⚡️شیعیانِ غزه، از مقاومت تا شهادت
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
✍️به قلم: علی مقدس
▫️روایت شیعیانِ غزه، شاید از دوربین های پِرس تی وی، الجزیره و خبرنگاران جهادی، مخفی مانده باشد، اما اجساد برخی از آنان زیر خروارها خاک و بتن وآهن، همچون؛ برادران و خواهران شافعی مذهبِ جبهه مقاومت مدفون گشت، تا تاریخ گواهی دهد آزادی قدس زمانی تحقق خواهد یافت که خونِ شیعه و سنی در هم آمیخته شود.
▫️شاید خواننده از شیعیان غزه چیزی نشنیده و یا اگر شنیده، به یاد نداشته باشد؛ اما واقعیت این است که صدها شیعه اعم از بومیان، مهاجران و نوشیعیان غزه در مناطقی همچون؛ "بیت لاهیا" "جبالیا" و "نواحی شمالی غزه" در کنار دیگر شهروندان، گمنام ایستادند و ایستاده اند، مقاومت کرده و می کنند و عدهای نیز شراب طهورِ شهادت را نوشیدند.
▫️شاید آنان برای همیشه گمنام بمانند و شاید روزی نام و نشانشان را در تنها حسینیه ی غزه در منطقه جبالیا و یا در طومار شهدای قدس همچون شهدای دیگر پیروان مذاهب شاهد و گواه باشیم.
▫️آنان به شهادت رسیدند و عده دیگرشان با مقاومتِ خود، شهادت را انتظار می کشند؛ تا همچون اهل سنتِ اهل بیتیِ فلسطین و غزه، به تشهّدِ یومیه ی نمازشان، که پیمان و درود بر محمد و آل محمد است، جامه عمل بپوشانند.
📌امید است در یادداشت دیگری از شیعیان غزه بیشتر بنویسم.
◀️مطالعات اخوانالمسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslim
✅ مثنوی مقاومت نامه؛ فصل غزه
♦️ جوهر اشک
✍️ سعید نسیمی
جوهر از اشک طفل معصوم است
بنویسید غزه مظلوم است
باز هم روز امتحان آمد
شب سودای عاشقان آمد
حرف بیداد و داد مظلوم است
هرکه ساکت نشست محکوم است
باز هم غاصبین صهیونی
کرده تاراج، باغ زیتونی
رد خون نقش برگ و ساقهٔ باغ
زخم بر زخم و داغ روی داغ
جوهر از اشک طفل معصوم است
بنویسید غزه مظلوم است
غزه و احتضار کودک ها
مادران بی قرار کودک ها
جای آغوش مادران آوار
شهر بازی شده همان آوار
زیر آوار خانه سازی ها
ناتمام است خاله بازی ها
کودکی با عروسکی بی سر
بین گهواره مانده بی مادر
مادری در میان آتش و دود
جای لالا نوای مرگ سرود
قطع شد دانهٔ کبوتر ها
خشک شد باز شیر مادر ها
شمرها راه سویشان بستند
آب را هم به رویشان بستند
کودکان تشنهٔ حقوق بشر
غزه و دشنهٔ حقوق بشر
جوهر از اشک طفل معصوم است
بنویسید غزه مظلوم است
کودکان از بدی جدا هستند
روی بال فرشته ها هستند
جنگ دیو و فرشته ها اینجاست
بازتولید کربلا اینجاست
حرمله باز یکه تاز شده
شمر پایش به غزه باز شده
غزه تصویر قتل صبر شده
خانه هایش بدل به قبر شده
نینوا را میان غزه ببین
روضه ها را بیان غزه ببین
پای این روضه اشکمان جاری است
کربلا تا همین زمان جاری است
روی نیزه روان شده سرها
زیر مرکب فتاده پیکرها
دست صهیون و جسم بی کفنان
پای صهیون و خیمه های زنان
غزه هر روز، روز عاشوراست
مقتل سینه سوز عاشوراست
جوهر از اشک طفل معصوم است
بنویسید غزه مظلوم است
