eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
7.9هزار دنبال‌کننده
10هزار عکس
459 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
📍شماره 28 فصلنامه علمی - تخصصی پاسخ به شبهات دینی منتشر شد 📘 فصلنامه پاسخ از مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات مرکز مدیریت حوزه های علمیه از جمله نشریاتی است که شماره 28 را ویژه صدمین سال بازتاسیس حوزه علمیه قم و زندگی واندیشه موسس آن، آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی ره اختصاص داده است. 📘 برخی از مقالات این شماره: --بازخوانی مشی سیاسی آیت الله العظمی عبدالکریم حائری یزدی/عبدالرحیم رضاپور --جایگاه و نقش روحانیت در نظام اسلامی از دیدگاه امامین انقلاب/محمد ملک زاده --بررسی تحلیلی مناسبات حوزه و نظام اسلامی با تاکید بر دیدگاه امام خامنه ای/علی اکبر عالمیان --آسیب شناسی حوزه انقلابی؛ زمینه ها و عوامل/سید روح الله لطیفی --روحانیت و مدیریت سیاسی؛ بایسته ها و چالشها/علی مجتبی زاده --بررسی نقش شاگردان آیت الله العظمی عبدالکریم حائری در تحولات سده اخیر ایران/ذکرالله محمدی و.... 🌐 برای مشاهده و دریافت مقالات کلیک کنید _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📣 رونمایی از کتاب خوانشی بر دلالت‌های تربیتی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🔹 اندیشکده مرآت با همکاری خانه اندیشه ورزان، نشست رونمایی از کتاب «خوانشی بر دلالت‌های تربیتی اندیشه اسلامی در قرآن» را برگزار می‌کند. 👤با حضور: ➖ نویسنده اثر: دکتر محمد رحمانی (مدیریت اندیشکده مرآت) ➖ جمعی از فعالین عرصه تعلیم و تربیت 👤دبیر نشست: ➖ دکتر امیرحسین نبی 📅 زمان: یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ - ساعت ۱۷ الی ۱۹ 📎 لینک ورود به نشست 💠کسب اطلاعات بیشتر: @ad_merat _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
تکالیف قانونی برنامه هفتم توسعه برای دستیابی به مرجعیت علمی / چگونگی تحقق دانشگاه تمدن‌ساز و حکمت‌بنیان برای اولین بار 🔻 خبرگزاری مهر گزارش داد؛ 🔹 برای اولین‌بار در برنامه هفتم توسعه به موضوع «مرجعیت علمی» پرداخته شده است. در این برنامه در ذیل ۲ ماده قانونی ۹۷ و ۹۸، راهبردهایی برای رسیدن به مرجعیت علمی جمهوری اسلامی ایران تعیین شده است. 🔹 ماده ۹۷ فصل ۲۰ برنامه هفتم توسعه به چگونگی تحقق «دانشگاه تمدن‌ساز و حکمت‌بنیان» و زمینه‌سازی انجام پژوهش‌های مأموریت‌گرا و مسأله‌محور و پاسخگویی به نیازها و مسائل کشور»، «تحقق مرجعیت علمی و سرآمدی جهانی در عرصه علوم و فناوری» و «ارتقای شتاب علمی» می‌پردازد. 🔹 موسسات و مراکز پژوهشی وابسته به دستگاه‌های اجرایی مکلفند تا پایان برنامه حداقل ۲۰ درصد از ظرفیت اولویت‌های پژوهشی سالانه خود و موضوعات جهاد تبیین را با ثبت در سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) از طریق پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی دانشجویان آن دستگاه یا دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی وابسته به وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بسیج اساتید، به انجام برسانند. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=38036 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍 زندگی با ماشین / درس‌گفتار هوش‌مصنوعی برگزار می‌شود ... 🔻 اساتید و موضوعات درس‌گفتار: _ کاظم‌ فولادی قلعه: مبانی هوش‌مصنوعی _ احمد کوهی: آینده‌پژوهی هوش‌مصنوعی _ بهروز مینایی: بررسی و نقد سند ملی هوش‌مصنوعی _ علی شریعت‌زاده: ابزار‌های هوش‌مصنوعی _ میثم غلامی: اخلاق در هوش‌مصنوعی 🔻 مزایای شرکت در دوره: _ اعطای گواهی‌نامه معتبر _ دعوت از برگزیدگان برای همکاری در پژوهشگاه فضای‌مجازی (پردیس قم) _ بررسی پروپوزال پایان‌نامه های مرتبط با حوزه فضای‌مجازی جهت حمایت مادی و معنوی 🔹 زمان: مرداد‌ماه ۱۴۰۳ 🔹مکان: پژوهشگاه فضای‌مجازی پردیس قم 🌐 لینک ثبت‌نام: کلیک کنید _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ تجدد؛ بزرگترین گسست در تاریخ بشر / آیا تجدد تاریخ تمام بشریت است یا تاریخ قسمتی از غرب؟ 🔻 در نشست پنجم حلقه پژوهشی کتاب «گسست تاریخی و شرق‌شناسی» مطرح شد؛ 🔹 دکتر داوری در این کتاب مدعی است که نباید ریشه بنیادگرایی و حتی حقوق‌بشر را در گذشته جست‌وجو کنیم، چون این موضوعات از جنس دیگری هستند. ایشان تجدد را بزرگترین گسست در تاریخ بشر می‌داند. اما در این حوزه دکتر داوری در مواجهه با اندیشه‌های دیگر مانند دکتر سید جواد طباطبایی، راه جداگانه‌ای انتخاب می‌کند با این پرسش که آیا تجدد تاریخ تمام بشریت است یا تاریخ قسمتی از غرب؟ همچنین با تفاوت گذاشتن میان تاریخ غرب و ایران از دکتر طباطبایی که تاریخ ایران را ذیل تاریخ غرب قرار می‌دهد فاصله می‌گیرد. 🔹 تجدد صورتی از تاریخ است و در نتیجه مانند سایر صورت‌های تاریخی روزی به پایان می‌رسد و دکتر داوری به‌درستی اشاره دارند که این جنگ، اولین جنگ مردمی است که با هیجان عمومی شکل گرفته و سپس فتوای آن نیز صادر شده است. البته جنگ‌های ایران و روسیه جنگ دو ملت نیست، بلکه جنگ روسیه با تمام امکانات با بخش شمال‌غرب ایران است و حتی از پایتخت یا سایر استان‌های کشور نیز کمک زیادی به آن نمی‌کنند. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=38039 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔰 سلسله نشست‌های عدالت‌پژوهی «با تأکید بر مطالعات راهبردی عدالت» ✅ نشست سوم: ملاحظات راهبردی اندیشه عدالت در واقعیت پیشرفت اسلامی ایرانی ارائه‌دهنده: دکتر حسین رمضانی عضو هیئت علمی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران 🔸 مکان: قم، بلوار سمیه، خیابان شهید رجایی، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی 🔸 زمان: سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۰۲، ساعت ۱۷:۳۰ برگزار‌کنندگان: ◀️ مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی ◀️ گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ◀️ خانه اندیشه‌ورزان ◀️ بنیاد بین‌المللی مطالعات راهبردی، آینده‌پژوهی و تمدنی امین (مرآت امین) لینک مجازی: https://WWW.skyroom.online/ch/m.faghih64/cmir _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍 لعب به معنای بیهودگی و بی‌خاصیت بودن نیست! / لعب به لحاظ ذات خودش، حسن اخلاقی دارد 🔻 دکتر محمود