eitaa logo
انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکده قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی
661 دنبال‌کننده
352 عکس
40 ویدیو
26 فایل
دبیر انجمن علمی: الهام حیدریان دانشجو کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث Instagram: https://instagram.com/mazaheb_quran Telegram: https://telegram.com/quran_mazaheb Eitaa: https://eitaa.com/mazaheb_quran
مشاهده در ایتا
دانلود
ریاست محترم دانشگاه مذاهب اسلامی به مناسبت آغاز سال جدید و بهار طبیعت “یا مقلب‌القلوب و الابصار، یا مدبراللیل و النهار، یا محول‎الحول والاحوال، حول حالنا الی احسن‌الحال” بهار؛ نویدبخش تغییر، تحول و دگرگونی است و پایان یافتن زمستان و شکوفایی فصل رویش، جلوه‌ای زیبا از قدرت آفریدگار است و بر ماست تا قدر شکوه این تحول و زنده‌شدن دوباره طبیعت را بدانیم و آمدن بهار را به فرصتی برای دوستی و هم‌گرایی بدل کنیم. هم‌آوایی نوروز و تقارن آن با ماه پرخیر و برکت رمضان، نویدی معنوی برای سال جدید است. اینجانب فرارسیدن عید نوروز و بهار طبیعت و تقارن آن با بهار جان‌ها، ماه مهمانی خدا را به خانواده بزرگ و ارجمند دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی(اساتید محترم، همکاران و دانشجویان ارجمند) تبریک و تهنیت عرض می‌نمایم. امیدوارم سال ۱۴۰۳ به همـت همدلی و تلاش مجموعه پـرمهـر دانشگـاه، رهـاوردی نیکـو از سرافـرازی و سربلنـدی را بـرای کشـور و امت اسلامی به ارمغـان آورد. از درگاه الهی سالی پر از خیر و برکت همراه با سلامتی، سعادت برای یکایک شما عزیزان و مردم سرزمین‌مان مسئلت می نمایم. دکتر سید عباس صالحی رئیس دانشگاه
🔹 انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی برگزار می‌کند:فصل چهارم سلسله نشست های علمی_تخصصی ویژه ماه مبارک رمضان (۱۴۰۳ شمسی) 🔅 با رویکرد معنا‌شناسی در مطالعات قرآنی 👤 با ارائه اساتید برجسته علوم قرآنی و زبان شناسی 🧕 دبیر علمی و اجرایی: الهام حیدریان دبیر انجمن علمی و دانشجو کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث 📆 تاریخ برگزاری: از ۱۴ لغایت ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ مصادف با ۲۲ لغایت ۲۹ رمضان ۱۴۴۵ 🕘 هر شب از ساعت ۱۹:۳۰ الی ۲۱:۳۰ (به صورت متغیر) 🌐 لینک ورود به جلسه در بستر اسکای روم انجمن علمی به عنوان میهمان: https://online.mazaheb.ac.ir/ch/anjomanquran 💠 انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🆔 @mazaheb_quran
🔹 انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی برگزار می‌کند:فصل چهارم سلسله نشست های علمی_تخصصی ویژه ماه مبارک رمضان (۱۴۰۳ شمسی) 🔅 با رویکرد معنا‌شناسی در مطالعات قرآنی 👤 با ارائه اساتید برجسته علوم قرآنی و زبان شناسی: دکتر احمد پاکتچی دکتر علیرضا قائمی نیا دکتر هادی رهنما دکتر محمد‌علی خوانین زاده دکتر فرزاد دهقانی دکتر مرتضی سلمان نژاد دکتر عاطفه زرسازان خراسانی 🧕 دبیر علمی و اجرایی: الهام حیدریان دبیر انجمن علمی و دانشجو کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث 📆 تاریخ برگزاری: از ۱۴ لغایت ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ مصادف با ۲۲ لغایت ۲۹ رمضان ۱۴۴۵ 🕘 هر شب از ساعت ۱۹:۳۰ الی ۲۱:۳۰ (به صورت متغیر) 🌐 لینک ورود به جلسه در بستر اسکای روم انجمن علمی به عنوان میهمان: https://online.mazaheb.ac.ir/ch/anjomanquran 💠 انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🆔 @mazaheb_quran
