eitaa logo
کانال مطالب تحلیلی محمدرضا قربانی
412 دنبال‌کننده
212 عکس
1.7هزار ویدیو
59 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
1⃣ فيلسوفان سياسي قديم غرب معتقد بودند ؛ « چه كسي بايد حكومت كند » مهم است. آنها براي حاكم ، فضايلي را فهرست مي‌كردند و معتقد بودند با وجود این فضائل در حکمران ، طی يك فرآيند انساني ، مردم به مدينه فاضله خواهند رسید . البته در صحنه عمل هرگز این نظریه محقق نشد و چنین حکومتی در غرب پا نگرفت . فيلسوفان سياسي جديد غرب كه سازه‌هاي مدرنيسم را صورت‌بندي كرده اند معتقدند؛ «چگونه بايد حكومت كرد» مهم است. آنها در تعیین این چگونگي ، برای نحوه توليد قدرت و ثروت و توزيع آن ، نظريه سازی و سازه پردازی کرده اند . فرجام اين سازه سياسي ، در غرب كنوني قابل رؤیت است و فیلسوفان سیاسی غرب از آخرین مراحل افول آن خبر می دهند . امام خميني (ره) به عنوان يك نظريه‌پرداز سياسي ، با اتکاء به معارف و مبانی اندیشه اسلامی و حکمت شیعی ، جمع هر دو صورت را طریق مطلوب معرفی کردند ، «چه كسي بايد حكومت كند» و ؛ «چگونه بايد حكومت كند » هردو ، مبنای تفکر در باب طراحی و تحقق حکومت الهی است . فيلسوفان سياسي قديم و جدید غرب هيچ‌كدام ، داعیه تأسيس حكومتي مطابق با تئوري‌ های خود را نداشتند و صرفا اندیشه ورزانی در عالم نظر بودند . اما به جرئت می توان گفت ، امام (ره) اولين فيلسوف سياسي در جهان اسلام و اساسا در جهان فلسفه سیاسی است كه موفق شد علاوه بر تئوری پردازی ،در مقام تأسيس بنشيند و نظريه‌ خود را در جهان خارج از ذهن عملياتي كند. 2⃣ جايگاه «فقه» در نظريه‌پردازي سياسي امام (ره) يك مرتبت رفيع دارد به گونه‌اي كه فرمودند : «فقه ، تئوري واقعي و كامل اداره انسان از گهواره تا گور است.» امام (ره) در چرخه و فرآیند حكمراني به جايگاه فقه چه در سياست‌گزاري‌ها و تدوين راهبردها ، چه تنظيم‌گري‌ها و چه تسهيل‌گري‌ها عنايت خاص داشتند . از نظرگاه ایشان هيچ بن‌بستي در اداره نظام متکی به «فقه» ، وجود ندارد. آن‌ها كه در حکمرانی ، ما را نيازمند علوم سكولار مي‌دانند انقلاب و نظام را به بيراهه مي‌برند. امام در بسیاری از پیامها و سخنراني‌هاي خود به ویژه در وصیتنامه حکیمانه شأن ، خطر عبور از فقه و احكام الهي و متوسل شدن به الگوهای حكمراني‌ با منشاء فلسفي غرب‌، را مورد تأکید قرار داده اند . 3⃣ مقام معظم رهبري در پيام خود به افتتاحيه ششمين دوره مجلس خبرگان فرمودند : «در نظام اسلامي، حكمراني ، بشري و هدف‌ها الهي است » . برخي ، اين « بشري » را به گونه‌اي ترجمه كرده‌اند كه گويي ما در اداره جامعه بايد متكي به علوم سكولار توليد شده در دستگاه تفکر غرب باشیم .اين ، ترجمه درستي از بيان رهبري نيست. «بشري» كه در حكومت الهي متصدي حكمراني است بايد براساس علم در حوزه‌هاي گونه‌گون عمل كند. اما ابتدا باید علم تعریف شود و تفاوت آن با شبه علم تبیین گردد . به تعبير آیت‌الله جوادي آملي ، علوم اسلامي و غيراسلامي نداريم. علم يا واقعا علم است و چون علم است اسلامي است يا جهل است كه نمي‌توان به آن علم اطلاق كرد. يك فيلسوف سياسي غرب در قرن19 فلسفه ای تحت عنوان ماركسيسم ارائه کرد كه مدعي علمي بودن آن بود ، فاشيسم و ليبراليسم رقيب های این اندیشه نیز هر دو ادعاي «علمي» بودن داشتند . در پايان قرن بيستم ، و پس از مصیبت های بسیاری که این مدعیان علم بر سر بشریت آوردند ، فیلسوفان بزرگ سیاسی غرب اعلان کردند که هر سه مکتب در بیابان جهل ، بشريت را سرگردان كرده‌ و لذا نمي‌توان دستاورد آنهارا به عنوان يك حكمراني بشري مبتني بر علم تلقی کرد . حكمراني بشري برای رسيدن به اهداف الهي ، نيازمند علم است ، «شبه‌علم» نمي‌تواند ما را در تحکیم و ترفیع اين بناي تمدن ساز و تحقق اهداف الهی کمک كند. 4⃣ مردم‌سالاري ديني كه امام (ره) پايه هاي اولیه آن را با رفراندوم جمهوري اسلامي و رفراندوم قانون اساسي استحکام بخشیده و با انتخاب مديران كشور با رأي مردم آن را محقق نمودند ، يك پديده جديد در حكمراني بشری و یک نو اندیشی حکیمانه در تداوم راه انبياء و اولياي الهي است . امام (ره) با شجاعت و جسارت این الگوی الهی را در اواخر قرن بيستم مطرح کردند و مردم ايران شجاعانه از آن استقبال و حمایت کردند . مردم‌سالاري ديني يعني حضور علم و عالمان و خردمندان متعهد و صاحبان انديشه ،تجربه و مهارت در لايه‌هاي مختلف حكمراني با رأي مردم و انتخاب مردم برای حرکت جامعه به سمت اهداف الهی و تحقق قسط و عدالت اسلامی . مردم سالاری دینی یعنی توأم شدن حاکمان صالح با الگوی حکمرانی صالح . انتخابات در 45 سال گذشته فراز و فرودهايي را طي كرده است و حضور رجال سياسي و مذهبي مختلفی در لايه‌هاي حكمراني با رأي مردم به صحنه آمده اند که اکنون کارنامه عملشان در حافظه ملت ما ثبت است .هر چه پیشتررفته‌ايم تجربه مردم بیشتر و اندوخته هاافزون شده وبایدروشنی بخش قدم های بعدی باشد . 💢 ادامه مطلب👇👇👇👇👇
انتخابات آينده يك آوردگاه و يك آزمون جديددر نظام اسلامی براي انتخاب مديران لايق و باتجربه و وفادار به اسلام و نظام و پایبند به آرمان‌هاي انقلاب است ،مدیرانی با کارنامه درخشان خدمت ، اگر درست گام برداريم ، در چهار سال آینده ، با همدلی و هماهنگی قوای کشور ، و با یاری خداوند ، جهشی بزرگ به سوي آینده‌اي پراميد محقق خواهد شد . 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 در 👇 🆔 eitaa.com/mrgh110 در 👇 🆔 https://t.me/mrgh110 ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
1_11779063518.mp3
10.43M
🔗 براندازها تصاویر و مسائل خصوصی دختر علی جوانمردی را منتشر کردند / چرا جوانمردی زم را فروخت 🎙 براندازها تصاویر خصوصی دختر علی جوانمردی را در پاسخ به افشاگری او درباره زن رضا ربع پهلوی منتشر کردند / چرا علی جوانمردی روح الله زم را در اقلیم کردستان به جمهوری اسلامی تحویل داد؟ / صحبت های جنجالی ایرج مصداقی درباره جوانمردی / احسان کرمی و برزو ارجمند هم روابط خود با جمهوری اسلامی را عیان تر کردند . 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 در 👇 🆔 eitaa.com/mrgh110 در 👇 🆔 https://t.me/mrgh110 ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
✳️ رویکرد جامعه و رئیس جمهور بعدی 🔰 ادامه رئیسی یا بازگشت به روحانی/ بخش اول 🔸تحلیل ۹دی از فضای سیاسی و گفتمانی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم 🔸ورود لاریجانی با ارتجاع به بداخلاقی 🔹تا دو هفته قبل هیچ کس تصور نمی کرد تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، یکسال زودتر از موعد مقرر برگزار خواهد شد. اما تقدیر و حکمت الهی چنین رقم خورد که شهیدان خدمت با پرواز اردیبهشت آسمانی شوند و یکسال زودتر از آنچه برایش برنامه ریزی شده بود، در تکاپوی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در روز هشتم تیرماه باشیم. تا همین لحظه که این یادداشت در حال نگارش است، با مشخص شدن نامزدهای ثبت نام کننده در انتخابات و فارغ از نتیجه اعلام نظر شورای نگهبان، می توان آرایش کلان سیاسی و گفتمانی انتخابات پیش رو را ترسیم کرد. 🔹به نظر می رسد شوک عاطفی ایجاد شده در پی شهادت آیت الله رئیسی در میان توده مردم و جریانات سیاسی همراه با مرحوم رئیسی از یک سو و از سوی دیگرغافلگیری و هیجان زدگی جریان منتقد شهید رئیسی بابت جلو افتادن حداقل یکساله و حداکثر ۵ ساله موقعیت بازگشت به قدرت، موجب شده خط فاصل و محور کانونی تغییر جهتهای گفتمانی و رویکردی در این انتخابات را حول دولت خدمت آیت الله رئیسی تعریف و تصویر شود. فاصله کوتاه باقیمانده تا برگزاری انتخابات نیز به این نکته می افزاید که جریانات سیاسی فرصت چندانی برای جا انداختن ایده ها و حرفهای احتمالا نو و ایجابی خود نخواهند داشت. 🔹بنابراین دو خط فکری، گفتمانی و سیاسی انتخابات پیش رو از این قرار خواهد بود؛ ادامه دولت رئیسی، ادامه جریان خدمت و تداوم مسیر رئیس جمهور شهید یا بازگشت، ارتجاع و عقبگرد به دولت روحانی، اعتماد به غرب و گره زدن اقتصاد به مذاکره. با این شاغول، متر و معیار، تقریبا همه نامزدهای مطرح شده تا امروز، قابل سنجش و ارزشگذاری هستند. 🔻ارتجاع لاریجانی با بداخلاقی انتخاباتی شاخص ترین چهره جریان ارتجاع و بازگشت به روحانی، بدون شک علی اردشیر لاریجانی است. فارغ از سوابق همراهی ها و همسویی های لاریجانی با روحانی و دولتهای یازدهم و دوازدهم، او در اولین سخنانش پس از ثبت نام در انتخابات، حل مشکلات اقتصادی را به رفع تحریمها و مساله مذاکره گره زد؛ دقیقا همان کاری که حسن روحانی یازده سال قبل در سال ۹۲ انجام داده بود. ورود لاریجانی به عرصه انتخابات، با سر و صدای زیادی همراه بود. لاریجانی نشان داد از مدتها قبل به فکر ورود به انتخابات چهاردهم بوده و با یک کنش رسانه ای برنامه ریزی شده و هدفمند کار خود را شروع کرد. توئیتر فارسی، اصلی ترین بستر کنشگری او در این انتخابات است. 🔹لاریجانی پنجشنبه و جمعه گذشته دو توئیت جنجالی زد که حاوی نکات مهمی بود. در توئیت اول او با نشان دادن دو مکان بر روی نقشه تهران به عنوان مقصد سفر در یکی از نرم افزارهای ویژه حمل مسافر، از قصدش برای حضور در وزارت کشور و سپس رفتن به پاستور و دفتر ریاست جمهوری خبر داد. این توئیت با واکنش گسترده کاربران فضای مجازی مواجه شد که عمدتا با رویکرد انتقادی نسبت به این توئیت واکنش نشان دادند. 🔹اما دومین توئیت او کار را برای لاریجانی در ادامه مسیر سخت کرد. توئیتی که به زعم بسیاری از ناظران، حاوی کنایه و اهانت به رئیس جمهور شهید بود. رفتاری که او را بیش از پیش به منش و مشی حسن روحانی شبیه تر کرد. لاریجانی نوشت: «برای عبور از موانع باید از روشهای منسوخ، ارتفاع بگیریم» یکی از چهره های رسانه ای طرفدار او دقایقی بعد در پاسخ به این توئیت نوشت: «هلیکوپتر قبلی ارتفاع نگرفت و به کوه خورد» که پس از انتقاد شدید کاربران، مجبور به عذرخواهی بابت اشتباهش شد و توئیتش را حذف کرد. 🔹انتقادها به قدری گسترده شد که علی لاریجانی نیز مجبور به واکنش شد و در توئیت دیگری سعی کرد توضیحاتی ارائه دهد. اما توئیت سوم لاریجانی هم نشان داد او همان روحانی است که در ظاهری متفاوت آمده و قصد برپایی دولت سوم خود را دارد. به جای یک عذرخواهی ساده و فیصله دادن ماجرا، منتقدانش را اهریمن خطاب کرد و نوشت: «ارتفاع بگیریم یک راهبرد برای طی کردن مسیر است. برای رشد و توسعه کشور باید از مباحث تخریبی و سلبی ارتفاع بگیریم و برای یکبار هم که شده فضای انتخاباتی را معطوف به ترسیم مشکلات مردم و ارائه راه حلهای واقعی آنان کنیم. شهیدان خدمت در راه وطن جان خود را برای اعتلای همین راهبرد گذاشتند. یاد و نام بلندشان گرامی باد و اندیشه «اهریمنان» و «سوءاستفاده کنندگان» از نامشان ناکام.» 💢 ادامه مطلب دربخش دوم👇
🔰ادامه رئیسی یا بازگشت به روحانی/ بخش دوم و پایانی 🔸تحلیل ۹دی از فضای سیاسی و گفتمانی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم 🔸ورود لاریجانی با ارتجاع به بداخلاقی 🔻ادامه دولت خدمت از سوی دیگر جریان تداوم خط خدمت و ادامه دولت رئیسی، فعلا با چند نامزد به میدان آمده است. نامزدهایی که البته در میزان همت و انگیزه‌شان برای ادامه دولت خدمت و همچنین در میزان شباهت گفتمانی، منشی و عملکردی به شهید رئیسی یکسان نیستند. 🔹سعید جلیلی، مهرداد بذرپاش و محمد مخبر از جمله افرادی هستند که هر یک به میزانی در چارچوب گفتمانی خط ادامه دولت خدمن قرار می گیرند. باید صبور بود و تا هفته آینده صبر کرد تا بتوان بعد از روشن شدن دقیق صحنه انتخابات، دقیقتر، جدی تر و تفصیلی تر راجع به نامزدها صحبت کرد. 🔻آغازی بر ترمیم سرمایه اجتماعی فارغ از نامزدها و نفرات شرکت کننده در انتخابات، مساله مهم و اساسی در انتخابات پیش رو، میزان مشارکت مردم است. مشارکتی که طی سه انتخابات گذشته نظام، به یک چالش قابل توجه برای مردمسالاری دینی جمهوری اسلامی تبدیل شده و زیر ۵۰ درصد بوده است. آیا دولت مرحوم رئیسی در سه سال عملکرد خود، توانسته بود گامی در جهت افزایش سرمایه اجتماعی نظام و افزایش مشارکت در انتخابات بردارد؟ اگر پاسخ این سوال مثبت است، چه کنیم تا این مسیر ادامه یابد و با ارتجاع و بازگشت روبرو نشویم؟ بنابراین خوب است کمی بحث را به عقب تر برگردانیم و کمی عمیق تر به ماجرای انتخابات پیش رو نگاه کنیم. 🔹سه مولفه «اعتماد»، «مشارکت» و «رضایت» از مولفه های سرمایه اجتماعی یک نظام هستند. این سه مولفه زنجیروار به یکدیگر متصل هستند و تغییرات در مولفه های زیربنایی به تدریج، تغییرات سایر مولفه ها را نیز دربرخواهد داشت. «اعتماد» هر چند در میان سه مولفه زیربنایی تر است، اما خود بر یک مولفه دیگر یعنی «کیفیت رابطه» استوار است. بنابراین با اندکی دقت می توان، دو مفهوم « اعتماد» و «رابطه اجتماعی» را به عنوان زیربنای سرمایه اجتماعی دانست. 🔹حال باید پرسید در تجربه سه ساله گفتمان دولت سیزدهم به عنوان وارث شرایط دهه نود، دو مقوله اعتماد و رابطه اجتماعی چه وضعیتی پیدا کرده اند؟ آیا تجربه این سه سال، در ترمیم سرمایه اجتماعی موثر بوده است یا خیر؟. گفتمان دولت سیزدهم بیش از آنکه یک گفتمان در ساحت موضوعات اقتصادی یا فرهنگی باشد، یک گفتمان در نسبت یابی رابطه متقابل حاکمیت با مردم بود. گفتمانی که «رابطه اجتماعی» در آن با سنجه هایی همچون «صداقت»، «کاهش شکاف بین وعده و عمل»، «نوع‏دوستی»، «وفای به عهد»، «قانون مداری»، «تعهد و مسئولیت پذیری» و «خیرخواهی اجتماعی» تبلور یافته بود. علاوه بر آن، شایستگیهای شخصیتی شخص رییس جمهور چون «عزم راسخ»، «کار مداوم»، «سلامت در عمل» و « ترجیح منافع ملی بر منافع شخصی»، در مجموع جلوه گر نشانه هایی از بازگشت به«مشی حکمرانی مردمی» با درون مایه ی «همدلی» و «اعتماد» بود. 🔹از جمله راه های معمول برای فهم این مشی، رجوع به نتایج پیمایش ها در سال ۱۴۰۲ است. این نتایج، روند صعودی ارتباط متقابل حاکمیت و مردم و نیز اعتماد به حاکمیت را نشان می دهد، اما علاوه بر آن، رجوع به حادثه ی جانسور همراه با تعلیق چندین ساعته درباره ی سرنوشت رییس جمهور، نیز خود به عنوان یک رخداد قابل اعتنا برای فهم کیفیت این مقولات است. 🔹دعای سراسری مردم در اثنای حادثه و حضور همراه با توصیفات معنادار مردم از سیره عملی شهدای حادثه در مراسم تشییع سراسری، نشان دهنده غلبه «مشی حکمرانی مردمی همدلانه و مبتنی بر اعتماد» بر یک امر عاطفی صرف بود. این غلبه، حتی انتظار از نتایج اثرات عملکرد دولت و کارآمدی بالتمامه آن را نیز از مرکزیت مفهومی به امری در درجه بعدی تبدیل کرد. بدین معنا که مردم خواهان مشی صادقانه و همدلانه در حکمرانی هستند و همین امر، انتظارات آنان در کارآمدی عملکرد فوری و همه جانبه در تمام ساحات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را تعدیل می کند. 🔹حال با پذیرش آغازی بر ترمیم رابطه و اعتماد، سوال این است که آیا این شروع، امتداد پیدا می کند یا خیر؟ همچنین آیا این مقوله اثر خود را در دو مقوله «مشارکت» و «رضایت اجتماعی» خواهد گذاشت یا خیر؟ باید گفت، برای حفظ این اعتماد و نیز نیل از «اعتماد نسبی ترمیم شده» به حلقه دوم و سوم زنجیره یعنی «مشارکت» و نیز «رضایت از کارآمدی» مولفه های دیگری نیز دخیل است و نمی توان انتظار امری دفعی داشت. اکنون آغازی است بر ترمیم رابطه و اعتماد و تا نیل به «مشارکت و رضایت قابل اعتنا»، نیاز به گام های تکمیلی دیگر است. سیره حکمرانی رییس جمهور شهید و یارانش، نیاز به امتدادعملی دارد و این تازه آغاز راه است. 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 در 👇 🆔 eitaa.com/mrgh110 در 👇 🆔 https://t.me/mrgh110 ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
1_11783303053.mp3
9.56M
🔗 تهران خط قرمزهای جدید را به تمام طرفین مخابره کرده / نه با نامه و ایمیل بلکه با موشک و پهپاد 🎙 پایگاه غربی: ایران خط قرمزهای خود را به همه طرفین مخابره کرده است و این کار از طریق موشک ها و پهپادها با حمله به فلسطین اشغالی صورت گرفته است. همه یقین داریم ایران چنین نخواهد کرد اما حالا با این شگفتی که رخ داده باید بپذیریم ایران نشان داده که تمایل دارد نیم نگاهی به ریسک پذیری هم داشته باشد.... 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 در 👇 🆔 eitaa.com/mrgh110 در 👇 🆔 https://t.me/mrgh110 ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
✳️ ✅ چه کسی باید رئیس جمهور شود ؟ 🗒 بعضی تصمیمات اول انقلاب در سپردن پست‌ها به گروهی که «عقیده‌ی خالص» به اسلام ناب نداشته‌اند، اشتباهی بود که تلخی آثار آن به‌راحتی از میان نمی‌رود. ما هنوز هم چوب اعتماد خود را به «لیبرال‌ها» می‌خوریم. تا من هستم نخواهم گذاشت حکومت به دست «لیبرال‌ها» بیفتد(صحیفه امام، ج۲۱، ص۲۸۵_۲۸۶). 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 در 👇 🆔 eitaa.com/mrgh110 در 👇 🆔 https://t.me/mrgh110 ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
1_11787331579.mp3
11.41M
🔗 احمدی نژاد هم ثبت نام کرد / انتشار لیست کابینه جعلی لاریجانی و جلیلی / جهانگیری در راه است؟ 🎙 احمدی نژاد هم ثبت نام کرد / بیش از 13 چهره شناخته شده و نماینده مجلس امروز برای ثبت نام رفتند / تیکه شناسنامه ای احمدی نژاد به لاریجانی و پاسخ متقابل رحمت بیگدلی به احمدی نژاد / لیست کابینه جعلی لاریجانی و جلیلی توجه ها را به خود جلب کرد / جهانگیری هم در راه است؟ 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 در 👇 🆔 eitaa.com/mrgh110 در 👇 🆔 https://t.me/mrgh110 ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
11.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 مردان خدا به تاریخ روح می‌بخشند و بر دل‌ها حکومت می‌کنند 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 در 👇 🆔 eitaa.com/mrgh110 در 👇 🆔 https://t.me/mrgh110 ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
1_11790238816.mp3
12.49M
🚨 آقای تحلیلگر / لبنان ۷۰ درصد پایگاه شمالی اسرائیل را نابود کرد / داغ جدید یمن بر پیکر آیزنهاور / حملات لبنان از دوهزار گذشت! / تحولات فلسطین / لبنان ۷۰ درصد از پایگاه شمالی رژیم صهیونیستی را بطور کامل نابود کرد / صد هزار صهیون در اولین حمله امروز لبنان فرار کردند داغ جدید یمن بر پیکر آیزنهاور و ۴ کشتی دیگر / حملات لبنان از عدد دو هزار گذشت / لبنانی ها فقط ۵ درصد از پیش پا افتاده ترین تسلیحات خود را به کار گرفتند. / قسمت ۱۵۹۰ 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 در 👇 🆔 eitaa.com/mrgh110 در 👇 🆔 https://t.me/mrgh110 ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️