eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
405 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 ادامه سلسله وبینارهای تخصصی «بررسی فمینیسم در ایران و جهان؛ از مبانی تا جریان‌شناسی» 🔹موضوع: "جریان‌شناسی فمینیسم اسلامی و بررسی شخصیت‌های آن" ✅ استاد: دکتر محسن بدره عضو هیئت علمی دانشگاه الزهراء(س) 📆 زمان برگزاری: ⏪ چهارشنبه ۲۵ تیرماه ساعت ۱۵ الی ۱۷ ⏪ پنج‌شنبه ۲۶ تیرماه ساعت ۱۵ الی ۱۶ 🌐 لینک وبینار در پلتفرم اسکای روم: https://bit.ly/2JQbqUw ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 🆔 @Khanevadeh_Eslam
📌 سطحی‌نگری؛ عامل تقابل میان قرآن و علم 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین حسین بستان، در نشست علمی «نقد کتاب زن در قرآن»، گفت: 🔹 در مسائل زنان در هر بخشی مانند اشتغال و… که وارد شویم، نمی‌توانیم از سؤالات و شبهات رها شویم، زیرا این مباحث آمیخته با شبهات شده است. 🔹 در مواجهه نظریات علمی و دیدگاه قرآن، معتقدم نباید به صورت ساده و سرسری این دو را در تقابل قرار دهیم و تضاد میان علم و قرآن ایجاد کنیم. 🔹 امروز اگر رویکرد حل مسئله در رجوع به قرآن نداشته باشیم، در معرفت دینی با مشکل روبرو می‌شویم. 🔹 ما قصد نداریم دو رویکرد حل مسئله و بحث تاریخی را روبروی هم قرار دهیم، بلکه هر دو را در هم ادغام می‌کنیم و در مطالعات فقهی ما هم این مسئله وجود دارد. مثلاً وقتی می‌خواهیم روایتی فقهی از ائمه(ع) را بفهمیم تا به یک مسئله روز پاسخ دهیم، باز باید اشراف تاریخی هم داشته باشیم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18172 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 بی‌توجهی به فرهنگ شفاهی دوره نزول از آفات تحقیقات قرآنی است 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین مجید دهقان، در نشست علمی «نقد کتاب زن در قرآن»، گفت: 🔹 عدم توجه به فرهنگ شفاهی دوره نزول یکی از آفت‌های مطالعات قرآنی است؛ مثلاً در آیه قوامیت، الرجال ممکن است اِخبار باشد و بار کردن حکم بر اخبار، لغو است. بنابراین بحث قوامیت عام یا خاص مرد از منظر اخبار یا انشاء متفاوت است. 🔹 محققان باید در رویکرد ارائه مسئله به قرآن در بحث استناددهی دقت زیادی داشته باشند. 🔹 آنچه در متن قرآن بازنمایی می‌شود، لزوماً در واقع زندگی تاریخی هم عینیت ندارد؛ مثلاً قرآن از نگاه خود به دوره قبل از اسلام، جاهلیت می‌گوید، ولی یک تاریخدان نمی‌تواند با استناد به این واژه به بحث تاریخی بپردازد؛ لذا از منظر تاریخی، عرب قبل از اسلام بی‌تمدن و بی‌عقلانیت نبوده است، ولی از زاویه دید اسلام که نگاه عقیدتی و ایمانی دارد، قبل از اسلام جاهلی بوده است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18176 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 برخی تحول‌خواهان جسارت تحول‌سازی ندارند/ فرهنگ پرسش‌گری باید راه‌اندازی و تقویت شود 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه، در مراسم رونمایی از کتاب‌های جدید مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه، گفت: 📚 شبهات در اثر آمیختگی حق و باطل ایجاد می‌شود و افراد، زود به آن باورمند می‌شوند و عمدتاً افراد دارای شبهه دنبال پاسخ گرفتن هم نیستند، لذا باید فرهنگ پرسشگری را هم راه بیندازیم و تقویت کنیم. 📚 ما نباید فوراً تا با شبهه‌ای مواجه می‌شویم آن را پاسخ دهیم؛ بلکه ابتدا زمینه شبهه را باید بررسی و متناسب با آن، با فرد مواجه شویم، لذا صرفاً روش عقلی جوابگوی همه شبهات نیست بلکه روش‌های تربیتی و روان‌شناسی هم باید به کار گرفته شود. 📚 بحث تحول‌خواهی و تحول‌سازی مسئله مهمی است؛ زیرا خیلی از افراد تحول‌خواه هستند ولی جسارت تحول‌سازی را ندارند، لذا باید در هر مجموعه‌ای این جسارت را ایجاد کنیم و حتی اینکه مستند، فیلم‌های کوتاه و انیمیشن و ... ساخته شود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18179 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢مهم‌ترین رخدادهای حوزه در هفته‌ای که گذشت؛ 📌حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 📝 مجادلات مردم را ناراحت می‌کند همه باید در مقابل دشمن یکصدا باشیم 📝 آثار مراجع و بزرگان دینی احیا شود 📝 جامعه هنری حوزه آتش به اختیار عمل کند 📝 شورای عالی حوزه پذیرای اندیشه‌ها و دیدگاه‌های طلاب و فرهیختگان است 📝 گروه علمی سطح ۳ «دین و فضای مجازی» تصویب شد 📝 سطوح علمی سرباز طلبه در سازمان‌ها و نهادها اعلام شد 📝 دوره فقه تخصصی نظام ساز در موسسه آموزش عالی امام رضا(ع) برگزار می‌شود 📝 نتایج آزمون ورودی برخط جامعه‌الزهرا(س) در سطوح ۲ و ۳ اعلام شد 📝 دومین دوره مقدماتی مجازی مباحث حجاب و عفاف «سِرّصدف» برگزار می‌شود 📝 کتاب “قواعد تبلیغ دین در کتاب و سنت” بر روی پیشخوان 📝 آئین رونمایی از کتاب‌های جدید مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه برگزار شد و .... 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18184 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ موضوع‌شناسی درباره بیماری‌ها برای صدور حکم فقهی/ اوامر پزشک لازم الاتباع است 💠 آیت‌الله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «مسأله کرونا» تصریح کرد؛ ✍️ ما قائل به تمثیل هستیم نه تخصیص مگر ما خرج بالدلیل. بیان مصادیق هستند که با توجه به ازمنه مختلف قابل تغییر و تبدل است. ما با مسأله جدیدی(کرونا) مواجه شدیم که فقه باید پاسخ‌گو باشد. ✍️ مقام معظم رهبری دو تعبیر برای این بیماری داشتند که بیماری منحوس است به خاطر آفاتش و دیگری طاعون جدید. از اینجا نظر فقاهتی ایشان را می‌توان فهمید که ایشان هم قائل به تمثیل هستند. ✍️ اعمال عبادی فرد مبتلا به کرونا: فردی که مبتلا به کرونا شده است اطلاقاتی داریم که «وَلَا عَلَى الْمَرِيضِ حَرَجٌ» حرج دائرمدار اشخاص است. در افراد آن نمی‌توانیم بگوییم احکام یکی است، بلکه دائرمدار فرد است. گاهی شدید مبتلا می‌شود و گاهی خفیف. ✍️ در برخی مبتلایان کرونا حکمش با افراد مریض دیگر فرقی ندارد. درست است که به لحاظ طب مریض است ولی به لحاظ شرع خیر. اگر خفیف مبتلا شده است و می‌تواند اعمال عبادی‌اش را انجام دهد باید این کار را بکند. ✍️ باید موضوع‌شناسی کنیم، مریض‌ها متفاوت هستند. جایی که دستور پزشکی صادر می‌شود که واقعاً ضرر دارد باید اطاعت کرد. به نظر ما اوامر پزشک همانند فقیه است و لازم الاتباع است گرچه ارشادی است. رجوع به او مانند رجوع به فقیه است در موضوعات. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18189 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 کشف قلمرو دین وظیفه فقیه و محدث است 📌 آیت‌الله علی‌اکبر رشاد، در نشست تخصصی «علم دینی» اظهار کرد: 📚 اساساً تعیین و کشف قلمرو دین وظیفه یک برهان کلامی خارجی نیست، وظیفه یک فقیه و محدث است که سیر کند تا بفهمد چه مقدار از منابع معرفتی ما نیازهایمان را پوشش می‌دهد و آن به عنوان قلمرو دین تعیین می‌شود. 📚 چهار پرسش امکان علم دینی، روایه علم دینی، سودمندی علم دینی و بایستگی علم دینی اگر پاسخ مثبت پیدا کنند سخن گفتن از علم دینی روا می‌شود، اما اگر به این پرسش‌ها پاسخ منفی بدهیم، دیگر نوبت به بحث از علم دینی نخواهیم یافت. 📚 اصولاً تَکَوُّن هر دانشی در گرو انباشت مجموعه‌ای از قضایای حاصل از تعامل مؤلفه‌های رکنی سازگار با دانش است و اصطلاحی وجود دارد با عنوان مؤلفه‌های رکنی علم که از مبانی، موضوع، منطق، آیت و مسائل علم تشکیل می‌شود و هرگاه این پنج مؤلفه به نحو سازگار و متناسب صورت‌بندی شوند علم پدید می‌آید. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18191 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 در نظام آموزشی امروز، دروس حوزوی علم به حساب نمی‌آیند 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا، در نشست تخصصی «علم دینی» اظهار کرد: 🔹 هر تاریخ و فرهنگ و تمدنی را با یک سری مفاهیم می‌توان نشان داد و یکی از مفاهیمی که بیش از بقیه می‌تواند وضعیت جامعه را نشان دهد مفهوم علم است. 🔹 انقلاب ما بدون حوزه‌های علمیه و مراجع نمی‌توانست شکل پیدا کند و همیشه علم دینی در سطوحی در جامعه ما وجود داشته و دارد اما علوم مدرن هم‌اکنون اضافه شده است. 🔹 دروس حوزوی ما در تعریفی که امروز در نظام‌های آکادمیک برای علم وجود دارد علم نیستند و در تقسیم‌بندی علوم موجود نه جزو علوم اجتماعی حساب می‌شوند و نه جزو علوم پایه. 🔹 حوزه‌های علمی در تعریفی که نظام آموزشی ارائه می‌دهد جایگاه علمی ندارند و جایگاه آگاهی‌های فرهنگی را دارند که این‌ها را باید با روش‌های تفهمی فهمید، حتی متافیزیک و فلسفه در تقسیم‌بندی مدرن که تقسیم‌بندی جهانی است علم حساب نمی‌شود و جهان اسلام با این نحوه تقسیم‌بندی هویت خود را از دست می‌دهد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18194 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 اولین جشنواره طراحی سوالات فقهی فضای مجازی 🔰 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی، اولین جشنواره‌ حوزوی - دانشگاهی خود را با موضوع «طراحی سوالات فقهی فضای مجازی» برگزار می‌کند. 📚 محور‌های جشنواره: سؤالات فقهی درباره موضوعات هوش مصنوعی، زنجیره بلوکی (Blockchain)، رمز ارز (cryptocurrency)، بازی­‌های رایانه‌­ای، شبکه­‌های اجتماعی، اینترنت اشیا (IOT)، کلان داده، فضای ابری، سیستم عامل، کسب و کار اینترنتی، محتوای متنی ، محتوای صوتی، مرورگر و جستجوگر، بدافزار و ضدبدافزار، دولت الکترونیک، نقشه، تلوزیون‌های تعاملی، دانشنامه‌های آزاد، فناوری 5G 🔻 جوایز: 1️⃣ نفر اول: 3 میلیون تومان 2️⃣ نفرات دوم تا هشتم هر کدام 1 میلیون تومان 📆 مهلت ارسال آثار: 31 مرداد 1399 💻 نحوه ارسال آثار: ارسال از طریق شماره 09187070530 در پیام‌رسان‌های ایتا، بله و سروش ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 تحقق دین در بستر تاریخ/ مناسبت‌ترین بستر تحقق عینی دین در روزگار ما انقلاب اسلامی است 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین احمد رهدار، در نشست تخصصی «علم دینی» اظهار کرد: 🔰 آن‌چه که در تاریخ علم اسلامی مشهود است، این است که از مبادی آغاز کرده‌ایم، مبانی را گفته‌ایم و به نظر بنده بیشتر در همان مبانی مانده‌ایم و توقف ما در مبانی هم بیش از اینکه از یک منطق و عقلانیتی برخوردار باشد بخاطر تحمیل وضع تاریخی است و به حلقه سوم این کار که نظام اجتماعی بوده دعوت نشده‌ایم. 🔰 بخشی از حقانیت ما را قدرت مواجه ما با موانع رقم می‌زند و موانع جزو مختصات موقعیت ماست و نباید انتظار داشت که مانعی نباشد، اسلام زمانی که اسلام به مثابه یک دین جامع و کامل آمده است بخشی از مختصات تحققش همین موانع است و کامل بودن اسلام در مقایسه با ادیان قبلش این است که می‌تواند همین موانع را حل بکند. 🔰 وضع تاریخی ما، وضع تحقق دین و علم دینی است اما ممکن است از علم دینی به عنوان فهم دین اشاره کنیم و علم دینی ما باید واقع ما را مشخص کند و به گمان بنده مهم‌ترین، بیشترین و مناسبت‌ترین بستر تحقق عینی دین در روزگار ما بستر انقلاب اسلامی ما است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18198 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 وجوه اثبات عدم مشروعیت حق تألیف 🔻 آیت‌الله حسین شوپایی در درس خارج «عقود مستحدثه» بیان داشت؛ 💠 همین که حق تألیف از نظر شرعی ثابت نشود و شک در مشروعیت آن داشته باشیم کافی است برای این‌که نتوانیم آثار حق تألیف را بار کنیم. 💠 برای نفی آثار، احتیاج به اقامه دلیل بر عدم مشروعیت نداریم. اما در عین حال در برخی کلمات عامه وجوهی برای نفی مشروعیت حق تألیف ذکر شده است. 🔹 وجه اول: علم از مصادیق عبادت و طاعت، و عمل قربی است و چیزی که از امور قربی است اخذ اجرت بر آن جائز نیست. لذا مؤلف نمی‌تواند در مقابل کار علمی خود که عبادت است چیزی دریافت کند. 📕 مناقشه: نه مجرد وجوب عمل منافات با اخذ عوض دارد و نه عبادیت عمل منافات با اخذ عوض دارد. این‌که وجوب عمل، منافات با اخذ عوض ندارد به دلیل این است که مقتضای وجوب، صرفا این است که مکلف عمل را انجام دهد، اما این‌که در مقابل آن اجرت نگیرد، جعل وجوب از ناحیه شارع منافاتی با اخذ عوض ندارد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18202 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 نصح مستشیر چه نوع وجوبی دارد؛ تعبدی یا توصلی 📝 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس خارج «فقه تربیت»، تصریح کرد؛ 📌 در فقه تربیت، حکم مشاوره دادن در صورت درخواست آن مطرح است که در فقه از آن به «نصح مستشیر» تعبیر می‌شود. 🔰 مساله دیگر اینکه نصح مستشیر چه نوع وجوبی دارد؟ اگر منجر به شک در آن گردد، در اصول فقه ثابت شد که اصل در نفسی، توصلی و عینی بودن است. 🔹 تعبدی یا توصلی: اگر أخذ قصد امر در متعلق ممکن باشد، مقتضای اطلاق توصلی بودن است و اگر استحاله داشته باشد، برخی قائل به لزوم امتثال به نحو تعبدی شده‌اند؛ راه‌کارهایی هم ارائه شده تا در صورت عدم آنها، وجوب حمل بر توصلی شود مانند متمم جعل؛ تکرار امر در صورت امتثال بدون قصد امر؛ تفهیم امر و لزوم قصد امر از اول با جمله خبریه. بنابراین وجوب نصح توصلی است. 🔹 اما تعابیری در روایات مانند «عَلَيْكَ بِالنُّصْحِ لِلَّهِ فِي خَلْقِهِ» و «مِنْ وَاجِبِ حُقُوقِ اللَّهِ» مشیر به تعبدی بودن نصح‌اند. ✅ لکن به دو قرینه از این ظهور بدوی دست بر می‌داریم: یکی اینکه می‌دانیم غرض مفروض از وجوب نصح، بدون قصد قربت هم حاصل می‌شود؛ دوم اینکه روایات حمل بر فضل و ثواب می‌گردد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 بازخوانی انتقادی قاعده الزام در فصلنامه آموزه‌های فقه مدنی 🔰 عناوین مقالات در نشریه «آموزه‌های فقه مدنی» به شرح ذیل است: 📚 مبانی فقهی ماده ۲۳ قانون حمایت خانواده از دریچه فقه مقارن 📚 شرایط و آثار انتقال قرارداد اجاره به مستأجر جدید در فقه و حقوق ایران 📚 مفهوم و مبنای نظریه عمومی ارش در قراردادها با تأکید بر تحلیل اقتصادی آن با مطالعه تطبیقی 📚 بررسی فقهی و حقوقی اثر فسخ نسبت به قراردادهای سابق 📚 اجاره معاطاتی از منظر فقه و حقوق ایران 📚 تأملی بر نظریه سبب متناسب با بررسی حقوق ایران و حقوق کامن‌لا 📚 تعیین قلمرو اصل آزادی قراردادی در پرتو تئوری حق و حکم 📚 مطالعه تطبیقی امتناع از پذیرش حق در حقوق ایران، فقه امامیه و اصول حقوق قراردادهای اروپایی 📚 بازخوانی انتقادی قاعده الزام 📚 تأملی در خیار تأخیر ثمن 📚 تحلیل فقهی حقوقی برخی اسباب معافیت از مسئولیت مدنی در قرآن 📚 صحت شرط پرداخت از مال معین در عقد ضمان 📖 اطلاعات بیشتر: 🌐 http://meftaah.com/?p=18210 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ بایسته‌ها و شاخصه‌های طلبه سیاسی 💠 حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی‌فر در گفت‌وگویی، بایسته‌ها و شاخصه‌های طلبه سیاسی را تبیین کرد؛ 🔹 اول: داشتن اطلاعات کافی از تاریخ سیاسی معاصر؛ از مشروطه تاکنون. 🔹 دوم: شناخت دقیق جریان‌های سیاسی و حرکت‌هایی که در این مدت به راه افتاده است. 🔹 سوم: آگاهی از عواملی که منجر ‌به انقلاب اسلامی شده است. 🔹 چهارم: سیاست را به معنای واقعی از نظر اسلام براساس آیات، روایات و سیره اهل‌بیت(ع) بررسی کند. 🔹 پنجم: باید مسیری که جامعه در حال حاضر به لحاظ سیاسی انتخاب کرده را بفهمد. 🔹 ششم: احساس مسئولیت، انگیزه قوی و ثابت قدم باشد. 🔹 هفتم: همیشه حق‌گو باشد، با ظلم مبارزه کند و هیچ خط ‌قرمزی در این زمینه نداشته باشد. 📚 روحانیون خودشان را شاگردان امام صادق(ع) و سربازان امام زمان(عج) می‌دانند، لذا اشتباهاتشان به نام اسلام و اهل‌بیت(ع) گره می‌خورد. 📚 برخی از روحانیونی که مسئولیت دارند به دلیل این‌که حقوق مکفی می‌گیرند وقتی سرکار می‌روند اصلِ کار خودشان که تبلیغ و گسترش دین است را فراموش می‌کنند. 📚 قطعا اگر این نظام دینی، کارآمد و موفق باشد، به این روحانیون بستگی دارد و اگر ناکارآمد و ناموفق باشد، باز هم به این روحانیون بستگی دارد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18204 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 جوامع نافرمان از دستورات الهی، ناچاراً به بن‌بست می‌رسند/ قانون و فرمانِ حاکم، نخ تسبیح جامعه است ✅ آیت‌الله محسن اراکی در سلسله مباحث دولت اسلامی تصریح کرد؛ 🔹 شکل‌گیری قانون و اراده، نیازمند مقدماتی است که نخستین مقدمه باور بشر است، زیرا در هر تصمیمی باید تصوری از سودمندی فعل و تصدیق آن برای انسان حاصل شود. 🔹 هیچ وقت جامعه‌ای بدون حاکم شکل نمی‌گیرد؛ زیرا وقتی اراده افراد جامعه تابع اراده حاکم می‌شود، جامعه شکل می‎گیرد. 🔹 اگر در جامعه حاکم وجود داشته باشد و مردم اطاعت نکنند یا مردم باشند و حاکمی نباشد، جامعه شکل نمی‌گیرد. قانون و فرمانِ حاکم، نخ تسبیح جامعه است. 🔹 عقل حتی اگر عقل جمعی باشد، نمی‌تواند گزینش‌گر باشد، زیرا خطا دارد و از طرفی هر مجموعه‌ای به نحوی می‌اندیشد؛ لذا تضاد زیادی در ادراکات عقلی بشر می‌بینیم. 🔹 اگر رفتارها مبتنی بر موازین حق و عدل باشد، نتایج مناسب و متناسب گرفته می‌شود و اگر متناسب با حق و عدل نباشد، نتایج نادرستی به بار خواهد آورد. 🔹 جوامع نافرمان از دستورات الهی ناچاراً به بن‌بست می‌رسند؛ یا این بن‌بست آنان را نابود می‌کند و یا دچار سختی می‌شوند تا به فرمان خدا باز گردند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18216 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 شروط صحت عاریه/ نوعاً علما عاریه را عقد می‌دانند 💯 آیت‌الله علی عندلیبی در درس خارج فقه بورس تأکید کرد؛ ✍️ بعد از بحث قرارداد آتی و بحث قرارداد اختیار معامله، بحث مکمل برای بازار مشتقه، بحث از «فروش استقراضی» است که باید بررسی کنیم اصل این عمل جایز می‌باشد یا خیر. ✍️ بحث بر سر این می‌باشد که آیا این نحوه از فروش یعنی فروش عاریه‌ای صحیح است، یا خیر؟ اصل عاریه مسلماً از عقود صحیحه می‌باشد که البته در عقد یا ایقاع بودن آن اختلاف وجود دارد ولی نوعاً فرموده‎اند که عقد می‌باشد. 🔻 شروط صحت عاریه 1️⃣ عاریه از اعیان باقیه باشد، بخلاف اشیاء تلف شدنی، فلذا نان و میوه و اشیاء خوردنی دیگر نمی‌تواند عاریه داده شود. 2️⃣ عین عاریه باقی باشد و خود عین برگردد، فلذا نمی‌تواند در آن تصرفات منجر به تلف عین مثل تملیک به غیر و... انجام دهد. 3️⃣ تبرّعاً از منافع عاریه، استتفاده شود و به عبارت دیگر: انتفاع از منافع عاریه تبرّعی باشد و معیر در مقابل آن از مستعیر پولی دریافت نکند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18220 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 نتیجه پذیرش ربوبیت الهی،‌ عبودیت انسان است 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی در کلاس «مبانی رشد و تربیت اسلامی‌؛ با رویکرد قرآنی و روایی» گفت؛ 🔸 اگر در مبانی به این رسیدیم که خدا رب است باید بپذیریم که نقشه زندگی و تربیتمان را از رب بگیریم حالا اگر کسی در دنیای علم به این نتیجه رسید که ربوبیتی وجود ندارد این مبانی ما را خواهد زد. 🔸 وقتی ربوبیت خدا نسبت به عالم انکار شد دیگر آن مبنایی که ما در موردش صحبت می‌کنیم که نقشه تربیت را باید از خدا گرفت از بین می‌رود. 🔸 حواسمان باشد این داده‌های علمی که امروز در دنیا بر روی آن مانور داده می‌شود صرفا داده‌های علمی نیست و باید توجه داشته باشیم که کجاها را نشانه گرفته است و ما باید بر روی آنها با نهایت استقامت بایستیم. 🔸 نتیجه پذیرش ربوبیت الهی،‌ عبودیت انسان است. این حقیقت بارها در قرآن تکرار شده است؛ «وَ إِنَّ اللَّهَ رَبِّي وَ رَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ هذا صِراطٌ مُسْتَقيمٌ؛ خداوند، پروردگار من و شماست او را بپرستيد(نه من، و نه چيز ديگر را)! اين است راه راست!»(سوره مریم،‌ آیه 36) 🔸 باید توجه نماییم که راهبردی حیاتی برای تربیت وجود دارد که کمتر به آن توجّه می‌شود و آن این‌که: شما اگر بخواهید عبودیت در جامعه ترویج پیدا بکند، باید ایمان و عقیده به ربوبیت را وارد قلب مردم کنید. ایمان به ربوبیت که آمد، عبودیت هم خواهد آمد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ تعامل دولت اسلامی با دولت‌های غیر اسلامی از منظر قرآن 🔰 آیت‌الله عباس کعبی در گفت‌وگویی تأکید کرد؛ 🔻 کشورهای غیراسلامی در نوع ارتباط با کشور اسلامی به چند دسته تقسیم می‌شوند؛ 1️⃣ کشورهایی هستند که با کشور غیراسلامی همراه هستند و روابط دوستانه دارند. 2️⃣ کشورهایی هستند که همراه و دوست نیستند اما مخالف هم نیستند و سیاست‌های آن‌ها ضدسیاست‌های دولت اسلامی نیست. 3️⃣ کشورهای مخالف سیاست‌های دولت اسلامی هستند، اما براساس منافع و مصالح مشترک در بخش‌های مختلف مانند اقتصادی حاضر به تعامل و انعقاد قرارداد هستند. 4️⃣ کشورهای مخالف سیاست‌های دولت اسلامی هستند و تا حد معاند با دولت اسلامی پیش می‌روند و در مسیر حرکت دولت اسلامی کارشکنی می‌کنند. 5️⃣ دسته دیگر کشورهای متخاصم هستند که علیه دولت اسلامی اقدامات ستیزه‌جویانه، جنگ‌طلبانه و براندازانه می‌کنند. 📚 از آیات قرآن کریم به ویژه آیات ۸ و ۹ سوره ممتحنه این‌گونه برداشت می‌شود که خداوند بزرگ دولت اسلامی را از نیکی کردن و رعایت عدالت در روابط نسبت به غیرمسلمانانی که نسبت به دین، استقلال و عزت مسلمانان و دولت اسلامی ستیز ندارند و مسلمانان را از خانه و دیارشان بیرون نکرده‌ا‌ند، نهی نمی‌کند. 📚 تا زمانی که دولت‌های غیراسلامی به معاهدات خود با دولت اسلامی پایبند باشند، دولت اسلامی نیز باید پایبندی خود را به آن معاهده حفظ کند، اما اگر آن‌ها پیمان خود را بشکنند، دیگر زمینه پایبندی برای دولت اسلامی وجود نداشت. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18222 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 کنفرانس بین‌المللی نقش معرفت دینی در علوم انسانی 📚 نخستین کنفرانس مجازی بین‌المللی «نقش معرفت دینی در علوم انسانی؛ از گفتگو تا تاسیس علوم دینی» برگزار می‌شود. 🔻 محورها؛ 1️⃣ نقش معرفت دینی در پارادایم‌های علوم انسانی. 2️⃣ معرفت دینی و رشته‌های مختلف علوم انسانی. 3️⃣ وضعیت شناسی مطالعات دین و علوم انسانی. 4️⃣ معنویت دینی و علوم انسانی. 📚 مهلت ارسال چکیده مقالات: 1399/5/15 📝 مهلت ارسال اصل مقالات: 1399/6/15 🔹 اطلاع از پذیرش مقالات: 1399/7/15 📆 زمان برگزاری کنفرانس: 1399/8/1 ☎️ تماس: 02532111204 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💠 هدف نهایی روان‌شناسی اسلامی/ امروزه روان‌شناسی به رشد معرفتی دست یافته است 📕 حجت‌الاسلام والمسلمین عباس پسندیده در یادداشتی تصریح کرد؛ 🔹 مراد از روان‌شناسی اسلامی، وجود دانشی مدون در زمان حال نیست، بلکه مراد حرکت در مسیری است که می‌تواند به تدوین این دانش منتهی شود. 🔹 امروزه، گذشته از تأکید بر نقش کلی دین، آموزه‌های دینی نیز که روزگاری فقط موعظه محسوب می‌شدند، وارد مباحث روان‌شناختی شده‌اند! 🔹 امروزه روان‌شناسی علاوه بر رشد بسیار خوب در روش و فنون روان‌درمانی، به رشد معرفتی نیز دست یافته که بر اساس آن می‌تواند این بخش از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های دین را نیز درک کند. 🔹 آنچه روان‌شناسی اسلامی خوانده می‌شود به دنبال آن است که با مطالعه دقیق و علمی منابع اسلامی(قرآن و حدیث)، ابعاد روان‌شناختی آن‌ها را کشف و ایده‌هایی برای دانش روان‌شناسی استخراج کند تا با طی مراحل خود، به نظریه‌های علمی تبدیل شوند. 🔹 هدف نهایی روان‌شناسی اسلامی، هدف نهایی اسلام، یعنی پرورش انسان موحد و الاهی است. جهت‌گیری آموزه‌های اسلامی، پرورش انسان‌های موحد و خدامحور است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18224 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 نقشه راه علمی حوزه/ رشته‌هایی که ذاتاً ماهیت حوزوی دارند باید در خود حوزه تدریس شوند 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم‌نژاد در گفت‌وگویی مطرح کرد؛ 💠 معاونت آموزش حوزه و مجموعه کلی مدیریت حوزه در دوره‌های گذشته برنامه‌هایی را در دستور کار قرار دادند که شامل اصلاح برنامه‌های آموزشی و تدوین کتب و ایجاد رشته‌های تخصصی بود. 💠 احادیث و آیات فراوانی وارد متون درسی حوزه شده و حالت پلکانی در متون آموزشی از اجمال به تفصیل رعایت شده و حدود ۶۰ عنوان کتاب درسی تدوین و وارد چرخه تعلیم و تعلّم شده است. 💠 در چهار سال گذشته، کمتر از ۱۵ مدرسه تحت پوشش این برنامه بودند، ولی امروز ۲۶۰ مدرسه در سراسر کشور تحت پوشش برنامه آموزشی جدید هستند. 💠 از دیگر کارهای تحولی رخ داده در دوره اخیر، تدوین درخت‌واره دانشی حوزه‌های علمیه به عنوان نقشه راه علمی حوزه‌ها برای پاسخ‌گویی به نیازهای نظام، جامعه و امور بین‌الملل با تمام ابعاد آن است. 💠 عمده مباحث و دروس علوم انسانی ـ اسلامی در دانشگاههای مختلف، از سوی حوزویان هم ارائه می‌شود؛ درس‌هایی چون فقه و کلام و تفسیر ذاتاً حوزوی است و وقتی مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم سطح علمی در حوزه بسیار بالاتر است. لذا گلایه ما این است، رشته‌هایی که ذاتاً ماهیت حوزوی دارند باید در خود حوزه تدریس شود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18230 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 پدر اقتصاد اسلامی/ منسوب کردن نظام بانکداری کنونی به شهید صدر تهمت ناروایی به ایشان است ✍️ در برنامه مصیر بیان شد؛ 🔻 احسان خاندوزی: 🔹 شهید سید محمدباقر صدر با نگارش کتاب اقتصادنا موجی از حرکت‌های فکری و اندیشه‌ای را در حوزه اقتصاد اسلامی دامن زد. 🔹 هم به جهت نوع نگاه و هم روش شهید صدر و دستاوردهایش، کار ایشان حقاً یک تأسیس و بنیان گذاری و پدری برای اقتصاد اسلامی بود. 🔹 گمان می‌کنم تهمت ناروایی است اگر ما نظام بانکداری حال حاضر را منسوب به شهید صدر بدانیم. 🔻 محمدجواد توکلی: 🔸 شهید صدر تنها مسلمانی است که مارک بلاگ اسمش را به عنوان یک متفکر اقتصادی آورده است. ما متأسفانه نتوانستیم شهید صدر را به خوبی معرفی کنیم. ظهور ایشان یک نقطه عطف است. 🔸 ما می‌توانیم دو نوع استفاده از اندیشه شهید سید محمدباقر صدر کنیم. یک رویکرد روش کشفی ایشان است. دوم بحث محتوایی است که ما باید یک بازخوانی از آثار ایشان داشته باشیم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18227 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 عرصه و ابعاد کار علمی در مهندسی ژنتیک/ پاسخ‌های فنی به پرسش‌های فقهی ✍️ آیت‌الله علی اکبر رشاد در «درس خارج فقه مهندسی ژنتیک» تأکید کرد؛ 📕 نخستین نکته‌ای که در بحث فروع فقهی مهندسی ژنتیک مطرح می‌شود و به اصطلاح فقه فروعی در آن آغاز می‌شود، میدان علم، عرصه و ابعاد علمی مهندسی ژنتیک است. باید مشخص کنیم کار علمی در مهندس ژنتیک چه حکمی دارد؟ 📕 نخست باید ببینیم چند نوع کار علمی در مهندسی ژنتیک صورت می‌پذیرد که احیاناً سوال فقهی درباره آن‌ها مطرح است و باید در قالب فروعی پاسخ این سوال‌ها را داد. 📕 در مرحله دوم ببینیم این انواع کار علمی که در زمینه مهندسی ژنتیک انجام می‌گیرد، مراتب و اجزایش به صورت طولی کدام هستند که درباره آن‌ها پرسش فقهی و شرعی مطرح می‌شود و باید پاسخ فنی به آن‌ها داد. 📕 طبق روال فنی در بحث‌های فقهی نخست باید به سراغ ادله نقلی برویم. در میان ادله نقلی نخست باید به سراغ کتاب و سپس به سراغ اخبار و بعد از آن طبق مسیری که در حوزه استنباط سیر می‌شود، سراغ اجماع و بعد از آن ادله عقلی برویم. 🔻 قرآن 🔹 یک دسته از آیات، عموماتی هستند که به طور کلی و به نحو فراگیر و مطلق انسان را به تحصیل علم در حوزه محسوسات و مادیات تشویق و ترغیب می‌کند. 🔹 می‌توان گفت این آیات به نحو عام جواز کار علمی و دقت در حیات و هستی را صادر می‌کند و می‌شود براساس این عمومات جهت جواز فعالیت در قلمرو مهندسی ژنتیک استناد کرد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18235 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 مقابله امام جواد(ع) با جریانات انحرافی/ دوران آماده سازی شیعه برای عصر غیبت 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا مطهری در گفت‌وگویی تصریح کرد؛ 🔹 در دوره امام جواد(ع) شاهد گسترش افکار و اندیشه‌های مختلف انحرافی میان مسلمانان هستیم و بسیاری از این افکار و اندیشه‌های انحرافی، تحت تأثیر خلافت عباسی و توسط آن‌ها شکل می‎گیرد. 🔹 در دوران امام جواد(ع) علاوه بر واقفیه، جریانات متعدد دیگری در زمینه مدعیان دروغین امامت و مهدویت به‌سردمداری عباسیان حضور داشتند. 🔹 بخش عمده تلاش‌های ائمه اطهار(ع) در راستای آماده‌سازی مردم برای مواجهه با عصر غیبت بود، در واقع این‌گونه بود که تهدیدها تبدیل به فرصت شد. 🔹 مدیریتِ برگرفته از علوم وحیانیِ امام جواد(ع) و سایر ائمه(ع) برای عبور از این فتنه‎ها کاملاً مشهود است تا آنجا که تمام این‌ها زمینه‌ای برای تقویت جامعه شیعه در عصر غیبت شد. 🔹 سازمان وکالت پس از شهادت امام حسن عسکری(ع) سبب حفظ تشکل جامعه شیعه شد و در عین حال به‌راحتی با امامت امام عصر که در آن زمان به‌ظاهر کودکی بیش نبودند، کنار آمد؛ چرا که قبلاً این آزمون‌ها را در عصر امام جواد(ع) سپری کرده بود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18237 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 سلسله نشست‌های فقه تخصصی 📚 نشست «نقش حوزه علمیه در نسبت با گردشگری» از سلسله نشست‌های فقه تخصصی با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری، از سوی موسسه فتوح اندیشه برگزار می‌شود. 📆 زمان برگزاری: ‌چهارشنبه ۱ مردادماه ۹۹، ساعت ١٨:٣۰ 🏢 مکان برگزاری: قم، پردیسان ،بلوار شهروند، خیابان البرز، کوچه یک، ساختمان پردیس حکمت 💢 برای دسترسی به کلاس از طریق وبینار، بر روی لینک زیر کلیک کرده سپس با کلیک بر روی «ورود به عنوان مهمان» وارد کلاس شوید. 🌐 https://bit.ly/2VUJ9Sk ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com