eitaa logo
مطالب ناب در منبر
3.4هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
1.2هزار فایل
👈 مطالب کانال: ــــمناقب وفضایل اهلبیت علیهم‌السلام ــــمطاعن ومثالب دشمنان ــــPDFکتب اعتقادی ــــنقدوهابیت وجریان یمانی وتصوف ــــمنابر اعتقادی‌، معرفتی ــــصوت دروس حوزوی ــــمداحی کانال دیگر ما👇 @Fishe_menbar ارتباط با ادمین @Abdulhossein235
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صلی‌الله‌علیه‌وآله ◼️ 👈🏼👈🏼 مرحوم در کتاب: [چاپ‌اول، سال۱۴۰۲شمسی] می‌نویسد: ➖ در محضر پیامبراکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله به صراحت و وقاحت تام گفته می‌شود: "إنّ الرجل لیهجر". و از آنجا که گوینده [عمربن‌خطاب] ، ترسوتر از آن بود که جرأت چنین جسارتی را در محضر حضرت صلی‌الله‌علیه‌وآله داشته باشد تا بگوید: "این مرد هذیان می‌گوید"، نشان از آن دارد که دلگرمی به پشتی منافقان او را چنین گستاخ کرده. و این بیانگر وضعیت جامعه آن روز بود، یعنی آن جامعه آمادگی این‌گونه سخنان و جسارت‌ها را به پیامبراکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله داشته. پس جامعه، چنین جامعه‌ای بوده است. ➖ خداوند می‌فرماید: (لَقَد جاءَكُم رَسولٌ مِن أَنفُسِكُم عَزيزٌ عَلَيهِ ما عَنِتُّم)(توبه/۱۲۸) سرکشی شما بر آن رسول، گران است. می‌خواهد شما تسلیم باشید و ایمان بیاورید. این بیانگر وجود کسانی در میان مسلمانان مدینه است که سرکشی می‌کردند، چرا که خطاب این آیه به‌مسلمانان بوده و قدر مسلم، مسلمانان مدینه مخاطب این خطاب هستند. در جای دیگر می‌فرماید: (فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِيَ الله لا إِلهَ إِلَّا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ)(توبه/۱۲۸) اگر مسلمانان روی برگرداندند... این تعبیر که به گونه‌ی عام آمده و نفرموده: اگر بعضی از آنها روی برگرداندند، می‌رساند که: غالب مسلمان در آن زمان چنین بوده‌اند. ➖ و همچنین: (إِلَّا تَنْصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ الله)(توبه/۴۰) اگر شما او را یاری نکنید خداوند او را یاری کرده است. این سه آیه (توبه ۴۰ و ۱۲۸ و ۱۲۹) آیاتی از سوره توبه است که در سال دهم بعد از هجرت نازل شده. و بیانگر این معناست که: در اواخر حیات پیامبراکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله، از هر ده‌نفر، مثلاً هشت نفر منافق بوده‌اند؛ چرا که تعبیرها به‌گونه‌ای به کار رفته در آیات دلالت بر این دارد که غالب مردم در زمان نزول آیه، سرکشی می‌کردند و به جای یاری رسول‌خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله، از ایشان روی برمی‌گردان و حضرت را خذلان (تنها و بی‌یاور) می‌نمودند. ➖ این وضع جامعه و مردم مدینه زمان پیامبراکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله در واپسین روزهای زندگانی ایشان بوده است. امیرمؤمنان و حضرت صدیقه طاهره علیهاالسلام با این چنین جامعه‌ای مواجه بودند، ولی چون هدفشان حفاظت از شعائر اسلام بود، صبر کردند و با صبر آنان شعار و ظاهر اسلام پایدار ماند. ➖ اگر امیرمؤمنان و حضرت صدیقه طاهره علیهماالسلام این چنین صبر نفرموده و از اسلام محافظت ننموده بودند، معاویه رسماً کفر را اعلام می‌کرد و مردم می‌پذیرفتند، چرا که مردم همیشه تابع قدرت‌اند. همان‌گونه که معاویه گفت: "ما قاتلتکم لتصلوا..‌‌. ولکن لأتأمر عليكم"(١). وقبل از او خلیفه‌ی دوم، روی منبر گفت: اگر شما را بخواهم به‌جاهلیت بازگردانم، چه می‌گویید؟ همه ساکت شدند، امیرمؤمنان علیه‌السلام در روی او ایستاد وفرمود: تو را دعوت به توبه می‌کنم، اگر توبه نکردی سرت را می‌زنم(۲). ➖ جامعه زمان حضرت صدیقه طاهره علیهاالسلام وضعیت بسیار خطرناک و حساسی داشت، چرا که هنوز مدت زمان زیادی از جاهلیت نگذشته بود و مردم عادت‌های جاهلی را ترک نکرده بودند. شاهد آن آیه‌‌ی: (إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ)(مائده/۹۰) که در سال دهم یعنی اواخر حیات پیامبراکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله نازل شد. و معنای آن این است که: تا آن زمان _جدایی از شراب‌خواری که خلیفه دوم تازه با نزول این آیه به ظاهر دست از این کار برداشت_ مخفیانه دست از قربانی کردن برای بت‌هایشان برنداشته و قماربازی‌های زمان جاهلیت را حفظ کرده بودند، اما همه تظاهر به اسلام می‌کردند. پس دشمن در قلب جامعه جای داشت. در چنین جامعه‌ای اگر امیرمؤمنان و صدیقه طاهره علیهماالسلام می‌خواستند افشاگری کنند و به تقابل بپردازند، چیزی از اسلام باقی نمی‌ماند. این صبر آنان بود که اسلام را حفظ کرد و از نابودی نجات داد. پس ایشان مظلومانه تحمل کردند که تمام منافع دنیوی اسلام را غاصبان ببرند، تا اینکه ظاهر و شعار اسلام محفوظ بماند(۳). 📚 منابع: ۱. مقاتل الطالبیین، ابوالفرج اصفهانی، ص۴۵؛ ارشاد، شیخ‌مفید، ج۲، ص۱۴ ۲. المناقب، خوارزمی، ص۹۸؛ ربیع الأبرار، زمخشری، ج۳، ص۱۵۰ ۳. همسران پیامبراکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله در پرتو قرآن، (چاپ‌اول، سال۱۴۰۲ش، انتشارات رسالت)، صص ۱۰۴_۱۰۸ 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
الإمام‌الحسن‌علیه‌السلام_محمدحسن‌آل‌ياسين.pdf
1.62M
. ◾️ ، پیرامون حضرت امام حسن‌مجتبی (صلوات‌الله‌علیه) به‌مناسبت شهادت آن حضرت 🔻 عناوین کتب: ➖ ۱. منذرکاظم آل هربید ➖ ۲. الأستاذ صالح الطائی ➖ ۳. السيد عبدالعزیز الطباطبایی ➖ ۴. السيد سامي البدري ➖ ۵. محمدحسن آل ياسين 🔻 پیشنهاد دانلود به‌پژوهشگران وطلبه‌ها واهل‌منبر 🔻 دانلود با ذکر صلواتی بر محمدوآل‌محمد علیهم‌السلام 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صلی‌الله‌علیه‌وآله ◼️ ؟! ➖ آیا میان این دو روایت از رسول‌خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) تفاوتی وجود دارد؟ ➖ حتماً ببینید و نشر بدهید.. 🔘 حجت‌الاسلام 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
مطالب ناب در منبر
. ◾️ فیش منبر، شهادت حضرت امام حسن‌مجتبی علیه‌السّلام ➖ برای دو سال قبل (۱۴۰۱شمسی) https://eitaa.com/matalebe_nab_dar_menbar/7055 .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar 🆔 @Fishe_menbarبه‌درخواست بعضی از دوستان کانال، ، بارگذاری می‌شود.. ➖ شماره‌ی (۳۲) _ سی‌ ودومین منبر، در موضوع: شرح کلام امام‌حسین علیه‌السّلام در توبیخ معاویه لعین در شهادت حجربن‌عدی 👈🏼 (۵جلسه) جلسه‌ی چهارم 👈🏼 ۲۷ صفر ۱۴۴۶ق ان‌شاءالله قابل استفاده باشد، .. 👇🏼👇🏼
ج04_توبیخ‌امام‌حسین‌علیه‌السلام‌به‌معاویه‌درشهادت‌حجر‌بن‌عدی.pdf
1.11M
◾️ 👈🏼 مرداد ۱۴۰۳شمسی 👈🏼 فیش منبرهای 👈🏼 (۵ جلسه)، جلسه‌ی چهارم 📚 مطالب مطرح شده: ۱. مدح امام زمان ارواحنافداه * دلم برای دیدنت مذاب شد نیامدی * هزار شکر بنای شما به‌دعوت ماست * گرفته هجر گریبان خون‌جگرها را * به‌این غبار نگاهی که آفتاب شود ۲. معنای (الوقیعة) در لغت و اصطلاح _ در دین ما، عیب‌جویی نهی شده است _ کلام امیرالمؤمنین ع در باب عیب‌جویی _ اساساً کار بنی‌امیه عیب‌جویی ومخالفت با مکتب أهل‌بیت ع بود _ خواب رسول‌الله ص درباره‌ی بنی‌امیه _ کلام فیض‌کاشانی درباره‌ی حکومت هزارماهه بنی‌امیه _ دنبال عیب‌جویی وتنقیص اهل‌بیت ع نباشیم ۳‌. عیب‌‌های معاویه درلابلای تاریخ وکلمات علما _ غارت بسر بن ارطاة ۴. قصد معاویه عیب‌گرفتن از اهل‌بیت ع _ آیات نازله در شأن امیرالمؤمنین ع _ جسارت وخباثت معاویه به امیرالمؤمنین علیه‌السلام 🔆کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar 🆔 @Fishe_menbar
