eitaa logo
مزاج شناسی|خود شناسی
760 دنبال‌کننده
4 عکس
0 ویدیو
3 فایل
⚜️اینجا مرکز تخصصی آموزش‌های مستمر و معتبر طب و سبک زندگی مؤسسه بین المللی پارسه ⚜️ 👨‍🎓مدرّس دوره های مزاج شناسی : دوره اول مزاج شناسی : استاد فریور دوره دوم مزاج شناسی : استاد باقری (از شاگردان ممتاز آیت اللّه تبریزیان) ✍️ادمین آموزش @hk_ad_amozesh
مشاهده در ایتا
دانلود
☘ به نظرم با این فرم و تحلیلی که تقدیم شد، همه شما عزیزان باید بتونید مزاج خود و دیگران رو به راحتی تشخیص بدین.
😍 مرور خلاصه دوره مزاج شناسی به صورت بسیار فشرده و کاربردی در یک نگاه 👤 ارائه توسّط: استاد فریور 💤 جهت تشخیص اصل و میزان غلبه طبایع در بدن، باید کم و کیف علائم غلبه را سنجید، خصوصاً اگر فردی از علائم شاخص چیزی نداشت، از علائم فرعی باید چند مورد را داشته باشد تا بتوانیم غلبه آن مزاج را به وی نسبت دهیم. ☑️ علائم غلبه طبع دم (گرم و تر) 🔍 علائم شاخص: جوش و خارش 🔍 علائم غیر شاخص: قرمزی پشت پلک چشم، کسالت وسنگینی زیاد، حساسیت پوستی یا فصلی، احساس حرکت حشره روی بدن، سرگیجه خصوصا هنگام بلند شدن، علیرغم خواب کافی درشب خواب آلودگی در طول روز 💤 نکته: خواب رفتن دست و پا نشانه غلظت خون می باشد و خارش به تنهایی لزوماً دال بر غلبه دم نیست. 🔳 تعدیل غلبه طبع دم (گرم و تر): ✔️ توصیه های دارویی: 👈 اقلاً سه هفته مداومت بر مصرف سویق عدس روزی سه قاشق غذا خوری ناشتا (سویق خشک مصرف شود) 👈 خوردن شش قوطی داروی صاف کننده خون طب اسلامی. ✔️ توصیه های مفرد: 👈 هر روز، مقدار زیادی برگ چغندر و کاهو مصرف شود. 👈 به مدّت 10 روز، روزانه پنج عدد آلوی خشک شیرین میل شود. 👈مصرف انار شیرین و آب آن نیز در صورت ارگانیک بودن، مفید و موثّر است. ✔️ توصیه های دیگر: 👈 از 12 تا 15 و یا 17، 19، 21 ماه قمری که مصادف با دوشنبه یا پنجشنبه باشد، حجامت عام طب اسلامی انجام شود؛ در صورت داشتن جوش و عدم بهبود با توصیه ها و حجامت عام، حجامت ساقین نیز انجام شود. حجامت یکبار کافیست و در صورت عدم بهبودی کامل به فراخور سنّ هر فرد، حجامت را میتوان تکرار کرد؛ مثلاً فرد 30 ساله، بعد از گذشت 30 روز از حجامت اوّلش می تواند مجدّد حجامت نماید. نکته مهم: در صورتی که خواب رفتگی دست و پا و غلظت خون دارید، حجامت را بعد از مصرف کامل داروی صاف کننده خون انجام دهید. ⭐️ رعایت کلیه توصیه های بالا تا زمانیست که علائم غلبه دم در فرد وجود داشته باشند. ☑️ علائم غلبه طبع صفراء (گرم و خشک) 🔍 علائم شاخص: گر گرفتگی (احساس گرما و تب درونی) و زودجوشی و عصبانیت زودهنگام 🔍 علائم غیر شاخص: زود انزالی، عجله و شتابزدگی، خستگی زود هنگام، حرص وجوش زیاد، تکبّر، گرمی کف دست و پا، بی قراری و استرس، تشنگی زیاد، عرق زیاد، تلخی دهان، نیاز زیاد به مسائل جنسی، بی اشتهایی، ریزش مو، کوفتگی بعد از خواب (خصوصاهنگام صبح) 🔳 تعدیل غلبه طبع صفراء (گرم و خشک): ✔️ توصیه های دارویی: 👈 اقلاً سه هفته مداومت بر مصرف سویق عدس روزی سه قاشق غذا خوری به صورت ناشتا (سویق خشک مصرف شود) 👈 داروی مرکّب 1 طب اسلامی چهار قوطی، به همراه داروی صفرابر و سرد کننده و ترجیحاً داروی تقویت عصب هر کدام یک قوطی مصرف شود. ✔️ توصیه های مفرد: 👈 هر هفته در برنامه غذایی خود یک وعده، ماهی تازه قرار دهید و سپس یکی دو تا خرما میل کنید. 👈 در فصل تابستان مصرف روزانه پنج عدد آلو سیاه تازه رسیده و همچنین میوه های سرد و مرطوب همچون خیار. 👈 شبها یک قاشق مرباخوری تخم خرفه با آب میل نمایید. 👈 روزانه حداقل یک قاشق غذاخوری سرکه انگور محلّی به صورت ناشتا میل شود ولی اگه نتونستید دو قاشق در وعده ناهار و شامتون میل کنید؛ همچنین بهتره در غذاها هم سرکه انگور محلّی استفاده شود. ✔️ توصیه های دیگر: 👈 تحرّکات بدنیتونو خصوصاً در تابستان کاهش بدین. ⭐️ رعایت کلیه توصیه های بالا تا زمانیست که علائم غلبه صفراء در فرد وجود داشته باشند. نکته: در صورت داشتن زود انزالی و میگرن، باید توجّه داشت که در کنار تعدیل طبع، درمانهای مختص خود را دارند. ☑️ علائم غلبه طبع بلغم (سرد و تر) 🔍 علائم شاخص: خلط پشت گلو در حالت عادی، سردی بدن خصوصاً دست و پا 🔍 علائم غیر شاخص: ریزش مو، عدم رشد ناخنها، بوی بد دهان، ضعف چشم، لذت بردن از هوای گرم، زود احساس سرما کردن، دچارفراموشی و ضعف حافظه، بی حوصلگی 🔳 تعدیل غلبه بلغم (سرد و تر): ✔️ توصیه های دارویی: 👈 شبها استفاده از سرمه اثمد خصوصاً برای افرادی که ضعف چشم دارند. 👈 مصرف داروی بلغم زدا و ابن مسعود طب اسلامی از هر کدام دو قوطی توصیه میشود. ✔️ توصیه های مفرد: 👈 هر روز صبح ناشتا یک استکان آب جوش ولرم میل شود. 👈 مداومت بر مصرف روزانه یک قاشق عسل مرغوب خصوصاً صبح ناشتا، روغن زیتون، نوشیدن آب باران، روزانه یک کف مویز، سیب، پیاز، یکماه مداومت روزانه ناشتا بر مصرف سه قاشق سویق گندم و جو به صورت خشک، استفاده از شکر طبرزد، برای غلبه بلغم بسیار مفید است. ✔️ توصیه های دیگر: 👈 مداومت بر مسواک زدن با چوب مسواک طب اسلامی بسیار مفید است. 👈 یکروز در میان حمّام گرم به صورت ناشتا توصیه می شود. 👈 مداومت بر خواندن قرآن و روزه گرفتن نیز از جمله درمانهای موثّر غلبه بلغم می باشد. ⭐️ رعایت کلیه توصیه های بالا تا زمانیست که علائم غلبه بلغم در فرد وجود داشته باشند. ادامه👇👇
☑️ علائم غلبه طبع سوداء (سرد و خشک) 🔍 علائم شاخص: یبوست (خشکی مدفوع یا خشکی پوست) 🔍 علائم غیر شاخص: خشکی پوست، وسواس، خیالبافی، نظم در امور، ترس ناگهانی، غم و غصه زیاد، افسردگی و نا امیدی، تیرگی رنگ پوست 🔳 تعدیل غلبه سوداء (سرد و خشک): ✔️ توصیه های دارویی: 👈 داروی مرکّب یک (4 قوطی) و داروی سودابر و ملیّن طب اسلامی یک قوطی مصرف شوند. 👈 اگر فرد مورد نظر افسردگی دارد در کنار داروهای فوق، داروی زیر نیز استفاده شود: مفرّح طب اسلامی جامع امام رضا (ع) با آب انگور سیاه (5 شب) داروی تقویت عصب 2 قوطی مصرف دمکرده زعفران و بابونه دعای هم وغم روزانه مصرف ۲۱ عدد مویز به صورت ناشتا نحوه مصرف داروی جامع امام رضا (ع) با آب انگور بدین شکل است که هر شب یک لیوان آب انگور تازه تهیه کرده و یک عدد داروی جامع امام رضا (ع) را در گلو گذاشته و آب انگور را روی آن میل می نمایید. 👈 اگر فرد مورد نظر وسواس دارد در کنار داروهای فوق، امور زیر نیز ضروری است: زیاد خوردن انار مصرف سویق بادمجان هر روز صبح ناشتا سه قاشق داروی شافیه با سس نحوه مصرف داروی شافیه با سس: به اندازه ی یک عدس از دارو با یک سفیده ی تخم مرغ و مقداری سرکه‌ی طبیعی انگور به صورت سس امروزی مخلوط شود و صبح ناشتا مصرف شود و شب بدون سفیدی تخم مرغ و سرکه شب موقع خواب مصرف شود. (سرکه و تخم مرغ باید به اندازه مساوی هر یک حداقل یک قاشق غذاخوری باشد) ✔️ توصیه های مفرد: 👈 خوردن بادمجان خصوصاً در تابستان، مداومت بر مصرف روغن زیتون، آلو سیاه، دمنوش سنا (سه روز یکبار صبح ها؛ سه بار) توصیه می شود. ✔️ توصیه های دیگر: 👈 فصد (نوع خاصّی رگ زدن است) انجام شود. 👈 جهت زدودن موهای بدن، نوره طب اسلامی استفاده شود. نکته: مصرف چغندر قند (لبو) و فرآورده های آن همچون قند و شکرهای معمولی که نوعاً از چغندر قند تهیه میشوند، مضر و موجب هیجان سوداست و به جای آن استفاده از قند و شکر قهوه ای مرغوب توصیه میشود. ⭐️ رعایت کلیه توصیه های بالا تا زمانیست که علائم غلبه سوداء در فرد وجود داشته باشند. ☑️ علائم غلبه طبع ریح (باد) 🔍 داشتن دردهای متحرّک و چرخشی در بدن 👈 دقّت: منظور از دردهای متحرک این است که بدون اینکه مشکل خاصی داشته باشید به طور چرخشی در گذر روزها، دردهای مختلفی را در بخش های مختلف بدن خود احساس نمایید. 🔳 تعدیل غلبه طبع ریح (باد): ✔️ توصیه های دارویی: 👈 مصرف داروی درد ریح طب اسلامی ✔️توصیه های مفرد: 👈 حداقل هفته ای یکبار مصرف چند عدد سیر پخته یا خام، مداومت بر مصرف عسل مرغوب، مصرف یک قاشق غذاخوری شربت امام رضا (ع) بعد از هر وعده غذایی. ✔️ توصیه های دیگر: 👈 هر روز بعد از نماز صبح و بعد از نماز مغرب هفت مرتبه بگوید: بسم الله الرحمن الرحیم لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم. رعایت کلیه توصیه های مذکور تا زمانیست که علائم درج شده در فرد وجود داشته باشند. 💤 نکته مهم: ✔️ اگر فردی غلبه دم (گرم و تر) و سوداء (سرد و خشک) را توأم داشت، با توجّه به اینکه این دو متضاد هستند، توصیه های مفرد هر کدام لحاظ نشود و این موارد بیشتر با داروهای مد نظر به صورت همزمان باید تعدیل شوند. ✔️ اگر فردی غلبه بلغم (سرد و تر) و صفراء (گرم و خشک) را توأم داشت، با توجّه به اینکه این دو متضاد هستند، توصیه های مفرد هر کدام لحاظ نشود و این موارد بیشتر با داروهای مد نظر به صورت همزمان باید تعدیل شوند. 🍃 کانال آموزشی مزاج شناسی eitaa.com/mazaaj
✍️ با توجه به اختلال در سرور ایتا، صوتهایی که اشکال داشتند ویرایش و مجدّد بارگزاری شدند؛ حسب توصیه عوامل پشتیبانی ایتا، دوستان فایلهای صوتی جلسات رو در گوشی یا لپ تاپ خودشون حتماً ذخیره کنند. 📃 فهرست جدید مطالب کانال دوره آموزشی مزاج شناسی: 👉 eitaa.com/mazaaj/201 💤 با توجّه به برگزاری آزمونهای متعدّد، تا اطلاع ثانوی آزمون مجدّدی برای این دوره برگزار نخواهد شد.
🔰 مباحث پیرامون سبک زندگی: ✅سواد فضای مجازی ✅مکتب اسلامی ✅پخت انواع غذاهای سالم و سنتی ✅فرزندآوری و تربیت نسل ✅آموزه های دینی و مذهبی ✅آموزش مجازی طب اسلامی ✅مهدویت و امام شناسی ✅و دیگر موارد مبتنی بر الگوی اسلامی
✋سلام و وقت بخیر خدمت اعضا محترم کانال مزاج شناسی: 🔰طبق برنامه ریزی مجموعه دوره های مزاج شناسی رایگان و مطالب مربوط به مزاج شناسی را از اساتید جمع آوری و در این کانال بارگذاری می شود تا توانمندی و مهارت شما عزیزان در این زمینه تقویت شود. ✅منتظر دوره جدید مزاج شناسی از استاد جدید باشید 🌐لینک اشتراک و عضویت رایگان دوستان👇🙏 https://eitaa.com/joinchat/1235812511Ccc98229b82 📣کانال آموزش رایگان مزاج شناسی http://eitaa.com/mazaaj
🔰درسنامه مزاج شناسی طب اسلامی 👨‍🏫مدرّس : استاد رسول باقری از شاگردان برجسته آیت الله تبریزیان 📕منبع درسنامه مزاج شناسی با تفریظ حضرت آیت الله تبریزیان سال چاپ ۱۳۹۹ 💸هزینه : نشر و ارسال مطالب به آنهایی که دوستشان دارید 🌐لینک اشتراک👇🙏 https://eitaa.com/joinchat/1235812511Ccc98229b82 📣کانال آموزش رایگان مزاج شناسی http://eitaa.com/mazaaj
