eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
435 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ سطوح عالی حوزوی نباید شکل کلاسیک پیدا کند 🔻 آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار مدیر جامعه الزهرا(س) مطرح کرد؛ 🔹 برای حوزه، ۲۰ سند راهبردی تهیه کردیم که شامل سند چشم انداز حوزه، منشور راهنما و ۱۸ طرح نظامات جامع بود که در واقع یک بسته ۲۰ سند جامع شکل گرفت که به شکل سلسله وار در حال تهیه است که شامل ۲۰۰ تا ۳۰۰ طرح راهبردی است که منتشر خواهد شد. 🔹 جامعه الزهرا(س) پیشران توسعه علوم حوزوی در عرصه خواهران بوده است. یکی از مهمترین تحولات انقلاب اسلامی ما پیشرفت شگرف در حوزه علمیه خواهران است. خوشبختانه جامعه الزهرا(س) و اسلاف آن پیشران توسعه و پیشرفتی هستند که در این عرصه شکل گرفته است. 🔹 فعالیت در حوزه بیشتر به فضا و جو حوزه بر می‌گردد. بنده از ۲۰ سالگی در فضای دانشگاهی ملی و بین المللی حضور داشتم، ولی به هویت اصیل و تاب آور حوزوی معتقد بودم زیرا این هویت بیش از هزار سال است که هویت خود را حفظ کرده است. 🔹 سطوح عالی حوزوی نباید شکل کلاسیک پیدا کند، باید آزادی طلاب در انتخاب استاد و کلاس حفظ شود، ولی با هدایت هم همراه باشد. انسان‌های بزرگ همیشه در فضاهای باز رشد می‌کنند. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=24133 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ درس خارج حکمرانی علوی 📝 درس خارج حکمرانی علوی توسط مدرسه حکمرانی شهید بهشتی برگزار می‌شود. 🎙 استاد: حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه 📆 زمان: شنبه و دوشنبه هر هفته/ ساعت 12 - 13 💢 شروع کلاس‌ها: شنبه 30 مرداد سال 1400 💻 لینک ورود: https://online.snduonline.ir/ch/hclass ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 پیشنهادهای 23 کارشناس ارشد حوزه و دانشگاه به رئیس جمهور درباره آسیب‌های اجتماعی 📝 با توجه به گسترش آسیب‌های اجتماعی در سال‌های گذشته و تاکیدات قبلی رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر ارائه نسخه مواجهه با آسیب‌های اجتماعی با نگاه اسلامی، پژوهشکده مطالعات اسلامی آسیب‌های اجتماعیِ دانشگاه شاهد در نظر دارد طی برگزاری یک نشست علمی با حضور ۲۳ تن از اساتید و کارشناسان ارشد حوزه و دانشگاه، یک بسته پیشنهادی راهبردی به رئیس جمهور ارائه کند. 🎙 این نشست که چهارشنبه سوم شهریور ۱۴۰۰ هم‌زمان در قم و تهران به صورت الکترونیکی برپا می‌شود، در پنج محور موضوعی مسائل خانواده و جمعیت، اعتیاد، آسیب‌های فضای مجازی، مفاسد اخلاقی، محرومیت و حاشیه‌نشینی طراحی شده است. 📚 حاصل این نشست، پس از تقدیم به رئیس جمهور برای استفاده علاقه‌مندان منتشر خواهد شد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📖 در قرآن بیان شده «خذ العفو و أمر بالعرف و اعرض عن الجاهلین»که مراد از عرف، عام استغراقی است که تمامی معروف‌ها را شامل می‌شود و بر همگان واجب است. 🔰آیت الله سید احمد علم الهدی در درس خارج «فقه المقاومه» بیان نمود؛ 💢 مراد از امر در آیه شریفه «خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ»، وجوب مطلق است. 💢برخی معتقدند مقصود از « وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ » یعنی به صورت عرفی و آنگونه که بین مردم متداول است امر کن نه اینکه از بالا با ایشان برخورد نمایی که خود امر، نیز منکر شود که در این صورت نمی توان وجوب امر به معروف را از این آیه استنباط نمود. 💢علامه طباطبایی معتقد است عرف تمامی معروفات و هنجارها را شامل می‌شود و دلالتش بر معروف، دلالت عام و خاص می‌شود و این عرف، اعم از معروف شرعی می شود؛ چراکه معروف شرعی، همان هنجارهای اجتماعی امت است. 💢اگر«وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ» را به معنای امر به معروف گرفتیم، اطلاقش از سایر ادله روشن تر است و از این اطلاق، عموم را استفاده می‌کنیم. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📙 بررسی مبانی نظام اداری از منظر آموزه‌های اسلام ✅ نشست علمی «مبانی(عناصر اساسی) نظام اداری از منظر آموزه‌های اسلام» برگزار می‌شود. 🎙 در این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین علی آقا پیروز به عنوان ارائه‌دهنده و دکتر حسین بابایی مجرد و دکتر موسی مهدوی به عنوان ناقدین حضور خواهند داشت. 📆 زمان: سه‌شنبه ۲ شهریورماه سال جاری ساعت ۱۱:۰۰ تا ۱۳:۰۰ به صورت مجازی تحت نرم افزار اسکایپ. 💻 لینک: https://join.skype.com/GWReDklwrdOf ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ صحیفه سجادیه باید به عنوان کتاب درسی مورد استفاده قرار گیرد 🔻 آیت‌الله محمدباقر تحریری به مناسبت شهادت امام سجاد (ع) در درس اخلاق تأکید کرد؛ 📝 دوران امام زین العابدین(ع) یکی از سخت‌ترین دوران‌های ائمه اطهار(ع) بود. در این دوران اسلام اموی به جای اسلام محمدی حاکم شده بود. 📝 صحیفه سجادیه باید به عنوان کتاب درسی در بُعد معارف توحیدی و مباحث اخلاقی در حیطه‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد که متأسفانه اکنون این گونه نیست. 📝 خوب شدن انسان تنها به درک خوبی نیست، بلکه باید گرایشات و میل به خوبی نیز در او شکل بگیرد. یعنی کشش همراه تفکر باید حاصل شود و باور داشته باشد آنچه خدا قرار داده بهتر است. 📝 انسان مؤمن نباید به کوچکی کاری که انجام می‌دهد نگاه کند، بلکه باید به بزرگی فردی که کار را برای او انجام می‌دهد، نظر داشته باشد. 📝 منظور از خدا ترسی این است که انسان بداند اگر مسیر حق را نرود به ناکامی و گمراهی می‌رسد، وگرنه ذات اقدس الهی که ترس ندارد. 📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=24143 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 گزارشی از دوره آموزش کاربردی «احکام معاملات بانکی» 📚 موسسه فقه اقتصادی طیبات با همکاری گروه تبلیغ تخصصی شهید صدر(ره) دوره مجازی فقه معاملات بانکی را با رویکرد «بررسی چالش‌های شرعی» و «بیان تخصصی و کاربردی احکام» برگزار کرد. 📙 این دوره از 19 تیرماه تا 13 مردادماه 1400 توسط اساتید حجج‌اسلام والمسلمین جواد عبادی، سید صادق طباطبایی‌نژاد و صمد ایمانی ملکی طی 18 جلسه برگزار شد. 🔻 عناوین بررسی شده در این دوره؛ 1️⃣ عقدشناسی عمومی کاربردی؛ شرایط صحت معاملات، شروط ضمن عقد، محدودیت‌های شروط ضمن عقد، تقسیمات عقد، عقد خارج لازم، خیارات، قراردادهای انتفاعی غیر انتفاعی. 2️⃣ رباشناسی؛ موضوع شناسی ربا و ارائه فرمول، انواع ربا_ربای معاملی، ربای قرضی، ربای جاهلی، مصادیق ربای حکمی، جریمه بانکی، سپرده‌های سرمایه گذاری و ماهیت سود بانکی، سپرده‌های امتیازی، کارمزد قرض، جریمه بانکی، حقوق کارمندان بانک، صندوق‌های صنفی و خانگی، تفاوت بانکداری متعارف و بدون ربا. 3️⃣ عقود مبادله‌ای؛ شرح ماهیت فقهی قراردادهای مبادله بانکی و نحوه اجرای آن در بانک، بررسی قراردادهای فروش اقساطی، خرید سلف، خرید دین، اجاره به شرط تملیک، جعاله، مرابحه، استصناع. 4️⃣ عقود مشارکتی؛ شرح ماهیت فقهی قراردادهای مشارکتی و نحوه اجرای آن در بانک، بررسی قراردادهای مشارکت مدنی، مضاربه، مزارعه و مساقات. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 ایرادات اساسی طرح افزایش حقوق‌ کارمندان دولت 🔰 معاون مطالعات بخش عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس در گفت‌وگویی تأکید کرد؛ 📝 در چنین شرایطی که دولت قول افزایش حقوق و همسان سازی را می‌‌دهد، باید عملا نقدینگی خلق کند. خلق نقدینگی یعنی ایجاد تورم. تورم یعنی از جیب آحاد مردم پول بر می‌داریم و قدرت خرید را از آن‌ها می‌‌گیریم و قدرت خرید را به افراد دیگری می‌دهیم. 📝 اتفاقی که در حال حاضر در زمینه این افزایش حقوق‌ها رخ داده است، این موضوع است که هر گروهی که صدای بلندتر و ارتباط بیشتری با بخش‌های تصمیم گیر داشته است، کارش پیشرفته است! 📝 ما در کشور مگر چند نفر هیئت علمی داریم؟ کلا ۳۰ هزار هیئت علمی داریم. این‌که یکباره حقوق این قشر به طور میانگین ۱۲ میلیون افزایش پیدا می‌‌کند به خاطر تعداد بیشترشان نسبت به ۸۵ میلیون نفر دیگر نیست. به خاطر ارتباطات گسترده تری که با نماینده‌های مجلس و نهادهای تصمیم گیر در دولت و سازمان برنامه دارند، می‌باشد. 📝 در خصوص افزایش حقوق‌ها می‌توان به صورت کلی ۳ ایراد اساسی را مطرح کرد. نکته اول این بود که خلاف عدالت است. نکته دوم این بود که نظام جبران خدمات را تخریب می‌کند و نکته سوم اینکه مبتنی بر لابی است نه اکثریت. 📙 متن کامل: http://meftaah.com/?p=24148 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ سه عامل کمرنگ شدن امر به معروف و نهی از منکر 📚 آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در گفت‌وگویی تأکید کرد؛ 🔻 سه علت عمده درباره کم رنگ شدن امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد که مورد تأیید اکثر صاحب نظران نیز می‌باشد؛ 1️⃣ اولین علت عدم نهادینه شدن سه نهاد: ارشاد جاهل، امر به معروف، نهی از منکر در زمان بعد از انقلاب اسلامی می‌باشد. 2️⃣ عامل بودنِ آمرین به معروف دومین عامل مهم در ترویج امر به معروف و نهی از منکر است و مردم امر به معروف و نهی از منکر را باید از کسی ببینند و بشنوند که خود او فردی مؤتمر بوده و این قبیل مسائل را پذیرفته باشد. 3️⃣ سومین عامل کم رنگ شدن امر به معروف و نهی از منکر عدم هماهنگی‌های لازم بین عوامل اجرایی مختلف است. برای نهادینه شدن امر به معروف باید عوامل مختلفی دست به دست هم دهند و متأسفانه این اتفاق تاکنون به وقوع نپیوسته است. 📙 مطلب ناراحت کننده برای من این است که چرا از نیروهای تربیت شده در ۴۰ سال گذشته انقلاب اسلامی استفاده نمی‌شود؟؛ کشور ما در این زمینه ضرر می‌کند و باید واقعاً در بدنه نظام پوست اندازی اتفاق بیفتد تا طیفی به معنای واقعی کلمه بروند و طیف وسیعِ نشیط، درس خوانده، دست پاک و انقلابی روی کار بیایند تا شرایط کشور عوض شود. 📖 متن کامل: http://meftaah.com/?p=24152 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 گذر زمان، ضرورت و اهمیت فقه را بیش از پیش هویدا می‌‌کند 🔻 آیت‌الله محمد جواد فاضل لنکرانی تأکید کرد؛ 📚 هرچه زمان می‌گذرد، ضرورت و اهمیت فقه برای ما بیشتر روشن می‌شود. همین بیماری کرونا چه ارتباط تنگاتنگی با فقه پیدا کرد و برای ما فقهی را به نام فقه کرونا به ارمغان آورد. 📚 خود همین عزاداری را باید فقه به میدان بیاید تا چارچوب دقیق و صحیح آن را برای مسلمان‌ها و خصوصاً شیعیان روشن کند. فقیه است که باید بگوید آیا بر انجام هر عملی ما نیاز به دلیل خاص داریم یا نه؟ 📚 آقایان و فضلای بزرگوار به فقه اهمیت بدهید، امروز با فقه سلامت، فقه تجارت، فقه زیارت، فقه عزاداری و دیگر فقه‌های مضاف مواجه هستیم. یعنی هیچ عملی در جامعه بشری نیست مگر اینکه یک فقه و احکام خاصی دارد! کسی فکر نکند این احکام مربوط به 1400 سال گذشته است و توجه به آن نکند. به فقه اهمیت بدهید، بشر نمی‌تواند جدای از فقه باشد. 📚 حوزه‌های علمیه و آحاد طلاب باید توجه کنند که هر روز انگیزه و عمل خود را نسبت به حفظ انقلاب و استمرار آن مضاعف کنند. ما باید بر استمرار این انقلاب کوشا باشیم و از این انقلاب به نحو دقیق مراقبت و حفاظت نماییم. 🔹 متن کامل: http://meftaah.com/?p=24163 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 برگزاری نشست‌های عصرانه فناوری‌های هوشمند 📚 نخستین نشست از سلسله نشست‌های عصرانه فناوری‌های هوشمند به همت ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه برگزار می‌شود. 🎙 سخنران: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی قدس‌پور، مدیر مؤسسه‌ سیستم‌های خبره و هوشمند اسلامی باقرالعلوم‌(ع). 📝 موضوع: تأثیر عمیق استفاده از هوش مصنوعی بر ماهیت و روش علوم اسلامی 📆 زمان: چهارشنبه ۳ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۷ 💻 لینک نشست: https://www.aparat.com/itsetad/live ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 دولت اسلامی در کلام امام و رهبری 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین شیرازی در یادداشتی مطرح کرد؛ 🔹 دولت اسلامی به معنای اسلامی شدن روش و منش دولتمردان و طراحی سازوکار کارها و نهادهای نظام بر اساس معارف اسلام ناب محمدی است. 🔹 امروز حکومت دست پیروان حضرت امیرالمومنین(ع) است؛ دولتمردان باید خصوصیات و ویژگی‌های آن امام بزرگوار و عزیز را در عمل و رفتار خود به نمایش بگذارند. 🔹 در حکومت علوی، هدف اصلی انسان سازی و تربیت جامعه است، بایستی در نظام حکومتی ما نیز تربیت و تعالی مردم اصل باشد. 🔹 تمام مردم، تشنه نظام مبتنی بر حقیقت و عدالت هستند و این نظام، جز در اسلام یافت نمی‌شود. دولت اسلامی باید در سطح جامعه عدالت را ساری و جاری کند، تبعیض و امتیازدهی‌های نابجا را از بین ببرد. 🔹 ما با نگاه به درون، به اهداف دولت اسلامی دسترسی پیدا می کنیم. ما با توکل به خدا و با پیروی از اسلام ناب و با تبعیت کامل از ولی فقیه زمانمان به هدف می‌رسیم. 🔹 ما باید در مباحث مدیریتی و حکومتی، حرف اماممان را مورد توجه و عمل قرار دهیم و قانون گرایی را اصل بدانیم و با هر متخلف از قانون در دستگاه دولتی برخورد کنیم. 🔹 به یقین، استاد کارشناسی، رهبر معظم انقلاب اسلامی‌اند که بسیاری از مسائل را بهتر از دیگران درک می‌کنند. دولتمردان باید استفاده از تدابیر حکیمانه ایشان را برای خود غنیمت بدانند و از توجه و عمل به آن غفلت نکنند. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=24167 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 حوزه دارای ۲۰۰ طرح تحولی است 📚 حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 📝 مردم به توصیه‌های کادر پزشکی و درمانی پایبند باشند 📝 حوزه دارای ۲۰۰ طرح تحولی است 📝 تدوین منظومه فکری حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی 📝 ۱۳ شهریور آغاز سال جدید حوزه‌های علمیه 📝 همزمان با دانشجویان، واکسیناسیون طلاب آغاز شد 📝 تمدید مهلت ثبت‌نام رقابت‌های علمی نخبگانی طلاب سراسر کشور 📝 سامانه شمع راه‌اندازی شد 📝 دفتر امور نخبگان معاونت پژوهش حوزه علمیه خوزستان راه‌اندازی شد 📝 کتاب «آسیب شناسی امر به معروف و نهی از منکر» منتشر شد 📙 متن کامل: http://meftaah.com/?p=24173 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 ۱۳ شهریور آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم‌نژاد، معاون آموزش حوزه‌های علمیه خبر داد؛ 🔹 آغاز سال تحصیلی رسماً روز شنبه ۱۳ شهریورماه به صورت افتتاحیه مجازی در شهر قم برگزار خواهد شد. 