غزه مظلوم لیک جنگنده
کوه غیرت تمام رزمنده
خشم آتش فشان قسام و
فوج حیدر نشان قسام و
رعد طوفان رزم الاقصی
برق میدان رزم الاقصی
غرش تیغ ذوالفقار شده
روز این عنکبوت تار شده
خرد شد استخوان این دژخیم
از شکستی که مانده بی ترمیم
به به از این بشارت رهبر
شده نزدیک فتح این خیبر
شک نکن انتقام نزدیک است
قدس را التیام نزدیک است
تا شود حال و روز دنیا خوش
مرگ بر این رژیم کودک کش
جوهر از اشک طفل معصوم است
بنویسید غزه مظلوم است
مردم بی پناه را کشتید
کودک بی گناه را کشتید
زآه طفلی که کشته شد در خواب
گنبد آهنین شده است مذاب
قبل از آن که شکسته تر گردید
قدس را پس دهید و برگردید
بعد طوفان سرخ خون شهید
ساحل امنیت نخواهی دید
جوهر از اشک طفل معصوم است
بنویسید غزه مظلوم است
کودک بی پناه غصه نخور
زخمی بی گناه غصه نخور
ما کنار توایم گریه نکن
همه یار توایم گریه نکن
من و او ما توایم اشک نریز
ما همه با توایم اشک نریز
خون از این اشک بر دل ما شد
داغ اطفال قاتل ما شد
خون غیرت به جوشش آمده است
مسلمین وقت کوشش آمده است
هان مگر مرده ایم؟ برخیزیم
زخم ها خورده ایم برخیزیم
وقت آن نیست در نیام شویم
باید آمادهٔ قیام شویم
ای سپاه غیور پیغمبر
پیش رو هست خیبری دیگر
با همان خون که بر جگرداریم
وقت آن است تیغ برداریم
گردش ذوالفقار، یاحیدر
جوشش اقتدار، یاحیدر
باطل السحر تا فرات از نیل
مرگ بر این رژیم اسرائیل
جوهر از اشک طفل معصوم است
بنویسید غزه مظلوم است
سنی و شیعه! تفرقه است فریب
که علاجش فقط بود تقریب
هست هر مذهبی چو یک انگشت
وحدت و جمع ماست همچون مشت
گنج این مشت چیست حبل الله
رمز آن سیرهٔ رسول الله
وقت آن است زنده تر گردیم
که به اسلام ناب برگردیم
تا بدانند غزه تنها نیست
و رهایی قدس رؤیا نیست
ای رسول خدا بخوان ز حرا
بار دیگر بای ذنب را
محو کن غاصبان بی دین را
قاتل کودک فلطسین را
جوهر از اشک طفل معصوم است
بنویسید غزه مظلوم است
گروه تاریخ اسلام دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی
✅ مثنوی مقاومت نامه؛ فصل غزه ♦️ جوهر اشک ✍️ سعید نسیمی جوهر از اشک طفل معصوم است بنویسید غزه مظلو
شعری از جناب آقای نسیمی از دانشجویان خوب مقطع دکتری رشته تاریخ اسلام 👆
گروه تاریخ اسلام دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی
CamScanner ۲۰۲۳-۱۲-۱۲ ۲۰.۰۵
کتاب پژوهشی درباره زندگی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی محمد اسحاق مدنی از علمای اهل سنت و از اساتید دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی تهران است که از سوی انتشارات این دانشگاه و با تلاش دکتر حسن شمس ابادی منتشر شده است.بیست و پنج سال مشاورت روسای جمهوری اسلامی ایران در امور اهل سنت، دو دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی، سه دوره عضویت در مجلس خبرگان رهبری و سالها فعالیت در حوزه وحدت و تقریب بین مذاهب اسلامی برخی از محورهای این کتاب را تشکیل می دهد.
