eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
8.8هزار عکس
390 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ تفاسیر آیه «وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَني‏ آدَمَ» 📚 آیت‌الله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» خاطرنشان کرد؛ 🔻 دو تفسیر آیه «وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَني‏ آدَمَ» 1️⃣ آیه کرامت شأنی علی‌الاصول را بیان می‌کند که کرامت و استعداد کرامت ویژه را در انسان قرار دادیم؛ اما این شأنیت و استعداد است. 2️⃣ کرمنا بنی آدم کرامت ذاتی فعلی لاینفکی برای نوع بشر علی الاطلاق بیان می‌کند که این کرامت ذاتی است که درهرحال وجود دارد و مبنای یک حکم حقوقی و اخلاقی هم می‌شود. 💢 نظر استاد: آنچه ما گفتیم گرچه به دومی نزدیک‌تر است اما با تفاوتی که دارد؛ 🔹 اولاً، چون کرمنا بنی آدم ظهور در فعلیت دارد باید بگوییم کرامت فعلی است. حمل یک جمله بر قوه و استعداد خلاف ظاهر است. 🔹 دوماً، در عین‌حال جمله‌ای است عین هر جمله عام که می‌تواند مقیداتی برایش جاری شود. کرمنا یعنی یک کرامت ذاتی و مطلقی عنایت کردیم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=16841 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔹 تزاحم میان وجوب تحذیر و حرمت غیبت 📝 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس خارج «فقه تربیت»، تصریح کرد؛ ✅ در ذیل قاعده وجوب تحذیر مسلم مطرح شده که آیا در صورت تزاحم بین وجوب تحذیر و حرمت غیبت، می‌توان به طور کلی حکم به رجحان وجوب تحذیر داد؟ ✅ اگر عامین من وجه را مصداق تعارض بدانیم، باید در اینجا به مرجحات تعارض رجوع شود. ادله حرمت غیبت موافق کتاب هستند و اگر ادله قرآنی ارشاد جاهل را بپذیریم، ادله تحذیر نیز موافق کتاب خواهند بود. پس موافقت کتاب، به عنوان مرحج ادله غیبت نخواهد شد. ✅ اما اگر عامین من وجه مصداق تزاحم مقتضیین باشد، معیار در این مسأله، تقدیم اقواییت ملاک خواهد بود. ✅ فقها بحث را در تزاحم مقتضیین دنبال کرده‌اند و نمی‌توان بطور کلی به تقدم وجوب تحذیر مسلم حکم کرد. بلکه در هر مورد باید جداگانه اهمیت ملاک آن را نسبت به ملاک حرمت غیبت بررسی کرد. 🔻 چند تذکر در موارد ترجیح تحذیر بر غیبت: 1️⃣ در تشخیص تزاحم، باید مراقب تسویلات شیطانی بود. 2️⃣ فقط در رابطه با همان موردی که موضع خطر و ضرر است، جواز غیبت دارد. 3️⃣ در تحذیر، حق توهین به شخص غیبت شونده را ندارد. 4️⃣ در ذکر عیوب به حداقل مقدار اکتفا شود. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 پذیرش مرکز تخصصی مدیریت اسلامی 💠 مرکز تخصصی مدیریت اسلامی از میان طلاب سطح دو برای سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹ دانش پژوه می‌پذیرد. 📆 زمان ثبت‌نام: تا ۲۵خرداد ۹۹ 💯 لینک ثبت‌نام: https://b2n.ir/700812 ☎️ تماس: ۰۲۵۳۲۶۱۶۷۹۷ - ۰۹۹۱۰۰۲۶۲۴۶ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ اندیشه‌های اقتصادی حضرت امام خمینی(ره) 📝 حجت‌الاسلام والمسلمین غلامعلی معصومی‌نیا در گفت‌وگویی بیان کرد؛ 🔹 نظر قاطع امام راحل این بود که اسلام در زمینه اقتصاد دارای تفکر منسجمی است. نظر ایشان این بود که اسلام یک نظام اقتصادی دارد. 🔹 بنیانگذار انقلاب اسلامی که یک فقیه و فیلسوف بودند، بسیار حواسشان به ابعاد اقتصاد بود و آن را از دل شریعت استخراج کرده‌اند. 🔹 یکی از ویژگی‌های تفکر اقتصادی امام(ره) این است که مشکلات باید در درون نظام اسلامی حل شود و این موضوع در فرمایش مقام معظم رهبری نیز به خوبی قابل درک است. 🔻 محورهای تفکر اقتصادی امام خمینی(ره)؛ 1️⃣ استقلال اقتصادی: ایشان به شدت معتقد بودند که در زمینه اقتصادی باید استقلال داشته باشیم و به خارجی‌ها وابسته نباشیم. 2️⃣ مردمی شدن اقتصاد: تعبیر اقتصاد خصوصی اشتباه است چراکه تعبیری سرمایه‌داری است و اسلام خصوصی‌سازی به این معنا را قبول ندارد و مسلماً دولتی بودن اقتصاد را هم قبول ندارد بلکه اسلام، طرفدار مردمی شدن اقتصاد است. 3️⃣ مقابله با ربا: ایشان حیله‌های ربا را به هیچ وجه جایز نمی‌دانستند و این یکی از خطراتی است که اقتصاد اسلامی را تهدید می‌کند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=16847 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 مبانی فقهی نظریه ولایت فقیه/ ولی‌فقیه، هدایتگر جامعه در عصر غیبت است 📝 حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا بهروزی‌لک در گفت‌وگویی تصریح کرد؛ ✅ در نظام امامت، امامان معصوم(ع) با برخورداری از علم لدنی و علمی که از وراثت پیامبر(ص) به آن‌ها رسیده به تبیین و اجرای شریعت می‌پردازند. ✅ خداوند متعال از طریق شریعت خود به عقل بشری کمک می‌کند. پس رسول باطنی که عقل است همراه با رسول ظاهری که شریعت است هر دو برای سعادت انسان ضرورت دارند. ✅ فقیه شخصی است که با برخورداری از اجتهاد و آموزه‌های عقلی و با تبیین آموزه‌های شرعی تراث اهل‌بیت(ع) و میراث پیامبر(ص) به این امر می‌پردازد. ✅ مسئله نیابت فقیه از امام معصوم(ع) اجماعی بین فقهاست و هیچ فقیه شیعی نبوده که نیابت فقیه را از امام معصوم قبول نداشته باشد. 🔻 مبانی فقهی نظریه ولایت فقیه 1️⃣ معرفت شناختی: یعنی فقه شیعه بر مبنای معرفت شناختی استوار شده است که عقل در آن لازم اما کافی نیست. یعنی نیازمندی عقل به هدایت الهی پذیرفته شده است. 2️⃣ خداشناختی: در مبنای کلامی فقه شیعه، خدا را رب می‌دانیم. دنیای مدرن غرب نیز خدا را به عنوان خالق قبول دارند اما آن‌ها معتقدند خداوند امور را به انسان واگذار کرده و خدا مفوض است. ✅ ولی فقیه در دوره غیبت به نیابت از امام معصوم(ع) نقش هدایتگری را بر عهده دارد. امام(ره) در کتاب ولایت فقیه خود مطرح کرده است که ولایت فقیه نیاز به استدلال ندارد اما اگر فردی به شریعت و امامت آگاه باشد، خود به خود آن را تصدیق خواهد کرد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=16855 🔳 با همراه باشید @meftaah_com
💢 معنای قوامیت براساس آیه 34 سوره نساء 📝 حجت‌الاسلام والمسلمین علی‎نقی فقیهی در درس‎گفتار «فقه تربیت جنسی» تصریح کرد؛ ✅ خداوند متعال در آیه 34 سوره نساء می‎فرماید «الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَبِمَا أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِ...» حال باید پرسید این قوامیت مردان بر زنان مطلق می‎باشد یا قوامیت شوهران بر زنانشان؟ ✅ درباره قوامیت دو دیدگاه وجود دارد؛ 1 - قوامیت مردان بر زنان در همه امور و به صورت مطلق وجود دارد. 2 - صرفاً قوامیت مردان بر همسرانشان مطرح است. ✅ قوامیت اخباری است یا انشای حکم؟ براساس دیدگاه حضرت آیت‌الله جوادی آملی «قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ» را باید «یا ایها الرجال کونوا قوامون» فرض کرد. چرا که یک حکم است؛ یعنی یک وظیفه است که باید مردان آن را اجرا کنند، ولی برخی دیگر گفته‎اند که این قوامیت، اخبار است. ✅ «فَضَّلَ اللَّهُ» تا حدودی انتسابی است. یعنی خدادادی می‎باشد اما بیش از آن را باید پرورش داد و این استعداد را شکوفا کرد. اگر شکوفا نشود، چندان فایده‎ای ندارد و لذا عده‎ای از علما آن را اکتسابی می‎دانند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ تمسک به دلیل لاضرر در مشروعیت حق تألیف 🔰 آیت‌الله حسین شوپایی در درس خارج «عقود مستحدثه» عنوان کرد؛ ✍️ با توجه به این‌که مولف مدت‌ها زحمت کشیده و تالیفی را ايجاد کرده، اگر دیگری بخواهد آن را بدون اجازه او تکثیر کند موجب ضرر به مولف می‌شود. ✍️ اگر خود مولف آن را تکثیر می‌کرد به قیمت بیشتری می‌فروخت، اما بعد از این‌که دیگری آن را نشر داده و با قيمت پايين در دسترس قرار گرفته، به قیمت کمتری می‌تواند بفروشد و این مصداق اضرار به مولف است. ✍️ این ضرر از اینجا ناشی شده که شارع حق تالیف را به عنوان حق شرعی قبول نکرده و از آن جایی که شارع موقف ضرری ندارد از دلیل لاضرر استفاده می‌شود که شارع حتما حق تالیف را اعتبار کرده است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=16899 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 تجربه و آزمون، توانایی استخراج نقشه تربیت را ندارد 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی در کلاس «مبانی رشد و تربیت اسلامی‌؛ با رویکرد قرآنی و روایی» اظهار کرد؛ 📝 انسان در زندگی خودش دارای روابط پنج‌گانه است: الف) رابطه با خدا؛ ب) رابطه با خودش؛ ج) رابطه با انسان‌های دیگر؛ د) رابطه با طبیعت؛ ه) رابطه با عالم فرشتگان و اجنّه. 📝 انسان حدّاقل پنج نوع رابطه دارد. هر کدام از این رابطه‌ها خودش انشعابات زیادی دارد. انسان باید نوع رابطه‌اش را با هر کدام از این‌ها معلوم کند و معلوم نیست رابطه‌ها‌ حکم یکسان داشته باشد. مثلاً مگر نوع رابطه‌ای که انسان با پدرش باید داشته باشد با مادر یکسان است؟ 📝 انشعابات هر کدام از این رابطه‌ها، خود شاخه‌های بسیار متعددی دارد که اگر بخواهیم آن‌ها را محاسبه کنیم،‌ سر از بی‌نهایت در می‌آورد. 📝 کسی می‌تواند نقشه تربیت را بکشد‌ که بتواند در میان این بی‌نهایت، رابطه‌هایی را در قانون تربیت بگنجاند که او را به نقطه کمال برساند، تنها کسی که می‌تواند این کار را انجام دهد، خالق و ربّ انسان است. 📝 انسان هم تنها با نقشه‌ای که از وحی دریافت می‌کند، می‌تواند به این نقشه دست پیدا کند تجربه و آزمون، توانایی استخراج این نقشه را ندارد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 «مذاق شارع»، «قواعد کلی» و «مسائل کلی»؛ سه مولفه نظام‌مند کردن فقه 🔻 آیت‌الله سیفی مازندرانی در نشست علمی بیان کرد؛ 💠 فقه در روایات به معنای رایج نیامده است، به همین دلیل فقها بیشتر به احکام الزامی می‌پردازند، چون این احکام تکلیف‎آور و مستحق ثواب و عقاب است. 💠 کسی که حکم بین ناس می‌کند، می‎خواهد نظام اجتماعی را به سمت هدف از انزال قرآن مجید سوق دهد. چنین اقدامی حتماً یک فقه نظام‎مند می‎خواهد. 💠 عمده فقه، حکم بین الناس است، نه اعمال فردی. هدف از انزال کتب و رسل، حکم بین الناس بیان شده است. 💠 حکم فقیه بر همه احکام اولیه حکومت دارد. ادله ولایت فقیه، مثل دلیل لاحرج و لاضرر است؛ بر تمام ادله اولیه احکام حاکم است. 💠 وقتی حکم از سوی ولی‎فقیه صادر شد، دیگر کسی حق مخالفت با او را ندارد. چه فقیه دیگری باشد یا صاحب مقلد باشد و... 💠 باید فقهی که اسلام و قرآن به ما عرضه کرده و فقیه بحث می‌کند، فقهی باشد که بتواند حکومت اسلام را اداره کند و جامعه را به سمت هدف پیش ببرد. 💠 سه مؤلفه «مذاق شارع»، «قواعد کلی» و «مسائل کلی»، فقه را نظام‎مند می‎کند، روح فقه را بر فقه حاکم می‎کند و فقیه در یک فرع جزئی که می‎خواهد فتوا دهد باید ملاحظه این عناصر سه‎گانه را بکند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=16902 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 فراخوان ثبت‌نام چهارمین دوره تربیت مربی نماز 🔻 حجت‌الاسلام ‌والمسلمین حسن برزو، معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا(س) مطرح کرد؛ ✍️ سه دوره تربیت مربی نماز با حضور بیش از۲۰۰ نفر از مبلغان و فارغ‌التحصیلان جامعه‌الزهرا(س) به همت اداره دانش‌آموختگان از سال ۹۶ آغاز و با موفقیت به پایان رسیده است. ✍️ ثبت‌نام چهارمین دوره تربیت مربی نماز از ۱۰ خرداد آغاز و تا ۳۱ خرداد سال ۹۹ ادامه خواهد داشت. ✍️ داوطلبان می‌توانند جهت ثبت‌نام با شماره تلفن ۰۲۵۳۲۱۱۲۴۳۷ تماس بگیرند. ✍️ کلاس‌های این دوره از ۲۳ شهریور آغاز می‌شود. این دوره در دو ترم و روزهای یکشنبه و دوشنبه ساعت ۸ تا ۱۲ برگزار می‌شود. ✍️ افرادی که این دوره را با موفقیت بگذرانند، گواهینامه مشترک از سوی مرکز تخصصی نماز تحت نظارت حجت‌الاسلام‌والمسلمین قرائتی و جامعه‌الزهرا(س) دریافت می‌کنند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 راهکارهایی برای تکرارنشدن قتل‌های خانوادگی 💯 حجت‌الاسلام احمدرضا دردشتی در یادداشتی تصریح کرد؛ 1️⃣ نخستین قدم راهبردی برای پیشگیری از قتل‌های خانوادگی، اصلاح نظام آموزشی کشور است. نظامی که هم رومیناها و هم پدران آن‌ها در آن آموزش دیده و می‌بینند. 2️⃣ توجه داشته باشیم فضای مجازی امروز در کنار ظرفیت‌های بی‌بدیلی که در اختیار اقشار مختلف قرار داده، آسیب‌های جدی و خطرناکی را برای همه افراد خصوصاً جوانان به وجود آورده است. 3️⃣ بدانیم زندگی اجتماعی به خودی خود دارای پیچیدگی‌ها و ظرافت‌هایی است؛ چه رسد به جهان امروز که پدیده‌های انسانی با سرعتی شگرف و غیرقابل کنترل در حال پدیدآیی و تحول است. 4️⃣ حاکمیت نظام اسلامی در همه سطوح باید هدایت و مدیریت عرصه هنر را از چنگ نااهلان خارج کرده و به اهل آن بسپارد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=16908 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 "تکیه‌گاه ملت" 📌 بازخوانی برخی از بیانات رهبر انقلاب درباره شخصیت سیاسی امام راحل(ره) ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 مؤلفه‌های اندیشه امام(ره) در صدور انقلاب/ افق انقلاب، ایجاد نظام جهانی اسلامی است 🔰 آیت‌الله محسن اراکی در گفت‌وگویی خاطرنشان کرد؛ 🔻 مؤلفه‌های اندیشه امام(ره) در صدور انقلاب 1️⃣ ایدئولوژی به طور کلی مرزناپذیر است. زیرا ایدئولوژی مبتنی بر مجموعه‌ای از بینش‌ها و ارزش‌های کلی است که فراتر از جغرافیا و نژادند. 2️⃣ اسلام اساساً پیام و رسالتی جهانی دارد. طبیعی است انقلابی که مبتنی بر اسلام باشد پیام و رسالتی جهانی دارد و صدور انقلاب به معنای صدور این پیام و رسالت است. 3️⃣ انقلاب اسلامی نهضتی عظیم بود که علیه یک نظام جهانی قیام کرد. 4️⃣ وظیفه انسانی - اسلامی ملت ایران در برابر مستضعفین جهان و منطقه است که به این اقدام ضرورت می‌بخشد. 🔻 دیدگاه‌های مخالف دیدگاه حضرت امام(ره) در موضوع صدور انقلاب 🔹 قسم اول، کسانی هستند که اساساً اعتقادی به اسلام و مبنای فکری امام(ره) ندارند. 🔹 قسم دوم: کسانی هستند که به اسلام معتقدند ولی اطلاعی از نظام سیاسی اسلام و فقه سیاسی ندارند. 🔹 قسم سوم: کسانی هستند که در مقام ادعا خود را پیرو امام(ره) می‌دانند اما تحت تأثیر جریان‌های فکری مخالف امام(ره) قرار دارند. 🔹 قسم چهارم: دشمنانی هستند که هدفی جز مخالفت با امام ندارند و کاری به حق و باطل بودن موضع خود یا موضع امام ندارند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=16920 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯راه جلوگیری از تحریف اندیشه امام(ره)/توصیه‌های اقتصادی امام خمینی 📌حجت الاسلام احمد جهان بزرگی در گفتگویی بیان کرد: ◾برای زنده نگه داشتن اندیشه‌های حضرت امام (ره) باید نسل جدید را هر چه بیشتر با اندیشه‌ها و دستاوردهای اندیشه‌های ایشان آشنا کنیم. ◾تحریف امام یکی از مسائلی است که باید حتماً به آن توجه داشته باشیم چون این باعث می‌شود جوانان ما به اهداف صحیحی که امام می‌خواستند دست پیدا نکنند. از تفسیر نا به جای مطالب امام باید جلوگیری کنیم. ◾حضرت امام(ره) از حوزه‌های علمیه برخاستند و یکی از راهکارهای استعمار و استکبار همواره این بوده که اگر می‌خواهند یک پدیده‌ای را از بین ببرند توسط هم جنس آن پدیده آن را از بین ببرند. بنابراین توجه کردن به حوزه‌های علمیه مسئله خیلی مهمی است. ◾خیلی‌ها تلاش می‌کنند امام را از حوزه‌های علمیه جدا کنند که بایستی این اندیشه‌های امام در حوزه‌های علمیه نهادینه شود. تحولاتی اساسی در آن جا به وجود آید و یا اگر تحول اساسی وجود دارد باید حفظ شود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=16925 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 امام(ره) نگرش جدیدی در فهم دین و رابطه اجتماعی ایجاد کردند ✍️ حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عالم‌زاده نوری در درس‌گفتار «استنباط حکم اخلاقی از منابع دینی» بیان داشت؛ 💠 قلمرو اخلاق بعد از امام خمینی(ره) با پیش از ایشان بسیار تفاوت کرده است؛ چرا که حضرت امام(ره) یک نگرش جدید در فهم ما از دین و رابطه اجتماعی ایجاد کرده است. 🔻 توسعه‎هایی که پس از امام(ره) در علم اخلاق به وجود آمده است؛ 1️⃣ ایشان نگرش افراد را از فرد به جامعه گسترش دادند. 2️⃣ افراد فقط نسبت به جامعه خود مسئولیت ندارند، بلکه نسبت به جامعه جهانی دارای مسئولیت‎اند. 3️⃣ افراد نسبت به آینده تاریخ بشریت نیز وظیفه دارند. 💠 در جایگاه هر کدام از این موارد به جای فرد، می‎توان جامعه قرار داد. همانگونه که ما اراده فردی داریم، اراده اجتماعی نیز داریم و از سویی عصیان فردی و اجتماعی، تکلیف فردی و اجتماعی، عبودیت فردی و اجتماعی و... نیز داریم. 💠 در عبودیت اجتماعی، مردم در ذیل رهبری و ولایت خدا که در طول آن، ولایت ائمه(ع) است، قرار می‎گیرند و همین عبودیت، خود تکالیفی را عهده افراد به وجود آورده که نیازمند یک اراده جمعی از سوی مردم است که این اراده جمعی، یک ولی نیاز دارد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢مهم‌ترین رخدادهای حوزه در هفته‌ای که گذشت؛ 📌حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 📝 امام خمینی(ره)، احساس حقارت ملت را به احساس عزت تبدیل کرد 📝 تقدیر حضرت آیت‌الله نوری همدانی از مدیر حوزه‌های علمیه 📝 استقبال مناسب جوانان برای ثبت‌نام در حوزه‌های علمیه 📝 فقه تقنین جای خود را در حوزه‌های علمیه نگشوده است 📝 جریان غرب‌گرا با حفظ ظاهر محتوای مکتب امام را تحریف می‌کند 📝 مؤسسه بین المللی مطالعات اسلامی‌ دانش‌پژوه می‌پذیرد 📝 افق پیشرفت ۵۰ ساله ایران را ترسیم کردیم 📝 راه اندازی دو رشته جدید مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه قم 📝 ترجمه عربی کتاب «زن و بازیابی هویت حقیقی» منتشر شد 📝 فراخوان اولین دوره مجازی تربیت پژوهشگر 📝 کتاب «فقه استدلالی دیات» منتشر شد 📝 برگزاری نشست شورای سیاست‌گذاری همایش کتاب سال حوزه و .... 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=16930 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 دیدگاه شهید صدر درباره مفهوم ضرر/ صرف نقص، ضرر نیست ✅ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدصادق محمدی در درس خارج «فقه پزشکی» مطرح کرد؛ 💠 در رابطه با حکم ثانوی حدیث لاضرر و لاضرار از جناب زراره عن علی بن جعفر(ع) نقل کردیم که پنج قول در ارتباط با لاضرر و لاضرار بیان شد. 🔻 قول مختار درباره حدیث: 🔹 لا نافیه است و در ظهور لا در نفی شک نداریم. 🔹 کلمه‌ای در تقدیر نیست، چون تقدیر گرفتن خلاف ظاهر است. 🔹 نفس ضرر نفی شده است خود ضرر منفی است. 💠 ما معتقدیم بهترین تفسیری که می‌شود برای لاضرر و لاضرار داشت این است که مراد استعمالی آن نفی نفس ضرر است. مراد جدی آن به دلالت اقتضا این است که در شریعت ما در موقف شریعت مطلبی که موجب ضرر باشد، نداریم. 🔻 مفهوم ضرر از دیدگاه اهل لغت؛ 1️⃣ نقصی نسبت به مال، نفس و عضو وارد شود. 2️⃣ شدت و حرج است. 3️⃣ ضیق و تنگنا در عرصه‌های زندگی است. 💠 شهید صدر: مختار این است که بین این معانی جمع گردد، به این شکل که ضرر یک عنوانی است که از نقصی انتزاع می‌گردد که آن نقص منشا شدت و ضیق در نفس باشد، تنگنای در نفس به وجود آورد. یعنی نقصی بر مکلف وارد شود که موجب شدت و حرج برای انسان باشد. صرف نقص ضرر نیست. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=16942 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ در اصول فقه باید کاربردی بودن و امکان به کار بستن آن در فقه مورد توجه باشد 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس‌گفتار «اصول فقه حکومتی» بیان داشت؛ 📕 در گذشته، مشهور میان اصولیین در رابطه با اصول فقه این بوده که ادله اربعه یعنی کتاب، سنت، اجماع و عقل به این عنوان که ادله استنباط احکام هستند موضوع علم اصول می‌باشند. 📕 مرحوم آخوند خراسانی می‌فرمایند موضوع علم اصول، یک کلی است که با موضوعات همه مسائل متحد است. هر یک از مسائلی که در علم اصول مطرح شده برای خودشان موضوعی دارند. 📕 امام خمینی(ره) قائل بودند وجود یک موضوع جامع برای علم، نه تنها امکان ندارد بلکه اصلاً نیازی به چنین موضوع جامعی برای علم نداریم که منطبق بر موضوعات مسائل بشود. 📕 اگر قائل شویم که علوم، موضوع می‌خواهند و موضوع علم، حجت در فقه یا ادله مشترک است، باید قائل شویم که موضوع اصول فقه با رویکرد فقه حکومتی، ادله مشترکه استنباط در فقه حکومتی است. 📕 اگر قبول کنیم که معیار، کفایت سنخیت مسائل است، در اصول فقه با رویکرد فقه حکومتی نظام‌مند، سنخیت با فقه حکومتی معیار خواهد بود. 📕 غایت و هدف علم اصول فقه یک غایت و هدف ذاتی همانند علم فقه نیست. ما اصول فقه را برای اینکه بتوانیم به استنباط درست احکام فقهی بپردازیم به کار می‌گیریم. 📕 با توجه به آلی بودن اصول، همواره در مسائل اصول فقه باید کاربردی بودن و امکان به کار بستن آن در فقه مورد توجه واقع شود. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 متهمان قتل‌های خانوادگی/ نظام تربیتی رسمی ما ضد خانواده است 💠 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زیبایی‌نژاد در نشست علمی عنوان کرد؛ 📝 برای تحلیل درست مسائل اجتماعی باید اطلاعات اولاً گسترده و ثانیاً دقیق باشد. ولی در ماجرای قتل رومینا، اطلاعاتی که تاکنون منتشر شده هم محدود، ناقص و هم گاهی اوقات متناقض است. 🔻 متهمان و عوامل این قتل را می‌توان به دو دسته سخت و نرم تقسیم کرد؛ 🔹 متهمان سخت: افرادی هستند که به لحاظ حقوقی متهم هستند و مجازات خواهند شد. 🔹 متهمان نرم: هر چند در وقوع این حادثه تاثیرگذار بودند، اما به لحاظ حقوقی احتمالاً بازخواست نمی‌شوند. 📝 برخی از افراد و جریان‌ها از جمله روشنفکران غربزده مدعی حقوق کودک که الان در جایگاه مطالبه‌گر نشسته‌اند، خود متهم این ماجرا هستند. 📝 نظام تربیتی رسمی ما ضد خانواده است و ارزش‌های خانواده را نادیده می‌گیرد و افراد را برای نقش آفرینی در خانواده آماده نمی‌کند. 🔻 چرایی قصاص نشدن پدر در صورت قتل فرزند 1️⃣ این مسئله متخذ از شرع و دارای دلایل فقهی محکم است و در خصوص آن بین فقهای شیعه اتفاق نظر وجود دارد. 2️⃣ علت این حکم بر ما پوشیده است، همچنان که فلسفه بسیاری از احکام برای ما بیان نشده است. 3️⃣ عدم قصاص پدر به معنای مجازات نشدن او نمی‌باشد، بلکه حاکم بنابر مصلحت جامعه و بر اساس عدالت می‌تواند حتی حکمی سنگین برای او اعمال کند. 4️⃣ حتی اگر مجازات قصاص برای قتل فرزند توسط پدر جاری شود، آیا مشکل حل می‌شود و از وقوع حوادث مشابه جلوگیری می‌شود؟ 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=16949 🆔 @meftaah_com
💠 مکتب امام ما را از نسخه‌های غربی عبور داد/ مواجهه امام با مدرنیته 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین علی فرحانی در گفت‌وگویی اظهار داشت: ✍️ از شاخص‌های مدرنیته فردیت و فردگرایی انسان است. این فردیت در اندیشه مشرق زمین و به خصوص اندیشه اسلامی مساوی با یک حرکت معنوی و سلوکی و رسیدن به شهود و درک ماورایی است. ✍️ امام یک مکتبی است که از فلسفه تا عقل گرایی، از عرفان تا شهود و ذوق ادبی و معرفتی تا تعبد به قرآن و عترت و نقل گرایی به وفور در او وجود دارد. ولی هر کدام از این‌ها در یک جایی کنار هم نشسته‌اند و بین این‌ها یک جمع سالم اتفاق افتاده است که قرآن و عرفان و برهان از هم جدایی ندارند و بعد همه این‌ها در کنار فردگرایی و جمع گرایی معنا شده است. ✍️ یک پژوهشگاه با ظرفیت متعارف اگر روی امام شروع به کار کردن کند در کوتاه زمانی آثار فاخر و اعجاب برانگیزی از دل آن بیرون خواهد آمد. این اتفاق نیز بر اساس متن سخنان امام و نه تحلیل و اجتهاد و اقتباس یافته از آثار امام میسر است. این اتفاق زمین مواجهه را به کلی تغییر خواهد داد. ✍️ امام یک مکتب است که نباید فقط او را در مواجهه با غرب قرار داد. در فضای کشور خودمان اندیشمندان زیادی داشتیم که روی غرب کار کردند، لکن چون به کل منظومه امام نرسیدند، نتوانستند از این منظومه در مواجهه با غرب استفاده حداکثری را ببرند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=16964 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 مؤسسه بین‌المللی مطالعات اسلامی دانش‌پژوه می‌پذیرد 💠 مؤسسه بین‌المللی مطالعات اسلامی وابسته به مدیریت حوزه‌های علمیه به منظور تربیت استاد، مبلغ و پژوهشگر در عرصه بین‌الملل اقدام به برگزاری رشته تخصصی سطح سه مطالعات اسلامی به زبان انگلیسی برای سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ می‌نماید. ✍️ علاقمندان برای ثبت‌نام می‌توانند تا تاریخ ۲۵ خرداد ۹۹ به سایت مرکز مدیریت حوزه علمیه مراجعه نمایند. زمان آزمون چهارم مردادماه می‌باشد. ☎️ همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توان به آدرس اینترنتی iiis.ir مراجعه کرده و یا به شماره تلفن ۳۲۹۲۳۶۴۴-۰۲۵ تماس حاصل نمود. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✍️ بازخوانی برخی از ابعاد شخصیتی رهبر معظم انقلاب/ تکمیل نظام سازی اسلامی 🔹 حجت‌الاسلام محمد عرب صالحی در یادداشتی تبیین کرد؛ 1️⃣ ایمان قلبی راسخ به وعده‌های خداوند و آیات قرآن و سنت‌های تغییر ناپذیر الهی: گفتن چنین کلماتی در مقام ادعا آسان است، اما در بحبوحه بحران‌هاست که ارزش انسان‌ها و پایبندی آن‌ها به خداوند و دستورات او نمایان می‌شود. 2️⃣ تقوا و خلوص مثال زدنی: از هر کدام از نزدیکان و بزرگانی که با ایشان حشر و نشر داشته‌اند، چه از دوران جوانی و چه دوران پس از انقلاب سوال کنید؛ اولین شاخصه کمالی ایشان را خلوص ایشان ذکر می‌کنند. 3️⃣ حکمت و دوراندیشی: ایشان از اوان جوانی به خاطر انسی که با قرآن داشتند، نوع دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود را از قرآن و سیره معصومین گرفته و بر پایه آن آینده‌ای روشن برای خود و جامعه ترسیم کرده است. 4️⃣ مدیریت بحران‌ها: همه می‌دانند که بحران‌هایی که در طول این سه دهه از طرف دشمنان خارجی و دگراندیشان داخلی بر کشور تحمیل شد در کمیت و کیفیت بسیار بیشتر و بعضاً سنگین‌تر از بحران‌های دوران رهبری حضرت امام بود. 5️⃣ تئوریزه کردن اندیشه‌های امام خمینی و نظام سازی برای آن: بسیاری از اندیشه‌های امام خمینی(ره) در فرصت کوتاه رهبری ایشان فرصت تبدیل شدن به نظام پیدا نکرد. این مهم در دوران زعامت رهبر معظم انقلاب عملی شد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=16979 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ هزینه‌های مبارزه با کرونا ویروس زیر مجموعه سبیل‌الله است 🔻 آیت‌الله سید احمد خاتمی در درس «فقه بیماری‌های مسری» بیان داشت؛ ✍️ جواز زکات در این موارد مصرف از باب سبیل‌الله است. به عبارت دیگر هزینه‌های مبارزه با کرونا ویروس زیر مجموعه سبیل‌الله قرار می‌گیرد. ✍️ گرایش عمومی اهل‌سنت، سبیل‌الله مخارج مربوط به جبهه است و گرایش عمومی شیعه، مراد مصارفی که خیر عمومی و مصالح عمومی است. ✍️ فقهاء مصارف قربی شخصی را از موارد سبیل‌الله مانند برای رفع اختلاف زن و شوهر یا اختلاف بین پدر و فرزند نمی‌دانند و نباید از فی سبیل‌الله هزینه کرد. ✍️ امام راحل و مرحوم آیت‌الله بروجردی مصالح را مقید به عمومی کردن یعنی در مصالح عمومی می‌توان از فی سبیل‌الله خرج کرد. در مقابل تعداد زیادی از علماء و قدمای شیعه سبیل‌الله را تفسیر به جهاد کرده‌اند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=16997 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 سلسله نشست‌های فقه تخصصی 📚 نشست «منطق الگوی فقهی اخلاقی کارگزاران سالک در دولت اسلامی» از سلسله نشست‌های فقه تخصصی با ارائه آیت‌الله محمدصالح کمیلی خراسانی، از سوی موسسه فتوح اندیشه برگزار می‌شود. 📆 زمان برگزاری: سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۹۹، ساعت ۱۰ صبح 🏢 مکان برگزاری: قم، پردیسان، بلوار شهروند، خیابان البرز، کوچه ۱، پلاک ۶، ساختمان پردیس حکمت 💢 برای دسترسی به کلاس از طریق وبینار، بر روی لینک زیر کلیک کرده سپس با کلیک بر روی «ورود به عنوان مهمان» وارد کلاس شوید. 🌐 https://bit.ly/2xVwwOH ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 تأکید قرآن این است که انسان چیزی نمی‌داند 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی در کلاس «مبانی رشد و تربیت اسلامی‌؛ با رویکرد قرآنی و روایی» اظهار داشت؛ 🔹 قرآن تأکید زیادی روی علم وسیع الهی دارد و از کنار این تأکید نباید به راحتی رد شد. قرآن در کنار تأکید روی وسعت علم الهی، به این مسئله هم تأکید دارد که انسان، چیزی نمی‌داند. 🔹 آیه 216 سوره بقره می‌فرماید: جهاد در راه خدا، بر شما مقرّر شد در حالى كه برايتان ناخوشايند است. چه بسا چيزى را خوش نداشته باشيد، حال آن كه خيرِ شما در آن است. و يا چيزى را دوست داشته باشيد، حال آنكه شرِّ شما در آن است و خدا مى‏داند و شما نمى‏دانيد. 🔹 باید به این آیه دقت نماییم و در انتهای آیه می‌گوید خدا می‌داند و شما نمی‌دانید. آنچه خدا می‌داند و ما نمی‌دانیم چیست؟ این آیه خیلی واضح به این سؤال جواب می‌دهد: خوب بودنِ چیزهایی که آدم از آن‌ها بدش می‌آید و بد بودنِ چیزهایی که انسان از آن خوشش می‌آید. 🔹 وقتی با انسانی مواجه هستیم که با این جهل بزرگ رو به روست، چگونه می‌توانیم به داده‌هایِ مثلاً علمی او اعتماد کنیم. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com