پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
✅ بررسی مبانی فقهی وحدت اسلامی از منظر فقه حکومتی 📝 نشست تخصصی كانون نظام اسلامي حوزه علميه خراسان
💢 گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح اندیشه از نشست علمی «مبانی فقهی وحدت اسلامی از منظر فقه حکومتی»
📚 علمای شیعه معتقد به فقه حکومتی هستند ولی در گذشته چون از تشکیل حکومت اسلامی مأیوس شده بودند، آن را مطرح نمیکردند ولی امام راحل فقه حکومتی را به مرحله اجرا درآوردند.
📚 قاعده احترام به مسلمان یکی از مبانی فقهی وحدت اسلامی است. قاعده احترام مورد اتفاق همه فقهاست. براساس این قاعده باید جان، مال و آبروی مسلمان حفظ شود. مسلمان هم به فرموده امام صادق(ع) به فردی گفته میشود که به یگانگی خدا شهادت دهد و رسالت پیامبر(ص) را تصدیق کند.
📚 دومین مبنای فقهی مهم در وحدت اسلامی سیره و رفتار اهلبیت(ع) است. امام صادق(ع) میفرمایند: «به صله رحم آنها (اهلسنت) بروید و در تشییع جنازه آنها شرکت کنید و به عیادت بیماران آنها بروید و حقوق آنها را ادا کنید.»
📚 اکنون که جهان تبدیل به دهکده شده، برای جلوگیری از جنایتی که در حق بشریت میشود، باید به سراغ وحدت رفته و افراد را به اصل توحید دعوت کنیم، اخوت اسلامی را برقرار کنیم.
📚 یگانگی خدا، پیامبر(ص)، قبله و قرآن کریم از مشترکات اسلامی است. همه مسلمانان در کلیات دارای اشتراکات فراوانی هستند ولی در جزئیات اختلاف دارند. نباید جزئیات را اصل قرار دهیم و با مهم جلوه کردن آنها سبب تفرقه شویم.
📙 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24811
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گزارش
#مشهد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💠 دانشگاه امام صادق﴿؏﴾ با همکاری دانشگاهها و مراکز علمی برگزار میکند:
✅ نخستین همایش بین المللی"مقاومت اسلامی: در نظر و عمل"
🔰محورهای همایش:
۱. مبانی و مؤلفههای نظری مقاومت اسلامی (قرآن، سیره، متفکّران و ...).
۲. الگوهای نظری و عملی مقاومت اسلامی (ویژگی ها، الزامات، ساختار و سازمان، فرهنگِ سیاسی و...)
۳. حکمرانی، دولت و مقاومت در منطقه غرب آسیا.
۴. روندها و جریان های معارض مقاومت در منطقه غرب آسیا.
۵. قدرتهای بزرگ و مقاومت در منطقه غرب آسیا.
۶. دیپلماسی اقتصادی و مقاومت در منطقه غرب آسیا: بازیگران، فرصت ها و موانع.
۷. مردم و مقاومت در منطقه غرب آسیا.
۸. سازمانهای بین المللی-منطقهای و مقاومت در غرب آسیا.
۹. فضای مجازی و مقاومت در منطقه غرب آسیا.
۱۰. آسیب شناسی مقاومت در منطقه غرب آسیا.
📆 زمان برگزاری: ۶ دی ماه ۱۴۰۰
🏫 مکان برگزاری: دانشگاه امام صادق﴿؏﴾
⏳آخرین مهلت ارسال
چیکده مقالات: ۱ آذر ماه ۱۴۰۰
⌛️آخرین مهلت ارسال
اصل مقالات: ۱ دی ماه ۱۴۰۰
🌐 نشانی سایت:
🔗 www.conference.isu.ac.ir
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#همایش
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
✅ مجموعه ۱۷ جلدی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی رونمایی میشود 📕 آیین رونمایی از مجموعه۱۷ ج
💢 گزارشی از کنگره «نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی» توسط حجتالاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی، دبیر علمی
🔹 کار بررسی موضوع کنگره به دستور حضرت آیتالله مکارم شیرازی آغاز شده است. در نگاه اولیه عمق و اهمیت آن قابل مشاهده نبود؛ اما پس از بررسیهای انجام گرفته الزام پرداختن به آن برای همه محققین امر نمایان شد.
🔹 کنگره دارای 15 کمیته علمی تخصصی بود که جمعاً 2 هزار چکیده مقاله به آن ارسال و 444 مقاله گزینش شدند.
🔹 مقالاتی که در این همایش رونمایی میشوند، شامل سه دسته آماده شده، برگردانده شده جهت اصلاح و مقالات جدید میشوند. ۱۷مجلد تولیدی این کنگره به طور کامل تخصصی است و متخصصان میتوانند در موضوعات تخصصی خود به هرکدام از این ۱۷ مجلد رجوع داشته باشند.
🔹 ترجمه برگزیدهای مقالات، توجه به این مقالات در دروس خارج حوزه، راه اندازی رشته تاریخ فرهنگ و تمدن دانشی شیعه در دانشگاهها، تولید منبعی روشمند با ادبیات امروز در زمینه علوم شیعی و راه اندازی یک مجله علمی تخصصی چندزبانه در حوزه تاریخ علمی تشیع باید مورد توجه قرار گیرد.
🔹 ملت ما با غافل شدن از پیشینه تاریخی خود در تولید علم دچار خودباختگی میگردد و نظرات تحمیلی را به سادگی خواهد پذیرفت؛ باید از این پدیده جلوگیری کرد. در علوم اسلامی شیعی چیزی به نام نسخ علم نداریم.
🔹 از گذشتهها قلمهایی در جهت بدنمایی از چهره تشیع فعالیت داشته و امید به حذف جامعه شیعه بستهاند. ولی تشیع هرجا پاگذاشته میراث تمدنی ایجاد کرده است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
💠 دانشگاه امام صادق﴿؏﴾ با همکاری دانشگاهها و مراکز علمی برگزار میکند: ✅ نخستین همایش بین المللی"م
12.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢تشریح بعد سخت افزاری و نرم افزاری مقاومت توسط دکتر اصغر افتخاری، دبیر علمی همایش بینالمللی «مقاومت اسلامی در نظر و عمل»
🔹به هنگام سخن از مقاومت، دو بُعد سخت افزار و نرم افزار برای آن تعریف میکنیم. جهان اسلام با بُعد سخت افزار آن، برای مدت طولانی آشنا شده و در قالبهای مختلف نظامی، در مقابل تجاوزات و تعرضات، ایستادگی کرده است. این مسئله در تاریخ تحول جهان اسلام با فراز و فرودهایی که داشته قابل ردگیری است.
🔹 در حوزه نرم افزاری هم باید به ابعادی از مقاومت پرداخته شود که جنبه نرم افزاری دارد. در نرم افزار مقاومت، از تصویرها و باورها سخن گفته میشود. سخن از اعتقادات و ارزشها و هنجار است.
🔹 تعبیر دیگری را هم میتوان درباره سخت افزار و نرم افزار مقاومت داشت که چه بسا مهمتر از تعبیر نخست باشد. یعنی وقتی از سخت افزار و نرم افزار مقاومت صحبت میشود سؤال این باشد که نسبت این دو با یکدیگر چیست؟ آیا سخت افزار اولویت دارد یا نرم افزار؟
🔹 این تعبیر میتواند یک دلالت داشته باشد که اصولاً مقاومت در حوزه نرم افزار شکل میگیرد، یعنی اگر در فرد اندیشه، ایده و فرهنگ مقاومت نهادینه نشود، سخت افزار مقاومت نیز چندان استمرار و کارآمدی نخواهد داشت.
📚 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24818
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گزارش
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 بررسی حقوق و روابط بینالملل اسلامی در گفتوگوی حجتالاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم موسیزاده با نشریه رویش اندیشه
🔹 اصل نفی سبیل و اصل عدالت ایجاب میکند که دولت اسلامی هرکجا تشخیص داد که قراردادی که ما قبلاً منعقد کردیم و در حال حاضر اجرا میشود و یا مثلاً سالها از آن گذشته و آثار خاصی هم از آن برنمیآید، در اینجا مکلف است که از باب قاعدۀ نفی سبیل، آن را نقض کند.
🔹 روابط بینالملل، خود یک موضوع مجزایی دارد و ما اینجا بیشتر از حقوق بینالملل صحبت میکنیم. اما معمولاً در روابط بینالملل آن قواعدی که حاکم است، قواعد قدرت است و هم در حقوق و هم در سیاست و هم در فکر که آنجا بیشتر قدرتها و مصالح و سیاستها حاکم هستند.
🔹 کشورهای سازمان همکاریهای اسلامی خیلی هم بهقول معروف اسلامیِ اسلامی نیستند؛ چون وقتی وضعیت حاکم بر کشورهای اسلامی را مشاهده میکنیم، میبینیم که آنگونه نیست که دغدغۀ خاصی نسبت به اسلام داشته باشند و لذا بیشتر یک اسلام شناسنامهای هستند.
🔹 آرمان ما تحقق دولت اسلامی است. اما بر اساس واقعیت چارهای نداریم که در نظام بینالملل زندگی کنیم. حالا که مجبوریم در این نظام بینالملل زندگی کنیم، بهنظر من ظرفیتهای بسیار زیادی در حقوق بینالملل وجود دارد که میتوانیم از این ظرفیتها علیه نظام سلطه و کشورهای متخاصم، فعالانه استفاده کنیم.
📝 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24806
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق
#گفتگو
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
🔸 کرسی ترویجی اقتصاد نهاد وقف
🔰 گروه اقتصاد اسلامی پژوهشکده نظام های اسلامی با مشارکت مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی برگزار می کند:
🎙با حضور:
ناصر جهانیان
مصطفی کاظمی نجفآبادی
داود نصرآبادی
علی اصغر هادوینیا
⏰ دوشنبه ۳ آبانماه ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۵:۰۰
📡 ارتباط از طریق:
🌐 join.skype.com/g9eRA7bx3Oz0
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی مفتاح از "بررسی روش تحقیق در فقه تربیتی" توسط استاد مجید طرقی در مدرسه پائیزه «فقه تربیتی و نیازهای تربیتی جامعه اسلامی»
💢 دانش تربیت کردنی که بر اساس دین باشد را فقه تربیت میگوییم. دانش فقه تربیتی دانشی است که موضوع شناختش مثل موضوع شناخت دیگران است یعنی مطالعه راجع به کارهایی که کسانی که میخواهند میل فرزند آوری خودشان را تحقق دهند انجام دهند.
💢 فقه تربیتی به دو قلمرو تقسیم میشود. یکی دانش تربیت اگر بر اساس دین به دست بیاید به آن فقه تربیتی میگوییم. اما فقه تربیتی خاص فقط راجع به وظایف و تکالیف بحث میکند. چهکارهایی والدین باید انجام دهند و چگونه. روش فرزند پروری. بایدها و نبایدها را مورد مطالعه انجام میدهد.
💢 یکی از مباحثی که پیرامون هر دانشی باید پرداخته شود مشخص شود که این دانش روش تولیدش یا بهاصطلاح امروز روش تحقیقش چیست تا کسانی که وارد مطالعه این دانش میشوند آنها هم کسانی شوند که در عرصه این دانش معارف بیشتری تولید میکنند تا این دانش توسعه پیدا کند.
💢 به عبارت امروزیتر با روش تحقیق این علم یاد میگیرند چگونه مجهولات و مشکلات علمی و عمل تربیتی را مورد تحقیق و بررسی قرار دهند تا دانش تولید شود و بر اعتبار و ارزش این دانش افزوده شود تا جزء دانشهای ماندگار شود و توسعه و گسترش بسیار بالایی پیدا کند.
📝 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24824
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📚 برگزاری نشستهای نظام حقوقی حاکم بر فضای مجازی
🔹 نشست اول: حاکمیت دولت بر فضای مجازی؛از منظر نظام حقوقی اسلام(۳آبان۱۴۰۰)
🔹 نشست دوم: حقوق و آزادیهای ملت در فضای مجازی؛ از منظر نظام حقوقی اسلام(۵آبان۱۴۰۰)
🔹 نشست سوم: حاکمیت دولت بر فضای مجازی؛ از منظر نظام حقوق(۹آبان۱۴۰۰)
🔹 نشست چهارم: حقوق و آزادیهای ملت در فضای مجازی؛ از منظر نظام حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران(۱۱آبان۱۴۰۰)
🔹 نشست پنجم: الگوی تحدید حدود در بستر فضای مجازی؛ بر اساس حقوق و آزادیهای ملت و حاکمیت دولت(۱۷آبان۱۴۰۰)
🔻اساتید دوره؛
🔹 آیتالله عباس کعبی
🔹 حجتالاسلام و المسلمین دکتر حسین تاجآبادی
🔹 حجتالاسلام دکتر حمید شهریاری
🔹 دکتر قاسم محمدی
🔹 حجتالاسلام دکتر احمدعلی قانع
🔹 دکتر محمدباقر اصغری
🔹 دکتر باقر انصاری
🔹 دکتر باقر شاملو
🔹 دکتر غلامحسین الهام
🔹 دکتر فرید محسنی
🔹 دکتر قدرتالله رحمانی
🔹 دکتر محمدرضا رهبرپور
🔹 دکتر سیدابوالحسن فیروزآبادی
🔹 دکتر سیدمحمد صادق امامیان
🏢 مکان: دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی/مرکز علم و فناوری حقوق؛ سالن جلسات شهید آوینی.
💻 لینک ورود به نشست https://www.skyroom.online/ch/mahdisiavashi/neshast1
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق
#دوره
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ وحدت و اتّحاد مسلمانها یک امر تاکتیکی نیست، امر اصولی است/ اتّحاد مسلمانان یک فریضهی قطعیِ قرآنی است
🔻 بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار میهمانان کنفرانس وحدت اسلامى و جمعی از مسئولان نظام در خصوص مسئله اتحاد مسلمانان:
1️⃣ اتّحاد مسلمانان یک فریضهی قطعیِ قرآنی است؛ این یک چیز دلبخواه نیست؛ این را به عنوان یک وظیفه باید نگاه کنیم.
2️⃣ وحدت و اتّحاد مسلمانها یک امر تاکتیکی نیست که حالا بعضی خیال کنند به خاطر شرایط خاصّی ما بایستی با همدیگر متّحد باشیم؛ نه، یک امر اصولی است.
3️⃣ امروز مرتّباً تلاش میشود که بین فِرَق مسلمین، بین شیعه و سنّی اختلاف ایجاد بشود؛ تلاش جدّی و برنامهریزیشده.
4️⃣ تصوّر نکنیم با این [کار] که ما هر سال در هفتهی وحدت دُور هم مینشینیم، سخنرانی میکنیم... وظیفهی ما انجام گرفته؛ نه، وظیفه با این چیزها تمام نمیشود.
5️⃣ یکی از هدفهای نظام جمهوری اسلامی که ما تعریف کردیم، عبارت است از ایجاد تمدّن نوین اسلامی. این کار جز با اتّحاد شیعه و سنّی امکانپذیر نیست.
6️⃣ شاخص عمده برای اتّحاد مسلمین، مسئلهی فلسطین است؛ مسئلهی فلسطین، شاخص است.
📚 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24832
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گزارش
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ سلسله نشست های علمی منهاج
📝 جلسه اول روش شناسی تولید علم دینی
با حضور استاد موالی زاده
📱دوستان عزیزی که قصد حضور در جلسات را دارند ، با توجه به محدودیت های کرونایی و ظرفیت محدود خواهشمند است نام و نام خانوادگی خود را به شماره ۰۹۱۰۹۴۰۲۳۷۶ ارسال کنند.
📆 زمان و مکان: دوشنبه ۳ آبان ماه راس ساعت ۱۵ ،حوزه علمیه بقیه الله واقع در منطقه ۲۲ ، شهرک شهید باقری
📌 در ضمن دوستانی که قصد شرکت مجازی در جلسه را دارند ، داخل لینک زیر شوند:
https://www.skyroom.online/ch/misam12/m.pajhuhesh
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه
#نشست_علمی
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 حجیت یک پدیده اجتماعی است و در جوامع بشری طبق قواعد و ضوابط معیّنی جاری میشود
🔰 آیتالله سید احمد مددی:
🔹 زیربنای کل فقه و اصول و کل معارف بحث «حجیت» است. عرض کردیم حجیت یعنی مرحله دوم بعد از جعل که همان محور «تنجز» است. مرحله وصول حکم به مکلف که در این مرحله مهم صورت ذهنیای است که مکلف از حکم دارد.
🔹 به نظر ما حجّت به معنای ما یصحّ الاحتجاج به و منجّز اعتبارات قانونی، خود و طبیعتش یک پدیده اجتماعی است و اصلاً یک پدیده فردی نیست و عام نیست. یک پدیده اجتماعی است و در جوامع بشری طبق قواعد و ضوابط معیّنی جاری میشود. اگر پدیده اجتماعی شد، قطعاً در آن ذاتیّت ـ به هر معنایی که آن را تصویر کنید ـ معنا ندارد.
🔹 ما علم را در موضوعات خارجی قبول کردیم که حجیت دارد. علم در موضوعات خارجی حجت است و حتی از بینه هم قوی تر است. اختلاف ما فقط در کیفیت حجیتش است که به نظام اجتماعی است (نکته بیرونی) نه ذاتی (نکته داخلی).
🔹 اگر از راه صحیح علم حاصل شد و من در نظام اجتماعی به آنچه وظیفه ام هست عمل کردم و تقوای سیاسی و فردی و اخلاقی را رعایت نمودم، [در امور مالی] چرا ضامن باشم؟ اگر شارع گفته است به بینه عمل کن و من به بینه عمل کردم و یا اگر توصیف را قبول کنیم و همچین موارد دیگر را و من طبق حجت شرعی عمل کردم چرا ضامن باشم؟
📝 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24847
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ نقد و ارزیابی سازوکار بیمهای و چگونگی تامین معیشت بازنشستگان از طریق بیمه بازنشستگی در ایران
🔰 انتشار یادداشت تحلیلی روز مبتنی بر آموزههای اسلام با عنوان «تأمین اجتماعی بیمهای در ایران» در اندیشکده رهیافت به قلم جواد کجوری
📚 مکتب اقتصادی اسلام در مورد میزان مطلوب مصرف عمومی یا بهعبارتدیگر، «سطح معیشت مطلوب» موضعی مشخص دارد و برای آن قوانینی وضع کرده تا در این مسیر نیازهای گوناگون انسان بهدرستی تأمین شود.
📚 الگوی مصرف در اقتصاد اسلامی حدود کمی و کیفی مصرف مطلوب و ممنوع را مشخص میکند افراد جامعه را در سطح فردی و اجتماعی به سمت مصرف مطلوب سوق دهد. و سعی دارد در این مسیر، افرادی که به هر دلیل، از قافله سطح عمومی معیشت جامعه جامانده باشند، از طریق سازوکار تأمین اجتماعی در اسلام به سطح مطلوب مصرف عمومی برساند تا رفاه عمومی حاصل شود.
📚 سازوکارهای تأمین اجتماعی برای رفع نیاز نیازمندان شیوههای مختلفی را به کار میگیرند که در تمام آنها تأمین منابع مورد نیاز از طریق سازوکار تأمین مالی و چگونگی رفع نیاز نیازمندان از طریق سازوکار تخصیص فراهم خواهد شد.
📚 بهمنظور ارزیابی شیوه تجهیز و تخصیص منابع برای بازنشستگانِ ناتوان از کار در ایران از طریق منابع بیمهای، این شیوه تأمین اجتماعی با الگوی اسلامی ارائهشده توسط آیتالله شهید سید محمدباقر صدر رحمة الله علیه مورد مقایسه قرار گرفته است.
📙 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24796
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com