eitaa logo
Ⓜ️ مسیر طبابت
473 دنبال‌کننده
58 عکس
5 ویدیو
3 فایل
دوره #مسیر_طبابت ۷ ساله، با محوریت حکمت. انتشار مطالب کانال بدون لینک کانال #اشکال_شرعی دارد. @darolhakim @masir_tebabat
مشاهده در ایتا
دانلود
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ امتلاء در عروق أحدالشقین رحم می تواند منجر به میلان فم رحم به أحد الجانبین شود، و متعاقب آن منجر به احتباس طمث، و همچنین منجر به عقر می شود. Ⓜ️ شرح الاسباب و العلامات ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ Ⓜ️ کثرت مجامعت، می تواند موجب سقط جنین شود. Ⓜ️ کثرت مجامعت رحم را به خارج میل می دهد، به جهت شوقی که به انجذاب منی دارد، و جنین منزعج میگردد، و ساقط می شود. Ⓜ️ شرح الاسباب و العلامات ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ مرخی و مزلق رحم می شود به واسطه ترطیب حاصل از سیلان رطوبات بدن و رحم و از بلت آب مستعمل در حمام، یا آنکه جنین را محتاج به هوای بارد می سازد به جهت آن که قلب مستحم از حرارت حمام گرم می شود، و محتاج به نفس عظیم می گردد، و ممکن نمی شود که وفا به تبرید حامل و جنین هر دو نماید، و جنین برای استنشاق هوای بارد حرکات مزعجه مضطربه می نماید و علایق مشیمه به آن سبب سست می شود؛ Ⓜ️✅👈علاوه بر آن که مرخی اعضاست به واسطه کثرت ترطيب و مرخی قوی است به واسطه کثرت تحلیل. Ⓜ️ شرح الاسباب و العلامات ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبایت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ شیخ الرئیس نظر دارد که رطوبت و ریح دو عامل اصلی سقط جنین هستند. بنابراین قبل از حصول حبل، باید و نوشیده شود، تا آنکه ریاح را لطیف و منکسر سازد و رطوباتی را که ماده آن است دفع نماید، و باید که بعد از حصول حبل از آن احتراز کند، زیرا که معین بر اسقاط می شود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبایت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ Ⓜ️ و قد يكون( ) لشدة هزال المرأة، فإذا حبلت في تلك الحال أسقطت قبل أن تسمن؛ لأن البدن ينال من الغذاء لاصلاح نفسه و عود قوته ما لا يفضل للجنين ما يغذوه؛ لأن اهتمام طبيعة الحامل إلى تدبير بدنها أشد من اهتمامها إلى تدبیر بدن الجنين، فتصرف الغذاء إلى اصلاح بدنها حتى يحصل السمن، و ذلك انما یمكن في مدة أقل منها بكثير يضعف الجنين و يسقط من عدم الغذاء. Ⓜ️ و علاجه التسمين. Ⓜ️ شرح الاسباب و العلامات ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ Ⓜ️ في ضعف الطحال Ⓜ️ علامته: فساد اللون و استحالته الى السواد و كدورة بياض العين، مع سقوط الشهوة، هذا إذا ضعفت قوته الجاذبة فلم يجذب السوداء من الكبد فينبعث منها الى الأعضاء مخالطة للدم، و اذا لم يجذبها من الكبد، لم يدفعها الى المعدة، وكذلك إذا ضعفت قوته الدافعة فتمتلئ أوعيته من السوداء فلا يتمكن من جذب شيء آخر منها فيختلط بالدم وأما إذا ضعفت قوته الماسكة، فيحدث استفراغ الخلط السوداوي مرة بالقيء ومرة بالاسهال لتخليته عن امساكه فينصب منه الى المعدة و يندفع عنها إما بالقيء أو بالاسهال. Ⓜ️ شرح الاسباب و العلامات ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 نزد معلم اول و اتباع او جوهر و نزد رواقیان عرض و نزد ما عین وجود است. 