#یاد آوری
امروز ساعت ۱۶
لینک ورود به جلسه👇🏻
http://online.mazaheb.ac.ir/ch/history
گزارشی از چاپ سه جلدی اخیر مغازی موسی بن عقبه «مغازی سیدنا محمد» (ص)
پدیدآور: رسول جعفریان https://historylib.com/articles/1992/%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4%DB%8C+%D8%A7%D8%B2+%DA%86%D8%A7%D9%BE+%D8%B3%D9%87+%D8%AC%D9%84%D8%AF%DB%8C+%D8%A7%D8%AE%DB%8C%D8%B1+%D9%85%D8%BA%D8%A7%D8%B2%DB%8C+%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C+%D8%A8%D9%86+%D8%B9%D9%82%D8%A8%D9%87+%C2%AB%D9%85%D8%BA%D8%A7%D8%B2%DB%8C+%D8%B3%DB%8C%D8%AF%D9%86%D8%A7+%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%C2%BB+%28%D8%B5%29
📍اطلاعیه
باسمه تعالی
با سلام و احترام
جلسه دفاع از طرحنامه رساله دکتری با عنوان:
📙 بررسی و تحلیل تعامل امام سجاد علیه السلام با جریان های فکری و سیاسی نیمه دوم قرن اول هجری
🎓دانشجو: محمدباقر شاکری
شماره دانشجویی ۹۷۱۲۲۴۱۰۰۷
🖌استاد راهنما:
آقای دکتر عبدالله فرهی
🖋استاد مشاور:
آقای دکتر عباس میرزایی
⚖️استاد داور:
آقای دکتر سعید طاووسی
⏰ زمان: سه شنبه ۱۴۰۲/۹/۲۸
ساعت ۱۷:۳۰
🏫مکان:
📺بستر اسکای روم
پیوند (لینک) در فضای مجازی:
https://www.skyroom.online/ch/mazaheb_un/tarikh
🌹به امید بهروزی یکایک بزرگواران
🔰انجمن علمی تاریخ اسلام دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی با همکاری دیگر انجمن های همسو برگزار می کنند:
🔶سلسله نشست های صهیونیسم شناسی
🔸نشست چهارم با عنوان: صهیونیسم از نگاه امام خمینی(ره)
👤با حضور: حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی جدید بناب
دکتری تاریخ اسلام و پژوهشگر پژوهشگاه بین المللی المصطفی
🕰زمان: سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۹
✅به همراه اعطای #گواهی حضور
🔗بصورت مجازی و در پلتفرم اسکای روم
🆔https://eitaa.com/mazahebtarikheslam
سامانه دسترسی آنی به نسخ خطی دیجیتال کتابخانه رضوی فعال شد
فرایند دسترسی به نسخ خطی از طریق سامانه کتابخانه دیجیتال با توجه به لزوم انجام فعالیت های کارشناسی این منابع، حدود 3 تا 5 روز زمان بر بود که در سامانه آنلاین این زمان حذف شده است.
در این سامانه منابعی که قبلا ًکارشناسی شده به صورت کامل، با پرداخت هزینه از سوی متقاضی به صورت آنی در دسترس درخواست کننده قرار خواهد گرفت.
در حال حاضر این سامانه با حدود یکهزار نسخه خطی فعال شده و کتابخانه دیجیتال رضوی افزایش نسخ و توسعه فعالیت ها در این زمینه را در دستور کار خود قرار داده است.
لازم به ذکر است؛ محققان و پژوهشگران می توانند برای دسترسی به سامانه به صفحه تارنمای کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی به آدرس https://digital.aqr.ir مراجعه کنند.
فرا رسیدن ایام سوگواری بانوی دو عالم، امّ ابیها حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها بر عموم مسلمانان تسلیت باد🖤
✅انجمن علمی تاریخ اسلام دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی
🆔https://eitaa.com/mazahebtarikheslam
انجمن علمی فقه و حقوق دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی با همکاری جمعی از تشکل های دانشجویی برگزار می کند:
کرسی آزاد اندیشی بررسی حقوقی، سیاسی و اجتماعی جنایات در فلسطین
تحت عنوان:
حقوق بی بشر سناریویی تلخ در جهان بشریت
با حضور:
دکتر زهره الهیان(رئیس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس)
دکتر مهدی نورایی( عضو هیات علمی و مدیر گروه دموکراسی مرکز تحقیقات و کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی یونسکو دانشگاه شهید بهشتی)
و جمعی از اساتید دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی
کارشناس اجرای برنامه:
علیرضا فیروزی(مجری تلویزیون و پژوهشگر سیاست خارجی)
با تجلیل و اهدای جوایز به تحلیل های برتر
دانشجویان علاقمند به حوزه پژوهشی، میتوانند حداکثر تا ۲۹ آذرماه ۱۴۰۲ تحلیل های خود را در محور های موجود از طریق پیوند مجازی زیر ارسال کنند.
همچنین مخاطبین خارج از دانشگاه نیز جهت حضور در همایش می توانند از طریق پیوند مجازی ذکر شده اقدام کنند.
لینک: https://kad.mazaheb.ac.ir/1346
زمان برگزاری:
روز شنبه ۲ دی ماه ۱۴۰۲ ساعت ۹:۳۰ صبح
محل برگزاری:
خیابان انقلاب، خیابان روانمهر، سالن همایش های شهید ماموستا شیخ الاسلام دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی
⚡️به بهانه هجدهم دسامبر، روز جهانی «حرف ضاد» و چالشهای آن در جهان اسلام
➣https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
✍به قلم: سید علی بطحائی
🔹نام دیگر زبان عربی در عُرف بین المللی «لغه ضاد» یا "zad language" است که همه ساله در تقویم جهانی ١٨ دسامبر به همین مناسبت آن را پاس می دارند.
🔸زبان شناسان تصریح کرده اند که زبان عربی از چه ظرفیت بالا، انعطاف پذیری و سازگاری خیره کننده ای برخوردار است و این به دلیل گرامر و قوانین منعطف زبانی نهفته در آن زبان است.
🔹ابواب متعدد زبان عربی (ثلاثی مجرد و ثلاثی مزید و…) همچون کارگاه تولیدی و پردازش گر قالب ها و واژگان متعدد به شمار میرود و نو به نو؛ واژه های جدید می زایند.
🔸ارنست رِنان (Ernest Renan) مستشرق، متخصص زبان های سامی و لغت شناس فرانسوی و نویسنده کتاب تاریخ ادبیات در ایران درباره جایگاه زبان عربی می نویسد: «زبان عربی بی مهابا و ناگهان در اوج پختگی و زیبایی رخ می نماید. این شگفت انگیزترین زبان تاریخ بشریت است. این لغت نه کودکی دارد و نه سالخوردگی و مانند جوانی شاداب هر روز رخی تازه می نمایاند.»
🔹 معنای واژه عربی هم به معنای «زبان مردم عرب» است و هم به معنای «فصیح و روشن». بنابراین عربی هایی که در کلام وحی آمده است (لِسَانًا عَرَبِیًّا) را بهتر است به معنای شفاف و روشن ترجمه کنیم و آنها را وصف زبان عربی بدانیم؛ نه اسم زبان قرآن.
🔸مسأله اینجاست که علت اینکه زبان عربی را «زبان ضاد» گفته اند و ۱۸ دسامبر را به نام لغت ضاد نامگذاری کردهاند چیست؟ به دلیل آنکه عربی تنها زبانی است که تلفظ حرف «ضاد» با گویش متفاوت دارد و تلفظ آن برای غیر اعراب بسیار ثقیل است.
🔹این اصطلاح در قرن دوم و آغاز قرن سوم رایج شد. هنگامی که لغویون در آن دوران متوجه صعوبت تلفظ این حرف توسط غیر اعراب شدند این اصطلاح را به کار بردند و سیبویه متوفی (م ۱۸۰ ق) نخستین کسی بود که به این مسأله پی برد و در آثار خود به آن اشاره کرد.
🔸کتاب دقیق «الفرق بین الضاد و الظاء» نوشته صاحب بن عَبّاد (م٣٨٠ ق) نیز در همین راستای چالش های تاریخی ایرانیان برای تلفظ ضاد نوشته شده است.
🔹در حقیقت حرف «ضاد» با گسترش اسلام در جوامع غیر عرب به حاشیه سازترین واژه زبان عربی تبدیل شد. نومسلمانان قادر به تلفظ صحیح آن نبودند و هنوز هم حتی برخی مسلمانان عرب در آفریقا با تلفظ آن مشکل جدی دارند. از همان زمان تلفظ آن را با «ظاء» و «ز» اشتباه میگرفتند؛ به دلیل اینکه مخرج دهانی هر دو بسیار نزدیک به هم هستند. امروزه حتی در شامات هم برخی «ضاد» را «دال» تلفظ میکنند.
