eitaa logo
مسجد فاطمیه کرهرود
87 دنبال‌کننده
229 عکس
36 ویدیو
2 فایل
🌷به اطلاع همه نمازگزاران مسجد می‌رساند،پاسخ سوالات شرعی خود را می توانید از طریق ارسال پیام به شخصی امام جماعت،دریافت نمایید. @Harimevelayaat 🙏‏ کانال مسجد فاطمیه کرهرود اراک👇👇👇 @masjedfatemiye https://chat.whatsapp.com/J2tnNyOJfqFK7eRSsG1lKY
مشاهده در ایتا
دانلود
✅جلسه ۷۱ تفسیر یکشنبه ها ۱۴۰۳/۷/۲۲ ◀️شیوه های (۵۴) غیر مستقیم سخن گفتن(۷) 1⃣سخن و محتوای زیبا را در ظرف و قالب زیبا بیان کن. 2⃣آسان و ساده بیان کردن. 3⃣ . 4⃣عدم بی طرفی 5⃣تکرار مطالب 6⃣تدریجی بودن 7⃣بیان محکم و متشابه(۲۰) 8⃣غیر مستقیم سخن گفتن 🔸مصادیق روش غیر مستقیم برخی از شیوه‌های روش غیر‌مستقیم پیام رسانی و تربیت به شکل غیر مستقیم به چند صورت است که بدان می پردازیم. 1⃣ ابهام. گاهی لازم است مربی، برای انتقال پیام تربیتی و اصلاحی خود، صاحبان یک صفت یا کار زشت را که در مجلس او حضور دارند به صورت مبهم ذکر کند و نامی از کسی به میان نیاورد مثل اینکه بگوید: «برخی از مردم دارای فلان صفت زشت اند و آنان چه بدمردمی اند ...» و سپس در تقبیح آن صفت و یا کار ناشایسته با آنها سخن بگوید. و یا اینکه در حضور آنان دارندگان صفت متضاد با آنها را تحسین و تمجید کند مثلاً بگوید: «... بعضی افراد یا گروهها دارای چنین ویژگی هستند و خوشا به حال آنان ...». از خصوصیات این صورت این است که شنونده برکنار از تأثیرات و نفوذ شخصیتها و جمعیتهای خاص در قضاوت خود، آزادانه در باره زشتی و یا خوبی یک رفتار خاص به داوری می نشیند و نگاه خود را تنها به خود عمل معطوف می دارد و نسبت به وجود یا عدم آن در خود، به درستی می اندیشد. در سیره رسول خدا(ص) آمده است: «هر گاه از کسی کاری که در نظر آن حضرت ناخوش آیند بود صادر می شد نمی گفت چرا فلان شخص این کار را کرده است بلکه می فرمود: چه شده است گروههایی از مردم را که این گونه عمل می کنند و این چنین می گویند. بدین صورت آن حضرت از آن کار نهی می کرد بی آنکه نامی از کننده آن عمل به میان آورد.» 📚کحل البصر فی سیرة سیدالبشر، محدث قمی، انتشارات الرسول المصطفی، ص66 💠برخی از موارد استفاده از شیوۀ غیر مستقیم: 1⃣ در جایی که مخاطب جایگاه بالاتری دارد(سن و...) وضوي امام حسين (ع) براي پيرمرد. بحار، ج 43، ص 319. 2⃣ جایی که مخاطب عاقل است و با اشاره و کنایه متوجه می شود. روایت بشر حافی و امام کاظم(ع) 3⃣بی منطقی که حرف زدن با او فایده‌ای ندارد؛ خاموش کردن چراغ امیرالمومنین(ع) كشفى حنفى و دیگران روایت كرده‌اند كه: شبى امیرالمؤمنین علیه السّلام بر بیت‌المال داخل ‌شد تا تقسیم آنها را در دفتر حساب بنویسد. در این هنگام طلحه و زبیر وارد شدند. على علیه السّلام چراغى كه مقابلش بود خاموش كرد و فرمود چراغ دیگرى را از خانه‌اش بیاورند. آنها سؤال كردند میان دو چراغ، چه فرقى است؟ فرمودند: روغن این چراغ از بیت‌المال ‌است، در روشنى آن نشستن و با شما در غیر بیت‌المال سخن گفتن، درست نیست. 👈اینگونه افراد در جامعه ما کم نیستند؛افرادی که اصلا گوش شنیدن ندارند و چه بسا به خاطر طبیعت رسانه‌های ساندویچی آنها دیگر حوصله شنیدن ندارند. تنها راه نه بلکه شاهراه اصلی هدایت افراد زمان ما،استفاده از نمادها و تصاویر و زبان بدن است. ما باید با ساده‌ترین و در دسترس‌ترین راه‌ها نظرات خودمان را به مخاطب برسانیم. لازم نیست فقط به فکر توضیح مفصل و منطقی و مستدل باشیم بلکه با روش‌های غیر مستقیم می‌توانیم مخاطب را هدایت کنیم که تعداد افراد حق‌گرا و حق‌طلب،کم نیستند. این باعث تزریق شجاعت برای مومنین ضعیف خجالتی می‌شود. لباس و پوشش خوراک و تغذیه مراسمات و مهمانی‌ها گفت ‌و کلام و شوخی‌ها تفریحات و نشاط‌ها مسافرت‌ها و زیارت‌ها(حضرت معصومه) خلاصه در یک کلام باید از خودمان تصویر یک مومن خوش‌روی اهل‌نشاط منطقی‌ای بسازیم که در عین حالی که با مشکلات خود مبارزه می‌کنیم،خم به ابرو نیاورده و ناامید نمی‌شویم و تن به ذلت نمی‌دهیم. •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🙏‏ کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇 در ایتا👇 @masjedfatemiye
✅جلسه ۷۲ تفسیر یکشنبه ها ۱۴۰۳/۷/۲۹ ◀️شیوه های (۵۵) غیر مستقیم سخن گفتن(۸) 1⃣سخن و محتوای زیبا را در ظرف و قالب زیبا بیان کن. 2⃣آسان و ساده بیان کردن. 3⃣ . 4⃣عدم بی طرفی 5⃣تکرار مطالب 6⃣تدریجی بودن 7⃣بیان محکم و متشابه(۲۰) 8⃣غیر مستقیم سخن گفتن 🔸در تاریخ می خوانیم: حضرت علی علیه السلام با یک مسیحی همسفر شدند. به دو راهی رسیدند و هر یک باید از راهی می رفت؛ اما حضرت علی علیه السلام در مسیر مسیحی حرکت کرد. مسیحی از او پرسید: راه شما آن جاده است. امام فرمود: می دانم! لکن اسلام سفارش کرده است که هرگاه دو نفر همسفر شدند، نسبت به یکدیگر حقی پیدا می کنند و من خواستم مقداری شما را بدرقه کنم. مسیحی به خاطر این برخورد حضرت، مسلمان شد. 📚بحارالانوار، ج71، ص157 🔸«ابْن أَبی یعْفُور» از امام صادق علیه السّلام نقل می کند که فرمود: «کونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَیرِ أَلْسِنَتِکمْ لِیرَوْا مِنْکمُ الْوَرَعَ وَ الِاجْتِهَادَ وَ الصَّلَاةَ وَ الْخَیرَ فَإِنَّ ذَلِک دَاعِیةٌ» 📚الکافی (ط - الإسلامیة)، ج 2، ص78 با غیر زبان خویش مردم را (به کیش و مذهب خود) دعوت کنید، مردم باید ورع و کوشش و نماز و خیر شما را ببینند، این ها خود دعوت کننده باشند. 🔸حجت الاسلام والمسلمین قرائتی نیز می فرماید: (این که با عمل خودتان مردم دعوت کنید یعنی:) 👈برای مثال اگر پدر یا معلم در کوچه پوست خیاری دید و با نوک پا آن را کنار زد تا کسی به زمین نخورد، شاگردان با دیدن این حرکت، از آن به بعد پوست خیار در کوچه و خیابان نمی اندازند. یا اگر مدیر اداره هنگام ورود چراغ های اضافی را خاموش کند، سایر کارمندان تکلیف خود را می فهمند. همچنین اگر مسؤولان مملکتی در صف اول نماز جمعه و جماعات باشند، نمازخانه ها و مساجد پر می شود. ❌و بر عکس، اگر چهره های سرشناس خلافی انجام دهند، راه گناه را به روی دیگران باز می کنند. 