حکمت‌نیا، استاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مطرح کرد؛ 🔸سه واژه لهو، لعب و لغو را داریم. در حوزه لعب، جنبه ذاتی آن تفریح و استراحت و بازی است. به لحاظ فقهی هم خود لعب به‌عنوان اینکه بازی و تفریح و استراحت است، به‌عنوان ذات آن، هیچ حکمی بر آن بار نمی‌شود؛ 🔸 لهو به‌عنوان امری که موجب بازداشتن انسان از امور مهم دیگر می‌شود مطرح شده است؛ ولی لعب این وضعیت مقایسه‌ای را ندارد؛ چون در لعب، ذات آن سرگرم‌کننده است. 🔸 بیشتر فقها بر روی لهو بحث کرده‌اند نه لعب. بسیاری از آیات و روایات نیز درصدد بیان احکام اخلاقی یا فقهی یا حقوقی نیستند؛ بلکه در حقیقت نوع نگرش به دنیا را بیان می‌کنند؛ یعنی یک نوع پارادایم ذهنی ایجاد می‌کنند مبنی بر اینکه نگاهتان به دنیا چگونه باید باشد؛ لذا از این ادله اگر نتوانیم حکم لعب را استفاده بکنیم، به نظر می‌رسد دلیلی بر حرمت یا عدم رجحان آن وجود نداشته باشد. 🔸ذات لعب که صرفاً یک نوع سرگرمی است و محذوری ندارد؛ لذا اگر هم دلیلی بر حرمت یا عدم رجحان وجود داشته باشد به جهت مقارنات آن خواهد بود. مقارنات دو نوع هستند: تصادفی و استلزامی. مقارنات تصادفی در جایی است که فعل حرام جزء لعب و جزء بازی نباشد در این صورت اصل بازی اشکال ندارد، اما اگر فعل حرام جزء مقارنات بازی باشد، آنگاه مشکل دارد. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=38025 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔔اجتهاد به مثابه روش تولید علوم انسانی اسلامی 🎙ارائه: استاد احمد مبلغی | حجت‌الاسلام والمسلمین سید فرید موالی زاده | حجت‌‌الاسلام والمسلمین امین اسدپور ⏳تاریخ شروع دوره مجازی با ارائه گواهی معتبر: از دوشنبه ششم مردادماه 🔗 اطلاعات بیشتر و ثبت نام: B2n.ir/n79235 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
‼️ تمدید شد‼️ 🔸 مهلت ارسال مقاله به همایش فسلفه فرهنگ 🔰 محورهای همایش: 1️⃣ درباره فلسفه ­ی فرهنگ 2️⃣ در فلسفه­ی فرهنگ (مباحث فلسفه ­ی فرهنگ) 3️⃣ امتداد نظری فلسفه فرهنگ در ساحات دیگر 4️⃣ امتداد کاربردی فلسفه فرهنگ (فلسفه فرهنگ، مقولات اجتماعی و مسائل روز) 5️⃣ نقد دیدگاه ­های رقیب در حیطه فلسفه فرهنگ 6️⃣ میراث فکری و عملی امام خمینی(ره) و فلسفه فرهنگ 7️⃣ اندیشه و عمل آیت­الله خامنه­ای(مد ظله) و فلسفه فرهنگ 📅 مهلت ارسال اصل مقالات: ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۳ 🗓 برگزاری همایش: آبان ماه ۱۴۰۳ 📱دریافت اطلاعات بیشتر: ۰۹۱۲۱۸۹۵۱۴۲ (آقای کولیوند) ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/jamfalsafe _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ برای اولین بار در جهان؛ شاخص زکات مالزی معیار جدیدی برای سرمایه گذاری اسلامی 🔻 محمد زیدی بن زبری، استاد بازرگانی و اقتصاد دانشگاه مالایا مالزی، مطرح کرد؛ 🔹 بورس مالزی، شاخص زکات را معرفی کرد. این شاخص یک ابزار مالی است برای تشویق سرمایه‌گذاری اخلاقی که با ارزش‌های اسلامی همسو باشد. 🔹در سال‌های اخیر، پرداخت زکات شرکت های بورسی به عنوان ملاکی برای سرمایه گذاران مالزیایی مورد توجه قرار گرفته است. آنچه که شاخص زکات را متمایز می‌کند، این است که به عنوان اولین نمونه در جهان شناخته می‌شود. این نوآوری نه تنها بر رهبری مالزی در امور مالی اسلامی تأکید دارد، بلکه این کشور را به عنوان مرکزی برای نوآوری مالی معرفی می‌کند. 🔹 شاخص زکات یک شاخص وزنی بر اساس ارزش بازار است که عملکرد ۲۰۰ شرکت بزرگ در بازار اصلی بورس مالزی را دنبال می‌کند. این شاخص به سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند سرمایه‌گذاری‌های خود را با اصول اخلاقی اسلامی همسو کنند، به ویژه شرکت هایی که زکات شرکتی پرداخت می کنند، کمک می‌کند. 🔹 شاخص زکات بیش از یک ابزار مالی است؛ نمایانگر تغییر به سمت ادغام ملاحظات اخلاقی در تصمیمات سرمایه‌گذاری است. این موضوع نمونه‌ای است که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری‌های اخلاقی می‌توانند بازدهی رقابتی داشته باشند، و این دیدگاه را به چالش می‌کشد که سرمایه‌گذاری مسئولانه اجتماعی، عملکرد مالی را به خطر می‌اندازد. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=38051 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔰مدرسه عالی فقاهت عالم آل‏ محمد(علیه و علیهم ‏السلام) برگزار می ‏‏کند: ♻️ سلسله نشست های تخصصی فقه حکمرانی 🔹 موضوع: ماهیت فقه حکمرانی (نشست پنجم) 🎙 با حضور و ارائه: حجت الاسلام دکتر علیرضا پیروزمند (مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم، عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی) ⏰ زمان: شنبه 6 مرداد 1403، ساعت 10 صبح 🔗 لینک مجازی شرکت در نشست علمی: https://www.skyroom.online/ch/feghahat_aqr/intfeqh _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍 نقد و بررسی ادله اثبات اعتبار رأی مردم در مشروعیت‌بخشی به حکومت اسلامی (بخش چهارم) 🔻 آیت الله ابوالقاسم علیدوست استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم مطرح کرد؛ 🔽 از دلایلی که برای اثبات اعتبار رأی مردم در مشروعیت‌بخشی به حکومت اسلامی اقامه می‌شود تمسک به ادلۀ وفا به عقد، عهد، شرط و وکالت است بر این اساس برخی چنین استدلال کرده‌اند: ➖ انتخاب والی توسط امت و تفویض امور به او و قبول امور توسط والی نوعی عقد و عهد بین امت و والی محسوب می‌شود. از این رو جمیع ادلهای که بر صحیح و نافذ بودن عقود دلالت دارد، بر صحیح و نافذ بودن این عقد نیز دلالت دارد ➖ممکن است در اشکال به استدلال بالا گفته شود تمسک به ادلۀ وجوب وفا به عقد و عهد هنگامی صحیح است که امور مورد عقد و عهد در گسترۀ اختیار آنان باشد. مخالفان اعتبار رأی مردم بر این عقیدهاند که تفویض ولایت به دیگران در اختیار مردم نیست ➖برخی در مقام پاسخ به این اشکال تعیین حاکم توسط مردم را از امور متعارف در جوامع بشری و بنای عقلا در همۀ زمانها دانسته‌اند. بنابراین هنگامی که تعیین حاکم عرفی محسوب شود، در گسترۀ اختیار مردم قرار خواهد گرفت 🔹 به نظر می‌رسد استدلال مذکور قابل نقد است. اگر استدلال مذکور بر تمسک به ادلۀ وفا به عقد، عهد، شرط و وکالت سامان یافته است نباید از بنای عقلا در آن سخنی به میان آید و در پاسخ به اشکال مذکور به بنای عقلا تمسک شود 🌐 متن گزارش: https://ihkn.ir/?p=38053 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com