🔹 معنا شناسی (semantics) که در زبان عربی (علم المعنی) نامیده می‌شود و کار کشف ساز‌و‌کارهای معنا با مطالعه ای علمی و روشمند را بر عهده گرفته به مثابه یک رشته علمی تقریبا از اوایل سده بیستم میلادی به‌وجود آمده است. این رشته دانش در سیر تحول خود مکاتب و نظریه های مختلفی را به‌وجود آورده که اتفاقا مطالعات قرآنی جالب توجهی در همه این مکاتب معناشناسی شکل گرفته است. مهم ترین و تاثیر گذارترین پژوهش میان رشته ای قرآنی_زبانی در اواسط سده بیستم به اهتمام توشیهیکو ایزوتسو (۱۹۱۴_۱۹۹۳) اسلام شناس معروف ژاپنی در دو اثر با نام های (خدا و انسان در قرآن، ساختار معنایی مفاهیم اخلاقی) در قرآن پدید آمد که الگوی قابل استفاده ای برای مطالعات بعدی را فراهم آورد. آثار ایزوتسو در جهان اسلام مورد توجه فوق العاده ای قرار گرفت و خیلی زود به زبان های فارسی و عربی ترجمه شد. برخی دانشمندان قرآنی در کشور های اسلامی نیز تلاش کردند با استفاده از الگوی ایزوتسو کارهای مشابهی را تالیف نمایند. 🔹 انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی بر آن شد فصل چهارم سلسله نشست های علمی_تخصصی ماه مبارک رمضان را با راهبرد میان رشته ای (معناشناسی در مطالعات قرآنی) با حضور اساتید برجسته برگزار نماید. 💠 انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🆔 @mazaheb_quran
🔹 زمان بندی برنامه: ۱۹:۳۰ تلاوت قرآن، مقدمه و خوش آمد گویی ۱۹:۴۵ شروع سخنرانی ۲۱ پایان سخنرانی ۲۱ الی ۲۱:۱۵ (یا ۲۱:۳۰) پرسش و پاسخ 🔹 انتشار فایل صوتی، تصویری و متنی نشست ها شرعا جایز نیست و حق انتشار این برنامه برای انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی محفوظ است. 🌺 سپاس از همراهی شما عزیزان 💠 انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🆔 @mazaheb_quran
🔹 انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی برگزار می‌کند:فصل چهارم سلسله نشست های علمی_تخصصی ویژه ماه مبارک رمضان (۱۴۰۳ شمسی) 🔅 با رویکرد معنا‌شناسی در مطالعات قرآنی 1⃣ نشست اول 👤 سخنران: دکتر هادی رهنما عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 🌀 عنوان: از خویشتنداری تا خدا ترسی_خداپناهی، بازخوانی فرآیند معناپردازی تقوا در گفتمان قرآن کریم 🧕 دبیر علمی و اجرایی: الهام حیدریان دبیر انجمن علمی و دانشجو کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث 🗣 قاری محترم: سید محمدحسین پور ایوانی دانشجو علوم قرآن و حدیث و حافظ کل قرآن کریم 📆 تاریخ برگزاری: سه شنبه ۱۴۰۳/۱/۱۴ 🕢 زمان برگزاری: ۱۹:۳۰ الی ۲۱:۳۰ 🌐 لینک ورود به جلسه در بستر اسکای روم انجمن علمی به عنوان میهمان: https://online.mazaheb.ac.ir/ch/anjomanquran 💠 انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🆔 @mazaheb_quran
🔹 تقوا در ذهن و زبان ما غالباً به مفهوم «پرهیز» و «ترس» می‌کشد، چنانکه «پرهیزکاری» آشناترین معادل برای «تقوا» و «از خدا بترسید/بپرهیزید» رایج‌ترین ترجمه برای «اتقوا الله» است؛ اما ماده لغوی [وقی] فارغ از بافت دینی، به معنای «نگاهداری و محافظت» می‌کشد. چه نسبتی میان معنای «محافظت» با «پرهیز» و «ترس» وجود دارد و این فاصله و گسست میان معنای لغوی و مفاهیم دینی تقوا چگونه قابل تبیین است؟ آیا می‌توان با بازخوانی پرونده‌ی معنای تقوا در قرآن کریم از نظرگاه معناشناسی زبان‌شناختی، تبیین موجه‌تری از سیر معناپردازی تقوا در گفتمان قرآنی به دست داد؟ تبیینی که ناظر به مسئله‌ی پیوستگی میان معنای لغوی وقی، معنای توصیفی تقوا و معنای تکلیفی و تعهدی «اتقوا الله» باشد؟ از نظرگاه «معناشناسی گفتار» که از تبیین معنای لغت‌نامه‌ای فراتر می‌رود و ناظر به تحلیل معنا در فرآیند گفته‌پردازی است، تقوا در قرآن کریم همچون مفهومی مشخص و ثابت در درسنامه‌ یا اندرزنامه‌ای اخلاقی نیست تا کار معناشناسی ناظر به تعریف و تحلیل مؤلفه‌های آن باشد. در گفته‌پردازی قرآن کریم با نمودهایی از ساختن و شکل دادن به جهت‌های معنایی تازه‌ای از تقوا مواجهیم که از مسیر تغییرهای ظریف در معناهای پیشاقرآنی این واژه تحقق یافته است. چنانکه در عنوان سخن به اشاره گفته‌ایم در تحلیل گفته‌پردازی‌های تقوا در قرآن کریم، به ویژه گفته‌های «اتقوا الله»، نشان خواهیم داد که جهت معنایی سخن گرچه از ترس و خشیت آغاز می‌شود، مقصد آن به سوی معنای «پناه بردن» است. مقصود و غایت «اتقوا الله»، نفی ترس از غیر او و پناه بردن به خود او ست. 🔹 دکتر هادی رهنما عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با عنوان "از خویشتنداری تا خدا ترسی_خدا پناهی، بازخوانی فرآیند معناپردازی تقوا در گفتمان قرآن کریم" به تبیین موضوع می‌پردازد. 💠 انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🆔 @mazaheb_quran
🔹 نشست اول 🔹 با عنوان از خویشتنداری تا خدا ترسی_خداپناهی، بازخوانی فرآیند معناپردازی تقوا در گفتمان قرآن کریم" 🔹 با ارائه دکتر هادی رهنما 💠 انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🆔 @mazaheb_quran
🔹 انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی برگزار می‌کند:فصل چهارم سلسله نشست های علمی_تخصصی ویژه ماه مبارک رمضان (۱۴۰۳ شمسی) 🔅 با رویکرد معنا‌شناسی در مطالعات قرآنی 2⃣ نشست دوم 👤 سخنران: دکتر فرزاد دهقانی عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه حکیم سبزواری 🌀 عنوان: بازخوانی گفتمان در محورهای موضوعی قرآن، ابزاری کارآمد برای کشف لایه های معنایی 🧕 دبیر علمی و اجرایی: الهام حیدریان دبیر انجمن علمی و دانشجو کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث 📆 تاریخ برگزاری: پنج شنبه ۱۴۰۳/۱/۱۶ 🕢 زمان برگزاری: ۱۹:۳۰ الی ۲۱:۳۰ 🌐 لینک ورود به جلسه در بستر اسکای روم انجمن علمی به عنوان میهمان: https://online.mazaheb.ac.ir/ch/anjomanquran 💠 انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🆔 @mazaheb_quran
🔹 اتخاذ قرآن کریم به مثابه متن و روش در گِرو نوع نگرش به این متن مقدس در قالب نوشتاری یا گفتاری است. قواعد معناشناسی همزمانی یا ساختارگرا علی‌رغم محسناتی که دارد در برخی موارد در کاربست قواعد تخصصی دچار تطبیق مؤلفه‌ای اشتباه و در نتیجه برداشت معنایی غلط می‌شود و علت این امر اتخاذ قرآن در قالب زبان نوشتاری است. قرآن در قالب زبان گفتاری نازل شده است. شناخت سبک منحصر به فرد قرآن و اتخاذ روش متناظر با آن تأثیر به سزایی در خوانش و کشف مراد جدی شارع دارد. همچنین عدمِ توجه به سبک قرآن که در قالب ساختار گفتاری نمود پیدا کرده است سبب شده برخی مستشرقان در بررسی متن سوره‌های طولانی اتهام آشفتگی و عدمِ تناسب را به قرآن وارد کنند و دلیل این ادعا مقایسه قرآن با متن نوشتاری و توجه نکردن به ساختار گفتاری بوده است. برخی اندیشمندان مسلمان که حول محور تدبر پژوهش کرده‌اند به دلیل عدم توجه به ساختار گفتاری و عناصر آن در اتخاذ دسته و سیاق و کشف زنجیره مفهومی به زحمت افتاده‌اند و در برخی تفاسیر برداشت نادرست از آیات به سبب عدم توجه به عناصر دیالوگی مشهود است. عنصر اصلی در ساختار گفتاری، دیالوگ‌های مختلف بین متکلم و مخاطب گوناگون است که شامل دیالوگ‌های بین خدا و انسان‌ها، خداوند با ملائکه، ملائکه با انسان‌ها، انسان‌ها یا یکدیگر و انسان‌ها با حیوانات می‌شود که برای کشف لایه‌های معنایی الفاظ در آیات باید از دل دیالوگ‌ها، مؤلفه‌های گفتمانی بازشناسی شود. در این نشست تخصصی راهکارها و اصول بازشناسی گفتمانی جهت کشف لایه‌های معنایی به صورت عملیاتی تبیین خواهد شد. 🔹دکتر فرزاد دهقانی عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه حکیم سبزواری با عنوان "بازخوانی گفتمان در محورهای موضوعی قرآن، ابزاری کارآمد برای کشف لایه های معنایی" به تبیین موضوع می‌پردازد. 💠 انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🆔 @mazaheb_quran
🔹 نشست دوم 🔹 با عنوان "بازخوانی گفتمان در محورهای موضوعی قرآن، ابزاری کارآمد برای کشف لایه های معنایی" 🔹 با ارائه دکتر فرزاد دهقانی 💠 انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🆔 @mazaheb_quran
🔹 انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی برگزار می‌کند: فصل چهارم سلسله نشست های علمی_تخصصی ویژه ماه مبارک رمضان (۱۴۰۳ شمسی) 🔅 با رویکرد معنا‌شناسی در مطالعات قرآنی 3⃣ نشست سوم 👤 سخنران: دکتر محمدعلی خوانین زاده عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه خوارزمی 🌀 عنوان: معناشناسی اسم "الرحمن" با رویکردهای تاریخی و ساختگرا 🧕 دبیر علمی و اجرایی: الهام حیدریان دبیر انجمن علمی و دانشجو کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث 🗣 قاری محترم: جناب آقای محمد ضرغام دانشجو دکتری علوم قرآن و حدیث و قاری قرآن 📆 تاریخ برگزاری: جمعه ۱۴۰۳/۱/۱۷ 🕢 زمان برگزاری: ۱۹:۳۰ الی ۲۱:۳۰ 🌐 لینک ورود به جلسه در بستر اسکای روم انجمن علمی به عنوان میهمان: https://online.mazaheb.ac.ir/ch/anjomanquran 💠 انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🆔 @mazaheb_quran
🔹 پس از اسم جلالۀ «الله» و «ربّ»، «الرحمٰن» سومین نام پربسامد خدا در قرآن است. دانشمندان مسلمان «الرحمن» را اسم مبالغه از «رحمة» و وصف خدا می‌دانند. با پذیرش این دیدگاه، مسأله‌ای که رخ می‌نماید این است که تفاوت معنایی «الرحمن» با وصف «رحیم»، که آن هم مشتق از «رحمة» و در مورد خدا به معنای مبالغه است، چیست، بویژه در بسمله و در آیاتی همچون «تَنْزِیلٌ مِنَ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ» (فصّلت: 2) که هر دو در کنار هم آمده‌اند. این مسأله از دیرباز مورد بحث دانشمندان مسلمان بوده و دیدگاه‌های مختلفی در این باره بیان شده است، که در اینکه نخست، مبالغۀ کدام‌یک بیش از دیگری است و دوم، سبب تقدیم «الرحمن» بر «رحیم» چیست اختلاف فراوان دارند. پاسخ مسألۀ بالا را می‌توان در این دانست که «الرحمن» نه اسم مبالغه در وصف خدا، یعنی صفت خدا به معنای مبالغه در «رحمة» وی، بلکه اسم عَلَم است و همچون اسم جلالۀ «الله» بر ذات خدا دلالت می‌کند. در این نشست با بهره‌گیری از دانش معناشناسی، نخست با رویکرد تاریخی و کاربست سامی‌شناسی تطبیقی و سپس با رویکرد ساختگرا و تکیه بر کاربرد قرآنی، شواهد مهمی بر علم‌بودن اسم «الرحمن» ارائه می‌شود. 🔹 دکتر محمدعلی خوانین زاده عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه خوارزمی با عنوان "معناشناسی اسم "الرحمن" با رویکردهای تاریخی و ساختگرا" به تبیین موضوع می‌پردازد. 💠 انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🆔 @mazaheb_quran
🖼 🇵🇸 یومُ الوَحدَة ✊ روز قدس؛ محور اتحاد امت اسلامی 🚩Quds Day; The Axis of Unity for the Islamic Ummah. 🔴آینده از آن مردم فلسطین و نابودی رژیم صهیونیستی خواهد بود. 🇵🇸«روز قدس گرامی باد»🇵🇸
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞🇵🇸فیلم/ تلاوت مشترک قاریان شیعه و اهل‌سنت دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی برای آزادی 📌در فراخوانی از سوی امور فرهنگی دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی تعدادی از دانشجویان شیعه و اهل سنت دانشگاه در اقدامی نمادین آیات سوره مبارکه اسراء (پیرامون مسجدالاقصی)؛ را با هدف همدردی با مردم مظلوم غزه و آزادی قدس شریف تلاوت نمودند. 🔻تدوین کلیپ: آقای محمد‌طه غفاری ✅ معاونت فرهنگی و دانشجویی @mazahebnews
📢 یدالله مع الجماعه ✏️ رهبر انقلاب: بنده به حرکت عمومی اعتماد دارم؛ معتقدم «یَدُ اللهِ مَعَ الجَماعَة»؛ اعتقاد دارم دست خدا است که دارد کار میکند؛ روز قدس را نگاه کنید... با آن دهان روزه؛ چه کسی مردم را می‌آورد در این خیابانها؟ این دست خدا است؛ خدا را می‌بینیم، اعتماد میکنیم به این حرکت مردمی، به این صدق و بصیرت مردمی اعتماد میکنیم. 🌙 | | روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵ 💻 Farsi.Khamenei.ir
به همت دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی به مناسبت 🔰 فلسطین در روز جهانی قدس (بررسی شرایط کنونی فلسطین در روز جهانی قدس) 📌 سخنرانان : 👤جناب آقای دکتر مجید شاکر سلماسی( نویسنده و تحلیلگر تقریب مذاهب اسلامی در کشور لبنان ) 👤سرکار خانم دکتر صفاء قدور( استاد دانشگاه شام سوریه ) 📆⏰ تاریخ : جمعه ۱۷ فروردین ساعت ۱۶ تا ۱۸ 🔆 نشست به زبان به همراه خلاصه ای به زبان فارسی 👤 نشست : آقای دکتر پورعلی 🌐پیوند ورود در بستر اسکای روم به عنوان میهمان 👇 https://online.mazaheb.ac.ir/ch/arabic
🔹 نشست سوم 🔹 با عنوان "معناشناسی اسم "الرحمن" با رویکرد های تاریخی و ساختگرا" 🔹 با ارائه دکتر محمدعلی خوانین زاده 💠 انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🆔 @mazaheb_quran
🔹 انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی برگزار می‌کند:فصل چهارم سلسله نشست های علمی_تخصصی ویژه ماه مبارک رمضان (۱۴۰۳ شمسی) 🔅 با رویکرد معنا‌شناسی در مطالعات قرآنی 4⃣ نشست چهارم 👤 سخنران: دکتر عاطفه زرسازان خراسانی عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🌀 عنوان: معناشناسی مفهوم نفس در قرآن کریم با رویکرد معناشناسی همزمانی 🧕 دبیر علمی و اجرایی: الهام حیدریان دبیر انجمن علمی و دانشجو کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث 🗣 قاری محترم: جناب آقای محمد ضرغام دانشجو دکتری علوم قرآن و حدیث و قاری قرآن 📆 تاریخ برگزاری: شنبه ۱۴۰۳/۱/۱۸ 🕢 زمان برگزاری: ۱۹:۳۰ الی ۲۱:۳۰ 🌐 لینک ورود به جلسه در بستر اسکای روم انجمن علمی به عنوان میهمان: https://online.mazaheb.ac.ir/ch/anjomanquran 💠 انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🆔 @mazaheb_quran
🔹 نفس از واژگان کلیدی در حوزه انسان شناسی است که از این رو از دیرباز باز مورد توجه مکاتب کلامی، عرفانی، تفسیری و روایی بوده است. بسامد این واژه در قرآن کریم ۲۸۹ مرتبه در ساختارهای گوناگون است که حاکی از اهمیت آن می‌باشد. از مباحث مهمی که درباره نفس در قرآن مطرح می‌باشد مفهوم و گستره معنایی آن است که برخی ۱۵ وجه معنایی برای آن بیان کرده‌اند. که منشا آن همنشینی با واژه های دیگر است؛ از این رو فهم دقیق مفهوم نفس و دستیابی به لایه های معنایی آن مطالعه ای روشمند می‌طلبد‌ مطالعه ای که باید مناسب با ویژگی ها قرآن باشد. معناشناسی یکی از روش های نوین در مطالعات قرآنی است که به استخراج معنای نهفته در متن می‌پردازد و کار کشف ساز و کارهای معنا را با مطالعه علمی برعهده دارد و هدف آن روش‌مند کردن مطالعه و بررسی متون و کلام است. این علم در روند شکل گیری خود مکاتب و روش هایی را پیدا کرده است که هریک با ابزاری خاص به کاوش معنا می‌پردازند، روش پژوهش حاضر، معناشناسی همزمانی است. در معناشناسی همزمانی عامل زمان، لحاظ نمی‌گردد و صرفا تفاوت ها و تمایزها میان معانی مورد مطالعه قرار می‌گیرند بدین منظور معنای واژه را در محیط قرآنی مورد مطالعه قرار داده و روابط معنایی آن را با واژگان همنشین و جانشین بررسی می‌کند. 🔹 دکتر عاطفه زرسازان خراسانی عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی با عنوان "معناشناسی مفهوم نفس در قرآن کریم با رویکرد معناشناسی همزمانی" به تبیین موضوع می‌پردازد. 💠 انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🆔 @mazaheb_quran