👈قرآن به زنان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم که از موقعیت اجتماعی و مذهبی بالایی برخوردارند، می فرماید: ای زنان پیامبر! حساب شما از سایر زنان جداست. اگر هر یک از شما خلافی انجام دهد، دو برابر دیگران کیفر خواهد دید. «یا نِسآءَ النَّبِّىِ مَنْ یَأْتِ مِنْکُنَّ بِفاحِشَةٍ مُبَیّنَةٍ یُضاعَفْ لَهَا الْعَذابُ ضِعْفَیْنِ.» (احزاب/30). 👈در حدیث می خوانیم: هفتاد گناه از جاهل بخشیده می شود، قبل از آن که یک گناه از عالم بخشیده شود[*]؛ چون عالم با گناه خود، راه را برای دیگران آسان می کند. [*]امام صادق علیه‌السلام به‌حفص بن غیاث فرمود:"یُغْفَرُ لِلْجَاهِلِ سَبْعُونَ ذَنْباً قَبْلَ أَنْ یُغْفَرَ لِلْعَالِمِ ذَنْبٌ وَاحِدٌ." اى حفص هفتاد گناه جاهل آمرزیده شود پیش از آن‌که یک گناه عالم آمرزیده شود. 📚الکافی (ط - الإسلامیة)، ج1، ص47. 🔸امام صادق علیه السلام به شیعیانی که در میان اهل سنت زندگی می کردند، سفارش فرمود: در نمازهای آنان شرکت کنید! مریضان آنان را عیادت کنید! جنازه های آنان را تشیع کنید! و در هر کار خوبی، شما پیشگام باشید. "صَلُّوا فِی عَشَائِرِهِمْ وَ عُودُوا مَرْضَاهُمْ وَ اشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ وَ لَا يَسْبِقُونَکُمْ إِلَى شَيْ ءٍ مِنَ الْخَیْرِ فَأَنْتُمْ أَوْلَى بِه" در میان عشایر آن‌ها نماز بخوانید (به‌نماز جماعت عامه حاضر شوید) و از بیمارانشان عیادت کنید و بر جنازه‌ی آن‌ها حاضر شوید، مبادا آن‌ها در هیچ خیرى از شما پیشى گیرند که شما نسبت به‌خیر از آن‌ها سزاوارترید. 📚الکافی (ط - الإسلامیة) ج 2، ص219. 👈مسئله وحدت شیعه و سنی فقط با حرف که نمی‌شود بلکه ما عملا با حمایتمان از فلسطین، داریم به ۱ میلیارد و نیم مسلمان اهل سنت داریم وحدت را می‌فهمانیم. •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🙏‏ کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇 در ایتا👇 @masjedfatemiye
✅جلسه ۷۳ تفسیر یکشنبه ها ۱۴۰۳/۸/۶ ◀️شیوه های (۵۶) غیر مستقیم سخن گفتن(۹) 1⃣سخن و محتوای زیبا را در ظرف و قالب زیبا بیان کن. 2⃣آسان و ساده بیان کردن. 3⃣ . 4⃣عدم بی طرفی 5⃣تکرار مطالب 6⃣تدریجی بودن 7⃣بیان محکم و متشابه(۲۰) 8⃣غیر مستقیم سخن گفتن 🔸قرآن راه است. 🔸امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند: "أَنْزَلَ عَلَيْهِ الْكِتَابَ نُوراً لَا تُطْفَأُ مَصَابِيحُهُ وَ سِرَاجاً لَا يَخْبُو تَوَقُّدُهُ وَ بَحْراً لَا يُدْرَكُ قَعْرُهُ وَ مِنْهَاجاً لَا يُضِلُّ نَهْجُهُ" 📚خطبه ۱۹۸ نهج البلاغه قرآن را بر او نازل كرد،نورى كه چراغهايش خاموش نشود. چراغى كه فروزندگيش كاستى نيابد، دريايى كه ژرفايش دانسته نگردد و راهى كه رونده اش را گمراه نكند. 👈قرآن راه و روش و برنامه است. درست زندگی‌کردن است. 👈هر چیزی که در هدایت و سعادت و خوشبختی انسان تاثیر دارد، در قرآن هست. 👈قرآن راهی است که گمراهی در ان نیست؛ 🤔خب چه راهی است که انسان را گمراه نمی‌کند؟ 👌راهی که به اندازه کافی تابلوی راهنمایی داشته باشد، انسان را گمراه نمی‌کند. 💥پس همه چیز در قرآن هست: "لا رطب و لا یابس الا فی کتاب مبین" پس چرا ما بسیاری از احکام دینی در رساله‌های مراجع تقلید داریم ولی در قرآن نیست. ما ۵۰۰ تا آیه احکام داریم اما فروعات مسئله نماز حدود ۲۰۰۰ مسئله است. پاسخ این است که قرآن یا خودش توضیح داده و یا آدرس داده که از چه کسی بپرسی. قرآن می‌گوید: «وَ ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا»(حشر/۷) هر چه پیامبر اعظم(ص) می‌گوید، بگیرید و به آن گوش دهید قرآن می‌فرماید: «مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ»(نساء/۸۰) هرکس سنت پیغمبر(ص) را گوش بدهد مثل این است که به قرآن عمل کرده است. 2⃣زبان هنر: مهم‌ترین ویژگی یک هنرمند،خلاقیت ذهنی اوست. هنرمند با دید زیبا‌نگری به همه چیز می‌نگرد و آنرا بصورت غیرمستقیم به مردم منتقل می‌کند. یک هنرمند واقعی با روان انسان آشنایی کامل دارد و می‌داند برای انسان چه چیزهایی زیباست و چه چیزهایی زشت؛به همین خاطر یک هنرمند یک روان‌شناس و جامعه شناس واقعی نیز هست. 👈تغییر زاویه دید؛ مثل انیمیشن فیل شاه که داستان اصحاب فیل را از نگاه یک فیل به نمایش می‌گزارد. مثل مختارنامه که داستان کربلا و امام حسین(ع) را از نگاه مختار بیان می‌کند. 🔸قرآن هم از این شیوه استفاده کرده است؛مثلا در قضیه زنده به گور کردن دختران توسط برخی از اعراب جاهلی،خداوند به جای سوال از آنها،از دختران زنده به گور شده سوال می‌کند. وَإِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ*بِأَيِّ ذَنبٍ قُتِلَتْ ـــــــــــــــ پرسند چو زان دخترك زنده به‌گور: به كدامين گناه كشته شده است؟ (سورة التكوير، آیه ۸ و ۹) (این کار احساسات انسان را بر‌می‌انگیزد) این دقیقا همان شیوه روضه‌خوانی است که از زبان کس دیگری مصیبت را بیان می‌کنیم. یا مثلا خداوند به جای بازخواست کردن مسیحیان _ که حضرت عیسی و مادرش را خدا می‌پندارند،_ از خود حضرت عیسی سوال می‌کند. وَإِذْ قَالَ اللهُ يَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ أَأَنتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِي وَأُمِّيَ إِلَٰهَيْنِ مِن دُونِ اللهِ ۖ قَالَ سُبْحَانَكَ مَا يَكُونُ لِي أَنْ أَقُولَ مَا لَيْسَ لِي بِحَقٍّ ۚ إِن كُنتُ قُلْتُهُ فَقَدْ عَلِمْتَهُ ۚ تَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِي وَلَا أَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِكَ ۚ إِنَّكَ أَنتَ عَلَّامُ الْغُيُوبِ ـــــــــــــــ و [ياد كن‌] هنگامى را كه خدا فرمود: «اى عيسى پسر مريم، آيا تو به مردم گفتى: من و مادرم را همچون دو خدا به جاى خداوند بپرستيد؟» گفت: «منزهى تو، مرا نزيبد كه [در باره خويشتن‌] چيزى را كه حق من نيست بگويم. اگر آن را گفته بودم قطعاً آن را مى‌دانستى. آنچه در نفس من است تو مى‌دانى؛ و آنچه در ذات توست من نمى‌دانم، چرا كه تو خود، داناى رازهاى نهانى. (سورة المائدة، آیه ۱۱۶) •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🙏‏ کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇 در ایتا👇 @masjedfatemiye
✅جلسه ۷۴ تفسیر یکشنبه ها ۱۴۰۳/۸/۶ ◀️شیوه های (۵۷) غیر مستقیم سخن گفتن(۱۰) 1⃣سخن و محتوای زیبا را در ظرف و قالب زیبا بیان کن. 2⃣آسان و ساده بیان کردن. 3⃣ . 4⃣عدم بی طرفی 5⃣تکرار مطالب 6⃣تدریجی بودن 7⃣بیان محکم و متشابه(۲۰) 8⃣غیر مستقیم سخن گفتن 🔸سخنان دوزخیان: 1⃣با خدا: الف) "رَبَّنا اَخْرِجْنا مِنْها"(مومنون/۱۰۶_۱۰۸) ب) "هَلْ اِلی‌ خُرُوجٍ مِنْ سَبِیلٍ"(غافر/۱۱) ج) "رَبَّنا اَخْرِجْنا نَعْمَلْ صالِحاً غَیرَ الَّذِی کنَّا نَعْمَل‌"(فاطر/۳۷)  خدایا! ما را از جهنم خارج کن تا عمل صالح انجام دهیم غیر از آنچه که در گذشته انجام داده‌ بودیم‌.» 2⃣با بهشتیان: وَنَادَىٰ أَصْحَابُ النَّارِ أَصْحَابَ الْجَنَّةِ أَنْ أَفِيضُوا عَلَيْنَا مِنَ الْمَاءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَكُمُ اللهُ ۚ قَالُوا إِنَّ اللهَ حَرَّمَهُمَا عَلَى الْكَافِرِينَ ـــــــــــــــ و دوزخيان، بهشتيان را آواز مى‌دهند كه: «از آن آب يا از آنچه خدا روزىِ شما كرده، بر ما فرو ريزيد.» مى‌گويند: «خدا آنها را بر كافران حرام كرده است.» (سورة الاعراف، آیه ۵۰) الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَهْوًا وَلَعِبًا وَغَرَّتْهُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا ۚ فَالْيَوْمَ نَنسَاهُمْ كَمَا نَسُوا لِقَاءَ يَوْمِهِمْ هَٰذَا وَمَا كَانُوا بِآيَاتِنَا يَجْحَدُونَ ـــــــــــــــ همانان كه دين خود را سرگرمى و بازى پنداشتند، و زندگى دنيا مغرورشان كرد. پس همان گونه كه آنان ديدار امروز خود را از ياد بردند، و آيات ما را انكار مى‌كردند، ما [هم‌] امروز آنان را از ياد مى‌بريم. (سورة الاعراف، آیه ۵۱) 🌼🌼🌼 اهل جهنم علّت دوزخی شدن خود را برای بهشتیان این‌گونه بیان می‌کنند: «قالُوا لَمْ نَک مِنَ الْمُصَلِّینَ، وَ لَمْ نَک نُطْعِمُ الْمِسْکینَ، وَ کنَّا نخوض مَعَ الْخائِضِینَ، وَ کنَّا نُکذِّبُ بِیوْمِ الدِّینِ؛(مدثر/۴۳_۴۶)  می‌گویند: ما از نمازگزاران نبودیم، و مستمندان را اطعام نمی‌کردیم، و پیوسته با اهل باطل هم‌نشین و هم‌صدا بودیم، و همواره روز جزا را انکار می‌کردیم‌.» 3⃣با یکدیگر: الف) "کلَّمَا دَخَلَتْ اُمَّةٌ لَّعَنَتْ اُخْتَهَا"(اعراف/۳۸) زمان که گروهی وارد [دوزخ‌] می‌شوند، گروه دیگر را لعن می‌کنند. ب)برخی از دوزخیان، دیگران را عامل گمراهی خود دانسته و از آنان می‌خواهند که قبول مسئولیت کرده و بخشی از عذاب آنان را متقبل شوند.