📕 ملاصدرا اعلی الله مقامه الشریف ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 1⃣🌹 از نظر ملاصدرا چیزی است که شیء با آن بالفعل می شود. 2⃣🌹بنا بر قول ملاصدرا ماهیت نیست، بلکه نوعی وجود مختص به جسمانیت است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 ملاصدرا جسم را ترکیب اتحادی می داند نه انضمامی، و انضمامی بودن مرکب(ترکیب ماده و صورت) را مستلزم دو اشکال اساسی می دانند: 1⃣🌹 ترکیب انضمامی ترکیب حقیقی و بالذات نیست، یعنی حاصل آن ترکیب همان مرکب و کل است، شیء حقیقی نیست تا ماهیتی دیگر داشته باشد، پس ترکیب مجازی و بالعرض است. 2⃣🌹 ترکیب ماده و صورت نمی توانند ترکیب انضمامی باشد، زیرا فعلیت و وجود مساوق اند، 🌹👈 تا وقتی که شیء موجود نباشد، فعلیت پیدا نمی کند 🌹👈و بالعکس تا چیزی فعلیت پیدا نکند موجود نمی باشد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ تقسیم غذا به و به اعتبار فاعلیت و تأثیر خود غذاست، نه بدن. لذا به سبب مزاج ها این تقسیم موارد و مصداق های متفاوتی پیدا می کند. یک غذا ممکن است در بدنی با مزاج خاص به تبدیل شود، و در بدن دیگری با مزاج دیگر به خون . لذا علاوه بر محاسبه در غذا، به محاسبه بدن هم نیاز است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبایت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ Ⓜ️ ربو و انتصاب النفس Ⓜ️ ربو : اسم ربو علتی است حادث در ریه که نفس صاحبش در حال سکون و عدم تعب متواتر میباشد به سبب شدت احتیاجی که به هوای بارد دارد. زیرا که امتلای منافذ از اخلاط و ضیق أنها مانع وصول هوای بارد است به قلب و به قدری که ضرور است نمی رسد پس آن را به تواتر تدارک می نماید. و این مرض را بهر و ضيق النفس نیز می گویند. Ⓜ️ انتصاب النفس: انتصاب النفس مرضی است که صاحبش را نفس کشیدن میسر نمی شود مگر آن که راست بنشیند یا بایستد و گردن بالا کشد تا آن که مجرای هوا منفتح گردد و تنفس آسان شود. و چون در حالات دیگر عضلات و اغشیه آن بر ریه می افتد بلکه بعضی از اجزای ریه بر بعضی دیگر منطبق میشود و اندک فتحی که در منافذ هست تنگتر و منسد می گردد، و نفس کشیدن مشکل می شود و مریض ملجاء به راست نشستن میگردد تا آن که تنفس آسان شود و به این جهت آن را نفس المستقیم نیز می نامند. Ⓜ️ شرح الاسباب و العلامات ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ Ⓜ️ ريح الكلية قد يتولد في الكلية ريح. غليظة تمددها و يدل على أنها ريح وجع و تمدد من غير ثقل و لا علامات حصاة و يكون فيه انتقال ما و ثقل على الخواء و على الهضم الجيد. Ⓜ️ العلاج : 1⃣Ⓜ️ یجب أن تجتنب الأغذية النافخة 2⃣Ⓜ️ و تشرب المدرات المحللة للرياح مثل البزور بزر السداب و الفقد في ماء العسل أو في الجلاب بحسب الحال 3⃣Ⓜ️ و يضمد بمثل الكمون و البابونج و الشبث و السداب اليابس و يكمد بها و بدهن القسط و الزنبق و نحوه . Ⓜ️ القانون فی الطب، شیخ الرئیس اعلی الله مقامه الشریف ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبایت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ Ⓜ️ چندین سبب وجع کلیه : 1⃣Ⓜ️ ورم 2⃣Ⓜ️ ریح 3⃣Ⓜ️ حصاة 4⃣Ⓜ️ قروح 5⃣Ⓜ️ ضعف Ⓜ️👈 و قد یتبع أوجاعها ضعف الأستمراء و سقوط الشهوة و الغثیان. Ⓜ️ القانون فی الطب، شیخ الرئیس اعلی الله مقامه الشریف ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ فرق قروح کلیه با قروح مثانه: 1⃣Ⓜ️ آن است که در قروح کلیه سلس البول عارض می گردد، یعنی بول قطره قطره می آید، زیرا که حدت مده، مثانه را لذع می نماید، و تاب نمی آورد که بول در آن جمع شود. 2⃣Ⓜ️ و قشور قروح کلیه سرخ رنگ است؛ زیرا که از عضو لحمی احمر جدا می شود. 3⃣Ⓜ️ و در قروح مثانه عسر البول عارض می گردد؛ زیرا که مثانه بول را فشار نمی دهد از ترس حدوث الم و بول به سهولت بیرون نمی آید و قشور آن در رنگ سفید است زیرا که از عضو عصبی ابيض جدا می شود. 4⃣Ⓜ️ و وجع در قروح کلیه کمتر است و در قروح مثانه بیشتر زیرا که مثانه عصبانی و قوی الحس است به خلاف کلیه. 5⃣Ⓜ️ و به موضع وجع نیز فرق می توان کرد به اینکه وجع در قطن باشد یا در عانه. 6⃣Ⓜ️ و مده خارجه از قروح مثانه به بول آمیختگی کمتر دارد، و بدبوتر است به سبب آنکه اوسع از کلیه است و مده بیشتر در آنجا می ماند و کسب عفونت بیشتر می کند. Ⓜ️ شرح الاسباب و العلامات ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبایت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ Ⓜ️ و الفرق بين قروح الكلى و قروح المثانة بعد اشتراكهما في خروج الدم و المدة و القشور: 1⃣Ⓜ️ أن قروح الكلية مع سلس البول ( أى مع تقطيره) و ذلك لحدّة المدة و لذعها المثانة فيدفع كل قليل من البول يجتمع فيها 2⃣Ⓜ️ و القشور تكون فيها حمراء لانفصالها عن عضو لحمى أحمر 3⃣Ⓜ️ و قروح المثانة مع عسر البول؛ لان المثانة لا تنقبض على البول و لا تعصره هرباً من الألم فلا يخرج بسهولة و القشور بيضاء لأنها تنفصل عن عضو عصبى أبيض 4⃣Ⓜ️ و قروح الكلى أقل وجعاً بخلاف قروح المثانة فان وجعها أصعب؛ لأنها لعصبيتها أقوى حساً من الكلية؛ لأن لحمها ليس عضلياً 5⃣Ⓜ️ و يستدل أيضاً بموضع الوجع و هو القطن أو العانة 6⃣Ⓜ️ و يستدل أيضاً بأن المدة الخارجة من المثانة تكون أقل اختلاطاً بالبول من الخارجة من الكلية لقرب المثانة، و بأنها تكون أشدّ نتناً ؛ لأن المثانة واسعة يطول احتباس المدة فيها فيكتسب نتناً وعفونة، و لأنها عضو عصبى بعيد عن النتن فلا يحصل فيها ذلك إلا عن سبب قوى و السبب القوى يوجب شدة النتن. Ⓜ️ شرح الاسباب و العلامات ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ یا دخانی است که دهنیتی در او هست، و قابل تکون شعر است، تا در جلد مستحیل به رطوبتی مایی می شود و عرق متکون می گردد تا به همان صورت بخاریه بیرون می آید، و چنانچه مسام غیر محسوس است، این اندفاع نیز غیر محسوس است و مخصوص است به اسم تحلل. Ⓜ️ التشریح عمادالدین محمود شیرازی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبایت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ گاه باشد که غلیظ شود تا ماده های غلیظ متوجه مسام شود، اگر قابل حیات باشد، مثل قمل و قمقام حادث شود، و اگر نباشد خروج آن از مسام ممکن باشد، وسخ باشد، و اگر ممکن نباشد به واسطة غلظت یا کثرت بیرون نمی آید و موجب ورم یا غیر آن از امراض جلد می شود. باز مرتبت دوم اگر طبیعت بر آن مستولی شود احسن وجوه آن است که رد کند او را بخار سازد، و از مسام بیرون کند خواه در زمان اندک یا بسیار، به حسب اختلاف مواد در غلظت و رقت و کثرت و قلت به حسب اختلاف ابدان در قوت و ضعف و تخلخل و تكاثف. و اگر چنین نتواند کرد آن را مستحیل به مده و مده و قیح میکند. الى غير ذلك من التفاصيل -المعلومة في ابوابها. Ⓜ️ التشریح، عمادالدین محمود شیرازی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبایت https://eitaa.com/masiretebabat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⬅️ یک درس مهم از حضرت استاد علامه جعفری رضوان الله علیه. Ⓜ️👈 احترام به نفوس انسان ها ««الحرمةخیر من الطاعة»» ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ آداب المتعلمین بخشی از دروس طبی است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️کانال مسیر طبایت https://eitaa.com/masiretebabat
عمر بن عبدالعزیز خلیفه اموی (حک. 99-101ق) که در باره مسئولیت طبیب به تدوین قوانین عمومی می‌اندیشید، به نقل از پیامبر (ص) چنین آورده است: ” أیما متطبب لم یکن بالطب معروفاً یتطبب علی أحد من المسلمین بحدیده النماس المثاله، فأصاب نفساً فما دونها، فعلیه دیه ما أصاب”. یعنی: “اگر فردی مدعی طبابت که به فن پزشکی شهره نباشد، با تیغ برنده جراحی به فردی آسیبی زند، در حد گرفتن جان یا کمتر از آن، مسئولیت دارد و باید دیه بپردازد ” (صنعانی، المصنف، ج9 ص470؛ ابن‌ابی‌شیبه، المصنف، ج2 ص435، ج5 ص420؛ ابوداوود، سنن، ج4 ص195). ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⭕️ کپی با ذکر منبع بلامانع است.... 🆔 دارالسِئنا https://eitaa.com/teboalqodama
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ گاهی می شود که در حال عروض اعراض نفسانی، در زیر جلد هست که به حرارت گداخته می شود، و معین سبب می گردد. Ⓜ️ شرح الاسباب و العلامات ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبایت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ و تحدث عن الغضب و الفرح و الظفر بالمراد إذا كانت تحت الجلد تذيبها و تخرجها الحرارة المتولدة من الغضب و الفرح. Ⓜ️ شرح الاسباب و العلامات ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ در بیماری ناشی از سده غیرتامه، باید از ادویه قویه و استفراغات کلیه احتراز نمود تا موجب تحلیل و ضعف قوه نگردد، و متعاقب آن موجب زیادتی مرض نگردد. Ⓜ️ شرح الاسباب و العلامات ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبایت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ ضعف قوه در جماع از هر استفراغی بیشتر است، به جهت آنکه جوهر غذای هضم و جوهر روح و حار غریزی را دفع می نماید. بعلاوه اینکه لذت مفرطه و حرکات متعبه نیز موجب ضعفند. و جماع در حال امتلاء، فضول غیر منهضمه را به اعصاب می کشاند، برای عوض آنچه به تحلیل رفته است و در آنجا سرد می شود، و جمود بهم می رساند. به جهت آن که جماع اگر چه در اول یعنی پیش از انزال، حرارت غزیزیه را در بدن به هیجان می آورد، به واسطه حرکت و لذت، لکن در آخر، موجب برد شدید می گردد، به سبب استفراغ روح و حرارت غریزیه. Ⓜ️ شرح الاسباب و العلامات ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ Ⓜ️ در مورد نان خشکار : نانی است که گندم آن را نشسته و سبوس آن را هم نگرفته باشند.(نان با گندم نشسته و سبوس کامل) 1⃣Ⓜ️ در بدن خون سوداوی تولید می کند. 2⃣Ⓜ️ هر قدر نان از نوع پست و پاک نشده باشد، مقدار خون کمتر ولی غلیظ تر و حالت سوداوی آن بیشتر است. 3⃣Ⓜ️ از خوردن مداوم نان خشکار، بیماری های سوداوی بروز می کند. 4⃣Ⓜ️ پیری را جلو می اندازد. 5⃣Ⓜ️ ناتوانی غلبه می کند. 6⃣Ⓜ️ از مقدار خون کاسته می شود. 7⃣Ⓜ️ شخص به خارش و بیماری جرب و بواسیر و غیره مبتلا می شود. 8⃣Ⓜ️ موجب خشکی بدن می شود. Ⓜ️ محمدبن زکریای رازی منافع الاغذیه و دفع مضارها ـــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ Ⓜ️ تدابیر مشتركه النفع مر انواع رمد حقیقی را از روایات ماثوره و اقوال مهره اطباء حال تدابیر اغذیه به طریق اشتراک جمیع انواع را از قول مخبر صادق صلى الله علیه و اله برای وثوق و اعتماد و تيمناً و تبركاً و اقوال مهره اطباء ذكر می نماید مروی است که جناب مقدس نبوی صلی الله علیه و آله مر جناب حضرت ولایت مآب صلوات الله علیه را منع نمودند، در رمد خود از تناول نان و خرما و پیش آن حضرت عرم آوردند اسفناخ پخته با جو و فرمودند آن حضرت صلی الله علیه و آله مواظبت برین نما که موافق تر است برای تو و يحتمل که چون در نان گرمی و کثرت تغذیه و در خرما گرمی و آثاره مواد رمد است، لهذا آن هر دو را آنجناب صلی الله علیه و آله منع فرمودند و در شعیر غذائیت کمتر و تبرید و تسکین مواد رمد است، و در اسفناخ تلیین طبیعت و این از افضل تدابیر اصحاب رمد است، لهذا امر نمودند آن جناب صلوات الله علیه و آله به مداومت بر آن هر دو و روایت نموده اند از آن جناب صلی الله علیه و آله که صاحب رمد را سزاوار است که اجتناب نماید از خوردن گوشت و از حلوا و صاحب کتاب شفاء الاجسام گفته تدبير عام جميع انواع رمد را تقلیل غذا و تخفیف آن است. Ⓜ️ منبع: مجمع الجوامع/معالجات عقیلی ــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat