eitaa logo
مطرا
11.3هزار دنبال‌کننده
460 عکس
157 ویدیو
16 فایل
⚜️مطرا؛ مرکز طراحی راهیان نور انقلاب اسلامی ‌ 🔰 مجموعه‌ای دانش‌بنیان در حوزه راهیان نور، به همت جوانان انقلاب اسلامی 🇮🇷 مطرا برای تحقق راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی به میدان آمده است. 🔹راه ارتباطی: @matra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
19.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚜مقام معظم رهبری مدظله‌العالی: مردم هر جا وارد شدند ما پیروز شدیم؛ در دفاع مقدس مردم وارد شدند ما پیروز شدیم، در مسائل اقتصادی هم همین جور است. 🔰شهید حسن باقری: "ما برای اداره ادامه جنگ مبتنی بر نقش آفرینی مردمی و استفاده از ظرفیت نیروهای بسیجی برنامه داریم" 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜️اسوه‌های مجاهد پرور؛ نقش زنان در دفاع مقدس از نگاه رهبری 🔰بخش دوم 🔹در یادداشت قبل از نقش زنان در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از نگاه رهبری سخن گفتیم و بیانات ایشان را در ۴ دسته‌بندی معنوی و عاطفی، فرهنگی و تربیتی، سیاسی و اجتماعی و پشتیبانی قابل ذکر دانستیم. 🔸پس از آن که دسته‌ی معنوی و عاطفی را عنوان کردیم، در دسته‌ی فرهنگی و تربیتی به دیدگاهی برخورد می‌کنیم که نه تنها نقش تربیتی مادران، بلکه نقش تربیتی همسران را هم در برمی‌گیرد و رهبر انقلاب در این باره می‌فرمایند: "مادران در دوران انقلاب و در جنگ تحمیلی، فرزندان خود را به سربازان جانباز و شجاع در راه اسلام و مسلمین تبدیل کردند، و همسران در دوران انقلاب و دوران جنگ تحمیلی، شوهران خود را به انسان‌های مقاوم و مستحکم مبدّل ساختند." این نشان از گستردگی نقش تربیتی زنان دارد که نباید تنها به نقش مادری محدود شود. پس از دسته‌ی دوم، در توضیح دسته‌ی سیاسی و اجتماعی باید اشاره کنیم که رهبر انقلاب مسئولیت اجتماعی زنان را در تضاد با مسئولیت خانواده نمی‌دانند و معتقدند که آنان باید با حفظ مسئولیت‌های خانوادگی، به هر میزانی که توان داشتند در جامعه نیز به ایفای نقش بپردازند. در دوران دفاع مقدس برخی از نقش‌های اجتماعی و سیاسی زنان به فراخور نیاز لحظه و شرایط بحرانی بوده است؛ بنابراین برخی از نقش‌ها مانند نقش‌های دفاعی که ما آنان را در مولفه‌ی شجاعت قرار می‌دهیم، از روی اضطرار زمانی انجام شده و این مولفه نباید به عنوان محور اصلی فعالیت‌های زنان در دوران دفاع مقدس در نظر گرفته شود. محور قرار دادن نقش‌های نظامی و حضور زنان در خط مقدم که تنها در ابتدای دفاع مقدس و به تعداد محدودی رخ داده است، موجب می‌شود که نقش ریشه‌ایِ زنان در این جبهه که همان "زمینه‌سازی و حفظ مستمر محیط مجاهدت" است، نقشی حاشیه‌ای و خُرد انگاشته شود. در نهایت در دسته‌ی چهارم یعنی دسته‌ی پشتیبانی، مقام معظم رهبری نقش‌های پشتیبانی زنان در مراکز زنانه‌ی دوران دفاع مقدس را جزء اختصاصات کشور ما می‌دانند و توجه به انگیزه‌ی زنان از این اقدامات را یادآوری کرده‌اند. 🔹علی‌رغم تاکیدات رهبر انقلاب به نقش زنان در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از همان دوران تا کنون، این نقش‌ها به فراموشی سپرده شده و محصولاتی که شایسته‌ی این موضوعات باشد کمتر تولید شده است. از آن‌جا که برای برداشتن گام‌های استوار در آینده باید گذشته را درست شناخت، چنانچه در پرداخت به موضوع دوران دفاع مقدس، نقش زنان که نیمی از جامعه را شامل می‌شدند نادیده گرفته شود، به نگاه دقیقی از شرایط آن روز جامعه دست نخواهیم یافت. 🖋فاطمه زنگنه - کارشناس نظام محتوایی راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜طراحی نقشه عملیات راهیان نور - بخش سوم 🔹سیر زیارت راهیان نور: پس از تدوین برنامه‌های حین زیارت (تدبر) ذیل دسته‌بندی پنجگانه (اجرایی، فرهنگی، پشتیبانی، رسانه و اردوکشی)، دو موضوع تشرف و تأدب مطرح می‌گردد. 🔸تشرف: به معنای حضور در زیارتگاه‌ها و مناطق عملیاتی دفاع مقدس است که شامل دو بخش سیر تشرفات (به معنای چینش یادمان‌ها) و برنامه تشرف (به معنای تمام برنامه‌های ورود تا خروج در هریادمان) خواهد بود. 🔹سیر تشرفات: با توجه به تعدد یادمان‌ها در مناطق عملیاتی جنوب، زیارتگاه‌های مورد بازدید کاروان، باید با توجه به موضوع محوری، رویکردها، نقاط توازنی و با التزام به محتوای پیوستاری انتخاب شوند تا مخاطب بتواند به درستی اتصال وقایع و مراحل دفاع مقدس را درک کند. علاوه بر موضوع، مسیر حرکت کاروان (شمال به جنوب، جنوب به شمال و...) و مدت زمان اردو، موارد دیگری از جمله: توجه به کیفیت بازدید از یادمان‌ها و اولویت آن بر تعداد یادمان‌ها، روایت‌ها و راویان مدنظر، امکانات یادمان، موقعیت و فاصله زمانی بین کاروان‌ها و موقعیت اسکان بر چینش یادمان‌ها تأثیرگذار هستند. 🔸برنامه تشرف: آن بخش از برنامه‌ها که از لحظه ورود به یک یادمان تا لحظه وداع و خروج از آن را شامل می‌شود؛ اعم از همخوانی سرود، زیارت جمعی، روایتگری، مداحی، نماز جماعت و دیگر فوق‌برنامه‌ها را به عنوان برنامه تشرف نامگذاری می‌نماییم. برنامه تشرف هر یادمان با توجه به شرایط کاروان و یادمان و بیش از همه موضوع و سیر محتوایی اردو، باید تا حد امکان، منحصربه‌فرد و خاص آن یادمان باشد. 🔹تأدب: هر عملی آدابی دارد که شناخت و رعایت آنها، امکان موفقیت آن عمل را افزایش داده و عامل را به نتیجه مورد انتظار، نزدیکتر می‌نماید. رعایت آداب زیارت راهیان نور (از ابتدای برنامه‌ریزی‌های پیش از زیارت تا بازه زمانی پس از زیارت)، زائر را در نیل به هدف زیارت که همانا تقرب به شهدا و حرکت در مسیر آنهاست، کامیاب‌تر می‌سازد. 🔸از جمله این آداب عبارتند از: نیت و عزم زیارت، شناخت حقوق شهدا، ذکر فضائل شهدا، دوستی با شهدا، آمادگی برای همراهی شهدا در یاری دین خدا، طلب ثبات قدم در مسیر شهدا، عهد با شهدا و تقویت روحیه شهادت طلبی (به معنای آمادگی برای جهاد تا شهادت). 🔹همچنین هنگام ورود به هر یادمان نیز همچون تشرف به حرم اهل بیت علیهم‌السلام آدابی تحت عنوان آداب تشرف مورد انتظار است تا ثمره زیارت در هر یک از یادمان‌ها به بهره‌برداری حداکثری، نزدیکتر باشد؛ از جمله: آراستگی ظاهری، وقار و خشوع، حضور در مقتل و مزار شهدا، خواندن زیارتنامه و دعا و اهدای ثواب آن به شهدا، توجه و حضور قلبی و پرهیز از سخنان و کارهای بیهوده. 🖋فرهاد حیدری - کارشناش نظام برنامه‌ریزی و اجرایی راهیان نور گام دوم 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜️شهیده زینب کمایی: 🔰به دلیل اینکه هر مسلمانی باید وصیت‌نامه‌ای داشته باشد من نیز تصمیم گرفتم این متن را به عنوان وصیت‌نامه بنویسم و آخرین حرف‌های خود را برای دوستان و خانواده و تمام عاشقان شهادت بنویسم. از شما عاشقان شهادت می‌خواهم که راه این شهیدان به خون خفته را ادامه دهید. هیچگاه از پشتیبانی امام سرد نشوید. همیشه سخن ولی فقیه را به گوش جان بشنوید و به کار ببندید. چون هرکس روزی به سوی خدا بازخواهدگشت. همیشه به یاد مرگ باشید. 🌷شادی روح شهیده زینب کمایی صلوات 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜️دهم ماه مبارک رمضان سالروز وفات حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها بر همه مسلمین جهان تسلیت باد. 🔰مقام معظم رهبری مدظله‌العالی: «خدیجه‌ى کبرى علیها‌الصلاةوالسلام اول مؤمن به اسلام بود، بعد هم همه‌ ثروت خود را در راه دعوت و ترویج اسلام خرج کرد، که اگر کمک‌هاى خدیجه علیهاالسلام نبود شاید در حرکت اسلام و پیشرفت اسلام یک اختلال و وقفه‌ عمده‌اى به وجود مى‌آمد. بعد هم با رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله و همه‌ مسلمین به شعب ابى‌طالب تبعید شدند و در همان شعب ابى‌طالب دعوت حق را لبیک گفت.» ۱۳۶۵/۰۳/۰۲ 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜️١٢ فروردین، روز جمهوری اسلامی گرامی باد. 🔰رهبر کبیر انقلاب اسلامی، امام خمینی رضوان‌الله‌علیه: ١٢ فروردین، که روز نخستین حکومت الله است؛ از بزرگترین اعیاد مذهبی‏‎ ‎و ملی ماست. ملت ما باید این روز را عید بگیرند و زنده نگه دارند. روزی که کنگره‌های‏‎ ‎‏قصر ۲۵۰۰ سال حکومت طاغوتی فرو ریخت، و سلطۀ شیطانی برای همیشه رخت‏‎ ‎‏بربست و حکومت مستضعفین که حکومت خداست به جای آن نشست.‏ ♦️همراه مطرا باشید با ۱۲ فروردین 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜️به مناسبت روز جمهوریت نظام 🔰با میراث بهشتی چه کردیم؟ 🔹چرا بهشتی این تجسم اسلام ناب باید مظلوم می‌ماند؟ ▫️کدام یادمان، راوی این شهید عزیز در گام دوم انقلاب خواهد بود؟ 🔸بهشتی و دین اداء نشده به نگهبان همیشه زنده جمهوریت انقلاب اسلامی 🔹عمر محدود و با برکت شهید بهشتی در آغاز دولت جمهوری اسلامی ایران چنان برجسته است که او را از پایه‌های اصلی پیکربندی نظام می دانند و این فقیه برجسته از نگهبانان جمهوریت در تدوین قانون اساسی بر می شمرند. 🔸به جز خدمات ارزنده این نظریه‌پرداز معاصر، در بررسی ابعاد شخصیت والای او رهبری چنین ترسیم می‌کنند که ایشان دارای فكر بلند، مغز قوی و فعال، دارای اراده و روحيه‌ای ممتاز که نشان از انسانی با جزم علمی و عزم عملی حقیقی است که می‌تواند بار رهبری جامعه‌سازی یک ملت را به دوش کشد. 🔹کلیدی‌ترین معرف شخصیت بهشتی را مظلومیتش می‌پندارند که رهبری تکلیف می‌کنند "آن‌چه كه ما كم داريم شناخته‌شدن شخصيت اين عزيز هست. در آثار علمی او، در آثار وجودی او، در مشخص شدن مفاهيم كلمات او در طول زمان" و اکنون که با تردید‌های جدی در نظریه حکمرانی روبرو هستیم چرا به آن شخصیت استوار رجوع نمی کنیم!؟ 🔸نگهبانان قانون اساسی دِین‌شان را در تنقیح اصل ۴۴ و تفاسیر" بما لا یرضی"در مهمترین میراث بهشتی اداء کردند و در اصلاحات قانون اساسی نیز از پایه‌های نظری او برگشتند و اصل استقلال قوه قضائیه و مدیریت صداوسیما، اصول ۵ و ۱۱۰ این قانون دیگر نشانی از امضای او ندارد. 🔸دوستان و هم حزبی‌هایش با رفتن او اولین تیغ را بر تن افکارش زدند و "مواضع ما"، بازگشت بی‌پایان از بهشتی بود. چرخش در اصول اقتصادی فقط بخشی از مهمترین آنها بود و این افول دیگر، مواضع او را نمایش نمی‌داد. 🔸خویشان که میراث‌دار او بودند در بزرگترین شورش علیه جمهوریت بر این نگین زیبای زندگی او تاختند و در تلخ‌ترین نمایش توحش دموکراسی در سال ۸۸ به کمترین هم قائل نشدند و این اقدامات هیچ شباهتی با میراث آن عزیز دیگر نداشت. 🔹میراث داران صندلی‌اش، قاب تصویرش را هر روز بزرگ‌تر کردند و یادبودش را بزرگتر پاس داشتند. سیره قضائی اش به فراموشی سپرده شده و بوی بهشتی از این عدالتخانه استشمام نمی‌شود. 🔸او رفته است و گرد و غبار بیشتری در گذشت تاریخ بر او نشسته و این سید مظلوم، مظلوم‌تر شده است. دریغ از کسانی که همت کرده باشند تا این غبار را از این چهره بزدایند و این گنج را جلا دهند. از آنانی که در زمان حیاتش به او تاختند و دشمنانی که با او مبارزه کردند، هیچ امیدی نیست. این مظلومیت اتفاقی نبوده و در میان قوم بعد از امام عزیز، رهبری معظم از معدود پرچم داران معرفی این شخصیت بوده است. به خشم و ناز مرا نا امید نتوان کرد؛ به شیوه‌های غریبِ تو آشناست دلم 🔹و در آخر... چشم انتظار چه سازمان تبلیغی باید بود که این تجسم "اسلام ناب" را معرفی کند! کدامین قرارگاه مسئولیت معرفی شخصیتی که هزینه "طرح ولایت" در قانون اساسی را پرداخت، می آید! کدامین نهاد است که نسل جوان را پای این "حکمت مطهر" می نشاند! ؟ کدامین یادمان راوی بی غرض این شهید عزیز خواهد بود؟ 🔸نسلی جدید در انقلاب و رجعتی دوباره بر این اندیشه‌های بهشتی، جوانانی که به زلال زیارتی با معرفت در این "سرچشمه" بهشتی برای ادای دین به قامت استوار اندیشه‌اش، برای احکام مقتدر و تدبیرش و برای زیبایی سیره‌اش قدم برمی دارند. برای او که رهبری فرمود «همه چيز را می‌شد روی دوش او گذاشت و در همه مشكلات می‌شد به فكر او متكی شد» این نسل هستند که نزدیک می‌شوند برای تحقق اهداف و آرمان های انقلاب در گام دوم انقلاب یادش گرامی باد و راهش مستدام ✍🏻سعید لشکری - کارشناس نظام معرفتی راهیان نور گام دوم 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜یک تیزر ۷ قسمتی از یک واقعه ۸ ساله، ۷ لایه تحلیلی دفاع مقدس 🔰اگر دوران ۸ ساله دفاع‌ مقدس را همچون یک واقعه بهم پیوسته تاریخی در نظر بگیریم، آن وقت می‌توان آن را به ۷ برهه اساسی تقسیم نمود و به عنوان ۷ لایه تحلیلی دفاع‌ مقدس در نظر گرفت که از خود جنگ شروع نمی‌شود، بلکه از وقوع انقلاب شروع شده و پایان جنگ را هم قطعنامه قرار نمی‌دهد، چرا که امام خمینی رضوان‌الله‌علیه در متن قطعنامه بیان می‌دارند: «پذیرش قطعنامه به معنای پذیرش پایان مسئله جنگ نیست و خط مبارزه همیشگی است»، پس عملیات‌هایی چون «مرصاد و غدیر» قابل توجه  می‌باشد. این ۷ لایه تحلیلی عبارت است از: 🔹لایه اول؛ بازه زمانی: «۱۳۵۷/۱۱/۲۲الی۱۳۵۹/۰۶/۳۰»، عنوان«پیروزی انقلاب‌اسلامی تا آغاز دفاع‌مقدس» و موضوع محوری «بقا و استمرار انقلاب‌اسلامی» 🔸لایه دوم؛ بازه زمانی: «۱۳۵۹/۰۶/۳۱ الی ۱۳۶۰/۰۳/۲۵»، عنوان« دوران بنی صدر، تا عملیات نصر(شهدای هویزه)» و موضوع محوری «دربند توسعه» 🔹لایه سوم؛ بازه زمانی: «۱۳۶۰/۰۳/۲۶ الی ۱۳۶۱/۰۳/۰۳»، عنوان«از عملیات فرمانده کل قوا خمینی روح خدا تا عملیات الی بیت المقدس (آزاد سازی خرمشهر)» و موضوع محوری «همپای پیشرفت» 🔸لایه چهارم؛ بازه زمانی: «۱۳۶۱/۰۳/۰۴ الی ۱۳۶۲/۱۲/۰۱»، عنوان«پس از آزاد سازی خرمشهر، تا عملیات والفجر مقدماتی» و موضوع محوری«بازگشت به خویشتن» 🔹لایه پنجم؛ بازه زمانی: «۱۳۶۲/۱۲/۰۲ الی ۱۳۶۴/۰۶/۰۱»، عنوان «از عملیات والفجر۴ تا عملیات قادر» و موضوع محوری «عدم وجود بن‌بست» 🔸لایه ششم؛ بازه زمانی: «۱۳۶۵/۰۶/۰۱ الی ۱۳۶۵/۱۲/۲۹»، عنوان«از عملیات والفجر ۸ تا عملیات کربلای ۵» و موضوع محوری «تأدیب متجاوز و تغییر سرنوشت جنگ (در راه پیشرفت توقف ممنوع است)» 🔹لایه هفتم؛ بازه زمانی: «۱۳۶۶/۰۱/۰۱ الی ۱۳۶۷/۰۵/۳۱»، عنوان «بعد از عملیات کربلای ۵ تا عملیات مرصاد» و موضوع محوری«نحوه ادامه جنگ (جنگ عقیده ها مرز و جغرافیا نمی شناسد)» ♦️آنچه پس از طرح این ۷ لایه تحلیلی قابل ذکر می‌باشد، این است که امکان دارد بتوان دوران دفاع‌ مقدس را به کمتر یا بیشتر از این ۷ لایه نیز تقسیم نمود، اما باید منطق آن را که مبتنی بر محور تحلیل قراردادن «خرمشهر» و توجه به نقاط اصلی زمانی که در آن‌ها تجلی دستگاه محاسبات توحیدی یا غیرتوحیدی صورت گرفته و اتخاذ رویکرد پیوستاری – گفتمانی، رعایت نمود؛ و حال سوال بعدی این است که «برای استخراج روایت فناورانه در این ۷ لایه تحلیلی چگونه باید اقدام نمود؟» ✍🏻محمد علیان – کارشناس نظام محتوایی راهیان نور 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
💠میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه السلام مبارک ⚜میلاد حُسن مجسّم 🔰امام خامنه‌ای مدظله‌العالی: میلاد امام مجتبی، امام حسن (علیه الصّلاة و السّلام)؛ حُسن مجسّم بر زبان پیغمبر خاتم (صلّی الله علیه و آله) که این نام را ایشان بر روی این مولود گذاشتند -و این خیلی با عظمت است، خیلی مهم است که پیغمبر این بزرگوار را، این کودک مبارک را «حسن» بنامند- ان‌شاءالله بر همه‌تان مبارک باشد. 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜️بشارت خداوند 🔰شهید علی صیاد شیرازی : «برای اینکه خواستن مبدل به توانستن بشود برادران، ما همیشه باید با خدا باشیم. باید این خواست را با خواست خدا هماهنگ کنیم.» 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜️بشارت خداوند 🔰 ۱۳ فروردین ماه سال ۱۳۶۲ - بحبوحه «عملیات والفجر ۱» 🌷شهید علی صیاد شیرازی : «برای اینکه خواستن مبدل به توانستن بشود برادران، ما همیشه باید با خدا باشیم. باید این خواست را با خواست خدا هماهنگ کنیم. خواست خدا در این است که برای ما فراز و نشیب‌های نبرد فراهم می‌کند، گاهی اوقات پیش می‌رویم با سرعت، گاهی اوقات در تنگنا قرار می‌گیریم، گاهی اوقات پیروز می‌شویم و آن همه اسیر و آن همه غنائم و آن همه زمین را آزاد می‌کنیم، گاهی اوقات هم می‌بینیم گیر می‌کنیم متوقف می‌شویم، شهید می‌دهیم، اسیر می‌دهیم و همه اینها، این فراز و نشیب‌ها، عاقبتش به پیروزی است، چون برای خدا می‌جنگیم «و إنَّ جُندَنا لهم الغالبون» همیشه بشارت خدا برای ما بوده و هست و خواهد بود. و اینجا برای اینکه خواست ما با خواست خدا توأم باشد برادران عزیزم، ما تک تکمان بایستی در خودسازی بکوشیم، در تک تکمان شب و روز که داریم برای خدا می‌جنگیم در میدان جنگ هم هستیم، از همه جاهای سرزمین‌هایی که ما داریم توی مملکتمان، اینجا با برکت‌تر است، نمازها اینجا می‌چسبد، عبادت‌ها می‌چسبد، دورهمایی‌ها برکت‌آمیز است، همه‌شان، ولی استفاده کنیم. یادمان نرود غرق فقط عمل نشویم، غرق شب و روز کار کردن نشویم، در کنارش ذکر و وردمان به خدا باشد که همانطور که خدا ما را می‌نامد ما هم او را بنامیم، از یادش غافل نمانیم؛ اگر این کار را کردیم تک تک، در جمع یک عده با خدا، یک عده با نیت خدا خواهیم بود و چون حرکتمان برای خداست در جلوی ما چیزی نمی‌تواند دوام بیاورد.» 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜️لازمه ارتقاء راهیان نور؛ شناخت دقیق و تحلیل صحیح از آن به عنوان یک پدیده فرهنگی-اجتماعی 🔰بخش اول؛ مفاهیم اصلی شناخت و تحلیل پدیده راهیان نور 🔹در یادداشت‌های پیشین به لزوم درک راهیان نور به عنوان یک پدیده فرهنگی-اجتماعی و ضرورت ارتقاء آن بحث کردیم. در این یادداشت سعی داریم به این موضوع بپردازیم که ما اگر بخواهیم راهیان نور را ارتقاء بخشیم، به چه ابعادی از آن باید توجه کنیم و چگونه این کار اتفاق می‌افتد. 🔸کلام حضرت امیرالمومنین علی علیه‌السلام که فرموده‌اند:«خدا رحمت کند انسانی را که بداند از کجا آمده، در کجا واقع شده و به کجا عازم است». به عنوان پایه اصلی نگاه ما در تحلیل پدیده تمدنی راهیان نور است. آنچه که در کلام حضرت امیر مشخص است لزوم فهم و تبیین سه مقوله و برهه زمانی گذشته، حال و آینده است. لذا از این منظر ما برای شناخت و تحلیل صحیح راهیان نور باید به سه مقوله مهم بپردازیم. نخست اینکه گذشته راهیان نور را خوب تبیین کنیم. دوم اینکه، حال و اکنون راهیان نور را به خوبی توصیف کنیم و سوم اینکه آینده و مسیر پیش روی راهیان‌نور را ترسیم و پیش بینی نماییم. 🔹تبیین گذشته راهیان نور منظور از تبیین گذشته پدیده راهیان نور، تبیین درست و دقیق از خاستگاه وجودی، نقطه کانونی شروع و علت غایی آن است. همانطور که در یادداشت‌های پیشین اشاره شد، راهیان نور به عنوان یک پدیده و جریان فرهنگی نباید از هدف و مسیر خود انحراف پیدا کند. لذا لازم است در این امر، فهم درست از علل وجودی و اهداف اصلی راهیان نور حادث شود. در بحث تبیین راهیان نور حتماً باید بتوانیم ماهیت و هویت اصلی راهیان را مشخص سازیم. عدم شناخت صحیح این موضوع قطعاً در طراحی‌های ما برای تحول و ارتقاء راهیان نور خلل ایجاد می‌کند. فی‌الجمله ما اگر ماهیت اصلی راهیان نور که زیارت‌بنیان است را به خوبی درک نکنیم طبیعتاً در مسیر تاریخی، آن را به ماهیت گردشگری سیاه تغییر خواهیم داد و پارادایم‌های گردشگری را بدان استوار خواهیم ساخت. 🔸توصیف حال و اکنون راهیان نور در لایه دوم لازم است یک دور راهیان نور را در وضع کنونی توصیف کنیم. بدین معنا که راهیان نور در مقطع کنونی چگونه و با چه مولفه‌ها و گویه‌هایی تعریف و اداره می‌گردد. بیان و توصیف ابعاد راهیان نور ما را در شناخت جامع‌تر آن یاری رسانده و حفظ مسیر و ارتقاء را برای ما واضح‌تر می‌سازد. ما برای توصیف ابعاد مختلف راهیان نور نیازمند فهم دقیق از ارکان و عناصر هدایت‌کننده و مدیریت راهیان نور، مخاطبان راهیان نور در سطوح جنسیتی، سنی، قشری و...