🔸 از همان سدههای نخست اسلامی پای این اختلاف به مذاهب فقهی باز شد و فقها «فتاوایِ متضاد ِضادی» دادند و هنوز هم بحث هایی فقهی در برخی کتب فقهی موجود است. علّت این اهتمام هم وجود این حرف در سوره حمد است که امر وجوبی بر قرائت آن در نمازهای پنجگانه وجود دارد. این حرف در دو واژه «المغضوب» «الضالین» در این سوره وجود دارد که اگر به شکل صحیح تلفظ نشوند، معنای مطلوب را بجا نمی آورد.
🔹 فقهای جهان اسلام در برابر دشواری تلفظ این حرف در بلاد اسلامی غیر عربی و حتی در میان برخی مردمان عرب فتوا دادند که اگر نمازگزار در تلفظ این حرف اشتباه کند، نمازش صحیح است و استدلال به این آیه میکنند که «لا یُکلّفُ اللّه نفساً الا وُسعَها» (خداوند هیچ کسی را جز به اندازه تواناییاش تکلیف نمیکند)
🔸 هنوز هم عده اندکی از فقهای جهان اسلام پیشنمازی امامی که حرف ضاد را درست تلفظ نمی کند را صحیح نمیدانند.
💥مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
تلاش رهبر انقلاب برای وحدت شیعه وسنی در تبعید به بلوچستان
«ما نه فقط بعد از دوران انقلاب، بلکه از سالها پیش از انقلاب برای اینکه دلهای شیعه و سنی به هم نزدیک شود و اهمیت این وحدت برای همه معلوم شود، تلاش میکردیم. من در بلوچستان - سالهای قبل از انقلاب هنگامی که آنجا تبعید بودم - به مرحوم مولوی شهداد (از علمای معروف بلوچستان بود که آقایان بلوچ ایشان را میشناسند؛ مرد فاضلی بود.
آن زمان ایشان در سراوان بود و ما در ایرانشهر بودیم) پیغام فرستادم که بیایید فرصتی است بنشینیم و مبانی یک اتحاد عملی، حقیقی و واقعی قلبی بین اهل سنت و شیعه به وجود آوریم.
ایشان هم متقابلاً از این قضیه استقبال کرد؛ منتها بعد به مسائل انقلاب رسید؛ بعد از انقلاب در اولین کنگرهی نماز جمعهای که ما تشکیل دادیم، عدهای از علمای اهل سنت حضور داشتند؛ از جمله ایشان هم بود؛ بحثهایی شد و در همین زمینهها صحبت کردیم.»
بیانات رهبر انقلاب در دیدار شرکتکنندگان در هماندیشی علمای اهل تسنن و تشیع ۱۳۸۵/۱۰/۲۵
سالروز تبعید آیت الله خامنهای به ایرانشهر
💻@basij_idu
#گزارش تصویری #کارگاه سند خوانی و سند پژوهی
با حضور دکتر محسن روستایی
✅انجمن علمی تاریخ اسلام دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی
🆔https://eitaa.com/mazahebtarikheslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜۱۰ قابلیت عمومی هوش مصنوعی که برای همه دانشگاهیان کاربرد دارد ⚜
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
✅با این سایت هر مقاله ای که میخوای رو میتونی توی چند دقیقه خلاصه کنی👇
https://eitaa.com/bargozidehye_farhangi_va_siasi/9586
✅ قابلیت فوق العاده نرم افزار گوگل برای تبدیل دست نوشته و مطالب روی کاغذ👇
https://eitaa.com/bargozidehye_farhangi_va_siasi/9492
✅ساخت لوگو با استفاده از این سایت👇
https://eitaa.com/bargozidehye_farhangi_va_siasi/9585
✅ سرعت عمل هوش مصنوعی چتGPT در پاسخ به سئوالات!👇
https://eitaa.com/bargozidehye_farhangi_va_siasi/9588
✅ چگونه متن های تولید شده توسط هوش مصنوعی را تشخیص دهیم؟👇
https://eitaa.com/bargozidehye_farhangi_va_siasi/9800
✅ چطور با هوش مصنوعی پاورپوینت بسازیم؟!👇
https://eitaa.com/bargozidehye_farhangi_va_siasi/9809
