💢 گزارش اجمالی؛
✳️ درس خارج فقه نظامهای اسلامی
🔰 موضوع: فقه الجهاد
📌 آیتالله عباس کعبی در درس خارج «فقه الجهاد» که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، عنوان کرد؛
🔻 فی شرایط الذمه:
1️⃣ قبول کند که جزیه(مالیات) پرداخت کند. ثمره قبول جزیه چیست؟ اینکه عملا حاکمیت اسلام را پذیرفته است. یک موقع میگوید پولی به شما میدهم نه به عنوان جزیه بلکه به عنوان کمک، این قابل قبول نیست باید به عنوان جزیه و مالیات دولت اسلامی که تحت حاکمیت آن قرار دارد، بدهد.
2️⃣ «أن لا یفعلوا ماینافی الامان»؛ باید کاری را که خلاف عقد ذمه میباشد را انجام ندهد، مثلا اقدامی علیه دولت اسلامی نکند، با دشمنان دولت اسلامی ارتباط برقرار نکند، مثل «العزم علی حرب المسلمین وامداد المشرکین».
3️⃣ «أن لایُؤذُوا المسلمین»؛ کاری نکنند که باعث اذیت مسلمانان شود. مانند زنا، سرقت از اموال آنها، پناه دادن به جاسوس دشمن، تجسس برای دشمن و... «وإن فعلوا شیئا وکان ترکه مشترطا فی الهدنه کان نقضا...»
✅ این اعمالی که مرتکب شدهاند دو حالت دارند اگر این امور در قرارداد جزیه، شرط شده باشد، قطعاً ناقض قرارداد جزیه است در این صورت واجب القتل میشوند. اگر در عقد ذمه شرط نشده، در این صورت به مقتضای جنایتی که رخ داده محاکمه و مجازات میشوند«کماصرح بذلک غیر واحد بل صرح بعضهم...»
4️⃣ «أن لایتظاهروا بالمناکیر»؛ تظاهر به منکرات نکنند مانند شرب خمر و زنا، زیرا آنها شرب خمر را جایز میدانند، ولی نباید علنی شرب خمر کنند، نباید مرتکب زنای علنی ولو با خودشان شوند، و اکل لحم الخنزیر در رستورانهایشان و نکاح المحرمات... ولو تظاهروا بذلک نقض العهد، اگر تظاهر بکنند به این منکرات عهد را نقض کردهاند.
5️⃣ «أن لایُحدثوا کنیسة...»؛ کنیسه و کلیسای جدیدی احداث نکنند، جرس نزنند، ساختمانی بالاتر از ساختمان مسلمانان ایجاد نکنند و اگر خلاف کردند تعزیر میشوند تعزیر بمایره الامام.
6️⃣ «أن تجری علیهم احکام المسلمین...»؛ منظور از تجری علیهم احکام المسلمین یعنی چه؟ یعنی قضاوت قاضی مسلمان را به موجب قوانین و مقررات دولت اسلامی بپذیرند نه اینکه قاضی از خودشان داشنته باشند، کارمند اداری از خودشان داشته باشند در حالی که کارمند از دولت اسلامی است استاندار، فرماندار، بخشدار و... اینها از دولت اسلامی است و اینها باید تابع دولت اسلامی باشند و این منظور از تجری علیهم... است، لذافرموده «علی معنی وجوب قبول... .»
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حقوق
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢مهمترین رخدادهای حوزه در هفتهای که گذشت؛
📌حوزههای علمیه و مراکز دینی در هفتهی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهمترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است:
📝 مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال مرحوم آیتالله هاشمی شاهرودی برگزار شد
📝 رسالت اصلی حوزه و دانشگاه حیات بخشیدن به علم است
📝 کنگرهای برای تبیین آثار و شخصیت علامه سید جعفر مرتضی برگزار شود
📝 مسؤولان حق امانت مسؤولیت را ادا کنند
📝 حجتالاسلام حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب شد
📝 رسالت حوزویان تولید علوم اسلامیانسانی برای تحقق تمدن نوین اسلامی است
📝 اعلام فراخوان ایده در راستای عملیاتی کردن بیانیه گام دوم انقلاب
📝 روندشناسی تبیین منظومه فکری رهبر معظم انقلاب با تأکید بر بیانیه گام دوم
📝 سومین فراخوان آثار علمی و پژوهشی با موضوع بیانیه گام دوم اعلام شد
📝 آغاز نامنویسی آزمون پذیرش جامعه الزهرا(س)
📝 پژوهشگران برتر حوزه علمیه خواهران تجلیل شدند
📝 دومین سالگرد ارتحال آیتالله حائری شیرازی در شیراز برگزار میشود
📝 کتاب «نگاهی گزینشی به تاریخ انبیا» منتشر شد
و ....
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14553
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 شناخت فقه سیاسی آخوند منوط به شناخت جایگاه فقهی و رهبری ایشان است/ عدهای به دنبال دو قطبی سازی «امام» و «آخوند» هستند
✅ حجتالاسلام والمسلمین محمدصادق ابوالحسنی در گفتوگویی؛
🔹 ما دو نوع آخوند خراسانی داریم: یکی مرحوم آخوند به عنوان فقیهی تأثیرگذار و دوم آخوند به مثابۀ رهبر و اندیشمندی در عرصۀ سیاست که طالب مناسبات سیاسی جدید در ایران است. پس وقتی سراغ فقه سیاسی ایشان میرویم، باید هر دو جنبه را مد نظر بگیریم.
🔹 عدهای میخواهند یک دوقطبی درست کنند که در یک تنش سیاسی، «آخوند خراسانی» را در برابر «امام خمینی» قرار دهند؛ به این صورت که از زبان مرحوم آخوند به طور مستقیم و غیرمستقیم به شما بگویند: تشکیل نظام اسلامی بر مبنای ولایت فقیه اشتباه بزرگی بود و مخالفین نظام با من هم عقیدهاند!
🔹 این آقایان قبلاً سراغ میرزای نائینی میرفتند و او را به عنوان یک فقیه نظریهپرداز در مشروطه معرفی میکردند؛ آن هم فقیهی که «نظام حقوقی اسلام را طبق نظام حقوقی غرب تفسیر و تأویل میکرد و دغدغهاش، اجرای پارلمانتاریسم مطلقه در ایران بود!» چون میرزای نائینی به طور جدی قائل به ولایت فقیه بود، این جنبه را سانسور میکردند. ولی اخیراً همینها هم نائینی را رها کرده و به سراغ مرحوم آخوند رفتند و به این بزرگمرد دخیل بستند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14567
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#سیاست
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 موسسه علوم اسلامی و مطالعات اجتماعی مفتاح با همکاری مدرسه علمیه معصومیه(س) برگزار میکند:
📚 کلاس «مبانی رشد و تربیت اسلامی؛ با رویکرد قرآنی و روایی»
📕 حجتالاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی
📆 زمان: ایام تحصیلی هر هفته شنبه تا دوشنبه(یک ساعت به اذان ظهر)
🕌 مکان: مسجد مدرسه معصومیه(س)
📌 تاریخ شروع: شنبه 28 دی ماه
💻 پذیرش محدود(همراه با مصاحبه حضوری)
📖 اطلاعات بیشتر و ثبتنام:
🌐 http://meftaah.com/?p=14573
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 بیانیه گام دوم؛ الهامبخش پیشرفت در همه عرصهها/ بیانیه هویت انقلاب اسلامی را بیان میکند
🔰 حجتالاسلام والمسلمین محمدمهدی احسانیفر:
📚 دستاوردهای انقلاب؛ 1- دستاوردهای بنیادین مانند استقلال، عزت، روحیۀ آزادگی و 2- دستاوردهای خدماتی مانند آب، برق و... بیانیه گام دوم بیشترین تأکید را بر روی دستاوردهای بنیادین دارد.
📚 بیانیه گام دوم یک هویتشناسی قبل و بعد از انقلاب انجام داده است. این بیانیه خلاصهای از تجربیات گذشته و وضعیت حال و نیازهای آینده را بیان کرده است.
📚بیانیه گام دوم، الهامبخش پیشرفت در همه عرصههای کشور است؛ یعنی گستره فعالیتهای حدیثی با الهامگرفتن از این بیانیه، میتواند مسیر آینده خود را بازسازی کرده و استوار کند.
📚 انقلاب چهل سال به گسترش حدیث کمک کرد و اکنون باید عرصه حدیث، خودش فرصتسازی کند و از فرصتها نهایت استفاده را ببرد. به انقلاب اسلامی کمک کند. در حقیقت انقلاب اسلامی و قرآن و حدیث در هم تنیدهاند و کمک به یکی کمک به دیگری است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14586
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛
✳️ درسگفتار نظامهای اسلامی
📌 موضوع: بررسی فقهی مسأله حجاب
🔻 استاد امیر مهاجرمیلانی در درسگفتار «بررسی فقهی مسأله حجاب»، بیان کرد:
📚 در ادامه بررسی آیه 59 سوره احزاب، برخی مبتنی بر این پیشفرض که حجاب واجب زنان پیامبر(ص) شامل وجه و کفین هم بوده و با تاکید بر وحدت سیاق و عطف شدن زنان مومن به زنان پیامبر(ص) در این آیه نتیجه گرفتهاند که این آیه بر پوشش وجه و کفین دلالت دارد.
📚 حال آنکه اولا دلالت این آیه بر تعیین کیفیت حجاب پوششی محرز نیست؛ ثانیا طبقه گزارشات تاریخی و روایات وارده و سیره مسلمانان، حجاب زنان در اسلام شامل وجه و کفین نبوده است و با توجه به کمک قرائن منفصله همچون آیه 31 سوره نور میتوان گفت که این آیه عام بوده و آیه 31 سوره نور آن را تخصیص میزند.
📚 یکی از مسائل شکل گرفته پیرامون این آیه الزامی یا اخلاقی بودن و جاودانه یا موسمی بودن حکم پوشش جلباب برای زنان است. آیتالله زنجانی مبتنی بر اینکه مناط دستور اگر پس از دستور ذکر شود ظهور در علت بودن آن مناط دارد قائل است تعلیل مذکور در انتهای آیه اقتضای دوام نداشته و حکم جلباب موسمی است. حال آنکه اصالة العلیة در مناطهای قرآن با توجه به روشی که شارع مقدس در بیان تشریعات داشته صحیح نیست، هر چند مناط مذکور نوعی قرینه بر دلالتگری پوشش مدنظر آیه جهت تمییز عفیفه از غیرعفیفه است.
📚 در نتیجه با تردید در علت، موسمی بودن حکم جلباب نیز خالی از اشکال نیست و نیاز به اثبات قویتری دارد، علاوه بر اینکه عبارت «یدنین علیهنّ» ظهور در دوام این حکم مولوی دارد و کنارگذاشتن آن مستلزم قرینه قویتری است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛
✳️ درسگفتار نظامهای اسلامی
📕 موضوع: ماهیت پول در اقتصاد اسلامی
✅ استاد حسن آقانظری در درسگفتار «ماهیت پول در اقتصاد اسلامی»، تشریح کرد:
🔰 ادعا؛
🔹 گرچه پول مالی مستقل و مثلی است، اما از آن جهت که ماهیت پول بودن در توان خرید و بهای داد و ستد بودن جلوهگر میشود، آنچه به عهده ضامن میآید همان توان خرید است؛ زیرا پول چیزی جز قدرت خرید تبلور یافته در خارج نیست.
🔰 رد ادعا؛
🔹 اگر چنین چیزی پذیرفته شود، پس هرگاه ارزش پول افزایش یابد، بازپرداخت مقدار افزوده شده بر ضامن لازم نیست، حال آنکه هیچ یک از فقها قائل به آن نیستند.
🔹 توان خرید به این معنی چیزی است انتزاعی که عرف آن را مال خارجی به شمار نمیآورد و تنها همان پول خارجی را پول میداند.
🔰 ادعا؛
🔹 پولهای حقیقی میتوان گفت کاهش ارزش آنها بر عهده نمیآید؛ زیرا مالیت آنها برخاسته از جنس خودشان است. اما در مورد پول اعتباری از آن روی که به خودی خود، دارای ارزش مصرفی نبوده و تنها در دادوستد کاربرد دارد، ویژگی ارزش مبادلهای و قدرت خرید آن، در نگاه عرف و عقلا همچون صفتی حقیقی به شمار میآید و همانند سایر صفات مثل، به عهده میآید.
🔹 به عبارت دیگر دو عنصر را باید در نظر گرفت؛ 1- یکی خصوصیت جنس پول اعتباری مثلاً ریال ایرانی و 2- قوام پول حقیقی صد در صد به قدرت خرید نیست بلکه ماده آن نیز در قوام پول موثر بوده است اما در پول اعتباری چنین نیست و قدرت خرید آنگونه که در پول اعتباری هست، در پول واقعی نیست چرا که در پول حقیقی قدرت خرید تابع است، اما در پول اعتباری ماده هیچ ارزش و دخالتی در مالیت ندارد و مال بودن آن به جنسش نیست بلکه به قدرت خریدش است، پس تمام موضوعش قدرت خرید است. پس موضوع ضمان در پول اعتباری این دو خصوصیت است.
🔰 پاسخ؛
🔹 قدرت این استدلال در این است که نسبت به ادبیات اقتصادی در مورد پول که همه انواع پول را پول مینامد، حساسیت ایجاد میکند و میان پولهای حقیقی و اعتباری تمایز قائل میشود. البته در نهایت این دلیل نیز نمیتواند مورد پذیرش واقع شود.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 تقسیمبندی یازدهگانه مال/ تفاوت دیدگاه فقه امامیه با فقه عامه در تقسیمبندی مال
✅ استاد حسین شوپایی جویباری در درس خارج «عقود مستحدثه»؛
🔹 تقسیم صحیح تقسیم مال به مال امضاء شده عند الشارع و مال امضاء نشده عند الشارع است. زیرا اگر مراد مال شرعی باشد، برخی اموال عرفی مال شرعی نیستند مثل خمر و خنزیر، اما اگر مراد از تقوم، مطلق تقوم(عند العرف و عند الشرع هر دو) باشد این تقسیم صحیح نخواهد بود.
🔻 مثلی و قیمی
🔹 این تقسیم مهم است چرا که در فقه اماميه، کلمات عامه و حقوق مطرح است.
🔹 دو رکن از دیدگاه متقدمین و متأخرین فقها: اجزاء آن تساوی در قیمت داشته باشند و امثال آن به طور متداول یافت شوند.
🔰 آثار؛
🔹 حکم ضمان در فرض تلف است.
🔹 از نظر عامه مال مثلی قابلیت قرض داده شدن را دارد ولی درباره قیمی بحث و اشکال است. از نظر فقه امامیه، مثلی یا قیمی بودن در صحت و بطلان قرض اثری ندارد.
🔹 برخی عامه گفتهاند در مالی مثلی ربا محقق میشود ولی در قیمیات مال ربوی حساب نمیشود. ولی در فقه امامیه موضوع حرمت ربا دو مورد است.
🔹 بعض عامه گفتهاند در بحث شرکت، در اموال مثلیه اگر احد الشریکین طالب قسمت باشد شریک آخر توسط حاکم اجبار به قسمت میشود مطلقا، ولی در اموال قیمیه چنین نیست. ولی در فقه امامیه شریک در صورت مطالبه شریک آخر مجبور به قسمت میشود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14591
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 قرآن کریم محور تمدن اسلامی/ تمدن دارای سه لایه «رویین»، «میانی» و «زیرین» است
🔻 حجتالاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعه المصطفی(ص) العالمیه در گردهمایی دانشپژوهان مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث:
📚 قرآن کریم محور تمدن اسلامی است. امروز نیز قرآن کریم در بازسازی تمدن نوین اسلامی که آرمان انقلاب اسلامی است، نقش محوری دارد.
📚 در هیچ یک از ادیان و کتب الهی، که امروز آثاری از آن نزد بشر باقی مانده است، به اندازه اسلام، تشویق به تعلیم و تعلم وجود ندارد. این آموزهها و ترغیب به کسب علم، ویژه این مکتب است و نتیجه آن، تشکیل تمدن علمی است.
🔻 لایههای تمدن؛
1️⃣ لایه زیرین: در این لایه جهانبینی، نگاه به عالم و آدم و حقیقت هستی نهفته است و بدون توجه به این مبانی بنیادین نمیتوان تمدنی را تحلیل نمود.
2️⃣ لایه میانی: علم از نگاه فلسفی دارای قالب و زیربناست که براساس آن علوم طبیعی و انسانی شکل گرفته است. این لایه به تعبیری جهانشناسی نامیده میشود.
3️⃣ لایه رویین: به فناوریها و نظامات جامعه بشری اختصاص دارد؛ در تمدن اسلامی باید مبتنی بر کتاب الهی و قرآن کریم باشد.
📚 فقه و کلام ما قرآنمحور است و حتی فلسفه که دانشی عقلی است و میکوشد منطبق بر موازین عقلی باشد، نزد ما به صراحت ریشه قرآنی دارد یا برگرفته از آموزههای کتاب خداست.
📚 انقلاب اسلامی نقطه عطفی در تاریخ اسلام و منشأ توجه ویژه به دانشهای قرآنی است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 در پیشفرض آمریت به معروف و ناهیت از منکر فرد دارای سنخی از ولایت است
✅ استاد ذبیحالله نعیمیان در درسگفتار «نظام سیاسی در اسلام»، خاطرنشان کرد؛
🔹 یکی از سطوح برجسته ولایت مردم امر به معروف و نهی از منکر است.
🔹 پیشفرض آمریت به معروف و ناهیت از منکر این است که فرد دارای سنخی از ولایت است.
🔹 از دیگر مصادیق این ولایت که با امر به معروف و نهی از منکر شباهت دارد، النصیحه لائمه المسلمین و تواصی به حق و تواصی به صبر است.
🔹 از دیگر مصادیق ولایت مردم حضور مردم در تشکیل حکومت اسلامی و به فعلیت رساندن اختیارات و تصدی حاکم است.
🔹 باید مشخص شود که مردم در چه اموری ولایت تامه دارند و در چه اموری ولایت ناقصه دارند.
🔹 در مواردی ولایت مردم به ولایت ولی ضمیمه میشود و ولایتی ناقص محسوب میگردد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#سیاست
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 پژوهش باید گرهای از مشکلات فقهی و علمی نظام اسلامی را باز کند
🔰در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش مطرح شد؛
🔻 آیتالله ابوالقاسم علیدوست:
🔹 پژوهش باید نوآورانه و مبتنی بر تراث گذشتگان باشد. ممکن است کسی پژوهش نوآورانه داشته باشد، اما هنجارشکنانه و بدون تضلع بر تراث گذشتگان باشد که این غلط است.
🔹 پژوهشهای نوآورانه باید سبب بسط مسائل دانشهای پیرامون موضوع باشد.
🔹 پژوهشهای نوآورانه باید موضوع شناسی و مصداق شناسی متفاوتی از هنجارهای کنونی داشته باشد تا بتوانند گرهای از مشکلات فقهی و علمی نظام اسلامی را باز کنند.
🔻 حجتالاسلام والمسلمین سید حسین میرمعزی:
🔹 روایت «طَلَبُ اَلْعِلْمِ فَرِیضَةٌ عَلَی کُلِّ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ أَلاَ وَ إِنَّ اَللَّهَ یُحِبُّ بُغَاةَ اَلْعِلْمِ» دقیقاً به معنای پژوهش است.
🔹 علت اینکه غرب توانست الگوهای رفتاری خود را بر جهان تحمیل کند و دیگران ناچار شدند این الگوها را در کشورهای خود اجرا کنند، پیشرفتشان در زمینههای علمی بود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14594
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com