✅فلسفه رنج(۵)
#احکام_مسافر(۵)
🔸کسی که بعد از رسیدن به هشت فرسخ و بیشتر، سی روز در محلی بماند و مردد باشد و باید نماز را شکسته بخواند ولی پس از سی روز باید نماز را تمام بخواند و اگر ماه رمضان است روزه اش را بگیرد.
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
🔸یکی از مسائل اساسی در بحث رنج و سختی های انسان این است که رنج های دنیا برای همه انسانها هست.
این مسئله به ظاهر ساده را ما نتوانستیم به نسل جوان منتقل کنیم که این شکاف نسلی به وجود آمده است.
برخی از جوانان امروز دوست دارند مهاجرت کنند و فکر می کنند که خارج از ایران رنج و سختی و مصیبتی یافت نمیشود!!!
👈سوئیس ۳۰ درصد صاحب خانه اند.(ایران ۶۶ درصد)
👈در کانادا میانگین انتظار مردم برای رسیدن به پزشک فوق تخصص،۵۳ هفته است.(دزدی ها)
👈در کره مردم یکی از مشکلاتشان این است که دارند دست یا پاهشون رو قطع می کنند تا بیمه بگیرند؛چون پول ندارند.
👈مادر بزرگهای کره ای چه کسانی هستند؟ عموم زنهای بالای ۶۵ سال اند که چون هیچی پول ندارند مجبورند به خاطر یک وعده غذایشان،تن فروشی کنند.
👈برج خلیفه عمارات،به خاطر اینکه زیر ساختهایش کامل نیست،فاضلاب برج خلیفه نمی تونه به فاضلاب شهری وصل بشه،کامیون میاد زیرش می ایستد و نجاسات میریزد داخلش.
آمریکا ۵۰ درصدشان گرسنه اند
🔸امام صادق(ع) می فرمایند:
روزي یکی از یاران پیامبر آن حضرت را به منزل خود مهمان و دعوت نمود، حضرت پذیرفت.( دُعِيَ النَّبِيُّ ص إِلَى طَعَام)
هنگامی که وارد منزل شد، دید که مرغی روي دیوار خانه تخم گذاشت و آن تخم از روي دیوار غلطید و در سینه دیوار بر روي میخی قرار گرفت، نه به زمین افتاد و نه، شکست!( فَلَمَّا دَخَلَ مَنْزِلَ الرَّجُلِ نَظَرَ إِلَى دَجَاجَةٍ فَوْقَ حَائِطٍ قَدْ بَاضَتْ فَتَقَعُ الْبَيْضَةُ عَلَى وَتِدٍ فِي حَائِطٍ فَثَبَتَتْ عَلَيْهِ وَ لَمْ تَسْقُطْ وَ لَمْ تَنْكَسِر)
پیغمبري از آن منظره تعجب کرد.(فَتَعَجَّبَ النَّبِيُّ ص مِنْهَا)
صاحب منزل گفت:یا رسول الله! از نشکستن این تخم مرغ تعجب می کنید؟(فَقَالَ لَهُ الرَّجُلُ أَ عَجِبْتَ مِنْ هَذِهِ الْبَيْضَة)
سوگند به آن خدا که شما را به حق به رسالت برانگیخته تاکنون هیچ بلا و ناگواري برایم پیش نیامده است؟( فَوَ الَّذِي بَعَثَكَ بِالْحَقِّ مَا رُزِئْتُ شَيْئاً قَطٌّ)
حضرت فورا از جاي خود حرکت کرد و از غذاي او نخورد(فَنَهَضَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ لَمْ يَأْكُلْ مِنْ طَعَامِهِ شَيْئا)
و فرمود:«کسی که هیچ بلا و ناگواري نبیند، خدا به او کاري ندارد»(وَ قَالَ مَنْ لَمْ يُرْزَأْ فَمَا لِلَّهِ فِيهِ مِنْ حَاجَة)
(بحار/ج22 ص130-کافی/ج2 ص256)
🔸امام على عليه السلام:
"إذا رَأيتَ اللّه َ سُبحانَهُ يُتابِعُ علَيكَ البلاءَ
هرگاه ديدى خداوند سبحان پياپى بر تو بلا نازل مى كند
فقَد أيْقَظَكَ ،
هر آينه تو را بيدار باش داده است.
إذا رَأيتَ اللّه َ سُبحانَهُ يُتابِعُ علَيكَ النِّعَمَ مَعَ المَعاصي فَهُوَ اسْتِدراجٌ لكَ."
📚غرر الحكم : 4046 ـ 4047.
و چون ديدى خداوند سبحان، با وجود آن كه گناه مى كنى، پياپى به تو نعمت مى دهد، اين، براى غافلگير كردن [و به دام انداختن ]توست.
🔸امام صادق عليه السلام :
"إذا أرادَ اللّه ُ عزّ و جلّ بعبدٍ خيرا فأذْنبَ ذَنبا
هرگاه خداوند خير بنده اى را بخواهد و از او گناهى سر زند،
تَبِعَهُ بنِقمَةٍ و يُذكِّرُهُ الاسْتِغفارَ ،
در پى آن گناه به مصيبتى گرفتارش مى سازد تا او را به ياد استغفار كردن اندازد.
و إذا أرادَ اللّه ُ عزّ و جلّ بعبدٍ شَرّا فأذْنبَ ذَنبا تَبِعَهُ بنِعمَةٍ لِيُنْسِيَهُ الاسْتِغفارَ و يَتَمادى بهِ ، و هُو قولُ اللّه ِ عزّ و جلّ : «سنَسْتدرِجُهُم من حيثُ لا يعلمونَ» [الأعراف : 182.]بالنِّعَمِ عند المَعاصي."