✅چگونه می توانیم مقاله pdf را به هوش مصنوعی سپرده و از او درباره مقاله سوال بپرسم؟👇
https://eitaa.com/bargozidehye_farhangi_va_siasi/9819
✅ ساخت انیمیشن بسیار ساده با کمک هوش مصنوعی👇
https://eitaa.com/bargozidehye_farhangi_va_siasi/9820
✅ آموزش تولید تصویر با چت جی پی تی4👇
https://eitaa.com/bargozidehye_farhangi_va_siasi/9587
✅ آموزش تولید ویدئو با هوش مصنوعی Heygen👇
https://eitaa.com/bargozidehye_farhangi_va_siasi/9825
و 👈 بیانات مقام معظم رهبری در مورد اهمیت هوش مصنوعی
https://eitaa.com/bargozidehye_farhangi_va_siasi/9627
🎖بررسی تحلیلی فهرست پانصد مسلمان تأثیرگذار جهان در سال ۲۰۲۴ میلادی
✍️ به قلم: سید علی بطحائی
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🏆 عبدالله شلیفر [جدیدالاسلام و با گرایش صوفیانه] سردبیر این رَنکینگ اُردنی می کوشد تا چهره های موثر جهان اسلام اعم از عالمان، سیاسیون، مدیران N.G.O های دینی، خطیبان، خیّران، فعالان اجتماعی، تاجران، دانشمندان علوم تجربی و تکنولوژی، هنرمندان، قاریان، ارباب رسانه ای، چهره های ورزشی و هنری و افراط گرایان را رتبه بندی کند. تغییرات سالیانه این چهره ها برحسب تحولات سالیانه از دلایل جابه جایی این فهرست اعلام و البته از جهاتی نیز قابل مناقشه اند. سوگیری های خاص درباره معیارها، سبب انتقادهای جدی به این لیست شده است.
🏅در چهره های سیاسی امسال با اندکی تغییر نسبت به پارسال، به ترتیب رهبران کشورهای عربستان، ایران، قطر، اردن، امارات، ترکیه حائز رتبههای نخست شدهاند، که رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیتالله العظمی خامنهای (مدظلّه) در صدر این لیست (دوّمین نفر) جای دارد.
🏅مهمترین تغییر فاحش امسال از منظر این فهرست اردنی، صدرنشینی عمر بن الحفیظ یمنی است که گوی سبقت را از محمد تقی عثمانی ربود. [عثمانی پدر اقتصاد اسلامی و بی رقیب در شش سال قبل]. در سر لیست رهبران دینی امسال نیز با اندک تغییراتی حضرت آیتالله العظمی سیستانی (دامت برکاته) نفر یازدهم و سید حسن نصرالله در رتبه ۲۸ و مقتدی صدر در جایگاه ۴٢ ایستادهاند.
🥇 در لیست ۲۰۲۴ «سیدمحمد نقیب العطاس» - از نسل امام صادق(ع) - مرد برتر جهان اسلام اعلام شد. این اندیشور ۹۲ ساله مالایی از معدود متفکران معاصر است که هنوز دغدغه هایش به صورت آکادمیک وارد پژوهش های ایرانی نشده. بستر منسجم و منظومه وار آرای های فکری او [که ریشه در اسلام سنّتی دارد] توانسته بصورت روشمند به نقد مدرنیته بپردازد. این ویژگی باعث شده که بتوان او را به طیف مترقّی از اسلام سنّتی منتسب کرد که مشابه او در شیعه، شهیدین صدر و مطهری اند. عطاس عالمانه با مبانی و مبادی مدرنیته و تجدّد آشناست و نقد او در مورد ماهیت مدرنیته و تفکیک نرم افزار و سخت افزار تجدد، حکایت از شناختش از لایه های پیدا و پنهان جوهره تمدّن غرب دارد. از ترجیع بندهای مشهور او این است که «مدرنیته و تمدن غرب شتابان به سوی "شدن" حرکت می کند؛ حال آنکه اول باید "بودن" خود را ثابت کند.» در ناآشنایی و بی توجهی ما ایرانی ها با متفکران شرق جهان اسلام همین العطاس شاهد خوبی است که بجاست پژوهشگران در رساله های دکتری، آرای او را دقیق موشکافی کنند.
