eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.7هزار عکس
442 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
💢 سلسله یادداشت های بررسی و تحلیل نظریات فقه نظام 📝 بخش دوم: ارزیابی منهج فقهی نظام‌پذیر و منکر نظام
💢 سلسله یادداشت های بررسی و تحلیل نظریات فقه نظام ✅ بخش سوم: اندیشه‌ها و رویّه‌های رقیب و مختار در پیوند با استنباط نظام 1️⃣ انکار هرگونه نظام و هر آن چه از جنس هدف و مقاصد باشد در شریعت و افعال الهی و قبول احکام عام و خاص. 2️⃣ انکار هرگونه نظام در شریعت و فقه، بدون رد هدف و مقاصد و قبول احکام عام و خاص و استناد انکار به مثل ناسازگاری وجود نظام با جامع، جهانی و جاودان بودن شریعت. 3️⃣ قبول نظام و احکام عام و خاص در شریعت، انکار نظام فقهی به معنای نیازمند بودن آن به استنباط و اکتفا به استنباط‌های اتمیک و اعتقاد به رسیدن قهری فقیه به خرده نظام‌ها و کلان نظام. 4️⃣ قبول نظام در شریعت، اصرار بر نظام فقهی، نیازمندی کشف نظام به استنباط مستقل، هرچند با استمداد از آرای فقیهی دیگر باشد. مرحوم سید محمد باقر صدر به این اندیشه تصریح کرده است. 5️⃣ قبول نظام، مقاصد و شریعت در دین، لزوم جست و جوی فقیهانه از نظام حتی در استنباط‌های اتمیک احکام در موارد لازم و نقص فقاهتی که دغدغه رسیدن به این نظام ها را ندارد. توسعه در ابزارهای فقاهت، استفاده از نصوص مبین مقاصد، توسعه اصول فقه متناسب با فقاهت نظام و عدم کفایت رویه معمول و مأنوس در این پیوند. اندیشه مختار ما، گزینه پنجم است. 📘 متن کامل: http://meftaah.com/?p=21950 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 سواد رسانه‌ای کارگزاران حکومت باید در سطح عالی و راهبردی باشد 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین رفعتی در درس خارج فقه فضای مجازی مطرح کرد؛ 🔹 آموزش سواد رسانه یکی از تکالیف ماست. مراد ما سواد سخت‌افزاری نیست بلکه مراد شناخت فرصت‌ها و آسیب‌ها فضای مجازی است. 🔹 سواد رسانه امروزه ضرورتی اجتناب ناپذیر برای همه است ولی نیازمند مجموعه برنامه‌ریزی و اقدامات دانش محوری است که باید در آموزش‌های عمومی و تخصصی لحاظ شود. 🔹 سطح نیاز به سواد رسانه نسبت به شرایط محیطی، سنی و شغلی افراد متفاوت است. برای کاربران سطح نازل آن کافی است اما برای مدیران صاحب پیامرسان و کانال سطح بالاتر و برای کارگزاران حکومتی سطح عالی و راهبردی آن ضروری است. 🔹 سواد رسانه پیوسته در حال پیشرفت و تغییر است، بنابراین آموزش‌ها باید هماهنگ با زمان و گسترش و پیشرفت ابزارهای نوین به روزرسانی شود و نباید به آموزش‌های قبلی اکتفا نمود. 🔹 ادلّه متقن و یقین‌آور بر وجوب و استحباب علم‌آموزی در زمینه فضای مجازی وجود دارد. آیات، روایات و حکم عقل از منابع استنباط در این بحث هستند. 📘 متن کامل: http://meftaah.com/?p=21968 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 الگوگیری بانوان از زندگی سیاسی و مبارزاتی حضرت زهرا(س) 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین محمد ملک‌زاده در گفت‌وگویی عنوان کرد؛ 📚 حضرت زهرا(س) با استقامتی بی‌نظیر در راه دفاع از مسیر پرنور ولایت، الگویی کامل را در تبعیت از ولی زمان و استقامت در مسیر حق به مسلمانان ارائه کردند. 📚 یکی از اقدام‌هایی که حضرت زهرا(س) برای بیداری جامعه اسلامی خفته انجام داد و بر آن مداومت بسیار کرد گریه بر مصیبت پیامبر(ص) و مظلومیت حضرت علی(ع) بود. 📚 یکی دیگر از جلوه‌های سیاسی و مبارزاتی حضرت زهرا(س) وصیتی بود که ایشان به امیرالمؤمنین(ع) کرد. 📚 دفاع حضرت فاطمه زهرا(س) از حریم امامت و ولایت توانست تا حدی جو متشنج سیاسی آن روز مدینه را کنترل و حقانیت حضرت علی(ع) را به مرور زمان ثابت کند. 📚 مبارزات سیاسی حضرت زهرا(س) نشان داد یک زن که عنصر پیونددهنده رسالت و امامت است، چگونه می‌تواند با روح عظیم الهی خویش، بار سنگین مبارزه را بر دوش کشد و با جان و مال خود تا آخرین نفس، خط الهی را دنبال کند. 📚 حضور سیاسی فاطمه زهرا(س) نشان داد یک زن با آگاهی و اتخاذ شیوه‌های سیاسی مدبرانه می‌تواند در صحنه‌های گوناگون جامعه به مبارزه بپردازد. 