eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
7.9هزار دنبال‌کننده
10.2هزار عکس
470 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
💯 تأثیر قاعده «دفع ضرر محتمل» بر وجوب ارشاد جاهل 🔻 استاد ابوالقاسم مقیمی حاجی در درس خارج «قواعد عام فقه تربیت» خاطرنشان کرد؛ 📕قاعده دفع ضرر محتمل 🔹 سه دیدگاه وجود دارد؛ «ضرر اخروی»، «ضرر دنیوی و ضرر اخروی» و «ضرر مهم.» 🔹 در جایی که فرد ارشاد نشود و دچار ضرر اخروی شود، بر مبنای اول و اگر موجب ضرر دنیوی بر اساس مبنای دوم و اگر ضرر مهمی را گرفتار شد بر مبنای سوم، ارشاد جاهل واجب می‌شود. 🔹 در این‌که عقل حکم به دفع ضرر از خود است اختلافی وجود ندارد و قدر متیقن است و علماء این قاعده را در مورد خود جاری می کنند لذا با این فرض زمانی که جهل دیگری منجر به ضرر به خود فرد شود ارشاد واجب می‌شود و الا فلا. 🔹 اگر دفع ضرر محتمل نسبت به غیر هم جاری باشد، کما این‌که برخی از مسیر رفته‌اند در اینجا وجوب ارشاد جاهل از طریق حکم عقل بدون مؤونه خواهد بود. 🔹 اما نحوه نسبت دادن این حکم به شرع مبتنی بر قبول قاعده ملازمه است یا این‌که از باب تنجیز تکلیف به خاطر حکم عقل پیش رفت کما این‌که برخی رفته‌اند. 🔹 پس در مورد ضرر محتمل نسبت به خود، عقل قطعا حکم به دفع می‌کند ولی در مورد ضرر محتمل نسبت به دیگران عقل نمی‌تواند حکم قطعی کند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #علوم_تربیتی #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ دیدگاه علما درباره قابلیت نقل و ارث در حق 🎯 آیت‌الله حسین شوپایی در درس خارج «عقود مستحدثه»؛ 🔸 محقق نائینی همه حقوق را قابل نقل و قابل ارث نمی‌داند. مرحوم امام فرموده کلام محقق نائینی در مورد حق قسم که فرمود معقول نیست به غیر ضرّه منتقل شود، ناتمام است. 🔸 حاصل این‌که اگر حق در مورد درست تصویر شود طبق معنائی که دارد قابل نقل است. معنای نقل حق این است که اختیار اعمال در همان مورد به شخص دیگر منتقل شود و خصوصیات مورد حفظ می‌شود. 🔸 کلام محقق اصفهانی این است که ضابطه قابلیت نقل حق، این است که خصوصیت مقوم اخذ نشده باشد و ضابطه قابلیت ارث این است که در ثبوت حق، حیثیت حیات اخذ نشده باشد. 🔻 در مجموع نتیجه‌ای که ایشان(نائینی) از بحث آثار حق می‌گیرد، این است؛ 🔹 بعضی از حقوق نه قابل اسقاط‌اند نه قابل نقل و نه قابل انتقال مثل حق الولایه و حق الوصایه. 🔹 برخی حقوق قابل اسقاط‌اند اما قابل نقل به هر کسی نیستند مثل حق قسم. 🔹 برخی حقوق، قابل نقل‌اند اما قابل ارث نیستند. 🔹 برخی حقوق هم قابل ارث‌اند اما قابل نقل نیستند. 🔹 برخی حقوق هم قابل نقل‌اند و هم قابل ارث. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15092 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #اقتصاد #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 پاسخ به شبهات خرید و فروش کالا با دشمنان/ این معامله افزون‌بر حرمت، باطل نیز است 🔰 استاد احمدعلی یوسفی در درس‌گفتار «فقه اقتصاد مقاومتی» خاطرنشان کرد؛ 🔹 خرید کالاهای آمریکا و رژیم صهیونیستی با توجه به جنگ اقتصادی بالفعل آن‌ها با جمهوری اسلامی ایران، حرام است. 🔹 ادله افزون بر حرمت تکلیفی برای خرید کالاهای دشمنان، بر بطلان و فساد نیز دلالت دارند. ✅ اشکال: حکم فقهی به جنگ نظامی بستگی دارد نه جنگ اقتصادی 🔰 پاسخ: 🔹 این کشورها از ابتدای انقلاب به صورت مستقیم و غیر مستقیم با ایران جنگ نظامی داشتند. 🔹 حمل سلاح در حال صلح اشکالی ندارد، ولی در فرض مباینت حرام است و مباینت اعم از شرایط جنگ نظامی بالفعل است. 🔹 در برخی روایات حرمت اختصاص به ابزار نظامی پیدا نکرده است، بلکه هر چیزی که دشمن را حفظ و تقویت کند. 🔹 حرب به نحو مطلق آمده و اختصاص به جنگ نظامی ندارد. ✅ اشکال: در ادله، فروش سلاح تصریح شده نه خرید اسلحه و کالا. 🔰 پاسخ: 🔹 مناط حکمِ حرمت در ادله، استعانت کفار علیه مسلمانان است. اگر این مناط در خرید کالا وجود داشته باشد، حکم حرمت نیز جاری می‌شود. 🔹 ظاهراً در زمان صدور روایت، خرید و واردات کالا اصلا موجب تضعیف جریان اقتصادی مسلمین نمی‌شد تا درباره‌ آن، پرسش مطرح شود. 🔹 حکم خرید کالا از آمریکا و رژیم صهیونیستی درصورتی‌که سبب تقویت جریان اقتصادی آن‌ها و تضعیف جریان اقتصادی جمهوری اسلامی ایران شود و مشکلاتی برای مردم ایران ایجاد کند، غیر مجاز و باطل است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #اقتصاد #درس_گفتار #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 اکنون در مرحله گذار به سمت تحول در حوزه هستیم/ وظیفه سنگین حوزه و جامعه مدرسین در تحقق بیانیه گام دوم 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین حسین بنیادی در گفت‌وگویی مطرح کرد؛ 🔹 در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب همه آحاد جامعه وظیفه دارند و وظیفه حوزه علمیه و جامعه مدرسین در این زمینه بسیار سنگین است. 🔹 فهم بیانیه برای رسیدن به مدلی اجرایی مبتنی بر معارف دینی و اسناد بالادستی و حرکت منطقی و حساب شده امر لازمی در این زمینه است. 🔹 اکنون در مرحله گذار به سمت تحول در حوزه هستیم و در این دوره نسبت به شرایط وضعیت خوبی داریم؛ زیرا مراکز تخصصی و انجمن‌های فعالی داریم. 🔹 مراجع، استوانه‌های حوزه هستند و به انظار مختلف آگاه‌اند و مجمع هم خود را موظف به تبعیت از ایشان می‌داند و در این زمینه تعامل مشورت‌آمیز وجود دارد. 🔹مراجع در متن مردم هستند و حکم شرعی و فضای کلی جامعه را در صدور یک فتوا لحاظ می‌کنند. فقیه حق عقب‌نشینی از حکم مسلم و قطعی اسلام مانند حجاب را ندارد، ولو اینکه بخش زیادی حتی از یک جامعه نخواهند آن را بپذیرند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15094 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #حوزه_علمیه #گفتگو #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 مروی بر دروس خارج فقه و درس‌گفتارهای نظام‌های اسلامی؛ 👤 استاد: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا حسینی 📌 موضوع: درس‌گفتار فقه نظام تأمین اجتماعی 📚 استاد حوزه علمیه، در این درس‌گفتار یکی از موضوعات روز یعنی تأمین اجتماعی را با محوریت فقه نظام مطرح می‌کند. هدف استاد از ارائه این مباحث، آسیب‌شناسی علمی و فقهی نظام تأمین اجتماعی متعارف و ارائه الگوی اسلامی این نظام است. 📚 «نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی در ایران»، «دلایل موفقیت یا شکست نظام تأمین اجتماعی»، «اشکالات تأمین اجتماعی نظام سرمایه‌داری»، «سازوکار تأمین اجتماعی در صدر اسلام»، «عقود و احکام نظام تأمین اجتماعی» و «سازوکار تأمین اجتماعی اسلامی» از جمله مهم‎ترین عناوینی است که استاد حسینی تاکنون مورد بحث و بررسی قرار داده است. 📚 یادآور می‌شود؛ جلسات استاد حسینی هر هفته پنج‌شنبه یک ساعت و نیم قبل از اذان ظهر در مدرس 117 مدرسه فقهی امام کاظم(علیه‎السلام) شهر مقدس قم برگزار می‌شود. 💯 گفتنی است؛ سلسله دروس خارج فقه و درس‌گفتارهای نظام‌های اسلامی از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مراکز و نهادهای مختلف حوزوی از مهرماه سال 98 آغاز شده و همچنان ادامه دارد. در این کلاس‌ها اساتید برجسته حوزه علمیه قم به ارائه مباحثی درباره فقه نظام‎های اجتماعی می‎‌پردازند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #اقتصاد #درس_گفتار #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
🔰 مروی بر دروس خارج فقه و درس‌گفتارهای نظام‌های اسلامی؛ 👤 استاد: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا حسینی
💯مروری بر فقه نظام تأمین اجتماعی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌عقود و احکام نظام تأمین اجتماعی 🌐 https://eitaa.com/meftaah_com/3622 📌تأمین اجتماعی بیانگر رویکرد اجتماعی اسلام است 🌐 https://eitaa.com/meftaah_com/3766 📌فجایع لیبرالیسم اقتصادی 🌐 https://eitaa.com/meftaah_com/3841 📌تأسیس نهاد بیت‌المال سازوکار اسلام برای تأمین اجتماعی بود 🌐 https://eitaa.com/meftaah_com/3881 📌اشکالات تأمین اجتماعی نظام سرمایه‌داری 🌐 https://eitaa.com/meftaah_com/3957 📌افزایش ناهنجاری‌های اجتماعی از مشکلات تأمین اجتماعی غربی 🌐 https://eitaa.com/meftaah_com/3980 📌الگوی تأمین اجتماعی ایران از نظر ویژگی‌ها و ساختار درونی با اشکالات متعددی مواجه است 🌐 https://eitaa.com/meftaah_com/4043 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 #خط_امام| نقش مردم در حکومت اسلامی ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #عکس_نگاشت 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 تبعیت از امر حکومت اسلامی وجوب عقلی و شرعی دارد 📌 حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، در درس خارج فقه امر به معروف و نهی از منکر، بیان کرد: 📚 امام خمینی(ره) اصرار دارند که امر به معروف و نهی از منکر باید به صورت امر باشد و نه موعظه مگر آنکه موعظه، تأثیر امر و نهی را داشته باشد. 📚 معتقدیم که امر به معروف، دعوت به کار واجب است در هر قالبی که بخواهد صورت بگیرد، اعم از امر، موعظه و … و نهی هم دعوت به ترک منکر است که می‌تواند در قالب بیان عقوبت، نهی و … باشد؛ بنابراین اصرار بر امر و نهی در امر به معروف و نهی از منکر وجود ندارد. 📚 امر دو قسمت است یکی مولوی که از ناحیه مولا صادر می‌شود و سه وجه دارد؛ یکی اینکه عقلاً واجب‌الاطاعه باشد؛ دیگر اینکه شرعاً واجب‌الاطاعه و سوم عرفا واجب‌الاطاعه باشد؛ لذا اگر واجب‌الاطاعه نباشد، مولوی نیست. در جایی که امر، بیان مفاسد و مصالح باشد، ارشادی خواهد بود. 📚 امر حکومت اسلامی به دو جهت امر مولوی است؛ یکی اینکه امر حکومت از جایگاه عالی صادر می‌شود که در حکومت‌های دینی عقلاً و شرعاً، تبعیت از آن واجب است و دیگری خود امر است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15098 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #حوزه_علمیه #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 صیانت از شور انقلابی و طلاب جوان یک ضرورت است 📌 رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای شورای ‌عالی حوزه‌های علمیه؛ 🔹 دشمن برای شناسایی نقاط مؤثر انقلاب و ضربه زدن به مبانی اساسی آن برنامه دارد و از جمله مقاصد آنها حوزه‌های علمیه است. صیانت از شور انقلابی و طلاب جوان با توجه به آنچه امام راحل در اواخر حیات مبارکشان بیان فرمودند(منشور روحانیت) یک ضرورت است. 🔹 در بخش‌های گوناگون کشور، بعضاً کارهای بزرگ و ابتکارات شگفت‌انگیزی به‌دست جوانان انجام می‌شود و در بخش حوزه و طلبگی نیز یقیناً چنین استعدادهایی وجود دارند که باید شناسایی و در حلقه‌های فکری به‌کار گرفته شوند و از آنها مسئولیت خواسته شود. 🔹 مقوله هجرت طلاب به شهرها برای رونق دادن به امور دینی و تربیتی آن مناطق کار بسیار خوب و لازمی است و باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که شهرهای مختلف از حضور عالمان دین خالی نشود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15100 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #حوزه_علمیه #رهبر_انقلاب #تهران 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 قواعد مرتبط با هدایت/ وظیفه عالم هدایت است 🔻 استاد سید نقی موسوی در درس‌گفتار «فقه معلمی» تصریح کرد؛ ✅ تکالیف هدایتی بما هو عالم 1️⃣ قاعده امر به معروف: قاعده عام فقهی بوده و شرط واجب در این مورد علم به وجوب و منکر است. 2️⃣ قاعده ارشاد جاهل: از باب وجوب ارشاد بر عالمان، ارشاد معلم نیز واجب است. البته باید مشخص شود ارشاد حکمی است یا موضوعی. 3️⃣ قاعده هدایت و تربیت: این قاعده بیان می‌دارد برخی از مردمی که دارای ویژگی‌هایی هستند بر آن‌ها واجب است که به تربیت دیگران بپردازند. 4️⃣ حرمت کتمان: کتمان حق(آیات الهی) حرام است، عدم هدایتگری معلم(عدم ذکر مبداء و معاد و...) نوعی کتمان است؛ پس عدم هدایتگری معلم حرام است. 🔹 متعلق کتمان شامل کتمان بینات، حق و آیات می‌شود. معنای اصلی آن نیز، اخفاء یا پوشاندن است. 🔹 نسبت کتمان با عدم اظهار: گاهی اوقات کتمان مساوی با عدم الإظهار است و گاهی اوقات کتمان معنای مضیق‌تری از عدم الإظهار دارد. 🔹 کتمان اعم است از این که مسبوق به سوال باشد یا نباشد. در هر صورت علمای اهل کتاب و اسلام وظیفه شان اعلام و ابلاغ است و نباید کتمان کنند. 🔹 کتمان، مساوی با تحریف است. گاهی تحریف معنایی می‌نماید. مثل این‌که می‌گوید مراد از ولایت در حدیث غدیر، دوستی است. گاهی اوقات کتمان لفظی می‌نماید، مثلا می‌گوید در قرآن هیچ چیزی از حجاب و نحوه پوشش نیامده است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #علوم_تربیتی #درس_گفتار #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 برخی از فقها گفته‌اند ولی امر باید مبلغی را به عنوان دیه تحدید کند/ اصل عددی و برابری قیمت در پرداخت دیه مهم است 🔰 آیت‌الله محمدتقی شهیدی در درس خارج «پول و احکام آن»: 📚 مشهور گفتند اصناف شش‌گانه دیه اصالت دارد. صاحب جواهر هم فرموده اکنون اختلاف قیمتش بسیار شده است. تساوی قیمت در عصر شارع حکمت بوده است. 📚 برخی از آقایان فقهاء‌ در جواب استفتاء نوشته بودند که چون اکنون این اختلاف فاحش شده بین اصناف دیه و اطلاق ندارد ادله دیات نسبت به این فرض، ولی امر و حاکم شرع یک مبلغی را به عنوان دیه تحدید کند با مشورت کارشناسان و بر اساس آن دیه را تعیین کنند. 📚 این مشکل فقهی را حل نمی‌کند؛ این می‌شود امر ولایی. مگر این‌که بگوییم مصالحه کنند جانی و مجنی‌علیه بر این تحدید دیه توسط ولی امر. 📚 در کتاب قراءات فقهیة معاصرة آمده: ما بررسی کردیم دیدیم از ادله استفاده می‌شود اصل در دیه صد شتر است و بقیه اصناف دیه هم عددشان برای ما مهم است هم مساوات قیمت شان با قیمت صد شتر. 📚 یعنی اگر یک روزی دویست بقر که بخواهد کسی بدهد، قیمتش از صد شتر کمتر باشد، باید به جای دویست بقر دویست و پنجاه بقر بدهد که بشود مساوی با صد شتر. ولی اگر یک روزی دویست بقر بیشتر از صد شتر باشد، او طبق ضابطه مأتی بقرة باید عدد دویست بقر حفظ بشود. 📚 یعنی دو چیز در بدل مأة ابل مطرح است: یکی اصل عددی که تعیین کرد شارع مثلا دویست بقر و دوم برابری قیمت آن با صد شتر. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15104 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #اقتصاد #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 دبیرخانه مفتاح برگزار می‌کند؛ 💢 سلسله درس‌گفتارهای نظام‌های اسلامی ✍️ موضوع: نظام‌سازی فقهی 👤 استاد: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن گلی شیردار 🕓 زمان برگزاری: ‌‌‌‌‌پنج‌شنبه‌ها(یک هفته در میان)، ساعت ۷:۱۵ الی ۹:۱۵ صبح 💫 مکان برگزاری: قم، حوزه علمیه امام کاظم(ع)، ساختمان امام رضا(ع)، طبقه سوم، مدرس ۳۰۶ 🌐 ثبت نام: http://meftaah.com/?p=13053 ☎️ پاسخگویی: ۰۹۱۰۳۹۴۹۲۹۶ 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com