، بسترهای زمانی و جغرافیایی وقوع راهیان نور، عمق و نوع ارائه محتوا و معنا در راهیان نور، مولفه‌های کلیدی در برگزاری راهیان نور و هر آنچیزی که تصویر واضحی از آنچه در میدان عملیات راهیان نور اتفاق می‌افتد را لازم داریم. در این نگاه نوع سیاست‌گذاری و رویکردهای برنامه‌ریزی برای راهیان نور نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 🔹ترسیم و پیش بینی مسیر آینده راهیان نور لایه سوم از شناخت و تحلیل پدیده راهیان نور این است که بدانیم و بتوانیم مسیر فردای راهیان نور را ترسیم و پیش‌بینی کنیم. ما اگر نتوانیم مسیر فردای راهیان نور را بفهمیم به عنوان یک اصل در مسیر تحولی آن نیز دچار خلل و اشتباه خواهیم شد. برای این موضوع لازم داریم تا در یک نگاه کلان‌تر مسیر پیشرفت جامعه را بفهمیم و روندها و رویدادهای حاکم بر جامعه را شناسایی کنیم و در یک نسبت درست با راهیان نور آن‌ها را بسنجیم تا بتوانیم اقدامات لازم و تصاویری که باید در آینده برای راهیان نور بسازیم را مشخص نماییم. در این لایه پاسخ به این سوال که راهیان نور ۵ سال آینده و ۱۰ سال آینده چه مختصاتی و ویژگی هایی دارد بسیار حائز اهمیت است. 🔸بدین ترتیب با مقدمه فوق و با ۳ برش زمانی(گذشته، حال و آینده) و با سه مفهوم اصلی (تبیین، توصیف و پیش بینی) به شناخت و تحلیل جامع راهیان نور به عنوان یک پدیده فرهنگی و اجتماعی خواهیم پرداخت و در یادداشت بعدی نظامات برآمده از این برآیند را به اشتراک خواهیم گذاشت. ✍🏻روح الله میری – کارشناس نظام معرفتی راهیان نور گام دوم 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜٢٠ فروردین‌ماه، روز هنر انقلاب اسلامی 🔰شهید سیدمرتضی آوینی: هنرمندان فرزانه آن رزم‌آوران برگزیده‌ای هستند که جبهه‌های عشق شهادت و شرف و عزت از خون پاکشان رنگ گرفته است و شجره هنر، به مفهوم اصطلاحی آن، اگر در این خاک خون‌آلوده نبالد هنر نیست و نه آنکه هنر نیست بلکه عین بی‌هنری است، و همان که گفتیم، اصل آن است که هنرمند پیش از آنکه هنرمند است، انسان باشد و بدان میثاق ازلی که با حق بسته است وفا کند، یعنی مبارزه کند با شرک و کفر و طواغیت. و اگر اینچنین شد، هنری که این هنرمند فرزانه واسطه فیضان آن در عالم است، هنری خواهد بود شایسته اسلام، و اگر نه، نه. 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜ ۲۰ فروردین،سالروز شهادت، شهید سیدمرتضی آوینی 🔰هفت راز آوینی 🔹تاریخ فرهنگ و هنر این کشور پر است از نام کسانی که می‌خواستند کاری بزرگ رقم بزنند، اما به توفیق نرسیدند؛ کسانی که شاید «مشهور» شده‌‌ باشند اما «معروف» نه. معروف‌شدن چیزی ورای شهرت است. آدمِ معروف را می‌شود الگو کرد، می‌شود روی حرف‌هایش حساب کرد، می‌شود جدی‌اش گرفت و حتی می‌شود دیگران را به راهِ او امر کرد، امر به معروف. 🔸 در میانِ اهالی فرهنگِ این سرزمین معروف‌ها معدودند و یکی از این معروف‌های معدود، سیدمرتضی آوینی است؛ کسی که مصداق مفهوم «هنر انقلاب» است و تجسدِ رویاهای کسانی که در این سال‌ها، خدمت به انقلاب اسلامی از مسیر پرپیچ‌وخم فرهنگ را انتخاب کرده‌اند. اما چرا آوینی از پل شهرت عبور می‌کند، معروف و این چنین خواستنی می‌شود؟ ♦️ادامه یادداشت در عکس‌نوشته‌ها ✍🏻سعید لشکری - کارشناس نظام معرفتی راهیان نور گام دوم 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
هفت راز آوینی - استوری.zip
26.97M
⚜️مجموعه هفت راز آوینی 📱در ابعاد استوری 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜ارزش و انگیزه‌ای که پشتوانه دارد 🔰ارزش‌آفرینی به سبک اسوه‌های زنانگی 🔶 با بیان عنوان "نقش زنان در دفاع مقدس" ابتدایی‌ترین موضوعی که به ذهن بسیاری از افراد خطور پیدا می‌کند، نقش نظامی زنان است؛ اما با تنفس در فضای حقیقی روایت‌های زنان در این موضوع، درمی‌یابیم که نه تنها با این نقش مواجه نیستیم بلکه با مولفه‌‌ی دیگری رو‌به‌رو می‌شویم که ضریب بسیار بالایی در ارتقاء عملکرد رزمندگان داشته است. مطرا این مولفه را ارزش‌آفرینی و ایجاد انگیزه می‌نامد. حال می‌خواهیم گذری بر این مولفه از بُعد فردی زن و فارغ از نقش همسری و مادری داشته باشیم. 🔷 ریشه‌ی ارزش‌آفرینی و ایجاد انگیزه زنان انقلاب، از دین اسلامی نشات می‌گیرد که الگوهای زنانگی آن، سیره‌ای مملو از استقامت و پایداری داشته‌اند و برای مردان خانواده‌شان از نظر عاطفی، همراه و انگیزه‌بخش بوده‌اند. زنان در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با بهره‌گیری آگاهانه از دین، به پیروی از مسیر الگوهای دینیشان می‌پرداختند. اما باید بگوییم که پس از الگوگیری از بانوان برتر دینی، عنصر دیگری هم در ایجاد ارزش و سپس انتقال آن برای بانوان انقلاب اسلامی به چشم می‌خورد و این همان ارزشی است که از رهنمودهای امام خمینی رضوان‌الله‌علیه کسب کرده‌اند. بانو کاظم‌زاده در این باره می‌گویند: "برنامه‌های خودشناسی که امام به ما تعلیم می‌دادند، نشانگر این بود که فرد، وقتی اول خودش را بشناسد، دیگر نمی‌توانند چیزی به او تحمیل کنند. ما این موضوع را اوایل انقلاب به خوبی درک کردیم. در شرایطی که کسی به ما چیزی را تحمیل نمی‌کرد، خود زن به این باور رسیده بود که من می‌توانم این کار را انجام دهم. فضای انقلاب و امام این طرز تفکر را به ما منتقل کرد که تو خودت را بشناس و توانمندی‌هایت را بسنج و به طبع آن وقتی زن به این خودباوری برسد، می‌تواند هر کاری را انجام دهد." 🔶 در نهایت مولفه‌ی ارزش‌آفرینی و ایجاد انگیزه توسط زنان از سنگر خانواده به سنگر اجتماع می‌رسد و زنان ارزش جهاد و شهادت را حتی با نامه‌هایی که در بسته‌بندی‌های پشتیبانی از جبهه‌های جنگ قرار می‌دادند به رزمندگان منتقل می‌کردند. اما بُعد اجتماعی ارزش‌آفرینی و ایجاد انگیزه در مورد زنان تنها به رزمندگان ختم نمی‌شود. در شرایطی که جهانِ زنان را جنگ فراگرفته و غم و اندوه شرایط زندگی آنان را تحت تاثیر قرار داده است، بانوان مجاهد مسلمان ایرانی با بهره‌گیری از ارزش ایجاد شده از معنویتشان، نسبت به شرایط پیش‌آمده صبوری می‌کردند و در تلاش بودند تا با روحیه‌ای بالا به باقی زنان هم انگیزه‌ی ادامه دادن این مسیر را بدهند که یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن سرکشی به خانواده شهدا و برگزاری مراسمات مذهبی در منازل شهدا، به جهت همدردی با مادران، همسران و دختران شهدا بود تا با این حرکت به آنان نشان دهند که ارزش این مسیر را درک کرده‌اند و ادامه دهنده‌ی راهشان خواهند بود. 🖋فاطمه زنگنه - کارشناس نظام محتوایی راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir