eitaa logo
مطرا
11.9هزار دنبال‌کننده
516 عکس
177 ویدیو
18 فایل
⚜️مطرا؛ مرکز طراحی راهیان نور انقلاب اسلامی ‌ 🔰 مجموعه‌ای دانش‌بنیان در حوزه راهیان نور، به همت جوانان انقلاب اسلامی 🇮🇷 مطرا برای تحقق راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی به میدان آمده است. 🔹راه ارتباطی: @matra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
⚜مراحل تمدن‌سازی انقلاب اسلامی 🔰بخش نخست؛ مرحله انقلاب اسلامی و نظام اسلامی 🔹با مرور سه جریان در تعریف مبنای انقلاب اسلامی در یادداشت‌های پیشین و تامل بر ادبیات امامین انقلاب مشخص می‌گردد که آنچه مدنظر امامین انقلاب برای تحقق تمدن نوین اسلامی است جریان اسلام ناب است که به کرار در صحبت‌ها و نوشته‌های ایشان مرور شده است. اما قدر مسلمِ پیاده‌ کردن تمدن نوین اسلامی به مضموم آرمان‌ها و هدف‌هایی که در دل آن نهفته است، دارای یک فرآيند طولانى و البته دشوارى است. 🔸مبنای انقلاب اسلامی مفهوم «نظام‌سازی اسلامی» است به این معنا که یعنی نهاد‌های اجتماعی به شکلی تنظیم و ایجاد شوند تا هدف‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های آن‌ها بر اساس فقه شیعه و اسلام باشد. تحقق «نظام‌سازی اسلامی» امری تدریجی و متناسب با تحولات جامعه است و مفروض دانستن این موضوع که نظام‌سازی، به یکباره و طی پیاده‌سازی یک پروژه اجتماعی محقق خواهد شد، یک خطای راهبردی است. باید شرایطی از جمله زمینه‌سازی‌های فکری-سیاسی را برای تحقق نظام‌سازی ایجاد نمود که روند ایجاد این پیش‌زمینه‌ها منتج به حرکت گام‌به‌گام در جهت نیل به مقصد غایی انقلاب اسلامی است. 🔹لذا از این حرکت گام‌به‌گام به عنوان زنجیره‌ی پنج‌گانه‌ی تحقق اهداف نام برده می‌شود؛ «یک زنجیره‌ی منطقی که حلقه‌ی اول، انقلاب اسلامی، بعد تشکیل نظام اسلامی، بعد تشکیل دولت اسلامی، بعد تشکیل جامعه‌ی اسلامی، بعد تشکیل امت اسلامی [تمدن اسلامی] است. این یک زنجیره‌ی مستمری است که به هم مرتبط است.» لازمه حرکت در این مسیر تعریف و شناخت درست از هر یک از این مراحل است و مهم‌ترین نکته در تعریف هر مرحله، تعریف آن با مبنای نظام‌سازی است. 1⃣ مرحله انقلاب اسلامی برای نظام‌سازی اسلامی ابتدا باید اختیارات لازم کسب شود تا بتواند همه شرایط لازم برای اجرای احکام اسلامی را تامین کند. «مرحله انقلاب اسلامی، یعنی همان حرکت انقلابی و جنبش انقلابی که نظام مرتجع را، نظام قدیمی را، نظام وابسته و فاسد را سرنگون می‌کند و زمینه را برای ایجاد نظام جدید آماده می‌کند». لذا در حلقه اول این زنجیره به عنوان انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ محقق شده و اختیارات اجتماعی و حکومتی برای تحقق مبنای انقلاب از غیرمعتقدین به اسلام گرفته شد و در اختیار معتقدین به اسلام ناب قرار گرفت لذا در تعریف می‌گوییم مرحله انقلاب اسلامی مرحله کسب اختیارات لازم جهت نظام‌سازی اسلامی توسط فقیه شیعه است. 2⃣ مرحله نظام اسلامی‌ مهمترین موضوع در ابتدای هر انقلابی، چگونگی هویت بخشیدن و تثبیت آن نظام است. يعنى «منبع تقنين و معيار و ملاك اجرا و اركان تصميم‏‌گيرى در كشور معلوم شود. در این مرحله اركان حكومت- قوه‌ى مجريه، قوه‏ى مقننه، رهبرى، قوه‏ى قضاييه و ديگر اركان- چيده شد و قانون اساسى همه‏‌ى اين‌ موارد را تثبيت كرد؛ لذا پايه‏‌گذارى‏‌هاى اصولى انجام گرفت». مسئله ولایت فقیه و حضور مردم در تمام صحنه‌ها دو اصل اساسی هندسه کلی نظام‌سازی اسلامی در مرحله دوم انقلاب است. با این تثبیت باید در بخش‌های اولویت‌دار نظام‌سازی اسلامی به صورت اجمالی تبیین و تحقق پذیرد. مرحله نظام‌سازی به تعبیری مرحله نمونه‌سازی است، بدین معنا که در این مرحله، انقلاب اسلامی با نمونه‌سازی ساختارهای جامعه به دنبال تثبیت و فهم همگانی است تا پایه‌های ورود انقلاب به برپایی جامعه مبتنی بر مفاهیم و ارزش‌های دینی با قوت برداشته شود. برای مثال، امام خمینی رضوان‌الله‌علیه در عرصه قانون‌گذاری، شورای نگهبان را تاسیس می‌کند، در عرصه دفاع نظریه