[بحار الأنوار : 67/229/41.]
و هرگاه خداوند بدى بنده اى را خواهد و از او گناهى سر زند، در پى آن بدو نعمتى مى بخشد تا آمرزش خواهى را از ياد ببرد و آن گناه را ادامه دهد. اين است فرموده خداوند عزّ و جلّ كه: «از جايى كه خود نمى دانند بتدريج آنان را فرو مى گيريم» يعنى با نعمت دادن به هنگام گناه.
🔸امام على عليه السلام :
"إذا رأيتَ ربَّكَ يُوالي علَيكَ البلاءَ فاشْكُرْهُ، إذا رأيتَ ربَّكَ يُتابِعُ علَيكَ النِّعَمَ فاحْذَرْهُ."
📚غرر الحكم : 4083 ، 4082.
هرگاه ديدى پروردگارت بلا از پى بلا بر تو نازل مى كند ، سپاسگزار او باش. و هرگاه ديدى نعمتهاى پروردگارت پياپى به تو مى رسد از او برحذر باش (بترس) .
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🙏 کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇
در ایتا👇
@masjedfatemiye
✅فلسفه رنج(۶)
#احکام_مسافر(۶)
🔸برخی از موارد استثناء در احکام مسافر
1⃣تردید بعد از سی روز
2⃣مسافری که قصد دارد ده روز پشت سر هم در یک محل بماند.
3⃣کسی که برای کار حرام سفر کند باید نماز را تمام بخواند و روزه اش را (در ماه رمضان) بگیرد، و همچنین کسی که سفر او حرام است مثل اینکه سفر برایش ضرر داشته باشد یا زن بدون اجازه شوهر سفر رود (در غیر سفر واجب) و یا فرزند، سفرش سبب اذیت پدر و مادر باشد (در غیر سفر واجب) در چنین سفری نماز تمام است و روزه اش را در ماه رمضان باید بگیرد.
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
🔸امام صادق عليه السلام :
"المَصائِبُ مِنَحٌ مِنَ اللّه ِ "
[الكافي : 2 / 260 / 2 عن سعدان .]
مصيبت ها هديه هاى خداوندند.
3- تقویت روح و جسم
انسانهای راحت طلب و نازپرورده در دنیا و آخرت به جایی نمی رسند.
(نهج البلاغه/نامۀ 45؛تفاوت درختان بیابان با درختان کنارۀ جویبار)
«كَأَنِّي بِقَائِلِكُمْ يَقُولُ إِذَا كَانَ هَذَا قُوتَ ابْنِ أَبِي طَالِبٍ فَقَدْ قَعَدَ بِهِ الضَّعْفُ عَنْ قِتَالِ الْأَقْرَانِ وَ مُنَازَلَةِ الشُّجْعَانِ
انگار گويندهاى از شما مىگويد: اگر خوراك فرزند ابى طالب اين است پس ضعف و سستى او را از جنگ با هماوردان و معارضه با شجاعان مانع مىگردد!
أَلَا وَ إِنَّ الشَّجَرَةَ الْبَرِّيَّةَ أَصْلَبُ عُوداً
بدانيد درختان بيابانى چوبشان سختتر،
وَ الرَّوَاتِعَ الْخَضِرَةَ أَرَقُّ جُلُوداً
و درختان سرسبز پوستشان نازكتر،
وَ النَّابِتَاتِ الْعِذْيَةَ أَقْوَى وَقُوداً وَ أَبْطَأُ خُمُوداً»
و گياهان صحرايى آتششان قوىتر، و خاموشى آنها ديرتر است.
لذا اگر دقت کنید برای ساخت درب و پنجره از چوب های جنگلی استفاده می شود؛با اینکه نه باغبانی دارند و همچنین اغلب جنگلها بر روی کوه ها و دامنۀ کوه ها و در میان سنگلاخ ها هستند و از آب باران استفاده می کنند و شب و روز در مقابل طوفانها ایستادند.
منبع؛کتاب"سوگندهای پر بار قرآن"؛اثر آیت الله مکارم شیرازی،ص244)
💥مثال دو برادری که یکی در زمان فقر و دیگری در زمان ثروت بزرگ شده بود...
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🙏 کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇
در ایتا👇
@masjedfatemiye
✅فلسفه رنج(۷)؛
#احکام_مسافر(۷)
🔸شرایط شکسته خواندن نماز؛
1⃣طی کردن مسافت شرعی(8 فرسخ) باشد
2⃣داشتن قصد پیمودن هشت فرسخ
3⃣برنگشتن از قصد پیمودن و هشت فرسخ
4⃣سفرش عبور از جایی که نماز در آن کامل است(وطن و قصد ده روز) نباشد.(سیستانی:در اینصورت باید نماز جمع بخواند)
5⃣سفرش معصیت نباشد.
6⃣خانه به دوش(عشایر) و کثیر السفر نباشند.
7⃣به حد ترخّص برسد.
💥معیار حد ترخص؛
#خامنه ای؛ نشنیدن اذان آخر شهر
#صافی؛ نشنیدن اذان آخر شهر+ دیده نشدن دیوارهای شهر
#سیستانی؛ندیدن اهل شهر
#مکارم؛ نشنیدن اذان آخر شهر+ ندیدن اهل شهر
💥طبق تحقیقات انجام گرفته حد ترخص از آخر شهر حدود ۱۳۵۰ متر می باشد.
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
◀️هركه در اين بزم مقرّب تر استجام بلا بيشترش مى دهند.
نظير سخن پيامبر صلى الله عليه و آله :إذا أحَبَّ اللّهُ عَبدا اِبتَلاهُ بِعَظيمِ البَلاءِ»(الكافى، ج ۲، ص ۲۵۳)
هرگاه خداوند بنده اى را دوست بدارد، به بلاهاى بزرگ گرفتارش كند.
◀️انَّ الاِنسان لَیَطْغی اَن رَآهُ اِسْتَغْنی.(علق / 6 _ 7)
انسان طغیان می کند هنگامی که خود را بی نیاز می بیند.
◀️خدا ديرگير است ولى سخت گير است.
نظير سخن پيامبر صلى الله عليه و آله :إنَّ اللّهَ لَيُملي لِلظّالِمِ حَتّى إذا أخَذَهُ لَم يُفلِتهُ»(كنزالعمّال، ح ۷۶۱۰)
خداوند به ستمكار مهلت مى دهد، و آنگاه كه گريبانش را مى گيرد رهايش نمى كند.
✅آدم بی مزاحم پیدا نمی شود:
امام صادق عليه السلام :«ما كانَ و لا يَكونُ و لَيسَ بِكائنٍ مُؤمِنٌ إلاّ ولَهُ جارٌ يُؤذِيهِ و لَو أنَّ مؤمِنا في جَزيرَهٍ من جَزائِرِ البَحرِ لاَبتعَثَ اللّهُ لَهُ مَن يُؤذِيهِ»(الكافى، ج ۶، ص ۴۳)
هيچ مؤمنى نبوده و نيست و نخواهد بود مگر آنكه همسايه اى مردم آزار دارد. اگر مؤمنى در جزيره اى [تنها] باشد ، خداوند كسى را برمى انگيزد تا آزارش دهد.
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🙏 کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇
در ایتا👇
@masjedfatemiye
✅فلسفه رنج(۸)
#احکام_مسافر(۸)
تفاوت #حد_ترخص و #مسافت_شرعی
مسافت شرعی به مقدار فاصله هشت فرسخی از آخر شهر گفته می شود که مطابق تفاوت فتوایی که بین مراجع وجود دارد این فاصله بین 40 تا 45 کیلومتر (رفت و برگشت) تعیین شده که مطابق نظر امام خامنه ای این مسافت فاصله حدود ۲۰/۵ کیلومتری آخر شهر است که رفت و برگشت آن 41 کیلومتر می باشد.
و مراد از حد ترخص مقدار فاصله ای از شهر است که شخص مسافر در صورتی که از آنجا عبور کند و قصد طی مسیر به بیش از مسافت شرعی (که مقدار آن توضیح داده شد) را هم داشته باشد از آن فاصله به بعد شرعا حکم مسافر را دارد (مثلا نمازش شکسته است و اگر ماه رمضان است می تواند روزه را افطار کند.)
پس بطور کلی کسی که تصمیم دارد از وطن خودش حداقل تا مسافت شرعی سفر کند، چنانچه از حد ترخص بگذرد، با رعایت بقیه شرایط شکسته شدن نماز در سفر، نمازش را باید شکسته بخواند. (مثلا کسی که قصد دارد از اراک به قم برود چون فاصله ی این دو شهر بیش از مسافت شرعی است آن شخص بعد از دور شدن از شهر و فاصله گرفتن به مقدار حد ترخص شرعا مسافر است؛ ولی دقت کنیم که اگر کسی تصمیم ندارد به مقدار مسافت شرعی سفر کند، (مثلا می خواهد تا 10 کیلومتری وطن خویش برای کاری برود و دوباره به وطن بازگردد) دیگر عبور از تابلوی حد ترخص برای شکسته خواندن نماز اثری نداشته و نمازش در مسیر این رفت و برگشت کامل است.
نکات توضیحی و منابع:
(1) جهت اطلاع: مطابق نظر حضرت امام، مسافت شرعی در بلاد کبیره توجه شود و ارتباطی به تابلوها ندارد. (رساله مراجع ج1 م1319 ؛ عروه الوثقی، فصل فی صلاه المسافر م 65 ؛ استفتائات حضرت امام ج1 س291 و 292)
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
🔸شخصیت حضرت خدیجه(س)؛
🔰 حضرت خدیجه (س) هر چه که داشت به میدان آورد؛ اعتبار، آبرو، ثروت و امکانات خودش را، همه را به میدان این عشق الهی آورد و برای پیامبر عزیزمان یار فداکار بود.
در دوران صدر اسلام، نقش حضرت خدیجه (س) یک نقش فوقالعاده بوده است. حق است که عرض کنیم همهی امّت اسلامی تا قیامت مدیون حضرت خدیجه (س) هستند.
👈پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
" لَأنا لِفِتنَةِ السَّرّاءِ أخوَفُ علَيكُم مِن فِتنَةِ الضَّرّاءِ ،
به راستى كه من از فتنه خوشى براى شما بيمناكترم تا فتنه سختى.
إنّكُمُ ابتُلِيتُم بفِتنَةِ الضَّرّاءِ فَصَبَرتُم ، و إنّ الدنيا حُلوَةٌ خَضِرَةٌ .
شما به فتنه سختى درافتاديد و صبر كرديد، اما دنيا شيرين و فريبدهنده است.
📚الترغيب و الترهيب :4/184/74
4⃣ بیدار کردن انسان از خواب غفلت؛
اگر این مشکلات نبود غالب مردم در خواب غفلت عمیق فرو رفته و خدا و دین و پرستش و بندگی را فراموش می کردند.
