eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
436 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
📖یکی از آسیب‌های موجود در تربیت رسمی، غلبه نگاه حفظ‌‌ محور و رویکرد بمباران اطلاعات است. 🔰حجت الاسلام و المسلمین سید نقی موسوی در درس گفتار «فقه معلمی» بیان نمود؛ 💢 فقه تربیتی از روش‌های نرم تربیتی دفاع می‌کند و آن را مستحب می‌داند. 💢 هدایت متعلم، همانند امر به معروف که مراتب انکار قلبی، لسانی و یدی دارد، دارای مراتب است. 💢فقه تربیتی هدایت عملی بر هدایت لسانی تقدم دارد و هدایت عملی نسبت به هدایت لسانی استحباب دارد. 💢اگر هدایت متعلم آسیبی را به دنبال داشته باشد و مصداق اضرار و اضلال باشد، ممنوع است و با عروض عنوان اضرار، حکم اولیه فرایند هدایتی که واجب است، حرام می‌شود. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📙 قواعد مبادلی و معاملی اسلام در رمز ارزها 🔻 آیت‌الله محمدرضا مدرسی در درس خارج «فقه استارتاپ‌ها و ارز مجازی»: ✅ در مسأله نظام‌های پولی و رمزارزها بعد از آن که حلیت وضعی و تکلیفی آن را احراز کردیم، باید مصالح خود را به عنوان یک جامعه در نظر بگیریم که آیا استفاده از آن‌ها خوب است یا خیر. زیرا به صرف این‌که چیزی حلال باشد، دلیل نمی‌شود که از آن استفاده کنیم بلکه باید به نوعی رجحان هم داشته باشد. ✅ رمز ارزها همان طور که از اسمشان پیداست، در مبادلات مالی و اقتصادی معنا پیدا می‌کنند و اصلا برای همین منظور وضع شده‌اند و حقیقت دیگری ندارند، لذا بالطبع باید تمام قواعد مبادلی و معاملی که شارع مقدس قرار داده، در مورد مبادلات با رمز ارزها نیز فهمیده و رعایت شود؛ یعنی ابتدا بفهمیم چه قاعده‌ای بر آن‌ها منطبق است و سپس در مقام عمل مراعات کنیم. ✅ طبق مبنای لزوم عین بودن مبیع، آیا می‌توان رمز ارزها مانند بیت کوین را فروخت یا خیر؟ به نظر می‌آید آن چه که در شرط عین بودن مورد نظر فقها بوده، در مورد بیت کوین و امثال آن نیز وجود دارد و این رمز ارزها یک هویت مستقله‌ای دارند که قابل انتقال به دیگری هستند. 📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23617 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: ✅ حضرت آیت‌الله نوری همدانی خواستار توجه بیشتر به مشکلات معیشتی شدند ‌ ✅ برگزاری پیش همایش اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی ✅ آیت‌الله اعرافی از بیمارستان مرخص شد ✅ مهلت ارسال آثار به همایش کتاب سال حوزه تمدید شد ✅ «همایش و پویش حوزه و فضای مجازی» فراخوان شد ✅ آیین رونمایی از «مدرسه تبلیغ» برگزار شد ✅ کتاب «جستاری در عرفان نظری و عملی» منتشر شد 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23632 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 سلسله دروس خارج تفسیر نظام‌های اسلامی 📚 موضوع: تفسیر اجتماعی قرآن 🔹 استاد: آیت الله محمود رجبی(ریاست محترم موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره) 📆 زمان: شنبه‌ها، ساعت ۱۸ ✅ مکان: قم، بلوار محمدامین(ص)، بلوار جمهوری اسلامی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) 💻 لینک حضور مجازی در جلسه: http://split.to/x0idrEj ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📖 شخصی که تارک محرمات است، اگر منشاء نفسانی و خوف نفسانی نداشته باشد، اثبات عدالت برای وی مشکل است. 🔰آیت الله مروارید در درس خارج «بررسی ادله عدالت در مرجع تقلید» تاکید نمود؛ 💢 روایتی در وسائل الشیعه پیرامون شهادت شهود است که کسی که به ظاهر رفتار و کردار خویش دقت می‎کند و ظاهرا خود را امین نشان می‎دهد، شهادت وی قبول است. 💢در این روایت از حقیقت عدالت به عنوان اسم ملکه برداشت نمی‎شود و نمی‎توانیم بگوییم حقیقت عدالت، اسم ملکه است. 💢هر کس در فطرت متولد شود و به صالح بودن در نفسش شناخته شود شهادت وی قبول است. 💢به دلیل عدم ولایتپذیری ناصبی، نمی‎توان شهادت آن‎ها را قبول نماییم. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ راهکار ایجاد تحول سازنده در سیستم بانکی کشور 🔻 حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامعلی معصومی‌نیا در گفت‌وگویی عنوان کرد؛ 🔹 کسانی که می‌گویند ساختار بانکی اسلامی باید متحول شود، نمی‌گویند یک دفعه بانک‌ها را تغییر بدهید. اکنون سیستم بانکی تغییر کند، اصلا فرو می‌پاشد، چرا؟ چون اقتصاد یکی از محورهای اصلی کشور است. اقتصاد هم بدون بانک اصلا معنا ندارد. 🔹 بحث این است که ما باید دو کار انجام بدهیم، یک: نگاه تحولاتی را عملیاتی کنیم، یعنی با استفاده از متخصصان، کارشناسان مختلف با دیدگاه‌های مختلف، سازو کار تعبیه کنیم. مثل ساز و کار مجلس شورای اسلامی یا نهادهای حکومتی. 🔹 کار دوم زمینه‌ای برای اصلاح همین وضع موجود بانک‌هاست تا به شکل الحاق به قانون قبلی وصل شود، ولی به شرطی که از رأس نظام اراده باشد و بانک مرکزی مأمور شود که این کار را انجام بدهد، چون بانک مرکزی اراده‌ای ندارد که خیلی از کارهای اساسی را انجام بدهد. 🔹 اگر بخواهیم جمع بندی کنیم، باید بگوییم چون حرام مسلّم الهی در این سیستم مرتکب می‌شود، باید نگاه تحولی داشته باشیم. در وضع موجود هم باید نهادهای حکومتی نظام و مجلس و دولت، دست به دست هم بدهند و اراده کنند و این وضعیت را بهبود ببخشند، همین ضوابطی که در ارتباط با وام‌ها گذاشته می‌شود، دقیق‌تر شود. 💢 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23637 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 دیدگاه اسلام درباره امنیت عمومی، اقتصادی و اعتقادی 💢 آیت‌الله علی اکبر سیفی مازندرانی در درس مسائل مستحدثه عنوان کرد؛ 🔹 امنیت عمومی: یکی از شئون امنیت، امنیت عمومی برای زندگی است. تأمین امنیت و آسوده خاطر بودن مؤمنین و شهروندان از جمله واجبات مهمی است که شارع مقدّس در موارد مختلف به آن اهمیت داده و این از نصوص فهمیده می‌شود. 🔹 امنیت اقتصادی: عدم امنیت اقتصادی یعنی بازار را تهدید کردن، بدین معنا که قیمت‌ها افزایش چشمگیری پیدا کند. البته بعضی اش مربوط به تحریم است، بعضی دیگر مربوط به بی‌تدبیری و سوء عمل است، قاچاق‌ها و پارتی‌بازی‌ها و گران فروشی‌ها از عوامل سلب امنیت اقتصادی است. 🔸 یکی از عوامل سلب امنیت اقتصادی احتکار است که اکنون بسیاری از این احتکارهای کلان رسانه‌ای می‌شود. حتی در گمرک احتکار می‌کنند. یکی از عوامل ضیق و تذبذب و نوسان اقتصادی احتکار است. 🔹 امنیت اعتقادی: امنیت اعتقادی مهم‌ترین نوع امنیت است که باید تأمین شود، لذا شارع مقدس امر به معروف و نهی از منکر را از اهم واجبات قرار داده است. 📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23651 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📖 بر اساس نظر محقق همدانی طریق اثبات عدالت، حسن ظاهر است که این حسن ظاهر باید احراز شود. 🔰 آیت‌الله مهدی مروارید در درس خارج «ادله عدالت مرجع تقلید» تاکید نمود؛ 💢 محقق همدانی عدالت را عبارت از اینکه شخصی به دین خویش اعتنا نماید، به گونه‌ای که تدین او، وی را وادار به انجام واجبات و ترک محرمات نماید، تعریف می‌کند. 💢ایشان(محقق همدانی) عدالت را صرف عمل ظاهری نمی‌داند و ناشی از خوف است و اهمیت اعتناء به تدین آثار عدالت می‌باشد. 💢عدالت مثل ملکه است منتها نه مثل ملکه اصطلاحی و همینکه تدین و التزام نفسی داشته باشد که وی را وادار به انجام واجبات و ترک محرمات نماید، عدالت می‌باشد. 💢طریق اثبات عدالت، حسن ظاهر است که این حسن ظاهر باید احراز شود و با برخورد یک مرتبه‎ای با شخص، کاشف اثبات حسن ظاهر و عادل بودن در وی نیست. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 رونمایی از کتاب: «فقه نظام مالیاتی اسلام» 📆 زمان: چهارشنبه، 16 تیرماه 1400/ ساعت 16:30 📱پخش زنده⬇️ https://www.instagram.com/feghahat/ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 برگزاری مدرسه تابستانه «فقه تقنین» 📝 اساتید: آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست، حجج‌اسلام والمسلمین ارسطا و علی‌اکبریان و دکتر حبیب‌نژاد. 📆 زمان: از ۱۲ الی ۲۹ تیرماه 🔹 این مدرسه تابستانه از سوی دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار می‌شود. 📎 لینک دوره: http://elc.razavi.ac.ir/mettingiws ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📖 چگونه می‌توان از اندیشه و عمل شهید بهشتی در سیاست امروز بهره برد؟ 💢 یکی از خصیصه‌های مدیریتی آیت‌الله بهشتی توجه ویژه به کار تشکیلاتی بود. یکی از مهم‌ترین مولفه‌های کار تشکیلاتی از نظر ایشان، کادرسازی است. 💢 بدون تردید یکی از خصیصه‌های کار تشکیلاتی شهیدبهشتی، آینده‌نگری آن بود. در سال‌های اولیه نهضت اسلامی، زمانی که هنوز کسی خبر نداشت آینده نهضت چه خواهد شد، شهیدبهشتی با کمک تشکیلات خود، به تحقیق پیرامون مساله «حکومت اسلامی» پرداخت که مدل جایگزین نظام سلطنتی محسوب می‌شد. 💢 تربیت نیروی جوان که موتور محرک تشکیلات است، از دیگر تلاش‌های شهیدبهشتی در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی است. 💢 بی‌شک اهمیت و اثر کار تشکیلاتی شهیدبهشتی، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بیش‌ازپیش روشن شد و تلاش ایشان در کادرسازی، در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، قضایی و ... خود را نشان داد. 💢 هر تشکیلاتی نیز نمی‌تواند راهگشا و کارآمد باشد. برخی تشکیلات متاسفانه به‌علت زیربنایی سست و طرحی ناقص، مسیر اشتباهی را در پیش می‌گیرند و سرانجامی‌جز سقوط و اضمحلال ندارند. خود شهیدبهشتی نمونه این تشکیلات را «سازمان مجاهدین خلق» می‌داند که سرانجام گرفتار «آفت» شد. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23673 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 سیره علمای شیعه در استفاده از کالای تولیدی ممالک اسلامی 🔹 اهتمام به استفاده از کالای ایرانی توسط رهبر انقلاب ریشه در اندیشه‌ای پیش رو و مترقی دارد که در طول تاریخ تشیع در میان علمان شیعه طرفداران و قائلان بسیاری داشته است و عمده نیت آن مبارزه با نفوذ استعمار و حمایت از کالای تولید شده در بلاد اسلامی ست. 🔹 آیت‌الله سید عبدالحسین لاری روش و منش استادش ملاحسین قلی همدانی را چنین نقل می‌کند: «او از کلیّه مجلوبات از بلاد کفره اجتناب می‌فرمود و قند و چای و دخانیات را استعمال نمی‌کرد.» 🔹 از آیت‌الله سید شهاب الدین نجفی مرعشی نقل است که: «من از روز اولی که خودم را شناختم و روی پای خودم ایستادم از البسه خارجی استفاده نکرده‌ام. این یک راه مبارزه با استعمار و استعمارگران است.» 🔹 آیت‌الله بهاء الدینی در رابطه با آیت‌الله بافقی می‌فرمایند: «در وطن خواهی‌، نظیر ایشان مثل اینکه کم باشد به جوری که در سر تا پای ایشان از متاع و کالای خارجی خبری نبود‌، از عمامه و قبا و پیراهن و عبا و کفش.... .» 🔹 مواردی اینچنین در طول تاریخ عالمان شیعه، بسیار است، اما آخرین و مهمترین آن همین چند روز قبل یعنی در صبح روز ۴ تیرماه اتفاق افتاد و آن دریافت نوبت اول واکسن ایرانی کرونا توسط حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی بود. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23660 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ انتشار کتاب «فقه استدلالی قصاص» 📕 یک سال پس از چاپ نخستين مبحث فقهی از مجموعه «مبانی فقه جزايی» با عنوان «فقه استدلالی ديات»، اکنون دومين مبحث با نام «فقه استدلالی قصاص»در دو جلد در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. 📕 «مبانی فقه جزايی» مجموعه‌ای شامل درس‌های خارج فقه حجت‌الاسلام و المسلمين سيد عبدالهادی مرتضوی در حوزه علميه مشهد می‌باشد که در آن به بررسی و تبيين مبانی و مسائل فقه جزايی شيعه پرداخته و آن را بر مبنای «تحرير الوسيله» امام خمينی ره پيش برده است. 📕 حوزه علميه خراسان با انتشار اين مجموعه کوشيده است تا اهتمام اساتيد اين حوزه در توجه به نيازهای روز به‌ويژه مسائل و مباحث قضايی و جزايی بر پایه مبانی فقهی امام خمینی را نشان دهد و راه را برای پژوهش‌های بيشتر باز کند. 📕 اکنون پس از چاپ اين کتاب توسط انتشارات حوزه علمیه خراسان، انتشار جلدهای بعدی اين مجموعه با بحث «فقه استدلالی حدود» ادامه خواهد يافت. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 ولایت پدر بر فرزند در تعیین وصی 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس خارج فقه تربیت مطرح کرد؛ 📝 برای اثبات ولایت پدر بر شئون مختلف فرزند به روایاتی تمسک شده است. بر اساس روایتی پدر می‌تواند برای ولایت بر فرزندش وصی تعیین کند «أَوْصَى إِلَى رَجُلٍ بِوُلْدِهِ وَ بِمَالٍ لَهُمْ.» 🔹 تقریب اول: در روایت وصیت و تعیین سرپرست نسبت به خود فرزند و نسبت به مال فرزند، نافذ دانسته شد. پدر باید چنین ولایتی داشته باشد که به دیگری درباره تصرف در شئون فرزند، وصیت کند. 