🔹 در خصوص حضوری یا غیرحضوری بودن کلاس‌ها، اگرچه اولین اولویت در آموزش، برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری و نشست چهره به چهره استاد و شاگرد می‌باشد، ولی با توجه به شرایط حال حاضر شیوع بیماری در کشور، همچنین با توجه به تبعیت از سیاست‌های اعلامی ستاد ملی کرونا، کماکان فراگیری درسها و برگزاری کلاس‌ها، کارگاههای آموزشی، نشست‌های علمی و برگزاری هر گونه برنامهای که مستلزم تجمعات باشد، به صورت غیرحضوری و مجازی برگزار خواهد شد. 🔹 از اساتید تقاضا می‌شود با توجه به تجهیز و تکمیل سامانه آموزش مجازی، فایل‌های درسی را در این سامانه در پیشخوان حوزه‌های علمیه، بارگذاری کرده تا طلاب بتوانند به صورت مجازی از آن استفاده نمایند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 بررسی 4 وظیفه مهم حوزه در قبال دولت اسلامی در گفت‌وگوی مفتاح با آیت‌الله رجبی 1️⃣ شناسایی نیازهای دولت اسلامی و در اختیار قرار دادن دیدگاه‌های اسلام: حوزه، نهاد متولی شناخت و ارائه موازین دینی است. یعنی وظیفه دارد نیازهای دولت اسلامی در زمینه موازین دینی را شناسایی و دیدگاه‌های اسلامی را در این زمینه استخراج و ارائه دهد. 2️⃣ رصد عملکرد دولت اسلامی: از آنجایی که حوزه نسبت به موازین دینی آشناست، باید ببیند مسیر حرکت دولت اسلامی در چارچوب موازین دینی است یا خیر؟ اگر خدای ناکرده دولت در مسیری اشتباه حرکت کرد به او هشدار و تذکر دهد. 3️⃣ حمایت از حرکت‌های صحیح دولت اسلامی: حوزه وظیفه دارد هر جایی که دید دولت براساس موازین حرکت می‌کند از او پشتیبانی، حمایت و او را تشویق کند. البته این دو وظیفه اختصاصی به روحانیت ندارد بلکه وظیفه همۀ اقشار جامعه است. 4️⃣ فرهنگ سازی قوانین دولت اسلامی: از دیگر وظایف حوزه‌های علمیه آگاه سازی مردم نسبت به اجرای قوانین اسلامی دولت است. یعنی باید یار و بازوی دولت در اجرایی قوانین درست و صحیح باشد. 📚 دولت باید ارتباط خود را با حوزه بسیار وسیع کرده و از نقطه نظرات آن بهره ببرد. نیازهای خود را به حوزه عرضه کند و پشتیبانی لازم را برای استخراج و عرضۀ آن داشته باشد و از سوی دیگر ضمانت‌های لازم برای استفاده از آن‌ها و اجرای آن را در نظر گیرد. 📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=24179 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 فقه شیعه در مواجهه با جریانات نوپدید سیاسی ✅ حجت‌‌‌الاسلام والمسلمین سید سجاد ایزدهی در مدرسه تابستانه مسائل فقهی معاصر: 📙 جامعه شیعه پس از دوران غیبت به فراخور شرایط زمانه با دغدغه‌های سیاسی مواجه بوده است و فقها در پاسخ به نیازهای جامعه به حل‌وفصل مسائل فقه سیاسی اهتمام گماشته‌اند. 📙 در منطق شیعه، فقه محدودیتی ندارد و همگانی و همه زمانی و همه مکانی است و عرصه‌های گوناگون زندگی بشری را در برمی‌گیرد، 📙 با یک نگاه حکومتی تمام ابواب فقه می‌توانند جنبه سیاسی و حاکمیتی پیدا کنند و در شرایط خاصی دخالت حکومت را به‌عنوان قدرت برتر اقتضا کنند. فقه سیاسی هیچ‌گاه بن‌بست ندارد و تحت هر شرایطی می‌تواند نرم‌افزار خود را به‌روزرسانی کند. 📙 طیف وسیعی از مسائل می‌تواند ذیل مباحث فقه حکومتی دنبال بشود که البته این معنا مستدعی رویکرد حکومتی به فقه است که در مقابل رویکرد فردی به آن است. 📙 فقه شیعه در مواجهه با جریانات نوپدید سیاسی توانسته است نرم‌افزار خود را به‌روزرسانی کند و با مسائلی مانند انتخابات برخورد فعالانه داشته باشد و آن را با توجه به فلسفه سیاسی متناسب خود بومی‌سازی کند. 📙 مرحوم نائینی اولین کسی است که در موضوع پارلمان و تفکیک قوا نظریه‌پردازی فقهی کرد و این در پاسخ به مسائل خاص دوران ایشان بوده است که مسئله غالب محدود کردن قدرت سلطنتی بوده است. 📙 جمهوری اسلامی باید بتواند الگوی پیشنهادی خود را به دیگر جوامع عرضه کند تا بتوانند آن را جایگزین نظامات پیشنهادی دنیای مدرنیته کنند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 مدیریت دانش در راستای دستیابی به علوم انسانی اسلامی/ لزوم تشکیل ستاد و شورای مراکز فعال در عرصه تولید علوم انسانی اسلامی 🔰 آیت‌الله محمدحسین ملک‌زاده در گفت‌وگوی تفصیلی با مفتاح: 🔹 مدیریت دانش طبق تعریف ما می‌خواهد روند و مسیر دانش را در سطح جامعه و دنیا مدیریت کند. طرح این دیدگاه دور از ذهن نیست و به نظر منطقی می‌آید. 🔹 بزرگترین نقص و معضلِ عرصه تولید علم به ویژه علوم انسانی اسلامی، نبود نظام مدیریت دانش و نظام‌سازی علمی بوده است؛ امری که مع الاسف به صورت جدی مورد عنایت قرار نگرفته و به آن پرداخته نشده است. 🔹 در حال حاضر دغدغه اساسی این است که یک الگوی عملیاتی و روش کاربردی جهت نظریه‌پردازی و تولید علوم انسانی اسلامی داشته باشیم؛ الگو و روشی که هم کارآمدی داشته باشد و هم حجیت و اعتبار دینی. 🔹 بنابراین یکی از مأموریت‌های دارای اولویت برای مدیریت دانش در حال حاضر، سوق دادن جامعة دانشی به سوی طراحی الگوی عملیاتی و روش کاربردی جهت نظریه‌پردازی و تولید علوم انسانی اسلامی است. 🔹 باید یک نظام مدیریت دانش و علم داشته باشیم که این نظام، جریان تولید علوم انسانی اسلامی را از مراحل اولیه که بحث از مبانی و ایده‌پردازی‌های اولیه است تا مرحلة آموزش و بعد هم گسترش در سطح جامعه و کاربرد، مدیریت کند. 📙 متن کامل: http://meftaah.com/?p=24199 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ بررسی مفهوم پردازی و بایسته‌های سیاستی 🎙 سخنرانان: حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد و دکتر مریم اردبیلی 📆 زمان: سه شنبه 9 شهریور 1400/ ساعت 14 الی 17 💻 لینک نشست: Meet.ala.org.ir/b/ala-rqt-qfk 💢 کسب اطلاعات بیشتر:@Mehrestan_edu ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 سی و یکمین همایش بانکداری اسلامی 🎙 سخنران: آیت‌الله محسن اراکی 📝 موضوع: بانکداری اسلامی با نگاهی به «بیانیه گام دوم انقلاب» 📆 زمان: سه شنبه ٩ شهریور ١۴٠٠/ساعت: ١٠:٠٠ 💻 لینک: http://mohsenaraki.ir/farsi/live ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📙 قوای سه‌گانه مطالبات خود را از حوزه درباره فقه حکومتی مطرح کنند 🔰 آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست تأکید کرد؛ 🔹 برای اجرایی شدن و محقق شدن کرسی‌های آزاداندیشی فقه باید مباحثی در شورای عالی حوزه‌های علمیه مطرح شود و قوه قضائیه، قوه مقننه و قوه مجریه نیازهای خود را منعکس، و مسائل خود را برای حوزه‌های علمیه مطرح کنند. 🔹 رسانه‌ها از جمله صدا و سیما و خبرگزاری‌ها ‌و مراکز تبلیغی حوزه‌های علمیه به عنوان پل‌های ارتباطی حوزه و مردم می‌توانند نیازهای سطح جامعه را به حوزه منتقل کنند تا نسلی که می‌خواهند تحصیل کنند تربیت شوند، در حال حاضر ما در حوزه‌های علمیه نسلی را داریم که می‌توانند به تدریس موارد فقهی بپردازند اما نسلی را که در این زمینه تحصیل کنند نداریم. 🔹 بحث‌های علمی فقهی عمیق قالب خاصی ندارند و خطا از همین جا صورت می‌گیرد که تلاش می‌کنند قالب‌های خاصی برای این بحث‌ها تعریف کنند ما باید بگذاریم بحث‌های فقهی با ارائه سلایق مختلف، حالتی مردمی پیدا کند؛ منظورم از حالتی مردمی، «مردمی حوزوی» است؛ یعنی طلبه‌های همه سطوح بتوانند نظرات خود را بیان کنند. 🔹 حوزه‌های علمیه برای پاسخگویی به نیازهای جامعه در دو سطح فعالیت می‌کنند، در سطح اول سؤالات و شبهات مطرح شده در جامعه و اذهان عموم مردم را پاسخ می‌دهند که در این سطح حوزه‌های علمیه نیروها و مبلغان زیادی دارند و در سطح دیگر بحث پاسخگویی به مباحث عمیق فقهی است. 📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=24207 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 فقه ورزش در پژوهش‌های حوزوی مغفول مانده است 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین وحدتی شبیری در نشست علمی مطرح کرد؛ 📝 فاضل حوزوی باید علاوه بر دانش فقه، در یک یا دو حوزه تخصصی صاحب بینش گردد تا در برخورد با مسائل نو، توان اجتهاد داشته باشد. 📝 یکی از موضوعاتی که سزاست فاضل حوزوی در پژوهش‌های خود به آن عنایت داشته باشد، مفهوم فقه ورزش است که منابع قدیم در سنت اسلامی به آن پرداخته‌اند، اما متاسفانه اکنون از آن غفلت شده است. 📝 گاه رفتاری از ورزشکاران دیده می‌شود که خلاف تعالیم و اصول اخلاقی یک مسلمان است. اگر به منابع کهن و سنتی خود مراجعه کنیم، متوجه دور شدن اخلاق ورزشکاران از همتایان خود در گذشته، خواهیم شد. 📝 ورزش‌های خطرناک نیز از جمله مسائل مغفول در فقه است که در فقه ورزشی باید به آن پراخته شود. باید بررسی شود که حکم ورزش پرخطر، بنا بر شواهدی که از ضرر و هلاکت منع کرده‌اند، چگونه است و آیا باید این ورزش‌ها را تحریم کرد یا خیر؟ 📝 لازمه پاسخگویی به مسائلی چون ورود زنان به ورزشگاه‌ها، آیین دادرسی ورزش، حکمیت و داوری در ورزش، مواد انرژی‌زا و مصرف آن‌ها در مسابقات و امثال آن اشراف کافی به جوانب مختلف است. 📙 متن کامل: http://meftaah.com/?p=24186 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 نقش هوش مصنوعی در اسلامی سازی علوم انسانی 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی قدس‌پور در نشست «عصرانه فناوری‌های هوشمند»: 🔹 ارتباط هوش مصنوعی با سه مورد تولید علوم اسلامی فردی، تولید علوم اسلامی نظام گرا و تبلیغ از مسائلی است که باید مورد توجه ما قرار گیرد. ما بر این تصور هستیم که هوش مصنوعی به قدری قوت دارد که بتواند ماهیت یا روش و یا غایت علوم اسلامی را تغییر دهد. 🔹 یکی از مشکلات ما آن است که امروزه سطح فهم بالا رفته است اما متناسب با آن قواعد و قوانین مدلول یابی افزایش نیافته است یعنی عالم ما امروز چیزهایی را می‌فهمد که عالم ۱۰۰ سال قبل هیچ درکی از آن نداشت. 🔹 امروز صرف ما از یک طرف و منطق و فقه و اصول غیره هم هر کدام در بخش دیگر به صورت جزیره ای کار خود را انجام می‌دهند و در چنین فضایی ارتباط سیستماتیک بین این علوم به وجود نمی‌آید. تاثیر عمیقی که هوش مصنوعی روی علوم اسلامی می‌گذارد این است که علوم مختلف از حالت جزیره ای بودن خارج شده و سیستماتیک خواهد شد. 🔹 ما اگر دنبال اسلامی کردن علوم انسانی هستیم، حتما باید از ظرفیت‌های هوش مصنوعی استفاده کنیم و اگر این اتفاق بیفتد در حوزه برنامه ریزی و تبلیغ در فضای مجازی پیشرفت بزرگی حاصل خواهد شد. هوش مصنوعی باید ابزاری در اختیار مومن شود تا در راه بسط ولایت ولی خدا به کار گیرد، و از طرف دیگر درباره آن ذوق زده هم نشویم، بلکه باید از ظرفیت‌های آن استفاده کنیم. 📙 متن کامل: http://meftaah.com/?p=24190 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 معامله رمزارزها جایز نیست و باطل است/ نظام بانکی جدای از نظام فقه اسلامی نیست 🔰 آیت‌الله محسن اراکی در سی‌و‌یکمین همایش بانکداری اسلامی مطرح کرد؛ 🔹 نظام بانکی نهادی است که وظیفه صیانت دارایی مردم و هدایت در جهت بهره برداری صحیح و ارایه خدمات اقتصادی مناسب را بر عهده دارد و مبانی فقهی نظام بانکی به طور کامل وجود دارد. 🔹 نظام بانکی جامعه جدای از نظام فقه اسلامی نیست و در اسلام تکلیف فعالیت‌های اقتصادی کاملا مشخص شده است. 🔹 معاملات رمز ارزها از آنجا که در قبال یک کار یا معامله چیزی عاید فرد نمی‌شود و نمی‌توانند در برابر یک کالای حقیقی قرار گیرند، جایز نیست و باطل است. 🔹 رمز ارز منشا تولید ثروت نمی‌شود و صرفا یک پول اعتباری محض است که می‌خواهد به پول اعتباری دیگری تبدیل شود هدفی جز مکیدن ثروت دیگران ندارد. 🔹 اکنون مشکل اصلی کشور ما این است که سرمایه داران از طریق اعمال قدرت سیاسی و اقتصادی پول حقیقی مردم را دریافت کرده و چیزی در قبال آن نمی‌دهند. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=24222 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ حل چالش‌های فقهی نظام بانکی نیازمند اجتهاد راهبردی است 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین حسینعلی سعدی در سی‌و‌یکمین همایش بانکداری اسلامی: 📙 اگر ادعا کنیم که یکی از شاخص‌های مهم حکمرانی اسلامی، حکمرانی بر بانک، پول و به معنای اهم آن حکمرانی اقتصادی است، ادعای گزافی نکرده‌ایم. بانکداری غیر ربوی که تا اسلامی شدن یک گام دارد، نخستین مسئله مواجهه با مسائل دنیای مدرن و حکمرانی نوین است. 📙 اگر بخواهیم جزء به جزء مسائل مربوط به بیمه، بانک و بورس را تحلیل کنیم، تفکیک تأمین‌کننده اهداف نظام اسلامی نخواهد بود و گرفتار چالش دوم می‌شویم که همان مواجهه با صوری‌سازی و ظاهرسازی اسلامی است. 📙 ما نمی‌‌توانیم، سود را مجزای از بانک، بانک را مجزای از بیمه و آنها را جدای از نظام پول بدانیم و ادعای نظام‌سازی داشته باشیم، در نظام‌سازی نیازمند یک نگاه منظومه‌ای به سیستم‌ها هستیم و اگر چنین نگاهی نباشد، گرفتار ظاهرسازی اسلامی می‌شویم و به موضوعی بر می‌خوریم که اسلامی و شرعی نیست. 📙 ما با یک چالش جدی در حوزه، پول، بانک بیمه و بورس مواجه هستیم و نگاه ما نیازمند یک اجتهاد راهبردی است که منتهی به یک اجتهاد نظام‌ساز شود و با پدیده‌های مدرن دنیای مدرن، موضوع‌شناسی آن‌گونه رخ دهد که منتج به نتیجه شود. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=24231 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 کلان پروژه‌های پژوهشی مورد نیاز نظام اسلامی در حوزه آغاز شده است 🔻 آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار رئیس عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی: 📝 نیروی انتظامی و حوزه و روحانیت در عین استقلال، ماموریت‌های مهم پیوسته‌ای دارند، چرا که تامین امنیت روحی و اخلاقی و معنوی جامعه بر عهده حوزه و روحانیت است. در همان ماموریت‌های نیروی انتظامی نیز حوزه بسیار می‌تواند کمک کار باشد و ما به عنوان حوزه و روحانیت نقش مهم و کلیدی در این زمینه‌ها داریم. 📝 در بحث‌های پژوهشی اگر موضوعاتی که لازم است در عقیدتی سیاسی کار شود، ارائه دهید تا در قالب پایان‌نامه‌هایی در حوزه قم روی آن‌ها کار پژوهشی جدی شود، مدت‌ها است که کلان پروژه‌های پژوهشی زیادی که مورد نیاز نظام اسلامی است در حوزه آغاز شده است و روی آن‌ها کار می‌شود تا گره‌هایی از جامعه و نظام اسلامی باز شود. 📝 اکنون و بر اساس تجربیات گذشتگان، حوزه از منظومه فکری منسجمی برخوردار می‌باشد؛ این منظومه در قالب اسناد، طرح‌ها و برنامه‌های تحولی و متنوعی به تدوین رسیده است. یکی از طرح‌های مهم در حوزه، طرح آمایش حوزه‌های علمیه است که در آن کار ویژه‌های مهم حوزه و روحانیت به خوبی مشخص شده است و ۴۰۰رشته گرایش در ۱۶ حوزه دانشی طراحی شده است. 📝 در تفاهم‌های بین حوزه و سایر نهادها باید دبیرخانه اجرایی تشکیل و برنامه پنج ساله همکاری تدوین شود تا هماهنگ با برنامه ۵ ساله حوزه به مرحله عمل برسد و اکنون نیز آماده هستیم تا با نیروی انتظامی چنین برنامه‌ای داشته باشیم. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com