لَعَلَّهُم یَرجِعُونَ(روم/41)؛ شاید (بسوی حق) باز گردند!
امام صادق(ع) می فرماید: لَوْ لَا ثَلَاثَةٌ مَا وَضَعَ ابْنُ آدَمَ رَأْسَهُ لِشَيْءٍ: الْفَقْرُ وَ الْمَرَضُ وَ الْمَوْت(نزهة الناظر و تنبيه الخاطر، ص: 80)
«اگر سه تا بلا نبود،هیچ کس خدا را بنده نبود؛فقر و مریضی و مرگ»
لذا بلاها نعمتهای بزرگی هستند.
💥مىگويند خيابانها كه صاف است بيشتر خوابش مىبرد توى گردنه راننده خوابش نمىبرد يعنى زندگى يكنواخت خواب آور است.
🔸امام صادق(ع):«إِنَّ الْغَفْلَةَ مِصْطَادُ الشَّيْطَانِ وَ رَأْسُ كُلِّ بَلِيَّةٍ»(مصباح الشريعه- ص 99)همانا غفلت، دام صيد شيطان است و اساس هر فتنه و بليّه است.
💥یعنی همه بلاها وقتى به سراغ انسان مىايد كه غافل شود.
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🙏 کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇
در ایتا👇
@masjedfatemiye
✅فلسفه رنج(۹)
#احکام_مسافر(۹)
معیار محاسبۀ حد مسافت شرعی؛
#خامنه ای؛ ابتدای آن از آخر شهر مبدأ و انتهای آن از اگر برای نقطۀ خاصی سفر نکرده،ابتدای شهر مقصد ملاک است و اگر نقطۀ خاصی مد نظر است،همان نقطه مد نظر است.
#سیستانی؛ ابتدای آن از آخر شهر مبدأ(البته در بلاد کبیره،ممکن است آخر محله باشد)
و انتهای آن آخرین نقطۀ فر د در آن شهر یا روستاست.(نطقۀ مد نظر)
#صافی_و_مکارم؛ ابتدا و انتها به ترتیب اول شهر مبدأ و اول شهر مقصد است.
🔸بلاد کبیره:(شهرهای بزرگ)
👈آیت الله خامنه ای:فرقی میان شهر های بزرگ و کوچک نیست البته به شرط معین نکردن محلهی خاصی
👈آیت الله مکارم: تفاوتى میان شهرهاى بزرگ و کوچک نیست مگر اینکه محله به عنوان یک شهر مستقل محسوب شود مثل شمیران و شهرری.
👈آیت الله سیستانی:معیار صدق عرفی است(اگر انتقال از یک سوی شهر به سوی دیگر،سفر بر آن صدق کند،محاسبه مسافت آخر محله سکنای شما است.)
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
امام باقر(ع) می فرمایند: مَلَكَانِ هَبَطَا مِنَ السَّمَاءِ فَالْتَقَيَا فِي الْهَوَاء
دو فرشته از آسمان به زمین فرود آمدند، در بین هوا به هم رسیدند،
فَقَالَ أَحَدُهُمَا لِصَاحِبِهِ فِيمَا هَبَطْت
یکی از آنها به دیگری گفت: برای چه فرود میآیی؟
قَالَ بَعَثَنِيَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى بَحْرِ آيِلٍ أَحْشُرُ سَمَكَةً إِلَى جَبَّارٍ مِنَ الْجَبَابِرَة ِاشْتَهَى عَلَيْهِ سَمَكَةً فِي ذَلِكَ الْبَحْرِ
گفت: خداوند عزّوجل مرا به طرف دریای اهل ایل فرستاده، تا ماهیای را صید نموده و به یکی از ستمکاران برسانم؛ چه آنکه وی از خداوند متعال ماهی این دریا را تقاضا و درخواست نموده است.
فَأَمَرَنِي أَنْ أَحْشُرَ إِلَى الصَّيَّادِ سَمَكَةَ الْبَحْرِ حَتَّى يَأْخُذَهَا لَهُ
از اینرو حق جلّ و اعلی مرا مامور ساخته، نزد صیّادی که ماهیهای آن دریا را صید میکند رفته، و او را به صید ماهی دریای مزبور ترغیب کنم
لِيَبْلُغَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الْكَافِرَ غَايَةَ مُنَاهُ فِي كُفْرِه
تا بدین ترتیب، حق عزّوجلّ آن ستمکار و کافر را به منتهای آرزویش برساند.
قَالَ الْآخَرُ لِصَاحِبِهِ فَفِيمَا بُعِثْتَ أَنْت
سپس او به رفیقش گفت: تو برای چه فرستاده شدی؟
َقَالَ بَعَثَنِيَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِي أَعْجَبَ مِنَ الَّذِي بَعَثَكَ فِيه
گفت: خداوند عزّوجل مرا برای امری عجیبتر از آنچه ترا به آن مبعوث نموده فرستاده است.
بَعَثَنِي إِلَى عَبْدِهِ الْمُؤْمِنِ الصَّائِمِ الْقَائِمِ الْمَعْرُوفِ دُعَاؤُهُ وَ صَوْمُهُ فِي السَّمَاء ِلِأُكْفِئَ قِدْرَهُ الَّتِي طَبَخَهَا لِإِفْطَارِه
من مامورم به سراغ بنده مؤمنش که روزهدار و قائم اللیل است و دعا و روزهاش در آسمان معروف و مشهور میباشد، بروم و ظرف غذایی را که وی پخته و برای افطارش آماده کرده واژگون نمایم.
لِيَبْلُغَ اللَّهُ فِي الْمُؤْمِنِ مِنَ الْغَايَةِ فِي اخْتِبَارِ إِيمَانِهِ.
تا بدین وسیله، آزمایش نهایی ایمان او صورت گرفته باشد.
علل الشرایع/ج2ص465
5⃣ بازگشت به سوی خدا
خداوند برای اینکه بندگانش را به در خانه اش آورد و به آنها محبت کند،گاه آنان را مبتلا به مشکلاتی می کند.
وَ مَا أَرْسَلْنَا فىِ قَرْيَةٍ مِّن نَّبىٍِّ إِلَّا أَخَذْنَا أَهْلَهَا بِالْبَأْسَاءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ(اعراف/94)
و ما در هيچ شهر و آبادى پيامبرى نفرستاديم مگر اينكه اهل آن را به ناراحتيها و خسارتها گرفتار ساختيم شايد
(به خود آيند، و به سوى خدا) بازگردند و تضرع كنند!
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🙏 کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇
در ایتا👇
@masjedfatemiye
✅فلسفه رنج(۱۰)
#احکام_مسافر(۱۰)
🤔آيا مىشود در ماه رمضان مسافرت كرد؟ حكم روزه چگونه است؟
👈 همه مراجع: مسافرت در ماه رمضان اشكال ندارد ولى اگر براى فرار از روزه باشد، مكروه است.
📚توضيحالمسائل مراجع، م 1715 و 1703
🤔كسى كه در ماه رمضان مسافرت كرده، آيا علاوه بر قضا، بايد كفّاره هم بدهد؟
👈 همه: خير، تنها قضاى روزهها واجب است و كفّاره ندارد ولى اگر قضاى روزهها را تا ماه رمضان سال بعد به تأخير اندازد، به جهت تأخير، بايد براى هر روز يك مد طعام كفّاره بدهد.
📚توضيح المسائل مراجع، م 1705 وحيد، توضيح المسائل، م 3171.
🤔آيا مسافر مىتواند روزه مستحبى بگيرد؟
👈 امام، خامنهاى و نورى: خير، گرفتن روزه مستحبى در سفر جايز نيست مگر در مدينه طيبه كه براى بر آورده شدن حاجت، مىتواند سه روز، روزه مستحبى بگيرد و لازم است روز چهار شنبه، پنج شنبه و جمعه را اختيار كند.(1)
👈 بهجت، صافى و فاضل: خير، گرفتن روزه مستحبى در سفر جايز نيست مگر در مدينه طيبه كه براى بر آورده شدن حاجت، مىتواند سه روز، روزه مستحبى بگيرد و بهتر است روز چهار شنبه، پنج شنبه و جمعه را اختيار كند.(2)
👈 تبريزى، سيستانى، مكارم و وحيد: خير، گرفتن روزه مستحبى در سفر جايز نيست مگر در مدينه طيبه كه براى بر آورده شدن حاجت، مىتواند سه روز، روزه مستحبى بگيرد و احتياط واجب آن است كه روز چهار شنبه، پنج شنبه و جمعه را اختيار كند.(3)
پىنوشت
(1) امام، نورى، تقليقات على العروة، ج 2، شرايط صحة الصوم، الخامس دفتر: خامنهاى.
(2) فاضل، تعليقات على العروة، ج 2، شرايط صحة الصوم، الخامس بهجت، وسيلة النجاة، ج 1، م 1141 صافى، توضيح المسائل مراجع، م 1718.
(3) تبريزى، سيستانى، وحيد، منهاج الصالحين، الصوم، م 1026 مكارم، تعليقات على العروة، شرايط صحة الصوم، الخامس.
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
🔸آیا درست است که خداوند با زور و بلا،مردم را به سمت خود می کشاند؟
👌در بسیاری از جاها بله
🔸"یکی از نعمتهای خدا این سنت الهی است که خدای متعال همزمان با ارسال پیامبران، بلاهایی را نازل میکرد که باعث توجه به خدای متعال شود و رفع آنها را او بخواهند و همین امر زمینه بیشتری برای پذیرش دعوت انبیا علیهمالسلام فراهم کند؛ از جمله دو آیه زیر:
وَلَقَدْ أَرْسَلنَآ إِلَى أُمَمٍ مِّن قَبْلِكَ فَأَخَذْنَاهُمْ بِالْبَأْسَاء وَالضَّرَّاء لَعَلَّهُمْ يَتَضَرَّعُونَ (انعام، 42)
وَمَا أَرْسَلْنَا فِي قَرْيَةٍ مِّن نَّبِيٍّ إِلاَّ أَخَذْنَا أَهْلَهَا بِالْبَأْسَاء وَالضَّرَّاء لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ (اعراف، 94)
توضیح آنکه: انسان در آغاز پیدایش همسطح حیوانات است ... و طبعاً گرایشهای حیوانی و علاقه به لذتهای مادی در او فعلیت دارد و ارضای آنها موجب دلبستگی بیشتر به آنها میشود و اغلب انسانها در معرض عواملی هستند که آنها را به حد حیوانیت تنزل میدهد... دلبستگی به دنیا و لذتهای آن گاهی به حدی میرسد که ادراکات فطری و عقلانی، حتی بیانات انبیا هم درست مورد توجه قرار نمیگیرد...این است که خداوند وقتی پیغمبری را میفرستد علاوه بر انذارها و تبشیرها هشدار عملی هم میدهد."
1398/12/15
https://mesbahyazdi.ir/node/7637
🔸تفاوت اجبار با اکراه
🔸اغلب افراد خوب به خاطر ترس از جهنم خوب شدند.
👈علي بن ابيطالب است که ميگويد:
الهي ما عَبَدْتُک طَمَعاً في جَنَّتِک وَ لا خَوْفاً مِنْ نارِک بَلْ وَجَدْتُک اهْلًا لِلْعِبادَةِ فَعَبَدْتُک «بحارالانوار، ج 41، ص 14»
👈در نهجالبلاغه انسانهای خوب به ۳ دسته تقسيم شده اند:
قَوْمٌ عَبَدُوا اللَّهَ رَغْبَةً فَتِلْک عِبادَةُ التُّجّارِ وَ قَوْمٌ عَبَدُوا اللَّهَ رَهْبَةً فَتِلْک عِبادَةُ الْعَبيدِ وَ قَوْمٌ عَبَدُوا اللَّهَ شُکراً فَتِلْک عِبادَةُ الْاحْرارِ.
گروهي براي احسانهاي خدا او را عبادت ميکنند، آنان بازرگاناناند. گروهي از ترس او را عبادت ميکنند، آنان بردگاناند. و گروهي از روي شکر عبادت ميکنند، اين گروه آزادگاناند.
🔸شهید مطهری:"ترس نمی گذارد بچه بدتر از این بشود."
👈آيا عامل ترس جزء عواملي است که بايد براي تربيت کودک يا تربيت اجتماع از آن استفاده کرد يا نه؟ جواب اين است: بله، ولي نه براي رشد دادن و پرورش استعدادها بلکه براي بازداشتن روح کودک يا روح بزرگسال در اجتماع از برخي طغيانها. يعني عامل ترس عامل فرونشاندن است؛ عامل رشد دادن و پرورش دادن استعدادهاي عالي نيست ولي عامل جلوگيري [از رشد] استعدادهاي پست و پايين و عامل جلوگيري از طغيانها هست.
📚تعلیم و تربیت در اسلام/ص۴۶
👈مثال شهید مطهری در آزادی معنوی اش در مورد کسی که به زور به او آمپول می زنند تا خوب شود.
🔸امام سجاد چوب علماء
🔸رانندگی ؛ ترمز و گاز(انذار و تبشیر)
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🙏 کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇
در ایتا👇
@masjedfatemiye
✅فلسفه رنج(۱۱)
#احکام_مسافر(۱۱)
🔸قصد ده روز؛
از اذان صبح روز اول تا غروب روز دهم است.
و اگر از بین روز شروع کند تا همان ساعت از روز یازدهم باید بماند.
🔸شرایط تحقق قصد اقامت ده روزه؛
1⃣ از محل اقامت خارج نشود.
#خامنه ای؛مسافری که از ابتدا قصد خروج از محل اقامت را نداشته باشد اگر سفری پیش آمد،اقامت به هم می خورد و مسافری که هنگام قصد اقامت،تصمیم به خارج شدن کمتر از مسافت شرعی به میزان بیشتر از 6 یا 7 ساعت در مجموع ده روز داشته باشد،قصد اقامت صحیح نیست.
#سیستانی؛اگر مدت رفت و آمد به اندازه ای باشد که در نظر عرف با اقامت ده روز منافات ندارد،نماز را تمام بخواند.
#صافی؛ مسافری که هنگام قصد اقامت،تصمیم به خارج شدن داشته باشد،قصد اقامت صحیح نیست.
#مکارم؛ کسانیکه قصد اقامت می کنند می توانند روزی یکی دو ساعت از محل اقامت،به کمتر از مسافت شرعیه مسافرت کند.
2⃣ محل اقامت بایستی یک مکان و محل باشد.
اگر قصد ده روز در دو محل که از نظر عرف دو مکان محسوب شود داشته باشد؛مثلاً(فاصلۀ دو محل بیش از سه یا چهار کیلومتر باشد. #مکارم) ده روز در نجف و کوفه بماند،باید نماز را شکسته بخواند.
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
🔸سختی فقیر نبودن و مال داشتن؛
👈امام جعفرصادق(علیهالسلام)»:
اَوحَی اللهُ عَزّوَجَلّ اِلی موسی(ع): یا موسی!...اِنَّ كَثَرةَ المالِ تُنسیِ الذُّنوبَ
خداوند متعال به موسی علیهالسلام وحی فرستاد:مال زیاد گناهان را از یاد انسان میبرد.
📚اصول كافی، ج ٤، ص ٢٥٦
👈مولی امیرالمؤمنین علیهالسلام»:
كَثَرةُ المالِ تُفسِدُ القُلوبَ و تَنشیءُ الذُّنوبَ.
مال زیاد، دلها را فاسد میكند و برگناهان انسان میافزاید. (فهرست غرر، ص ٣٧٦)
👈امام رضا(علیهالسلام)»:
اَوّلُ مَن یَدخُلُ النّارَ امیرٌ یَتَسلّطُ لَم یَعدِلْ وَ ذو ثَروَةٍ مِنَ المالِ لَمْ یُعطِ المالَ حَقَّهُ و فَقیرٌ فَخُورٌ.
این سه نفر نخستین کسانی هستند که (فردا) وارد جهنم میشوند: زمامدار جبّار ستمگر و صاحب مالی که وجوهات و حقوق خود را نمیپردازد و فقیر متکبر فخرفروش. (عیوناخبارالرضا(ع)، ج ١، ص ٢٨)
🔸وَلَوْلَا أَن يَكُونَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً لَّجَعَلْنَا لِمَن يَكْفُرُ بِالرَّحْمَٰنِ لِبُيُوتِهِمْ سُقُفًا مِّن فِضَّةٍ وَمَعَارِجَ عَلَيْهَا يَظْهَرُونَ
ـــــــــــــــ
«اگر خدای تعالی به کفّار دنیا را بدهد همه کافر می شوند»
و اگر همه مردم امّت واحدهاى نمىشدند (در كفر) ما براى كسانى كه به خداى رحمان كافر شدهاند، براى خانههايشان سقفهايى از نقره و نردبانهائى كه بر آن قصرها بالا روند، قرار مىداديم.
(سورة الزخرف، آیه ۳۳)
وَلِبُيُوتِهِمْ أَبْوَابًا وَسُرُرًا عَلَيْهَا يَتَّكِئُونَ
ـــــــــــــــ
و براى خانه هايشان درهائى و تختهائى كه بر آن تكيه كنند،
(سورة الزخرف، آیه ۳۴)
وَزُخْرُفًا ۚ وَإِن كُلُّ ذَٰلِكَ لَمَّا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۚ وَالْآخِرَةُ عِندَ رَبِّكَ لِلْمُتَّقِينَ
ـــــــــــــــ
و زيورهائى، و همه اينها نيست مگر بهره زندگى دنيا، ولى آخرت نزد پروردگارت براى متّقين است.
(سورة الزخرف، آیه ۳۵)
💥در حدیث پیامبر صلی الله علیه و آله نیز آمده است :لَو أنَّ الدُّنیا کانَت تَعدِلُ عِندَ اللّهِ عز و جل جَناحَ بَعُوضَهٍ ، ما سَقَی الکافِرَ ، وَ الفاجِرَ مِنها شَربَهً مِن ماءٍ ؛1168.
اگر نبود این که دنیا در نزد خدا برابر با بال پشه ای هم نیست ، هرگز در آن ، یک جرعه آب نیز به کافر و فاجر نمی نوشاند!
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🙏 کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇
در ایتا👇
@masjedfatemiye
✅فلسفه رنج(۱۲)
#احکام_مسافر(۱۲)
احکام سفر شغلی و کثیر السفری(۱)
1. برخی فقهاء فقط سفر شغلی(شغلش سفر باشد مثل راننده یا شغلش در سفر باشد مثل کارمندان) را قبول دارند(خامنه ای و صافی)
اما برخی از مراجع کثیر السفر را هم قبول دارند(سیستانی و مکارم)؛مثل زیارت،معالجۀ بیماری،تفریح
👈دانشجویان...
👈آموزش ضمن خدمت
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
🔸بیان روایتی به مناسبت ولادت امام حسن مجتبی(ع)👇👇👇
🔸امام حسن عليه السلام: لَوْ اَنَّ النّاسَ سَمِعوا قَوْلَ اللّه ِ عَزَّوَجَلَّ وَ رَسولِهِ لاََعْطَتْهُمُ السَّماءُقَطْرَها وَ الاَْرْضُ بَرَكَـتَها وَ لَمَا اخْتَلَفَ فى هذِهِ الاُْمَّةِ سَيْفانِ وَ لاََكَلوها خَضْراءَخَضِرَةً اِلى يَوْمِ القيامَةِ؛
اگر مردم سخن خدا و پيامبرش را مى شنيدند، آسمان بارانش را و زمين بركتش را به آنان مى بخشيد و هرگز در اين امّت، اختلاف و زدوخورد پيش نمى آمد و همه از نعمت سر سبز دنيا تا روز قيامت، برخوردار مى شدند.
[امالى طوسى، ص 566، ح 1174]
🔸امام حسن مجتبی(ع) راهکار ریشه ای رفع رنج ها و سختی ها را در این روایت بیان میکنند.
این اطاعت از فرمایشات خدا و رسول خدا،هدف اصلی خلقت این دنیاست که اگر همه مردم در این راه باشند،رنج ها ریشه کن خواهند شد.
و این اتفاق نمی افتد جز در زمان ظهور حضرت حجت که همه به فرمانهای خدا و رسول گوش میدهند و اگر کسی هم خواست دشمنی کند،دشمنی اش را در دلش پنهان نگه میدارد و بروز و ظهوری ندارد.
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🙏 کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇
در ایتا👇
@masjedfatemiye
✅فلسفه رنج(۱۳)
#احکام_مسافر(۱۳)
احکام سفر شغلی و کثیر السفری(۲)
🔸انواع کثیر السفر؛
1. شغلی
2. غیر شغلی
💥آیت الله مکارم و سیستانی،هر دو را قبول دارند برای تمام خواندن نماز.
👈آیات عظام خامنه ای و شبیری زنجانی؛ هفته ای یک روز هم کافیه
👈آیات عظام مکارم و سیستانی و وحید؛ هفته ای 3 روز باید باشد.
👈 10 روز در یکجا نمانند.
👈استمرار در سفر هم مهم است که در جلسات بعدی نظر تک نم مراجع بیان خواهد شد.
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
🔸شبهه؛
💠یک شبههای دربارۀ رنج هست که میگویند: «چرا بعضیها آسودهتر از ما هستند؟! چرا زندگیِ عدهای سختتر است؟!» این تصور اشتباه است، چون همه به یک میزان رنج میکشند؛ یعنی خدا همه را مساوی رنج داده است.