(غافر/۴۷) ج) در همین راستا به آنان می‌گویند: «بَلْ اَنْتُمْ لا مَرْحَباً بِکمْ اَنْتُمْ قَدَّمْتُمُوهُ لَنا فَبِئْسَ الْقَرارُ؛(ص/۶۰)  درود بر شما مباد! این عذاب را شما برای ما فراهم ساختید! این‌جا چه بد جایگاهی است!». د) سپس از خدا می‌خواهند «رَبَّنا مَنْ قَدَّمَ لَنا هذا فَزِدْهُ عَذاباً ضِعْفاً فِی النَّار؛(ص/۶۱)  پروردگارا! هر کس این عذاب را برای ما فراهم ساخته، او را دچار عذابی چند برابر کن.» 4⃣فرشتگان موکل جهنم: اهل دوزخ از ماموران جهنّم، جهت شفاعت در نزد پروردگار کمک می‌طلبند: «وَ قالَ الَّذِینَ فِی النَّارِ لِخَزَنَةِ جَهَنَّمَ ادْعُوا رَبَّکمْ یخَفِّفْ عَنَّا یوْماً مِنَ الْعَذاب‌»؛(غافر/۴۹)  و همچنین از فرشتگان می‌خواهند تا واسطه شوند که خداوند آنان را بمیراند و از این وضعیت خلاص شوند: «وَ نادَوْا یا مالِک لِیقْضِ عَلَینا رَبُّک قالَ اِنَّکمْ ماکثُونَ؛(زخرف/۷۷)  آنها فریاد می‌کشند‌ای مالک (فرشته نگهبان دوزخ)! آرزو داریم پروردگارت ما را بمیراند (تا آسوده شویم!) او در پاسخ می‌گوید: شما در این‌جا ماندنی هستید.» 5⃣با شیطان ابراهیم/۲۲ 6⃣با خودشان "یا لَیتَنَا اَطَعْنَا اللَّهَ وَ اَطَعْنَا الرَّسُولَا"(احزاب/۶۶) ای کاش، خدا را اطاعت کرده و از پیامبر فرمان برده بودیم "یا لَیتَنا نُرَدُّ وَ لا نُکذِّبَ بِآیاتِ رَبِّنا وَ نَکونَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ"(انعام/۲۷) ای کاش (بار دیگر، به دنیا) بازگردانده می‌شدیم، و آیات پروردگارمان را تکذیب نمی‌کردیم، و از مؤمنان می‌بودیم‌ 🔸چرا خداوند سخنان جهنمیان را در قرآن بیان می‌کند؟ پاسخ کوتاه: برای افزایش جذابیت و تاثیرگذاری بر مخاطب پاسخ مفصل: فواید بیان سخن جهنمیان: ۱. اثبات و توصیف علم خداوند نسبت به الف) آینده ب) نهان‌ها و ناظر بودن خداوند(خداوند به ته جهنم و گفتگوی آنها آگاه است.) ۲. اثبات و توصیف حق بودن قیامت و اینکه جهنم واقعی است نه شوخی. کاربرد زیر متن: خداوند به جای اینکه فقط مستقیم بگوید که "من به آینده علم دارم" و "قیامت حق است." گفتگوی بهشتیان و جهنمیان را بیان می‌کند و نظر جهنمیان درباره جهمنی شدنشان را بیان می‌کند. 👈موضوعات غیر مستقیم را می‌توان از "قل" های قرآن پیدا کرد. در مقابل عبارت"یا ایها الذین آمنوا" که مستقیم است. •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🙏‏ کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇 در ایتا👇 @masjedfatemiye
✅جلسه ۷۵ تفسیر یکشنبه‌ها ۱۴۰۳/۱۰/۲ 💠ضرورت آشنایی با قرآن: 1⃣آشنایی با زبان قرآن 👈قانون اساسی اصل شانزدهم قانون اساسی بدین قرار شکل گرفت: «از آنجا که زبان قرآن و علوم و معارف اسلامی، عربی است و ادبیات فارسی کاملا با آن آمیخته است، این زبان باید پس از دوره ابتدائی تا پایان دوره متوسطه در همه کلاسها و در همه رشته ها تدریس شود» 👈فلسفه آشنایی با زبان عربی مقدمه واجب، واجب است. 💥انواع آموزش عربی: الف) اجتهادی ب) مکالمه ج) مقدمه فهم ادعیه و آیات و روایات 2⃣ قرآن ثقل اکبر است و همانطپر که برای ثقل اصغر جلساتی گرفته می‌شود،جلسات قرآنی هم بایستی گرفته شود. 3⃣ما محتاج قرآنیم 👈کلام رهبری از نهج البلاغه: "در کلام امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) ــ که شاگرد برجسته‌ی قرآن و پیامبر اعظم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) ‌است ــ تعبیرات بلندی در نهج‌البلاغه درباره‌ی قرآن وجود دارد. رَبیعُ القُلوب؛ بهار دلها است؛ همچنان که در بهار، عالم ‌زنده میشود، زمین زنده میشود، قرآن دلها را زنده میکند و از دل‌مردگی، افسردگی و عقب‌رفت نجات میدهد؛ رَبیعُ القُلوبِ؛ ‌شِفاءُ الصُّدور؛(خطبه۱۱۰) فیهِ عِلمَ ما یَأتی؛ دَواءَ دَائِکُم‌ وَ نَظمَ ما بَینَکُم‌.(خطبه ۱۵۸) اینها تعبیرات نهج‌البلاغه درباره‌ی قرآن است؛ یعنی ‌معارفِ تمام‌نشدنیِ مورد نیاز بشر، در قرآن موجود است؛ چه معارفی که مورد نیاز بشر به عنوان فرد است، چه معارفی که ‌مورد نیاز بشر به عنوان جامعه‌ی بشری است. این عبارت «عِلمَ ما یَأتی» که از نهج‌البلاغه خواندیم، یعنی برآورنده‌ی ‌نیازهای همه‌ی بشر و همه‌ی آینده؛ عِلمَ ما یَأتی. در تمام ادواری که بشر در این کره‌ی خاکی زندگی میکند، قرآن نیازهای ‌او را تأمین میکند و پاسخ میدهد؛ «عِلمَ ما یَأتی» یعنی این. دوای دردهای بزرگ جوامع بشری است. وَ نَظمَ ما بَینَکُم؛ نظام ‌اجتماعی، ارتباطات بشری، ارتباطات جوامع، اینها همه در قرآن است. قرآن را بشناسیم." ‌۱۴۰۲/۱۲/۰۳ •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🙏‏ کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇 در ایتا👇 @masjedfatemiye
جلسه ۷۶ تفسیر قرآن.mp3
11.12M
✅جلسه ۷۶ تفسیر یکشنبه‌ها ۱۴۰۳/۱۰/۹ 💠فواید بحث از شیوه تبیین و تبلیغ دین از نگاه قرآن: 1⃣تفسیر موضوعی قرآن الف) تفسیر موضوعی در‌ مقایسه با تفسیر ترتیبی، کاربردی‌تر و دقیق‌تر و جذاب‌تر و البته برای ارائه دهنده آن،بسی سخت‌تر است. ب) ده‌ها آیه از آیات قرآن فقط در شیوه هشتم_یعنی شیوه هشتم_ بیان شده که تیتیر برخی از این آیات در جلسه پنجم از شیوه هشتم بیان شد. 2⃣پی بردن به اعجاز قرآن 👈اینکه قرآن چقدر با توجه به طبیعت و روان انسانها سخن گفته است. 3⃣آشنایی با یکی از مهم‌ترین سنتهای الهی آشنایی با سنت‌های الهی، کمک زیادی به افزایش بندگی ما می‌کند و یکی از مهم‌ترین سنت‌های خداوند،هدایت انسانهاست که این موضوع دقیقا هدفش تبیین این مسئله است که خداوند چگونه ما را هدایت می‌کند؟! 4⃣افزایش فهم تربیتی تاثیرگذار این بحث در تربیت فرزند بسیار راه گشاست و راهکارهای بسیار مهم تربیتی به انسان می‌دهد. 5⃣جدید بودن بحث تفسیر هر کدام از سوره ها را می‌توان در تفاسیر یافت. این بحث از طرفی تفسیر موضوعی است و از طرفی بحثی نو و جدید و کاربردی است که در کمتر جایی بحث شده است. •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🙏‏ کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇 در ایتا👇 @masjedfatemiye
✅چرا باید دانش‌آموزان عربی بیاموزند؟ 👈فلسفه خواندن درس زبان عربی چیست؟ 👈چرا باید زبان قرآن را یاد بگیریم؟ 👈انواع آموزش‌های زبان عربی چیست؟ 👈هدف آموزش و پرورش از خواندن زبان عربی،کدام نوع آموزش است؟ 💥پاسخ به سوالات فوق را می‌توانید در اینجا بشنوید و بخوانید. •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🙏‏ سلسله جلسات تفسیر قرآن در مسجد فاطمیه کرهرود👇👇 در ایتا👇 @masjedfatemiye