بسیج را مطرح می‌سازد و در سایر عرصه‌ها همچون جهادسازندگی، نظریه مترقی ولایت فقیه، کمیته امداد و... جزو نظام‌سازی‌های اسلامی است که انجام شده و نتایج موفقیت‌آمیزی نیز به دنبال داشته است. لذا مرحله نظام اسلامی مرحله هویت بخشیدن به انقلاب اسلامی با تعریف مردم‌سالاری دینی در حاکمیت و قانون اساسی و نمونه‌سازی است. ♦️در یادداشت های پیش‌رو به تعریف سایر مراحل خواهیم پرداخت. ✍🏻روح الله میری – کارشناس نظام معرفتی راهیان نور گام دوم 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜روایت فناورانه، خلق ارزش افزوده از معدن طلای دفاع مقدس 🔰وقتی تاریخ دفاع‌ مقدس به ۷ لایه پیوستاری تقسیم می‌شود، سوال اصلی دیگر این است؛ برای روایت این ۷ لایه چگونه باید اقدام نمود؟ 🔹اگر تاریخ ۸ ساله دفاع‌ مقدس را مانند یک «معدن طلا» در نظر بگیریم، آن وقت نحوه روایت آن می‌تواند به دو صورت باشد: 1⃣ وارد این معدن طلا بشویم، در حالی که به دستگاه و ابزار خاصی مجهز نباشیم و هدف مشخصی هم نداشته باشیم، آن وقت فقط می‌توانیم از دیدن معدن طلا لذت ببریم و در بعضی مواقع هم مقداری طلای خام برداشت کنیم که به‌ غیر از ارزش اولیه برای ما بهره‌ای نخواهد داشت و دچار «خام‌خوری و خام‌فروشی» نسبت به ۸ سال دفاع‌مقدس خواهیم شد. 2⃣ وارد این معدن طلا بشویم، اما هدفمان مشخص باشد، به دستگاه و ابزارهای لازم مجهز باشیم و با منطق مشخص به دنبال آن باشیم تا به‌ صورت هدفمند از نقاط مشخص این معدن برداشت کنیم و پس از برداشت به پردازش و فرآوری آن بپردازیم تا به غیر از ارزش اولیه، بتوانیم ارزش‌های دیگری را نیز خلق کنیم، در حقیقت ما با این رویه می‌توانیم از «خام‌خوری و خام‌فروشی» عبور کنیم و ارزش افزوده‌های جدیدی از معدن طلای دفاع‌ مقدس خلق کنیم. 🔸ما معتقد هستیم باید در روایت دفاع‌مقدس، بتوان ارزش افزوده‌های جدید و بیشتری را مبتنی بر زمان و مخاطب خلق کرد و لازمه این کار، پرداخت فناورانه به تاریخ ۸ ساله دفاع‌ مقدس است و منظور از پرداخت فناورانه آن است که بتوان؛ «با ارائه یک "دستگاه شناختی" مشخص، موجبات استخراج "معادلات" مشخص را از "معادن و بسترهای" مشخص، برای ساخت و تولید "الگوهای" مشخص، فراهم نمود». 🔹بر اساس آنچه بیان شد، پس ما در روایت فناورانه دفاع‌ مقدس، به دنبال آن هستیم تا نحوه رجوع مخاطب به آن تاریخ ۸ ساله را ارتقا دهیم و بیش از آنکه به دنبال درگیرنمودن احساسات او باشیم، بتوانیم عقل و منطق او را تحت تأثیر قرار دهیم، چون آن وقت است که می‌‌تواند معادلات و الگوهای استخراجی از دفاع‌ مقدس را در زندگی امروزش به‌ کار بسته و گام‌های استوار را برای ساخت آینده مبتنی بر گذشته محکم بردارد و اگر این اتفاق صورت گرفت برقراری ارتباط ناگسستنی بین اتفاقات آن دوران و نسل امروز محقق می‌شود. بر همین اساس سوال کلیدی بعدی این است که مولفه های اصلی روایت فناورانه برای اتصال خرمشهرهای دیروز و امروز چیست؟ ♦️ادامه دارد ... ✍🏻محمد علیان - کارشناس نظام محتوایی راهیان نور   @matra_ir
⚜ ۲۹ فروردین، روز ارتش جمهوری اسلامی و نیروی زمینی 🔰بنا بود، حذفشان کنند؛ جایگاه ارتش در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس 🔹فراموش نمی کنیم... ♦️متن یادداشت در عکس نوشته‌ها ✍🏻محمد علیان – کارشناس نظام محتوایی راهیان نور @matra_ir
⚜️برای اسلام 🔰کنار هلی‌کوپتر جنگی‌اش ایستاده بود و به سوالات جنگی خبرنگاران جواب میداد، خبرنگار ژاپنی پرسید: «شما تا چه هنگام حاضرید بجنگید؟» شیرودی خندید، سرش را بالا گرفت و گفت: «ما برای خاک نمی‌جنگیم، ما برای اسلام می‌جنگیم. تا هر زمان که اسلام در خطر باشد.» این را گفت و به راه افتاد و خبرنگاران حیران ایستادند. شیرودی آستین‌ها را بالا زد. چند نفر به زبان‌های مختلف از هم پرسیدند: کجا؟ خلبان شیرودی کجا می‌رود؟ هنوز مصاحبه تمام نشده! شهید شیرودی همانطور که می‌رفت، برگشت، لبخندی زد و بلند گفت: «نماز! دارند اذان می‌گویند.» 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir