eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
7.9هزار دنبال‌کننده
10.1هزار عکس
466 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ منظومه فکری حضرت آیت‌الله سبحانی تدوین می‌شود 📌 حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 🔹 «منظومه فکری با محوریت آراء و اندیشه‌های حضرت آیت‌الله سبحانی» تدوین می‌شود 🔹 علامه مصباح جای خالی شهید مطهری را پر کرد 🔹 آغاز نام نویسی شهرک مهدیه حوزه علمیه قم 🔹 دبیر جدید همایش کتاب سال حوزه معرفی شد. 🔹 اعلام آمادگی حوزه‌های علمیه خواهران برای همکاری با قوه قضائیه 🔹 انتشار ۵۶۰ اثر از ابتدای تأسیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تاکنون 📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23770 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ مبادی رجالی اجتهاد و مسألۀ وثاقت کتابی 🔻 آیت‌الله محمدحسین ملک‌زاده در درس «مبادی رجالی اجتهاد»: 🔹 رسیدن حدیث به حد نصاب حجیت و اعتبار و قابلیت استفاده از آن در استنباط آموزه‌های دین منوط به غربله و تمحیص حدیث توسط سه غربال است: الف- غربال صدوری. ب- غربال دلالی. ج- غربال جهتی. بحث در باب مبادی رجالی اجتهاد ناظر به غربال اول است. 🔹 یکی از نکات قابل توجه در مشی فقهیِ فقهای بزرگی چون شیخ اعظم انصاری توجه اندک آن‌ها به مناقشات سندی است. مرحوم شیخ انصاری در مواجهه با احادیث به نُدرت تفصیلاً وارد مناقشات و مناقصات سندی شده است. شاگرد معروف ایشان، حاج آقا رضای همدانی نیز همین شیوه را دنبال نموده است. 🔹 مرحوم آیت الله خویی از استادشان میرزای نائینی که به لحاظ منهجی تالی تلوِ شیخ اعظم انصاری است نقل می‌کنند «انّ المناقشة فی أسناد الکافي حرفة العاجز»؛ مناقشه در اسناد کتاب شریف کافی، حرفۀ انسان ناتوان در فقه است. 🔹 در میان شیعه برخی اساساً منکر «وثاقت کتابی» هستند و روایات هر کتاب روایی، حتّی کتاب شریف «کافی»، را نیازمند بررسی سندی می‌دانند. از نظر آن‌ها وثاقت کتابی متعلق به برخی علمای اهل سنّت است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📙 اعمال سلیقه‌های گوناگون در معرفی اقتصاد اسلامی 🔰 آیت‌الله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «بورس» مطرح کرد؛ 📝 سلیقه‌ها، گاهی اقتصاد اسلامی را بد معرفی می‌کند. معاملات، تأسیسی نیست؛ بلکه امضایی است. شارع مقدس، مؤسس نیست. کار عقلا را تایید می‌کند. محصور بودن معاملات در حصر خاص، پذیرفته نیست؛ بلکه قابل اضافه و نقص است. اگر معامله‌ای را عقلا بپسندند و شارع تایید کند، منع شرعی ندارد. 📝 یکی از راه‌های فرار از ربای قرضی این است که وام و قرض را تبدیل به دین کند، یا به عقد دیگری تبدیل کند. راه دیگر این است که قرض را به فروش ارزهای مختلف، تبدیل کنیم. به خصوص که ما گفتیم ارزش پول، به طلا و نقره نیست؛ بلکه به اعتبار و ارزش دولت‌ها و ملت‌ها است. 📝 راهکار دیگر برای برون‌رفت از ربای معاملاتی این است که انسان، مبلغ زیادی را‌ به وام‌دهنده ندهد، بلکه به فرد دیگری بدهد. راه بعدی این است که اضافه‌ای که پرداخت می‌کند، به عنوان بیمه‌ی قرضی باشد که می‌گیرد؛ مانند کارمزد است. به اصطلاح بانکی‌ها و اهل اقتصاد، دیونِ مرده‌ای است که وقتی بانک، یا شخص وام می‌دهد، اگر دیر پس بدهند، سرمایه آن‌ها از دست می‌رود. 📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23745 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📖 در قرآن بیان شده «خذ العفو و أمر بالعرف و اعرض عن الجاهلین»که مراد از عرف، عام استغراقی است که تمامی معروف‌ها را شامل می‌شود و بر همگان واجب است. 🔰آیت الله سید احمد علم الهدی در درس خارج «فقه المقاومه» بیان نمود؛ 💢 مراد از امر در آیه شریفه «خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ»، وجوب مطلق است. 💢برخی معتقدند مقصود از « وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ » یعنی به صورت عرفی و آنگونه که بین مردم متداول است امر کن نه اینکه از بالا با ایشان برخورد نمایی که خود امر، نیز منکر شود که در این صورت نمی توان وجوب امر به معروف را از این آیه استنباط نمود. 💢علامه طباطبایی معتقد است عرف تمامی معروفات و هنجارها را شامل می‌شود و دلالتش بر معروف، دلالت عام و خاص می‌شود و این عرف، اعم از معروف شرعی می شود؛ چراکه معروف شرعی، همان هنجارهای اجتماعی امت است. 💢اگر«وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ» را به معنای امر به معروف گرفتیم، اطلاقش از سایر ادله روشن تر است و از این اطلاق، عموم را استفاده می‌کنیم. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ یکی از ادله الزام حجاب، وجوب امر به معروف و نهی از منکر است 🔻 آیت‌الله علی‌اکبر سیفی مازندرانی در درس خارج مسائل مستحدثه: 🔹 یکی از ادله الزام حجاب، وجوب امر به معروف و نهی از منکر است. صغرای مساله، ترک حجاب و برهنگی از منکرات است و ستر مواضع بدن زن از واجبات شرع است، این صغری از ادله حجاب استفاده می‌شود. 🔹 قرآن فلسفه حجاب را این‌گونه بیان می‌کند: «أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَ قُلُوبِهِنَّ» یکی از راه‌های سیاه شدن دل و تحریک شهوات، نگاه و نظر است، لذا اسلام خیلی تأکید بر جلوگیری از نگاه و نظر حرام و مسموم فرموده است. 🔹 کبرای مساله، «واجب است از هر منکری نهی شود و به هر معروفی امر شود.» امر به معروف و نهی از منکر واجب بسیار مهمی است که آیات قرآن بر آن تأکید کرده است. واجب(کفایی) است که در جامعه اسلامی عده‌ای «من به الکفایه» متکفل امر به معروف و نهی از منکر شوند وگرنه به این واجب عمل نشده است. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23740 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ نگاهی به سیره سیاسی، علمی و اجتماعی امام جواد(ع) 💢 خردسال بودن امام جواد(ع) در زمان کسب مقام امامت، ایجاد اختلاف بین شیعیان در تعیین امام(ع)، همزمانی دوره امامت ایشان با شکل‌گیری و توسعه سیستم وکالت و حضور و فعالیت فرقه‌های متعدد شیعه عصر امامت امام جواد(ع) را به یکی از دوره‌های مهم تاریخ اهل‌بیت(علیه‌السلام) و شیعیان تبدیل کرد. 💢 امام جواد(ع) از کودکی تحت کنترل بودند، ولی کنترل ضعیف بود چون اطرافیان مأمون خیال می‌کردند امام(ع) کودک است و کاری از دستش بر نمی‌آید. امام جواد(ع) نیز از این فرصت استفاده کرده و شروع به تربیت نیرو و گسترش سازمان وکالت کردند. با این وجود ایشان مشکلات مختلفی را بر سر راه داشتند. 💢 تصور غلطی است که بسیاری از امام جواد(ع) دارند و ایشان را شخصیتی منفعل می‌دانند. امام(ع) فعال بودند و در مدینه و بغداد شیعیان را اداره می‌کردند و با آن‌ها ارتباط داشتند. امام جواد(ع) شبکه وکلا در نقاط شیعه‌نشین را در عراق، ایران و شمال آفریقا تقویت کرد و امام با اداره و تقویت این شبکه به حفظ اصالت‌های شیعی و استمرار این مسیر اقدام نمود. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23786 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔹 وظیفه تأدیبی بالاتر از وظیفه تربیتی است ✅ حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس خارج «فقه تربیت» تصریح کرد؛ 📝 در روایتی حضرت امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: «أَدِّبِ الْيَتِيمَ بِمَا تُؤَدِّبُ مِنْهُ وَلَدَكَ وَ اضْرِبْهُ مِمَّا تَضْرِبُ مِنْهُ وَلَدَكَ.» دلالت دارد که همان حق ضرب و تأدیبی که نسبت به فرزند وجود دارد، همان تادیب و ضرب نسبت به یتیم هم وجود دارد. پس در ضمن دلالت بر حق تصرف پدر در این شئون فرزند داشته و آن را مسلم دانسته است. 📝 در روایت دیگری نیز دارد: «با فرزندت تا هفت سالگی همراهی و مدارا کن، سپس او را ادب کن، سپس با خود همراه کرده... .» 📝 این دو روایت اجمالا اثبات می‌کنند که پدر نسبت به فرزند وظیفه تأدیبی و تربیتی دارد. وظیفه تأدیبی بالاتر از وظیفه تربیتی است. وقتی به کسی گفته می‌شود تربیت کن، به معنای این است که فقط فرایند تغییر رفتار را برای رشد متربی فراهم کن. 📝 وقتی گفته می‌شود تأدیب کن، آن هم به معنای عام تأدیب، شامل تربیت هم می‌شود، یعنی هم باید مقدمات و تمهیدات و فرایند تربیتی را فراهم کرد و در صورتی لازم باشد می‌توان متربی را تنبیه و تأدیب کرد که در بعض روایات با تعبیر ضرب به آن اشاره شده است. 📝 البته شاید از تربیت نیز به واسطه لازمه عرفی آن، بتوان جواز تصرف تادیبی را نیز استفاده کرد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #فرهنگ #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ نقش قواعد امتداد حکمت و فلسفه مضاف در استنباط فقه مضاف 🔻 آیت‌الله عبدالکریم فرحانی در درس خارج «فقه الخمینی»: 📚 هنر علامه طباطبایی این بود که از دستگاه فلسفه ملاصدرا قواعدی درست کرد و با این قواعد اصول فلسفه متحول شد. 📚 نقص فلسفه ما ذهنی بودن آن نیست. در غرب از فلسفه قواعدی درست می‌شود که سیاست و اقتصاد را درست می‌کند. مبنای فلسفی در این‌ها وجود دارد که حقوق بشر، حقوق بین‌الملل، حقوق اساسی را ترمیم می‌کند، حقوق انسانی پوزیتویستی را شکل می‌دهد. 📚 در کشور ما هم باید مبنای فلسفه بیاید وسط و قاعده استنباطی‌اش را در بیاورد. کاری که امام راحل و آقای طباطبایی کردند. 📚 درخواست رهبر معظم انقلاب هم از حوزه این است. فلسفه مضاف، فقه مضاف، امتداد حکمت مطالبه می‌کنند. قواعد امتداد حکمت و فلسفه مضاف را باید درست بدانیم تا بتوانیم فقه مضاف را استنباط کنیم. این باید منقح شود تا مطالبه اجتهادی شکل بگیرد. 📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23726 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📖 مروری بر کارکردهای فقه تربیت در رادیو معارف ✅ رادیو معارف در برنامه «فقه پویا» به تبیین جایگاه فقه تربیت در نظام تربیت اسلامی می‌پردازد. 🎙 کارشناسان: حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی و دکتر مجید طرقی. 📆 زمان: دوشنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۴:۵۰ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ دیدگاه آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست درباره فقه فردی و فقه تمدن‌ساز 💢 برای عبور از فقه فردی به فقه تمدن‌ساز چند کار لازم است که البته منحصر به این موارد هم نیست. همچنین وقتی می‌خواهیم از فقه فردی به فقه تمدن ساز برویم، تمام آنچه به عنوان اصول استنباط در فقه فردی لازم است باید در فقه تمدن ساز لحاظ شود. 1️⃣ فقیه باید شبکه دلالی از ادله و اسناد یعنی قرآن، سنت و ضرورات فقه، اجماعات مسلم، عقل و نصوص مبین مقاصد شریعت تشکیل دهد؛ زیرا در فقه تمدن‌ساز نمی‌توانیم با یک آیه و روایت فتوا دهیم. 2️⃣ فقیه فقه تمدن‌ساز، برای به دست آوردن گزاره‌ها در بسیاری از اوقات باید از تجمیع ظنون به نتیجه برسد. 3️⃣ در فقه تمدن‌ساز نمی‌توانیم به فقه عُذر، مجال حضور بدهیم و بیشتر باید به فقه کشف بها دهیم زیرا فقه تمدن‌ساز، نظام تقنینی است تا فتوا و استفتاء. 4️⃣ برخی می‌گویند ما چیزی به نام نظام نداریم بلکه احکام اتمیک(خرد) داریم و فقیه باید براساس آن استنباط و عمل کند؛ این در حالی است که اگر گفتیم ما نظام اقتصادی، اخلاقی و قضایی داریم با استنباط اتمی به دست نمی‌آید. 5️⃣ اصلاح نگاه متناسب با به وجود آمدن تمدن و فقه تمدن‌ساز لازم و ضروری است؛ ما نمی‌توانیم مدعی باشیم ولی نگاه مناسب به فقه تمدن‌ساز نداشته باشیم. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23795 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #نشست_علمی #مشهد 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📙 ضرورت بازشناسی، بازخوانی و ارائه دستاوردهای حوزه 🔻 آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه: 🔹 در آستانه یکصدمین بازتاسیس حوزه علمیه قم هستیم و دبیرخانه آن فعال شده است چرا که نیاز است دستاوردهای عظیم حوزه در این بازه زمانی بازشناسی و بازخوانی و ارائه شود و سامان دهی لازم صورت گیرد برای تجلی این درخشش‌ها و دستاوردها. 🔹 باید دانست که معماری شخصیت یک طلبه از لحاظ منش و شخصیت اخلاقی و معنوی وقتی استوار است و ماندگار خواهد بود که برمبانی معرفتی پایه ریزی شود. 🔹 در طرح اندیشه اسلامی باید چند سطح دیده شود، از سطح مقدماتی و ابتدایی در حوزه تا سطوح عالی و برای اساتید حوزه و اثرگذاران حوزه باید پیش بینی شود که این مقوله مهم و اساسی در دست اقدام است. 🔹 یادآوری می‌کنم به طلاب و فضلای حوزه که آشنایی با تاریخ و بزرگان حوزه یک ضرورت است، واقعا در کتابخوانی و آشناسازی طلاب با تاریخ حوزه و زندگی بزرگان دینی باید قدم‌ها و اقدامات بیشتری صورت گیرد و این تاریخ زندگی بزرگان حوزه برای خود بنده نیز بسیار جالب است، زندگی شهید صدر را کسی بخواند واقعا زندگی اش متحول می‌شود. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23800 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #حوزه_علمیه #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📙 به ۶۰ هزار طلبه مشاور خانواده نیاز داریم 🔰 حجت‌الاسلام‌والمسلمین ولی‌الله نقی‌پورفر در سخنانی تأکید کرد؛ 🔹 تمام عناصر اجتماعی باید با شاکله و شخصیت تأهل ظاهر شود، این به خاطر سلامت اجتماعی است و حداقل ملاک سلامت اجتماعی منوط به جامعه متأهل است. 🔹 خانواده محوری یک کشف بزرگ اسلامی در مدیریت اسلامی است که در واقع، نظریه بنیادین مدیریت اسلامی، خانواده محوری در تدابیر نظام اسلامی است. 🔹 طلاب باید صلاحیت مشاوره خانواده داشته باشند. همان‌طور که هر ۵۰۰ خانوار یک پزشک می‌خواهد، به همین تعداد هم به یک مشاور نیاز دارد. 🔹 امروزه در کشور دست‌کم به ۶۰ هزار طلبه مشاور خانواده نیاز داریم و برای آن باید ردیف بودجه دیده شود. 🔹 بحث خانواده، در نظام‌های سکولار و در نظام‌های مذهبی، یک بحث اصیل است. 🔹 نباید پس از گذشت ۴۰ سال، اکنون ۱۵ میلیون دختر و پسر در آستانه ازدواج داشته باشیم. این نشان می‌دهد که به تأهل در حوزه، دانشگاه و نظام مدیریتی توجه نکردیم. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23814 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com