جلسه اول (مزاج شناسی تخصصی) .mp3
19.39M
درس اوّل : 🔰جایگاه مزاج شناسی در طب اسلامی ✍️بررسی روایات پایه در مزاج شناسی 💸هزینه : نشر و ارسال مطالب به آنهایی که دوستشان دارید 🌐لینک اشتراک👇🙏 https://eitaa.com/joinchat/1235812511Ccc98229b82 📣کانال آموزش رایگان مزاج شناسی http://eitaa.com/mazaaj
🔰متن کامل عربی حدیث 1 جلسه اول : علل الشرایع ج ۱، ص ۱۱۰ أَخْبَرَنَا أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ مُحَمَّدُ بْنُ شَاذَانَ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ عُثْمَانَ اَلْبَرَاوِذِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو عَلِيٍّ مُحَمَّدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْحَارِثِ بْنِ سُفْيَانَ اَلسَّمَرْقَنْدِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا صَالِحُ بْنُ سَعِيدٍ اَلتِّرْمِذِيُّ عَنْ عَبْدِ اَلْمُنْعِمِ بْنِ إِدْرِيسَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ وَهْبِ بْنِ مُنَبِّهٍ : أَنَّهُ وُجِدَ فِي اَلتَّوْرَاةِ صِفَةُ خَلْقِ آدَمَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ حِينَ خَلَقَهُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ اِبْتَدَعَهُ قَالَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى إِنِّي خَلَقْتُ آدَمَ وَ رَكَّبْتُ جَسَدَهُ مِنْ أَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ ثُمَّ جَعَلْتُهَا وِرَاثَةً فِي وُلْدِهِ تَمَنَّى فِي أَجْسَادِهِمْ وَ يَنْمُونَ عَلَيْهَا إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ وَ رَكَّبْتُ جَسَدَهُ حِينَ خَلَقْتُهُ مِنْ رَطْبٍ وَ يَابِسٍ وَ سُخْنٍ وَ بَارِدٍ وَ ذَلِكَ أَنِّي خَلَقْتُهُ مِنْ تُرَابٍ وَ مَاءٍ ثُمَّ جَعَلْتُ فِيهِ نَفْساً وَ رُوحاً فَيُبُوسَةُ كُلِّ جَسَدٍ مِنْ قِبَلِ اَلتُّرَابِ وَ رُطُوبَتُهُ مِنْ قِبَلِ اَلْمَاءِ وَ حَرَارَتُهُ مِنْ قِبَلِ اَلنَّفْسِ وَ بُرُودَتُهُ مِنْ قِبَلِ اَلرُّوحِ ثُمَّ خَلَقْتُ فِي اَلْجَسَدِ بَعْدَ هَذِهِ اَلْخَلْقِ اَلْأَوَّلِ أَرْبَعَةَ أَنْوَاعٍ وَ هُنَّ مِلاَكُ اَلْجَسَدِ وَ قِوَامُهُ بِإِذْنِي لاَ يَقُومُ اَلْجَسَدُ إِلاَّ بِهِنَّ وَ لاَ تَقُومُ مِنْهُنَّ وَاحِدَةٌ إِلاَّ بِالْأُخْرَى مِنْهَا اَلْمِرَّةُ اَلسَّوْدَاءُ وَ اَلْمِرَّةُ اَلصَّفْرَاءُ وَ اَلدَّمُ وَ اَلْبَلْغَمُ ثُمَّ أَسْكَنَ بَعْضَ هَذَا اَلْخَلْقِ فِي بَعْضٍ فَجَعَلَ مَسْكَنَ اَلْيُبُوسَةِ فِي اَلْمِرَّةِ اَلسَّوْدَاءِ وَ مَسْكَنَ اَلرُّطُوبَةِ فِي اَلْمِرَّةِ اَلصَّفْرَاءِ وَ مَسْكَنَ اَلْحَرَارَةِ فِي اَلدَّمِ وَ مَسْكَنَ اَلْبُرُودَةِ فِي اَلْبَلْغَمِ فَأَيُّمَا جَسَدٍ اِعْتَدَلَتْ بِهِ هَذِهِ اَلْأَنْوَاعُ اَلْأَرْبَعُ اَلَّتِي جَعَلَتْهَا مِلاَكَهُ وَ قِوَامَهُ وَ كَانَتْ كُلُّ وَاحِدَةٍ مِنْهُنَّ أَرْبَعاً لاَ تَزِيدُ وَ لاَ تَنْقُصُ كَمُلَتْ صِحَّتُهُ وَ اِعْتَدَلَ بُنْيَانُهُ فَإِنْ زَادَ مِنْهُنَّ وَاحِدَةٌ عَلَيْهِنَّ فَقَهَرَتْهُنَّ وَ مَالَتْ بِهِنَّ دَخَلَ عَلَى اَلْبَدَنِ اَلسُّقْمُ مِنْ نَاحِيَتِهَا بِقَدْرِ مَا زَادَتْ وَ إِذَا كَانَتْ نَاقِصَةً ثَقُلَ عَنْهُنَّ حَتَّى تَضْعُفَ عَنْ طَاقَتِهِنَّ وَ تَعْجِزَ عَنْ مُقَارَنَتِهِنَّ وَ جَعَلَ عَقْلَهُ فِي دِمَاغِهِ وَ سِرَّهُ فِي طِينَتِهِ وَ غَضَبَهُ فِي كَبِدِهِ وَ صَرَامَتَهُ فِي قَلْبِهِ وَ رَغْبَتَهُ فِي رِئَتِهِ وَ ضَحِكَهُ فِي طِحَالِهِ وَ فَرَحَهُ في [وَ] حَزَنَهُ وَ كَرْبَهُ فِي وَجْهِهِ وَ جَعَلَ فِيهِ ثَلاَثَمِائَةٍ وَ سِتِّينَ مَفْصَلاً قَالَ وَهْبٌ فَالطَّبِيبُ اَلْعَالِمُ بِالدَّاءِ وَ اَلدَّوَاءِ يَعْلَمُ مِنْ حَيْثُ يَأْتِي اَلسُّقْمُ مِنْ قِبَلِ زِيَادَةٍ تَكُونُ فِي إِحْدَى هَذِهِ اَلْفِطْرَةِ اَلْأَرْبَعِ أَوْ نُقْصَانٍ مِنْهَا وَ يَعْلَمُ اَلدَّوَاءَ اَلَّذِي بِهِ يُعَالِجُهُنَّ فَيَزِيدُ فِي اَلنَّاقِصَةِ مِنْهُنَّ أَوْ يَنْقُصُ مِنَ اَلزَّائِدِ حَتَّى يَسْتَقِيمَ اَلْجَسَدُ عَلَى فِطْرَتِهِ وَ يَعْتَدِلَ اَلشَّيْءُ بِأَقْرَانِهِ ثُمَّ تَصِيرُ هَذِهِ اَلْأَخْلاَقُ اَلَّتِي رُكِّبَ عَلَيْهَا اَلْجَسَدُ فِطَراً عَلَيْهَا تَبْنِي أَخْلاَقَ بَنِي آدَمَ وَ بِهَا تُوصَفُ فَمِنَ اَلتُّرَابِ اَلْعَزْمُ وَ مِنَ اَلْمَاءِ اَللِّينُ وَ مِنَ اَلْحَرَارَةِ اَلْحِدَّةُ وَ مِنَ اَلْبُرُودَةِ اَلْأَنَاةُ فَإِنْ مَالَتْ بِهِ اَلْيُبُوسَةُ كَانَ عَزْمُهُ اَلْقَسْوَةَ وَ إِنْ مَالَتْ بِهِ اَلرُّطُوبَةُ كَانَتْ لِينُهُ مَهَانَةً وَ إِنْ مَالَتْ بِهِ اَلْحَرَارَةُ كَانَتْ حِدَّتُهُ طَيْشاً وَ سَفَهاً وَ إِنْ مَالَتْ بِهِ اَلْبُرُودَةُ كَانَتْ أَنَاتُهُ رَيْباً وَ بَلَداً فَإِنِ اِعْتَدَلَتْ أَخْلاَقُهُ وَ كُنَّ سَوَاءً وَ اِسْتَقَامَتْ فِطْرَتُهُ كَانَ جَازِماً فِي أَمْرِهِ لَيِّناً فِي عَزْمِهِ حَادّاً فِي لِينِهِ مُتَأَنِّياً فِي حِدَّتِهِ لاَ يَغْلِبُهُ خُلُقٌ مِنْ أَخْلاَقِهِ وَ لاَ يَمِيلُ بِهِ مِنْ أَيِّهَا شَاءَ اِسْتَكْثَرَ وَ مِنْ أَيِّهَا شَاءَ اِسْتَقَلَّ وَ مِنْ أَيِّهَا شَاءَ عَدَلَ وَ يَعْلَمُ كُلَّ خُلُقٍ مِنْهَا إِذَا عَلاَ عَلَيْهِ بِأَيِّ شَيْءٍ يَمْزُجُهُ وَ يُقَوِّمُهُ فَأَخْلاَقُهُ كُلُّهَا مُعْتَدِلَةٌ كَمَا يَجِبُ أَنْ يَكُونَ فَمِنَ اَلتُّرَابِ قَسْوَتُهُ وَ بُخْلُهُ وَ حَصْرُهُ وَ فَظَاظَتُهُ وَ بُرْمُهُ وَ شُحُّهُ وَ يَأْسُهُ وَ قُنُوطُهُ وَ عَزْمُهُ وَ إِطْرَارُهُ وَ مِنَ اَلْمَاءِ كَرَمُهُ وَ
