eitaa logo
کانال رسمی انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی
188 دنبال‌کننده
238 عکس
9 ویدیو
8 فایل
کانال رسمی انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی •| ادیان در خدمت انسان |• ارتباط با دبیر انجمن: @zahra_mkazemi
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 آغاز دوره جامع ادیان ابراهیمی به همت انجمن علمی ادیان و مذاهب با عنوان: ✝️ دوره آشنایی با کلیات، کتاب عهد جدید و الهیات ⏰ از امروز چهارشنبه ۲۴ اسفند ماه به مدت ۹ جلسه ویژه ثبت‌نام کنندگان برگزار گردید. 🎙مدرس دوره: جناب آقای دکتر ستار زاده (دکترای مطالعات تطبیقی ادیان گرایش الهیات مسیحی) از دانش آموختگان موفق دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی ✅ انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @mazaheb_religion
ز کوی یار می‌آید نسیم باد نوروزی از این باد ار مدد خواهی چراغ دل برافروزی ز جام گل دگر بلبل چنان مست می لعل است که زد بر چرخ فیروزه صفیر تخت به صحرا رو که از دامن غبار غم بیفشانی به گلزار آی کز بلبل غزل گفتن بیاموزی ✨یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ حلول سال نو و بهار پرطراوت را که نشانه قدرت لایزال الهی و تجدید حیات طبیعت می باشد را تبریک و تهنیت عرض نموده و سالی سرشار از برکت و معنویت را از درگاه خداوند متعال و سبحان برای شما مسئلت مینماییم.🌺 ✅ انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @mazaheb_religion
‌ ﷽ •|اللَّهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضَانَ الَّذِي أَنْزَلْتَ فِيهِ الْقُرآنَ|• پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: 🔸️شَهرُ رَمَضانَ شَهرُ اللّه عَزَّوَجَلَّ وَ هُوَ شَهرٌ یُضاعِفُ اللّه‏ فیهِ الحَسَناتِ وَ یَمحو فیهِ السَّیِّئاتِ وَ هُوَ شَهرُ البَرَکَةِ؛ 🔸️ماه رمضان، ماه خداست و آن ماهی است که خداوند در آن حسنات را می‏افزاید و گناهان را پاک می‏کند و آن ماه برکت است. 📜بحارالأنوار، ج 96، ص 340، ح 5 آرزومندیم در ماه رمضان، نعمت های الهی و لحظات ارزشمندی از شادی نصیب شما شود. حلول ماه مبارک رمضان، ماه میهمانی خدا بر مسلمین جهان مبارک باد🌙✨️ ✅ انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @mazaheb_religion
🔰 انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی به مناسبت زادروز زرتشت پیامبر برگزار می کند: 🔹️نشست مجازی با عنوان: 🔸️"سنت نوروز و سال نو: درنگی بر یک رسم کهن" 👤 با حضور آقای دکتر مهدی لک زایی دکتری ادیان و عرفان تطبیقی، عضو هیئت علمی و استادیار گروه ادیان غیر ابراهیمی دانشگاه ادیان‌ و مذاهب قم 🗓 تاریخ: یکشنبه ۶ فروردین ماه ۱۴۰۲ ⏰ ساعت: ۲۰:۳۰ 🌐 لینک ورود به نشست در بستر اسکای روم:👇 https://online.mazaheb.ac.ir/ch/adyanmazaheb 🎁 به مناسبت بر اساس قرعه کشی به پنج نفر از حاضرین در نشست اهدا می گردد. ✅ انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @mazaheb_religion
💠 ششم فروردین زادروز ولادت زرتشت پیامبر خجسته باد. 🔸️گزیده ای از پیام اشوزرتشت: 🔹️خوشبختی از آن کسی است که در پی خوشبختی دیگران باشد. ۴۳ بند۱ 🔹️از کسانی باشیم که جهان را به سوی تازگی و آبادانی و مردم را به سوی پارسایی راهنمایی می کنند. ۳۰ بند۹ 🔹️بهترین گفته ها را به گوش بشنوید، با اندیشه ی روشن بر آن بنگرید، سپس هر زن و مرد، آزادانه راه خود را برگزینید. ۳۰ بند۲ ✅ انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @mazaheb_religion
🗓 📍دین زرتشت 💢دین از واژه دَئنَه در اوستا آمده است و به معنی(وجدانِ آگاه) یعنی نیروی تشخیص خوب از بد بر پایه خرد و با آزادی و اختیار است. در این بینش، انسانی دین دار است که می اندیشد و با کمک منش نیک خود آزادانه راه اَشا را بر می گزیند و با همین نگرش و آزادی، در دو جهان مادی ومینوی مسئول می گردد و سر انجام بر اساسِ اصل کنش و واکنش، نتیجه گزینش خود را دریافت می کند. 💢اشو زرتشت_ پیام آور آیین راستی و خرد_ 1768 سال پیش از میلاد، به روز ششم فروردین در سرزمین ایران زاده شد. کتاب اوستا، زادگاه پیامبر را رَگَهْ محلی در دریاچه چیچَست گزارش کرده است. 💢پدر اَشو زرتشت پوروشسب، مادرش، دُغدوُ و همسر وی هْوَوى نام داشته است، فرزندان اَشو زرتشت سه پسر به نام های ایسدواستَر، اُروَتدنَر و خورشیدچهر و سه دختر به نام های تریتی، فْرین، پورچیستا بوده اند. 💢اَشو زرتشت، در نوجوانی باورهای خرافی مردم و پرستش خدایان پنداری را نادرست تشخیص داد. آنگاه در ۲۰ سالگی، تنهایی را برگزید و به طبیعت روی کرد و پروردگار خود را با دیده دل شناخت. 💢وی در 30 سالگی از سوی خداوند به پیامبری برگزیده شد و برای نخستین بار، آیین یکتا پرستی را به جهانیان سفارش کرد. 💢در اندیشه و پیام اَشو زرتشت، خداوند هستی بخش، اَهورامزدا نام دارد. اَهورا یعنی‌(هستی بخش) مَز یعنی(بزرگ) و دا از (دانش و دانایی) آمده است. از این دیدگاه خداوند، دانای بزرگ است، انسان را بنده و برده خویش نمی داند بلکه با خردی که به انسان بخشیده،‌ جایگاه ارزشمند و دانایی را به او پیشنهاد کرده است. 💢از دیدگاه زرتشت خداوند، کینه توز، انتقامجو، خشمناک و مجازات گر نیست بلکه سراسر نیکی و داد است. ✅ انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @mazaheb_religion
🗓 📍تاریخ زرتشتیان 💢دین زرتشت از زمان کیانیان و هخامنشیان به تدریج در ایران رواج یافت، در حکومت اشکانیان، گسترش پیدا کرد و در دوران ساسانیان دین رسمی ایران شد. 💢پس از ایجاد نابرابری اجتماعی در ایران که در حکومت ساسانی روی داد، با یورش تازیان، بعضی از ایرانیان تغییر دین دادند.‌گروهی از زرتشتیان نیز که تحمل ستم‌ حکومت بیگانه را نداشتند، به سوی کشور هندوستان مهاجرت کردند. آنان با تلاش و پشتکار خود، سازندگی را گسترش دادند و هم‌ اکنون به نام پارسیان از شهروندان ارزشنمند و خوشنام هندوستان به شمار می آیند. 💢زرتشتیان که در زادگاه خود ایران باقی ماندند، در نخستین حکومت های پس از ساسانیان و تعصب های موجود، روزگار سختی داشتند و پس از سالها رنج و دربدری به شهرهای کویری ایران، یزد و کرمان پناه بردند و با کندن کاریزها، آب را از دل زمین برآوردند و پیشه سفارش شده پیامبرشان، کشاورزی را در شهرهای کویری گسترش دادند. قرن ها بعد، پس از اینکه بیداد و تعصب کاهش یافت به شهرهای بزرگتر ایران نیز مهاجرت کردند. با ایجاد مراکز دینی، آموزشی و اجتماعی هم اکنون در کنار یکدیگر هم میهنان، به همزیستی مسالمت آمیز که بدان باور دارند ادامه می دهند و همواره برای میهن شان، ایران آرزوی پایندگی و سرافرازی می‌کنند. ✅ انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @mazaheb_religion
🗓 📍کتاب اوستا 💢کتاب آسمانی زرتشتیان اوستا نام دارد که به معنای اساس و بنیان و متن است. این کتاب به خط و زبان اوستایی نوشته شده است که به ایران باستان تعلق دارد و با زبان پهلوی و سانسکریت هم ریشه است. به عقیده بسیاری از محققان، خط اوستایی در دوره ساسانیان (226 - 641 م. ) پدید آمد و اوستا که قبلا در سینه ها بود، به آن خط کتابت شد و به قولی این کار پس از ظهور اسلام صورت گرفته است. 💢زرتشتیان و پژوهشگران بر این مسأله اتفاق دارند که اوستا در اصل بسیار بزرگتر بوده است که به عقیده برخی روی 12000 پوست گاو نوشته بود. اوستای کنونی دارای 83000 کلمه است و احتمالا اصل آن دارای 345700 کلمه (یعنی چهار برابر) بوده است. اوستای اصلی به 21 نسک (کتاب یا بخش ) تقسیم می شد و اوستای کنونی نیز 21 نسک است. 🔸️اوستا 5 بخش دارد: 🔹️1- یسنا (یعنی جشن و پرستش )؛ قسمتی از این بخش گاتها نامیده می شود (به معنای سرود). این بخش که مشتمل بر ادعیه و معارف دینی و معروفترین قسمت اوستاست، به خود زرتشت نسبت داده می شود، در حالی که سایر قسمتهای اوستا را به پیشوایان دین زرتشت نسبت می دهند؛ 🔹️2- ویسپرد (یعنی همه سروران ) مشتمل بر نیایش؛ 🔹️3- وندیداد (یعنی قانون ضد دیو) درباره حلال و حرام و نجس و پاک؛ 🔹️4- یشتها (یعنی نیایش سرود و تسبیح) 🔹️5- خرده اوستا (یعنی اوستای کوچک) درباره اعیاد و مراسم مذهبی و تعیین سرودهای آنها زرتشتیان، علاوه بر اوستا، تفسیری به نام زنداوستا و کتب مقدس دیگری به زبان پهلوی دارند. ✅ انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @mazaheb_religion
🗓 📍جشن نوروز در زرتشت 💢 زرتشتیان به مناسبت های گوناگون تاریخی، ملی، طبیعی و دینی، جشن هایی در یک سال خورشیدی برپا می دارند‌. از گروهِ جشن های ملی، نوروز جلوه ویژه ای دارد، زیرا شروع سال نو را گزارش می دهد و هنگام شکفتن جوانه ها و بالندگی طبیعت نیز می باشد. 💢در باور زرنشتیان، نوروز که از ماه فروردین آغاز می گردد، از آن فروهر در گذشتگان است که از ده روز پیش از نوروز برای سر زدن بستگان خود به سوی آنها خواهند آمد، برای سر زدن بستگان خود به سوی آنها خواهند آمد، به همین انگیزه در پایان اسفند ماه هر سال، خانه تکانی می کنند، خشم و کینه را از جان و روان خود می زدایند تا فروهر در گذشتگان خشنود گردند و در سال جدید، برکت و بهروزی را به بازماندگان پیشکش کنند. سپس در نخستین روز سال نو، به آتشکده ها یا نیایشگاه ها می روند تا روز و سال نو را با یکدلی و همبستگی در کنار نور و روشنایی، اهورا مزدا را نیایش کنند. ✅ انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @mazaheb_religion
🗓 📍روزه در زرتشت 💢در آیین زرتشت روزه گرفتن و نخوردن آب و غذا بخاطر این‌که باعث سستی بدن و عدم فعالیت مفید و کار روزانه می‌شود، ناپسند می‌باشد. این موارد در آیین زرتشت نکوهیده شده و بی‌کاری و تن‌پروری بشدت نهی شده‌ است و در وندیداد، فرگرد سوم فقره ۳۳[۴۷] نوشته شده: «آن کس که سیر غذا می‌خورد، توانایی می‌یابد که نیایش بکند، کشاورزی کند و فرزندان به وجود آورد. جاندار از خوردن زنده می‌ماند و از نخوردن می‌میرد». 💢 برای افراط نکردن در خوردن گوشت حیوانات، روز‌های دوم و دوازدهم و چهاردهم و بیست و یکم هر ماه زرتشتیان از خوردن گوشت پرهیز می‌کنند. این چهار روز متعلق به چهار امشاسپند می‌باشد. همچنین زرتشتیان پس از مرگ یکی از نزدیکان، به مدت سه شب از پختن یا خوردن گوشت پرهیز می‌کنند. 💢در آیین زرتشت، زرتشتیان باید در سه بخش معنوی"شنوایی"، "اندیشه" و "احساس" همیشه روزه باشند؛ به آن معنا که از طریق این سه حس از نیکی دور نشوند و "اندیشه و احساس" و شنوایی شان همیشه سرشار از نیکی باشد. 💢در اوستا مفهوم روزه به روزه باطنی نسبت داده می‌شود و روزه ظاهری وجود ندارد اگرچه امساک و تحت فشار قرار دادن جسم برای تمرکز بیشتر بر اعمال و مناسک دینی عملی ستودنی است. در آیین زرتشت در ۴ روز مخصوص هر ماه هر نوع کشتار و قربانی کردن حیوانات و استفاده کردن از گوشت ممنوع است. ✅ انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @mazaheb_religion
🔰 انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی به مناسبت زادروز زرتشت پیامبر برگزار می کند: 🔹️نشست مجازی با عنوان: 🔸️"سنت نوروز و سال نو: درنگی بر یک رسم کهن" 👤 با حضور آقای دکتر مهدی لک زایی دکتری ادیان و عرفان تطبیقی، عضو هیئت علمی و استادیار گروه ادیان غیر ابراهیمی دانشگاه ادیان‌ و مذاهب قم 🗓 تاریخ: یکشنبه ۶ فروردین ماه ۱۴۰۲ ⏰ ساعت: ۲۰:۳۰ 🌐 لینک ورود به نشست در بستر اسکای روم:👇 https://online.mazaheb.ac.ir/ch/adyanmazaheb 🎁 به مناسبت بر اساس قرعه کشی به پنج نفر از حاضرین در نشست اهدا می گردد. ✅ انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @mazaheb_religion
🔸️نشست مجازی با عنوان‌ سنت نوروز و سال نو: درنگی بر یک رسم کهن 🛑همینک در حال برگزاری🛑 🎁 به مناسبت سال نو ۱۴۰۲ به پنج نفر از حاضرین در نشست به قید قرعه اهدا می گردد. 🔺️شرکت برای عموم آزاد است. 🌐 لینک‌ ورود👇 https://online.mazaheb.ac.ir/ch/adyanmazaheb ✅ انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @mazaheb_religion
🗓 📍فْرَوَهَر 💢در باور سنتی زرتشتیان، وجود انسان از چهار گوهر تشکیل شده که به هم پیوسته اند و از تاثیر آنها بر یکدیگر، پویندگی و بالندگی از هر فرد سرچشمه می گیرد. این چهار جزء عبارتند از تن و جان که مربوط به جهان مادی است، روان و فروهر که مربوط به بعد مینوی سرشت آدمی هستند. 💢واژه فْرَوَهَر، از دو قسمت فْرَ به معنی(پیش) وَهَرْ یعنی(کَشَنده و بَرنده) درست شده است. این‌ گوهر، ارزشمند ترین پاره وجودی انسان است زیرا پرتوی از فروغ‌‌ بیکران ذات اهورا مزدا است که در ذات هر شخص سرچشمه پیدایش و پویایی فروزه های اشویی است. فروهر، گوهری است که روان را از گرایش به کژی و کاستی و دروغ باز می دارد تا روان به آرامی راه خداجویی را سپری کند و شایستگی فراگیری نور حقیقت و پیام سروش را داشته باشد. 💢در دوره هخامنشیان، به عنوان آرم ملی، نشانه ای برگرفته از اندیشه های بنیادی دین اشو زرتشت و برخی از نمادهای اندیشه دیگران به ویژه آیین مهر، موجب شکل گرفتن نگاره فروهر گردید. 💢هریک‌ از اندام های نگاره فروهر، گویای مفهمومی در اندیشه نیاکان دارد: 🔹️چهره سالخورده و نورانی فروهر، یادآور بهره گیری از تجربه پیرانِ خردمند است. 🔹️دست فروهر رو به سوی جلو است تا آرمان انسان همواره به سوی پیشرفت و بالندگی باشد. 🔹️حلقه دست این نگاره جلوه گاه آیین مهر و نشان پیمان انسان با خداوند در پیوستن به اشویی است‌. 🔹️ بال فروهر سه قسمت دارد تا فراگیری هومَت، هوخْت، هوَرشت یعنی: اندیشه، گفتار نیک و کردارِ نیک را به انسان سفارش کند. 🔹️ حلقه دور کمر فروهر، نشان وارستگی انسان از امیال ناهنجار و نیروی پرواز او به سرچشمه خورشید است‌. 🔹️ دو رشته آویخته در پایین، نشانِ پیوستن به سْپنتَه مینو(منش پاک) و پشت سرگذاشتن اَنگرَه مینو(اندیشه پلید) است. 🔹️قسمت زیر بال فروهر سه قسمتی است تا نفرت انسان و زیرِ پا گذاشتن دُژمَت، دژوخت‌ و دُژوَرشت را یادآوری کند یعنی هر فرد بایستی اندیشه، گفتار و کردار ناپاک را از خود دور سازد‌. ✅ انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @mazaheb_religion
🗓 📍قربانی در زرتشت 💢در دوره پیش از ظهور زرتشت نیز ذبح قربانی وجود داشت. در دین رایج آن دوران یعنی «مهرپرستی»، قربانی جایز بود؛ به استناد تاریخ، پیروان این آیین در فصل بهار، گاوی را به معب برده و قربانی می‌کردند. 💢براساس گاتاها، در زمان زرتشت هر گونه ذبح و قربانی کردن حیوان و همچنین ساخت معبد ممنوع بوده است. آن‌ها معتقد بودند حیواناتی که غذای بشر را تأمین و برای او کار می‌کنند، باید مورد احترام باشند. مطابق گفته‌های زرتشت در گاتاها، او به صراحت، کسانی را که حیوانات را با فریاد شادمانی قربانی می‌کنند مورد نفرین اهورامزدا می‌خواهد. 💢پس از مرگ زرتشت، این موضوع دچار چنان تغییراتی شد که زرتشتیان در مراسم و اعیاد خود از قربانی استفاده می‌کردند. برای مثال در قرون اخیر، بیشتر خانواده‌های ایرانی زرتشتی در جشن مهرگان، گوسفندی سر می‌بریدند. ✅ انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @mazaheb_religion
✝️ سلسله جلسات آشنایی با عرفان مسیحیت و تاثیرات آن بر عرفان اسلامی☪️ 🔹جلسه دوم 📗استاد مدرس: دکتر بخشعلی قنبری 📆زمان: دوشنبه ۷ فروردین ساعت ۲۱:۰۰ لینک ورود به جلسه: https://online.mazaheb.ac.ir/ch/akhlagh کانون اخلاق و عرفان اسلامی🔶 🔰@akhlaghvaerfaneslami 🌐 kad.mazaheb.ac.ir/akhlaghvaerfaneslami
🔶️ اسامی 5 نفر از برندگان هدیه در نشست مجازی‌ (سنت نوروز و سال نو: درنگی بر یک رسم کهن) که در 6 فروردین ماه به همت انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی برگزار شد،‌ به شرح زیر است: 1.‌آقای سید وحید احمدی 2.آقای عامر شعبانی 3.خانم حانیه شهابی 4.خانم نجمه شفیعی 5.خانم زینب یوسفی این بزرگواران برای دریافت بسته هدیه اینترنت، نام و نام‌ خانوادگی و شماره همراه خود را به آیدی دبیر انجمن در ایتا ارسال کنند.🌿 @zahra_mkazemi ✅ انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @mazaheb_religion
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 نشست "سنت نوروز و سال نو: درنگی بر یک رسم کهن" 6 فروردین ماه به مناسبت زادروز زرتشت به همت انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی برگزار شد. 🔹️با حضور آقای دکتر مهدی لک زایی دکتری ادیان و عرفان تطبیقی، عضو هیئت علمی و استادیار گروه ادیان غیر‌ابراهیمی دانشگاه ادیان و مذاهب قم ✅ انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @mazaheb_religion
🔶️ روزه ضمن وجوب در ادیان الهی، انگیزه فطری نیز داشته زیرا بشر تعالی‌طلب که نمی‌خواست تا سطح حیوانات پایین بیاید و یکسره محکوم تمایلات و شهوات حیوانی گردد، روزه را وسیله و سپری برای مقاومت در برابر این گونه تمایلات قرار داده تا خود را به کمال برساند. روزه گرفتن در میان ادیان الهی، تاریخی بس طولانی دارد و از جمله عبادات دیرینی است که پیدایش آن را می‌توان با رانده شدن حضرت آدم و حوا از بهشت مقارن دانست. «صوم» در لغت به معنای خودداری از عمل است البته در معنای آن این قید را اضافه کرده‌اند که به معنای خودداری از کارهای مخصوصی است که دل آدمی مشتاق آن باشد و اشتهای آن را داشته باشد. اما صوم در فرهنگ و شریعت دینی عبارت از خودداری و پرهیز از چیزهایی خاص در زمان معین است. خداوند در قرآن می‌فرماید: ای کسانی که ایمان آورده‌اید بر شما روزه نوشته شد همانگونه که بر امتی که پیش از شما بودند، نوشته شد. این آیه نشان می‌دهد که روزه بر مسلمانان و بر امت‌های پیش از آنان نیز واجب بوده است. در روایات اسلامی آمده که کتاب‌های بزرگ آسمانی همچون تورات، انجیل، زبور، صحف و قرآن در رمضان نازل شده‌اند. تفاوت روزه در ادیان از جهت تعداد روزها و چگونگی روزه‌هاست، هرچند در ادیان مختلف جزئیات و کیفیت روزه تفاوت دارد اما اصل حکم روزه وجود دارد و هدف آن به طور کلی تهذیب نفس و ایجاد طهارت و پاکی معنوی و رفع رنج و بلاست. ‌✅ انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @mazaheb_religion
🔷️ روزه در ادیان توحیدی و مکاتب شرقی 1️⃣ هندوئیسم 🔹️ یکی از قدیمی ترین دین هاست که 2500 تا 4000 سال پیش از میلاد، از تمدن دره ی ایندوس برخاسته است. هندوئیسم دین خدایان است که اساس آن اعتقاد بر یگانگی هر چیز است. این کلیت، برهمن نامیده می شود. هندوها معتقدند هدف از زندگی این است که ما درک کنیم بخشی از خدا هستیم که می توانیم این سطح حیات را ترک کرده و به خدا بازگردیم. این آگاهی حقیقی فقط با ورود به چرخه " تولد ، مرگ و زندگی که سمسره «SAMSARA» خوانده می شود امکان پذیر است. 🔹موفقیت هرکس در این راه با مقدار اعمال خوب و بدش «KARMA» ارزیابی شده و تعیین کننده تناسخ بعدی اوست. خدمت به دیگران و قربانی کردن، موجب ارتقاء درجه و تولد دوباره ی فرد در درجه ی بالاتر می شود و انجام اعمال بد، او را به سطح پایین تر یا حتی به سطح یک حیوان تنزل می دهد. 🔺در مورد روزه در نزد پیروان این آیین نیز باید گفت که؛ هندوها معمولاً در روزهای ماه جدید و جشن هایی مانند SHIVRATRI، DURGA PUJA و SARASWATI PUJA روزه می گیرند. زنان شمال هند در روز KARVA CHAUTH هم روزه می گیرند. 🔹نحوه روزه نیز بستگی به خود فرد دارد. ممکن است روزه، امتناع از خوردن و آشامیدن هر نوع غذا یا نوشیدنی برای مدت 24 ساعت باشد، اما بیشتر شامل نخوردن غذاهای جامد است و نوشیدن مقداری آب یا شیر مجاز است. 🔺هدف از این روزه، افزایش تمرکز در مدیتیشن یا عبادت برای تطهیر درون است و گاهی به عنوان دادن یک قربانی در نظر گرفته می‌شود. ✅ انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @mazaheb_religion
🔷️ روزه در ادیان توحیدی و مکاتب شرقی 2️⃣ بودیسم 🔹دین بودا برخاسته از آموزش‌های «سیدارتا گوتاما» است که 535 سال پیش از میلاد به شکوفایی رسید و بودا نام گرفت. او سیاق میانه‌روی را جایگزین ریاضت‌های شدید جسمی یا دنیاپرستی و خوش‌گذرانی زیاد کرد. سال‌ها پس از مرگ بودا، آموخته‌های او به رشته تحریر درآمد و تریپی تاکا نام گرفت. 🔹بودایی‌ها به اصل روح و چرخه حیات معتقدند، بدین صورت که هر کس روند تولد، زندگی و مرگ را می‌پیماید. پس از این چرخه، اگر فرد وابستگی خود به جسم و علائق را رها کند می‌تواند نیروانا را کسب کند. 🔹همه فرقه‌های اصلی دوره‌هایی برای روزه دارند که معمولاً روزهای چهاردهم ماه و دیگر روزهای مقدس است.درآیین بودا،روزه به معنای خودداری از خوردن غذاهای جامد است، ولی استفاده از برخی مایعات مانعی ندارد. روزه بودائیان روشی برای پاک سازی است. 🔹راهبان بودایی برای آزادسازی ذهن روزه می‌گیرند. بعضی از راهبان بودایی کشور تبت، برای کمک به رسیدن اهداف یوگا، نظیر انرژی درونی، روزه می‌گیرند. 🔺روزه در لامائیسم: لامائیست‌ها که فرقه ای از بودائیان هستند، در هر ماه روزهای 14 و 15 و 29 و 30 تنها از غذای آردی و چای تناول می‌کنند ولی پارسایان این مذهب در طول این چهار روز تا غروب آفتاب هیچ نمی‌خورند. ✅ انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @mazaheb_religion
🔷️ روزه در ادیان توحیدی و مکاتب شرقی 3️⃣‌ آئین جین زاهدان پیرو آئین جین برای ایجاد آمادگی روحی خود برای برخی جشن‌ها و اعیاد روزه نگه می‌دارند، همچنین پارسایان آئین جین بهترین مرگ را مرگ در اثر پرهیز کامل از غذا و آب می‌دانند و بسیاری از آنها داوطلبانه راه روزه‌دار را در پیش می گیرند تا بدین طریق به زندگی خود پایان بخشند. 4️⃣ ‌لامائیسم لامائیست‌ها در هر ماه روزهای 14 و 15 و 29 و 30 تنها از غذای آردی و چای تناول می‌کنند ولی پارسایان این مذهب در طول این چهار روز تا غروب آفتاب هیچ نمی‌خورند. 5️⃣ صابئین صابئین یا مندائیان (پیروان حضرت یحیی) در روزهای ویژه‌ای از سال که آنها را مبطل می‌نامند از خوردن گوشت، ماهی، تخم مرغ خودداری می‌کنند از جمله این روزها 26 و 27 و 28 و 29 و 30 ماه سمبلتا، روزهای ششم و هفتم ماه دولا و روز دوم ماه هطیا است. آنها روزه واقعی را روزه‌دار بودن اعضا و جوارح آدمی می‌دانند که در کتاب کنزاربا یا صحف آدم مقدس‌ترین کتاب مندائی‌ها آمده است: «ای مومنان برایتان گفتم که روزه بزرگ فقط نهی از خوردن و آشامیدن نیست بلکه دیدگانتان را از نگاه های هیز و شیطانی و گوش هایتان را از شنیدن حرف هایی که مردم در خانه خود می‌زنند برحذر دارید و زبان هایتان را به گفتارهای دروغ و ناپسند نیالائید و ...». ‌✅ انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @mazaheb_religion