✅ رفتارهای جنسی خارج از ازدواج مورد مبغوضیت شارع است
📝 حجتالاسلام والمسلمین بستان در درس گفتار «نظریه جنسی اسلام»:
🔹 اصل اول این بود که رفتار جنسی تنها ذیل نهاد ازدواج یا ملک یمین تعریف میشود. این اصل یک رویکرد سلبی نیز دارد که عنوان آن را میتوان عفت به معنی پرهیز از هرگونه رفتار جنسی در خارج از چارچوب ازدواج گذاشت.
🔹 با بررسی آیاتی مانند آیه 30 و 31 سوره نور و چندین روایت این نتیجه حاصل میشود که رفتارهای جنسی خارج از ازدواج مورد مبغوضیت شارع است.
🔹 منظور از رفتار جنسی، معنای وسیع آن است و ملاک آن مطلق تلذذ یا تحریک جنسی است. هرچند میزان مبغوضیت دارای شدت و ضعف است.
🔹 فقها معمولاً بین نگاهی که با قصد تلذّذ صورت میگیرد و نگاهی که بدون قصد تلذّذ عملاً به تلذّذ منجر میشود، تفاوتی قائل نشده و هر دو را حرام دانستهاند.
🔹 شیخ انصاری نگاهی که بدون قصد تلذّذ باشد را جایز دانسته است. لیکن به نظر میرسد استدلال شیخ قابل دفاع نباشد و اشکالات زیادی به آن وارد شده است.
📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22404
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📔 مشکلات نظام بودجه ریزی در کشور مبنایی است
❇️ دکتر مصطفی سمیعی نسب در گفتوگویی بیان داشت؛
📝 بیانیه گام دوم انقلاب به یک معنا منشوری برای گام دوم خودسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی است.
📝 برای برداشتن گام در مسیر دوم انقلاب شناخت گام اول بسیار ضروری است چرا که بدون شناخت صحیح از گذشته نمیتوان حرکتی رو به آینده داشت.
📝 ریشه اصلی رانت و فساد در جامعه مربوط به توزیعهای ناعادلانه پیشینی، فرآیندی و پسینی امکانات در کشور است.
📝 متاسفانه انقلاب در عرصه اقتصاد ورود پیدا نکرده و همان سیاستهای دوران رژیم پهلوی و بعضا در برخی موارد به دلیل عملکردهای ضعیفتر بدتر در انقلاب اسلامیپیموده شده است.
📝 مشکلات نظام بودجه ریزی در کشور مبنایی و همینطور مسئله وابستگی به نفت یک عقبه بیش از ۱۰۰ ساله در ایران دارد.
📖 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22389
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#گفتگو
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📖 پولهای رمزینه شده اگر بخواهند مورد بیع قرار گیرند، باید مال باشند
🔻 آیتالله محمدرضا مدرسی در درس خارج «فقه استارتاپها و ارز مجازی» عنوان کرد؛
📝 تعریف پول: پول مالی است که به طور معمول در یک اجتماع میتواند عوض هر کالا و یا خدمت، در هر شرایطی قرار گیرد.
📝 چون مالیت از مقومات پول است و به منزله جنس آن میباشد، پس باید تمام ویژگیهای هشتگانهای که مال دارد، را دارا باشد. علاوه بر آن باید پنج ویژگی را نیز دارا باشد.
1️⃣ پول گرچه نسبت به مطلق مال دارای تعیّنی است، منتها غیر از تعیّن مذکور، هیچ تعّین دیگری ندارد.
2️⃣ پول به طور معمول و متعارف در یک اجتماع، در زمینه ارائه کالا یا خدمات به دیگران در إزای بدل مفهوم مییابد.
3️⃣ چیزهایی که به طور غیر معمول و به طور استثناء هنگام مبادله پذیرفته میشود، پول نیست.
4️⃣ در یک جامعه پول میتواند متعدد باشد.
5️⃣ پول به حسب معنای اولی آن، نیاز به تأیید نیروی حاکم ندارد.
📝 تعریف مال: مال چیزی است که در جامعهای مورد رغبت تعداد قابل توجهی از مردم باشد و به اندازه رغبت به آن در دسترس نباشد و شأنیت و قابلیت انتقال نیز داشته باشد.
📚 در بررسی حکم فقهی پولهای رمزینه شده مورد توجه قرار گیرد این است که اینگونه پولها اگر خواسته باشند مورد بیع قرار گیرند، باید مال باشند و در نتیجه باید خصوصیاتی که در تعریف مال گفتیم را دارا باشند.
📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22400
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 نمیتوانیم با نهادهای لیبرالیستی به الگوی عدالت و پیشرفت برسیم
🔰 گفتاری از پروفسور مسعود درخشان درباره گام دوم انقلاب؛
🔻 در گام دوم انقلاب نیازمند یک جهش علمی هستیم. جهش علمی چند شرط میخواهد؛
🔹 نکته اول: برای الگوی ایرانی-اسلامی پیشرفت باید الگوی لیبرالیستی را به دقت بشناسیم و شناسایی کنیم.
🔸 ما از نهادهای الگوی پیشرفت لیبرالیستی نمیتوانیم به الگوی واقعی اسلامی ایرانی پیشرفت برسیم. همین استدلال برای بورس و بانک، بنگاههای سرمایهداری، نهادهای آموزش عالی، الگوی انتخابات ریاست جمهوری و نمایندگان مجلس و شورایهای شهر وجود دارد زیرا همه اینها بر اساس نظام لیبرالیستی است.
🔹 نکته دوم: برای ساخت الگوی ایرانی-اسلامی پیشرفت باید طرحی نو دراندازیم و برای جهش علمی کار دیگری انجام دهیم. نخستین اقدام در این زمینه این است که خودمان را از تفکرات لیبرالیستی آزاد کنیم.
🔸 جهش علمی در الگوی ایرانی-اسلامی پیشرفت مستلزم جهش در رویکرد علمی کارشناسان و صاحبنظران است. یکی از لوازم این کار تغییر در محتوای درسی دانشگاههاست. برای جهش علمی نیازمند طرح سوالات انقلابی و جسورانه هستیم.
متن کامل: http://meftaah.com/?p=22410
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#نشست_علمی
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 بررسی دیدگاه قائلین به تطابق بیعت با دموکراسی
💢 آیتالله ابوالقاسم علیدوست در درس خارج «فقه سیاسی»:
📚 مستدلین بر این باور هستند که بیعت انشاء عقد ولایت از سوی بیعت کننده است و معصومین در قول و فعل و رفتار خود آن را تایید کردهاند.
🔻 دیدگاه قائلین به تطابق بیعت با دموکراسی؛
🔹 الف: مشروعیت بخشی از دو راه حاصل میشود، نصب الهی و رأی مردم که بیعت همان رأی مردم است. نتیجه این رویکرد این است که برای پیامبر(ص) و دوازده امام بیعت لازم نیست.
🔹 ب: به حکم عقل و شرع مردم دارای حق تعیین سرنوشت هستند و بیعت حاکی از تعیین سرنوشت مردم به دست خود است که به امام معصوم(ع) میسپارند. نتیجه اینکه اگر شخصی حتی معصوم باشد نمیتواند بدون رضایت مردم بر آنها حکومت کند. به تعبیر دیگر در نظام تشریع صلاحیت معصوم تأیید شده ولی برای بالفعل شدن نیازمند بیعت مردم میباشد.
📝 نقد دیدگاهها: با توجه به رعایت تناسب دلیل و مدعی به نظر میرسد بیعتهای انجام شده در طول تاریخ دلالت بر مدعی مذکور ندارند زیرا:
1️⃣ عدم حضور اکثریت مردم در بیعتها. در بیعت مسلمانان با امیرالمومنین(ع) همه مسلمانان حاضر نبودند مانند مسلمین ایران، مصر و...
2️⃣ بیعتهای موجود در تاریخ برای واگذاری امور بیعت کننده به بیعت شونده نبوده است. در قرآن کریم به دو بیعت رضوان و بیعت پیامبر(ص) با نساء اشاره شده است که بیعت نخست برای تحکیم قدرت و نفوذ پیامبر(ص) بود و بیعت دوم بر اساس آیه 12 سوره ممتحنه برای فرمانبرداری و اطاعت بوده است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 محبتالله، نخستین بحث در مباحث حب و بغض است/ این محبت در درجات اولیه واجب و مراتب تکمیلی مستحب است
🔻 آیتالله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» اظهار کرد؛
📚 اولین مبحث در ذیل مباحث حب و بغض مسئله محبتالله است. به دلایل عقلی و نقلی اصل رجحان محبت الهی در درجاتی وجوب و درجاتی استحباب دارد.
🔹 فرع اول: محبت الله در درجات اولیه آن واجب است اما مراتب تکمیلی آن مستحب است. عمق و ژرفایی و درجات بالا و راقی حب از مستحبات و تأکیدات است و درجاتش هم الی ما لا نهایه است.
🔹 فرع دوم: رجحان محبت الهی نسبت به محبتهای دیگر فی حد نفسه واجب است یا نه؟ رجحان محبت الهی بر سایر محبتها بهعنوان امر قلبی مستحب مؤکد است اما وجوبش را خیلی نتوانستیم دلیلی پیدا کنیم.
🔹 فرع سوم: محبت دو قسم است. محبت عامه و خاصه. در عبادات هم ظهور و بروز پیداکرده است. تقسیم عبادات به سه قسم که با دو بیان در روایات آمده و بارها اشاره کردیم اشاره به محبت خاصه دارد.
🔹 فرع چهارم: حکم وجوب محبت در درجات آغازین و استحباب آن در درجات راقی و برتر تعبدی است یا توصلی؟ به نظرم اینجا محبت الله مثل قصد قربت است و ذاتش عبادت است و اینکه بگوییم محبت خدا داشته باش به خاطر او این معقول نیست.
📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22420
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📕 کتاب 6 جلدی فقه نظام سیاسی
📚 مجموعه 6 جلدی فقه نظام سیاسی تألیف آیتالله محسن اراکی آغازی بر ارائه چهره کامل و جامع از نظام سیاسی بر پایه نگاه به مکلف کلان در قبال مکلف خرد میباشد.
📚 از ویژگیهای این اثر میتوان به ابتنای تام آن بر مسأله جهان بینی سیاسی، توجه به چگونگی اعمال قدرت و ارتقای جایگاه مردم از مقبولیت بخشی به حکومت به موجودیت و قدرت بخشی اشاره کرد.
🔹 جلد اول: مربوط به بحث جهان بینی سیاسی است.
🔹 جلد دوم: به دومین پیش نیاز و مبادی فقه نظام سیاسی، یعنی فلسفه سیاسی پرداخته است.
🔹 جلد سوم: به تأسیس حکومت اسلامی و مطالب پیرامونی آن پرداخته است.
🔹 جلد چهارم: نقشه و نظام مسائل فقه نظام سیاسی در چهارگانه رهبری، تشکیلات حکومتی، ملت و سرزمین بیان میگردد.
🔹 جلد پنجم: به ادامه بحث از رکن نخستین نظام سیاسی(مسأله رهبری) میپردازد.
🔹 جلد ششم: بحث از رکن نخستین نظام سیاسی(مسأله رهبری) ادامه مییابد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#نشر
#معرفی_کتاب
#آیت_الله_اراکی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
💢 دومین جلسه از سلسله جلسات هم اندیشی فقه نظام به همت دبیرخانه علوم انسانی اسلامی مفتاح با همکاری مد
📚 نظاممندی فقه شیعه مورد تأیید فقهاست/ هر حکمی که سبب اختلال نظام شود، ملغی است
📝 آیتالله علیاکبر سیفی مازندرانی در نشست هماندیشی فقه نظام تأکید کرد؛
🔻 برای نظام میتوان دو معنا قائل شد؛
🔹 نظام به معنای نظم داشتن و هماهنگ بودن در احکام فقهی به لحاظ مصادر از نصوص کتاب و سنت و عقل و اجماع است. لذا این یک معنی از نظام مندی فقه است که به فقه نظام تعبیر میشود.
🔹 معنی دیگر این است که نظام اجتماعی، نظام حکومی، نظام سیاسی، نظام معاش به نظم و نظام جاری در زندگی بشر باز میگردد.
🔹 فقها فرمودهاند هر حکمی از شریعت که مایهی اختلال نظام شود این حکم ملغی میشود و آنچه را که از افعال اختیاری بشر است و مایهی حفظ نظام است بالعرض واجب میشود و آنچه که موجب اخلال نظام است حرام میشود.
🔹 ما میتوانیم بیان کنیم پایههای فقه نظام، فقه نظریه است؛ یعنی هر کسی که استنباط میکند بر اساس مبانی نظری خودش استنباط میکند.
🔹 بسیاری از ادلهی ما که در فقه نظام دخیل است مخصوصاً در باب معاملات و سیاسیات، بر سیرههای عقلائی مبتنی است. پس نقش حکمت و عقل مشخص میشود.
🔹 هیچ فقیه شیعی که فقیه باشد به حمل شایع وجود ندارد که یکی از این دو نظام و یا هر دو را که ما تفصیل کردیم را نداشته باشد حتی آن فقیهی که قائل به ولایت مطلقه فقیه هم نیست و از باب حسبه هم ولایت فقیه را قبول دارد.
📕 متن کامل:http://meftaah.com/?p=22414
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 کمک دفتر آیتالله وحید خراسانی به زلزله زدگان سیسخت/ حجتالاسلام والمسلمین دیانی سرپرست جامعه الزهرا شد
📌 حوزههای علمیه و مراکز دینی در هفتهی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهمترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است:
📚 فضائل برجستگانی همچون سیدمرتضی نشاندهنده حُسن تربیت اسلام و حوزههای اسلامی است
📚 دومین مرحله کمکهای دفتر حضرت آیتالله وحید خراسانی به سیسخت رسید
📚 تمدن غرب در مواجهه با رعایت حقوق مردم کارنامه خوبی نداشته است
📚 تبلیغ روح همه نظامات حوزه است
📚 در اعطای مجوز به مراکز پژوهشی حوزه هیچ تسامحی نداریم
📚 فراخوان مقاله ششمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
📚 مدرسه علمیه مشکوة در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ ثبت نام میکند
📚 آمادگی همکاری معاونت پژوهش حوزه قم با حوزه خراسان
📚 حجتالاسلام والمسلمین دیانی سرپرست جامعه الزهرا شد
📚 رونمایی از ۲۰۰ عنوان کتاب درباره نقش روحانیت در دفاع مقدس
📚 نسخه جدید مجموعه آثار حضرت آیتالله سبحانی منتشر شد
📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22435
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 «حفظ زی طلبگی» و «بصیرت» روح حاکم بر منشور روحانیت
💢 گفتاری از آیتالله محمود رجبی درباره منشور روحانیت؛
📚 یکی از پیامهای طولانی و بلند امام عزیز منشور روحانیت است و روح اصلی و اساسی حاکم بر این پیام «ساده زیستی روحانیت، حفظ و تقویت زی طلبگی» و «بصیرت و روشن بینی» است.
🔻 محورهای اصلی منشور روحانیت
🔹 هشدار امام نسبت به تغییر زی طلبگی: نقطه کانونی هشدار امام در مورد زی روحانیت، حفظ و پاسداری از آن و زهد و بریدن از دنیا است.
🔹 تاکید بر ساده زیستی روحانیت: روحانیت اگر بخواهد در جامعه اثرگذار باشد، باید ساده زیستی را حفظ کند.
🔹 امین اسلام و مردم بودن: اگر روحانی ساده زیست باشد و دلبسته به دنیا نباشد، مردم او را امین خودشان و امین اسلام میدانند.
🔹 توان مقابله با دشمنان: یکی دیگر از آثار ساده زیستی روحانیت، توان مقابله با دشمنان اسلام است.
🔹 حفظ مرجعیت روحانیت برای توده مردم: اگر روحانیت از زی خود جدا شود، دیر یا زود مردم او را از خودشان میرانند.
🔹 هشدار نسبت به جدایی دین از سیاست: اگر روحانیت از منش و زی خود خارج بشود، جدایی دین از سیاست و سکولاریسم بر جامعه ما حاکم خواهد شد.
🔹 دفاع جانانه از نظام اسلامی: اگر روحانی میخواهد زی روحانیتش حفظ بشود باید از اسلام و نظام اسلامی، جانانه دفاع کند.
📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22440
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 انتسابات فامیلی نباید منشأ امتیاز مثبت و منفی شود
🔻 آیتالله محسن اراکی در درس خارج فقه نظام سیاسی تصریح کرد؛
📝 تفاوتهای اجتماعی نمیتواند منشأ امتیاز خاصی در نظام اسلامی شود و در قرآن کریم و روایات ما این مطلب نهی شده است.
📝 همانطور که وابستگی به خانواده منشأ امتیاز مثبت نیست، منشأ امتیاز منفی نیست؛ یعنی نباید گفت به دلیل اینکه عضو این خانواده است، نباید پست سیاسی بگیرد.
📝 اگر کسی عضو خانواده خاصی باشد، اما شایستگی بیشتری از دیگران داشته باشد، در اینجا مانعی ندارد که مقام سیاسی به او داد.
📝 انتساب فامیلی نه منشأ امتیاز مثبت میشود و نه منشأ امتیاز منفی. بنابراین معیار، ارتباط خانوادگی و قبیلهای نیست.
📝 از مجموع آیات و روایات این مطلب به طور مسلم به دست میآید که تفاوتها و انتسابات اجتماعی و جایگاه اجتماعی خاص، منشأ امتیاز سیاسی نمیشود.
📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22456
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 ترم سوم دوره مطالعاتی آثار شهید مطهری(ره) ...
💠 دوره مطالعاتی آثار شهید مطهری(ره) از سوی دبیرخانه علوم انسانی اسلامی مفتاح برگزار میشود.
📚 این دوره تحت نظارت حجتالاسلام و المسلمین محسن عباسی ولدی خواهد بود.
📆 زمان ثبتنام از 2 الی 15 اسفندماه
✅ آغاز سیر همزمان با ثبتنام
💯 با ظرفیت محدود
📝 همراه با اعطای گواهی پایان دوره
☎️ تماس: ۰۹۱۰۳۹۴۹۲۹۶
🔻 لینک ثبت نام
💻 https://b2n.ir/p92767
#شهید_مطهری
#عباسی_ولدی
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com