eitaa logo
گروه تاریخ اسلام دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی
484 دنبال‌کننده
282 عکس
41 ویدیو
111 فایل
🔰کانال رسمی انجمن‌ علمی تاریخ اسلام دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی ✅عضو اصلی شورای مرکزی اتحادیه ی الهیات کشور آدرس پیج اینستاگرام: @mazaheb_history ارتباط با ادمین: @H_asadi1381
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡️پایان انتظار نسخه شناسان قرآن با رونمایی از «مصحف مشهد رضوی»https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 📜 کامل‌ترین نسخه دست‌نویس قرآن به خط حجازی از سدۀ نخست هجری با نام مصحف مشهد رضوی یا Codex Mashhad عنوانی است برای مجموع دو نسخۀ قرآنی با خط حجازی کهن، به شماره‌های 18 و 4116 در کتابخانۀ آستان قدس رضوی (مشهد) که بر روی هم یک قرآن را تشکیل می‌داده‌اند. 📜 این اثر اکنون با ۲۵۲ برگ، کامل‌ترین مجموعه اوراق از یک قرآن کامل از سدۀ نخست هجری در سراسر جهان به شمار می‌آید که بیش از 95% متن قرآن را در بر دارد. 📜 با توجه به ویژگی‌های متنی این مصحف، ویژگی‌های رسم، غرائب املائی، اختلاف قرائات، چینش یا ترتیب بندی سوره‌ها، و نهایتاً بر پایۀ آزمایش‌های متعدد کربن 14، اکنون روشن شده است که بخش اصلی این نسخه در سدۀ نخست هجری کتابت شده است. 📜به گفتۀ مرتضی کریمی‌نیا، پژوهشگر این اثر، مجموع ویژگی‌های این مصحف، در کمتر نسخه‌ای از قرآن‌های کهن به خط حجازی یافت می‌شود. از این رو، «مصحف مشهد رضوی» یکی از مهم‌ترین اَسناد عینی در شناخت ما از تحولات تاریخ متن قرآن کریم در سدۀ نخست هجری است. 📜مصحف مشهد رضوی بر روی پوست در قطع بزرگ (حدوداً 50×35 سانتی متر) در سدۀ نخست هجری در مدینه یا کوفه کتابت شده و تا چند دهه بعد احتمالاً در کوفه بوده است. این اثر در قرون بعدی به خراسان انتقال یافته و در اختیار عالمان و مُقریان نیشابور بوده است. در اواخر قرن پنجم هجری، مالک این نسخه با نگارش وقف‌نامه‌ای در آغاز نسخه، آن را بر حرم امام رضا عیه السلام وقف کرده است. بنا به یادداشت واقف و مالک نسخه، مصحف مشهد رضوی در هنگام وقف در اواخر سدۀ پنجم هجری، در دو جلد مجزا تدوین و صحافی شده بوده است. اکنون پس از گذشت 9 قرن از زمان وقف، بخش نخست مصحف به شمارۀ 18 و بخش دوم آن به شمارۀ 4116 در کتابخانۀ آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود. مصاحف حجازی کهن‌ترین دستنویس‌های قرآنی به‌جا مانده از سدۀ نخست و اوایل سدۀ دوم هجری‌اند که در ظاهر خط آنها حالت مایل و افتادگی به سمت راست دارد. 📜تعداد این مصاحف شناخته شده در سراسر جهان به کمتر از پنجاه نمونه می‌رسد که از برخی از آنها (مثلا قرآن بیرمنگهام)، تنها دو یا چند برگ باقی مانده است. در این میان، مصحف مشهد رضوی با دارا بودن 252 برگ، و اشتمال بر بیش از 95 درصد متن قرآن، پُربرگ‌ترین و کامل‌ترین سند دستنویس قرآنی از سدۀ نخست هجری به شمار می‌آید. 🌐 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
نسخه‌هایی که ناپدید شد. نسخه‌های خطی اسلامی موجود در مجموعه یهودا، کتابخانه قدس (از مجموعه نشست‌های فاجعه، ۵) با حضور دکتر مهدی مجتهدی عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد ⏰شنبه ۴ آذر ۱۴۰۲ . ساعت ۱۲ الی ۱۳  دانشکده الهیات، تالار شهید عبدالکریمی ◀️ لینک پخش زنده (ورود به عنوان Guest ترجیحا با حروف انگلیسی) 🔗انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران 🔗دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد 🔗انجمن ایرانی تاریخ اسلام، شعبه خراسان رضوی
🔰انجمن علمی تاریخ اسلام دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی با همکاری دیگر انجمن های همسو برگزار می کنند: 🔶سلسله نشست های صهیونیسم شناسی 🔸نشست اول با عنوان: نماد های دشمنی صهیونیسم با جهان اسلام 👤با حضور: حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی جدید بناب دکتری تاریخ اسلام و پژوهشگر پژوهشگاه بین المللی المصطفی 🕰زمان: سه شنبه ۷ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۹ ✅به همراه اعطای حضور(منوط به اینکه در کل جلسات حضور یابید) 🔗بصورت مجازی و در پلتفرم اسکای روم ثبت نام از طریق لینک زیر👇🏻 https://kad.mazaheb.ac.ir/1263 🆔https://eitaa.com/mazahebtarikheslam
📍اطلاعیه باسمه تعالی پروژه علمی- تحقیقاتی مقطع کارشناسی با سلام و احترام 📙 جغرافیای تاریخی قلاع اسماعیلیه در زمان عباسیان دانشجو:مینا پارچه باف علیا شماره دانشجویی: 9712221013 🔹استاد راهنما: جناب آقای دکتر سعید طاووسی 🔸استاد داور: جناب آقای دکتر جمالی فر 🕦 زمان: سه شنبه: ۱۴۰۲/۹/۷ ساعت یک بعد از ظهر 🕹مکان: بصورت مجازی و در اسکای روم پیوند (لینک) در فضای مجازی: https://www.skyroom.online/ch/mazaheb_un/tarikh 🌹به امید بهروزی یکایک بزرگواران
📌:دفتر همکاری های علمی بین المللی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی برگزار می کند: نشست مجازی کشور سوریه و تنوع تمدنی و دینی با حضور خانم دکتر هاله سلیمان الاسعد دبیرکل دانشگاه الامه العربیه کشور سوریه 🕙 سه شنبه ساعت ۱۰ صبح به وقت تهران دبیر جلسه: دکتر عبدالله فرهی دبیر میز لبنان و سوریه و عضو هیئت علمی دانشگاه لینک شرکت در جلسه👇 https://online.mazaheb.ac.ir/ch/international دفتر همکاری های علمی بین المللی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی
🌐 انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب منتشر کرد (چاپ اول) 🔹اسماعیـلیـان که پس از شیـعیـان اثنـاعشری یا دوازده امـامی دومیـن جامعه مسلمانان شیعی را در جهان اسـلام تـشکیل مـی‌دهند، تـاریخی طولانی و پرماجرا داشته‌اند که آغاز آن به صــدر اســلام مـی‌رسد، یـعنی همان دورانی که جـوامع مخـتلف مسلمان با تعبیر‌های متفـاوت مواضع عقیدتی خود را می‌پروراندند. در حال حاضر، اسماعیلیان به عنوان اقلیت‌های دینی در بیش از سی کشور در خاور‌میانه و در قاره‌های آسیا، آفریقا، اروپا و آمریکای شمالی پراکنده هستند. از جمله محققان و صاحب‌نظرانی که در قلمرو تاریخ و عقاید اسماعیلیه آثار بسیاری را تألیف نموده می‌توان به دکتر فرهاد دفتری اشاره کرد، که این اثـر به شیـوه‌ی خـاص ایـشان در خصـوص انـدیشه‌نگاری مـطالعـات اسماعیلیه پرداخته است. 🔹فرهاد دفتری و مطالعات اسماعیلیه / نوشته خانم فریبا عباسپور با مقدمه دکتر فرهاد دفتری / قم: انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب / پاییز ۱۴۰۲ (چاپ اول) 🛒 خرید اینترنتی با تخفیف 🔻🔻 http://B2n.ir/motaleat-esmailiyeh 🔹تحریریه کتابخانه ادیان ✨باما همراه باشید✨ 📱کانال‌های کتابخانه و انتشارات دانشگاه ادیان 🔻🔻 ⏮ | سفارش تلفنی : ☎️۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱ 📱۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸ ⏮ | سایت: 🌐 www.adyanpub.com ⏮ | ایتا 📲 http://eitaa.com/libadyan ⏮ | تلگرام 📲 @ketabsara_adyan
