💢 محبت کردن به مردم از آداب مهم در معاشرت اسلامی است/ درباره معنای محبتی که در روایات آمده، اختلاف نظر است
📕 آیتالله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» یبان داشت؛
🔹 آیا ادلهای داریم که به نحو اطلاق شامل محبت غیرمسلمان شود؟ به عبارت دیگر اطلاقی داشته باشد که فراتر از بحثهای مسلمان و مؤمن را هم در برگیرد؟
🔹 در احادیث به روایت و یا مجموعهای از روایات میرسیم که بحث تودد هست. عنوان التودد الی الناس و التحبب الی الناس در روایات آمده که عنوانش الی الناس است.
1️⃣ مطلب اول: تودد به معنای جلب مودت الناس الی نفسه است. تودد الیه یا تحبب الیه یعنی به او محبت ورزید یا مودت و علاقه و حب را به او نشان داد.
2️⃣ مطلب دوم: التودد الی الناس بهعنوان ادب مهم در معاشرت اسلامی ذکر شده است، ولی مقصود محبت ورزیدن قلبی است یا اظهار مودت به دیگران؟
3️⃣ مطلب سوم: این روایات علی طائفتین بود. بعضی الناس داشت بعضی نداشت. در تعدادی از روایات وقتی آداب معاشرت و شاخصهای مروت را برمیشمرد میگفت التودد و التحبب که ظهور الی الغیر داشت نه به معنای جلب محبت برای خود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21153
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#جامعه_و_فرهنگ
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 گنجاندن مباحث پژوهشی در متون آموزشی حوزه/ طلاب با پژوهش از روحیه تقلید دور میشوند
📌 حجتالاسلام والمسلمین سیدحمید جزایری در گفتوگویی، مطرح کرد:
📕 از سیاستهای اعمال شده در غنیسازی متون آموزشی، توجه جدی به آیات و روایات است؛ اکنون مفتخریم در متونی که تاکنون تولید شده هزاران آیه و روایت بیان شده است و معمولا هم سعی شده انتخاب آیات و روایات هوشمندانه و متناسب با معنایی باشد که برای طلبه در سطح کلاس قابل فهم است.
📕 از جمله نکاتی که در متون حوزوی مراعات شده بحث پژوهش و ارائه پژوهشهای مناسب و واداشتن دانشپژوه به تحقیق است که او را از روحیه تقلید، ساده انگاری خارج میکند و برای تعمیق و تحلیل بسیار مفید است.
📕 برای اجتهاد، تقویت استعداد دانشپژوه و توانایی بهرهمندی درست از منابع استنباط اهمیت دارد بنابراین بخش پژوهشها بدون استثنا در سرتاسر متون تولید شده وجود دارد که هدف اصلی آن همین است که طلبه و دانشپژوه گمان نکند دانش صرفا حفظ چند اصطلاح و قاعده است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21157
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 قاعده احسان به دیگران(۱۳)/ قلمرو قاعده احسان در تربیت
📌 حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمیحاجی در درس خارج «فقه تربیت»، تصریح کرد؛
🔻 بنابر ادله مذکور دال بر مطلوبیت و استحباب احسان به غیر، قلمرو مطلوبیت احسان در سه حوزه باید تبیین شود:
🔹 مربی: این تکلیف متوجه چه کسانی است؟ از آنجاکه در ادله قاعده خصوصیتی برای مکلف به این تکلیف(احسان بهغیر) ذکر نشده بود، این تکلیف شامل همه مؤمنین میشود و همه انواع مربیان در احسانِ بهغیر تکلیف استحبابی دارند.
🔹 متربی: بنابر ادله مذکور کسی که مورد احسان قرار میگیرد، عموم مردم بوده و قیدی برای آن ذکر نشده است. البته در بعضی موارد مانند والدین یا برادران دینی توصیه به احسان، بیشتر است ولی همانگونه که گذشت؛ ادله احسان مطلقاند و شامل بالغ و غیربالغین حتی شامل کفار هم میشوند، که فقها مانند آقای حکیم به این امر تصریح دارند.
🔹 متعلق احسان: با توجه به عمومیت معنای احسان و اطلاق ادله، احسان معنای عامی داشته که شامل همه افعال خیر اعم از امور مادی و معنوی شده و همه ساحات تربیتی از قبیل؛ تربیت جسمی، اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی و ... را شامل میشود.
✅ همچنین احسان به غیر، منحصر در امور ایجابی نیست، بلکه شامل امور سلبی هم میشود، مثلاً منع از محرمات الهی که در روایت مذکور اشاره شده و از بالاترین برّ و احسان شمرده شده است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#فقه_تربیت
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 سلسله دروس خارج فقه نظامهای اسلامی
📚 موضوع: فقه نظام جامع خانواده
🔹 استاد: آیتالله سیدمنذر حکیم
📆 زمان: پنجشنبهها/ ساعت ۷ الی ۸:۲۰
🕌 درس به صورت غیرحضوری(آنلاین) برگزار میشود.
📱 لینک ثبت نام:
🌐 https://b2n.ir/100020
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ استدلال از آیه تجارت بر حلیت ربای قرضی
🔻 آیتالله علی عندلیبی در درس خارج «فقه بورس و بازار سرمایه» بیان کرد؛
📚 سیره قطعیه متشرعیه بر این است که متشرعه حتی به ذهنش خطور نمیکند که ربای تولیدی حلال باشد. فلذا وقتی فتوا از بعضیها صادر شد بر حلیت، خیلیها تعجب کردند، زیرا این سیره قطعیه بین متشرعه هست که ربا مطلقا حرام است و حرمت آن هم مطلق است، چه ربای تولیدی، چه ربای مصرفی باشد.
📚 سیره متشرعه بر حرمت ربا موجود است، اما اتصال سیره به معصوم(ع) محل اشكال است، زیرا ممكن است علت سیره فتاوای فقها بر حرمت ربا بوده و به همین دلیل کم کم در اذهان اینطور پدید آمده که ربا مطلقا حرام است.
📚 اگر قرض ربوی باشد، این هم عقد است، بنابراین «اوفوا بالعقود» شامل همه عقود میشود. در صورتی که معامله ربوی، محقق شود از آنجایی که وجوب وفا دارد، دلالت بر صحت معامله میکند، زیرا در صورت بطلان، وجوب وفا برداشته میشد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21160
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 قرآن و نهجالبلاغه بهترین معرف نبی مکرم اسلاماند/ شناخت سبک زندگی اهل بیت(ع)، الگویی برای یافتن مسیر سالم زندگی است
🔹️ برای شناخت نبی مکرم اسلام لازم است ابتدا به سراغ قرآن کریم برویم و در عین حال به نهجالبلاغه و کلام امیرالمؤمنین امام علی(ع) مراجعه کنیم. چون آن حضرت به نمایندگی از تمامی انبیا و اوصیای الهی(ع)، نبی مکرم اسلام را به بهترین وجه ممکن شناخته و معرفی فرموده است.
🔹️ لازم است داعیه محبت نسبت به پیغمبر اکرم(ص) را به تأسی و الگوگیری صحیح از آن حضرت تعمیم بدهیم.
🔹️ درواقع باید رفتار و گفتار ما شباهت به رفتار و گفتار رسول مکرم اسلام داشته باشد تا محبتی که از آن دم میزنیم حقیقت داشته باشد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21163
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تاریخ_و_سیره
#گفتگو
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 سلسله دروس خارج فقه نظامهای اسلامی
📚 موضوع: فقه آسیبهای اجتماعی
🔹 استاد: آیتالله محمدحسین احمدی فقیهیزدی
📆 زمان: چهارشنبهها/ ساعت ۷ صبح
🕌 درس به صورت غیرحضوری(آنلاین) برگزار میشود.
📱 لینک شرکت در درس:
🌐 https://lms.ijtihad.ac.ir/b/c4n-d3q-dkm
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#جامعه_و_فرهنگ
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ سبر و تقسیم در کشف مناط/ یکی از راههای کشف مناط، فهم و قضاوت عرف است
💠 آیتالله محمدمهدی شبزندهدار در درس خارج فقه معاصر خاطرنشان کرد؛
✍️ یکی از راههای استکشاف مناط فهم و قضاوت عرف است. گاهی در لسان، دلیل مناط حکم ذکر نشده، اما در عین حال به تناسبات خاص و ویژهای عرف مناط را حدس میزند.
✍️ عرف به تناسب حکم و موضوع و اینکه چه چیزی در حقیقت باعث این حکم شرعی شده و مناط آن چه بوده، حدس قوی و اطمینانی و یا قطعی میزند که مناط این است.
✍️ راه دیگر کشف مناط، سبر و تقسیم است. یعنی ما اوصاف، احوال و خصوصیات موضوعی را فهرست کنیم.
✍️ در این روش نخست به وسیله استقراء احوالات، خصوصیات و صفات، تقسیمبندی میکنیم، سپس سبر میکنیم، یعنی یک یک آنها را بررسی میکنیم که آیا میتواند علت و مناط باشد یا نه؟
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21167
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 نشست علمی «اقتصاد اسلامی یا سکولار» برگزار میشود
💢 نشست علمی مجازی با عنوان «اقتصاد اسلامی یا سکولار» توسط مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزههای علمیه با مشارکت انجمن اقتصاد اسلامی حوزه برگزار میشود.
📚 در این نشست علمی حجتالاسلام والمسلمین سید حسین میرمعزی موضوع «اقتصاد: علم، مذهب یا نظام» را مورد بررسی قرار میدهد.
✅ دکتر محمدجواد توکلی نیز موضوع «اقتصاد اسلامی از نظریه تا عمل» را مورد کنکاش قرار خواهد داد.
🔹 دبیر علمی این نشست حجتالاسلام والمسلمین مهدی خطیبی است.
📆 این نشست روز پنجشنبه 15 آبان ماه سال 99 ساعت ۹:۳۰ صبح برگزار میشود.
💻 پخش زنده: aparat.com/pasokhtv/live
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ چهارده نکته درباره افول تمدن غرب
📝 حجتالاسلام والمسلمین رضا غلامی در همایش «آیندهنگاری تمدن نوین اسلامی» تشریح کرد؛
🔻 چرایی افول و غروب تمدن غرب
🔹 جنگ علیه فطرت: غرب مدتهاست علیه فطرت انسان قیام کرده است.
🔹 دور کردن انسان از سعادت و خوشبختی: در زمینه خوشبختی مادی انسانها ناکام مانده است.
🔹 ناتوانی از معنابخشی به حیات: برای نجات خود از درماندگی صورت مساله را پاک کرده است.
🔹 حقیقتزدایی از زندگی بشر: تلاش تمدن غرب نفی حقیقت بوده است.
🔹 نابودی محیط زیست: خسارت بارترین سوغات مدرنیته برای انسان بوده است.
🔹 کرامت زدایی از انسان: انسانها را در حد رباتهای گوش به فرمان تقلیل داده است.
🔹 تبعیض و بیعدالتی: ظلم و بیعدالتی سیستمی را حاکم کرده است.
🔹 ناکامی نظام دموکراسی لیبرال: با ناکامیهای جدی روبرو است.
🔹 از بین بردن چشم انداز روشن از جهان: هیچ چشم انداز روشنی برای جهان باقی نگذاشته است.
🔹 تهدیدزا کردن علم: علم و فناوری در اسارت اومانیسم به نگرانی بشر تبدیل شده است.
🔹 به بن بست رساندن نظم جهانی: نظم تمدن غرب با استعمار نو و فرانو پیوند ناگسستنی دارد.
🔹 شکست بخش مهمی از برنامه جهانی شدن: برای تحمیل برنامه جهانی شدن از هیچ تلاشی دریغ نکرده است.
🔹 بیداری ملتهای مستضعف: بیداریها، هر قدر بیشتر و عمیقتر شود، تمدن غرب را به پایان خود نزدیکتر خواهد کرد.
🔹 جوشش دین و معنویت در جهان: روز به روز گرایش بشر به دین و معنویت به ویژه اسلام بیشتر میشود.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#تمدن
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 وظیفه حوزه؛ تغذیه محتوایی و نظارت بر ارکان نظام اسلامی/ همکاری روحانیت با نظام، منافاتی با استقلال حوزه ندارد
📚 آیتالله محمود عبداللهی در گفتوگویی مطرح کرد؛
🔰 نظام نوین اسلامی بر اساس اجتهاد مجتهد شکل میگیرد. انقلاب اسلامی نیز با الهامگیری از معارف اسلامی پایهگذاری شده، از اینرو نظام اسلامی مولد فقاهت و حوزههای علمیه است.
🔰 حوزه مادر نظام اسلامی است. حوزههای علمیه وظیفه تولید محتواهای نظام در عرصههای اقتصادی، سیاسی و قضایی براساس قانون اساسی و فقه اسلامی را بر عهده دارند.
🔰 حوزههای علمیه باید نیروهای انسانی برای خدمت به نظام اسلامی به ویژه در نهادهایی مانند دستگاه قضایی و شورای نگهبان را پرورش دهند.
🔰 نظام سیاسی و قضایی نیاز به مراقبت و نظارت دارد؛ از اینرو حوزههای علمیه باید در جایگاه نظارتی و مطالبهگری در نظام اسلامی به ایفای نقش بپردازند.
🔰 سنتهای علما و مبنای امام راحل و رهبر معظم انقلاب بر حفظ استقلال حوزههای علمیه بوده است.
🔰 تشکیلات و مدیریت حوزههای علمیه وابسته به تشکیلات و نهادهای دولتی نیست و دروس حوزوی به صورت دانشگاهی ارائه نمیشود؛ بلکه حوزههای علمیه به گونهای مستقل اداره میشوند.
🔰 همکاری علما و حوزویان با نظام اسلامی منافات و مخالفتی با استقلال حوزه ندارد.
🔰 حفظ استقلال حوزههای علمیه با این امر منافاتی ندارد که حوزویان وظیفه خود را از منظر تغذیه محتوایی و نظارت بر ارکان نظام اسلامی ایفا کنند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✍️ تألیف کتابهای تعلیمی و تربیتی براساس نیازهای بانوان/ نظام حوزه نظام تربیتی است
🔻 حجتالاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجتپور در نشستی خاطرنشان کرد؛
📚 حوزه به طور طبیعی تربیتگر و نظامش نظام تربیتی است. مطالب اساتید باید به گونهای باشد که سهم خود را در تربیت به نحو شایستهای ایفا کند و تربیت صرفا به اساتید اخلاق واگذار نشود.
📚 تبدیل کردن خواهران طلبه به کنشگران فرهنگی، اجتماعی و علمی از اهداف حوزه است و حوزه باید زمینههای این توانایی را فراهم کند تا زنان نقشهای اجتماعی خود را ایفا کنند.
📚 باید در 15 سال آینده بخش قابل توجهی از کتابهای تعلیمی و تربیتی حوزه متناسب با اقتضائات زنان نوشته شود و چه خوب است که نویسنده این کتابها بانوانی باشند که درک درستی از مسائل زنان دارند.
📚 در 5 ساله اول هدف ما رفع نواقص بوده است. برای دستیابی به افق پنجساله اول حوزه علمیه با شمارش موارد کاستی، آنها را کنار بگذارد و از فرصتها به خوبی استفاده کند تا در پنجسال آینده به عنوان یک دستگاه تاثیرگذار حضور به هم رساند.
📚 حدود 6 هزار استاد در حوزههای علمیه خواهران فعالیت دارند که طراحی و اجرای نظام رتبهبندی اساتید برای این اساتید ضروری است.
📚 با وجود دایر شدن مدارس علمیه متعدد، اساتید کافی برای اشباع مدارس و رشتهها نداشتهایم.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com