مَعْرُوفُهُ وَ تَوَسُّعُهُ وَ سُهُولَتُهُ وَ تَوَسُّلُهُ وَ قُرْبُهُ وَ قَبُولُهُ وَ رَجَاهُ وَ اِسْتِبْشَارُهُ فَإِذَا خَافَ ذُو اَلْعَقْلِ أَنْ يَغْلِبَ عَلَيْهِ أَخْلاَقُ اَلتُّرَابِ وَ يَمِيلَ بِهِ أَلْزَمَ كُلَّ خُلُقٍ مِنْهَا خُلُقاً مِنْ أَخْلاَقِ اَلْمَاءِ يَمْزُجُهُ بِلِينِهِ يُلْزِمُ اَلْقَسْوَةَ اَللِّينَ وَ اَلْحَصْرَ اَلتَّوَسُّعَ وَ اَلْبُخْلَ اَلْعَطَاءَ وَ اَلْفَظَاظَةَ اَلْكَرَمَ وَ اَلْبَرَمَ اَلتَّوَسُّلَ وَ اَلشُّحَّ اَلسَّمَاحَ وَ اَلْيَأْسَ اَلرَّجَاءَ وَ اَلْقُنُوطَ اَلاِسْتِبْشَارَ وَ اَلْعَزْمَ اَلْقَبُولَ وَ اَلْإِطْرَارَ اَلْقُرْبَ ثُمَّ مِنَ اَلنَّفْسِ حِدَّتُهُ وَ خِفَّتُهُ وَ شَهْوَتُهُ وَ لَهْوُهُ وَ لَعِبُهُ وَ ضَحِكُهُ وَ سَفَهُهُ وَ خِدَاعُهُ وَ عُنْفُهُ وَ خَوْفُهُ وَ مِنَ اَلرُّوحِ حِلْمُهُ وَ وَقَارُهُ وَ عَفَافُهُ وَ حَيَاؤُهُ وَ بَهَاؤُهُ وَ فَهْمُهُ وَ كَرَمُهُ وَ صِدْقُهُ وَ رِفْقُهُ وَ كِبْرُهُ وَ إِذَا خَافَ ذُو اَلْعَقْلِ أَنْ تَغْلِبَ عَلَيْهِ أَخْلاَقُ اَلنَّفْسِ وَ تَمِيلَ بِهِ أَلْزَمَ كُلَّ خُلُقٍ مِنْهَا خُلُقاً مِنْ أَخْلاَقِ اَلرُّوحِ يُقَوِّمُهُ بِهِ يُلْزِمُ اَلْحِدَّةَ اَلْحِلْمَ وَ اَلْخِفَّةَ اَلْوَقَارَ وَ اَلشَّهْوَةَ اَلْعَفَافَ وَ اَللَّعِبَ اَلْحَيَاءَ وَ اَلضَّحِكَ اَلْفَهْمَ وَ اَلسَّفَهَ اَلْكَرَمَ وَ اَلْخِدَاعَ اَلصِّدْقَ وَ اَلْعُنْفَ اَلرِّفْقَ وَ اَلْخَوْفَ اَلصَّبْرَ ثُمَّ بِالنَّفْسِ سَمِعَ اِبْنُ آدَمَ وَ أَبْصَرَ وَ أَكَلَ وَ شَرِبَ وَ قَامَ وَ قَعَدَ وَ ضَحِكَ وَ بَكَى وَ فَرِحَ وَ حَزِنَ وَ بِالرُّوحِ عَرَفَ اَلْحَقَّ مِنَ اَلْبَاطِلِ وَ اَلرُّشْدَ مِنَ اَلْغَيِّ وَ اَلصَّوَابَ مِنَ اَلْخَطَإِ وَ بِهِ عَلِمَ وَ تَعَلَّمَ وَ حَكَمَ وَ عَقَلَ وَ اِسْتَحَى وَ تَكَرَّمَ وَ تَفَقَّهَ وَ تَفَهَّمَ وَ تَحَذَّرَ وَ تَقَدَّمَ ثُمَّ يَقْرُنُ إِلَى أَخْلاَقِهِ عَشْرُ خِصَالٍ أُخْرَى اَلْإِيمَانُ وَ اَلْحِلْمُ وَ اَلْعَقْلُ وَ اَلْعِلْمُ وَ اَلْعَمَلُ وَ اَللِّينُ وَ اَلْوَرَعُ وَ اَلصِّدْقُ وَ اَلصَّبْرُ وَ اَلرِّفْقُ فَفِي هَذِهِ اَلْأَخْلاَقِ اَلْعَشْرِ جَمِيعُ اَلدِّينِ كُلِّهِ وَ لِكُلِّ خُلُقٍ مِنْهَا عَدُوٌّ فَعَدُوُّ اَلْإِيمَانِ اَلْكُفْرُ وَ عَدُوُّ اَلْحِلْمِ اَلْحُمْقُ وَ عَدُوُّ اَلْعَقْلِ اَلْغَيُّ وَ عَدُوُّ اَلْعِلْمِ اَلْجَهْلُ وَ عَدُوُّ اَلْعَمَلِ اَلْكَسَلُ وَ عَدُوُّ اَللِّينِ اَلْعَجَلَةُ وَ عَدُوُّ اَلْوَرَعِ اَلْفُجُورُ وَ عَدُوُّ اَلصِّدْقِ اَلْكَذِبُ وَ عَدُوُّ اَلصَّبْرِ اَلْجَزَعُ وَ عَدُوُّ اَلرِّفْقِ اَلْعُنْفُ فَإِذَا وَهَنَ اَلْإِيمَانُ تَسَلَّطَ عَلَيْهِ اَلْكُفْرُ وَ تَعَبَّدَهُ وَ حَالَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ كُلِّ شَيْءٍ يَرْجُو مَنْفَعَتَهُ وَ إِذَا صَلُبَ اَلْإِيمَانُ وَهَنَ لَهُ اَلْكُفْرُ وَ تَعَبَّدَهُ وَ اِسْتَكَانَ وَ اِعْتَرَفَ اَلْإِيمَانُ وَ إِذَا ضَعُفَ اَلْحِلْمُ عَلاَ اَلْحُمْقُ وَ حَاطَهُ وَ ذَبْذَبَهُ وَ أَلْبَسَهُ اَلْهَوَانَ بَعْدَ اَلْكَرَامَةِ فَإِذَا اِسْتَقَامَ اَلْحِلْمُ فَضَحَ اَلْحُمْقَ وَ تَبَيَّنَ عَوْرَتَهُ وَ أَبْدَى سَوْءَتَهُ وَ كَشَفَ سِتْرَهُ وَ أَكْثَرَ مَذَمَّتَهُ فَإِذَا اِسْتَقَامَ اَللِّينُ تَكَرَّمَ مِنَ اَلْخِفَّةِ وَ اَلْعَجَلَةِ وَ اِطَّرَدَتِ اَلْحِدَّةُ وَ ظَهَرَ اَلْوَقَارُ وَ اَلْعَفَافُ وَ عُرِفَتِ اَلسَّكِينَةُ وَ إِذَا ضَعُفَ اَلْوَرَعُ تَسَلَّطَ عَلَيْهِ اَلْفُجُورُ وَ ظَهَرَ اَلْإِثْمُ وَ تَبَيَّنَ اَلْعُدْوَانُ وَ كَثُرَ اَلظُّلْمُ وَ نَزَلَ اَلْحُمْقُ وَ عَمِلَ بِالْبَاطِلِ وَ إِذَا ضَعُفَ اَلصِّدْقُ كَثُرَ اَلْكَذِبُ وَ فَشَتِ اَلْفِرْيَةُ وَ جَاءَ اَلْإِفْكُ بِكُلِّ وَجْهٍ وَ اَلْبُهْتَانُ وَ إِذَا حَصَلَ اَلصِّدْقُ اِخْتَسَأَ اَلْكَذِبُ وَ ذَلَّ وَ صَمَتَ اَلْإِفْكُ وَ أُمِيتَتِ اَلْفِرْيَةُ وَ أُهِينَ اَلْبُهْتَانُ وَ دَنَا اَلْبِرُّ وَ اِقْتَرَبَ اَلْخَيْرُ وَ طُرِدَتِ اَلشِّرَّةُ وَ إِذَا وَهَنَ اَلصَّبْرُ وَهَنَ اَلدِّينُ وَ كَثُرَ اَلْحُزْنُ وَ زَهَقَ اَلْجَزَعُ وَ أُمِيتَتِ اَلْحَسَنَةُ وَ ذَهَبَ اَلْأَجْرُ وَ إِذَا صَلُبَ اَلصَّبْرُ خَلَصَ اَلدِّينُ وَ ذَهَبَ اَلْحُزْنُ وَ أُخِّرَ اَلْجَزَعُ وَ أُحْيِيَتِ اَلْحَسَنَةُ وَ عَظُمَ اَلْأَجْرُ وَ تَبَيَّنَ اَلْحَزْمُ وَ ذَهَبَ اَلْوَهْنُ وَ إِذَا تُرِكَ اَلرِّفْقُ ظَهَرَ اَلْغِشُّ وَ جَاءَتِ اَلْفَظَاظَةُ وَ اِشْتَدَّتِ اَلْغِلْظَةُ وَ كَثُرَ اَلْغَشْمُ وَ تُرِكَ اَلْعَدْلُ وَ فَشَا اَلْمُنْكَرُ وَ تُرِكَ اَلْمَعْرُوفُ وَ ظَهَرَ اَلسَّفَهُ وَ رُفِضَ اَلْحِلْمُ وَ ذَهَبَ اَلْعَقْلُ وَ تُرِكَ اَلْعِلْمُ وَ فَتَرَ اَلْعَمَلُ وَ مَاتَ اَلدِّينُ وَ ضَعُفَ اَلصَّبْرُ وَ غُلِبَ اَلْوَرَعُ وَ وَهَنَ اَلصِّدْقُ وَ بَطَلَ تَعَبُّ