📘 متن کامل: http://meftaah.com/?p=21972 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ مرکز تخصصی اخلاق و معنویت دانش پژوه می‌پذیرد 💢 مرکز تخصصی اخلاق و معنویت آیت‌الله سعادت پرور(ره) تحت اشراف استاد تحریری جهت ارتقای سطح علمی و عملی در تربیت معنوی برای نیمسال دوم تحصیلی دانش پژوه می‌پذیرد. 📆 زمان ثبت‌نام برای این دوره تا ۳۰ دی ماه اعلام شده است. 💻 کسب اطلاعات بیشتر: https://paziresh.ismc.ir/ ☎️ شماره تماس: ۰۹۱۰۵۰۲۲۷۲۳- ۰۹۱۰۴۰۲۷۵۷۷ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ از نظر اسلام میان زن و مرد در جوهره انسانیت تفاوتی وجود ندارد 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌نقی فقیهی در درس گفتار «فقه تربیت جنسی» مطرح کرد؛ 🔹 از نظر عهد عتیق(یهود) ماهیت تکوینی مرد و زن متفاوت است، زیرا مرد از خاک آفریده شده اما زن از دنده مرد آفریده شده است. 🔹 مسیحیان بر این باور هستند که خداوند ابتدا آدم و سپس حوا را آفرید. آدم از شیطان فریب نخورد اما حوا از شیطان فریب خورد و آدم را نیز گرفتار کرد، یعنی آدم از حوا برجسته‌تر است به‌وسیله زن انسان به خطا می‌رود. 🔹 با توجه به جایگاه زن در تفکر یهودیت و مسیحیت می‌توان برخی از تفکرات رایج در میان مردم مبنی‌بر این‌که اصل گوهر وجودی انسان، عقل است که زنان از عقل اندکی بهره می‌برند، را برگرفته از آموزه‌های ادیان مسیحی و یهود دانست. 🔹 در اسلام خلقت زن و مرد در آیات متعددی مورد اشاره قرار گرفته است که مهم‌ترین آن‌ها آیه یکم از سوره نساء است: «يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ...» توصیف آیه شریفه از خلقت حضرت آدم، بیان‌کننده عدم تفاوت در ماهیت خلقت زن و مرد است. 🔹 علامه طباطبایی دراین خصوص می‌فرماید: خلاصه آن كه زن و مرد در ذات و جوهرشان تفاوتی وجود ندارد؛ يعنی زنان و مردان در جوهره انسانيت و خميرمايه رشد و كمال، تفاوتی ندارند، بلكه زن و مرد دو فرد از يک نوع هستند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ برگزاری نشست راهبردی «دین و قانون‌گذاری» 🔻 نشست «رویکرد دینی به قانون‌گذاری و حکمرانی مطالعه موردی تربیت جنسی» برگزار می‌شود. 🎙 ارائه کننده بحث: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زیبایی‌نژاد، رئیس پژوهشکده زن و خانواده 📆 زمان: سه شنبه 30 دی ماه 1399/ ساعت 14:30 الی 16:30 📌 مکان: تهران، کتابخانه مجلس شورای اسلامی 📱 جهت حضور نام و نام خانوادگی خود را به شماره 09352251690 پیامک بفرمایید. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 محبت نسبت به غیر مسلمانان در حد محبت‌های متعارف انسانی اشکالی ندارد ✍️ آیت‌الله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» بیان داشت؛ 🔻 جمع‌بندی روایات مربوط به محبت کفار 1️⃣ محبت مطلق آدم‌ها رجحان دارد الا کافرانی که در مقام دشمنی و عنادند. 2️⃣ محبت انسان‌ها از حیث انسانیت عامه مستحب است. معاند و غیر معاند ندارد. محبت کافر از حیث کفر اشکال دارد. 3️⃣ براساس مرآت العقول محبت نسبت به کافر مطلقاً حرام است و استثنایی که در کافر غیر محارب و غیر معاند شده در ابراز محبت است. ابرازش اشکالی ندارد. 📚 جمع‌بندی در حد شبه اطمینان این است که محبت انسان‌ها ولو کافر درصورتی که از حیث کفرشان نباشد و منجر به ولایت آن‌ها نشود در حد محبت‌های متعارف انسانی اشکالی ندارد و به جوازش باقی است اگر رجحان هم نداشته باشد. این محبت‌های عاطفی بشری طبیعی بدون این‌که به درجه بالا یا تولی برسد اشکال ندارد. اگر به تولی برسد یا محبت کافر حربی اشکال دارد. 📘 متن کامل: http://meftaah.com/?p=21984 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 سیره فقها در مواجهه با موضوعات اجتماعی بررسی می‌شود 📝 نشستی با هدف بررسی «سیره فقها در مواجهه با موضوعات اجتماعی» برگزار می‌شود. 🎙 سخنران: حجت‌الاسلام والمسلمین احمد رهدار 📆 پنج شنبه 2 بهمن ماه 1399 ساعت ۱۰:۳۰ 🏢مکان: بلوار الغدیر، کوچه10، ساختمان مفید، طبقه دوم، اتاق جلسات ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
💢 سلسله یادداشت های بررسی و تحلیل نظریات فقه نظام ✅ بخش سوم: اندیشه‌ها و رویّه‌های رقیب و مختار در پ
💢 سلسله یادداشت های بررسی و تحلیل نظریات فقه نظام ✅ بخش چهارم: بررسی آثار و نتایج نظریات موجود درباره فقه نظام 🔰 آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در یادداشتی مطرح کرد؛ 1️⃣ گسست فقاهت نظامات با فقه حکومتی و فقه حکومت و نظام: فقه نظامات ربطی به «فقه حکومتی» ندارد. فقه حکومتی یعنی فقاهت با انگاره قبول حکومت ولی نظامات یا نظام در فقه نظامات مضاف الیه فقه است. 2️⃣ آثار اعتقاد به نظامات فقهی و کشاندن آن به صحن استنباط: به نظر ما ثمره قائل شدن به فقه نظامات در جای جای فقه به ویژه در استنباط احکام تعینات و موضوعات اجتماعی و سیاسی خود را نشان می‌دهد. 3️⃣ نظام در فرآیند قانون‌گذاری و نقد رویّه موجود قانون‌گذاری: در فرض اول، قانون گذار نظامی را در نظر می‌گیرد و اجزایی را در چارچوب آن نظام یا نظام‌ها به تصویب می‌رساند، در حالی که در فرض دوم بدون نقشه راه و برنامه، روزمره و به اقتضاءات مناسبت‌های عاجل، قوانینی را کنار هم قرار می‌دهد، بدون این‌که بتواند یا بخواهد به نتیجه کار فکر کند! 4️⃣ آسیب‌شناسی عدم انضباط نظری فقه نظام‌‌ها: ضرورت فقاهت بر بنیان باور به وجود نظام‌‌ها در شریعت مطهر در صورت عدم انضباط نظری آن، آسیب‌‌هایی را با خود به همراه می‌آورد که فقیه فقه نظام‌‌ها باید مواظب آن آسیب‌‌ها باشد و از آن‌‌ها فاصله بگیرد. 📘 متن کامل: http://meftaah.com/?p=21989 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ مکتب حاج قاسم دارای راهکار تربیتی است 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی در درس گفتار «مبانی رشد و تربیت اسلامی‌؛ با رویکرد قرآنی و روایی» تبیین کرد؛ 🔹 ویژگی مکتب حاج قاسم این است که برای خودش راهکار تربیتی دارد. کسی که می‌تواند مضاف الیه یک مکتب باشد باید ابعاد مختلفی در وی رشد نموده باشد و به اندازه‌ای از کمال رسیده باشد تا بتوانیم از وی به عنوان مکتب استفاده نماییم. 🔹 اخلاص نخستین ویژگی حاج قاسم بود؛ خلوص به معنای واقعی کلمه این است که انسان هر کاری می‌کند برای خداوند انجام دهد. خداوند نیز به اخلاص بندگانش برکت می‌دهد. 🔹 دومین ویژگی ایشان ثبات قدم بود. یعنی در تمامی مراحل زندگی خویش نفسانی عمل نمی‎کند و به خاطر خداوند تمامی رفتارهای خویش را ادا می‌کند نه به خاطر نفس خویش. 🔹 سومین ویژگی حاج قاسم، تواضع و فروتنی‌اش بود. این ویژگی مشترک حاج قاسم و آیت‌الله مصباح یزدی است که علیرغم بزرگی و قدرتی که داشتند هیچکدام هیچگاه متکبرانه برخورد نکرده و صرفا از روی تواضع با دیگران برخورد داشتند. 🔹 چگونه رفتار کنیم که حاج قاسم شویم؟ در لحظه عمل کنیم؛ بدین معنا که در هر لحظه، هر وظیفه‌ای را که به عنوان وظیفه بندگی تشخیص دادیم آن را انجام دهیم. 🔹 تربیت فرزندان و آشنایی آن‌ها با چنین شخصیتی ضروری است و این باید از زمانی باشد که آن‌ها مفهوم کلمات را متوجه شوند و آن دو سالگی است. یعنی باید قبل از این‌که با شخصیت‌های تلویزیونی آشنا شوند، اتفاق بیفتد تا تربیت صحیح و اسلامی اتفاق بیفتد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 شاهد مطالبی یکسان و تکراری در موضوع خانواده هستیم/ مباحث پژوهشی باید کاربردی باشد 💢 در نشست «شورای تخصصی خانواده» مطرح شد؛ 🔻 خانم علاسوند: 🔹 متأسفانه بیشتر کتاب‌ها و پژوهش‌هایی که در حوزه خانواده تهیه می‌شود، دارای محتوای یکسانی بوده و در آن شاهد نوآوری نیستیم. 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زیبایی‌نژاد: 🔹 وقتی گفته می‌شود از نظر شهید صدر خانواده نظام‌مند است، باید مشخص شود بین این آموزه‌های متکثر، چه پیوندی برقرار بوده و ذیل کدام هدف حرکت می‌کند. 🔻 آیت‌الله سید منذر حکیم: 🔹 برای برخی از افراد نظام خانواده در حد فقه موروث است و هنوز حرکتی نکرده است. در حالی که ابعاد خانواده بسیار فراتر از اینهاست. 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین حسین بستان: 🔹 یک موضوع مهم در امر پژوهش، بحث روشمندی است. تا کار روش‌اش مشخص نباشد، نمی‌توان آن را ارزش گذاری کرد. 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین فرج‌الله هدایت‌نیا: 🔹 پژوهش‌های عرصه خانواده باید به گونه‌ای باشد که بتواند پاسخ پرسش‌های نسل جدید را بدهد. 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین امیر مهاجر میلانی: 🔹 برخی پژوهش‌های عرصه خانواده تحت تأثیر عقلانیت خاصی است، به همین دلیل جامع و کامل نیست. 📘 متن کامل:http://meftaah.com/?p=21977 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 بیت کوین و رمز ارز در صورت ارزش‌گذاری از سوی عقلاء، قابل معامله هستند ✅ آیت‌الله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «فقه بورس» تصریح کرد؛ 📝 آنچه مالیت داشته باشد قابل خرید و فروش است. مالیت یعنی قابل ارزش‌گذاری باشد. در مالیت مبنای ما عرف و سیره عقلا است. 📝 اگر قائل به مالیت قبل معاوضه شویم و تعلق را در بیع به منفعت بدانیم قابل خرید و فروش می‌شود. 📝 در بورس و سهام بورس ارزش‌گذاری می‌شود یا خیر؟ سیره عقلایی به ارزش‌گذاری است در نتیجه قابل معامله است. با این بیان معاملات بورس قابل ارزش‌گذاری هست. 📝 رمزارزها و بیت کوین هم همین‌طور است. یعنی اگر عقلاء برای آن ارزش‌گذاری قائل باشند چه محقق باشد چه مقدر باشد قابل خرید و فروش است. 📘 متن کامل: http://meftaah.com/?p=21998 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ نشست علمی «فقه التربیه» برگزار می‌شود 📕 دهمین نشست علمی فقه نظام ساز با موضوع «فقه التربیه» برگزار می‌شود. 🔻 سخنرانان: 1️⃣ حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی با موضوع چیستی فقه التربیه 2️⃣ حجت‌الاسلام والمسلمین سید نقی موسوی با موضوع ضرورت و کارکرد فقه التربیه 📆 زمان: پنجشنبه دوم بهمن ماه ۹۹ از ساعت ۱۰ صبح. 💻 لینک شرکت در نشست؛ https://www.instagram.com/dr.hemati_h/ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 تا فقه در فرآیند تصمیم‌گیری نباشد، مجلس نمی‌تواند به سمت تمدن اسلامی حرکت کند 🔻 آیت‌الله سید محمدمهدی میرباقری در دیدار با رئیس فراکسیون «بیانیه گام دوم» تأکید کرد؛ 📚 مجلس تراز انقلاب، مجلس تراز تمدن اسلامی است. یعنی در این تراز بیاندیشد و این اندیشه‌ها را برای حرکت جامعه، ریل‌گذاری کند. 📚 تلقی این است که مقیاس عمل مجلس باید در مقیاس تمدن سازی باشد؛ به تعبیری در مقیاس «بیانیه گام دوم» باشد. 📚 در ساختار مجلس ما، قوانین «عرفی» تدوین می‌شوند و شورای نگهبان صرفاً خروجی را کنترل می‌کند. 📚 اگر مجلس بخواهد به سمت تمدن اسلامی حرکت کند باید کار به گونه‌ای باشد که فقه در فرآیند تصمیم گیری حضور داشته باشد، نه این‌که صرفاً در خروجی اثر بگذارد. 📚 نسبت بین فقه و تقنین از مشروطه بوده و الان هم محل بحث جدی است. و از مسائل مهم آن است که آیا حضور فقه در تقنین حداقلی است یا حداکثری؟! 📚 فرآیند کار باید به گونه‌ای باشد که در دراز مدت مجلس به سمت تغییر روال تقنین برای رسیدن به قوانین متناسب با تمدن اسلامی، حرکت کند. 📚 اگر مجلس سطح خود را بالاتر ببرد و در مقیاس تمدنی قرار دهد. دولت نیز در تراز تمدنی قرار خواهد گرفت. 📘 متن کامل:http://meftaah.com/?p=22001 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ توصیه‌های اسلام به حجاب برای جلوگیری از نگرش کالا گونه به زن است 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین امیر مهاجر میلانی در درس گفتار «بررسی ادله حجاب در روایات» عنوان کرد؛ 🔹 در باب حجاب دسته‌ای از روایات هستند که غیر مستقیم می‌توانند به پوشش دلالت داشته باشند. 🔹 دسته‌ای دیگر از روایت زنان را از کارهایی مانند حنا زدن به کف دست یا بلند کردن موهای جلو پیشانی و یا تراشیدن بخش از سر نهی می‌کنند. 🔹 نکته نخست این‌که باید این روایات را در بافت خودش بررسی کرد، مثلاً امروزه این نهی‌ها اگر از باب تشابه به مردان باشد برطرف شده است ولی اگر از باب تزیین باشد دلالت بر حرمت و کراهت باقی است. 🔹 نکته‌ی دیگر، در نگاه دینی ما اگر زنان همیشه به فکر بلند کردن موها و حنا و لاک زدن و این‌گونه اعمال باشند، موجب می‌شود نگرش کالا گونه به زن در جامعه شکل گرفته و وارد زیست جهان جمعی شود و نگاه به زن در جامعه عنوان موجود درجه دو خواهد بود. از این باب به زنان در اسلام توصیه شده آرایش نداشته باشند تا نگاه کالا گونه به زن شکل نگیرد نه این‌که از باب تشابه به مردان بوده باشد. 📘 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22007 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ نشست «راه‌های تقویت جایگاه فقه حکومتی و فقه نظام در قانون‌گذاری» برگزار می‌شود 💢ششمین نشست از سلسله نشست‌های علمی آسیب‌شناسی تقنین و قوه مقننه در ایران با موضوع «راه‌های تقویت جایگاه فقه حکومتی و فقه نظام در قانون‌گذاری» برگزار می‌شود. 🎙 سخنرانان: حجت‌الاسلام و المسلمین حاج ابوالقاسم دولابی و حجت‌الاسلام والمسلمین حسنلو 📆 زمان: پنجشنبه 99/11/2 ساعت 10(به صورت وبیناری و حضوری) 🌐 لینک حضور: https://www.skyroom.online/ch/feghenezam/feghenezam ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 رونمایی از کتاب فقه و اجتهاد حکومتی 📚 کتاب فقه و اجتهاد حکومتی به همت انتشارات حوزه علمیه خراسان رونمایی شد. 📝 این کتاب نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر نوایی، مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان است. 🔻 کتاب فقه و اجتهاد در 3 بخش تدوین شده است؛ 🔹 بخش اول با عنوان نگاه کلی به دیدگاه عالمان شیعی در لزوم تشکیل حکومت اسلامی و مفهوم شناسی فقه حکومتی در سه فصل ارائه گردیده است. 🔹 بخش دوم با عنوان فقه سیاسی و حکومتی، چشم انداز، راهبردها و آرمان‌های آن را مورد بحث قرار داده است. 🔹 بخش سوم نیز اجتهاد در حکومت اسلامی و نگرش سیستمی به دین را مورد بررسی قرار داده است. 📚 کتاب فقه و اجتهاد حکومتی در 448 صفحه در قطع رقعی به چاپ رسیده است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 آغاز اولین برنامه ۵ ساله حوزه از ۱۴۰۰ / منظومه تحول در حوزه طراحی شده است 🔰 آیت‌الله علیرضا اعرافی در جلسه امضای تفاهم‌نامه همکاری حوزه با شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خبر داد؛ 📝 مدیریت حوزه در این ۴ سال تلاش کرد در گام نخست، مطالبات رهبر معظم انقلاب از حوزه، رویکردها و جهت‌گیری کلانی که از اندیشه امام(ره) برمی‌خیزد و رهبری معظم مفسر و مبین آن هستند را دنبال کرده و به یک طراحی جامع و کلان برساند. 📝 حاصل این تلاش مستمر و ۴ساله در بخش طراحی‌ها، منظومه‌ای است که شاید برای نخستین بار، مقام معظم رهبری فرمودند «مسیر همین است» این موضوع برای ما هم افتخار بزرگی است و هم مسئولیت سنگینی را برای حوزه به‌وجود می‌آورد. 📝 در گام دوم، برنامه ۵ساله حوزه علمیه را داریم که آماده‌سازی آن ۲ سال به‌طول انجامیده است و سال ۱۴۰۰ به صورت رسمی آغاز اولین برنامه ۵ ساله حوزه علمیه خواهد بود. 📝 برنامه ۵ ساله، از تجاربی که در جامعه المصطفی، چند نهاد دیگر و تجارب خود حوزه علمیه جمع آوری شده، به‌وجود آمده و شامل۴۰مضمون اصلی و ۹۰۰ شاخص، ردیف و برنامه است که ذیل آن ده‌ها طرح کلیدی و بنیادی وجود دارد. 📘 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22011 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 تصویب قانون چه تأثیری بر اجرای احکام شرع دارد؟/ برخی نقش تضمینی و برخی نقش الزامی قائل شدند 📝 آیت‌الله محمدعلی مدرسی یزدی در درس خارج «فقه قانون‌گذاری» تأکید کرد؛ 📚 وقتی قانون‌گذار مطابق حکم شرعی قانونی تصویب می‌‌کند چه چیزی را انشاء می‌‌کند؟ احتمالاتی در توجیه قانون‌گذاری در این‌گونه موارد مطرح است: 🔹 وجه اول: تصویب قانون فقط نقش تضمین اجرا دارد؛ به گونه‌ای که بدون تصویب قانون، حکم شرعی ضمانت اجرا ندارد. 🔸 نقد: در یک نظام اسلامی‌ روشن است که باید منطقا احکام شرعی مرجع باشد. در جایی که حکم شرعی، قطعی واضح است تکلیف روشن است. در موارد دیگر باید با اجتهاد یا تقلید حکم فقهی آن را به دست آورد. 🔹 وجه دوم: تصویب احکام و موازین فقهی در شکل مواد قانونی به معنای التزام قانونی به مقررات شریعت و تعمیم اجرای آن است. 🔸 نقد: اگر هدف، ابراز تعهد و بیان مواضع است این کار با یکبار ابراز تعهد کلی و عمومی‌ در قبال شریعت حاصل می‌شود. لازم نیست در مورد تک تک احکام این کار تکرار بشود. 🔸 قانون‌گذار فقط برای نهاد‌های حاکمیتی تعیین تکلیف نمی‌‌کند بلکه به هنگام تصویب قانون، برای مردم هم(مستقیم یا غیر مستقیم) تعیین تکلیف می‌‌کند. بنابراین نمی‌تواند گفت قانون‌گذار در مورد احکام الزامی‌ شرعی فقط ضمانت اجرا ایجاد می‌‌کند. 📘 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22015 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 برای رسیدن به مدیریت فقهی اخلاق‌محور باید به تکلیف اجتماعی و سیاست‌گذاری فرهنگی توجه کنیم 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد ارسطا در هم‌اندیشی «رابطه فقه و اخلاق» مطرح کرد؛ 📝 مدیریت فقهی از نظر کسانی که این مدیریت را ناکارآمد می‌دانند، دو ایراد اساسی دارد؛ 1 - مدیریت فقهی یک مدیریت انفعالی می‌باشد و 2 - این مدیریت، یک مدیریت حداقلی است. 📝 مدیریت فقهی اخلاق‌محور به معنای چنین مدیریتی است که هم ضمانت اجرا دارد و هم ارزش‌های اخلاقی در آن مدیریت رعایت شده است. 📝 به عقیده‌ ما می‌توان چنین مدیریتی را بر اساس موازین دینی و معارف دینی تبیین کرد، مدیریتی که هم ضمانت اجرا داشته باشد و هم ارزش‌های اخلاقی در آن رعایت شده باشد. 📝 ما می‌توانیم مفهوم سیاست فرهنگی و سیاست‌گذاری فرهنگی را از روایات استفاده کنیم و باید به این مفهوم توجه کنیم.. 📝 مفهوم تکلیف اجتماعی و سیاست‌گذاری فرهنگی به منظور آنکه بتوانیم یک مدیریت فقهی اخلاق‌محور داشته باشیم، باید مورد توجه قرار بگیرد. 📘 متن کامل:http://meftaah.com/?p=22020 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 احکام تکلیفی متوجه اشخاص حقوقی نمی‌شود 🔰 آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در درس خارج فقه نظام سیاسی مطرح کرد؛ 🔹 از جمله ادله‌ای که قائلین مشروعیت حکومت با رای مردم به آن تمسک کرده‌اند این است که در شریعت اسلام واجباتی مانند اجرای حدود و و أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّة وجود دارد که مردم مخاطب قرار گرفته‌اند. در حالی که در عالم واقع ورود همه مردم برای انجام آن‌ها قابل تصور نیست؛ بر این اساس نیازمند دولت متمرکز و مقتدر هستیم که با رای مردم حاصل می‌شود. 🔹 یعنی تشکیل این دولت، واجبی است که متوجه مردم می‌شود و این وجوب از باب مقدمه واجب است. یعنی رأی دادن واجب اصلی نیست بلکه مقدمه است برای واجب دیگر که تشکیل حکومت است. 🔸 نقد: برای مجتمع یا باید شخصیت حقیقی متصور شد یا حقوقی، با توجه به این‌که تصور شخصیت حقیقی برای آن قابل تصور نیست لذا باید آن را شخصیت حقوق بدانیم، لکن اشکال این است که احکام تکلیفی متوجه اشخاص حقوقی نمی‌شود زیرا لوازم حکم تکلیفی این است که در صورت عدم انجام، عقاب شود حال آیا می‌توان واجباتی را به اشخاص حقوقی متوجه بدانیم در حالی که نمی‌توان آن را عقاب کرد؟ 📘 متن کامل:http://meftaah.com/?p=22024 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 بیست‌ودومین اجلاسیه سالانه اساتید حوزه برگزار می‌شود 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین حامدی، معاون سطوح عالی و خارج حوزه خبر داد؛ 📚 بیست و دومین اجلاسیه اساتید حوزه امسال به دلیل شرایط کرونا به صورت مجازی برگزار می‌شود. 📚 این اجلاسیه در یک جلسه با حضور همه اساتید سطوح عالی، مراکز تخصصی و... و با سخنرانی وبیناری حضرت آیت‌الله نوری همدانی و آیت‌الله اعرافی برگزار خواهد شد. 📚 هر ساله با حضور اساتید، کمیسیون‌هایی در ارتباط با موضوع مشخص شکل می‌گرفت، امسال همان رویه، ولی با موضوع آموزش در فضای مجازی برگزار می‌شود. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ تبیین گستره شریعت برای استخراج نظام سیاسی اسلام/ پایمان در آینده و چشممان در گذشته است 💯 نشست «شورای تخصصی سیاست» به همت دبیرخانه مفتاح برگزار شد. 🔻 آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست: 🔹 بدون پرداختن به بحث‌های فلسفه فقه، حقوق و اصول نمی‌توان نظامی را تنظیم کرد. مگر می‌شود بحث از گستره شریعت نداشت، ولی نظام سیاسی اسلام از دیدگاه شهید صدر را استخراج کرد! 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم: 🔹 در بررسی نظام سیاسی چرا تنها باید دیدگاه‌های شهید صدر مورد بررسی قرار گیرد؟ اگر هدف دنبال کردن مبانی مجتهدین باشد، از دیگرانی مثل امام راحل هم استفاده شود. 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی: 🔹 اگر قرار است نظام سیاسی و دیدگاهی شهید صدر ارائه شود، طبیعتا این نظام سیاسی باید مبتنی بر بُعد معرفتی باشد و عملا بتواند گویای اجزا، مولفه‌ها، نسبت‌ها، تناسب‌ها و نتیجه‌ها باشد. 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین احمد رهدار: 🔹 باید نسبت شهید صدر را با امروز انقلاب اسلامی بسنجیم. نمی‌شود پای ما در فردا و چشممان در گذشته باشد. انقلاب اسلامی پای ما را به فردا برده اما چشممان در عقب است. متن کامل: http://meftaah.com/?p=22028 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚"جلسه پرسش و پاسخ آنلاین" کلاس مبانی رشد و تربیت اسلامی 👤 با حضور حجت الاسلام و المسلمین محسن عباسی ولدی 🗓 تاریخ: یکشنبه 5 بهمن ماه 🕢 ساعت: 18:30 📌 لینک جلسه آنلاین: 🌐https://online.lmskaran.com/ch/specialized-sessions-of-islamic-humanities ❗️لطفا بصورت مهمان وارد شوید. 📄شما می‌توانید سوالات خود را پیش از جلسه برای ادمین کانال ارسال کنید. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ نیروهای نخبه شناسایی و حمایت شوند/ نتایج امتحانات مجازی نیمسال اول دیماه ۹۹ اعلام شد 📌 حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 📝 مراسم سوگواری شهادت حضرت زهرا(س) در بیوت مراجع و علما 📝 تقدیر حضرت آیت‌الله علوی گرگانی از گروه‌های جهادی 📝 نیروهای نخبه شناسایی و حمایت شوند 📝 منظومه تحول در حوزه طراحی شده است 📝 بیست و دومین اجلاسیه سالانه اساتید حوزه برگزار می‌شود 📝 نتایج امتحانات مجازی نیمسال اول دیماه ۹۹ اعلام شد 📝 آغاز دوره آموزشی طلاب سربازمعلم از ۳۰ دی به صورت مجازی 📝 تفاهم‌نامه همکاری حوزه‌های علمیه و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه امضا شد 📝 مرکز رشد و نوآوری حوزه افتتاح شد 📝 حضور همزمان ۱۲ هزار طلبه در سامانه مَدرَس حوزه‌های علمیه خواهران 📝 فعالیت بیش از ۵۰۰ مدرسه و واحد تربیتی خواهران در کشور متن کامل: http://meftaah.com/?p=22042 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ رد بدعت تکلیف تربیتی واجب است ولی از عهده هر معلمی بر نمی‌آید 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین سید نقی موسوی در درس گفتار «فقه التربیه» بیان داشت؛ 🔹 خداوند متعال در آیه 79 سوره آل عمران می‎فرماید: «مَا كَانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُؤْتِيَهُ اللَّهُ الْكِتَابَ وَالْحُكْمَ وَالنُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِبَادًا لِي مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلَكِنْ كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِمَا كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَابَ وَبِمَا كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ.» 🔹 سیاق آیه در مورد علمای اهل کتاب است که کارشان تکذیب بود. اما استدلالی که در اینجا می‎شود مطرح کرد، این است که ربّانیِین جمع ربّانی است و به معنای مربی و معلم هادی می‎باشد. 🔹 صرفیّون برای ربّانیِین دو معنا ذکر کرده‎اند که عبارت‎اند از: 1. اسم منسوب به رب است و بر مبالغه دلالت دارد که دیدگاه مشهور نیز همین است. 2. صفت منسوب به ربّان است و ربّان به معنای معلم است که این دیدگاه افرادی چون آیت‎الله مصطفوی است. ایشان می‎گوید که ربّان منسوب به رِبّی است و رِبّی هم ریشه ر ب ب است که به تربیت باز می‎گردد. 🔹 بدعت، از ریشه ابتداع بوده و کذب به خداست، پس ردّالبدعه یک تکلیف تربیتی واجب است ولی از عهده هر معلمی بر نمی‎آید، پس نمی‎توان آن را بر هر کسی واجب دانست. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 دولت مقصر وضعیت بورس است/ وضعیت امروز بورس قابل پیش بینی بود 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی در گفت‌وگویی تأکید کرد؛ 🔘 زمانی که دولت زمینه‌ی حضور و فعالیت غیرعُقلایی و غیر اقتصادی مردم در بورس را فراهم می‌کرد و به این مساله نیز تشویق می‌نمود، بسیاری از کارشناسان و اقتصاددانان، شرایط فعلی را پیش بینی می‌کردند. 🔘 متأسفانه خود دولت به نحو غیرمنطقی و غیرعقلایی مردم را ترغیب به حضور در بورس می‌کرد و سبب ساز وضعیت امروز شده است. 🔘 بنده معتقدم بورس فعلا نمی‌تواند روال منطقی خود را پیش بگیرد و این در حالی است که باید جلوی حرص و ولع مردم برای حضور غیرمنطقی و غیراقتصادی در بورس گرفته شود. 🔘 آن چه مهم است این که مسئولان باید کاری کنند که بورس حرکت طبیعی و منطقی خود را پیدا کند و حال آن که متاسفانه در حال حاضر چنین شرایطی را ندارد. 📘 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22046 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📘 کتاب «نا» نقد و بررسی می‌شود 💯 کتاب «نا» از سوی انتشارات به‌نشر با همکاری پژوهشگاه تخصصی شهیدصدر نقد و بررسی می‌شود. 🎙 در نشست نقد کتاب «نا»، حجت‌الاسلام والمسلمین‌ احمد رهدار رئیس موسسه مطالعاتی تحقیقاتی فتوح اندیشه، سرکار خانم معصومه رامهرمزی نویسنده و خاطره‌نگار، سرکار خانم دکتر مریم برادران نویسنده کتاب و آقای میثم رشیدی نویسنده و فعال رسانه‌ای حضور خواهند داشت. 🔹 این برنامه دوشنبه، ششم بهمن ماه ۱۳۹۹، ساعت ١۶ در انتشارات به‌نشر، واقع در تهران، خیابان انقلاب، روبه‌روی درِ اصلی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 پاسخ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به استفتائی درباره فعالیت در بازار فارکس ❓ سؤال: آیا فعالیت در بازار فارکس(خرید و فروش ارزهای خارجی) جایز است؟ 📚 جواب: بنا به گفته برخی کارشناسان، کارگزاران بازار معاملات ارزهای خارجی، دو دسته‌اند: 🔹 دسته اول(که اکثر مدعیان کارگزاری از این دسته‌اند)، صرفا یک صفحه مجازی در فضای اینترنت تشکیل داده‌اند و حضور واقعی در بازار مذکور ندارند، این گروه پول مشتریان را دریافت و برای اهداف و برنامه‌‌های خود استفاده می‌کنند و فقط یک صفحه اینترنتی برای مشتری اختصاص می‌دهند که مشتری در آن مشغول معاملات ظاهری می‌شود، بنابراین معاملات انجام شده غیر واقعی و باطل است و موجب ملکیت درآمد حاصل شده نمی‌گردد. 🔹 دسته دوم کارگزارانی هستند که حضور واقعی در بازار دارند و با پول مشتری اقدام به خرید و فروش ارز می‌کنند، که با رعایت ضوابط شرعی و قانونی، فی نفسه اشکال ندارد ولی باید به نکات زیر توجه شود: 🔸 1 - معاملات باید به صورت خرید و فروش واقعی باشد، بنابراین اگر کسب درآمد صرفا براساس پیش بینی نوسانات قیمت باشد، مشروع نیست. 🔸 2 - معاملات اهرمی" که با اعتبار گرفتن از کارگزار انجام می شود، اگر ماهیت قرض همراه با سود داشته باشد، ربا و حرام است. 📘 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22051 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ تربیت حق است یا حکم؟/ مبنای حق در کتب حقوقی عرف و در اسلام اعتبار شارع است 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس خارج «فقه تربیت» تصریح کرد؛ 📚 برای مشخص شدن تربیت که آیا حق است یا حکم، باید حقیقت و ماهیت حق و حکم روشن شود. 📝 تعاریف متعددی برای حق مطرح شده که در سه دسته ذیل قابل تقسیم هستند؛ 1️⃣ تعریف به لوازم: حق آن چیزی است که قابل اسقاط و انتقال به غیر است به خلاف حکم. 2️⃣ تعریف اول ماهوی: طبق نظر مشهور فقها، حق نوعی سلطنت یا مرتبه ضعیفی از سلطنت است. 3️⃣ تعریف دوم ماهوی: حق نوعی از ملکیت و رابطه بین صاحب حق و متعلق آن است. 📚 البته برخی مانند مرحوم نایینی(ره) هر دو تعبیر سلطنت و ملکیت را در کنار هم به کار برده است. 📚 تعاریف حکم هم متفاوت است. برخی مانند امام خمینی(ره) و مرحوم خوئی رحمهما الله قائل هستند که حکم امری اعتباری است و برخی مانند آخوند خراسانی و شهید صدر رحمهما الله حکم را امری واقعی و اراده و یا مانند محقق عراقی(ره) آن را اراده مبرزه می‌دانند. 📚 نکته مشترک در تعاریف مختلف این است که حکم امری غیر قابل اسقاط و انتقال است. 📚 مبنای حق در کتب حقوقی، عرف و بنای عقلاء است، ولی در اسلام مبنای جعل و مشروعیت حق، اراده و اعتبار شارع است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com