eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
405 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 حوزه باید به سمت‌وسوی بی اعتمادی به روانشناسی غربی برود 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی در درس گفتار «مبانی رشد و تربیت اسلامی» تصریح کرد؛ 📚 در فضای علوم اسلامی و تربیت دینی، تعبد دینی یکی از اصلی‌ترین پایه‌هاست. 📚 البته تعبد به تنهایی بدون در نظر گرفتن این‌که به چه چیزی تعبد داریم، نماد عدم استفاده از عقل و تحجر می‌شود، اما اگر به این دقت نماییم که تعبد در برابر وحی است، زمانی که وحیانی بودن یک گزاره برایمان اثبات شد، تعبد به عنوان نقطه ضعف نمی‌باشد، بلکه نقطه قوت است. 📚 در مسیر علوم اسلامی از جمله تربیت دینی، دغدغه اول باید این باشد که تشخیص دهیم کلامی وحیانی است یا خیر و در مرحله دوم تلاش کنیم معنای آن کلمه وحیانی را با روشی بفهمیم و پس از فهم آن در مرحله سوم به اجرای آن روش بپردازیم. 📚 اگر در کلام وحی، گزاره‌ای داریم که صدور آن قطعی است و جزء نصوص است که برداشت از آن قطعی است، نمی‌توانیم برای اثبات درستی یا نادرستی آن از آزمایش استفاده نماییم. 📚 حوزه علمیه باید با حرکت‌های جهادی علمی طلبه‌هایی که معتقد به تولید علوم اسلامی هستند، به سمت و سوی بی اعتمادی به روان‌شناسی غربی برود. 📒 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22306 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 کتاب «عبقری الاسلام؛ مطالعات و مستندات شیخ فضلی از شخصیت و اندیشه شهید محمدباقر صدر» از سوی انتشارات «داره الغریین» منتشر شد. 📚 این کتاب در بردارنده تمامی سخنرانی‌ها و کتاب‌های شیخ عبدالهادی الفضلی در خصوص استادش آیت‌الله شهید محمدباقر صدر است. 🔻 این کتاب در ۲۷۶ صفحه و مشتمل بر موارد زیر است: 🔹 اول: نامه‌هایی که بین شیخ فضلی و شهید صدر تبادل شده است. 🔹 دوم: مقاله‌هایی که شیخ فضلی در خصوص اندیشه استادش شهید صدر نوشته و تعداد آن ۵ مقاله است. 🔹 سوم: سخنرانی‌های شیخ فضلی در خصوص معرفی شخصیت شهید صدر. این سخنرانی در شهر القطیف عربستان ایراد شده است. 🔹 چهارم: گزیده متنوعی از گفت‌وگوهایی که با دکتر فضلی انجام گرفته و استدلال‌ها و ارجاعاتی است که شیخ فضلی در کتاب‌ها و مقالات خود در خصوص سید صدر گفته است. 📝 شیخ احمد السمین مطالب کتاب را جمع آوری و تدوین و آماده کرده است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 اصول هفتگانه تحقق نظام سیاسی اسلامی در کشور/ رونمایی از کتاب «نظریه کاربردی دولت اسلامی» 🔰 آیت‌الله محسن اراکی در نشست نظام حکمرانی دینی تصریح کرد؛ 📝 اصل اول مشروعیت الهی و اقتدار مردمی است. مشروعیت از خدا گرفته می‌شود، منتهی قدرت دست مردم است و باید به این مشروعیت اقتدار ببخشند. 📝 اصل دوم این است که نقش رهبری تضمین مشروعیت نظام فرمان است. در هر حکومتی یک نظام فرمان و امر و نهی داریم. 📝 اصل سوم نقش مردم در نصرت و اطاعت است. مردم باید از این نظام فرمان اطاعت کنند و آن را اجرا کنند، همچنین باید آن را یاری کنند. 📝 مورد چهارم تضمین امنیت و اقتدار جامعه است که یکی از وظایف حاکمیت است. جامعه اسلامی باید از نظر اقتدار برتر از همه باشد. این وظیفه حاکمیت است که هم تضمین امنیت کند و هم به اقتدار برتر دست پیدا کند. 📝 مورد پنجم عدالت است. مورد ششم تضمین آزادی‌های فردی در چارچوب قوانین عادلانه است. اصل هفتم هم تضمین استقلال کشور در برابر بیگانگان است. 📚 گفتنی است در پایان مراسم از کتاب «نظریه کاربردی دولت اسلامی» تألیف آیت‌الله محسن اراکی رونمایی شد. 📒 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22320 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه با همکاری مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران و بنیاد نهضت برگزار می کند: ✅ وبینار علمی «تحول در حوزه های علمیه خواهران ، با تمرکز بر رویکرد اجتماعی» 🔹 عبدالکریم بهجت پور رئیس مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران 🔹 محمدرضا ضمیری رئیس انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه 🔸دبیر علمی: سارا طالبی عضو هیئت مدیره انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه 🗓 یکشنبه 3 اسفند 99 ؛ ساعت 18:30 🌐 درگاه ورود به وبینار: https://ac.ismc.ir/anjomanhawzah/ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ نظارت بر برنامه سازی و الگوسازی در رسانه ملی تقویت شود/ برای حوزه علمیه ، در بودجه های پژوهشی متفرقه و مختلف، ،سرانه پژوهشی مشخص به ستاد پرداخت نمی شود 📌 حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 🔹 نماز نقش محوری در حیات انسان دارد 🔹 نظارت بر برنامه سازی و الگوسازی در رسانه ملی تقویت شود 🔹 معرفة الله؛ نوشتاری از حضرت آیت‌الله سبحانی 🔹 سهم بانوان در آموزش و پرورش افزایش یابد 🔹 آیت‌الله رجبی رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) شد 🔹 دومین همایش کتاب سال حکومت اسلامی برگزار شد 🔹 برای حوزه علمیه ، در بودجه های پژوهشی متفرقه و مختلف، ،سرانه پژوهشی مشخص به ستاد پرداخت نمی شود 🔹 آغاز پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران با ظرفیت ۱۵ هزار طلبه 🔹 ارسال ۱۴۰۰ اثر پژوهشی به دبیرخانه جشنواره علامه حلی استان قم 🔹 کتابخانه تخصصی و نمایشگاه دائمی گفتمان علمی انقلاب راه اندازی شد 📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22326 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ استخراج بیت کوین، ایجاد و انتشار پول نیست 🔻 آیت‌الله جواد مروی در درس خارج «بیت کوین و رمز ارز‌‌ها» مطرح کرد؛ 🔹 ما دلیلی بر این‌که ضرب دراهم و دنانیر حق حاکمیت دولت باشد و کسی حق نداشته باشد متصدی این امر شود پیدا نکردیم. 🔹 ما این را قبول داریم که هر حاکمیتی از لوازم اعمال حاکمیتش در موارد زیادی انتشار اسکناس است این را کسی منکر نمی‌شود، اما انحصار این حق به حاکمیت و سلب آزادی از دیگران احتیاج به دلیل دارد. تا عنوان ثانوی مقبحه (قبیح) نباشد نمی‌شود حکم کرد به اختصاص این مسأله برای حاکمیت. 🔹 این‌که گفته می‌شود استخراج بیت کوین، انتشار و ایجاد پول است و انتشار پول از حقوق مختص به حاکمیت است، ما در صغرای قیاس اشکال می‌کنیم که اصلا استخراج بیت کوین، ایجاد پول و انتشار پول نیست. 🔹 بیان دوم بر عدم جواز استخراج بیت کوین، بیانی است که جمع دیگری از علمای اهل سنت از جمله برخی از اکابر مفتی‌هایشان امروز قائلند. بیان این است که استخراج بیت کوین مصداق یک عنوانی است که باعث می‌شود این استخراج تکلیفا حرام و وضعا باطل باشد و آن عنوان این است که می‌گویند استخراج بیت کوین از مصادیق قمار است. 📒 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22313 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 سلسله دروس خارج تفسیر نظام‌های اسلامی 📚 موضوع: تفسیر اجتماعی قرآن 🔹 استاد: آیت الله محمود رجبی(ریاست محترم موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره) 📆 زمان: شنبه‌ها، ساعت ۱۷ ✅ مکان: قم، بلوار محمدامین(ص)، بلوار جمهوری اسلامی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) 📌 به منظور شرکت حضوری در جلسه نام و نام‌خانوادگی و مقطع تحصیلی خود را به شماره 3000646400 پیامک نمایید. 💻 لینک حضور مجازی در جلسه: http://split.to/x0idrEj ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🖥 نشست مجازی مدیر حوزه‌های علمیه 👈 با طلاب و فضلای سراسر کشور 🗓 امروز شنبه ۲ اسفندماه ⏰ ساعت ۱۹ تا ۲۱ لینک حضور: 👉http://go2l.ir/7BA1U ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ مرزهای علوم اسلامی به هفت یا هشت رشته خلاصه نمی شود 💢 آیت‌الله علیرضا اعرافی در تهران مطرح کرد؛ 📝 دستاوردهای حوزه کم نیست و درخور ستایش است، البته کاستی‌هایی هم وجود دارد که مدیریت حوزه تلاش می‌کند کاستی‌ها را شناسایی و آن‌ها را رفع کند. 📝 دستاوردهای حوزه در قلمروهای علوم اسلامی بسیار بیشتر از دستاوردهایی است که در نمایشگاه گفتمان علمی انقلاب اسلامی وجود دارد. 📝 مرزهای علوم اسلامی به هفت یا هشت رشته خلاصه نمی‌شود، بلکه ده‌ها رشته و شاخه‌های جدید شکل گرفته است. 📝 درس‌های خارج فقه معاصر در قلب حوزه پایه ریزی و اجرا شده است و حضرت آقا هم فرمودند «هر حمایتی لازم باشد انجام خواهم داد.» 📝 رشد حوزه‌های استان‌ها و ورود آن‌ها به عرصه‌های تولید و اجتهادی در دستور کار است، البته در این میان حوزه علمیه تهران جایگاه ویژه‌ای دارد، چرا که در قلب حاکمیت جمهوری اسلامی قرار گرفته است. 📒 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22332 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 موضوع فقه کلان 📹 آیت الله اراکی در جلسه هم اندیشی فقه نظام(بخش دوم): 🔷 «قوام جامعه به یک اراده حاکمیتی است که آن را دارای شخصیت واحد کرده و به همه افراد جامعه سرایت می دهد. از این جامعه به انسان کلان تعبیر می شود که موضوع فقه کلان است». ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 نصوص مرجعیتی که شارع جعل کرده برای صیانت دین است 🔻 آیت‌الله علی‌اکبر سیفی مازندرانی در درس مسائل مستحدثه تصریح کرد؛ 📚 چون منصب مرجعیت یک منصب توقیفی است، برای اثبات مشروعیتش نیاز به دلیل و حجّت توقیفی دارد. 📚 بعضی ممکن است اشکال کنند که این منصب توقیفی نیست زیرا مجرای اثبات آن عقلائی است، و هر جاهلی به عالم رجوع می‌کند. در جواب عرض کردیم که این قیاس مع الفارق است. زیرا در مورد رجوع مریض به طبیب آن کسی که گفته‌ی او مؤمِّن باشد، عقل در آن راه دارد و وجدانی و تجربی است. اما در مورد رجوع به مرجع دینی، این تحصیل مؤمِّن هرگز قابل تجربه نیست. 📚 منصب مرجعیت دینی یعنی مَن بفتواهُ یحصّل المؤمِّن من العقاب الخالد الأخروی، آن کسی است که با فتوای او تحصیل از مؤمِّن از عقاب أخروی می‌شود و این بدون امضاء و اذن و امر شارع حاصل شدنی نیست، از این جهت این منصب توقیفی است. 📚 عرض کردیم که عقل حکم می‌کند که هیچ بشری بر بشر دیگری ولایت و حق الطاعه ندارد، وقتی اینطور شد وجه قصور نصوص مرجعیت معلوم می‌شود زیرا آن نصوص مرجعیتی که شارع جعل کرده برای اینست که دین صیانت و اعزاز شود. 📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22338 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ در جامعه کنونی بسیاری از بیرون رفتن‌ها برای خودنمایی است 🔻 حجت‌الاسلام مهاجرمیلانی در درس گفتار «بررسی ادله حجاب در روایات» تأکید کرد؛ 📒 در جامعه کنونی بسیاری از بیرون رفتن‌ها با هدف تبرج و خودنمایی هست و پدیده بازارگردی هم با این رویکرد از بین خواهد رفت. 📒 روایاتی که نهی از خروج زنان دارند با مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان ناسازگارند. 📒 تغییر و تحولات اندیشه‌ای در طی دو قرن اخیر به حدی بوده که بسیاری از مسائل را تغییر داده است. 📒 در زیست جهان امروز دال مرکزی ازدواج را تشریک مساعی و هم افزایی زوجین می‌دانند در حالی که در اسلام واژه خانواده خیلی مطرح نشده و نکاح مطرح است. 📒 دال مرکزی ازدواج از نظر علامه طباطبایی در المیزان بحث مسائل جنسی و تولید نسل حلال است. 📒 این نکته مهمی است که علامه طباطبایی به آن پرداخته‌اند و استقلال اندیشه ایشان را نشان می‌دهد که تحت تاثیر اندیشه غالب و جو فکری حاکم زمانش نبوده است. 📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22342 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ نقدی بر سخنان سروش با عنوان «دین و قدرت» 🔻 آیت‌الله علیدوست در نوشتاری مطرح کرد؛ 📝 فهم اسلام و دین وقف هیچ کس و هیچ صنفی نیست لکن شعار «همه‌کشیشی» سر دادن و بدون هیچ گونه تخصص لازم، اظهار نظر کردن، قطعا صحیح نیست. 📝 البته فهم اسلام، دین و سیره وقف بر کسانی است که بر همه تراث اسلامی واقفند و گرنه برداشتش از دین همچون برداشت دزد انار و نان می‌شود. 📝 اگر از جهاد، سیاست، مبارزه با استبداد و ستیز با بت‌پرستی پیامبر(ص) گفته می‌شود، از تاکید بر عدالت، رعایت حقوق اسیران و همه صاحبان حق، و از تزکیه، آموزش، پرورش و بینش به عنوان هدف از بعثت ایشان نیز گفتگو شود. 📝 زمام کار باید به دست متخصصان داده شود. و الا هر روز در هر مکان با هر حجمی از اطلاعات، مخاطبانی را ـ که به اقتضای رشته مطالعاتشان خیلی از خبط‌ها را تشخیص نمی‌دهند و البته عیبی هم بر ایشان نیست ـ جمع کردن و برای آن‌ها سخن گفتن کار روایی نیست، از هر کس، با هر عنوان، در هر مکان و در هر لباس که باشد. 📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22349 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🚨 فوری 🔰 موسسه استعدادیابی و آموزش آوا برگزار می کند: ✅ پنجمین دوره «نقش آفرینی در علوم انسانی و اجتماعی اسلامی مأوا» 🔸با هدف: کشف استعدادها و توانمندسازی فعالان علوم انسانی و اجتماعی کشور 🔹در رشته‌های: اقتصاد،سیاست،مدیریت، جامعه و فرهنگ، خانواده، علوم تربیتی و حقوق 🔸 قالب‌ها: کارگاه، کلاس، برنامه مطالعاتی و جلسات مشاوره 🔹بصورت حضوری (ظرفیت محدود با رعایت پروتکل های بهداشتی) و غیر حضوری (مجازی) 🔸همراه با اعطای گواهی معتبر و معرفی به مراکز علمی و تحقیقاتی برای جذب ✳️ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر: www.bq-network.ir ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🔳 با ما همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ قانون‌گذار با وضع قانون برای حکم فقهی ضمانت اجرا ایجاد می‌کند 💢 آیت‌الله محمدعلی مدرسی یزدی در درس خارج «فقه قانون‌گذاری» تصریح کرد؛ 🔹 وجه سوم(در باب نقش قانون‌گذاری در موردی که موافق حکم فقهی الزامی‌ است) را می‌توان چنین تقریر کرد: قانون‌گذار با وضع قانون، برای حکم فقهی ضمانت اجرا ایجاد می‌کند، به این معنا که آنچه مصوب شده مطلقاً ضمانت اجرا دارد، اما آنچه تصویب نشده تنها با شرایطی ضمانت اجرا دارد. 🔹 احکام فقهی برخی قطعی یا مورد اتفاق(در یک عصر) هستند و برخی دیگر محل اختلاف. در مواردی که اختلاف فتوا وجود دارد از آنجا که نظام اسلامی‌ نمی‌تواند همه فتاوا را مبنای کار خود قرار دارد، باید از میان آن‌‌ها یک فتوا را انتخاب کند و مبنای اجرا قرار دهد. 🔹 از طرف دیگر، برخی احکام(هر چند قطعی) ممکن است در مقام اجرا مبتلا به تزاحم شوند و مفاسدی که در بستر شرایط زمانی و مکانی بر اجرای آن‌‌ها مترتب می‌شود، پیش بیاید که اهم باشد. 🔹 با توجه به این دو نکته، وضع قانون در مورد حکم فقهی می‌تواند به این معنی باشد که اولاً حکم مصوب از احکام قطعی یا موافق فتوای معیار است، ثانیاً اجرای آن مبتلا به مزاحم اهم نیست. 📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22361 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 شناخت، پیاده سازی و پیگیری منشور روحانیت را وظیفه خود می‌دانیم 🔻 آیت‌الله علیرضا اعرافی در نشست صمیمی با طلاب و اساتید تصریح کرد؛ 📒 شناخت، پیاده سازی و پیگیری اندیشه‌های والای امام خمینی(ره) در منشور روحانیت را وظیفه خود دانسته و مفسر این اندیشه‌های ناب را نیز رهبر معظم انقلاب می‌دانیم. 📒 امروز طلاب و اساتید هوشمند و جوانمان باید برای سده بعدی حوزه‌های علمیه راه‌های نو پیدا کرده و قدم‌های جدیدی را بردارند و در این راه از امام خمینی(ره) الگو بگیرند. 📒 هزار ایده و طرح از سوی طلاب به ما رسیده است و ده‌ها مطالبه از سوی بزرگان وجود دارد که به زودی نرم افزار آن آماده می‌شود. 📒 بنده سامانه سفیر را هر روز مشاهده می‌کنم و پیام‌های طلاب را می‌خوانم. بنده روزانه تقریباً صد پیامک جواب می‌دهم و در فضای مجازی حضور دارم و مطالب را می‌بینم. 📒 حوزه انقلابی باید بتواند به نیازهای نظام اسلامی پاسخ دهد؛ ما در طرح‌ها و اسناد خود درصدد آن هستیم خلأهای موجود در این زمینه را برطرف کنیم. 📒 به زودی 7 یا 8 جلد از تقریرات درس خارج فقه معاصر منتشر خواهد شد؛ ما درس‌های خارج جدیدی را راه اندازی کرده‌ایم و برای رسیدن به این موضوع راه پرپیچ و خمی را طی کرده‌ایم. 📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22370 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 روش‌شناسی استفاده از منبع برای حل مسأله است 🔹 آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در برنامه فقه پویا عنوان کرد؛ 📝 روش، رفتار عامی است که یک فقیه در کار فقهی خود از آن بهره می‌برد. مثلا وقتی می‌گوییم روش‌شناسی اجتهادی شیخ انصاری، یعنی ایشان چه متد و رفتاری را در اجتهاد احکام به کار می‌برده است. 📝 درست است تبادر اصلی روش‌شناسی اجتهادی در اجتهاد بالمعنی الاخص است، یعنی در فقه کاربرد دارد و ما از این نهاد بیشتر در فقه استفاده می‌کنیم، ولی مسلماً فایده‌ی این بحث در همه علوم که به نوعی با متن سروکار دارد، مطرح می‌شود و جایگاه پیدا می‌کند. 📝 روش‌شناسی در ذیل اصول فقه تعریف نمی‌شود بلکه در ذیل فلسفه فقه تعریف می‌شود. همچنین روش‌شناسی، بحث از کیفیت گفت‌وگو نیست. 📝 روش‌شناسی استفاده از منبع برای حل مسأله است. یعنی فرآیند استنباط یک نقطه‌ی آغازی دارد، یک طی مسیر دارد و یک مقصد دارد. مقصد حل مسأله است، این مسأله ممکن است کلان یا ریز، جدید و قدیم و... باشد. 📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22358 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔔 ششمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، آبان ۱۴۰۰ در ایران و در محورهای کلی ذیل برگزار می‌گردد: ✳ فراخوان مقاله در محورهای رشته‌ای و میان رشته‌ای ✅ محورهای میان‌رشته‌ای: فلسفه و روش‌شناسی علوم انسانی اسلامی مدیریت تحول علوم انسانی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت قرآن و علوم انسانی سیاست گذاری عمومی و حکمرانی اسلامی ✅ محورهای رشته‌ای: اقتصاد اسلامی تعلیم و تربیت اسلامی ارتباطات و جامعه‌شناسی اسلامی روانشناسی اسلامی علوم سیاسی اسلامی فقه و حقوق اسلامی مدیریت اسلامی شهرسازی و معماری اسلامی هنر اسلامی 🗓 مهلت ارسال چکیده مقالات: ۱۴۰۰/۰۳/۳۱ 🗓 مهلت ارسال مقالات: ۱۴۰۰/۰۵/۳۱ اطلاعات بیشتر در سایت کنگره: www.icih.ir ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ بورس بیع مشروع است، چون عرف برای آن ارزش‌گذاری می‌کند 🔻 آیت‌الله ‌هادی عباسی خراسانی در درس خارج فقه بورس؛ 📖 ما بورس را تحت عنوان مکاسب و تجارت و متاجر می‌دانیم. برای همین روایات مکاسب و تجارت و کسب و فضیلت کسب را در بورس هم ساری و جاری می‌دانیم و بورس را هم از مصادیق این روایات می‌دانیم. 📖 حصر معاملات، در معاملات بیان شده در فقه حصر عقلی نیست بلکه استقرایی است. حصر عقلی قابل کم و زیاد نیست ولی حصر استقرایی قابل کم و زیاد است. 📖 اگر بورس را تحت عنوان بیع دانستیم آیا باید عین را خرید و فروش کنیم؟ اگر طبق مبنای مرحوم شیخ پیش برویم برخی معاملات بورس دارای شبهه می‌شود چون معاملات در اعیان نیستند. 📖 ما ملاک ارزش‌گذاری را سیره عقلا و عرف می‌دانیم. اگر عرف ارزش‌گذاری کرد قابل خرید و فروش است. اعم از این‌که اوراق بهادار باشد یا سهام یا قرضه. به تعبیر اهل بورس ناشر خیلی از چیزها را می‌تواند خرید و فروش کند. 📔 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22374 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ تغذیه عقبه فکری نظام را باید فضلا و متفکرین صاحب صلاحیت بر عهده گیرند 🔻 رهبر معظم انقلاب در دیدار رییس و منتخبان ملت در مجلس خبرگان(99/12/4): 📚 یکی از نیازهای مهم جوامع اسلامی عملیاتی کردن مفاهیم دینی است. در هر برهه‌ای که این مفاهیم عملیاتی شد، برای کشور و ملت و آبروی جمهوری اسلامی، ارزشمند بود و هرجا که غفلت کردیم از برکات آن محروم شدیم. 📚 امام بزرگوار با حضور در صحنه و تبیین مفاهیمی همچون توکل، تکلیف، ایثار، جهاد و شهادت، آنها را در جامعه و زندگی مردم رایج کردند و نتیجه آن، پیروزی ملت ایران در یک جنگ هشت ساله‌ی بین المللی بود. 📚 روزآمد کردن نرم افزارِ نظام اسلامی وظیفه فضلای صاحب نظر است. البته این به‌روزرسانی به معنای دستکاری در منظومه مفاهیم دینی نیست بلکه به معنای کشف حقایق متناسب با نیازهای داخلی و بین المللیِ نظام اسلامی است. 📚 تغذیه عقبه فکری نظام اسلامی و به‌روزرسانی نرم افزار آن را باید فضلا و متفکرین صاحب صلاحیتی به‌عهده بگیرند که از جمود فکری و تحجر، و همچنین از افکار التقاطی به‌دور باشند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 جایگاه دین در عرصه جهانی روبه رشد است 🔻 در گفت‌وگو با دکتر مهدی گلشنی مطرح شد؛ 🔹 پاسخ‌های حضرات علامه جوادی‎آملی، علامه حسن‎زاده‎آملی، علامه سبحانی و علامه مصباح‎یزدی(به پرسش رابطه علم و دین) به‎صورت یک کتاب جداگانه تحت‎عنوان علم و دین از منظر چهار حکیم مسلمان معاصر چاپ شده است. 🔹 پاسخ‌های این اساتید عظام همگی مبتنی‎بر جهان‎بینی اسلامی است و من اختلاف اساسی بین آن‌ها نیافتم. تنها تفاوت آن‌ها در نحوه عرضه مطالب و تاکیدات است. 🔹 بنده تاکیداتم بیشتر بر لزوم اقدامات عملی همراه با روشنگری‌های نظری بوده است، ولی هیچ اختلاف نظری با این حکمای بزرگوار عالیقدر درمورد پاسخ به سوالات مطرح‎شده ندارم. 🔹 من با نظر بعضی پاسخ‎دهندگان غربی درمورد مسائل بین علم و دین، کاملا هم‎عقیده هستم و جهان‎بینی حاکم بر ذهن آن‌ها را متفاوت با جهان‎بینی اسلامی نمی‌بینم. 📔 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22379 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📔 قوامیت به معنای تدبیر و سیاست کردن است ✅ حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌نقی فقیهی در درس گفتار «فقه تربیت جنسی» مطرح کرد؛ 📖 برای بررسی آیه 34 سوره نساء به عنوان یکی از ادله‌ای قائلین به نواقص العقول بودن زنان، نیازمند بررسی مفهوم قوام به وسیله رجوع به اهل لغت هستیم. 🔹 کتاب المصباح المنیر: مردان قیام کننده به امور زنان هستند. 🔹 کتاب التحقیق فی کلمات القرآن الکریم: قیام به امور زنان از توانمندی خدادادی مردان است. 🔹 کتاب قاموس: شوهران براى زنان قيّم و سرپرست‏ هستند. مرد از حيث تفكّر و تدبّر و اداره امور و تحمّل كارهاى سخت به زن برترى دارد و مهريّه و تأمين مخارج زن بر عهده مرد است. 🔸 از مجموع نظرات فوق می‌توان مفهوم آیه ۳۴ سوره نساء را چنین گفت: رجال در آیه محصور به شوهران است به تعبیر دیگر قوامیت به معنای تدبیر و سیاست کردن است. 📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22383 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 جود و کرم امام جواد(ع) تلالوء خورشید رضوی بود 📚 آیت‌الله سید منذر حکیم در گفت‌وگویی تصریح کرد؛ ✅ یکی از ویژگی‌های امام جواد(ع) بذل و بخشش و احسان حتی در حق مخالفان است، به گونه‌ای که ایشان حتی نسبت به محیط زیست و حیوانات نگاهی بخشایش‌گر داشتند. ✅ باید توجه داشت بنابر توصیه اهل‌بیت(ع)، بهتر است به جای پول دادن و عطایای مادی، راه رفع نیاز را به افراد محروم بیاموزیم. چون بهترین هدیه این است که افراد را خودکفا و از نیاز به دیگران مستقل کنیم. ✅ از کلمات امام جواد(ع) به خوبی متوجه می‌شویم که سپاس‌گذاری از نعمت‌ها، صفت کرم و بخشش را در انسان بارور می‌کند. ✅ امام جواد(ع) در کودکی به امامت رسیدند و مدت کمی را در پرتوی عنایت پدرشان امام رضا(ع) بودند اما تعلیمات رضوی برای ایشان بسیار متعالی و برجسته بود و از تلالوء خورشید رضوی بهره‌ها برده‌اند. 📔 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22397 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 ساماندهی پایان‌نامه‌های حوزوی و دانشگاهی مرتبط با علوم انسانی اسلامی 📚 گروه اشاعه اطلاعات و دانش پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی با ایجاد کتابخانه دیجیتالی، اقدام به ساماندهی و فهرست نویسی پایان‌نامه‌های حوزوی و دانشگاهی مرتبط با علوم انسانی – اسلامی کرده است. 📚 این کتابخانه مرجعی برای دستیابی به پایان‌نامه‌های حوزوی است و تاکنون ۲۱ هزار پایان‌نامه حوزوی از مراکز آموزشی حوزوی ایران را ساماندهی کرده است. 📚 در این کتابخانه بیش از ۴۱ هزار پایان‌نامه دانشگاهی مرتبط با علوم انسانی اسلامی فهرست نویسی شده است. 📚 علاوه بر استفاده پژوهشی از این پایان‌نامه‌ها، افرادی که در صدد انتخاب موضوع هستند، می‌توانند از این پایگاه استفاده کنند. 💻 آدرس سایت: http://dl.islamicdoc.com ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ رفتارهای جنسی خارج از ازدواج مورد مبغوضیت شارع است 📝 حجت‌الاسلام والمسلمین بستان در درس گفتار «نظریه جنسی اسلام»: 🔹 اصل اول این بود که رفتار جنسی تنها ذیل نهاد ازدواج یا ملک یمین تعریف می‌شود. این اصل یک رویکرد سلبی نیز دارد که عنوان آن را می‌توان عفت به معنی پرهیز از هرگونه رفتار جنسی در خارج از چارچوب ازدواج گذاشت. 🔹 با بررسی آیاتی مانند آیه 30 و 31 سوره نور و چندین روایت این نتیجه حاصل می‌شود که رفتارهای جنسی خارج از ازدواج مورد مبغوضیت شارع است. 🔹 منظور از رفتار جنسی، معنای وسیع آن است و ملاک آن مطلق تلذذ یا تحریک جنسی است. هرچند میزان مبغوضیت دارای شدت و ضعف است. 🔹 فقها معمولاً بین نگاهی که با قصد تلذّذ صورت می‌گیرد و نگاهی که بدون قصد تلذّذ عملاً به تلذّذ منجر می‌شود، تفاوتی قائل نشده و هر دو را حرام دانسته‌اند. 🔹 شیخ انصاری نگاهی که بدون قصد تلذّذ باشد را جایز دانسته است. لیکن به نظر می‌رسد استدلال شیخ قابل دفاع نباشد و اشکالات زیادی به آن وارد شده است. 📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22404 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com