eitaa logo
مسجد جامع حسینی شادآباد
547 دنبال‌کننده
1هزار عکس
103 ویدیو
40 فایل
🔔کانال اطلاع رسانی برنامه های مسجد جامع حسینی شاداباد. آدرس:تهران،منطقه۱۸،شاداباد،خیابان شهیدشهسواری،خیابان شهیدسلیمانی شرقی انتقادات وپیشنهادات: @masjedjamehosseinishadabad2
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷🥀🌷🥀🌷🥀🌷 از سناباد تا مشهد (شماره چهارم)   همچنانکه قبلا گفته شد کمال‌ الدین محمود یزدی، از معماران معروف به دستور شاه عباس روکشی از مس و طلا بر گنبد ساخت. همچنین در این دوران متن کتیبه گنبد به دست علیرضا عباسی خوشنویس معروف و مشهور و با حروف طلایی بر زمینه فیروزه‌ای به خط ثلث نوشته شد. از دیگر تحولات حرم در این دوره می‌توان به توسعه صحن عتیق، احداث ایوان شمالی و اطاق‌ها، غرفه‌ها، سردرها، و ایوانهای شرقی و غربی آن، ایجاد رواق توحیدخانه و نیز گنبد الله وردی‌خان با نقشه و مهندسی مرحوم شیخ بهائی اشاره کرد. دوره قاجاجار در دوران قاجاریه هم به حرم امام رضا (ع) توجه ویژه‌ای شده و سومین ضریح در دوران حکومت فتحعلی‌شاه ساخته شد. بنای صحن آزادی مربوط به این دوره است . در این عهد، ایوان غربی صحن آزادی به طلا آراسته و به ایوان ناصری معروف شد . در همین دوران، کاشی‌کاری و تزیینات صحن آزادی انجام شد. علاوه بر این، در سال ۱۲۷۵ هجری قمری،  « ۱۷٠ سال پیش » قائم مقام نوری اقدام به آینه‌کاری روضه منوره کرد و در همین دوره بود که رواق‌های توحیدخانه، دارالحفاظ و دارالسیاده نیز آینه‌کاری شدند. در دوران پهلوی دوم نیز تعمیراتی در حرم انجام شد، وبرای توسعه اطراف حرم اقدام به تخریب مغازه ها و بازارچه هاشد ولی عمر حکومت به پایان رسید !!  درنتیجه بخش بزرگی از توسعه حرم امام رضا (ع)، پس از پیروزی انقلاب صورت گرفت. ضری حرم امام رضا(ع) ضریح ، یا همان صندوقی که روی قبر شریف قرارگرفته که زائران از پشت آن قبر امام را زیارت می‌کنند. از ابتدا ضریح در مرکز بنای حرم نبود، بلکه در سمت چپ آن قرار داشت. در دوره‌های گذشته ضریح‌های مختلفی روی مزار نصب شد است. اولین ضریح که از جنس چوب و طلا بود در زمان شاه تهماسب صفوی و در سال ۹۵۷  هجری قمری نصب شد که بر روی آن کتیبه‌های سوره «هل اتی» به خط ثلث نوشته شده بود. دومین ضریح از جنس فولاد مرصع بود که در سال ۱۱۶٠ به دستور شاهرخ میرزا نوه نادر شاه افشار ساخته و نصب شد. این ضریح تا به امروز در موزه حرم نگه‌داری می‌شود. سومین ضریح در سال ۱۲۳۸ هجری قمری « ۲٠۵ سال پیش » و در زمان فتحعلی‌شاه قاجار از جنس فولاد ساخته و بر روی ضریح دوم نصب شد. این ضریح دارای ورقه‌های طلاکوب و طوق‌های طلای جواهر نشان بود و بر روی آن سوره «هل اتی» و «یس» به خط ثلث نوشته شده‌است. این ضریح در سال ۱۳۳۸ هجری شمسی به علت پوسیدگی پایه‌هایش به موزه آستان قدس رضوی انتقال داده شد و چهارمین ضریح از جنس طلا و نقره در سال ۱۳۳۸ شمسی به جای آن نصب شد. این ضریح توسط حاج محمدتقی ذوفن اصفهانی و با استفاده از مصالحی چون نقره، طلا، آهن، مفرغ و چوب گردو ساخته شد. پنجمین ضریح، پنجمین ضریح بعداز پیروزی انقلاب اسلامی با برگزاری یک مسابقه هنری بین هنرمندان ایرانی انتخاب شد. طرح انتخاب شده از محمود فرشچیان، هنرمند سرشناس و مینیاتوریست ایرانی بود. در این ضریح علاوه بر توجه به مبانی هنر اصیل ایران اسلامی، نمادهایی از معماری دوره‌های پیشین در آن نیز دیده می‌شود. ساخت این ضریح از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۹  طول کشید و آن را از فولاد و چوب گردو ساختند. در چهار جهت آن ۱۴ محراب به نشان چهارده معصوم که همگی به یک محراب بزرگ‌تر که آن نیز به کلمه «الله» ختم می‌شود، قرار دارد. قلمزنی این ضریح توسط استاد خدادادزاده اصفهانی انجام شد. دو سوره «یس» و «هل اتی»، در بالای ضریح مطهر به صورت کتیبه دور تا دور ضریح نوشته شده است. هر دو کتیبه و دیگر خطوط بیرونی و داخلی ضریح مطهر که مشتمل بر آیاتی از قرآن و دعا است توسط استاد موحد قمی  خوشنویسی شده است. در پوشش داخلی ضریح پنجم برای اولین بار از هنر خاتم‌کاری استفاده شد. ادامه دارد. سیدجمال الدین حسینی کهدوئی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ عضویت درکانال مسجد جامع حسینی شادآباد https://eitaa.com/masjedjamehosseinishadabad
🏴مراسم اربعین شهید طریق القدس‌علی آقابابایی🏴 🎙سخنران:حجت‌الاسلام مصطفی کرمی 🎙مداح:کربلایی جواد حقیقت 🎙بااجرای:سید ایمان یاراحمدی 🗓جمعه۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳از ساعت ۱۶الی۱۸ 🕌منطقه۱۸،شادآباد،خیابان شهیدسلیمانی شرقی،مسجدجامع حسینی(علیه السلام) https://eitaa.co/bsjshahsavari
🔴مراسم پرفیض دعای کمیل 🎤با نوای:کربلایی مصطفی آرن ⏱زمان:پنجشنبه۲۷ اردیبهشت۱۴۰۳ بعداز نماز جماعت مغرب وعشا 📌مکان:مسجدجامع حسینی(ع)شاداباد https://eitaa.com/masjedjamehosseinishadabad
🟡🔰🔴🔰🟢🔰🟡⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ فرقه های اسلامی ( شماره شصت و نه ) حکومت فاطمیان = اسماعیلیان فرقه اسماعیلیه در ایران ( سقوط اسماعیلیه ایران ) اوج قدرت اسماعیليان در زمان حکمرانی سلجوقیان بود. در اواخر عمر حسن صباح وزمان دو جانشین او شهرهای تصرفی اسماعیلیان از دست رفت ودامنه قلمرو آنان کوتاه شد. اماجانشینان او توانستند برقدرت سازمانی وتشکیلاتی خود بیفزایند و قلعه  های جدیدی در ارتفاعات کوههای ایران تا سرزمین شام ( کشورسوریه و فلسطین و اردن) بسازند یا تصرف نمایند. ترورهای بزرگ، در این دوره بمنظور قدرت نمایی، سیاست ترورهای بزرگ در دستور کار دولت اسماعیلیه در الموت قرارگرفت. آنان در اجرای سیاست جدیدخود توانستند افراد سرشناسی را درجای جای سرزمین های اسلامی به قتل برسانند. در اجرای سیاست قدرت نمایی، حد اقل دو خلیفه عباسی ( المسترشد ۵۲۹ هجری) و پسرش راشد (۵۳۲ هجری) و نیز قتل معین‌الدین وزیر سلجوقی در سال ۵۲۱ هجری توسط فداییان اسماعیلیه صورت گرفت. خطر در کمین اما در اوج این فشارها وایجاد رعب و ترس وفضای هیجانی، طوفانی براه افتاده، و بسوی ایران در حال حرکت است که قرار است همه چیز را دگرگون کند و آن حمله مجدد مغولان به ایران بود. لشکرکشی هلاکو خان چهل سال پس از شکست و فرار سلطان محمد خوارزمشاه، در سال ۶۵۳ هجری ق مغولان بار دیگر در سپاهی به رهبری هلاکوخان به ایران آمدند. اما اینان با سپاه پیشین یعنی سپاه چنگیز، که به قصد تاخت و تاز آمده بودند، تفاوت بسیاری داشتند. این نسل تازه از مغولان در این مدت با ایران بیشتر آشنایی پیدا کرده و از غارتگری و وحشی‌گری عهد چنگیز، به مراتب معتدل‌تر و باتجربه تر به نظر می‌رسیدند. لشکرکشی هلاکو بر خلاف چنگیز، با طرح و نقشه‌ای پیش پرداخته همراه بود. این بار تجربه به فرمانروایی مغول نشان داده بودکه برای ایجاد یک قدرت پایدار در ایران، چند مانع را باید برطرف سازند. اول برچیدن بساط اسماعیلیه، دوم مقابله کردن با خلافت عباسیان در بغداد. هلاکو و همسرش، مادر هولاکو (سرقویتی)  زنی مسیحی بود و همسرش (دوقوز خاتون) نیز پیرو دین نسطوری (مسیحی) بود. لشکریان هلاکو از دو قشر تشکیل شده بود. یکدسته از مغولان مسلمان بودند که خواهان برافتادن اسماعیلیه بودند و دسته دیگر ارمنی هایی که بطور کلی با مسلمانان اختلاف دینی داشتند این دو قشربسیار مایل بودند که هلاکو بغداد را بگیرد و مسلمانان مصر و شام را نیز که با مسیجیان صلیبی جهاد می‌کردند شکست دهند. خواجه نصیرالدین  و نخست وزیری هلاکو در این اوضاع، عالم برجسته و شخصیت فرهیخته شیعه یعنی خواجه نصیر الدین توسی با تدبیر خود و به منظور ایجاد اعتدال در رفتار هلاکوخان مقام وزارت او را پذیرفت. خواجه نصیر خود مدتی در قلعه الموت زندگی کرده بود و نسبت به افکار اسماعیلیه شناخت کامل داشت. و از سوئی دشمنی و کینه فراوان نسبت به خلافت عباسیان در بغداد داشت. از اینرو هلاکوخان را همراهی، بلکه تشویق نمود برای حمله به بغداد پایتخت پانصد ساله عباسیان. قلعه الموت مقصداول خواجه نصیر نظرش این بود به منظورجلوگیری از حمله اسماعیلیان از پشت و یا ایجاد فتنه زمانیکه لشکر عزیمت به بغداد میکند، بنا بر این اول باید به الموت حمله صورت گیرد. سابقه قلعه نشینان، فعالیت فرقه اسماعیلیه تقریباً مقارن پیدایش سامانیان شکل گرفته بود. اما اوج فعالیت آن‌ها در عهد سلجوقیان بود که در آن مدت برای براندازی حکومت و خلافت می‌کوشیدند و از حربهٔ وحشت و ترور و ایجاد ناامنی به عنوان وسیله‌ای برای ایجاد اغتشاش و هرج و مرج سیاسی استفاده می‌کردند.. سابقه حمله، سلجوقیان بارها سعی در محاصرهٔ الموت یا قلع و قمع اسماعیلیه کردند و تقریباً هرگز توفیقی نصیب آن‌ها نشد. در زمان حمله چنگیز، رهبری اسماعیلیان، جلال‌الدین حسن،  خداوند الموت بود، او موفق شده بود با چنگیز به گونه ای کنار بیاید تا لطمه ای به قلعه نرسد. اما حمله هلاکو وقتی هلاکوخان به سال ۶۵۴ هجری حمله به ایران کرد، تسخیر قلعه‌های اسماعیلیه را با تدبیر خواجه نصیر اولین هدف خود قرار داد. وقتی پیام هلاکو به الموت رسید، ( رکن‌الدین خورشاه) آخرین خداوند الموت در آن زمان چاره ای جز تسلیم راه دیگری در پیش نداشت و فکر مقاومت بیهوده به نظرش رسید. در هنگام محاصرهٔ قلعه‌ الموت « رکن‌الدین» ، تسلیم شد و به هلاکت رسید بدین ترتیب دولت خداوندان الموت به پایان رسید. ادامه دارد. سیدجمال الدین حسینی کهدوئی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ عضویت در کانال مسجد جامع حسینی شادآباد Http://eitaa.com/masjedjamehosseinishadabad
https://eitaa.com/masjedjamehosseinishadabad باسلام، شما عزیزان با ارسال این لینک، میتوانید دوستانتان را به عضویت کانال مسجد دعوت نمایید. مسجد جامع حسینی شادآباد
🌷🥀🌷🥀🌷🥀🌷 از سناباد تا مشهد (شماره پنجم)   گنبد حرم، نخستین گنبد حرم امام رضا (ع) در آغاز قرن ششم هجری و توسط سلطان سنجر سلجوقی از کاشی ساخته شد. این گنبد بارها مورد بازسازی و تعمیر قرار گرفت. گنبد حرم از آجر ساخته شده، و سپس روی آن را با الواح مسی، که روکشی از طلا دارد پوشانده‎اند. تذهیب این گنبد برای آخرین بار در سال ۱۰۱۰ تا ۱۰۱۶ هجری در زمان شاه عباس صورت گرفته، و به طوری که از گفته‎های محققان برمی‎آید، رویه و سطح این گنبد پیش از آن کاشی‎کاری بوده است. گنبد طلای حرم امام رضا (ع) دارای دو پوشش در سقف حرم و بالای آن است. پوشش سقف که به صورت مقعر و مقرنس است به نام «قبه» شناخته می‌شود. کتیبه‌هایی که در اطراف گنبد وجود دارند که از نکات جالب آن اشاره به ماجرای پیاده رفتن شاه عباس صفوی از اصفهان به مشهد است که به خط ثلث توسط علیرضا عباسی نوشته شده است. مناره‌ها. مناره به معنای جای نور و روشنایی است و در معماری به بنایی گفته می‌شود که بر فراز ایوان اصلی مساجد، زیارتگاه‌ها و مدارس دینی می‌ساختند و بر بلندای آن اذان می‌گفتند و یا به اطراف نور می‌انداختند. این بنا علاوه بر این ویژگی، محلی برای هدایت مسافران بود. در حال حاضر ۱۲ مناره در بناهای حوزه حرم امام رضا وجود دارد.            مناره طلائی، در حرم دو مناره با روکش طلا وجود دارد که یکی از آن‌ها نزدیک گنبد و دیگری مقابل آن و در قسمت بالای ایوان عباسی ( بست خیابان طبرسی ) واقع شده است. مناره نزدیک گنبد در زمان ساخت گنبد بنا شده، اما مناره دوم از آثار دوره نادرشاه است. از نکات قابل توجه معماری مناره‌ها این است که با وجود فاصله‌ی زیادی که با یکدیگر دارند، وقتی کسی از سمت جنوب حرم و خیابان امام رضا به سمت حرم می‌آید، چنان دیده میشود که گنبد میان دو مناره قرار گرفته است. ایوان‌ها، حرم امام رضا (ع) دارای چند ایوان است که نمونه‌های قابل توجهی در معماری ایرانی – اسلامی هستند. ایوان جنوبی که به «ایوان طلا» معروف است توسط امیر‌علیشیر نوایی، وزیر سلطان حسین بایقرا در قرن نهم هجری ساخته شد. این ایوان که ۲۱ متر ارتفاع دارد از خشت‌های طلا ساخته شده و دارای چهار در است و داخل آنرا نادرشاه افشار طلاکاری کرد. ایوان عباسی، این ایوان در زمان شاه عباس صفوی ساخته شد و ارتفاع آن ۲۲ متر است. ایوان غربی حرم نیز با ۲۴ متر از بلندترین بناهای حرم است و بر سر در آن، ساعت بزرگی وجود دارد، به همین دلیل به آن ایوان ساعت نیز گفته می‌شود. ایوان شرقی یا ایوان نقاره‌خانه نیز مانند ایوان غربی از دو ایوان مجزا تشکیل شده است. بر بلندای این بنا که ۲۶ متر ارتفاع دارد ساختمان نقّاره‌خانه قرار دارد. نقاره خانه.  نواختن نقاره، برای آگاهی از نزدیک شدن پایان وقت نماز است که در طول سال به جز ایّام محرم و صفر و دیگر ایّام سوگواری، همه روزه در دو نوبت، ۱٠  دقیقه پیش از طلوع و غروب آفتاب نواخته می‌شود. علاوه بر آن، در شب‌های عید پس از نماز مغرب و عشا و روزهای عید، زمان تحویل سال نو و اعلام عید فطر و سحرهای ماه مبارک رمضان نیز نقاره نواخته می‌شود. تاریخ نقاره زنی از سابقه نقاره زنی هیچ سندی موجود نیست. تنها مطلبی که در این باره هست در کتاب « مهمان نامه بخارا» آمده است. نویسنده این کتاب نوشته سلطان محمد شیبانی، زمانی که، به زیارت امام رضا علیه السلام میرفت، نقاره زنان و نفیر نوازان شروع به نفیر نوازی کردند، اما هنگامی که او به حرم رسید دستور داد که به جای نفیر نوازی، فقیر نوازی کنند. از مطلب فوق بر می آید که در قرن نهم و دهم نقاره زنی در حرم امام رضا معمول بوده است. ظاهرا این رسم توسط شاهرخ تیموری برای نخستین بار اجرایی شده باشد؛ البته قدیمی‌ترین سند مرتبط با نقاره‌خانه موجود در آستان قدس مربوط به سال ۱۰۱۲ هجری قمری است. ادامه دارد. سیدجمال الدین حسینی کهدوئی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ عضویت درکانال مسجد جامع حسینی شادآباد https://eitaa.com/masjedjamehosseinishadabad
🟡🔰🔴🔰🟢🔰🟡⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ فرقه های اسلامی ( شماره هفتاد ) حکومت فاطمیان = اسماعیلیان فرقه اسماعیلیه در ایران ( سقوط اسماعیلیه ایران ) بعداز سقوط قلعه الموت، آنچه مسلم است اینکه با متلاشی شدن یک تشکیلات عقیدتی و سازمانی فکر وعقیده آن باقی میماند و تغییرات فکری انسان ها تدریجا وطی گذشت زمان صورت میپذیرد. با این گرد وخاکی که اسماعیلیان درتاریخ به راه انداختند و با چنان افکاری سرانجام سرنوشت آنانربه کجا انجامید؟ بازماندگان این قوم پس از سقوط قلعه الموت در سال ۶۶۵  قمری پسر کوچک آخرین رهبر اسماعیلیان رکن الدین را به امامت خود شناخته و بیست سال بعد هم، یک بار دیگر الموت را برای مدتی کوتاه به چنگ آوردند. با این وجود قدرت وحشت انگیز آنها با سقوط الموت خاتمه پیدا کرده بود. بعدازکشته شدن رکن الدین رهبر الموت دوپسران او یکی پس از دیگری امامت فرقه را عهده دار بودند پس از آنان یکی از نوادگان  به نام  رکن الدین خورشاه رهبری فرقه را عهده دارشد وپس از او دو تن ازبازماندگانش مدعی امامت قوم شدند، که اختلاف آنها، اسماعیلیه ایران را به دو گروه جداگانه تقسیم نمود. مؤمن شاهی قاسم شاهی به هر حال بعد از این تفرقه، و تعدد امامان این قوم سرنوشت شاخه های اسماعیلیه را به تدریج به  سوی تصوف وصوفیان کشید و رابطه پیروانشان با آنها، رابطه مرید و مرادی شد. ظاهراً گروه مؤمن شاهی که بعدها محمد شاهی نیز خوانده شدند در همان نواحی البرز باقی ماندند که اسماعیلیه بدخشان هم به آنها پیوستند. از طرفی گروه قاسم شاهی بیشتر در حوالی یزد، کاشان، محلات، و خراسان باقی ماندند که شهر انجدان نزدیک محلات، دست کم درعهد تیمور پایگاه امام آنها بود. برخی از امامان این فرقه نیز در عهد صفویه با خاندان سلطنتی خویشاوندی پیدا کردند، اما همچنان به عنوان شیخ صوفی بودند که با پیروان خود رابطه داشتند. عنوان میرزا در دنبال نام بعضی از آنها حاکی از انتسابشان به صوفیه به نظر می‏رسد. مقابر این ائمه در انجدان همچنان باقی است که لوح قبر آنها نیز به طرح تاریخ آنها کمک می‏کند. سرنوشت امامان قاسم شاهی بعد از صفویه از اواخر عهد صفوی، مقّر امامان این قوم به کهک کرمان منتقل شد، گاه شهر بابک و گاهی درحوالی آن. از آخرین ائمه این سلسله در ایران ، ابولحسن خان کهکی معروف به ابوالحسن شاه، در عهد کریمخان زند است که حکومت کرمان را داشت و از جانب پیروانش، آقا خان خطاب می‏شد. بعد از وی، پسرش، شاه خلیل الله مدتی در کهک و سپس در یزد اقامت کرد، اما در یک شورش محلی جان خود را از دست داد. در مقابل محمد حسن خان پسر او، مورد دلجویی فتحعلی شاه قرار گرفت. و دختر فتحعلی شاه به همراه لقب آقا خان و حکومت قم و محلات به او سپرده شد. محمد حسن خان، بعدها به حکومت کرمان رسیدکه چندی بعد از آن معزول شد.، او متهم به شورش شد و سرانجام فرارکرد و به هند رفت . از آن پس، امامان قاسم شاهی از حالت مخفیانه بیرون آمدند، و امام آنها تحت حمایت انگلیسیها در هند قرار گرفت. و به این وسیله اسماعیلیان در هند سر بر آوردند و تاکنون در آن کشور حضور دارند وبه عنوان یک فرقه اسلامی فعاایت دارند.. اینجانب طبق شناختی که از آنان دارم طی یک مقاله بعدی به معرفی آنان خواهم پرداخت و این بحث راخاتمه خواهم داد. ادامه دارد. سیدجمال الدین حسینی کهدوئی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ عضویت در کانال مسجد جامع حسینی شادآباد Http://eitaa.com/masjedjamehosseinishadabad
🌹🌹به مناسبت دهه پر خیر کرامت و خجسته میلاد امام رئوف علی بن الموسی الرضا (ع) 🌹محفل انس با قرآن کریم 🌹 🔴قاری بین المللی قرآن کریم استاد سبزعلی 🔴گروه همخوانی محمد رسول الله(ص) 🔴حافظ بین المللی قرآن کریم جناب آقای زاهدی ( نماینده ایران در مسابقات بین المللی قرآن در کشور مالزی) 🔴با اجرای داور بین المللی قرآن کریم استاد عارف حسینی 📅 زمان:شنبه ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ بعداز نماز جماعت مغرب وعشا 📌مکان: مسجد جامع حسینی شادآباد https://eitaa.com/masjedjamehosseinishadabad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸ترتیل صفحه 303 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام نهاوند 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه 🕊👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
🌷نکته تفسیری صفحه ۳۰۳🌷 ذوالقرنین: از این آیات فهمیده می شود که ذوالقرنین، فرمانروایی باایمان، قدرتمند و عادل بوده و لشکرکشی های متعدّدی به سمت غرب، شرق و منطقه ای کوهستانی ـ که احتمالاً در سمت شمال قرار داشته ـ کرده است. در حرکت او به سوی مغرب زمین، او به سرزمینی رسیده که در هنگام غروب آفتاب، به ‏سبب شکل خاصّ آن سرزمین، به نظر می آمده که خورشید در چشمه ای تیره و گل آلود غروب می کند. مردم آن سرزمین، تحت فرمانروایی او قرار می گیرند و او تصمیم می گیرد که ستمکاران را مجازات، و با افراد باایمان و نیکوکار، به خوبی و عدالت برخورد کند. لشکرکشی بعدی او، به سمت شرق بوده است. او به جایی رسیده که مردمِ آن به شکلی بسیار ابتدایی زندگی می کردند؛ آنان، نه خانه ای داشتند و نه لباسی که خود را از آفتاب سوزان حفظ کنند و احتمالاً همچون اقوام بدوی زندگی می کردند. ذوالقرنین، آنان را نیز زیر چتر حکومت خود قرار داد. سپس به راه خود ادامه داد تا به سرزمینی رسید که در میان دو کوه قرار داشت. در آنجا به مردمی برخورد که زندگی بسیار ساده ای داشتند. آنان از تبادل افکار خود نیز ناتوان بودند و سخن یکدیگر را نمی فهمیدند؛ امّا به نحوی به ذوالقرنین فهماندند که اقوام وحشی «یأجوج» و «مأجوج»، آنان را آزار می دهند و حاضرند هزینه‏ ی مناسبی بپردازند تا ذوالقرنین در میان آن دو کـوه ـ که تنـها راه بـرای رسیدن به آنجا بود ـ سدّی بسازد و شرّ آنان را از سرشان کم کند. البتّه ذوالقرنین که طمعی به مال دنیا نداشت، به جای گرفتن مزد، از آنان خواست که به کمک او بیایند و وسایل مورد نیاز را برای این کار فراهم کنند. او دستور داد شکافِ میان دو کوه را از قطعه های بزرگ آهن پر کنند، سپس اطراف آن را با هیزم و مواد آتش زای دیگر بپوشانند و آنگاه هیزم ها را آتش بزنند. هنگامی که قطعات آهن، سرخ و گداخته شد و کاملاً به هم چسبید، دستور داد که روی آهن، مس گداخته بریزند تا استحکام آن چندبرابر شود و آهن از زنگ زدگی در امان بماند. بدین ترتیب، سدّ محکم و بلندی در میان دو کوه ساخته شد که یأجوج و مأجوج دیگر نتوانستند از آن بگذرند یا آن را سوراخ کنند. آن سد آن قدر محکم بود که ذوالقرنین بنا بر دانش الهی خود پیش بینی کرد که تا پایان جهان خراب نمی شود و در آستانه‏ ی قیامت نابود می شود. گروهی احتمال می دهند که ذوالقرنین همان «کورش کبیر»، پادشاه قدرتمند و عادلِ ایرانِ باستان، باشد. بر اساس شواهد تاریخی، کورش بر روی سرش دو برآمدگی داشته که با کلمه ی ذوالقرنین (دارای دو شاخ) منطبق است. همچنین کورش سفرهایی به غرب، شرق و شمال داشته است. جالب توجه اینکه هم‏ اکنون در تنگه‏ی «داریال» که در کوه های قفقاز قرار دارد، سدی آهنین وجود دارد که به گفته‏ی مورّخان، در دوران کورش و توسّط او ساخته شده است. همچنین برخی معتقدند که منظور از یأجوج و مأجوج، مغول ها هستند که در دوران کورش، جلوی جنگ ها و خونریزی های آنان گرفته شد. طبق روایات، ذوالقرنین، یکی از بندگان شایسته‏ ی خدا بوده است ، و نه پیامبر. 🕊👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
☀️ به نام خدا السَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْن 🌺(اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم)🌺 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 ✅ سلام و ادب روز شنبه زیبایتان به خیر ✅  ذکر روز شنبه :  یا رب العالمین ( ای پروردگار جهانیان ) 100 مرتبه. 🌹🌷🌼🌹🌷🌼 💎 اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن تلاوت آیات صفحه🌹( ۳۰۴ )🌹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸ترتیل صفحه 304 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام سه گاه 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه 🕊👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
🌷نکته تفسیری صفحه ۳۰۴🌷 زیان کارترین مردم: فرض کنید که سه نفر برای خرید به بازار رفته اند. نفر یکم با سرمایه اش معامله‏ ی خوب و پرسودی می کند و با سود بسیاری به خانه باز می گردد. نفر دوّم، بخشی از سرمایه اش را به ‏علت بی توجّهی از دست می دهد و البتّه اشتباه خود را می پذیرد. به ‏همین‏ سبب هنوز امید است که بتواند از سرمایه-اش به درستی استفاده کند. نفر سوّم امّا به معامله های پرضرری دست می زند و هر چه به او می گویند که اشتباه می کند، از سر غرور نمی پذیرد و با لجاجت تمام به رفتارش ادامه می دهد، و بدین ترتیب، تمام سرمایه اش از بین می رود و ورشکستگی خودش را هنگامی باور می کند که هیچ چیزی برایش نمانده است! آیا کسی را زیان کارتر از او می توان تصوّر کرد؟ واقعیّت این است که ما انسان ها مانند آن خریدارها هستیم، و دنیایی که در آن زندگی می کنیم، مانند بازار است. امام هادی فرموده است: «دنیا، بازاری است که گروهی در آن سود می کنند و گروه دیگری در آن زیان می بینند.» مهم ترین سرمایه‏ ی ما در این بازار، عمر محدود ماست که با آن می توانیم به سعادت و زندگی خوب ابدی دست پیدا کنیم؛ امّا برخی از انسان ها در این بازار فریب می خورند و با کفر و گناه و نافرمانی پروردگار جهان از سرمایه‏ ی عمرشان درست استفاده نمی کنند. عده ای از این افراد قبول دارند که اشتباه می کنند. بنابراین امیدی هست که قبل از به پایان رسیدن عمر، راه درست را پیدا کرده، گذشته شان را جبران کنند. امّا گروه سوّمی نیز وجود دارند که تقریباً امیدی به سود کردن شان در این بازار نیست؛ کسانی که با غرور تمام، آیات خدا را انکار کرده، پیامبران خدا را مسخره می کنند، و معاد را دروغ می شمرند و تمام تلاششان را در این راه به کار می بندند، و در عین حال، خود را رشدیافته ترین انسان های زمین معرّفی می کنند. مطالعه‏ ی تاریخ به خوبی نشان می دهد که در هر زمانی افرادی به این بیماری لاعلاج دچار بوده و هستند، و تنها زیانکاری خود را زمانی پذیرفته اند که چنگال مرگ، گلویشان را فشرده است. فرعونِ کافر و جنایت کار نه تنها خود را رشدیافته می دانست، ادّعای هدایتگری مردم را نیز داشت. بسیاری از مشرکان قریش، بر سر جنگ و مخالفت با پیامبر جان خود را از دست دادند. در دوران خلافت حضرت علی ، خوارج نهروان، علی را به کفر متّهم کردند و در این راه جان خود را از دست دادند. چند سال بعد، برخی از مدّعیان پیروی از پیامبر ، نوه‏ ی آن حضـرت یعنی امام حسین را به بهانه ی شورش بر ضد خلیفه‏ ی پیامبر کشتند و در هنگام حمله فریاد برآوردند: «ای لشکریان خدا، برای جهاد، بر مرکب هایتان سوار شوید و به بهشت دل خوش کنید.»! آری، این ها همه زنگ خطری برای ماست که مبادا تعصّب های بی جا و غرور و تکبّر و خودمحوری چنان بر دیده‏ ی عقلمان پرده بیفکند که تفاوت سقوط و پرواز را نفهمیم و مانند دیوانگان، بر دوست شمشیر بکشیم و دشمن را در آغوش بگیریم! 🕊👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
🌷🥀🌷🥀🌷🥀🌷 از سناباد تا مشهد (شماره ششم)   ماجرای جالب سقاخانه اسماعیل طلایی از بناهای معروف حرم، سقاخانه‌ا ی است که هم‌اکنون در وسط صحن انقلاب واقع شده است. این سقاخانه را در دوران سلطنت نادر شاه افشار و بین سال‌های ۱۱۴۴ تا ۱۱۴۵ از سنگ مرمر ساختند. ماجرای ساخت سقاخانه بر اساس گزارشی که در کتاب « دره نادره» آمده ، نادر شاه افشار در جنگ هرات سنگی یک پارچه به ظرفیت سه کر آب « معادل ۱۱۳٠ لیتر» را به غنیمت گرفت و اعلام کرد به هر کس که آن سنگ را بدون رسیدن آسیبی طی ۱۲ شبانه روز به مشهدالرضا (ع) برساند، هدیه ویژه‌ ای خواهد داد. فردی داوطلب انجام این کار می‌شود و سنگ را به حرکت در می‌آورد. این فرد  در بین راه با خود می اندیشد که اگر شاه گفته برای رساندن این سنگ به مشهد طی ۱۲ روز جایزه‌ای ویژه به من خواهد داد به طور حتم اگر در زمان کمتری آن را برسانم جایزه‌ام بیشتر می‌شود. همین مسئله باعث می شود تا او کل توان خود را به کار گیرد و سنگ را به جای ۱۲ شبانه روز طی مدت زمان ۹ شبانه روز به مشهد برساند. این فرد که نامش برای ما معلوم نیست، پس از آن به نزد نادر شاه رفته و تقاضای جایزه می کند اما  نادر شاه دستور می‌دهد تا مطابق رسم آن زمان که چشم‌های نافرمانان را کور  می‌کردند، چشم‌های این فرد را کور کنند. پس از چند روز که خشم شاه فروکش می‌کند، دستور می دهد مرد کور را نزد وی بیاورند و هدیه‌ای به او میدهد و می‌گوید که او هم می دانسته می توان کمتر از ۱۲ روز سنگ را از هرات به مشهد منتقل کرد. اما او از اعلام دوازده روز نیتی داشته است و ادامه می‌دهد در هر امر شاه حکمتی نهفته است. شاه دستور داد سنگ را در صحن حرم کنار نهری آبی که جاری بود نصب کنند تا آب در آن ذخیره شده و  مردم از آب تمیزتری برای رفع تشنگی خود استفاده کنند. این وضعیت تا دوران فتحعلی شاه قاجار ادامه داشت. نام سقاخانه اسمال طلا اما بنای فعلی سقاخانه که اکنون در صحن انقلاب، عتیق یا کهنه قرار دارد، به همت یکی از سرداران فتحعلی شاه قاجار به نام اسماعیل‌خان سنگسری ساخته شده است. ساخت سقاخانه نیز داستان جالب و جذاب دارد. در یکی از سال‌های حکومت دومین شاه قاجار، هدیه ای از  دربار هندوستان که آن زمان زیر نظر انگلستان بود برای شاه ارسال شد. شاه قصد باز کردن هدیه را داشت اما  یکی از سرداران سپاهش به‌نام «اسماعیل‌خان» به محتویات بسته مشکوک شد و از او خواست آن را در فضایی باز و توسط چند نفر از خدمه باز کنند. شاه نیز با این امر موافقت کرد و در نتیجه بسته در خارج از شهر منفجر شد و شاه جان به سلامت برد. شاه به پاس این خدمت اسماعیل خان دستور داد تا مقدار زیادی طلا به وی اهدا کنند. مقدار طلاهای داده شده به اسماعیل خان چنان زیاد بود که بعد از این او به اسماعیل طلا مشهورشد. اسماعیلخان هم دستور داد از محل این سکه‌ها، در داخل صحن عتیق، سقاخانه‌ای با پوشش طلا بسازند و آن سنگ هراتی را هم منبع آب سقاخاته قرار داد. بدین‌گونه سنگ نادری و طلای فتحعلی شاهی و همت اسماعیل‌خانی سبب ایجاد «سقاخانه اسمال طلا» شد. ادامه دارد. . سیدجمال الدین حسینی کهدوئی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ عضویت درکانال مسجد جامع حسینی شادآباد https://eitaa.com/masjedjamehosseinishadabad
🟡🔰🔴🔰🟢🔰🟡⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ فرقه های اسلامی ( شماره هفتاد و یک) حکومت فاطمیان = اسماعیلیان اسماعیلیه درهند هرچنداسماعیلیان هند از آقاخانیان محسوب میشوند. ولی ابتدا داعیان اسماعیلی از یمن به هند آمدند و در سند وگجرات به فعالیت پرداختند . نظر به اینکه این منطقه دور از دسترس بنی عباس بود موفقیت هایی بدست آوردندو تاکنون علیرغم فراز و نشیب های زیاد دوام آوردند. رهبرفرقه اسماعیلیه اکنون (مفضل سیف الدین) است که پس از درگذشت  پدرش «محمد برهان‌الدین» به این جایگاه رسید. وضعیت اسماعیلیان اسماعیلی‌های هند بزرگترین فرقه شیعیان در هندوستان هستند که به " بُهره‌ها " مشهورهستند. ،، بهره ،، در زبان هندی به معنی تاجر وتجارت هست وچون اکثرآنان به شغل تجارت اشتغال داشتند به این عنوان شناخته و مشهور شدند. بهره ها ازنظرمالی وضعیت بسیار خوبی دارند و ازجمله طبقه ثروتمند هند به حساب میآیند. از نظر هنر منبت کاری ومعرق و تزیینات روی چوب نیز هنرمندانی ماهر هستند. صندوق منبت کاری شده که اکنون روی قبرحضرت امام علی وامام حسین علیهماالسلام قرار دارد ساخته دست آنان وهدیه آنان است. بازسازی مسجد کوفه و بویژه محراب آن نیز توسط اینان انجام شده است. درهند وپاکستان فرقه های متعددی ازمسلمانان زندگی میکنندکه اسماعیلی‌های هند یا همان بُهره‌ها، نسل آقاخانیان را تشکیل میدهند. اعتقادات بُهره‌ها یگانگی خداوند، الهی بودن قرآن، پیامبری حضرت محمد‌(ص) و وصی پیامبر بودن حضرت علی‌(ع) را همچون ما شیعیان اثنی عشری قبول دارند. آنان معتقدند که امامان، مکمل حرکت پیامبران هستند؛ فقط با این تفاوت که پیامبران مبلغان شرایع ظاهری و امامان مبلغان شرایع  باطنی اسلام هستند. نکته مهم در اعتقادات بُهره‌ها این است که حضرت علی(ع) را والاتر از امام بشمار آورده و  او را "اساس" می دانند. آنان بعد از امام صادق‌(ع) دارای شانزده امام هستند و پس از آن، عالم دینی آنان که عنوان "داعی مطلق" نامیده میشود ، در صدر تشکیلات آنان قرار دارد. بُهره‎ها بر خلاف برخی فرقه های اسماعیلی، به حج، نماز، روزه، جهاد و سایر فروع دین کاملا معتقدند و برای زیارت حرم‌های مطهر به مکه، مدینه، نجف اشرف و کربلای معلّی می‎روند. آنان در انجام مراسم سوگواری حضرت فاطمه زهرا‌(س)، سالار شهیدان حضرت اباعبدالله(ع) و دیگر ائمه اطهار(ع) اهتمام ورزیده و همچون شیعیان اثنی‌عشری جلسات پرشوری را برگزار می‎کنند. داعی؛ لقب عالمان بُهره پایگاه مرکزی دعوت بُهره‌ها در شهر "سورِت" است اما مقر دائمی داعی مطلق در "بمبئی" است. سلسله مراتب پس از داعی مطلق، به ترتیب "مَأذون"، "مُکاسِر"، "عامِل" و " مُلّا " است که هر چهار مورد از سوی داعی مطلق انتخاب می‎شود. رده تشکیلاتی این فرقه مسؤلیت مشخصی برعهده دارد، بعنوان مثال  ،، عامل ،، ریاست مذهبی پنجاه خانواده را به عهده می‌گیرد. میثاق وفاداری کودکان بُهره با امامان خود هر کودک پس از بالغ شدن میثاق وفاداری نسبت به ۲۱ تن از امامان اسماعیلی می‌بندد که از آن هنگام به بعد در زمره مومنان در می‌آید. این عهد و میثاق را همه ساله بزرگسالان نیز در هیجدهم ذی‌الحجه روز عید غدیر خم تجدید می‌نمایند. متن میثاق، قرار اطاعت مطلق از داعی است. پیروان فرقه اسماعیلیه چندین دهه از تبلیغ شیعیِ فاطمی ـ اسماعیلی خود به دور بودند که موجب تغییرات در روش اجرای فریضه‌های آنان همچون نماز گردید. درقرن هشتم هجری سرکوب گسترده ای علیه آنان صورت گرفت در اینجا بود که برخی از بُهره‌ها انشقاق یافتند، برخی سنی شده و گروهی دیگر دست به تقیه زدند. بُهره‎ها پس از پنج قرن تقیه و مخفی کاری در فرایض شیعی خود، بالاخره در قرن دوازدهم از آزادی مذهب در هند برخوردار شدند. این طایفه اکنون با جمعیتی بالغ بر دو میلیون نفر در هند، یکی از  اقلیت های مڌهبی این کشورهستند و بالاجبار در برابر خیل عظیم مسلمانان سنی، دست از تقیه بطور کامل بر نداشته اند. اینجانب سالها درمراسم حج شاهد عبادات و اعمال دینی انان بوده ام ، نماز را آنچنان سریع میخوانند که مثلادرقیام که باید حمد وسوره خوانده شود آنان به اندازه یک صلوات فرستادن تمامش میکنند . درمیقات جحفه که سالیانی در فصل حج مستقر میشدم و شاهد حضور کاروانهای آنان بودم،  مترصدبودم که از احوالاتشان بپرسم ولی بدلیل ناآشنایی به زبان ‌، موفق نشدم ، تا اینکه چند سال قبل بامسول کاروانشان که عربی میدانست ،باب سخن بازکردم ، سؤالاتی از او کردم ولی او از اوضاع ایران و احمدی نژاد از من میپرسید. در نتیجه چیزیکه من طالب بودم او نگفت وچیزی که اومیخواست من رغبت به بیانش نداشتم .  ادامه دارد. سیدجمال الدین حسینی کهدوئی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ عضویت در کانال مسجد جامع حسینی شادآباد Http://eitaa.com/masjedjamehosseinishadabad
https://eitaa.com/masjedjamehosseinishadabad باسلام، شما میتوانید از طریق ارسال لینک بالا به دوستانتان آنان را به عضویت کانال مسجد دعوت نمایید. مسجد قرآنی جامع حسینی شادآباد. 🌷🌱🌷🌱🌷🌱🌷
🌹مراسم جشن ولادت امام رضا(ع) 🎤مداح:کربلایی عبدالحمید ابراهیمی ⏱زمان:یکشنبه۳۰ اردیبهشت۱۴۰۳ بعداز نماز جماعت مغرب وعشا 📌مکان:مسجدجامع حسینی(ع)شاداباد https://eitaa.com/masjedjamehosseinishadabad
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 ☀️ به نام خدای مهربان السَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ 🌺(اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم)🌺 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 ✅ سلام و ادب صبح یکشنبه زیبایتان به خیر ✅ ذکر روز یکشنبه :   ( یا ذالجلال و الاکرام/ ای صاحب جلالت و کرامت ) 100 مرتبه. 🌹🌷🌼🌹🌷🌼🌹 💎 اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن آیات صفحه🌹( ۳۰۵ )🌹
🌷نکته تفسیری صفحه ۳۰۵🌷 هدیه ی خدا به زکریای کهنسال: خداوند در دنیا نشانه های زیادی قرار داده تا بندگانش به ‏وسیله‏ ی آنها، او را بشناسند و به علم و قدرت بی پایانش پی ببرند. برخی از این نشانه ها، در جهان هستی و طبیعت قرار دارد، و بعضی دیگر در زندگی ما انسان ها رخ می نماید. این آیات به یکی از این نشانه های عجیب و عبرت آموز اشاره می کند. از آیات قرآن و تاریخ انبیا استفاده می شود که چند سال قبل از میلاد حضرت مسیح ـ یعنی بیش از 2000 سال پیش ـ در سرزمین فلسطین و در کنار بیت المقدس، یکی از پیامبران بزرگ خدا به نام «زکریّا» زندگی می کرد. همسر زکریّا، خاله‏ ی مریم ـ مادر حضرت عیسی ـ بوده و نسبت اش به حضرت یعقوب نوه‏ ی حضرت ابراهیم می رسیده؛ زیرا از دودمان سلیمان ‏بن‏ داود بوده که او از فرزندان «یهودا»(پسر یعقوب) بوده است. هنگامی که حضـرت مریم به خدمت و عبادت در معبد توفیق یافت، زکریّا از سوی خدا مأمور سرپرستی و کفالت او شد. زکریّا ـ که تا آن زمان فرزندی نداشت ـ با مشاهده‏ ی حالات روحی مریم و لطف ویژه‏ ی خدا به او آرزو کرد که فرزندی داشته باشد. از این رو به درگاه خدا روی کرد و از او خواست که به رغم پیری و فرتوتی اش، به او فرزندی پاک عطا کند تا دارایی های مادّی و معنوی او و خاندان یعقوب، به آن فرزند شایسته به ارث برسد. جالب توجه اینکه بر اساس آیه‏ ی 3، زکریا این درخواست را در جایی خلوت و پنهانی بیان کرد. از این اشاره فهمیده می شود که دعای پنهان از دعای آشکار بهتر است. به‏ هر حال، پس از گذشت مدّت کوتاهی، در حالی که زکریا در عبادتگاه خود مشغول نماز بود، چند فرشته‏ ی خدا بر او نازل شدند و به او مژده‏ ی به دنیا آمدن پسر پاک و شایسته ای به نام یحیی را دادند که از پیامبران خواهد شد؛ پسری که پیش از آن هیچ کس هم نام او نبوده، و از برخی جهات، ویژگی های منحصر به فردی دارد. زکریا که از این وعده شگفت زده شده بود، از خدا خواست که نشانه‏ ای برای او قرار دهد تا به ‏وسیله ی آن، از باردارشدن همسرش آگاه شود و خدا را سپاس گوید. خدا نیز این نشانه را برای او قرار داد که زبانش بدون اینکه معیوب شود، از سخن گفتن با مردم باز می ماند و تنها می تواند ذکر خدا را بر آن جاری کند. بدین‏ ترتیب، پس از نه ماه انتظار، یحیای پاک و شایسته به دنیا آمد و زکریای کهنسال و همسر پیر و نازایش که هیچ امیدی به فرزنددار شدن نداشتند، به خواست خدا صاحب فرزندی شدند که به مقام والای پیامبری رسید. بر اساس آیات قرآن، یحیی در کودکی به نبوّت رسید و بسیار مهربان، پاکدامن و پرهیزکار بود. او به پدر و مادرش نیکی می کرد و از زورگویی به مردم و سرکشی در برابر خدا تنفّر داشت. او از نخستین کسانی بود که به حضرت عیسی ایمان آوردند و همواره او و آیینش را یاری کرد تا اینکه بر سر دفاع از احکام دین، به‏ دست پادشاه ستمگرِ دوران خود کشته شد و سر از بدن پاکش جدا کردند. درود خدا بر او در آن روز که به دنیا آمد و آن روز که از دنیا رفت و آن روز که در قیامت، زنده خواهد شد. 🕊👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸ترتیل صفحه 305 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام ماهور 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه 🕊👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
مراسم یادواره شهدای دانش آموز با سخنرانی وخاطره گویی حاج حسین مرادی از رزمندگان دفاع مقدس با حضور دانش آموزان ودبیران در دبستان پسرانه انصاری برگزار شد. شنبه ۲۹ اردیبهشت۱۴۰۳ https://eitaa.com/masjedjamehosseinishadabad