💯 حکم جوایز بانکی در ازای افتتاح سپردههای قرض الحسنه
🔰 استاد جواد عبادی در درسگفتار «آسیبشناسی فقهی بانکهای موجود» طرح کرد؛
📕 ارکان ربای قرضی عبارت است از: 1) عقد قرض 2) به شرط بودن 3) هر نوع زیاده. برای شناخت ربا یا فرار از ربا باید به این سه رکن توجه نمود.
📕 «به شرط بودن»: اگر زیاده در قرض شرط شده باشد، ربوی می شود. در نتیجه اگر در عقد قرض، زیاده وجود داشته باشد ولی این زیاده شرط نشده باشد، مشکلی به وجود نخواهد آمد، بلکه مطابق با روایات پرداخت زیاده بدون شرط، این عمل مستحب است. جوایز بانکی در ازای افتتاح سپردههای قرضالحسنه با همین مطلب تصحیح میشود.
📕 اگر اساساً شرطی در عقد قرض وجود نداشته باشد، تخصصاً از موضوع مورد بحث خارج است؛ چراکه رکن دوم اصلاً وجود ندارد.
📕 اگر در عقد قرض، شرط وجود داشته باشد ولی شرط، شرط زیاده نباشد، مثل قرض به شرط مدت زمان خاص، قرض به شرط ضامن یا وثیقه، مشکلی در این قرض به وجود نخواهد آمد.
📕 اگر قرض دهنده با علم و امید به اینکه قرض گیرنده زیاده خواهد داد، اقدام به قرض دادن کند، باز هم مشکلی به وجود نخواهد آمد. جوایز بانکی در ازای افتتاح سپردههای قرض الحسنه با این مطلب نیز تصحیح میشود.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ مشهور معتقدند اصناف ششگانه دیه اصالت دارد/ مابه التفاوت دیه زن در تساوی دیه زن و مرد را چه کسی باید پرداخت کند؟
🔻 آیتالله محمدتقی شهیدی در درس خارج فقه «پول» تصریح کرد؛
📚 صاحب کتاب قراءات فقهیة معاصرة در بحث دیات گفته: اصل در دیه صد شتر است، درهم و دینار به عنوان نقد رایجی بوده که مالیت صد شتر را بیان میکرده است و هزار گوسفند و دویست بقر هم تسهیلاً بر جانی که ممکن بود دسترسی به صد شتر، هزار دینار و ده هزار درهم نداشته مطرح شده است.
📚 مشهور معتقدند اصناف ششگانه دیه اصالت دارد؛ در عرض صد شتر، هزار دینار، ده هزار درهم که میشود حدوداً پنج هزار و پانصد مثقال نقره.
📚 این دیه زن که مساوی است با دیه مرد در بیمه است. یعنی بیمه از پول خودش دیه زن را مساوی با دیه مرد بدهد این اشکال ندارد. اما دیه زن که نصف مرد است از جانی نمیتوانند بگیرند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15197
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ مادری از نگاه فقهی، جامعه شناسی و فلسفی
💯 نشست علمی «نگاهی چند وجهی به مادری» از منظر فقهی، جامعه شناسی و فلسفی برگزار میشود.
🔻 کارشناسان نشست؛
🔹 حجتالاسلام والمسلمین مهدی سجادی امین
🔹 دکتر علیرضا صیادمنصور
🔹 دکتر سمیه خراسانی
📆 زمان: سه شنبه 29 بهمن، ساعت 15:30 الی 17:30
📌 مکان: تهران، بلوار کشاورز، خیابان نادری، کوچه حجت دوست، پلاک 56
☎️ تماس: 02188983944
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#نشست_علمی
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید.
🆔 @meftaah_com
💯 پژوهش در منابع دینی باید براساس روش متناسب خودش باشد
🔰 استاد رضا حبیبی در درسگفتار «روششناسی فقه التربیه» مطرح کرد؛
💢 برای پژوهش در منابع دینی باید از روش متناسب با خودش استفاده نماییم اما در فضای استنباط دینیمان، فضای روشمندانه و منضبطی که در آن گامها به خوبی تعریف شده باشد، اتفاق نیفتاده است.
💢 برای حل این کار، روشمان باید مبتنی بر چه مبنایی باشد؟ باید وارد فضای فلسفی شویم و ابتدائا فلسفه مبانی اسلامی و روششناسی اسلامی مشخص شود.
💢 موضوع دیگر در دانش و روششناسی، بحث توسعه است که باید به توسعه دانش مدنظر بپردازیم و مهمترین موضوع در روششناسی دانش مدنظر این است که بتواند به مشکلات و مسائل بپردازد و نیازها را پاسخ دهد.
💢 زمانی که قصد داریم در حوزه علم بحث نماییم باید فرایند آن را مدنظر قرار داده و در راستای حفظ تراث آن علم کوشا باشیم.
💢 روش تحقیق باید به گونهای باشد که برای دیگران امکان مشارکت داشته باشد؛ هم به لحاظ حاصل و نتیجه مطلب و هم به لحاظ فرایندپذیری آن.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📣 اطلاعرسانی دروس خارج فقه و درسگفتارهای نظامهای اسلامی؛
📌 عنوان درس: فقه فرهنگ روابط اجتماعی
👤 استاد: حجتالاسلام والمسلمین علی فرحانی
📆 زمان برگزاری: شنبهها ساعت ۱۴ الی ۱۵:۳۰
🕌 مکان برگزاری: قم، دفتر دبیرخانه مفتاح
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#جامعه_و_فرهنگ
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 مفهوم شناسی بهره و ربای قرضی
📌 کرسی ترویجی«مفهوم شناسی بهره و ربای قرضی؛ با تأکید بر تحلیل فقهی زیاده» برگزار میشود.
👤 سخنران: حجت الاسلام سیدمحمدکاظم رجایی
👥 ناقدان: حجج اسلام والمسلمین حسن آقانظری و مهدی خطیبی
👤 دبیر جلسه: محمدجواد توکلی
📆 زمان برگزاری: دوشنبه ۲۸ بهمن ماه ۹۸ از ساعت ۱۸:۳۰
🕌 مکان برگزاری: قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، طبقه پنجم، سالن اندیشه
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ اساس اقتصاد اسلامی دگرگونی در زندگی اقتصادی مردم است
🔰 حجتالاسلام والمسلمین غلامعلی معصومینیا در درسگفتار «خطوط کلی اندیشه اقتصادی شهید صدر» بیان داشت؛
📕 گزارههایی که مارکسیسم مطرح کرده، از سنخ گزارههای علمی است، اما اصل گزارههای سرمایهداری ارزشی است.
📕 اساس اقتصاد اسلامی بر این استوار است که اسلام برنامهای برای دگرگون کردن زندگی اقتصادی انسانها دارد.
📕 پس از تحقق مکتب اقتصادی اسلام در جامعه، میتوان مناسبات درونی چنین جامعهای را کشف نمود و علم اقتصاد اسلامی را بنیان نهاد.
📕 قسمتی از گزارههای علم اقتصاد اسلامی در کتاب و سنت موجود است و قسمتی نیز با تحلیل منطقی آثار گزارهها قابل تحلیل است.
📕 اساسا تا وقتی مکتب اقتصاد اسلامی در عالم خارج به طور کامل محقق نشود نمیتوان به مجموعه منسجم علم اقتصاد اسلامی دست یافت.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 مراحل چهارگانه قابلیت اسقاط یا عدم نقل و ارث/ قاعدهای که بتواند در موارد شک، آثار حق را اثبات کند نداریم
🔰 آیتالله حسین شوپایی جویباری در درس خارج «فقه معاصر» عنوان کرد؛
🔻 چهار مرحله بحث ملکیت و مالیت
1️⃣ به دلیل دال بر حکم وضعی ترخیصی نظر کرده و ببینیم آیا در آن دلیل، نکتهای که شک ما را به لحاظ آثار برطرف کند وجود دارد یا نه. ممکن است دلیل مستقیما نتیجه را نرساند، اما اطلاقی داشته باشد که نتیجه آن اطلاق، عدم قابلیت اسقاط یا عدم قابلیت نقل و ارث باشد.
2️⃣ اگر از خود دلیل دال بر اثبات حق نتوانستیم آثار را اثبات یا نفی کنیم، آیا از مقتضای عمومات و اطلاقات نفوذ معاملات و عقود میتوان نتیجهای گرفت یا نه؟ مراد عموماتی است که نتیجهاش اثبات اثر مورد نظر باشد، مثل عمومات صلح و عمومات اوفوا بالعقود.
3️⃣ اگر هیچ کدام از دلیل دال بر اولویت، و عمومات و اطلاقات بیانی نداشتند، باید ببینیم مقتضای عمومات و ادله اجتهادیه دیگر (غیر از ادله امضاء و نفوذ معاملات) چیست.
4️⃣ رجوع به اصل عملی در مساله است که طبعاً وقتی نوبت به آن میرسد که از مراحل قبلی نتیجهای نگرفته باشیم.
✅ مرحوم آقای خوئی فرمود قاعدهای نداریم که اثبات اثر کند. محقق اصفهانی عمومات را مطرح کرد اما به آن اشکال وارد کرد. مرحوم امام از اشکال محقق اصفهانی جواب داد، اما خود ایشان اشکال دیگری به تمسک به عمومات وارد کرد. نتیجه این که قاعدهای که بتواند در موارد شک، آثار حق را اثبات کند نداریم.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15199
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 گامهای نظام سازی فقهی
✅ استاد محمدحسن گلی شیردار در درسگفتار «نظامسازی فقهی» بیان کرد؛
📚 بحث نظامسازی فقهی باید گام به گام مطرح شود و نباید یک دفعه قله آن را ارائه کرد. در صورت ارائه نادرست این نظریه ممکن است مخالفین جبههگیری کنند و این اندیشه کاملاً طرد گردد.
📚 گام اول در بحث نظامسازی فقهی این است که معنای نظم و نظام شناخته شود. نظم واژهای قیاسی است و نفسی نیست. به این معنا که مفهوم نظم از مقایسه دو شی با هم حاصل میشود.
📚 گام بعدی در طرح نظامسازی فقهی پاسخ به این سؤال است که آیا نظم با تکلیف افراد به نحو مجرد تأمین میشود یا باید از بیرون به مکلف نگاه شود و مکلف با سایرین تفسیر شود.
🔻 رویکردهای نظامسازی فقهی؛
1️⃣ احکام شبکهای و به هم پیوستهاند؛ اما مخاطب تکلیف تک تک افراد است؛ مانند نظر امام خمینی و شهید صدر.
2️⃣ تمام احکام دین یک شبکه است و به نقطهای واحد برمیگردد. علاوه بر این مکلفین نیز پیوستگی دارند و جمعیت تکلیف دارد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید.
🆔 @meftaah_com
❇️ در حوزه علمیه فارس؛
📕 کلاس فقه معاصر با محوریت کتاب «الفائق فی الاصول» برگزار میشود
📚 استاد: حجتالاسلام والمسلمین استوارمیمندی
⏰ زمان: یکشنبهها و سهشنبهها/ ساعت 11 تا 12
📌 مکان: نمازخانه مرکز مدیریت حوزه علمیه فارس
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#فقه_معاصر
#فارس
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔹 حوزه انقلابیست و انقلابی هم باید بماند/ صیانت از شور انقلابی طلاب
📌 آیتالله عباس کعبی در گفتوگو با مفتاح عنوان کرد؛
💯 در دانشگاه جنبش نرم افزاری خوبی دیده میشود. در حوزه نیز افراد فراوانی هستند که از چنین ابداعات، خلاقیتها و ابتکارات برای پیشرفت در بخش حوزه، دانشگاه و نظام برخوردارند.
💯 طلاب به ویژه طلاب پایه یک تا شش به ویژه افرادی که با مدرک سوم راهنمایی وارد حوزه میشوند، نیاز به مشاوره شخصیتی و هدایت تحصیلی دارند.
💯 برای پیشرفت و پیشبرد اهداف و همچنین تأثیرگذاری در ساخت تمدن اسلامی متولیان حوزه باید برای حفظ و رشد شور و فضای انقلابی در حوزه تلاش کنند.
💯 حوزه انقلابی است و از این روحیه انقلابی باید محافظت شود، انقلابی فکر کرده و انقلابی بماند.
💯 تحولات انقلاب اسلامی با شتاب فراوانی به سمت فتح قلهها در حرکت است و حوزه نیز باید متناسب با تحولات روبه رشد انقلاب خود را آماده کند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15207
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
🔹 حوزه انقلابیست و انقلابی هم باید بماند/ صیانت از شور انقلابی طلاب 📌 آیتالله عباس کعبی در گفتوگو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 گفتوگوی اختصاصی مفتاح با آیتالله عباس کعبی؛
📌پیرامون بیانات اخیر رهبر انقلاب در دیدار با اعضای شورای عالی حوزه
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#کلیپ
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🎥 https://www.aparat.com/v/Plg62
💯 حوزه مقلد در علوم انسانی، نمیتواند در تحولات اجتماعی تأثیرگذار باشد
💢 حجتالاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی در کلاس «مبانی رشد و تربیت اسلامی» بیان داشت؛
🔰 در حوزه آنچنان که باید به صحبتهای مقام معظم رهبری توجه نمیشود؛ به دلیل اینکه اگر حوزه، مسیری را که ایشان تعیین کرده بودند دنبال میکرد، در طراز دنیای امروز میشد، نه ایران امروز.
🔰 اگر حوزه واقعا بخواهد در متن تحولات اجتماعی قرار بگیرد، باید روی دو سلاح اصلی خودش سرمایهگذاری کند که عبارتاند از؛
1️⃣ سلاح دانش: حوزهای که در علوم انسانی مقلد شد، نمیتواند در تحولات اجتماعی تأثیرگذار باشد.
2️⃣ سلاح تهذیب: تهذیب در حوزه در مقایسه با گذشته خیلی متفاوت شده است.
🔻 دو مسأله علوم انسانی؛
1️⃣ علوم انسانی و به صورت خاص تربیت که موضوع ماست، باید مبتنی بر مبانی دین باشد که این کار به صورت نظام یافته که محصول خروجی داشته باشد، اتفاق نیفتاده است.
2️⃣ ما در دوره گذار هستیم. در دوره گذار باید چه کار کنیم تا علمی تولید شود؟
🔰 اکنون در جامعه ما وقتی با مردمی مواجه میشویم که حرفها و قاعدههای دینی را قبول نمیکنند، به خاطر این است که آن قاعدهها، قانونها، تعاریف و مفاهیم در ذهنشان سخت و سفت شده است.
🔰 یکی از اتفاقات بدی که ممکن است در زندگی ما طلبهها رخ دهد، این است که روحیه جهادی و حس رزمندگی، احساس اینکه ما در خط مقدمی هستیم که در مقابلمان دشمن تمام عیار ایستاده است، گرفته شود.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📣 اطلاعیه
💢 فراخوان جذب «خبرنگار» در پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح
📌 پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح در نظر دارد در جهت پوشش اخبار حوزوی و علوم انسانی اسلامی اقدام به جذب خبرنگار نماید.
💠 جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به لینک زیر مراجعه نمایید:
🌐 http://meftaah.com/?p=9206
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 روح دین با امنیت ایجابی سازگاری بیشتری دارد/ دین، اخلاق و بر حق بودن نوعی از قدرت است
🔻 آیتالله احمد عابدی در درس خارج «جهاد» مطرح کرد؛
❇️ روح دین با امنیت ایجابی سازگاری بیشتری نسبت به امنیت سلبی دارد. یعنی کاری کنیم که زمینه تهدید پیش نیاید.
❇️ ممکن است برخی از آیه «وَلَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا يَعْبُدُونَنِي» استفاده کنند که امنیت مقدمه عبادت است. یعنی امنیت مقدم بوده و ایمان ذی المقدمه است.
❇️ نخست باید ایمان باشد تا امنیت درست شود وقتی امنیت درست شد ایمان قوی میشود. یعنی امنیت میان دو ایمان است.
❇️ امنیت دو مرحله دارد، اینگونه نیست که امنیت را همیشه در قدرت مادی جستجو کنیم. یکی از ابعاد مهم امنیت قدرت منطق است نه منطق قدرت.
❇️ دین، اخلاق و بر حق بودن نوعی از قدرت است. اگر قدرت را به صورت عام خود همانند قدرت فرهنگی، اقتصادی، دینی و... بگیریم میببینیم آیات و روایات در این زمینه فراوان است.
❇️ جنبه معنوی امنیت از جنبه مادی آن مهمتر است. وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و... جنبه مادی امنیت است ولی جنبه معنوی امنیت درس اخلاق، اعتقادات، تفسیر قرآن و روضه سیدالشهدا(ع) است.
❇️ در دفاع و جهاد هدف اصلی امنیت است، امنیت نیز به قدرت نیست، بلکه به قدرت منطق، فکر، ایمان و استدلال است. اینها اصل هستند و جهاد و دفاع باید این گونه تعریف شود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15216
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حقوق
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 پذیرش مؤسسه فقهی تفسیری «مدینه الولایه»
📌 مؤسسه فقهی تفسیری «مدینه الولایه» برای سال تحصیلی جدید 1400-1399 دانش پژوه میپذیرد.
🔻 مدارک؛
1️⃣ آخرین ارزیابی تحصیلی
2️⃣ 1 قطعه عکس
💻 ثبتنام: روزهای شنبه تا چهارشنبه، ساعت 12 الی 14
📌 مکان: قم، بلوار بهار، کوچه ششم، فرعی دوم سمت راست، انتهای کوچه، پلاک 35
⏰ مهلت ثبتنام: 27 بهمن تا 7 اسفند سال 98
📱 تماس: 02537832551
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید.
🆔 @meftaah_com
💯 اقتصاد مقاومتی؛ نشانگر مردم سالاری اقتصادی اسلام
🔻 حجتالاسلام و المسلمین احمدعلی یوسفی در گفتوگو با مفتاح:
✅ اقتصاد مقاومتی الگوی الهام بخش از نظام اقتصادی اسلام است. اقتصاد مقاومتی نشانگر نظریه مردم سالاری دینی در عرصه اقتصادی است.
✅ مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه قائل است اقتصاد مقاومتی دارای دو گره میباشد:
1️⃣ تبیین درستی از اقتصاد مقاومتی براساس تفسیر رهبر معظم انقلاب صورت نمیگیرد.
2️⃣ ریل و ساختار اقتصادی ما نسبت به پیش از انقلاب تغییرات جدی نداشته است.
✅ راهی که فعالان اقتصادی میروند راه اقتصاد مقاومتی نیست. بلکه همان کارهایی که قبلا انجام میدادند را اکنون با آرم اقتصاد مقاومتی انجام میدهند.
✅ مردم بنیادی یکی از مهمترین مؤلفههای اقتصاد مقاومتی است از اینرو حوزههای علمیه نسبت به این موضوع متمرکز شدهاند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15219
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 فراخوان نخستین دوره حمایت از چاپ و نشر آثار جامعه نخبگانی حوزههای علمیه
✅ به همت دفتر جامعه نخبگانی مرکز خدمات حوزههای علمیه، نخستین دوره حمایت از چاپ و نشر آثار جامعه نخبگانی حوزههای علمیه سراسر کشور برگزار میشود.
📆 مهلت ارسال آثار: 23 بهمن لغایت 10 اسفند ماه 98
🔹 بررسی شرایط اثر و نویسنده: پایان اسفندماه 98
💢 کسب اطلاعات بیشتر: https://b2n.ir/830349
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
💯 اقتصاد مقاومتی؛ نشانگر مردم سالاری اقتصادی اسلام 🔻 حجتالاسلام و المسلمین احمدعلی یوسفی در گفتوگ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 گفتوگوی اختصاصی مفتاح با حجتالاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی؛
📌به مناسبت روز اقتصاد مقاومتی
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#کلیپ
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🎥 https://www.aparat.com/v/BPlOw
🔰 پذیرش مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی
💢 مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی تحت اشراف مقام معظم رهبری برای سال تحصیلی 1400-1399 در مقطع خارج دانش پژوه میپذیرد.
📚 خارج تخصصی شامل فقههای اقتصاد، جزا، خانواده، سیاسی، قضا، تربیت و معاملات میشود.
⏰ زمان ثبتنام برای مصاحبه علمی: ٢٨ بهمن ۹٨ تا۲۰ فروردین ۹٩
📆 زمان مصاحبه علمی: نیمه دوم اسفند
📌 آدرس: قم، ابتدای بلوار محمدامین(ص)، مدرسه معصومیه، ساختمان شیخ طوسی
☎️ تماس: ۳۲۴۰۱۵۴۵-۰۲۵
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔹 ملاک تحلیل جریانهای سیاسی
✅ استاد علی رضائیان در درس خارج «اصول فقه با رویکرد فقه حکومتی، فقه سیاسی مبادی فقه الاجتماع و السیاسه» تشریح کرد؛
🔻 آیه 84 سوره اسراء «قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلَى شَاكِلَتِهِ فَرَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدَى سَبِيلًا»
📌 نکات آیه؛
🔹 شاکله سبب برای فعل میباشد. بنابراین اگر شاکله را بشناسیم، عمل را میتوان تشخیص داد و بالعکس.
🔹 شاکله در عنوان حقوقی که متشکل از افرد جامعه است، متشکل از عقل و اختیار میباشد.
🔹 سه امر در شاکله لحاظ شده است؛ 1) اهداف و غایات جمع 2) نیازمند به فاعل که بر اساس الگو راهبری کند 3) ابزاری برای رسیدن به هدف.
🔹 شاکله در احزاب امری ثابت است. اما تمایز آنها در 3 امر محتوایی فوق است.
🔹 اگر احزاب در اهداف «أَهْدَى سَبِيلًا» نبودند و یا در یکی از مراحل فوق ضعفی داشته باشند، از گزینههای انتخاب کنار گذاشته میشوند.
🔻 آیه 35 سوره یونس «قُلْ هَلْ مِنْ شُرَكَائِكُمْ مَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ... .»
🔹 هدایت و رسانندگی احزاب باید بالا باشد.
🔹 در احزاب میزان توحید؛ «أَهْدَى سَبِيلًا» و «أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ» است.
📚 از آیات 35 و 36 سوره یونس برخی اینگونه فهم میکنند که غالب موارد در امور اجتماعی، تبعیت از اکثریت است و احق بودن را با اکثریت میسنجند در حالی که امر اشتباهی است و اکثریت ملاک حق بودن نیست زیرا غالب جامعه از ظن تبعیت میکنند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 دبیرخانه مفتاح برگزار میکند؛
💢 سلسله درسگفتارهای نظام مدیریت در اسلام
✍️ موضوع: تحلیل فقهی تصمیمگیری در مدیریت
👤 استاد: حجتالاسلام والمسلمین محسن منطقی
🕓 زمان برگزاری: پنجشنبهها، ساعت ۷:۳۰ صبح
💫 مکان برگزاری: قم، صفائیه، کوچه ۱۹، کوچه ناصر، پلاک۸۲، دفتر دبیرخانه مفتاح
🌐 ثبت نام: http://meftaah.com/?p=13053
☎️ پاسخگویی: ۰۹۱۰۳۹۴۹۲۹۶
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com