آرما مدیا
💢نقد فیلم های چهلمین جشنواره فجر
"ملاقات خصوصی"
📽کارگردان: امید شمس
📝در تمامی جوامع بشری که قائل به قانون و قانونگذاری اند عقوبت گناه و بی قانونی امری است حتمی که یا توسط حاکم اجرا می شود و یا اگر متهم قِصر در برود از حکومت خدا نمی تواند در برود و روزی مجازات خواهد شد.
🔻و لا یمکن الفرار و من حکومتک
یکی از کارکردهای هنر هم کمک به قانون و قانونمندی ایست و البته شفاف کردن مرز بین حق و باطل، اصلا هنر برای ساخت جامعه متعالی ایست که رقم می خورد.
🔻حالا جناب فیلمساز محترم در "ملاقات خصوصی" مدافع شخصیتی ایست که بقول خودش در شرایط فشار دست به ارتکاب جرمی زده و حالا که باید عقوبت ببیند تقصیر را گردن حکومت می اندازد و می گوید این چه عشقی ایست که برای رسیدنش باید خلاف کنیم، برادر من اشتباه زدی الان حکومت باید طلبکار باشد نه تو.
🔻البته نتیجه چنین تفکری میشود که جای قاتل و مقتول از نظر ارزش گذاری در جامعه عوض می شود و میبینی جایی که قاتلی باید قصاص شود مثل یک قهرمان ملی اسطوره می شود. (نمونه های اخیر سالهای گذشته مملکت خودمون)
🔻از این بحث هم که بگذریم یکی از بدترین کارهای صاحب اثر که بعضا در آثار دیگر هم دیده میشود و با پررویی و افتخار به عنوان تکنیک هم قالب درام بی مادر می کنند کم فروشی ایست.
🔻یعنی در قصه نکته و مطلبی هست که نویسنده آن را از مخاطب مخفی میکند و مخاطب را دو ساعت معطل اطلاعات می کند.
🔻نه این نامش تعلیق نیست و ربطی هم به درام ندارد و تنها کم فروشی و نبود درام قوی در اثر است، یعنی فیلمساز بلد نیست قصه بگوید و به جای آن بخشی از اطلاعات قصه را تا آخر مخفی نگه می دارد.
🔻در ملاقات خصوصی که قصه اش درباره چند زندانی ایست چرا بیننده نباید کامل از جرم شخصیت ها باخبر باشد، این اطلاعاتی ایست که در قصه وجود دارد و تنها نویسنده برای تعلیق اثر آنها را مخفی کرده.
🔻جالب تر زنی که همسر یکی از اینها میشود بعدا باید بفهمد که تا آزادی شوهرش چقدر مانده و شرایط آزادی اش چیست؟
🔻این دیگر نوبر است یعنی اطلاعات را از ما مخفی کرده که هیچ از شخصیت ها هم مخفی کرده، متن پر است از این چاله ها و علت و معلول ها.
🔻در مجموع در ملاقات خصوصی با سوژه و فیلم جدیدی روبرو نیستیم، ملاقات خصوصی تلفیقی ایست از متری شیش و نیم و شبی که ماه کامل شد با همان تردید ها و البته با پایانی کاملا حدس زدنی.
✍امین شجاعی
#نقد_فیلم
#جشنواره_فیلم_فجر
✅ @media_arma
5.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌چرا به بومیسازی سواد رسانهای نیازمندیم؟
🔺 سواد رسانهای دیگر کشورها، جوابگوی نیازهای جامعه ما نیست و نمیتوانیم مطابق با الگوی کشورهای دیگر این مهارت را آموزش دهیم، این دانش و مهارت باید بومیسازی و مطابق با شاخصههای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشورمان طراحی شود.
#سواد_رسانه_ای
✅ @media_arma
⭕️اولین مراسم عروسی در متاورس با حضور ۲۰۰۰ مهمان برگزار شد
🔸زوج آمریکایی برای اولین بار در جهان مراسم ازدواج خود را در دیسنترالند با حضور ۲۰۰۰ مهمان در ملک مجازی گروه حقوقی رز برگزار کردند./دیجیاتو
✅ @media_arma
آرما مدیا
💢 اعلام فهرست نامزدهای اسکار/"ماشین من را بران" پدیده اسکار ۲۰۲۲، پیشتازی "قدرت سگ"
📝فهرست نامزدهای رشتههای اصلی عبارت است از:
🔹بهترین فیلم:
بلفاست، کودا، به بالا نگاه نکن، ماشین منو بران، تل ماسه، پادشاه ریچارد، پیتزا لیکوریس، کوچه کابوس، قدرت سگ، داستان وست ساید
🔸بهترین کارگردانی:
کنت برانا (بلفاست)، ریوسوکی هاماگوچی (ماشین منو بران)، پل توماس اندرسون (پیتزا لیکوریس)، جین کمپیون (قدرت سگ)، استیون اسپیلبرگ (داستان وست ساید)
🔹بهترین بازیگر مرد:
خاور باردم (ریکاردو بودن)، بندیکت کامبربچ (قدرت سگ)، اندرو گرافیلد (تیک، تیک ... بوم)، ویل اسمیت (پادشاه ریچارد)، دنزل واشنگتن (تراژدی مکبث)
🔸بهترین بازیگر زن:
جسیکا چستین (چشمان تامی فی)، اولیویا کلمن (دختر گمشده)، پنه لوپه کروز (مادران موازی)، نیکل کیدمن (ریکاردو بودن)، کریستین استورات (اسپنسر)
🔹بهترین نقش مکمل مرد:
کایرن هایندز (بلفاست)، تروی کاتسور (کودا)، جس پلمنز (قدرت سگ)، جی کی سیمنز (ریکاردو بودن)، کودی اسمیت-مکفی (قدرت سگ)
🔸بهترین نقش مکمل زن:
جسی باکلی (دختر گمشده)، آریانا دبوس (داستان وست ساید)، جودی دنچ (بلفاست)، کریستین دانست (قدرت سگ)، آنجانو الیس (پادشاه ریچارد)
🔹بهترین فیلمنامه اصلی:
بلفاست، به بالا نگاه نکن، پادشاه ریچارد، پیتزا لیکوریس، بدترین آدم دنیا
🔸بهترین فیلمنامه اقتباسی:
کودا، ماشبن منو بران، تل ماسه، دختر گمشده، قدرت سگ
🔹بهترین انیمیشن بلند:
اِنکانتو، فرار، لوکا، میشل در مقابل ماشینها، رایا و آخرین اژدها
✅ @media_arma
💢معرفی نامزدهای بخش فیلم کوتاه و مستند چهلمین جشنواره فیلم فجر
فیلمهای کوتاه داستانی:
🔸 ارفاق (کارگردان: رضا نجاتی)
🔹️ گذشته (کارگردان: حمید محمدی)
🔸 ویار (کارگردان: حورا طباطبایی)
فیلمهای مستند:
🔹️ احتضار (کارگردان: حجت طاهری)
🔸 دبستان پارسی (کارگردان: حسن نقاشی)
🔹️ سرباز شماره صفر (کارگردان: محمدسلیمیراد)
#جشنواره_فیلم_فجر
✅ @media_arma