💠علی(ع): «الْمَصَائِبُ بِالسَّوِيَّةِ مَقْسُومَةٌ بَيْنَ الْبَرِيَّةِ» (تحفالعقول/۲۱۴) یعنی رنج و مصیبت بهصورت مساوی بین مردم تقسیم شده است نه بهصورت «عادلانه» که بگوییم: هر کسی بر اساس شایستگی خود رنج ببیند! همۀ انسانها در رنج، با هم مساوی هستند و این به خوبیِ و بدیِ انسانها هم ربطی ندارد! خدا در این زمینه، هیچ تفاوت و تبعیضی بین انسانها قائل نشده است.
💠آیتالله بهجت(ره) دربارۀ روایت فوق میفرماید:"فقرا در کمبودها و فقر و ناداری باید صبر و شکیبایی داشته باشند و بدانند که آنها هم از نعمتهای دیگری برخوردارند که اغنیا برخوردار نیستند. ثروتمندان بلاها و ابتلائات و گرفتاریهایی دارند که مستضعفان و محرومان ندارند."(درمحضر بهجت/۶۸)
💥روایت:اصلاح برخی با فقر است و برخی با ثروت.
👈نوع رنج ها با هم متفاوت اند.
💠قرآن میفرماید: اگر میخواستیم، کاری میکردیم که کافران خوش بگذرانند و به آنها خانههای با سقف نقرهای میدادیم (زخرف/۳۳) ولی مردم نمیتوانند این را تحمل کنند، لذا خدا لطف کرده و به همه، مساوی رنج داده است و اِلا ایمانی برای ما باقی نمیماند! تقسیم مساوی مصائب بین مردم باعث میشود آدم راحتتر مصائبش را بپذیرد.
💥مثال موتور سوار و ماشین مدل بالا...
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🙏 کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇
در ایتا👇
@masjedfatemiye
✅فلسفه رنج(۱۴)
#احکام_مسافر(۱۴)
احکام سفر شغلی و کثیر السفری(۳)
🔸شرایط سفر شغلی؛(آیت الله خامنهای)
الف: قصد انجام سفر شغلی
ب: شروع سفر شغلی
ج: قصد استمرار انجام سفر شغلی
🔸معیار سفری که نمازش کامل است؛
#خامنه ای؛ حداقل سه ماه سفر شغلی داشته+ ده روز استقرار در جایی نباشد.
#صافی؛ حداقل هر ده روز یک سفر شغلی + حداقل سه ماه در سال(سفر اول بعد از ده روز اقامت در یک جا، نماز شکسته)
💥تفاوت نظر این دو مرجع این است که آیت الله صافی سفر اول که شروع کننده است را نماز را شکسته میداند و نمی توان روزه گرفت؛بخلاف رهبری می فرماید از سفر اول نماز کامل و روزه صحیح است.
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
��علل تفاوتها میان انسانها؛
إِنَّمَا فَرَّقَ بَيْنَهُمْ مَبَادِئُ طِينِهِمْ وَ ذَلِكَ أَنَّهُمْ كَانُوا فِلْقَةً مِنْ سَبَخِ أَرْضٍ وَ عَذْبِهَا وَ حَزْنِ تُرْبَةٍ وَ سَهْلِهَا فَهُمْ عَلَى حَسَبِ قُرْبِ أَرْضِهِمْ يَتَقَارَبُونَ وَ عَلَى قَدْرِ اخْتِلَافِهَا يَتَفَاوَتُونَ
مبادى سرشتشان بين آنان تفاوت به وجود آورده، و اين به خاطر آن است كه قطعهاى بودند از زمين شور و شيرين، و درشت و نرم. پس اينان بر اساس نزديك بودن زمينشان به هم نزديكند، و به اندازه اختلاف خاكشان با هم متفاوتند.
فَتَامُّ الرُّوَاءِ نَاقِصُ الْعَقْلِ
يكى را صورتى زيبا ولى عقل كم،
وَ مَادُّ الْقَامَةِ قَصِيرُ الْهِمَّةِ
يكى را قامتى بلند و همّتى كوتاه،
وَ زَاكِي الْعَمَلِ قَبِيحُ الْمَنْظَرِ
يكى را عملى پاك و صورتى زشت،
وَ قَرِيبُ الْقَعْرِ بَعِيدُ السَّبْرِ
يكى را قامتى كوتاه و عقلى دور انديش،
وَ مَعْرُوفُ الضَّرِيبَةِ مُنْكَرُ الْجَلِيبَةِ
يكى را طبيعتى نيكو ولى خصلتى ناباب،
وَ تَائِهُ الْقَلْبِ مُتَفَرِّقُ اللُّبِّ
يكى را دلى سرگشته و عقلى پريشان،
وَ طَلِيقُ اللِّسَانِ حَدِيدُ الْجَنَانِ.(خطبۀ 234)
و يكى را زبانى گويا و دلى تيز و دانا عنايت فرمود.
🔸لغات مشکل؛
الرُّوَاء: زيبايى منظر.
مَادَّ الْقَامَة: بلند قامت.
قَرِيبُ الْقَعْر: كم عمق، مقصود در اينجا انسانهاى كوتاه قد است.
الضَرِيبَة: طبيعت، نهاد، سرشت.
الْجَلِيبَة: آنچه كه انسان على رغم طبع خود انجام مى دهد.
🔸چرا خداوند رنج ها را مساوی تقسیم کرده است؟
پاسخ: زیرا مصیبتها هدیه های الهی هستند(المَصائِبُ مِنَحٌ مِنَ اللّه) که موجب بیداری از خواب غفلت و بازگشت به سوی خدا میشوند.
حال اگر خداوند به یکی کمتر هدیه بدهد و به یکی بیشتر،این با عدالت خداوند ناسازگار است.
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🙏 کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇
در ایتا👇
@masjedfatemiye