eitaa logo
کانال مخصوص به متن ها (زیرنظراستادعبادی)
248 دنبال‌کننده
108 عکس
3 ویدیو
0 فایل
🔔کانال اختصاصی متن های نهج البلاغه،خمس عشر،صحیفه ی سجادیه ایدی جهت نظرات @Amirali_11170
مشاهده در ایتا
دانلود
امیرعلی: 🎤📝🎤📝🎤📝🎤 📜تفسیر مناجات خمس عشر 📝متن فایل شماره 20 ⏪قسمت سی و یکم (بخش 1⃣ از 2⃣) 📿مناجات ذاکرین: در این مناجات امام محورهای اصلی که از خدا می خواهد این است که می خواهد عدم توانایی ما انسان ها را به خدا برساند درباره ی گفتن ذکر خدا در حد اینکه حقش بیان بشود. خُب نمی توانیم در آن حد ما ذکر خدا را بکنیم و بعد می خواهد بگوید که اگر خداوند فرمان نمی داد ما نمی توانستیم او را یاد کنیم. در حقیقت ذکر خدا منتی است که از سوی خدا بر انسان قرار داده می شود. 🔹«اِلهى لَوْ لاَ الْواجِبُ مِنْ قَبُولِ اَمْرِكَ، لَنَزَّهْتُكَ مِنْ ذِكْرى اِيَّاكَ» می گوید اگر پذیرفتن فرمان تو واجب نبود، تو خیلی پاک تر از آن حدی بودی که من بخواهم اسم تو را به زبان بیاورم. یعنی اینجا می خواهد بگوید که من انسان نمی توانم، در آن حد نیستم که حتی اصلا ذکر تو را به زبان بیاورم. حالا آن حد شکر که جای خودش! می گوید در آن حدی نیستم که ذکر تو را به جای بگذارم. «عَلى اَنَّ ذِكْرى لَكَ بِقَدْرى لا بِقَدْرِكَ» 👈تازه بگذریم از اینکه ذکری که من از تو می کنم به اندازه فهم خودم است نه به آن اندازه مقام تو. من فهمم در همین حد است که بگویم خدایا صد هزار مرتبه شکرت همین!! بیشتر از این زبانم نمی چرخد اما مقام تو آنقدر بالا است که پیغمبرش گریه می کرد که نمی تواند حد تو را به جای بگذارد «وَ ما عَسى اَنْ يَبْلُغَ مِقْدارى حَتّى اُجْعَلَ مَحَلّاً لِتَقْديسِكَ» خدایا تازه مگر چه اندازه امید دارم که از اینی که هستم مقامم بالاتر برود! من همینی که هستم باشم خودش جای شکر دارد، پایین تر نروم. چه امیدی دارم که من بخواهم بالاتر بروم تا بخواهم تازه در آن محلی قرار بگیرم که لیاقت پیدا کنم برای ذکر تو! واقعا می توانم به چنین مقامی برسم؟ 🔆«وَ مِنْ اَعْظَمِ النِّعَمِ عَلَيْنا جَرَيانُ ذِكْرِكَ عَلى اَلْسِنَتِنا» خدایا از بزرگترین نعمت هایی که به ما دادی همین ذکر تو بر زبان ماست! مگر ما می توانیم خدایا بدون توفیق تو، تو را یاد کنیم. گناهکارها را ببین! آنهایی که غرق در گناه هستند ببین، اصلا می توانند خدا را یاد بکنند؟ خدا این توفیق را از آنها گرفته. پس تویی که الان داری خدا را صدا می زنی، تویی که الان داری خدا خدا می کنی چیه که هی می گویی خدا جواب مرا نمی دهد؟ زیر هر یا رب تو لبیک هاست..!! خدا تو را خواسته، خدا به تو انرژی و این توفیق را داده که داری صدایش می زنی عزیز من! پس چرا بقیه نمی توانند صدایش بزنند؟ این یعنی لطف خدا. 💠«وَ اِذْنُكَ لَنا بِدُعآئِكَ وَ تَنْزيهِكَ وَ تَسْبيحِكَ» خدایا تو همین قدر بزرگترین اجازه ای که به ما دادی این است که دعایت بکنیم، تسبیحت بکنیم «اِلهى فَاَلْهِمْنا ذِكْرَكَ فِى الْخَلاءِ وَ الْمَلاءِ، وَ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ وَ الْإِعْلانِ وَ الْإِسْرارِ، وَ فِى السَّرَّآءِ وَ الضَّرَّآءِ» پس ذکر خودت را به ما الهام کن! یعنی توفیق بده که تو را ذکر بکنیم. کجا؟ در خلوت، در آشکار، در شب، در روز، در خوشی و ناخوشی. همه جوره تو را یاد بکنیم. خدایا اینطوری نشود که ما فقط در خوشی ها بگوییم خدایا شکرت. خُب بدی رسید چی؟ بدی رسید هم باید بگویی الحمدلله که بدی بالاتر نصیب تو نشد. 🔅«وَ آنِسْنا بِالذِّكْرِ الْخَفِىِّ وَ اسْتَعْمِلْنا بِالْعَمَلِ الزَّكِىِّ» خدایا ما را به ذکر خفی و پنهانت مأنوس کن! ذکر خفی تو یعنی همه جوره تو را ذکر بگوییم حتی وقتی لب ما تکان نمی خورد به یاد تو باشیم. عملمان پاک باشد. 🔗ادامه دارد.. 🎤استاد احسان عبادی 31 🎤📝🎤📝🎤📝🎤 =============== @matn_chanell
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 💠تفسیر زیارت عاشورا ✍برگرفته از فایل شماره (۳) ⬅️قسمت بیست و یکم 🤔سِر تکرار لعن ها چیست؟! خدا می توانست در همان اول کار برای مجموع آنها لعنت بفرستد و تکرار نکند، اما برای هر کدام این لعن را بکار برد. یکی از موارد مهمی که در دین داریم همین تکرار است که انسان هیچ وقت فراموش نکند و نکته بعدی تکرار مدام لعن باعث می شود نفرت ما از این افراد بیشتر و بیشتر بشود. این تکرارها می خواهد اوج بیزاری و نفرت را در دل ما نسبت به این افراد شقی و ظالم ایجاد بکند. 💢در ادامه این فراز دارد: «اَشْیاعِهِمْ وَ اَتْباعِهِمْ وَ اَوْلِیائِهِم» •«اَشْیاعِهِمْ» یعنی پیروان، شیعه امیرالمومنین (ع) نه یعنی پیروان. •«اَتْباعِهِمْ» یعنی همراهان‌. •«اَوْلِیائِهِم» یعنی دوستان. 👌می گوید خدایا من نه تنها نسبت به این چهار دسته اعلام بیزاری می کنم حتی از دوستان و پیروان این افراد هم ابراز نارضایتی و لعن می کنم. این خیلی مهم است در بحث دشمن شناسی که ما فقط دشمن را نبینیم دوستان دشمن را هم ببینیم. 📜امیرالمؤمنین صراحتا در حدیثی فرموند: دوست دشمنان تو هم دشمن تو است. اینجا هم همین است در بحث دشمن شناسی خیلی اثر دارد، اگر واقعا انسان فرازهای زیارت عاشورا مباحثش را خوب یاد بگیرد دیگر اسیر مکرها و مکاری های دشمن نمی شود. پیغمبر (ص) هم می گویند: برای انتخاب همسر یا انتخاب دوست ببینید دوستان و نزدیکان این فرد چه کسانی هستند. ببینید با چه کسانی رفت و آمد می کند و از نزدیکان و آنهایی که با او رفت و آمد می کند، می توانید به خود طرف هم پی ببرید که آن طرف چه طور آدمی است. ☑️در بحث ظلم، وقتی یک ظلمی انجام شد خدا سه دسته را به خاطر این ظلم عذاب می کند؛ 1⃣-خود ظالم 2⃣-معاون ظالم است، معاون از عون می آید، عون یعنی کمک کردن، کمک کار ظالم 3⃣-اما دسته سوم ممکن است در این قضیه حضور نداشتن اما راضی به ظلم بودند. 📌این سه دسته را خدا لعن کرده، اولی و دومی مشخص است، اما سومی خیلی مهم است گاها می بینیم بعضی از مردم ما، البته تعدادشان کم است زیاد هم نیستند سریع هر چیزی می شود می گویند بله، فلسطینی ها حق شان است که اسرائیلی ها آنها را بکشند یعنی در حقیقت به این ظلم اسرائیلی ها طرف راضی است و در گناه آنها هم شریک می شود. 📃حتی روایت هم داریم فردای قیامت انسان دارد می رود ته لباسش یک لکه خون می خورد، می گوید این لکه خون چیست؟ می گویند فلان مظلوم را کشتند و تو به این کشتنش راضی بودی. بر عکس هم هست اگر یک انسانی کار خیری در گذشته ها انجام داد به کار خیر آن هم راضی بودیم آن هم در این وسط است. 📕در نهج البلاغه آمده؛ در جنگ جمل بود که طرف به حضرت امیرالمؤمنین گفت برادر من خیلی دوست داشت در این جنگ حضور داشته باشد و ثواب این پیروزی نصیب او هم بشود، امیرالمؤمنین (ع) گفت نه تنها برادر تو بلکه کسانی که هنوز در صلب پدران و مادران خود هستند و به دنیا نیامده اند و مردمی که در آینده به دنیا می آیند موافق ما و جنگ های ما باشند در این ثواب ها شریکند. این نکته راضی بودند به ظلم بسیار مهم است. 🔹 ادامه دارد ... 🎤استاد احسان عبادی 21 🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 ================ @marefatemahdavi
🎤📘🎤📘🎤📘🎤 ⬅️قسمت چهل و یکم ✍شرح ساده نهج البلاغه (برگرفته از فایل شماره 29) 📜ادامه خطبه شانزدهم: 🔆حضرت می فرمایند؛ ذمه ام در گرو این سخنانی است که می گویم و من صدق آن را تضمین می کنم (می گوید به گردنم است باید این حرف ها را به شما بگویم) کسی که عبرت های حاصل از سرگذشت گذشتگان و عذاب های الهی در مورد آنان پرده را از مقابل چشم او نسبت به عقوبت هایی که در انتظارش باشد بردارد، تقوای الهی او را از فرو رفتن در آنگونه بدبختی ها حفظ می کند. 💢می گوید اگر از گذشتگان عبرت بگیری و اگر از آن بدی هایی که گذشتگان کردند و عذاب هایی که سرشان آمد از اینها خوب عبرت بگیری خدا کمکت می کند. می گوید که تقوای الهی او را از فرو رفتن در خطاها نگه می دارد. تو اول باید یک کاری انجام بدهی که شایسته دریافت تقوای الهی باشی. درست است یا نه؟ حضرت امیر می فرمایند شما اگر از گذشتگان عبرت بگیری و بدیهای آنها را تکرار نکنی و خوبی هایشان را تکرار بکنی، خدا کمکت می کند با تقوایی که به تو می دهد. ⚠آگاه باشید آزمون های شما درست همانند روزی که خدا پیامبرش را به مبعوث ساخته است. به خدایی که پیغمبر را فرستاد قسم که همه شما به هم مخلوط و غربال می شوید. به به چه فرازهای مهدوی هم دارد این خطبه!! ما مکرر در مکرر در روایات مهدویت داریم که آزمایش و غربال می شوند شیعیان در هنگام ظهور. اینجا حضرت علی هم همین را می گوید. هر چند این خطبه شانزده برای زمان ظهور نیست ولی همه زمان ها را شامل می شود. 👈و همه شما به هم مخلوط و غربال می شوید و چون محتوای دیگ به هنگام جوشش زیر و رو خواهید شد. آن گاه که افراد پایین نشین بالا نشین و افراد بالا نشین پایین نشین خواهند شد و کسانی که با حیله و تزویر پیشی گرفتند کنار زده خواهند شد و آنهایی که در اسلام جلو بودند اما با دسیسه عقب رانده شدند دوباره بر مسند کارها خواهند گرفت. ⚜به خدا سوگند که هرگز حقیقتی را کتمان نکرده ام و هیچ گاه دروغی نگفتم و موقعیت امروز را از قبل به من خبر داده اند.. اینجا امام دارد به علم و غیب خودش اشاره می کند. امام دارد اشاره می کند که من هیچ وقت به شما دروغ نمی گویم. یعنی پیش بینی ها و پیش گویی هایی که می کنم مطمئن باشید درست خواهد بود و رخ خواهد داد. عبرت بگیرید از گذشتگان! اینکه می گوییم تاریخ بخوانید یکی از مهم ترین موارد و خوبی هایش همین است که انسان وقتی عبرت بگیرد دیگر اشتباه گذشتگان را تکرار نمی کند. 🔹ادامه دارد .. 🎤استاد احسان عبادی 41 🎤📘🎤📘🎤📘🎤 =============== @matn_chanell
👆👆👆 ⬅️پوستر شماره 41 #شرح_ساده_مناجات_خمس_عشر 📝🔹📝🔹📝 ============== @matn_chanell
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 💠تفسیر زیارت عاشورا ✍برگرفته از فایل شماره (۳) ⬅️قسمت بیست و دوم ⚠️نکته مهم: یک عده ای شبهه می کنند چرا خداوند در قرآن می گوید فحش ندهید ولی در زیارت عاشورا این همه لعن دارد..؟؟! 👈ما سه کلمه داریم:👇 1⃣- نفرین←به معنای مطلقِ (یعنی کامل، همه، هر زیر مجموعه ای) دعای بد در حق دیگران است. هر دعای بدی که در حق دیگران بکنند زیر مجموعه نفرین قرار می گیرد. مثلا نفرین هایی که در جامعه عرف شده دستت بشکند، بلا سرش بیاید.. هر دعای بدی که در حق دیگران بکنیم نفرین می شود. بعضی جاها برای دشمنان جواز داریم و در حق دشمنان اشکالی ندارد ولی انسان، مسلمین را هیچ وقت نفرین نکند و نهی هم شده که نفرین کند. 2⃣- لعن←به معنای دعا برای دوری از رحمت خداست یعنی خدا هیچ رحمتی برایش نازل نکند. لعن زیر مجموعه ی نفرین است در حقیقت هر لعنی یک نوع نفرین هم است. اما هر نفرینی لعن نیست چرا..؟ چون نفرین مطلق بدی است هر بدی که در حق دیگران بخواهیم. اما در لعن فقط یک بدی را برای طرف می خواهیم آن هم دوری از رحمت خداست و بقیه بدی ها را برای طرف نمی خواهیم. یعنی دیگر از خدا نمی خواهیم دست طرف بشکند..‌ می گوییم خدایا طرف زنده باشد سالم هم باشد ولی از رحمت تو دور بشود و رحمت تو بر او نازل نشود. 3⃣- سب←مشخص است یعنی فحش. فحاشی به پدر یا مادر انسان، به طرف القاب حیوانات دادند این یک فحش است. قرآن می گوید سومی را ندهید فحش ندهید و الا خود قرآن لعن هم دارد «لعْنَةَ اللهِ عَلَی الْکَاذِبِیِن..» «لَعْنَةَ الله عَلَی الْمُنافِقْین..» آیات نفرین هم دارد «قَاتَلَکُمُ الله» خدا شما را بکشد. قرآن آن چیزی که می گوید نگویید فحش است. به آن خارجی ها، به آن غربی به آن کفار فحش ندهید. 🔰یکی از دوستان امام صادق (ع) کنار امام نشسته بود، او یک کنیزی داشت به کنیزش گفت بیا اینجا ای زنازاده، امام شدیدا ناراحت شد و گفت: من فکر می کردم تو خیلی آدم با تقوایی هستی ولی الان با این فحش به یک کنیز نسبت زنا دادی. گفت امام مادر این کنیزه مشرک است و.. امام گفت درست است که مشرک است اما زناکار که نیست هر دینی برای خودش یک ازدواجی دارد و تو تهمت دروغ به مادرش زدی. به همین خاطر امام صادق با آن فرد دوستی اش را قطع کرد. 👌چقدر خوب است که انسان با آدم های فحاش و بد دهن دوستی نکند. قرآن می گوید فحش ندهید و الا لعن هیچ اشکال خاصی ندارد که بگوییم. در روایتی از امام زمان (عج) است که می فرمایند: کسی که نماز صبحش را از عمد به آخر وقت تأخیر بیاندازد، کسی که نماز مغرب و عشاء خودش را به تأخیر بیاندازد که دیگر همه ستارگان آسمان مشخص شود ملعون است. ملعون نه اینکه خدا به او عذاب بدهد یعنی اینکه این فرد از رحمت خدا بدور است که نمازش را به عمد به تأخیر می اندازد. 💠آیت الله جعفری تهرانی از عرفای بزرگ بود به ایشان می گویند اگر کسی به ما فحش داد ما چه کار باید بکنیم؟ گفت اگر ما فحش بدهیم برای ما تاریکی می آورد و فایده ای ندارد. ایشان توصیه ای کرد که امیرالمومنین (ع) به غلام خودش قنبر کرد: 👈به قنبر فحش دادند، قنبر می خواست جوابش را بدهد ولی حضرت علی به ایشان گفت: آرام باش و سکوت کن و چیزی نگو، که با همین سکوت خود دشمن خودت را خوار و ذلیل می کنی و او را شرمنده می کنی، با همین سکوت خودت خدا را راضی می کنی و شیطان را عصبانی می کنی. 📄در بحث فحش دادن روایت داریم به چند چیز فحش ندهید: 1⃣- خود شیطان، شیطان را هم لعنش کنید فحش ندهید. 2⃣- به حیوانات 3⃣- روزگار (یعنی طرف می گوید عجب روز بدی بود یا عجب روز فلان چیزی بود) 📜روایت داریم؛ شیطان را فحش ندهید لعن کنید، لعنت خدا بر شیطان. انسان در هیچ حالتی نباید فحش بدهد و اگر واقعا عصبانی شد فوقش لعنت بفرستد. فحش دادن برای انسان تاریکی می آورد و عبادت انسان را نابود می کند. 🔹 ادامه دارد ... 🎤استاد احسان عبادی 22 🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 ============== @matn_chanell
☀️💠☀️💠☀️💠☀️ 📖شرح ساده دعای صحیفه سجادیه 🖋برگرفته از فایل شماره 10 ⬅️ قسمت بیست و یکم 📜دعای سوم صحیفه: «اَللَّهُمَّ وَ حَمَلَةُ عَرْشِكَ الَّذينَ لايَفْتُرُونَ مِنْ تَسْبيحِكَ..» خدایا حاملان عرش تو، آن ملائکه ای که عرش تو را حمل می کنند، ملائکه ای هستند که هیچ وقت از تسبیح تو سست نمی شوند. 📿پس اینجا این را می رساند که ذکر تسبیح «سبحان الله» گفتن خیلی ذکر عالی هست که در قرآن هم می گوید پروردگارتان را هر صبح شام تسبیح بگویید. اینجا هم دارد می گوید ملائکه ای که مقرب هستند، ملائکه ای که دارند عرش الهی را حمل می کنند هی تسبیح گویانند، مدام سبحان الله سبحان الله می گویند. اهمیت ذکر تسبیح را دارد می رساند نسبت به اذکار دیگر! حالا صلوات بحثش جداست. اذکاری که نسبت به خود خدای متعال هست روی آن تأکید شده حتی در خود قرآن. 👌«لايَسْئَمُونَ مِنْ تَقْديسِكَ» از تقدیس تو، از اینکه تو را ستایش بکنند هیچ وقت خسته نمی شوند «وَ لا يَسْتَحْسِرُونَ مِنْ عِبادَتِكَ» و از عبادت تو هم هیچ وقت خسته نمی شوند‌ «وَ لايُؤْثِرُونَ التَّقْصيرَ عَلَى الْجِدِّ فى اَمْرِكَ» و در اجرای فرمان تو کوتاهی نمی کنند. 💠«وَ لايَغْفُلُونَ عَنِ الْوَلَهِ اِلَيْكَ» و از شیفتگی به سوی تو غافل نمی گردند. از شیفتگی به سوی تو غافل نمی گردند معنای عرفانی عمیقی دارد اما همین قدر بدانید یعنی محبت و دوست داشتن خشک و خالی نسبت به خدا خیلی مطلوب نیست، نه اینکه غلط باشد یعنی اول راه هست یعنی اگر می خواهی نسبت به خدا محبتت بیشتر باشد باید محبت تو به سمت عاشقی بروی، یعنی خیلی بالاتر! واله شدن، یعنی عاشق شدید بشوید. می گوید ملائکه اینطوری هستند عاشق شدید می شوند، غافل نمی شوند. ♨️«وَ اِسْرافيلُ صاحِبُ الصُّورِ، الشّاخِصُ الَّذى يَنْتَظِرُ مِنْكَ الْاِذْنَ» می گوید آن اسرافیلی که قرار هست صاحب صور باشد، چشم براه اجازه فرمان تو هست «وَ حُلُولَ الْاَمْرِ، فَيُنَبِّهُ بِالنَّفْخَةِ صَرْعى رَهآئِنِ الْقُبُورِ» منتظر فرمان تو است که در صور بدمد و زندگان گور را از خواب بیدار بکند «وَ ميكآئيلُ ذُوالْجاهِ عِنْدَكَ، وَالْمَكانِ الرَّفيعِ مِنْ طاعَتِكَ» و آن میکائیلی که نزد تو بلند مرتبه ست به خاطر طاعت تو دارای مکان رفیعی هست. 👌می گوید به خاطر طاعت خوبی که میکائیل کرده خدا مقام بالای به او داده، پس من و ‌‌شما هم می توانیم با اطاعت خدای متعال مقام بالایی کسب کنیم. پس هر کسی می خواهد در محضر خدا مقامش بالاتر باشد باید اطاعتش بیشتر باشد. 🔆«وَ جِبْريلُ الْاَمينُ عَلى وَحْيِكَ، الْمُطاعُ‌ فى اَهْلِ سَمواتِكَ، الْمَكينُ لَدَيْكَ، الْمُقَرَّبُ عِنْدَكَ، وَالرُّوحَُ الَّذى هُوَ عَلى مَلآئِكَةِ الْحُجُبِ، وَالرُّوحُ الَّذى هُوَ مِنْ اَمْرِكَ، فَصَلِّ عَلَيْهِمْ» و جبرئیل امین آن وحی تو که در بین اهل آسمانهای تو مورد اطاعت است و در پیشگاه تو ارجمند و به درگاه تو مقرب است و روح که بر فرشتگان حجاب گمارده شده است و آن روح که از امر توست پس بر همه آنها درود بفرست. 👈از این تعبیر استفاده می شود که آن ملک روحی که در قرآن اشاره شده «تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَةُ وَ الرُّوحُ» فرشته ایست جدای از جبرئیل و جبرئیل نیست. البته بعضی تفاسیر هم، بعضی از روایات هم داریم که مراد از روح را همان جبرئیل دانستند. البته فرق خاصی آنچنان نیست که بخواهیم روی آن.. هر دو فرشته ای هستند بلند مرتبه، چه روح چه جبرئیل! خیلی هم آدم روی این چیزها زوم نکند. بعضی ها ساعت ها تحقیق می کنند که آقا این روح جبرئیل هست یانیست! چکار داری روی این موضوعات، برو مطالب اصلی را یاد بگیر، خیلی روی مباحث فرعی اینقدر زوم نکنیم. 🔹ادامه دارد ... 🎤استاد احسان عبادی 21 ☀️💠☀️💠☀️💠☀️ ============== @matn_chanell
🎤📝🎤📝🎤📝🎤 📜تفسیر مناجات خمس عشر 📝متن فایل شماره 20 ⏪قسمت سی و دوم (بخش 2⃣ از 2⃣) 🔘«وَ السَّعْىِ الْمَرْضِىِّ» خدایا کوشش ما، سعی ما طوری شود که مورد رضای تو بشود «وَ جازِنا بِالْميزانِ الْوَفِىِّ» سنگ تمام بگذاری برای اعمال ما، اعمال ما را کامل بدهی «اِلهى بِكَ هامَتِ الْقُلُوبُ الْوالِهَةُ» خدایا دلها، همه شیدا و سرگشته و تشنه تو هستند «وَ عَلى مَعْرِفَتِكَ جُمِعَتِ الْعُقُولُ الْمُتَبايِنَةُ» این عقل هایی که متفرق و جدا بودند همه درباره معرفت تو جمع شدند که معرفت تو را بشناسند. 🌷«فَلا تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ اِلاَّ بِذِكْركَ» خدایا این دلها جز با یاد تو آرام نمی گیرد. جوان عزیز که فکر می کنی با آهنگ گوش دادن، با رقصیدن و با این و آن بیرون رفتن، با فلان و فلان آرامش پیدا می کنی، ممکن است پیدا کنی اما جسمی است، آرامش روحی را فقط خدا تأمین می کند فقط خدا،″صد بار بدی کردی و دیدی ثمرش را، خوبی چه بدی داشت که یکبار نکردی؟″ «وَ لا تَسْكُنُ النُّفُوسُ اِلاَّ عِنْدَ رُؤْياكَ» خدایا جانهای ما جز به مشاهده جمال تو تسکین پیدا نمی کنند. 🔹«اَنْتَ الْمُسَبَّحُ فى كُلِّ مَكانٍ وَ الْمَعْبُودُ فى كُلِّ زَمانٍ» خدایا در هر جایی در هر زمانی همه دارند تو را تسبیح می کنند. همیشه هم بودی که تو را یاد کنند و تو در هر دلی بودی. پس حالا که اینطوری هست «وَ اَسْتَغْفِرُكَ مِنْ كُلِ لَذَّةٍ بِغَيْرِ ذِكْرِكَ» خدایا از هر لذتی که لذت تو داخلش نبود من استغفار می کنم. 👈ببینید این مناجات ذاکرین است یعنی برای یک آدم عادی نیست، آدم عادی از گناهانش استغفار می کند ولی وقتی به درجه بالا رسیدی به درجه ذاکریت خدا رسیدی کارت به جایی می رسد که از آن لذت هایی که خدا داخلش نبود هم استغفار می کنی. این یعنی مقامت رفته بالا. یعنی امام سجاد (ع) در مناجات های قبلی، آمد تو را رشد داد و تو را آورد به این مرحله که بفهمی زندگی که بی خدا داشتی، لحظاتی که بدون خدا داشتی را باید استغفار کنی. 💢«وَ مِنْ كُلِّ راحَةٍ بِغَيْرِ اُنْسِكَ» از هر آسایشی که تو داخلش نبودی «وَ مِنْ كُلِّ سُرُورٍ بِغَيْرِ قُرْبِكَ» و از هر شادی که تو داخلش نبودی و هر سرگرمی که تو نبودی، خدایا تو خودت فرمودی «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْراً كَثِيراً وَ سَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَأَصِيلًا» [41و 42/ احزاب] ای کسانی که ایمان آورده اید خدا را زیاد یاد کنید هر صبح و هر شام! و خدایا باز هم در قرآن گفتی «فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ» [152/ بقره] مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم. پس خدایا تو به ما دستور دادی که تو را یاد کنیم و به ما وعده دادی! ✅«وَ ها نَحْنُ ذاكِرُوكَ كَما اَمَرْتَنا» خدایا حالا که به ما وعده دادی، خُب ما هم همانطوری که به ما دستور دادی می خواهیم عمل بکنیم «فَاَنْجِزْ لَنا ما وَعَدْتَنا» پس تو هم به وعده ای که دادی عمل بکن «يا ذاكِرَ الذَّاكِرينَ» ای که یاد کننده ترین یاد کنندگانی «وَ يا اَرْحَمَ الرَّاحِمينَ» و ای کسی که مهربان ترین مهربانانی. 👌اینجا می خواهد بگوید که ای بنده خدا، مغرور نباش، دوتا خدا را شکر گفتی، دوتا خدا را حمد گفتی، بدانکه خدا تو را بیشتر یاد می کند «يا ذاكِرَ الذَّاكِرينَ» بالاتر از همه ذکر کنندگان است. متو‌‌جه هستی؟ خیلی خودت را نگیر! خدا، خدایی است که هر وقت او را یاد کنی قبلش خدا دارد تو را یاد می کند. این را یادت باشد خدا همیشه من و تو را یاد می کند اما ما همیشه داریم ناشکری می کنیم. خدایا این اعمال ما را از ما بپذیر و ما را جزو کسانی قرار بده که فردای قیامت شرمنده خوبی های تو نشویم. 🔗ادامه دارد.. 🎤استاد احسان عبادی 32 🎤📝🎤📝🎤📝🎤 =============== @matn_chanell
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 💠تفسیر زیارت عاشورا ✍برگرفته از فایل شماره (۳) ⬅️قسمت بیست و سوم ⁉️چرا خدا در قرآن فحش می دهد؟ می گوید آنانی که علم می آموزند و عمل نمی کنند همانند حمار هستند یا به بَلعم باعورا می گوید همانند سگی است که چه بزنی و چه نزنی واق واق می کند! یا می گوید بعضی از افراد «أُولئِك کَالأَنْعام» همانند حیواناتی هستند «بَلْ ﻫُﻢْ أَﺿَﻞُّ..» حتی پست تر.. ‼️اینها فحش است دیگر، چرا خدا در قرآن فحش می دهد؟ 👌می گوییم خدا فحش نداد، بلکه باطن اینها را مشخص کرد. یعنی آن فردی که علم می آموزد و عمل نمی کند اگر کسی چشم برزخی داشته باشد باطنش را به صورت یک خر می بینند. بلعم باعورای که اسم اعظم را داشت و سوء استفاده از این اسم اعظم خدا می کرد، باطنش مثل یک سگ بود. کسی که به دنبال شهوات می رود درست است ظاهرش انسان است ولی باطنش اگر کسی چشم برزخی داشته باشد و ببیند حتی پست تر از حیوان است. ⚠️خدا اینجا فحش نمی دهد بلکه پرده از حقیقت باطنی آن فرد برمی دارد که باطن این فرد این است. فردای قیامت هم خودمان چهره واقعی چنین افراد را می بینیم. پس در حقیقت خدا فحش نداد باطل آنها را مشخص می کند. 💠اینجا هم که می گوید من دوری می کنم از دشمنان شما.. اساس سیر وسلوک و رسیدن به سمت خدا تولی و تبری است. کسی که اهل بیت را دوست داشته باشد نسبت به دشمنان آنها هیچ بغض و کینه ای نداشته باشند پس در حقیقت دوست اهل بیت هم نیست. در این زمینه روایت هم داریم؛ پیش اهل بیت آمدند و گفتند فلانی شما را خیلی دوست دارد ولی نسبت به دشمنان شما اصلا کار خاصی نمی کند! امام می گوید دروغ می گوید اگر کسی ما را واقعا دوست داشته باشد نسبت به دشمنان ما هم کینه و بغض دارد.⚠️ 🔹در فراز بعدی زیارت عاشورا می گوید: «ﯾﺎ اَبا عَبْدِاللهِ اِنّی سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکم اِلی یَوْمِ الْقِیامَه..» یا اباعبدالله مفرد است، ولی ضمیر "کم" که اینجا بکار برده جمع است یعنی منظور به همه ی اهل بیت است، نه فقط امام حسین (ع) نسبت به همه ی اهل بیت است. می گوید ای ابا عبدالله من صلح و مهربانی دارم با آن کسانی که با شما صلح و مهربانی دارند و دشمن هستم با آن کسانی که با شما دشمن هستند. 📃روایت داریم از ابوهریره، ما روایاتش را قبولش نداریم کذاب و جاعل حدیث بود، اما برای وهابیت و اهل سنت ابوهریره احادیثش خیلی مهم است به همین خاطر یک مثال از کتاب خود آنها می زنیم. ″البدایة النهایة- ج۸، ص۳۶″ برای احتجاج و بحث با اهل سنت و وهابیت خیلی مهم است چون که روایت را خود ابوهریره از پیغمبر (ص) نقل می کند👇 💢ابوهریره می گوید دیدم پیغمبر (ص) به امیرالمومنین (ع) و فاطمه (س) و امام حسن و امام حسین (ع) نگریست، آنها را نگاه کرد و سپس گفت من دشمنم با کسی که با شما دشمنی کند و من دوستم با کسی که با شما دوستی کند. 🔹 ادامه دارد ... 🎤استاد احسان عبادی 23 🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 ============= @matn_chanell
🎤📘🎤📘🎤📘🎤 ⬅️قسمت چهل و دوم ✍شرح ساده نهج البلاغه (برگرفته از فایل شماره 30) 📜ادامه خطبه شانزدهم؛ حضرت می فرمایند که ای مردم آگاه باشید که گناهان اسب های سرکشی هستند که اهلش را بر آنها سوار می کنند و لجام های آنها بر گرفته می شود و سرانجام آنها را در دوزخ سرنگون می کنند. اسب سرکش است، سوارش بشوی و نتوانی کنترلش بکنی تو را با سر به زمین می اندازد. اما اسب گناه تو را به زمین نمی اندازد، تو را به جهنم می اندازد. ☝️می گوید ولی تقوا مرکبی است که رام است و تو می توانی کنترلش بکنی. بعد حضرت می گوید تقوا سریع و سیر هم هست. یعنی تو را سریع به دست خدا و بهشت می رساند. بعد حضرت می گوید حق و باطلی وجود دارد و هر کدام هم طرفدارانی دارند. اگر باطل حکومت کند جای تعجب نیست، از دیر زمان چنین بوده است و اگر حق و پیروانش کم باشند، نگران نباشید که ای بسا بیشتر می شوند و بر لشکر باطل پیروز می شوند. ✅ 🔹حضرت می گوید که روند تاریخ اینگونه بود که همیشه جریان باطل حکمفرما بود. پس خیلی خودتان را نگران نکنید. آن زمانی که حضرت ابراهیم بود و انبیاء اولوالعزم را شما نگاه کنید فقط پیغمبر (ص) توانست تشکیل حکومت دهد و بقیه نتوانستند چون باطل حکمفرما بود. از ائمه هم که فقط حضرت علی (ع) توانست و امام حسن هم که فقط شش ماه بود و چیز خاصی نبود. پس همیشه اکثرا جریان باطل است. ♨️حضرت علی (ع) می گوید اگر باطل حکمفرما شد تعجب نکن، یارانش زیادند؟ نترس! کمی؟ با کمی خودت راه خدا را ادامه بده خدا کمکت می کند. ای کاش عبرت بگیریم، خدا صراحتا در قرآن می گوید «حَقًّا عَلَیْنَا نَصْرُ الْمُؤْمِنِین» [47/روم] آقا حق ماست، حقی روی گردن ماست. خدا می گوید، یعنی تکلیفی به گردن من خدا است. خُب خدایا تو وظیفه داری؟ بله من خدا وظیفه دارم. خدایا وظیفه تو چیست؟ «نَصْرُ الْمُؤْمِنِین» نصرت کردن و یاری کردن مؤمنان. ✅ 👌آیه قرآن است حرف من که نیست. شما راه صحیح را برو. تعدادت کم هست؟ نترس برو جلو، خدا کمک می کند. راهت خدایی باشد خدا جمعیت تو را بیشتر می کند‌. 🔹ادامه دارد .. 🎤استاد احسان عبادی 42 🎤📘🎤📘🎤📘🎤 =============== @matn_chanell