◾️ امام حسن مجتبی علیه‌السلام: بین حقّ وباطل باندازه چهارانگشت فاصله است، آنچه باچشمت بینى حقّ است وچه بسا باگوش خودسخن باطل بسیارى رابشنوى. 📚تحت العقول،ص۲۲۹ 📥 بیوگرافی حضرت امام حسن‌مجتبی علیه‌السلام رو، 👈🏼 در اینجا ببینید.. 📥 پاسخ به شبهه‌ی مطلاق بودن امام حسن مجتبی علیه‌السلام، رو 👈🏼 در اینجا ببینید 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️ ؟ 👈🏼 وَسُئِلُ الإمام حَسَنِ بنِ عَلی علیهماالسلام عَنِ المُرُوَّة، فَقالَ عَلَيْهِ السَّلَام: شُحُّ الرَّجُل عَلی دینِه وَاِصلاحُهُ مالَه وَقِیامُهُ بِالحُقُوق. ➖ از امام حسن مجتبی علیه‌السلام درباره جوانمردی سوال شد، حضرت فرمودند: جوانمرد کسی است که در نگهداری دین و عمل به‌آن بکوشد و در اصلاح اموال و ثروت خود همت کند و در رعایت حقوق طبقات مختلف پابرجا باشد. 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صلی‌الله‌علیه‌وآله ◾️ 👈🏼👈🏼 عَنِ ابْنِ‌عَبَّاسٍ: أَنَّهُ أُغْمِيَ عَلَى النَّبِيِّ صلی‌الله‌علیه‌وآله فِي مَرَضِهِ فَدُقَّ بَابُهُ، فَقَالَتْ فَاطِمَةُ: مَنْ ذَا؟! قَالَ: أَنَا رَجُلٌ غَرِيب، أَتَيْتُ أَسْأَلُ رَسُولَ‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله، أَ تَأْذَنُونَ لِي فِي الدُّخُولِ عَلَيْهِ؟! فَأَجَابَتْ: امْضِ رَحِمَكَ‌الله لِحَاجَتِكَ، فَرَسُولُ‌الله عَنْكَ مَشْغُولٌ. ➖ فَمَضَى ثُمَّ رَجَعَ فَدَقَّ الْبَابَ وَقَالَ: غَرِيبٌ يَسْتَأْذِنُ عَلَى رَسُولِ‌الله، أَ تَأْذَنُونَ لِلْغُرَبَاءِ؟! فَأَفَاقَ رَسُولُ‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله مِنْ غَشْيَتِهِ وَقَالَ: يَا فَاطِمَةُ أَ تَدْرِينَ مَنْ هَذَا؟! قَالَتْ: لَا يَا رَسُولَ‌الله‌. قَالَ: هَذَا مُفَرِّقُ الْجَمَاعَاتِ وَمُنَغِّصُ اللَّذَّاتِ، هَذَا مَلَكُ الْمَوْتِ مَا اسْتَأْذَنَ وَالله عَلَى أَحَدٍ قَبْلِي وَلَا يَسْتَأْذِنُ عَلَى أَحَدٍ بَعْدِي. اسْتَأْذَنَ عَلَيَّ لِكَرَامَتِي عَلَى الله، ائْذَنِي لَهُ. ➖ فَقَالَتْ: ادْخُلْ رَحِمَكَ الله، فَدَخَلَ كَرِيحٍ هَفَّافَةٍ وَقَالَ: السَّلَامُ عَلَى أَهْلِ‌بَيْتِ رَسُولِ‌الله. ➖ فَأَوْصَى النَّبِيُّ إِلَى عَلِيٍّ [علیه‌السلام]: بِالصَّبْرِ عَنِ الدُّنْيَا، وَبِحِفْظِ فَاطِمَةَ [علیهاالسلام]، وَبِجَمْعِ الْقُرْآنِ، وَبِقَضَاءِ دَيْنِهِ، وَبِغُسْلِهِ، وَأَنْ يَعْمَلَ حَوْلَ قَبْرِهِ حَائِطاً، وَبِحِفْظِ الْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ علیهماالسلام. 📚 بحارالأنوار (ط - بيروت)، ج‏۲۲ ص۵۲۸ 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
♦️ 🚩 ای کاش او هم مرقد و صحن و سرا داشت ای کاش یک گلدسته و گنبد طلا داشت ای کاش دنیایی شبیه کربلا داشت یا لااقل قدری برای گریه جا داشت ای به فدای غربتش جان و تن من یک شمع حتی بر مزارش نیست روشن 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
♦️ 🚩 قسم به حضرت منّان، دوشنبه‌ها را ما 🚩 میان صحن حسن (علیه‌السلام)، «روضه - هفتگی» گیریم 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا