eitaa logo
گروه تاریخ اسلام دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی
502 دنبال‌کننده
345 عکس
45 ویدیو
121 فایل
@M44_A0 :آیدی ادمین
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
موثرترین چهره تاریخ از بین ۱۰۰ شخصیت مهم کیست؟؟ ♨️ مایکل اچ هارت در سال ۱۹۷۸ کتابی به نام " صد: رتبه‌بندی مؤثرترین چهره‌های تاریخ " نوشته است. در کتاب او ۱۰۰ شخص مهم و تأثیرگذار تاریخ معرفی شده است..‌. 🔸 برشی از سخنرانی به مناسبت نبی مکرم اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله 💠 اندیشکده راهبردی 🆔 @soada_ir
بازگشت امام خمینی به ایران در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷، نه تنها یک رویداد تاریخی برای کشور ایران بلکه یکی از وقایع مهم در تاریخ جهان اسلام به شمار می‌رود. این بازگشت پس از چهارده سال تبعید و با تلاش‌های مداوم و مبارزات مردمی برای سرنگونی رژیم پهلوی صورت گرفت. امام خمینی در طول دوران تبعید، در کشورهای مختلفی مانند ترکیه، عراق و فرانسه زندگی کرد و از همان جا به هدایت و راهنمایی مبارزات مردمی پرداخت. در روز ۱۲ بهمن ۱۳۵۷، امام خمینی با هواپیمای حامل انقلاب به فرودگاه مهرآباد تهران وارد شد. این لحظه‌ای بود که میلیون‌ها نفر از مردم ایران با شور و اشتیاق به استقبال ایشان آمدند. خیابان‌ها و میدان‌های تهران پر از جمعیت شد و همه چشم‌به‌راه ورود رهبری بودند که نوید آزادی و استقلال را به همراه داشت. امام خمینی پس از ورود به فرودگاه مهرآباد، به سوی بهشت زهرا حرکت کرد تا به شهدای انقلاب ادای احترام کند. در بهشت زهرا، ایشان سخنرانی‌ای تاریخی انجام داد که در آن نظام شاهنشاهی را غیرقانونی اعلام کرد و تأکید کرد که باید یک حکومت اسلامی بر اساس آرمان‌های انقلاب تشکیل شود. ایشان همچنین از تلاش‌های مردم و شهدای انقلاب قدردانی کرد و مسیر آینده انقلاب را ترسیم کرد. این بازگشت نقطه عطفی در تاریخ ایران بود که منجر به تسریع حرکت‌های انقلابی و سرنگونی رژیم پهلوی شد. کمتر از ده روز بعد، در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و نظام جمهوری اسلامی ایران تأسیس شد. بازگشت امام خمینی به ایران نه تنها به عنوان یک رویداد مهم سیاسی بلکه به عنوان نمادی از پیروزی اراده مردمی در برابر ظلم و استبداد شناخته می‌شود. این واقعه تاریخی نه تنها سرنوشت ایران را تغییر داد، بلکه تأثیرات عمیقی بر جهان اسلام و جنبش‌های آزادی‌خواهانه در سراسر جهان داشت. بازگشت امام خمینی به ایران نمادی از مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم و بی‌عدالتی بود که در نهایت به پیروزی و استقلال منجر شد.
«مذهب ما حنفی است/ رهبر ما خمینی است» علی نجفی، نویسنده و پژوهشگر افغانستانی که آخرین اثرش را با عنوان «افغانستان، رنگین کمان اقوام» منتشر کرده است، درباره نفوذ و ارادت اهل سنت مردمان افغانستان، خاطره جالبی را در این کتاب روایت کرده است: «در سال ۵۸ زمانی که قیام مسلحانه مردم افغانستان ضد رژیم کمونیستی حزب «خلق و پرچم» آغاز شد، یکی از مولوی‏‌های معروف اهل سنت قندهار در روز قیام عمومی مردم شهر، در مسجد جامع چنین شعار داده بود: «مذهب ما حنفی است/ رهبر ما خمینی است.» با همین شعار، قیام عمومی در دومین شهر بزرگ افغانستان و مهم ‏ترین مرکز اهل سنت کشور آغاز شد. با شناختی که از فضای قندهار داریم، چنین شعاری در این شهر و در قلب اهل سنت و مرکز اصلی حضور پشتون‌ها پدیده‌ای بسیار شگفت انگیز است. ...در سال‌های ۵۷ و ۵۸، گروه‌های کوچی از قبیلۀ «ملاخیل» به «هزارستان» می‌آمدند که همگی پشتون و اهل سنت بودند. بعضی از آنها تعصب بسیاری نسبت به شیعیان داشتند و هنوز هم دارند. آنها برای فروختن اجناس خود به هزارستان می‌آمدند و به همراه خود توپ‌‏های رَخت می‌آوردند. آنها در بین هر توپ رخت، چندین عکس از حضرت امام را می‌پیچیدند و با عبور دادن از مناطق تحت کنترل دولت خلقی، به منطقه هزارستان می‌آوردند. وقتی پارچه‌ها به فروش می‌رسید، ده تا پانزده عکس امام را هم از داخل هر توپ رخت بیرون می‌آوردند. هرکسی که از آنها پارچه می‌خرید، یک قطعه تصویر حضرت امام را هم هدیه می‌گرفت. خودم شاهد عینی این ماجرا بودم. پدرم وقتی رفت و از آنها رخت خرید، یک قطعه تصویر امام خمینی را هم با خود آورد که ما آن را به دیوار زدیم. جالب است که این جملۀ معروف حضرت امام زیر این تصاویر به زبان پشتو و دری نوشته شده بود: «ما از ملت مسلمان و دلیر افغانستان کاملاً پشتیبانی می‌کنیم.» منبع : https://www.masjed.ir/fa/newsagency/35695/
25.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥فیلم کامل سخنرانی امام خمینی در بهشت زهرا 12بهمن1357 گزیده‌ای از بیانات امام خمینی: 🔹من به مادرهای فرزند از دست داده تسلیت عرض می‌کنم و در غم آن‌ها شریک هستم. من به پدرهای جوان داده، من به آن‌ها تسلیت عرض می‌کنم. من به جوان‌هایی که پدرانشان را در این مدت از دست داده‌اند تسلیت عرض می‌کنم. 🔸آن‌هایی که در سن من هستند می‌دانند و دیده‌اند که مجلس موسسان که تاسیس شد، با سرنیزه تاسیس شد. ملت هیچ دخالت نداشت در مجلس موسسان. 🔹من باید عرض کنم که محمدرضای پهلوی، این خائن خبیث رفت، فرار کرد و همه چیز ما را به باد داد. مملکت ما را خراب کرد، قبرستان‌های ما را آباد کرد. 🔸تمام نفت ما را به غیر دادند! به امریکا و غیر از امریکا دادند. آنی که به امریکا دادند عوض چه گرفتند؟ عوض، یک اسلحه‌هایی برای پایگاه درست کردن برای آقای امریکا! ما هم نفت دادیم و هم پایگاه برای آن‌ها درست کردیم! امریکا با این حیله، که این مرد هم دخالت داشت، با این حیله نفت را از ما [ربود] و برای خودش در عوض، پایگاه درست کرد. 🔹من دولت تعیین می‌کنم! من تو دهن این دولت می‌زنم! من دولت تعیین می‌کنم! من به پشتیبانی این ملت دولت تعیین می‌کنم! 🔸ما تا هستیم نمی‌گذاریم این‌ها سلطه پیدا کنند. ما نمی‌گذاریم دوباره اعاده بشود آن حیثیت سابق و آن ظلم‌های سابق. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
گروه تاریخ اسلام دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی
معرفی کتاب سال های بنفش(ابراهیم حسن بیگی): «سال های بنفش» با چارچوبی محکم که شایسته یک رمان قوی است، از معدود کتاب هایی می باشد که به داستانی تازه و خواندنی با موضوع مبارزات سیاسی قبل از انقلاب پرداخته است. قصه و فضای بدیعی که «ابراهیم حسن بیگی» به آن پرداخته است ما را از منظری تازه وارد  دنیای  یک رمان سیاسی و انقلابی می­ کند. «علی» شخصیتی است حقیقت جو که از کودکی تحت تأثیر « سید رسول» روحانی تبعیدی به اطراف بندرترکمن، قرار گرفته و با او رفاقت می کند. خانواده علی جزء معدود خانوادۀ شیعه مذهب آن منطقه است و آمدن سید رسول به آنجا برای آنان غنیمت است. اولین ارتباط این خانواده با تبعیدی غریبه با یک نیمرو شروع می شود: «… پدر وارد اتاق شد، رو به زهرا گفت: دوتا تخم مرغ نیمرو کن و با یک قرص نان بده به علی، تا ببرد برای آن بندۀ خدا. » تشویش و التهاب از حضور یک تبعیدی در خانواده علی زیاد مخفی نمی ماند. با این که پدر با تحکم خاصی دستور طبخ غذا را صادره کرده بود ولی مادر طاقت نمی آورد و نگرانی خودش را اعلام می کند: «… خوشحال بودم. اما مادر طاقت نیاورد: – می خواهی سرگروهبان عابدی را با جانما بیندازی؟ پدر جوابش را نداد. مادر ادامه داد : – اگر بفهمد برای تو بد می شود…» اولین صحنه دیدار علی و سید رسول تصورکودکانۀ علی را به شکل زیبایی بیان می کند: «… همان جا بود که نگاهم به سید رسول افتاد. به قیافه اش نمی آمد که دزد و یا آدم خطرناکی باشد. دلم می خواست مدت ها نگاهش کنم…» شخصیت سید رسول در طول داستان کم کم به مخاطب معرفی می شود. شخصیتی که با تصور علی نسبت به یک روحانی کمی فاصله دارد. مثلاً از این که می فهمد او به دو تار علاقه دارد و در فکر یاد گرفتن آن است بسیار تعجب می­کند: «… ندیده بودم آخوندها هم ساز بزنند. پرسیدم: مگر آخوندها هم … حرفم را برید و با خنده گفت… » آشنایی آهسته ولی عمیق علی و سید رسول بعد کوچشان به بندرشاه (بندر ترکمن فعلی) ادامه می یابد و بالاخره تا آنجایی از داستان پیش می رود که روزی علی را در شکنجه گاه سواک در حال بازجویی و شکنجه می بینیم. این داستان روایتی تازه از سال­های مبارزه دارد و همان طور که اشاره شد مکان شکل گیری داستان، شیوه پردازش قصه و نوع شخصیت های آن، جذابیت کتاب  را چند برابر می کند.
معرفی کتاب پنجره‌ی چوبی: پنجره‌ی چوبی رمانی از فهیمه پرورش نویسنده معاصر است. داستان این کتاب از وقایع تاریخی پیش از انقلاب آغاز می‌شود و در ادامه به روایت دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران می‌پردازد و ماجراهای آن تا سال ۶۵ ادامه پیدا می‌کند. تمام این وقایع در قالب یک داستان عاشقانه بیان شده‌است. گلی، قهرمان این داستان یک دختر ساده تهرانی است که به صورت اتفاقی با مهدی خواهرزاده همسایه‌شان که از فعالان سیاسی در دانشگاه است، آشنا شده و به او دل می‌بازد. همین مسئله او را کم کم به زندگی مهدی و فعالیت‌های مبارزاتی وی وارد می‌کند و در نهایت هم به ازدواج این دو می‌انجام اما زندگی مهدی برای وی چیزی جز حوادث و رویدادهای متعدد به همراه ندارد.
📢 پژوهشکده بین‌المللی عروه‌الوثقی برگزار می‌کند 🔹 نشست علمی با موضوع: 📖 بررسی تطبیقی روش تاریخ‌نگاری سنتی مسلمانان با روش‌های معاصر (مدرن و پست‌مدرن) 🎙 ارائه‌دهنده: دکتر حسینی (رئیس دانشکده تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب) 🎤 دبیر علمی: دکتر ذاکری (مدیر گروه تاریخ اسلام دانشگاه ادیان و مذاهب) 🗓 زمان: یکشنبه ۱۴ بهمن، ساعت ۱۸:۳۰ مکان: قم، بلوار شهید منتظری، پژوهشکده بین‌المللی عروه‌الوثقی، ک30/1 🌐 لینک حضور مجازی: https://www.onlineamoozan.ir/C/51603 ✅ حضور اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه موجب غنای بیشتر این نشست علمی خواهد بود. انجمن علمى دانشجویی تاریخ اسلام دانشکده تاریخ، دانشگاه ادیان و مذاهب https://eitaa.com/Islamic_history