🥇 امسال بانو «عدنا عدن اسماعیل» زن برتر جهان اسلام شد. این بانوی ۸۶ ساله سومالیایی پرستار، ماما و وزیر سابق امور خارجه سومالی است. مهمترین برگ کارنامه درخشان وی در فعالیت های متمرکزش، در مقابله با شیوه های سنتی بهداشت زن و زایمان در آفریقاست. ورق مهمی از دفتر مبارزاتی او، کارزار فرهنگی اش با ختنه زنان است که علی رغم فتواهای تحریمی مفتیان آفریقا، کماکان در نقاطی از قاره سیاه شایع است. ساخت بیمارستانی مجهز در سرزمین مادری و تأسیس دانشگاهی مدرن در فقیرترین کشور آفریقایی باعث شد که جایزه ۷۰ میلیارد تومانی «بنیاد تمپلتون» را نیز در سال ۲۰۲۳ تصاحب کند. (تمپلتون جایزه ارزشمند غیر دولتی جهانی آمریکایی است که تنها به تمجید افرادی می پردازد که به دنبال کشف شیوه های جدیدند که باعث تقرب انسان معاصر به خدا و معنویت سکولار می شود.)
🏅کریم آقاخان چهل و نهمین امام شیعیان اسماعیلی نزاری نیز با دو رتبه سقوط حائز رتبه ۳۲ شد. شیخ چهل و چهارم الازهر «احمد الطیب» نیز با دو رتبه سقوط به جایگاه ۱۴ رسید. امسال نیز مثل سالهای قبل نام حضرت آیت الله جوادی آملی (مدظله) صدر نشین بخش دوم شخصیت های ویژه جهان اسلام است و پس از ایشان آیت الله محمداسحاق فیاض (مدظله) حائز رتبه ۵۳ این رنکینگ شد. ورود «ابراهیم کالین» رئیس اطلاعات ترکیه با رتبه ۲۴ در کنار استادش سید حسین نصر با رتبه ۳۶ از اسلام سنتگرا در لیست امسال به چشم می خورد.....
🏆پیشنهاد میشود شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجمع تقریب مذاهب، جامعه المصطفی، مرکز بینالملل حوزهعلمیه، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، سازمان فرهنگ و ارتباطات، جامعه الزهرا (س)، دانشگاه ادیان و مذاهب، دانشگاه مذاهب در کنار «جایزه جهانی المصطفی» با تهیه لیستی مشابه، زمینه آشنایی نخبگان جهان اسلام را در قالب فهرست ۲۰۰مسلمان برتر فراهم کنند. امیدواریم به زودی شاهد انتشار نخستین پیش نویس ایرانی باشیم. إنشاءالله
💠مطالعه کامل ⬅️↙️
B2n.ir/w00598
💥مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
آه از غمی که با غم دگر تازه شود...
#کرمان_تسلیت
ازخودت،اسمت،سالروزتوهرچیزیکهرنگ
وبویتوراداشتهباشد؛هراسدارند!
بزدلانیکهتنھادلخوشیشانکشتنزنان
وکودکانیبینواست،یکروزدرغزه،یکروزدر سوریه،یکروزدرشاهچراغ،یکروزدرکرمان...!
#تسلیت_ایران
#انجمن علمی تاریخ اسلام
https://eitaa.com/mazahebtarikheslam
🎥مستندمعرفی کتاب«ریشه های شرقی تمدن غربی»
📙نویسنده:دکترجان هابسون(استاد دانشگاه شفیلد انگلیس)
📘مترجم:دکترعبدالله فرهی(استاد دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی تهران)
🎬تحقیق،تدوین وکارگردانی:سیدابوالحسن عمرانی
دانشجوی دکتری تاریخ اسلام