دُ أَهْلِ اَلْإِيمَانِ فَمِنْ أَخْلاَقِ اَلْعَقْلِ عَشَرَةُ أَخْلاَقٍ صَالِحَةٍ وَ اَلْحِلْمُ وَ اَلْعِلْمُ وَ اَلرُّشْدُ وَ اَلْعَفَافُ وَ اَلصِّيَانَةُ وَ اَلْحَيَاءُ وَ اَلرَّزَانَةُ وَ اَلْمُدَاوَمَةُ عَلَى اَلْخَيْرِ وَ كَرَاهَةُ اَلشَّرِّ وَ طَاعَةُ اَلنَّاصِحِ فَهَذِهِ عَشَرَةُ أَخْلاَقٍ صَالِحَةٍ ثُمَّ يَتَشَعَّبُ مِنْ كُلِّ خُلُقٍ مِنْهَا عَشَرَةُ خِصَالٍ فَالْحِلْمُ يَتَشَعَّبُ مِنْهُ حُسْنُ اَلْعَوَاقِبِ وَ اَلْمَحْمَدَةُ فِي اَلنَّاسِ وَ تَشَرُّفُ اَلْمَنْزِلَةِ وَ اَلسَّلْبُ عَنِ اَلسَّفَهِ وَ رُكُوبُ اَلْجَمِيلِ وَ صُحْبَةُ اَلْأَبْرَارِ وَ اَلاِرْتِدَاعُ عَنِ اَلضِّعَةِ وَ اَلاِرْتِفَاعُ عَنِ اَلخَسَاسَةِ وَ شَهْوَةُ اَللِّينِ وَ اَلْقُرْبُ مِنْ مَعَالِي اَلدَّرَجَاتِ وَ يَتَشَعَّبُ مِنَ اَلْعِلْمِ اَلشَّرَفُ وَ إِنْ كَانَ دَنِيّاً وَ اَلْعِزُّ وَ إِنْ كَانَ مَهِيناً وَ اَلْغِنَى وَ إِنْ كَانَ فَقِيراً - وَ اَلْقُوَّةُ وَ إِنْ كَانَ ضَعِيفاً وَ اَلنُّبْلُ وَ إِنْ كَانَ حَقِيراً وَ اَلْقُرْبُ وَ إِنْ كَانَ قَصِيّاً وَ اَلْجُودُ وَ إِنْ كَانَ بَخِيلاً وَ اَلْحَيَاءُ وَ إِنْ كَانَ صَلِفاً وَ اَلْمَهَابَةُ وَ إِنْ كَانَ وَضِيعاً وَ اَلسَّلاَمَةُ وَ إِنْ كَانَ سَقِيماً وَ يَتَشَعَّبُ مِنَ اَلرُّشْدِ اَلسَّدَادُ وَ اَلْهُدَى وَ اَلْبِرُّ وَ اَلتَّقْوَى وَ اَلْعِبَادَةُ وَ اَلْقَصْدُ وَ اَلاِقْتِصَادُ وَ اَلْقَنَاعَةُ وَ اَلْكَرَمُ وَ اَلصِّدْقُ وَ يَتَشَعَّبُ مِنَ اَلْعَفَافِ اَلْكِفَايَةُ وَ اَلاِسْتِكَانَةُ وَ اَلْمُصَادَقَةُ وَ اَلْمُرَاقَبَةُ وَ اَلصَّبْرُ وَ اَلنَّصْرُ وَ اَلْيَقِينُ وَ اَلرِّضَا وَ اَلرَّاحَةُ وَ اَلتَّسْلِيمُ وَ يَتَشَعَّبُ مِنَ اَلصِّيَانَةِ اَلْكَفُّ وَ اَلْوَرَعُ وَ حُسْنُ اَلثَّنَاءِ وَ اَلتَّزْكِيَةُ وَ اَلْمُرُوءَةُ وَ اَلْكَرَمُ وَ اَلْغِبْطَةُ وَ اَلسُّرُورُ وَ اَلْمَنَالَةُ وَ اَلتَّفَكُّرُ وَ يَتَشَعَّبُ مِنَ اَلْحَيَاءِ اَللِّينُ وَ اَلرَّأْفَةُ وَ اَلرَّحْمَةُ وَ اَلْمُدَاوَمَةُ وَ اَلْبَشَاشَةُ وَ اَلْمُطَاوَعَةُ وَ ذُلُّ اَلنَّفْسِ وَ اَلتُّقَى وَ اَلْوَرَعُ وَ حُسْنُ اَلْخُلُقِ وَ يَتَشَعَّبُ مِنَ اَلْمُدَاوَمَةِ عَلَى اَلْخَيْرِ - اَلصَّلاَحُ وَ اَلاِقْتِدَارُ وَ اَلْعِزُّ وَ اَلْإِخْبَاتُ وَ اَلْإِنَابَةُ وَ اَلسُّؤْدُدُ وَ اَلْأَمْنُ وَ اَلرِّضَا فِي اَلنَّاسِ وَ حُسْنُ اَلْعَاقِبَةِ وَ يَتَشَعَّبُ مِنْ كَرَاهَةِ اَلشَّرِّ - حُسْنُ اَلْأَمَانَةِ وَ تَرْكُ اَلْخِيَانَةِ وَ اِجْتِنَابُ اَلسُّوءِ وَ تَحْصِينُ اَلْفَرْجِ وَ صِدْقُ اَللِّسَانِ وَ اَلتَّوَاضُعُ وَ اَلتَّضَرُّعُ لِمَنْ هُوَ فَوْقَهُ وَ اَلْإِنْصَافُ لِمَنْ هُوَ دُونَهُ وَ حُسْنُ اَلْجِوَارِ وَ مُجَانَبَةُ إِخْوَانِ اَلسَّوْءِ وَ يَتَشَعَّبُ مِنَ اَلرَّزَانَةِ اَلتَّوَقُّرُ وَ اَلسُّكُونُ وَ اَلتَّأَنِّي وَ اَلْعِلْمُ وَ اَلتَّمْكِينُ وَ اَلْحُظْوَةُ وَ اَلْمَحَبَّةُ وَ اَلْفَلَحُ وَ اَلزِّكَايَةُ وَ اَلْإِنَابَةُ وَ يَتَشَعَّبُ مِنْ طَاعَةِ اَلنَّاصِحِ زِيَادَةُ اَلْعَقْلِ وَ كَمَالُ اَللُّبِّ وَ مَحْمَدَةُ اَلنَّاسِ وَ اَلاِمْتِعَاضُ مِنَ اَللَّوْمِ وَ اَلْبُعْدُ مِنَ اَلْبَطْشِ وَ اِسْتِصْلاَحُ اَلْحَالِ وَ مُرَاقَبَةُ مَا هُوَ نَازِلٌ وَ اَلاِسْتِعْدَادُ لِلْغَدِ وَ اَلاِسْتِقَامَةُ عَلَى اَلْمِنْهَاجِ وَ اَلْمُدَاوَمَةُ عَلَى اَلرَّشَادِ فَهَذِهِ مِائَةُ خَصْلَةٍ مِنْ أَخْلاَقِ اَلْعَاقِلِ. https://noorlib.ir/book/view/1498?volumeNumber=1§ionNumber=2&pageNumber=110&viewType=html 🌐لینک اشتراک👇🙏 https://eitaa.com/joinchat/1235812511Ccc98229b82 📣کانال آموزش رایگان مزاج شناسی http://eitaa.com/mazaaj
🔰ترجمه کامل متن عربی حدیث ۱ جلسه اول : علل الشرایع / ترجمه ذهنى تهرانى ابو عبد اللّٰه محمّد بن شاذان بن احمد بن عثمان پروازى مى‌گويد:ابو على محمّد بن محمّد بن حارث بن سفيان سمرقندى از صالح بن سعيد ترمذى،از عبد المنعم بن ادريس،از پدرش،از وهب بن منبه نقل كرده كه وى گفت:صفت آفرينش آدم عليه السّلام را در وقتى كه حقّ‌ عزّ و جلّ‌ او را ايجاد كرد در تورات به اين شرح يافتم: خداوند تبارك و تعالى فرموده: آدم را آفريدم و جسدش را از چهار چيز تركيب نموده و سپس اين چهار چيز را به ارث در فرزندانش نهادم،اينها در اجساد بنى آدم نموّ نموده و بنى آدم نيز بر آنها تا روز قيامت رشد مى‌كنند. سپس اين چهار چيز را اين طور معرّفى مى‌نمايد: جسد انسان را در هنگام آفرينش از تر و خشك،گرم و سرد تركيب نمودم و توضيح اين گفتار آن است كه: آدم را از خاك و آب آفريدم سپس در او نفس و روح قرار دادم،يبوست هر جسدى مستند به خاك و رطوبتش از جانب آب بوده چنانچه حرارتش معلول نفس و برودتش مسبّب از روح مى‌باشد،سپس بعد از خلقت اوّل در جسد چهار نوع خلق كردم كه به اذن من فقط‍‌ قوام و ملاك جسد آنها بوده و قوام هر يك از آنها نيز به ديگرى مى‌باشد،اين چهار نوع عبارتند از:سوداء،صفراء،خون و بلغم،سپس برخى از آن چهار چيز را در اين چهار نوع اسكان داد پس مسكن يبوست را سوداء و مسكن رطوبت را صفراء و مسكن حرارت را خون و مسكن برودت را بلغم قرار داد، پس هر جسد و جسمى كه اين انواع چهارگانه در آن معتدل باشند يعنى نه زياد بوده و نه كم از صحّت كامل برخوردار بوده و اساس و بقايش معتدل خواهد بود،امّا اگر يكى از آنها زائد بر باقى و غالب بر آنها باشد به مقدار زيادى كه دارد از ناحيه آن بر بدن بيمارى عارض مى‌شود چنانچه اگر يكى از حدّ اعتدال كمتر باشد در جنب آنها ضعيف محسوب شده و از مقاربت با انواع ديگر ناتوان مى‌گردد،بارى حقّ‌ تبارك و تعالى عقل را در مغز و حرص را در كليه و غضب را در كبد و شجاعت را در قلب و رغبت و ميل را در ريه و شش و خنده را در طحال و فرح و هضم و غصّه را در وجه و صورت قرار داده و سيصد و شصت مفصل در او تعبيه نمود.وهب مى‌گويد:طبيبى كه به درد و دواء واقف و آگاه باشد مى‌داند بيمارى پيدا شده در بدن از كجا منشأ گرفته آيا از ناحيه زيادى يكى از انواع بر ديگران بوده يا مستند به نقصان يكى از آنها مى‌باشد و نيز او مى‌داند با چه دوايى بايد بيمارى را معالجه كرد لذا در صورت ناقص بودن يكى از انواع آن را زياد كرده و به فرض زائد بودنش آن را ناقص و كم مى‌كند به اندازه‌اى كه جسد به مرحله فطرت و خلقت صحيح خود برگشته و نوع مزبور نيز در حدّ اعتدال و مقارنه با ساير انواع قرار گيرد. اشيايى كه جسد از آنها تركيب يافته فطرت بنى آدم محسوب شده كه خصوصيّات اخلاقى بنى آدم بر آنها مبتنى مى‌باشد و شرح ابتناء خصوصيّات اخلاقى و ويژگيهاى خلقى بنى آدم بر اشياء چهارگانه مزبور چنين مى‌باشد: از خاك عزم و اراده ناشى شده و از آب،نرمى و از حرارت تيزى و تندى و از برودت وقار و سنگينى حال اگر يبوست بر شخص غالب شود،عزم به قساوت تبديل شده چنانچه اگر رطوبت غلبه نمايد نرمى به سستى مبدّل مى‌گردد و اگر حرارت غلبه كند تيزى و حدّت به سبك عقلى و سفاهت تبديل مى‌شود و اگر برودت و سردى غلبه كند وقار به شك و كند ذهنى مى‌گرايد. و در صورتى كه اشياء چهارگانه با هم مساوى بوده و هيچ كدام بر ديگرى غلبه نداشته و فطرت مستقيم و پابرجا باشد شخص در امورش جازم و در عزمش ليّن و در عين نرم بودن حادّ و تيز بوده و در عين تيز بودن متأنّى و آرام مى‌باشد در چنين شخصى هيچ يك از اخلاق اربعه بر ديگرى غالب نبوده و هيچ كدام به وى مايل نمى‌باشند وى هر كدام را كه بخواهد مى‌تواند بيفزايد و هر كدام را كه مايل باشد از آن بكاهد كاسته و هر كدام را كه دوست داشته باشد معادل و مقارن با سايرين قرار دهد،البته قرار مى‌دهد در صورتى كه هر كدام از اخلاق اربعه غلبه نمايد وى مى‌داند كه آن را با چه ممزوج كرده و تعديلش نمايد،پس اخلاق چهارگانه در وى معتدل بوده همان طورى كه بايد چنين باشند.از خاك،قساوت و بخل و تنگدستى و درشت خويى و سخت و استوار بودن، آزمند بودن،مأيوس بودن،پژمرده بودن،مصمّم بودن و نپذيرفتن رأى كسى را، پافشارى كردن. و از آب،جوانمردى و نيك بودن،گشاده دست بودن،نرم بودن،استيناس، نزديك بودنش به حقّ‌ عزّ و جلّ‌،حالت پذيرش داشتن،اميدوار بودن،شاد و مسرور بودن،پديد مى‌آيد.سپس مى‌گويد:هر گاه شخص صاحب عقل خوف و بيم داشته باشد كه اخلاق و صفات خاك بر او غالب و مايل شوند سعى مى‌كند اخلاق و صفات آب را با آنها ممزوج نموده و بدين ترتيب از غلبه صفات خاك جلوگيرى مى‌كند. بنا بر اين قساوت را با نرمى همراه كرده و وسط‍‌ بين اين دو را اخذ مى‌كند، تنگدستى را با سخاوت و گشاده دست بودن ممزوج مى‌كند،بخل را با عطاء، درشت خويى را با كرم،سخت موضع و است
وار بودن را با استيناس و آز را با وجود و نااميدى را با اميد،پژمردگى را با سرور و شادى،تصميم و عدم پذيرش را با قبول و پاى فشردن و نزديك نشدن را با قرب و نزديكى مى‌آميزد.از نفس صفات ذيل ناشى مى‌شوند: تيزى و تندى،سبكى،شهوت،لهو و لعب(بازى كردن)خنده،سفاهت و كم عقلى،خدعه نمودن و نيرنگ زدن،درشتى كردن،هراس داشتن. از روح نيز صفات زير ناشى مى‌گردند: بردبارى،سنگينى،پارسايى،آزرم،خوبى و نيكويى،فهم و ادراك،جوانمردى، راستى،مدارا نمودن،بزرگى. هر گاه شخص صاحب عقل خوف و بيم داشته باشد كه صفات نفس بر او غالب و مايل شوند سعى مى‌كند صفات روح را با آنها ممزوج نموده و بدين ترتيب از غلبه صفات نفس جلوگيرى مى‌كند بنا بر اين: تندى را با حلم و بردبارى،خفّت را با وقار و سنگينى،شهوت را با عفاف و پارسايى،لعب و بى‌حيايى را با آزرم و شرم،خنده را با فهم و ادراك،سفاهت را با كرم و جوانمردى،خدعه و نيرنگ را با راستى،درشتى را با مدارا،خوف و هراس را با صبر ممزوج و همراه مى‌نمايد.انسان به واسطه نفس مى‌شنود و مى‌بيند،مى‌خورد و مى‌آشامد،مى‌ايستد و مى‌نشيند،مى‌خندد و مى‌گريد شاد مى‌شود و محزون مى‌گردد.و به واسطه روح حقّ‌ را از باطل،هدايت را از گمراهى،صحيح را از خطاء تميز مى‌دهد و نيز به واسطه روح مى‌داند و فرا مى‌گيرد،حكم كرده و تعقّل مى‌نمايد، حياء مى‌كند و جوانمردى مى‌نمايد،مى‌فهمد،احتياط‍‌ مى‌كند و پيشى مى‌گيردده صفت ديگر به خصال و اوصاف نامبرده مقرون بوده كه عبارتند از: ايمان،بردبارى،عقل،علم،عمل،نرمى،پرهيزكارى،صدق،صبر،مدارا. در اين خصال دهگانه تمام دين جمع مى‌باشد.هر كدام از صفات و اخلاق روح ناطقه دشمنى دارند به اين شرح: دشمن ايمان كفر و دشمن حلم و بردبارى حماقت و دشمن عقل گمراهى و دشمن علم جهل و نادانى و دشمن عمل واماندگى و دشمن نرمى و آرامى شتاب‌زدگى و دشمن پارسايى ارتكاب گناه و دشمن صدق،كذب و دشمن صبر، بى‌تابى نمودن و دشمن مدارا نمودن،درشتى كردن مى‌باشد. روشن است وقتى ايمان سست گرديد كفر بر شخص مسلّط‍‌ شده و او را به كار گرفته و بين وى و آنچه اميد منفعتش است حائل و مانع مى‌شود ولى هنگامى كه ايمان سخت و مستحكم شد كفر در مقابلش خاضع و خاشع گرديده و ايمان آن را به كار مى‌گيرد. و نيز واضح است كه هر گاه حلم و بردبارى ضعيف و سست گرديد حماقت بر آن غالب شده و احاطه‌اش مى‌نمايد و انسان را معلّق در هوا نگاه داشته و لباس خوارى و ذلّت به بدنش مى‌نمايد ولى وقتى حلم در انسان استوار گرديد حماقت رسوا شده و عيبش آشكار گرديده و بدى و قبحش برملا گشته و مذمّتش زياد مى‌گردد. و زمانى كه نرمى استوار و محكم گردد شخص از سستى و شتاب‌زدگى اجتناب كرده و حدّت و تيزى شايع گشته و وقار و سنگينى ظاهر شده و عفاف و پرهيزكارى علنى گرديده و وقار و آرامى در او معلوم مى‌نماد. و هنگامى كه پرهيزگارى در شخص ضعيف گردد فجور بر وى مسلّط‍‌ شده و گناه ظاهر و دشمنى آشكار و ستم و بيدادگرى زياد و حماقت و عمل به باطل پديد مى‌آيد. و موقعى كه صدق و راستى ضعيف شود،كذب و دروغ زياد و افتراء شايع و بهتان پديدار خواهد شد.ولى موقعى كه صدق و راستى تحقّق يافت دروغ دور شده و خوار و خاموش گشته و افتراء زائل و بهتان توهين گرديده،نيكى نزديك و خير قريب و آز و حرص دور مى‌شود،و هنگامى كه صبر و شكيبايى سست گرديد دين ضعيف و حزن زياد و بى‌تابى نزديك و اعمال حسنه برچيده و اجر و ثواب پامال مى‌گردد،ولى اگر صبر سخت و استوار باشد دين خالص گشته و حزن و اندوه زائل گرديده و بى‌تابى به تأخير افتاده و افعال حسنه احياء شده و اجر و ثواب عظيم گرديده و حزم و احتياط‍‌ آشكار شده و سستى و تنبلى رخت بر مى‌بندد،و زمانى كه مدارا ترك گردد خيانت آشكار شده و درشت خويى پيدا و ستم زياد و علم و دانش ترك و عمل و كردار ضعيف شده و دين از بين رفته و صبر و شكيبايى سست گرديده و پارسايى و پرهيزگارى مغلوب واقع شده،راستى و صدق رو به ضعف رفته و تعبّد اهل ايمان باطل مى‌گردد.عقل داراى ده خلق صالح و پسنديده است به اين شرح: حلم(بردبارى)علم(دانش)رشد(هدايت شدن و استقامت نمودن بر طريق حقّ‌)عفاف(باز داشتن نفس از محرّمات)صيانت(بازداشتن نفس از شبهات و مكروهات)حياء(آزرم و شرم)رزانت(مغلوب محرّكات شهويّه و غضبيّه واقع نشدن)مداومت بر كارهاى خير،كراهت داشتن از كارهاى شرّ،اطاعت نمودن از ناصحين. و هر كدام از اين ده خلق به ده خصلت منشعب مى‌گردد:از حلم و بردبارى ده شعبه منشعب مى‌شود به اين شرح: نيكو بودن عواقب امور،بين مردم پسنديده و ممدوح بودن،بلند مقام بودن، خالى بودن از سفاهت،مرتكب كار پسنديده شدن،مصاحبت با نيكان،بر حذر بودن از پستى‌هاى دنيوى،بركنار بودن از رذائل و ذمائم اخلاقى،آشكار بودن آرامى و نرمى،نزديك بودن به درجات عالىاز علم و دانش ده شعبه منشعب مى‌شود به اين شرح: شرافت و سرورى اگر چه صاحب علم قبل از تحصيل آن پست و دون باشد، عزّت اگر چه صاحب علم قبل از اتّصاف به علم خوار
بوده باشد،غناء و بى‌نيازىاگر چه صاحب علم قبلا فقير و بدون مال باشد،قوّت و نيرو اگر چه صاحب علم پيش از تحصيل علم ناتوان باشد،بزرگى اگر چه صاحب علم قبل از عالم شدن حقير و ناچيز محسوب مى‌شده،قرب به درگاه الهى اگر چه قبلا دور از آن بوده،جود و بخشندگى يعنى حقائق را بر مردم بذل و بخشش مى‌كند اگر چه به خاطر نداشتن مال از بذل مال بخل بورزد،حياء و شرم از بيهوده‌گويى اگر چه قبلا لاف مى‌زد و زبان به كلمات حساب نشده مى‌گشود،هيبت و صولت معنوى اگر چه از نظر زخارف دنيويى بى‌قدر باشد،سلامت و صحت از امراض روحى اگر چه در بدنش مرض باشد.از رشد و هدايت ده شعبه منشعب مى‌شود به اين شرح: سداد(درستى در كردار و رفتار)،هدايت،نيكى،پرهيزكارى،پرستش حقّ‌ تعالى،اتّخاذ طريق مستقيم و ميانه،در تمام امور رعايت حدّ وسط‍‌ كردن و اجتناب از افراط‍‌ و تفريط‍‌،قناعت و خشنود بودن به آنچه قسمتش شود،جوانمردى، راستى.از عفاف و پرهيزكارى ده شعبه منشعب مى‌شود به اين شرح: كفايت(بى‌نيازى از غير خدا)فروتنى و خضوع،درستى با ديگران،رعايت كردن حقوق ديگران،شكيبايى،كمك نمودن ديگران،داشتن يقين و اطمينان، خشنود بودن از آنچه دارد،آرام بودن در دنيا و آخرت،گردن نهادن و به مخالفت نپرداختن نسبت به فرامين و نواهى الهى.از صيانت و نگاهدارى نفس از شبهات و مكروهات ده شعبه منشعب مى‌شود به اين شرح: باز داشتن خود از ناپسندى‌ها،اجتناب از محرّمات،نيكو ثنا و حمد الهى بجا آوردن،تزكيه نفس از رذائل،مروّت و مردانگى،كرم و بخشندگى،غبطه خوردن به حال نيكان و تقاضاى همانند ايشان شدن،سرور و نشاط‍‌.مناله(داشتن درجه‌اى كه به واسطه آن به اشرف مقاصد نائل شود)انديشيدن.از حياء و شرم ده شعبه منشعب مى‌شود به اين شرح:نرم بودن با ديگران و غلظت نداشتن،مهربان بودن با مخلوقات خدا،بخشيدن لغزشهاى ديگران،مداومت بر كارهاى خير،گشاده روى بودن،سازگارى با ديگران و فرمانبردارى از ايشان،خوار كردن نفس،بازداشتن نفس،اجتناب از محرّمات الهى، خوش خلق بودن.از مداومت بر خير نه شعبه منشعب مى‌شود به اين شرح: نيكويى،قدرت داشتن،عزّت داشتن،فروتنى نمودن،توبه نمودن و بازگشت از گناه،مهترى و بزرگى،امان داشتن،خشنودى مردم از او،حسن عاقبت.از كراهت داشتن از شرّ ده شعبه منشعب مى‌شود به اين شرح: نيكو امانت دارى كردن،ترك خيانت،دورى جستن از بدى،حفظ‍‌ فرج از گناه، راست گفتن،فروتنى،زارى نمودن در مقابل كسى كه از او برتر است،انصاف دادن و به عدالت عمل كردن نسبت به كسى كه پائين‌تر از او است،همسايه خوب بودن، دورى نمودن از مردم بدكردار.از رزانت و سنگينى ده شعبه منشعب مى‌شود به اين شرح: با وقار بودن،آرام بودن،با تأمّل كار كردن،دانش،قادر شدن بر اشياء،منزلت يافتن،محبّت و مهربانى،رستگارى،رشد نمودن،توبه نمودن و بازگشت از گناهاطاعت از ناصح نيز ده شعبه دارد به اين شرح: فزونى عقل،كامل شدن عقل،مورد ستودن مردم واقع شدن،خشمگين شدن از سرزنش ديگران،دورى از حمله نمودن به كسى،حال خود را نيكو كردن،مدارا نمودن با آنچه پيش آمده است،آماده شدن براى فردا،استوار بودن به طريق مستقيم،مداومت بر راستى. 🌐لینک اشتراک👇🙏 https://eitaa.com/joinchat/1235812511Ccc98229b82 📣کانال آموزش رایگان مزاج شناسی http://eitaa.com/mazaaj
🖐️سلام و وقت بخیر. 🙋‍♂️اینجانب حسن کهزادی از فعالین در حوزه سبک زندگی سالم که مدتی است در حوزه تولید نان کامل ورود کرده و با نام تجاری کارگاه پخت نان سنتی موعود در حال فعالیت می‌باشم ، از شما سروران گرامی که در زمینه سبک زندگی سالم چه از اساتید محترمی که در زمینه درمان و چه اساتیدی که در زمینه فروش محصولات طبیعی و سالم فعالیت دارند خواهشمندم با حمایت اینجانب و ارسال تبلیغات اینجانب در گروه‌ها و زیر مجموعه‌های خود ما را در این امر مهم یاری فرمایید. 🔰امید که در این راه در کنار شما سروران گرامی بتوانیم بهترین خدمات را ارائه دهیم. 👨‍🍳با تشکر: کهزادی (مسئول کارگاه پخت نان سنتی موعود) 👇🌐 لینک عضویت و اطلاع از برنامه‌های پخت کارگاه https://eitaa.com/joinchat/916914326C24906c1cb8
⚜️کارگاه پخت نان موعود ⚜️ 🙋‍♂️ قابل توجه کلیه علاقه مندان به سبک زندگی سالم و بخصوص نان کامل، به استحضار میرساند کارگاه پخت نان سُنتی موعود بصورت روزانه (صبح و عصر) فعال میباشد، شما سروران گرامی می توانید با هماهنگی قبلی با شماره تماس 09037953595‪ سفارش خود را ثبت و دریافت نمایید. 🥖🥐🍞 برنامه پخت روزانه : پخت صبح از ساعت 6:39 الی 10 پخت عصر از ساعت 16:30 الی 20 برنامه پخت عصر پنجشنبه و روز جمعه تعطیل میباشد. 💴 قیمت یک کیلو گرم نان کامل نرم ساده 40 هزار تومان 💴قیمت یک کیلو گرم نان کامل نرم سبزیجاتی 45 هزار تومان 💴 قیمت یک کیلو گرم نان جو نرم سبزیجاتی 60 هزار تومان ✴️بسته تشویقی (با خرید ماهانه ۱۰ بسته نان کامل یک بسته رایگان دریافت کنید)✴️ 🛵شرایط ارسال : ارسال روزانه نان نرم درب منزل یا اداره بجز پنجشنبه عصر و روز جمعه امکان پذیر میباشد. جهت ارسال فوری با اسنپ هزینه کرایه طبق تعرفه اسنپ میباشد. 🏘️آدرس کارگاه جهت تحویل حضوری : شیراز، شهرک مطهری، بلوار شهیدان فهیمی، کوچه 14، سمت چپ درب سوم @Nane_moaaod 👇🌐لینک عضویت و اطلاع از برنامه‌های پخت کارگاه https://eitaa.com/joinchat/916914326C24906c1cb8
✴️✴️مشارکت در فروش ✴️✴️ کارگاه پخت نان کامل موعود( پخت نان سنتی با آرد کامل سبوس‌دار و تنور گلی) جهت افزایش فروش، بسته تشویقی به مشتریان محترم خود ارائه می دهد. ✴️✴️طرح تشویقی کارگاه پخت نان موعود ✴️✴️ ✴️افرادیکه بصورت بازاریابی یا معرفی به افراد دیگر ، 10 کیلو نان سفارش دهند، 1 کیلو نان رایگان دریافت می کنند. ✴️با معرفی 5 نفر و خرید آنها از کارگاه، یک کیلو گرم نان سُنتی رایگان دریافت کنید. ✴️ با خرید ماهانه 10 کیلو گرم نان سُنتی از کارگاه، یک کیلو گرم نان سُنتی رایگان دریافت کنید. ✴️ شما می توانید با دریافت سفارش از دوستان و بستگان و ثبت سفارش به کارگاه به ازای 10 کیلو گرم نان، یک کیلو گرم نان سُنتی رایگان + ارسال رایگان دریافت کنید. 💴 قیمت فعلی انواع نان سُنتی طبق سال ۱۴۰۲: ✅قیمت هر کیلوگرم نان ساده تنوری 40 هزار تومان ✅قیمت هر کیلوگرم نان سنتی با سبزیجات 45 هزار تومان 🙋‍♂️ مسؤل کارگاه : کهزادی @Nane_moaaod 👇🌐لینک عضویت و اطلاع از برنامه‌های پخت کارگاه https://eitaa.com/joinchat/916914326C24906c1cb8