هُوَ الَّذِي يُنَزِّلُ عَلَىَ عَبْدِهِ آيَاتٍ بَيِّنَاتٍ لِّيُخْرِجَكُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَإِنَّ اللَّهَ بِكُمْ لَرَؤُوفٌ رَّحِيمٌ حدید۹
او کسی است که آیات روشنی بر بندهاش [= محمد] نازل میکند تا شما را از تاریکیها به سوی نور برد؛ و خداوند نسبت به شما مهربان و رحیم است.
نکته های آیه
تمام برنامه هاى الهى بر اساس حكمت و دلیل است، گرچه تنها گوشه اى از آنها براى ما بیان شده است، از جمله:
1. دلیل نبوّت، نجات مردم است. «لیخرجكم من الظّلمات الى النّور»
2. دلیل نماز، یاد او و تشكر از اوست. «اقم الصلاة لذكرى»(12)
3. دلیل روزه، تقواست. «كتب علیكم الصیام... لعلّكم تتقون»(13)
4. دلیل حج، حضور و شركت در منافع و مناسك حج است. «لیشهدوا منافع لهم»(14)
5. دلیل جهاد، رفع فتنه و حفظ مكتب است. «حتى لاتكون فتنة»(15)
6. دلیل قصاص، زندگى شرافتمندانه است. «و لكم فى القصاص حیاة»(16)
7. دلیل حجاب، تزكیه و تطهیر قلوب است. «ذلكم أطهر لقلوبكم و قلوبهنّ»(17)
8. دلیل زكات، پاكى است. «خذ من أموالهم صدقة تطهّرهم»(18)
9. دلیل تحریم شراب و قمار، بازماندن از راه خداست. «یصدّكم عن ذكر اللّه و عن الصّلاة»(19)
نجات بشر از تاریكى هاى جهل و ظلم و شرك و خرافه و تفرقه، تنها در گرو روى آوردن به نور وحى است. «كتاب أنزلناه الیك لتخرج النّاس من الظّلمات الى النّور»(20)كلمه «انّ»، حرف لام، جمله اسمیه و صیغه مبالغه در جمله «انّ اللّه بكم لرؤف رحیم» بیانگر آن است كه رأفت و رحمت الهى، دائمى، عمیق، گسترده و حتمى است.
پیام های آیه
بندگى خالصانه، زمینه ساز نزول الطاف الهى است. «ینزّل على عبده»
- مُبلّغ باید به استدلال روشن مجهز باشد. «و الرسول یدعوكم... آیاتٍ بینات»
- هدف اصلى انبیا، نجات مردم از تاریكى هاى جهل و شرك و تفرقه است. «لیخرجكم من الظّلمات الى النّور»
- راه روشن، تنها راه خداست و غیر آن هر چه باشد، تاریكى است. «الظّلمات... النّور» (كلمه «الظّلمات» به صورت جمع آمده، ولى كلمه «النّور» در سراسر قرآن به صورت مفرد آمده است.)
- نزول وحى براساس قاعده لطف است. «هوالّذى ینزّل... انّ اللّه بكم لرؤف رحیم»
- بهترین نشانه رأفت و رحمت الهى، هدایت بندگان است. «لیخرجكم من الظّلمات الى النّور انّ اللّه بكم لرؤف رحیم»
ما پای سپاه عشق هستیم همه
دلداده راه عشق هستیم همه
تا کور شود هر آنکه نتواند دید
ما پشت و پناه سید علی هستیم همه
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
ولادت امام حسین علیه السلام و روز پاسدار مبارک باد
📌 تصویر مرقد منور پاسدار مدافع حرم شهید حاج محمد حسین علیخانی
🎁 هدیه به روحش #صلوات
آدرس جلسه هفتگی قرآن
شنبه ۱۴۰۱/۱۲/۶
ساعت ۸:۴۵ شب
باحضور حجت الاسلام والمسلمین
حاج آقا محمدی پور
سه راه ۲۲بهمن به سمت باغ نی پشت جهاد دانشگاهی خیابان دانشگاه نبش میدان دانش. بر خیابان جنب دفتر آیت الله مکارم شیرازی طبقه ی فوقانی پیرایش پایون منزل برادر بیگلری
توکل چیست؟
پاسخ به این پرسش در روایتی از پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم آمده است. در متن این روایت پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم از جبرئیل تفسیر چندین مفهوم مهم از جمله مفهوم توکل را میپرسد که پاسخ جبرئیل به تفسیر توکل چنین است:
الْعِلْمُ بِأَنَّ الْمَخْلُوقَ لَا يَضُرُّ وَ لَا يَنْفَعُ وَ لَا يُعْطِي وَ لَا يَمْنَعُ وَ اسْتِعْمَالُ الْيَأْسِ مِنَ الْخَلْقِ فَإِذَا كَانَ الْعَبْدُ كَذَلِكَ لَمْ يَعْمَلْ لِأَحَدٍ سِوَى اللَّهِ وَ لَمْ يَرْجُ وَ لَمْ يَخَفْ سِوَى اللَّهِ وَ لَمْ يَطْمَعْ فِي أَحَدٍ سِوَى اللَّهِ فَهَذَا هُوَ التَّوَكُّل.*
میفرماید توکل یعنی علم و دانستن این معنا که هیچ مخلوقی نه میتواند به انسان ضرری بزند و نه میتواند سودی برساند؛ نه میتواند چیزی به انسان بدهد و نه میتواند چیزی را از انسان بگیرد؛ و در نتیجه این علم، به مرحله نومیدی از خلق و اتکای به خالق میرسد. کسی که به چنین علمی دست یابد، دیگر جز برای خدا کاری نمیکند، نه به غیر خدا امید و طمعی میبندد و نه از غیر خدا میترسد. این معنای توکل است.
* معاني الأخبار، شیخ صدوق، ص ۲۶۱
جلسه قران.m4a
34.91M
سخنان حجت الاسلام والمسلمین سیدامیرمحمدی پور در جلسه هفتگی قرآن
19.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👈 گزیده ای از مراسم جشن میلاد با سعادت #امام_حسین علیه السلام با مداحی و اجرای حجه الاسلام علی اکبر محمدی
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُلْهِكُمْ أَمْوَالُكُمْ وَلَا أَوْلَادُكُمْ عَن ذِكْرِ اللَّهِ وَمَن يَفْعَلْ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ منافقون ۹
ای کسانی که ایمان آوردهاید! اموال و فرزندانتان شما را از یاد خدا غافل نکند! و کسانی که چنین کنند، زیانکارانند!
نکته های آیه
تا اینجا آیات مربوط به منافقان به پایان رسید، ولى چون یكى از عوامل نفاق، علاقه زیاد به دنیاست، این آیه به مؤمنان هشدار مى دهد كه اموال و اولاد، شما را غافل نكند.(40)
غفلت از یاد خدا
عوامل بازدارنده از یاد خدا بسیار است، ولى مهم ترین آنها، اموال و اولاد است كه این آیه به آنها اشاره نموده است. «لاتلهكم اموالكم و اولادكم عن ذكر اللّه»
شراب و قمار نیز مانع یاد خداست. «یصدّكم عن ذكر اللّه»(41)
تجارت و داد و ستد نیز مى تواند از موانع باشد. لذا قرآن از كسانى كه داد و ستد، آنان را از یاد خدا باز نداشته ستایش كرده است. «رجال لاتلهیهم تجارة و لابیع عن ذكر اللّه»(42)
تكاثر و فزون طلبى از عوامل بازدارنده است. «الهاكم التكاثر»(43)
آرزوهاى طولانى نیز مانع یاد خداست. «یلههم الامل»(44)
رفاه زدگى از عوامل دیگر غفلت است. «متّعتهم و آبائهم حتى نسوا الذّكر»(45)
البتّه علاقه به دنیا آنگاه خطرناك است كه انسان، دنیا را مقدمه آخرت نبینید و هدفش در تمام كارها، دنیا باشد. «فاعرض عن من تولّى عن ذكرنا و لم یرد الاّ الحیاة الدنیا»(46) از كسى كه از یاد ما اعراض كرده و جز زندگى دنیا اراده اى ندارد، دورى كن.
روشن است كه غفلت از یاد خدا، سبب هم نشینى با شیطان شده: «و من یعشُ عن ذكر الرّحمن نقیض له شیطانا فهو له قرین»(47) و انسان را به عذاب شدید و فزاینده اى گرفتار مى سازد. «و من یُعرض عن ذكر ربّه یسلكه عذاباً صَعَداً»(48)
آنچه خطرناك است غفلت از یاد خداست، نام بردن از اموال و اولاد، به خاطر آن است كه این دو قوى ترین عامل غفلت هستند.
«ذكر اللّه» شامل همه گونه ذكر و یاد خدا مى شود، امّا بارزترین ذكر خدا، نماز است كه باید مراقب بود رسیدگى به اموال و اولاد انسان را از نماز بازندارد.
شاید دلیل مانع بودن مال و فرزند، جلوه هاى ظاهرى آنهاست كه انسان را از خدا غافل مى سازد. «المال و البنون زینة الحیاة الدنیا»(49)
قرآن، مال و فرزند را مایه فتنه و آزمایش دانسته: «واعلموا انّما اموالكم و اولادكم فتنة»(50) و مى فرماید: «و ما اموالكم و لا اولادكم بالّتى تقرّبكم عندنا زلفى»(51) مال و فرزند، عامل قرب شما به خداوند نیستند.
پیام های آیه
براى آن كه مؤمنان را موعظه كنید و آنان بپذیرند، به آنان شخصیت دهید. «یا ایّها الّذین آمنوا...»
- لازمه ایمان، برترى دادن یاد خدا بر مال و فرزند است. «یا ایّها الّذین آمنوا لاتلهكم اموالكم...»
- مال و فرزند، كم یا زیادش، مى تواند مانع یاد خدا باشد. «اموالكم... اولادكم»
- خسارت واقعى، غفلت از یاد خدا است. «فاولئك هم الخاسرون» (از دست دادن مال و فرزند، خسارت جزئى است، ولى غفلت از خالق خسارت كلى است.)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 قطعه ای از مدیحه سرایی پیرغلام امام حسین علیه السلام کربلایی عمو داوود بهمرام در شب میلاد امام زین العابدین علیه السلام
وَاتَّبِعُوا أَحْسَنَ مَا أُنزِلَ إِلَيْكُم مِّن رَّبِّكُم مِّن قَبْلِ أَن يَأْتِيَكُمُ الْعَذَابُ بَغْتَةً وَأَنتُمْ لَا تَشْعُرُونَ (زمر۵۵)
و از بهترین دستورهائی که از سوی پروردگارتان بر شما نازل شده پیروی کنید پیش از آنکه عذاب (الهی) ناگهان به سراغ شما آید در حالی که از آن خبر ندارید!»
نکته های آیه
خداوند تمام كارهاى خود را به احسن وجه انجام داده است: هر چه را آفریده به بهترین وجه آفریده است. «احسن كلّ شى ء خلقه»(54)، «احسن الخالقین»(55)، «فى احسن تقویم»(56) داستان هاى او بهترین است. «احسن القصص»(57) حكم او بهترین است. «و من احسن من اللّه حكما»(58)
از ما نیز خواسته است؛ كارمان به نحو احسن باشد. از بهترین سخن پیروى كنیم. «فیتبعون احسنه»(59) بهترین سخن را بگوییم. «یقولوا التى هى احسن»(60) بدى را با بهترین شیوه پاسخ دهیم. «ادفع بالتى هى احسن»(61) پاسخ احترام مردم را بهتر بدهیم. «فحیّوا باحسن منها»(62) با مال یتیم به بهترین وجه برخورد كنیم. «لا تقربوا مال الیتیم الاّ بالتى هى احسن»(63) با مردم با بهترین شیوه جدال و گفتگو كنیم. «جادلهم بالتى هى احسن»(64)
پیام های آیه
در شیوه ى تبلیغ، فلسفه ى دعوت نیز گفته شود. (از قرآن پیروى كنید، براى آن كه بهترین راه و از طرف پروردگار است). «اتبعوا احسن... ربّكم»
- انابه و تسلیم به تنهایى كافى نیست، عمل لازم است. «انیبوا - اسلموا - اتبعوا»
- چون عمر و ظرفیّت انسان محدود و دستورات كمال بخش بسیار است، قهراً باید انتخاب احسن در كار باشد. «احسن ما انزل الیكم»
- قرآن جامع ترین و كامل ترین نازله هاى خداوند براى انسان است. «احسن ما انزل...»
- دستورات الهى وسیله ى رشد و تربیت انسان است. «انزل الیكم من ربّكم»
- علاج واقعه پیش از وقوع باید كرد. (توبه، پیش از آمدن عذاب) «قبل ان یأتیكم العذاب»
- قهر الهى خبر نمى كند. «بغتةً»
- قهر الهى فوق محاسبات بشرى است. «و انتم لا تشعرون»
🔰 لوح | بصیرت خرازی
🔻رهبر انقلاب: شهید خرازى به رفقایش گفته بود:«من اهمیت نمىدهم درباره ما چه مىگویند؛ من مىخواهم دل ولایت را راضى کنم.» او مىدانست که آن دل آگاه و بصیر، فقط به ایران، به جماران، به تهران و به مجموعهی یک ملت نمىاندیشد؛ به دنیاى اسلام مىاندیشد و در وراى دنیاى اسلام، به بشریت. عزیزان من! این بصیرت چگونه حاصل مىشود؟ بر اثر گذشتن از خود؛ همین یک کلمه آسان، اما در عمل، آنقدر مشکل که اکثر انسانها در همین دو قدم این یک کلمه، درجا زده و ماندهاند! ۱۳۸۰/۸/۹
بازنشر بهمناسبت سالروز شهادت سردار حاج #حسین_خرازی
وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّىَ كُلُّ نَفْسٍ مَّا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ ( بقره ۲۸۱)
و از روزی بپرهیزید (و بترسید) که در آن روز، شما را به سوی خدا بازمیگردانند؛ سپس به هر کس، آنچه انجام داده، به طور کامل باز پس داده میشود، و به آنها ستم نخواهد شد. (چون هر چه میبینند، نتایج اعمال خودشان است.)
نکته های آیه
این آیه به منزله ى جمع بندى و هشدار عمومى در پایان آیات ربا است. در تفاسیرى همچون كشّاف، المیزان، مجمع البیان، كبیر فخر رازى و برهان آمده است كه این آیه، آخرین آیه اى بوده كه بر رسول خدا صلى الله علیه وآله نازل شده، ولى به دستور پیامبر صلى الله علیه وآله در اینجا قرار گرفته است.
پیام های آیه
قیامت، روز مهمى است. تنوین كلمه «یوماً» اشاره به عظمت آن روز دارد.
- ربا گرفتن و رسیدن به دنیا، ساده و زودگذر است، آنچه ابدى وباقى است، قیامت است. «واتقوا یوماً»
- تقوى و یاد قیامت، قوى ترین عامل براى دور شدن از ربا وسایر محرّمات است. «و اتقوا یوماً ترجعون فیه»
- ضامن اجراى نظام اقتصادى اسلام، ایمان و تقواى مردم است. «واتقوا یوماً»
- در معاملات این جهان، امكان كم و كاست هست، ولى در معامله با خداوند هیچگونه كم و كاستى نیست. «توفّى كلّ نفس ما كسبت»
- ملاك جزا و پاداش، عمل است، نه آرزو. «ماكسبت»
- نگران انفاق و ترك سود رباهایتان نباشید، از اعمال نیك شما اندكى كاسته نمى شود. «توفّى كلّ نفس... لا یظلمون»
هدایت شده از جهاد با نفس
✍ امام محمد باقر عليه السلام فرمود: رسول خدا صلى الله عليه و آله به گروهى گذر كرد كه سنگى را بلند كرده و حمل مى كردند، حضرت فرمود: اين چيست؟
عرض كردند: با اين كار مقاوم ترين و قوى ترين را مى آزماييم.
حضرت فرمود: آيا شما را خبردار سازم كه مقاوم ترين و قوى ترين شما كيست ؟ عرض كردند: آرى اى رسول خدا. حضرت فرمود:
🔶 مقاوم ترين و تواناترين شما كسى است كه هرگاه خوشنود باشد خوشنودى اش او را به گناه و باطل نيفكند و هرگاه خشمگين باشد خشمش او را از گفتن حق بيرون نبرد و هرگاه استيلا و تسلط پيدا كند چيزى را كه حق او نيست به ناحق نگيرد.
کتاب #جهاد_با_نفس حدیث ۵۳۳
هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىَ يُسَبِّحُ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (حشر۲۴)
او خداوندی است خالق، آفرینندهای بیسابقه، و صورتگری (بینظیر)؛ برای او نامهای نیک است؛ آنچه در آسمانها و زمین است تسبیح او میگویند؛ و او عزیز و حکیم است!
نکته های آیه:
«بارئ» به معناى پدید آورنده اى است كه پدیده هایش از یكدیگر متمایز و متفاوت باشند.
این تنها سوره اى است كه آغاز و پایانش با تسبیح الهى است. «سبّح للّه... یسبّح له...» آیه اول آن سخن از عزّت و حكمت است و آیه آخر آن با عزیز حكیم پایان یافت.
پیام های آیه:
- خداوند، آفریننده اى است كه در آفرینش مخلوقاتش، از كسى یا جایى الگوبردارى نكرده است، بلكه خود، صورت بخش پدیده هاست. «الخالق البارى ء المصوّر»
- كسى كه تمام كمالات را داراست، سزاوار تسبیح همه هستى است. «له الاسماء الحسنى یسبّح له...»
- تسبیح موجودات، نشانه نوعى علم و شعور در هستى است. «یسبّح له ما فى السّموات و الارض»
- تسبیح موجودات، تذكّرى به انسان هایى است كه اهل تسبیح نیستند. «یسبّح له ما فى السّموات و الارض»
- قدرت خداوند همراه با حكمت است نه ستم و تجاوز. «هو العزیز الحكیم»
وَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِي آل (عمران ۱۳۱)
و از آتشی بپرهیزید که برای کافران آماده شده است!
پیام های آیه:
رباخوارى یك نوع كفر است. «لا تأكلوا الربا... اعدّت للكافرین»
- مسلمان رباخوار، همان عذابى را مى بیند كه براى كافر فراهم شده است. «اعدّت للكافرین»
- دوزخ، براى كافران فراهم شده و اگر مسلمانانى گرفتار آن شوند، بخاطر تشابه عملى آنان با كفّار است. «اعدّت للكافرین»
- دوزخ هم اكنون موجود است. «اعدّت للكافرین» همانگونه كه بهشت براى نیكوكاران آماده است. «و أزلفت الجنّة للمتّقین»[147]
رحم الله من یقرء الفاتحة مع الصلوات ...
🔸 در شب جمعه که شب رحمت، مغفرت الهی و شب زیارتی حضرت سیدالشهدا علیهالسلام است، یاد میکنیم از همه درگذشتگان و کوچکردگان به عالم ابد؛ پدران، مادران، آباء و اجداد، علما و صلحا و اولیا، شهدا و امام شهدا، همه مرحومان بیوارث یا بدوارث و یا «تا ابد فراموششدگان» و هر آن کس که دل در گروی محبت محمد و آل محمد صلواتاللهعلیهماجمعین داشته است!
🔰 توصیه استاد اخلاق حجتالاسلاموالمسلمین استاد #مؤیدی که بارها بدان اشاره فرمودهاند این است که با یاد کردن آنان و قرائت فاتحه و ادای خیرات برای آنان، اسباب خشنودی و رضایت آنان فراهم میشود؛ همین امر، اسباب ایجاد گشایش را در امور برای ما فراهم میسازد.
وَمَن تَابَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَإِنَّهُ يَتُوبُ إِلَى اللَّهِ مَتَابًا (فرقان ۷۱)
و کسی که توبه کند و عمل صالح انجام دهد، بسوی خدا بازگشت میکند (و پاداش خود را از او میگیرد.)
پیام های آیه:
توبه ى واقعى آن است كه با عمل صالح همراه باشد. «تاب و عمل صالحا»
- توبه كننده، مهمان خداست. «یتوب الى اللّه»
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #برش_مستند | مرحوم آیت الله علوی گرگانی در دیدار رهبر انقلاب: دعا کنید عاقبت بخیر بشویم
👈🏻 خیلیها بودند در مسیر بودند، عاقبت به جور دیگه منتهی شد. آدم وقتی اینها را میشنود به جدم خیلی وحشتمان میگیرد. آدم نمیداند آینده چه خواهد شد.
🔺 بخشی از مستند آسیدمحمدعلی؛ روایتی از زندگی و سیره انقلابی حضرت آیتالله سیدمحمدعلی علوی گرگانی و دیدارهای ایشان با رهبر معظم انقلاب
💻 Farsi.Khamenei.ir
تربیت فرزند. 960116.mp3
686.4K
🔰 انتشار به مناسبت میلاد اَشْبَهُ النّاسِ خَلْقاً وَ خُلْقاً وَ مَنْطِقاً بِرَسُولِ الله صلی الله علیه و آله وسلم #حضرت_علی_اکبر علیه السلام
🎤 بیانات آیت الله سید محمد صالح معصومی لاری در خصوص "تربیت فرزند"
🔸 این بچه ها خیلی حساس اند وقتی احترام به یکیشان می گذارند اون یکی را هم باید احترام بگذارند
🔸 تحقیر کردن و کوچک کردن کار را درست نمی کند بلکه تربیت را تاخیر می اندازد
🔸 انسان با بچه مشورت کند
🔸 روی میزان فکری پدر و مادر بچه رشد می کند
🔸 یکی از هدایت های الهی، هدایت به خوب صحبت کردن است
🎁 هدیه به روح مطهرش #صلوات
#مسجد_المهدی عجل الله تعالی فرجه
يَوْمَ تَرَى الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ يَسْعَىَ نُورُهُم بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَبِأَيْمَانِهِم بُشْرَاكُمُ الْيَوْمَ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ
( حدید ۱۲)
(این پاداش بزرگ) در روزی است که مردان و زنان باایمان را مینگری که نورشان پیشرو و در سمت راستشان بسرعت حرکت میکند (و به آنها میگویند:) بشارت باد بر شما امروز به باغهایی از بهشت که نهرها زیر (درختان) آن جاری است؛ جاودانه در آن خواهید ماند! و این همان رستگاری بزرگ است!
نکته های آیه:
در آیه نهم خواندیم كه انبیا مردم را از ظلمات به نور دعوت مى كنند. این آیه مى فرماید: كسانى كه در دنیا از ظلمات جهل به نور علم، از شرك به توحید و از تفرقه به وحدت راه یافتند، در آخرت آن نور پیشاپیش آنان در حركت و راهنماى آنهاست، در آیه 157 سوره اعراف نیز مى خوانیم: «و اتبعوا النّور الّذى أنزل معه» از دستورات نورانى قرآن كه همراه پیامبر است پیروى نمایید.
در قیامت، مؤمنان داراى نورى هستند كه در این آیه، آیه بعد و آیه هشتم سوره تحریم به آن اشاره شده است. «... النبىّ و الّذین آمنوا معه نورهم یسعى بین أیدیهم و بایمانهم یقولون ربّنا أتمم لنا نورنا...» نور پیامبر و مؤمنان، پیشاپیش آنان در حركت است و از خداوند مى خواهند كه نورشان كامل شود.
پیام های آیه:
در قیامت، مردم یكدیگر را مى بینند و از وضعیّت دیگران آگاه مى شوند.
«یوم ترى...»
- زن ومرد در دریافت پاداش الهى وتكامل معنوى یكسانند. «المؤمنین والمؤمنات»
- نور ایمان، در قیامت مجسّم گشته و راهنماى مؤمنان به سوى بهشت مى شود. «یسعى نورهم بین أیدیهم و بایمانهم»
- بشارت به نعمت، خود نعمتى معنوى و روانى است. «بشراكم الیوم»
- رستگارى واقعى در قیامت جلوه مى كند. «خالدین فیها ذلك هو الفوز العظیم»
إِلَّا الَّذِينَ تَابُوا وَأَصْلَحُوا وَاعْتَصَمُوا بِاللَّهِ وَأَخْلَصُوا دِينَهُمْ لِلَّهِ فَأُولَئِكَ مَعَ الْمُؤْمِنِينَ وَسَوْفَ يُؤْتِ اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ أَجْرًا عَظِيمًا
( نساء۱۴۶)
مگر آنها که توبه کنند، و جبران و اصلاح نمایند، به (دامن لطف) خدا، چنگ زنند، و دین خود را برای خدا خالص کنند؛ آنها با مؤمنان خواهند بود؛ و خداوند به افراد باایمان، پاداش عظیمی خواهد داد.
پیام های آیه:
راه توبه، براى همه حتّى منافقان باز است و آنان را از «درك اسفل» به بهشت اعلا مى رساند. «الاّ الّذین تابوا»
- انسان آزاد است و مى تواند آگاهانه تغییر جهت دهد. «تابوا»
- همراه با شدیدترین تهدیدها، به مردم امید هم بدهید. «فى الدرك الاسفل... الا الذین تابوا»
- توبه تنها یك اظهار پشیمانى نیست، بلكه بازسازى همه جانبه است. «اصلحوا، اعتصموا، اخلصوا»
- توبه ى هر گناهى، به شكلى است. توبه ى نفاق، اصلاح به جاى تخریب، اعتصام به خداوند به جاى وابستگى به این و آن، و اخلاص به جاى ناخالصى است. «اصلحوا و اعتصموا و اخلصوا»
- التقاط در عقاید و اندیشه، ممنوع است. «اخلصوا دینهم لله»
- منافقانِ توّاب، در جدا شدن از هم فكرانشان احساس غربت نكنند. چون دوستان بهترى مى یابند. «فاولئك مع المؤمنین»
- مؤمنان، از توبه كنندگان واقعى استقبال كنند و آنان را از خود بدانند. «فاولئك مع المؤمنین»