eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
7.9هزار دنبال‌کننده
10.1هزار عکس
466 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 قابل توجه خواهران طلبه 💢 ✅ آغاز ثبت نام اداره امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه و جامعه‌الزهرا(س) 🔹عرصه‌ها: آموزش، پژوهش و تبلیغ 🔰 زمان ثبت نام: از ۲۵ تیر ماه تا 15 مرداد ماه. 🔰 طلاب سطح دو، سه و چهار مجاز به ثبت‌نام در عرصه‌های آموزش، پژوهش و تبلیغ و طلاب سطح یک مجاز به ثبت نام در عرصه آموزش هستند. 🔰 دفترچه راهنما و راهنمایی ثبت‌نام: http://yon.ir/7JPyu 🔰 اطلاعات بیشتر: تماس هر روز از ساعت ۸ الی ۱۲ با شماره تلفن های ۰۲۵-۳۲۱۱۲۶۴۰- ۳۲۱۱۲۵۶۰ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
animation.gif
1.74M
💠در حال برگزاری است؛ 💢درس‌گفتار نظام‌های اسلامی 📌موضوع: فلسفه دانش اقتصاد اسلامی 👤استاد سید حسین میرمعزی 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 مدرسه تابستانه منهاج؛ 📌 موضوع: نظام‌شناسی فقهی 👤 استاد سید منذر حکیم 🕓 زمان برگزاری: چهارشنبه ۱۹ تیرماه و پنج شنبه ۲۰ تیرماه، ساعت ۷ صبح 💫 مکان برگزاری: قم، مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) 🌐 ثبت نام: http://yon.ir/74CkU ☎️ پاسخگویی: ۰۹۱۰۷۶۶۰۳۵۶ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
منذر حکیم.gif
1.98M
💠 در حال برگزاری است؛ 💢 مدرسه تابستانه منهاج 📌 موضوع: نظام‌شناسی فقهی 👤 استاد سید منذر حکیم 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 گزارش اجمالی؛ 📌 مدرسه تابستانه منهاج ✅ موضوع: روش‌شناسی اجتهاد 🔻 حجت‌الاسلام محمد عشایری، در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار گردید، مطرح کرد؛ 📝 پس از مکتب شیخ انصاری دو اندیشه متفاوت با فرم مختلف به وجود آمد؛ 1- مدرسه فقهی قم به زعامت آیت‌الله بروجردی و 2- مدرسه فقهی نجف با زعامت آیت‌الله خویی. 📝 مکتب قم و نجف در دوره‌‌ای مطرح شد که تفکر مارکسیستی به ویژه نظام اقتصادی آن بر جهان سیطره داشت. 📝 شهید صدر با طرح نظامات اسلامی به ویژه نظام اقتصادی تلاش علمی فراوانی انجام داد. انصاف حکم می‌کند نظریات ایشان به لحاظ محتوا و روش در کنار دو مکتب قم و نجف مورد بررسی و توجه قرار گیرد. 📝 در کتابهای آموزشی حوزه نباید تنها یک مکتب خاص طرح گردد بلکه باید نظریات مکاتب مختلف فقهی نیز بیان و بررسی شود. برای نمونه کتاب «دروس التمهیدیه» آقای ایروانی در فقه به خوبی مکتب نجف را بررسی می‌کند. 📝 وقتی روش‌ها در فقه مختلف باشد، خروجی و محصولات نیز متفاوت می‌شود. 🔻 برخی از ویژگی‌های فقهی و اصولی مکتب قم به ویژه مرحوم آیت‌الله بروجردی؛ 1️⃣ اهمیت دادن به بحث اجماع تا جایی که در برخی مواقع روایت را در برابر اجماع کنار می‌گذارند. 2️⃣ نگاه تاریخی به دانش فقه و مسائل آن. 3️⃣ توجه زیاد به فضا و نحوه صدور روایات. 4️⃣ نسبت‌شناسی بین روایات ائمه اطهار(ع) و راویان شیعه با راویان و فتاوای اهل‌سنت. 5️⃣ گسترش منابع رجالی از طریق طبقات در رجال. 6️⃣ توجه گسترده‌تر به قرآن. 7️⃣ مراجعه اندک به اصول عملیه. 8️⃣ تراکم ظنون 🔻برخی از ویژگی‌های فقهی و اصولی مکتب نجف(مرحوم آیت‌الله خویی و شاگردانش) 1️⃣ بی‌نیازی به تتبع گسترده. 2️⃣ استفاده از روش الگوریتمی و فرمولی. 3️⃣ بی‌توجهی به فتاوای قدما. 4️⃣ تعبد به ادله موجود. 5️⃣ اهمیت دادن فراوان به اصول عملیه. 6️⃣ سادگی و قابل آموزش بودن. 📝 مهم‌ترین پرسش کلیدی این است؛ در روش‌شناسی امروزی کدام مکتب(نجف یا قم) در ساختن نظامات فقهی و تمدن‌سازی اسلامی کارآمدتر است؟ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
معصومی نیا.gif
1.51M
💠 در حال برگزاری است؛ 💢 مدرسه تابستانه منهاج 📌 موضوع: خطوط کلّی اندیشۀ اقتصادی شهید صدر 👤 استاد غلامعلی معصومی‌نیا 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢امکان تمدن‌سازی دین در اندیشه مقام معظم رهبری 📌حجت‌الاسلام حیدر همتی، پژوهشگر فقه نظام، در رساله دکتری «‌مؤلفه‌ها و شاخصه‌های تمدن‌ساز در معرفت دینی آیت‌الله خامنه‌ای» که در دانشگاه باقرالعلوم(ع) دفاع شد، آورده است: 🔹بی‌شک معرفت دینی‌ای که مدعی اجتماع‌سازی و تمدن‌سازی بر پایه دین را دارد متفاوت و گاه در تقابل با جریان‌های معرفت دینی است که اعتقادی به ورود دین در عرصه اجتماع نداشته و امکان تحقق تمدن برپایه دین را علی‌المبنا رد کرده‌اند و برخی نیز دین را امری تاریخی قلمداد کرده و قائل به اتمام کارکرد دین در دوره مدرنیته هستند. 🔻رویکرد تمدنی به دین حوزه‌های محتلف مبانی نظری و معرفتی و روشی و هم‌چنین نحوه عمل و تحقق به دین را متحول کرده است؛ 🔹در مقام مبانی معرفتی و نظری از دین نگاه حداکثری، همه‌زمانی و همه‌مکانی و نظام‌مند، و منسجم به دین دنبال می‌شود. 🔹در موضوع منطق و روش و رویکرد و منابع فهم از دین هماهنگی در روش‌های مختلف معرفتی و نیز تنوع در منابع معرفت دینی و رویکرد اجتماعی به دین و استنطاق تمدنی ازمعارف و گزارهای دینی را به همراه دارد. 🔹در مرحله تحقق دین نیز به دنبال تحقق همه دین در همه ساحت‌های زندگی این جهانی و دنیوی بشر از تولد تا مرگ و در همه ابعاد سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و تربیتی در مقیاس فراملی و فراجغرافیایی است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/jOi7e ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #علوم_تمدن_اسلامی #حجت‌الاسلام_همتی #رساله #تهران 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢الفاظ ظاهری قرآن دارای نورانیت ماهوی است/ راهکار قرآنی آیت‌الله بهجت برای حصول به یقین 🔹آیت‌الله شب‌زنده‌دار در آیین اختتامیه دوره حفظ قرآن کریم «شباب‌القرآن»، عنوان کرد: 🔻تأمل و فهم قرآن دارای مراحلی است: 1️⃣ اولین مرحلۀ تأمل و فهم قرآن، بحث الفاظ است؛ الفاظ و کلمات قرآن دارای مراتب و نورانیت ماهوی است. ✅ مرحوم آیت‌الله بهجت در پیش از انقلاب، در پاسخ به سوال بنده که چگونه می‌توان به یقین مطلق رسید فرمودند، اگر کسی در گوشه تنهایی به قرائت قرآن بپردازد، قطعا به یقین می‌رسد؛ حتی اگر به قرآن و دین هم التزام نداشته باشد به یقین خواهد رسید. 2️⃣ دومین مرحلۀ تأمل و فهم قرآن، بحث معناست؛ معانی قرآن دارای لایه‌های مختلف است. 3️⃣ مرحلۀ سوم در تأملات قرآنی، مرتبط به تطابق الفاظ و معانی و به کارگیری در زندگی است؛ تحقق معانی قرآن در عالم خارج همان عنصری است که باعث پیروزی اسلام در سخت‌ترین نقطه جهان از نظر تبلیغی شد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #آیت‌الله_شب‌زنده‌دار #نشست #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛ 📌 موضوع: ماهیت پول در اقتصاد اسلامی ✅ استاد حسن‌ آقا نظری در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار شد، تبیین کرد؛ 📝 در کتاب‌های پول و بانکداری، اقتصاددانان سه وظیفه اصلی را برای پول بر می‌شمارند: «وسیله بودن برای مبادله»، «سنجش ارزش» و «ذخیره ارزش». 📝 ارزش مبادله‌ای و ارزش مصرفی اموال از یکدیگر جدا هستند و ارزش مصرفی، زمینه‌ساز ارزش مبادله‌ای است. نکته بسیار مهم درباره پول این است که ارزش مبادله‌ای و ارزش مصرفی عین یکدیگرند. 📝 در بحث جبران کاهش ارزش پول، لازم است به تفاوت جوهری پول با سایر کالاها توجه نمود. براساس حدیث صحیحی که در کتاب وسایل‌الشیعه آمده، در قرضِ پول لازم است میزان قدرت خرید اولیه پول بازپرداخت شود و مقدار اضافه در اینجا، زیاده به حساب نخواهد آمد. 🔻 سه کارکرد بانک: 1️⃣ کارکرد واسطه‌گری مالی یا واسطه وجوه بودن بانک‌ها: در این رویکرد، بانک‌ها تنها واسطه‌های مالی هستند که منابع را جمع کرده و تخصیص می‌دهند. 2️⃣ کارکرد خلق پول تجمعی بانک‌ها یا روش ضریب فزاینده: در این کارکرد بانک‌ها باید بخشی از سپرده‌های خود را به عنوان ذخیره قانونی نزد بانک مرکزی نگهداری کنند و مقدار باقیمانده را وام دهند. 3️⃣ کارکرد خلق پول از هیچ: در این رویکرد آغاز فرآیندی که توسط بانک انجام می‌شود بر اساس تقاضای یک فرد به عنوان قرض گیرنده است. بانک پس از ارزیابی ریسک اعتباری فرد با او قراردادی برای وام امضا می‌کند. 📝 در روش خلق پول تجمعی، پول اعتباری خلق می‌شود ولی در روش خلق پول از هیچ، اعتبار پولی خلق می‌شود. لذا در زمینه خلق پول نیازمند ورود جدی حوزه علمیه به بحث موضوع‌شناسی خلق پول و صدور حکم مبتنی بر موضوع‌شناسی هستیم. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 دبیرخانه مفتاح با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار می‌کند؛ 💠 مدرسه تابستانه «منهاج» ✍️ محورها: ۱. مبانی فقه اجتماعی و حکومتی ۲. مسائل فقه اقتصاد، فقه سیاست، فقه فرهنگ و تربیت 📌 با حضور اساتید برجسته حوزه 💫 (با ظرفیت محدود و گزینش) 🌐 اطلاعات بیشتر و ثبت نام: http://yon.ir/74CkU ☎️ پاسخگویی: 09107660356 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢«حجاب اجباری» یا «حجاب قانونی»؟/ معنای هویتی و نمادین حجاب 📌حجت‌الاسلام حسین سوزنچی، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در گفت‌وگویی مطرح کرد: 🔹از سوالات غلطی که در مورد مسئله حجاب مطرح است این است که حجاب مهم‌تر است یا عفت؟ سوال به شدت سوال غلطی است چراکه عفت، یک وجهه حجاب است. امروز بُعد هویتی حجاب خیلی مهم شده است. معنای هویتی و نمادین حجاب یک معنای خاصی است که اگر به آن توجه نکنیم، مسئله به بیراهه می‌رود. 🔹اگر بخواهیم امروزه بین حجاب و عفت ارزش‌گذاری کنیم، نمی‌توانم بگویم عفت بالاتر از حجاب است، چرا که ما با پدیده جدیدی مواجه هستیم. معنایش این نیست که عفت مهم نیست، مسئله سطح ارزش‌گذاری است. 🔹برخی برای حجاب از کلمه «اجباری» استفاده می‌کنند. به جای این کلمه «اجباری»، باید کلمه «قانونی» را قرار داد. آیا ما چراغ قرمز اجباری، پلیس اجباری، مدرسه اجباری و… داریم؟ کلمه اجبار بار منفی شدید دارد. با همین کلمه حتی می‌توان مدرسه رفتن را هم زیر سوال برد. عبارت «حجاب اجباری» یک کلاه است که نباید بگذاریم این کلاه سرمان برود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/9UyDh ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #زنان_و_خانواده #حجت‌الاسلام_سوزنچی #گفتگو #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com