجامانده از است. اين كتاب يك دوره از كتاب طهارت تا ديات است كه نظير المقنع شيخ صدوق و المقنعة شيخ مفيد آن برگرفته از و است و به اصطلاح فقه آن يا است. 🔹اين كتاب تا زمان تأليف شرائع الاسلام محقق حلى مى‌شده و شروحى بر آن نوشته شده است. 🔸النهاية شيخ الطائفه میباشد كه در اكثر كتب فقهى شيخ طوسى مطالبى به آن ارجاع و حواله شده است 🔹شیخ طوسی خود در مقدمه المبسوط در رابطه با کتاب النهایه مینویسد: و كنت عملت على قديم الوقت ، و ذكرت جميع ما في مصنفاتهم و أصولها من المسائل و فرّقوه في كتبهم، و ¹ ــــــــــــــــــــــــــــــ *¹:المبسوط في فقه الإمامية،ج۱،ص۲ 🆔 @masire_feghahat
🔰 💢تطبیق القواعد💢 🔹تعریف:مراد از دلالت اشاره، می باشد به گونه ای که این ملازمه به نحوی نیست که بتوان استظهار کرد که متکلّم لازم را اراده کرده است و نهایت ، به نحو است، نه ظهور. 🔸تطبیقات: 🔹شهید اوّل می فرماید: « يستفاد من دلالة الإشارة أحكامٌ كقوله تعالى: «وَ حمله و فصاله ثلاثون شَهْرا¹» مع قوله: « وَ فصاله فِي عامین²» فإنّه إلى أن أقل الحمل ستّة أشهر.³» 🔸میرزای قمی می فرماید: « و اعلم أنّا نقول بإقتضاء الأمر وجوب مقدّمته و النّهي عن ضدّه إقتضاءً تبعيّاً من باب ، لكنّه ليس من الأحكام الأصليّة، بل هو من الخطابات التّوصّليّة⁴.» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ *¹:سوره أحقاف،آیه۱۵ *²:سوره لقمان،آیه۱٤ *³:القواعد و الفوائد،ج۱،ص۲۴۵ *⁴:جامع الشتات في أجوبة السؤالات،ج۳،ص۲٦٤ 🆔 @masire_feghahat
🔰 آیت الله العظمی (رضوان الله علیه) 💢قاعده ملازمه💢 کلما حکم به العقل حکم به الشرع 🔸إن الملازمة بين إدراك العقل مصلحة ملزمة، غير مزاحمة في فعل أو مفسدة كذلك، و حكم الشارع بوجوبه أو حرمته، و ان كانت تامة بحسب الكبرى بناء على وجهة مذهب العدلية كما هو الصحيح، إلا ، لعدم وجود طريق للعقل إلى إدراك الملاكات الواقعية¹ 🔹محقق خویی می فرماید: بین ادراک مصلحت حتمی در فعل از سوی (بی آن که مانع و مزاحمی داشته باشد) یا مفسده حتمی، با به وجوب یا حرمت آن فعل، براساس مذهب عدليه از نظر اما زیرا عقل راهی به ندارد. 🔸تتمه:برای تفصیل این مطلب رجوع شود به کتاب «فقه و عقل²» استاد علیدوست ـــــــــــــــــــــــــــ *¹:محاضرات فی اصول الفقه للفیاض،ج۳،ص۷۰ *²:فقه و عقل ابوالقاسم علیدوست،ص۱۲۲ *تصویر متعلق به جلسه درس خارج آیت الله خویی 🆔 @masire_feghahat
🔰 💢روش شناسی💢 🔸ابن جنید در مباحث فقهی از روش بهره می برد و را نیز می دانست. هم چنین گفته شده که به اعتقاد داشت لذا کتاب های او متروک و به آنها استناد نشده است 🔹هر چند چنین است که او اهل قیاس بود، ولی این نسبت معلوم نیست تا چه حد صحیح باشد. همچنین روشن نیست که آیا او به اعتقاد داشته یا و یا که از نظر شیعه باطل است. 🆔@masire_feghahat
🔰 آیت الله العظمی (حفظه الله) 💢مقایسه رسائل با کفایه💢 🔸سوال : با توجه به اینکه و دو متن سطح عالی درسی حوزه در اصول فقه می باشند از جهت و کدامیک را ترجیح می دهید؟ 🔹جواب : من الان بطور کلی نمی توانم چیزی عرض کنم ، در مباحث است در بحث قطع كفایه از رسائل است و بعید نیست از گرفته شده باشد ظاهرا در قسمتهای زیادی از کفایه از مطالب ميرزا استفاده شده است 🔸روی هم رفته به نظر می رسد ولی بعضی ابحاث کفایه پخته تر و فنی تر است ، مثلا در بحث اصل مثبت و بعضی تنبیهات استصحاب در کفایه پخته تر بحث شده است 📚مجموعه مقالات کنگره جهانی بزرگداشت شیخ انصاری/شماره ۱/مقاله ابعاد شخصیتی شیخ انصاری 🆔 @masire_feghahat
🔰(رحمةالله‌علیه) 💢مطایبات💢 🔸مرحوم آخوند همدانی را در تقلید شرط نمی دانستند، روزی شخصی گفته بود: شرط اعلمیت را برداشته اید که در نوبت به خودتان برسد! 🔹ایشان در جواب فرموده بود: اگر شرط را بردارم نوبت به شما هم می رسد :)) 🆔 @masire_feghahat