🔹 تقریب دوم: تمسک به تعلیلی است که در روایت آمده و حضرت فرمودند: «مِنْ أَجْلِ أَنَّ أَبَاهُ قَدْ أَذِنَ لَهُ فِي ذَلِكَ وَ هُوَ حَيٌّ» اشکالی ندارد، چون پدر وقتی زنده بود چنین اذنی داده است، این تعلیل هم دلالت دارد بر این‌که پدر ولایت داشته که به وصی اذن داده است، یعنی چون پدر چنین شؤونی(ولایت بر نفس و مال فرزند) دارد می‌تواند به وصی ولایت در این امور را بدهد. 📝 وصیت به فرزند در کنار وصیت به مال، ظهور در وصیت به امور غیر مالی داشته و اطلاق آن شامل شئون مختلف فرزند از جمله تربیت فرزند در تربیت جسمی و غیر آن می‌شود. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 جای شهید بهشتی در سپهر فقاهت همانند سیاست خالی است 📖 آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در گفت‌وگویی مطرح کرد؛ 📕 شهید بهشتی شخصیتی بود که هرگز از انضباط فکری و فقهی خارج نشد؛ یعنی اظهار نظر فقهی غیرمنضبط نمی‌کرد و براساس روابط شناخته شده اجتهاد، فقاهت خود را نشان داد. فقه ایشان فقه پایا و پویا، منضبط، اصولی و متناسب با اقتضائات زمان و مکان بود. 📕 البته نمی‌گوییم که دیدگاه‌های ایشان قابل نقد نبود، خود بنده هم بر آراء ایشان نقد دارم ولی این نقد برایندی است و نه فرایندی، یعنی او به صورت روشمند اجتهاد می‌کرد و اگر نقدی بر آراء او وجود دارد در برایند و نتیجه بحث است. به هر حال همان طور که جای ایشان در سپهر سیاست کشور خالی می‌نماید و اگر بود خلأیی را پر می‌کرد در سپهر فقاهت هم اگر بود وجودش کاملاً ملموس بود. 📕 اگر فقیه ما پایا و پویا و با توجه به حوادث واقعه اجتهاد کند، در همه مقولات مانند اقتصاد، بازار و معاملات این اجتهاد لازم است؛ الان نقد بنده بر برخی نهادها این است که می‌خواهند با متد خاصی مسائل اقتصادی را قانونگذاری کنند در حالی که داشتن روش اجتهاد در هر عرصه فقهی جزء ضروری‌ترین کارها است. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23694 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📖 اگر امر به معروف و نهی از منکر با مسائلی همچون هتک مومن همراه باشد، قائل به حرمت امر به معروف و نهی از منکر می‌باشیم. 🔰آیت الله سید احمد علم الهدی در درس خارج «فقه المقاومه» بیان داشت؛ 💢 علی‌رغم اثبات وجوب مقاومت عامه از طریق ادله اربعه، از طریق اثبات وجوب برخی از مصادیق مقاومت عامه نیز می‌توانیم به وجوب آن برسیم که یکی از آن مصادیق، امر به معروف و نهی از منکر است. 💢اثبات وجوب مقاومت عامه از طریق اجماع دشوار است؛ چراکه در گذشته موضوع مقاومت مطرح نبوده که فقها بدان بپردازند. 💢بنا به ملاک های متعددی که برای امر به معروف وجود دارد، امر به معروف در هر صورت واجب است اما بر حسب اجماع علما می بایست علاوه بر وجوب، استحباب را نیز برای آن متصور بود. 💢اگر عمل فرد، به شکلی باشد که بنیان و ساختار اصلی جامعه اسلامی را با آسیب، همراه سازد، یقینا در تعارض امر به معروف با مقاومت عامه دیگر امر به معروف و نهی از منکر جایز نخواهد بود؛ چراکه سطح مقاومت عامه را کاهش خواهد داد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 اقتصاد اسلامی از اخلاق اسلامی جدا نیست 🔰 آیت‌الله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «فقه بورس» تأکید کرد؛ 📝 اساس معاملات و تجارت‌ها در اسلام، تنها جنبه فردی ندارد، بلکه جنبه عمومی و جمعی دارد. اقتصاد اسلامی، از اخلاق اسلامی جدا نیست؛ برای همین خیلی از معاملات، مکروه می‌شود؛ چرا که با اخلاقیات سازش ندارد. 📝 اسلام، دارای نظام اقتصادی است. معاملات، یک وجوب کفایی دارد. مردم نیازهای مختلف دارند که باید برطرف شود. اگر روزی نیازی برای مردم بود و به عبارتی عده‌ای سراغ آن نرفتند که کفایت کند در این موارد به خاطر نیاز جامعه، واجب عینی می‌شود. 📝 پول، جزو اعتبارات است. پشتوانه پول بر خلاف مشهور که می‌گویند طلا و نقره است،‌ حمایت‌های دولت‌ها است. ارزش مبادلاتی‌اش به این است که عقلا و دولت‌ها، برایش اعتبار خاصی قائل هستند. 📝 چیزی که مبتلابه امروز ما است، ارزهای دیجیتالی است. آیا معامله ارزهای دیجیتال صحیح است؟ اگر ارزش آن به اعتبار باشد، درست است؛ اعتبار دولتی یا عقلا؛ ولو معلوم نیست چه کسی مزرعه‌اش درست کرده، صحیح است. ✅ متن کامل: http://meftaah.com/?p=23690 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 راه برون رفت از مشکلات، حکمرانی شبکه‌ای حکمی است 🔰 در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دولت مطلوب بررسی شد؛ 📝 دولت مطلوب به 2 معنا باید تفسیر شود. یکی حکومت مطلوب و دوم حکمرانی مطلوب. وقتی از حکومت مطلوب حرف می‌زنیم، تمام هم‌وغم ما کارگزاران و قوانین است اما وقتی از حکمرانی سخن می‌گوییم از سیاستگذاری و تنظیم‌گری و... حرف می‌زنیم. 📝 ما هم ضعف در نظریه حکمرانی اسلامی داریم و هم افرادی که در این چند سال تحقیق کرده و به یک نظریه‌هایی رسیده‌اند، در سیستم اجرایی دولتمردان ما – چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا- به‌کار‌گیری نمی‌شوند. 📝 من دولتی را مطلوب می‌دانم که نه‌تنها حکومت آن دولت مطلوب باشد بلکه حکمرانی آن هم مطلوب باشد. یعنی 3 رکن را توجه کند. یکی مبانی حکمی حاکم بر حکمرانی، دوم اصول فقهی حاکم بر حکمرانی و سوم واقعیت‌های جامعه و جهان امروز ما را مورد توجه قرار دهد. 📝 اینکه خیال کنیم اگر این کشور به دست فلان جریان باشد، فساد ریشه‌کن می‌شود، این‌گونه نیست. چون ساختارها اختاپوسی است. این ساختارها هم در دست اصولگراهاست و هم در دست اصلاح‌طلب‌ها. 📝 دولت مطلوب نه‌تنها حکومت مطلوب بلکه باید حکمرانی مطلوب یعنی حکمرانی شبکه‌ای حکمی هم داشته باشد. باید هم مبانی حکمی و هم اصول فقهی حاکم باشد و هم شبکه‌ای باشد، ساختارهای اختاپوسی هم باید از بین برود. ✅ متن کامل: http://meftaah.com/?p=23679 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ برگزاری نشست‌های مجازی آشنایی با مکاتب تعلیم و تربیت 📆 زمان: از 14 تیرماه تا 29 تیرماه. 🔻 موضوعات؛ 🔹 تربیت علیه تربیت 🔹 تربیت در دو فصل 🔹 تربیت و شبه تربیت 🔹 قیام برای تربیت 🔹 تربیت فطرت مدار 🔹 تربیت شایسته ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ آغاز فرآیند صدور کارت شناسایی طلبگی 📌 حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 📝 انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به ریاست قوه قضائیه 📝 برگزاری پیش همایش اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی آیت‌الله فاضل لنکرانی(ره) 📝 نخستین دوره طرح ملی کنشگران رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه به کار خود پایان داد 📝 آغاز فرایند صدور کارت شناسایی طلبگی 📝 ثبت‌نام دوره آمادگی آزمون استخدامی آموزش و پرورش برای طلاب 📝 بیست و ششمین دوره طرح ولایت از ۱۷ تیرماه در مشهد آغاز می‌شود 📝 نخستین اجلاس فصلی معاونت‌های پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد 📝 «زن و برابری» به بازار آمد 📖 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23705 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ دوره تابستانه آشنایی با ایده‌های فقه حکومتی برگزار می‌شود 📕 دبیرخانه هم‌اندیشی فقه حکومتی و انجمن علمی فقه و حقوق حوزه با همکاری مجله حکومت اسلامی دبیرخانه خبرگان رهبری اقدام به برگزاری دوره تابستانه «آشنایی با برخی ایده‌های فقه حکومتی» از ۱۹ تیرماه لغایت ۱۱ مردادماه ۱۴۰۰ خواهد کرد. 📝 این دوره که به صورت حضوری و آنلاین در شهر مقدس قم برگزار خواهد شد، میزبان طلاب محترم سطوح ۳ و ۴ حوزه علمیه است. 🔹 در این دوره دیدگاه آیات علیرضا اعرافی، محسن اراکی، سیدمحمدمهدی میرباقری، ابوالقاسم علیدوست، محمدجواد فاضل لنکرانی، محمدمهدی هادوی تهرانی، سید احمد مددی و حجج‌اسلام والمسلمین عبدالحمید واسطی، احمد مبلغی و محمدجواد ارسطا، توسط مقررین ایشان ارائه خواهد شد. 💻 داوطلبان جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر رزومه علمی خود را تا تاریخ ۱۶ تیرماه در پیام‌رسان ایتا به شماره ۰۹۱۰۰۹۳۱۰۸۱ ارسال کنند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📖 دستگاه قضایی اسلام نباید مرعوب صاحبان قدرت و ثروت شود 🔰 آیت‌الله کعبی در نشست «تحول قضایی و الزامات آن» مطرح کرد؛ 💢 توانمندسازی قوه قضاییه و استفاده از تمامی ظرفیت‌های آن می‌تواند به توانمند‌سازی هر چه بیشتر دیگر قوا خاصه قوه مجریه بیانجامد. امتداد مسیر تحول قوه قضائیه بدون استفاده از ظرفیت نیروی انسانی کارآمد و انقلابی ممکن نیست. 💢 پیش نیازهای تحول در مدیریت دستگاه‌ قضا را می‌بایست در عرصه ساختارسازی، عمل و اجرا مورد توجه قرار داد؛ بر همین اساس مدیریت جدید دستگاه قضا می‌بایست علاوه بر اجتهاد و تقوا و فسادستیز بودن و مردمی بودن همچون آیت‌الله رئیسی فراجناحی و مرد میدان باشد. 💢 دستگاه قضایی اسلامی دستگاهی است که نسبت به طرفین دعوا بی‌طرف باشد و مرعوب صاحبان قدرت و ثروت نشود. قوه قضائیه هم نسبت به فعل‌ها و هم نسبت به ترک فعل‌ها باید واکنش داشته باشد، در این خصوص قوه قضاییه تشکیلات کارآمد می‌خواهد؛ قوه قضاییه تنها به معنی داوری و حل و فصل خصومت نیست، بلکه قوه قضاییه باید ملجأ مردم در استیفای حقوق آن‌ها باشد. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23657 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ پاسخ به شبهات مطرح درباره رمزارزها 💢 آیت‌الله محمدرضا مدرسی یزدی در درس خارج «فقه استارتاپ‌ها و ارز مجازی»: 🔻 شبهه: 1️⃣ رمزارزها در معرض خطر و چه بسا بی اعتباری 100 درصد باشند و حتی ممکن است توسط بدافزاری از بین بروند. بدین جهت می‌توان گفت بیع آن‌ها غرری است. 2️⃣ رمزارزها هر چند ساختار پیچیده‌ای دارند، ولی فقط تعدادی علامت دیجیتالی هستند که هیچ فایده مصرفی ندارند و اکل مال در مقابل رمزارزها اکل بالباطل است. 🔻 پاسخ به شبهه 🔹 در رمزارزها و بیت کوین جهالت خطری در مقام بیع وجود ندارد؛ زیرا این رمزارزها معدود هستند و علی الفرض هنگام معامله عدد آن‌ها معلوم بوده و فی الجمله قدرت خرید آن‌ها نیز معلوم است. 🔹 بیت کوین و امثال آن فعلا مالیت دارند و تعریف مال بر آن‌ها صادق است. یعنی ندرت داشته و عقلا نسبت به آن‌ها رغبت دارند. البته رغبت عقلا بدون معیار نیست بلکه به خاطر فوایدی است که بر آن‌ها مترتب است. 📚 صحت بیع شرعاً متوقف بر مالیت شرعی نیست، بلکه متوقف بر مالیت عرفی است و همین اندازه که چیزی عرفاً مالیت داشته باشد، بیعش شرعاً صحیح است. این رمزارزها عرفا مال هستند. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23700 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📖 امهال به بدهکار از طریق فروش یک مال مشخص به قیمتی بالاتر از ارزش واقعی آن، یکی از انواع حیل در ربا است. 🔰آیت الله محمد تقی شهیدی در درس خارج «ربا در مسائل بانکی» بیان داشت؛ 💢 امام خمینی(ره) روایتی که در آن ذکر شده است معصوم(علیهم السلام) برای امهال به بدهکار خویش، لولوئی را بالاتر از ارزش واقعی آن میفروخته و در ضمن این بیع محاباتی امهال را شرط می‌نموده، خلاف شأن معصوم می‌داند و معتقد است امکان دارد این روایت جعلی بوده و خدعه دشمن باشد. 💢ممکن است بیان شود از آنجایی‌که این روایات مشتمل بر نسبت امر منکر عرفی بر ائمه است، قابل اعتماد نیست. 💢همچنین ممکن است بیان شود اگر معصوم(علیهم السلام) در مقام بدهکار باشد و چنین بیع محاباتی انجام دهد، خلاف شأن وی نیست و اگر طلبکار باشد و چنین انجام دهد خلاف شان وی است. 💢آنچه اهمیت دارد صحت چنین معامله‌ای است و این روایات نیز نوع قرارداد را بیان نموده و اینکه معصوم (علیهم السلام) در مقام طلبکار یا بدهکار باشد محل بحث نیست. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ نقطه آغاز اصلاح ساختار اداری، اراده و فرهنگ دولت است 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رجایی‌نیا تأکید کرد؛ 📝 دولت سیزدهم دولت اقدام و عمل است و باید بر اساس استفاده از ظرفیت‌های داخلی کشور بویژه نیروهای جوان، منابع انسانی و ظرفیت‌های مادی اقدامات موثری در جهت پیشرفت کشور انجام دهد. 📝 موضوع دیگر بحث تمرکز زدایی است. اگر بخواهیم در زمینه تمرکز زدایی و اصلاح ساختارها پیش برویم باید قوانین مربوط به ساختار اداری کشور اصلاح شود، اما دولت نمی‌تواند منتظر باشد تا چهار الی پنج سال قوانین اصلاح شوند و بعد کار را شروع کند چون در این صورت فرصت را از دست خواهد داد. 📝 متاسفانه، مشکل در نظام برنامه ریزی، سیستم قانونگذاری ما را دچار اختلال کرده است. اگر نظام برنامه ریزی کشور اصلاح شود، خود به خود نظام بودجه ریزی هم اصلاح و ساختار بودجه هم تاثیر می‌پذیرد وسهم هر منطقه بویژه در حوزه عمرانی نیز مشخص می‌شود. 📝 اصلاح ساختارها به این نیست که چهار الی پنج سال روی قوانین کار کنیم، بلکه نقطه آغاز اصلاح ساختار اداری، اراده و فرهنگ دولت است و اگر دولت این اراده و فرهنگ داشته باشد وعمل ما به سمت تمرکز زدایی و واگذاری اختیارات باشد، قوانین هم اصلاح می‌شود. 📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23716 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com