🔰انجمن علمی تاریخ اسلام دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی با همکاری انجمن علمی تاریخ دانشگاه اراک و دیگر انجمن‌های تاریخ در سراسر کشور برگزار می‌کنند: 🔷نشست نقد و بررسی تاثیر هوش مصنوعی بر علم تاریخ و تاریخ نگاری 🔹️استاد نشست: دکتر رضا محمدی، دانش‌آموخته دکتری تاریخ انقلاب اسلامی و استاد تاریخ دانشگاه اراک 🔹️دبیر نشست: سعید واشقانی فراهانی، دبیر انجمن تاریخ دانشگاه اراک 🔹️زمان نشست: یکشنبه مورخ ۱۴۰۲/۹/۱۲ ساعت۱۶ 🔹️لینک سامانه اسکای‌روم جهت ورود به نشست: https://www.skyroom.online/ch/arakuniversity/farhangi 🆔https://eitaa.com/mazahebtarikheslam
🔰انجمن علمی تاریخ اسلام دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی با همکاری دیگر انجمن های همسو برگزار می کنند: 🔶سلسله نشست های صهیونیسم شناسی 🔸نشست دوم با عنوان: مبانی دشمنی صهیونیسم با جهان اسلام 👤با حضور: حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی جدید بناب دکتری تاریخ اسلام و پژوهشگر پژوهشگاه بین المللی المصطفی 🕰زمان: سه شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۹ ✅به همراه اعطای حضور 🔗بصورت مجازی و در پلتفرم اسکای روم ⬅️جهت ثبت نام به آیدی زیر در ایتا پیام دهید:👇🏻 https://eitaa.com/H_asadi1381 🆔https://eitaa.com/mazahebtarikheslam
🔰انجمن علمی تاریخ اسلام دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی با همکاری انجمن علمی تاریخ دانشگاه تهران و انجمن علمی الهیات دانشگاه امام صادق علیه السلام  برگزار می کند: 🔶کارگاه سند خوانی و سند پژوهی ( بصورت حضوری ) 🔸با حضور: آقای دکتر محسن روستایی سند پژوه، معلم خط سیاق، فهرست‌نویس اسناد تاریخی و نسخ خطی 💳هزینه کارگاه: ۱۰۰تومان و تخفیف  برای دانشجویان دانشگاه مذاهب اسلامی ، تهران و امام صادق علیه السلام ۸۰ تومان  🕰زمان: سه شنبه ۲۱ آذر ساعت ۸ صبح الی ۱۲ 🔗مهلت ثبت نام: ۱۹ آذر ✅ همراه اعطای گواهی ❌❌ثبت نام از طریق لینک زیر: https://kad.mazaheb.ac.ir/1307 🏢مکان برگزاری: خیابان انقلاب، خیابان فلسطین، خیابان روانمهر، دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 📞09386064603 🆔https://eitaa.com/mazahebtarikheslam
🔻 نقش انگلیس واختلاف افکنی بین شیعه و سنی ✍از موقعی که محمد سامی بیک شهبندر عثمانی، به مشهد وارد شده‌اند، از طرف انگلیسها اقدامات فوق‌العاده ای که برای عالم اسلام خیلی خطرناک است شروع شده است مثلاً بعضی روضه‌خوان‌ها را پولِ گزافی داده‌اند که در بالای منابر بخلفای ثلاثه توهین نمایند و تاکنون این پردهٔ فجیع چهار مرتبه بلند شده است. جمعی از احرار هم در صدد برآمده‌اند که هر روضه‌خوانی را که دیدند مبادرت به این جسارت کرد، او را کتک بزنند 📚 منبع: روزنامه طوفان. شماره 63. سال دوم. پنج‌شنبه 9 رمضان‌المبارک 1341 مطابق با 6 ثور 1302 📜 اساطیر نامه | مروری بر تاریخ https://eitaa.com/joinchat/2868183226Cfce63ae436
روز دانشجو، روز تکریم آمیختن علم و دانش با اخلاق اسلامی و بصیرت سیاسی، بر دانشجویان فهیم گرامی باد🌹🌹 🆔https://eitaa.com/mazahebtarikheslam
🔰انجمن علمی تاریخ اسلام دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی با همکاری انجمن علمی تاریخ دانشگاه مازندران برگزار می کند: 🔶نشست علمی_ تخصصی با عنوان: 🔶اهمیت سند و لزوم توجه به متن اخبار تاریخی در مطالعات سیره 👤با حضور: آقای دکتر محمد کاظم رحمتی عضو هیات علمی بنیاد دایرةالمعارف اسلامی ⏰زمان: چهارشنبه ۲۲ آذر ساعت ۱۶ 🔗لینک اسکای روم جهت ورود به نشست: http://online.mazaheb.ac.ir/ch/history 🆔https://eitaa.com/mazahebtarikheslam
🔰انجمن علمی تاریخ اسلام دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی با همکاری دیگر انجمن های همسو برگزار می کنند: 🔶سلسله نشست های صهیونیسم شناسی 🔸نشست سوم با عنوان: صهیونیسم و ایران 👤با حضور: حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی جدید بناب دکتری تاریخ اسلام و پژوهشگر پژوهشگاه بین المللی المصطفی 🕰زمان: سه شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۹ ✅به همراه اعطای حضور 🔗بصورت مجازی و در پلتفرم اسکای روم 🆔https://eitaa.com/mazahebtarikheslam
❌❌❌❌کارگاه سند خوانی و سند پژوهی به علت درخواست برخی دانشجویان تمدید شد ثبت نام از طریق لینک زیر👇🏻👇🏻 https://kad.mazaheb.ac.ir/1307 📞09386064603
⚡️شیعیانِ غزه، از مقاومت تا شهادت https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin ✍️به قلم: علی مقدس ▫️روایت شیعیانِ غزه، شاید از دوربین های پِرس تی وی، الجزیره و خبرنگاران جهادی، مخفی مانده باشد، اما اجساد برخی از آنان زیر خروارها خاک و بتن وآهن، همچون؛ برادران و خواهران شافعی مذهبِ جبهه مقاومت مدفون گشت، تا تاریخ گواهی دهد آزادی قدس زمانی تحقق خواهد یافت که خونِ شیعه و سنی در هم آمیخته شود. ▫️شاید خواننده از شیعیان غزه چیزی نشنیده و یا اگر شنیده، به یاد نداشته باشد؛ اما واقعیت این است که صدها شیعه اعم از بومیان، مهاجران و نوشیعیان غزه در مناطقی همچون؛ "بیت لاهیا" "جبالیا" و "نواحی شمالی غزه" در کنار دیگر شهروندان، گمنام ایستادند و ایستاده اند، مقاومت کرده و می کنند و عده‌ای نیز شراب طهورِ شهادت را نوشیدند. ▫️شاید آنان برای همیشه گمنام بمانند و شاید روزی نام و نشانشان را در تنها حسینیه ی غزه در منطقه جبالیا و یا در طومار شهدای قدس همچون شهدای دیگر پیروان مذاهب شاهد و گواه باشیم. ▫️آنان به شهادت رسیدند و عده دیگرشان با مقاومتِ خود، شهادت را انتظار می کشند؛ تا همچون اهل سنتِ اهل بیتیِ فلسطین و غزه، به تشهّدِ یومیه ی نمازشان، که پیمان و درود بر محمد و آل محمد است، جامه عمل بپوشانند. 📌امید است در یادداشت دیگری از شیعیان غزه بیشتر بنویسم. ◀️مطالعات اخوان‌المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslim
✅ مثنوی مقاومت نامه؛ فصل غزه ♦️ جوهر اشک ✍️ سعید نسیمی جوهر از اشک طفل معصوم است بنویسید غزه مظلوم است باز هم روز امتحان آمد شب سودای عاشقان آمد حرف بیداد و داد مظلوم است هرکه ساکت نشست محکوم است باز هم غاصبین صهیونی کرده تاراج، باغ زیتونی رد خون نقش برگ و ساقهٔ باغ زخم بر زخم و داغ روی داغ جوهر از اشک طفل معصوم است بنویسید غزه مظلوم است غزه و احتضار کودک ها مادران بی قرار کودک ها جای آغوش مادران آوار شهر بازی شده همان آوار زیر آوار خانه سازی ها ناتمام است خاله بازی ها کودکی با عروسکی بی سر بین گهواره مانده بی مادر مادری در میان آتش و دود جای لالا نوای مرگ سرود قطع شد دانهٔ کبوتر ها خشک شد باز شیر مادر ها شمرها راه سویشان بستند آب را هم به رویشان بستند کودکان تشنهٔ حقوق بشر غزه و دشنهٔ حقوق بشر جوهر از اشک طفل معصوم است بنویسید غزه مظلوم است کودکان از بدی جدا هستند روی بال فرشته ها هستند جنگ دیو و فرشته ها اینجاست بازتولید کربلا اینجاست حرمله باز یکه تاز شده شمر پایش به غزه باز شده غزه تصویر قتل صبر شده خانه هایش بدل به قبر شده نینوا را میان غزه ببین روضه ها را بیان غزه ببین پای این روضه اشکمان جاری است کربلا تا همین زمان جاری است روی نیزه روان شده سرها زیر مرکب فتاده پیکرها دست صهیون و جسم بی کفنان پای صهیون و خیمه های زنان غزه هر روز، روز عاشوراست مقتل سینه سوز عاشوراست جوهر از اشک طفل معصوم است بنویسید غزه مظلوم است غزه مظلوم لیک جنگنده کوه غیرت تمام رزمنده خشم آتش فشان قسام و فوج حیدر نشان قسام و رعد طوفان رزم الاقصی برق میدان رزم الاقصی غرش تیغ ذوالفقار شده روز این عنکبوت تار شده خرد شد استخوان این دژخیم از شکستی که مانده بی ترمیم به به از این بشارت رهبر شده نزدیک فتح این خیبر شک نکن انتقام نزدیک است قدس را التیام نزدیک است تا شود حال و روز دنیا خوش مرگ بر این رژیم کودک کش جوهر از اشک طفل معصوم است بنویسید غزه مظلوم است مردم بی پناه را کشتید کودک بی گناه را کشتید زآه طفلی که کشته شد در خواب گنبد آهنین شده است مذاب قبل از آن که شکسته تر گردید قدس را پس دهید و برگردید بعد طوفان سرخ خون شهید ساحل امنیت نخواهی دید جوهر از اشک طفل معصوم است بنویسید غزه مظلوم است کودک بی پناه غصه نخور زخمی بی گناه غصه نخور ما کنار توایم گریه نکن همه یار توایم گریه نکن من و او ما توایم اشک نریز ما همه با توایم اشک نریز خون از این اشک بر دل ما شد داغ اطفال قاتل ما شد خون غیرت به جوشش آمده است مسلمین وقت کوشش آمده است هان مگر مرده ایم؟ برخیزیم زخم ها خورده ایم برخیزیم وقت آن نیست در نیام شویم باید آمادهٔ قیام شویم ای سپاه غیور پیغمبر پیش رو هست خیبری دیگر با همان خون که بر جگرداریم وقت آن است تیغ برداریم گردش ذوالفقار، یاحیدر جوشش اقتدار، یاحیدر باطل السحر تا فرات از نیل مرگ بر این رژیم اسرائیل جوهر از اشک طفل معصوم است بنویسید غزه مظلوم است سنی و شیعه! تفرقه است فریب که علاجش فقط بود تقریب هست هر مذهبی چو یک انگشت وحدت و جمع ماست همچون مشت گنج این مشت چیست حبل الله رمز آن سیرهٔ رسول الله وقت آن است زنده تر گردیم که به اسلام ناب برگردیم تا بدانند غزه تنها نیست و رهایی قدس رؤیا نیست ای رسول خدا بخوان ز حرا بار دیگر بای ذنب را محو کن غاصبان بی دین را قاتل کودک فلطسین را جوهر از اشک طفل معصوم است بنویسید غزه مظلوم است
شعری از جناب آقای نسیمی از دانشجویان خوب مقطع دکتری رشته تاریخ اسلام 👆