eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
459 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 بررسی حقوق و روابط بین‌الملل اسلامی در گفت‌وگوی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم موسی‌زاده با نشریه رویش اندیشه 🔹 اصل نفی سبیل و اصل عدالت ایجاب می‌کند که دولت اسلامی هرکجا تشخیص داد که قراردادی که ما قبلاً منعقد کردیم و در حال حاضر اجرا می‌شود و یا مثلاً سال‌ها از آن گذشته و آثار خاصی هم از آن برنمی‌آید، در اینجا مکلف است که از باب قاعدۀ نفی سبیل، آن را نقض کند. 🔹 روابط بین‌الملل، خود یک موضوع مجزایی دارد و ما اینجا بیشتر از حقوق بین‌الملل صحبت می‌کنیم. اما معمولاً در روابط بین‌الملل آن قواعدی که حاکم است، قواعد قدرت است و هم در حقوق و هم در سیاست و هم در فکر که آنجا بیشتر قدرت‌ها و مصالح و سیاست‌ها حاکم هستند. 🔹 کشورهای سازمان همکاری‌های اسلامی خیلی هم به‌قول معروف اسلامیِ اسلامی نیستند؛ چون وقتی وضعیت حاکم بر کشورهای اسلامی را مشاهده می‌کنیم، می‌بینیم که آن‌گونه نیست که دغدغۀ خاصی نسبت به اسلام داشته باشند و لذا بیشتر یک اسلام شناسنامه‌ای هستند. 🔹 آرمان ما تحقق دولت اسلامی است. اما بر اساس واقعیت چاره‌ای نداریم که در نظام بین‌الملل زندگی کنیم. حالا که مجبوریم در این نظام بین‌الملل زندگی کنیم، به‌نظر من ظرفیت‌های بسیار زیادی در حقوق بین‌الملل وجود دارد که می‌توانیم از این ظرفیت‌ها علیه نظام سلطه و کشورهای متخاصم، فعالانه استفاده کنیم. 📝 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24806 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔸 کرسی ترویجی اقتصاد نهاد وقف 🔰 گروه اقتصاد اسلامی پژوهشکده نظام های اسلامی با مشارکت مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی برگزار می کند: 🎙با حضور: ناصر جهانیان مصطفی کاظمی نجف‌آبادی داود نصرآبادی علی اصغر هادوی‌نیا ⏰ دوشنبه ۳ آبانماه ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۵:۰۰ 📡 ارتباط از طریق: 🌐 join.skype.com/g9eRA7bx3Oz0 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی مفتاح از "بررسی روش تحقیق در فقه تربیتی" توسط استاد مجید طرقی در مدرسه پائیزه «فقه تربیتی و نیازهای تربیتی جامعه اسلامی» 💢 دانش تربیت کردنی که بر اساس دین باشد را فقه تربیت می‌گوییم. دانش فقه تربیتی دانشی است که موضوع شناختش مثل موضوع شناخت دیگران است یعنی مطالعه راجع به کارهایی که کسانی که می‌خواهند میل فرزند آوری خودشان را تحقق دهند انجام دهند. 💢 فقه تربیتی به دو قلمرو تقسیم می‌شود. یکی دانش تربیت اگر بر اساس دین به دست بیاید به آن فقه تربیتی می‌گوییم. اما فقه تربیتی خاص فقط راجع به وظایف و تکالیف بحث می‌کند. چه‌کارهایی والدین باید انجام دهند و چگونه. روش فرزند پروری. بایدها و نبایدها را مورد مطالعه انجام می‌دهد. 💢 یکی از مباحثی که پیرامون هر دانشی باید پرداخته شود مشخص شود که این دانش روش تولیدش یا به‌اصطلاح امروز روش تحقیقش چیست تا کسانی که وارد مطالعه این دانش می‌شوند آنها هم کسانی شوند که در عرصه این دانش معارف بیشتری تولید می‌کنند تا این دانش توسعه پیدا کند. 💢 به عبارت امروزی‌تر با روش تحقیق این علم یاد می‌گیرند چگونه مجهولات و مشکلات علمی و عمل تربیتی را مورد تحقیق و بررسی قرار دهند تا دانش تولید شود و بر اعتبار و ارزش این دانش افزوده شود تا جزء دانش‌های ماندگار شود و توسعه و گسترش بسیار بالایی پیدا کند. 📝 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24824 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📚 برگزاری نشست‌های نظام حقوقی حاکم بر فضای مجازی 🔹 نشست اول: حاکمیت دولت بر فضای مجازی؛از منظر نظام حقوقی اسلام(۳آبان۱۴۰۰) 🔹 نشست دوم: حقوق و آزادی‌های ملت در فضای مجازی؛ از منظر نظام حقوقی اسلام(۵آبان۱۴۰۰) 🔹 نشست سوم: حاکمیت دولت بر فضای مجازی؛ از منظر نظام حقوق(۹آبان۱۴۰۰) 🔹 نشست چهارم: حقوق و آزادی‌های ملت در فضای مجازی؛ از منظر نظام حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران(۱۱آبان۱۴۰۰) 🔹 نشست پنجم: الگوی تحدید حدود در بستر فضای مجازی؛ بر اساس حقوق و آزادی‌های ملت و حاکمیت دولت(۱۷آبان۱۴۰۰) 🔻اساتید دوره؛ 🔹 آیت‌الله عباس کعبی 🔹 حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسین تاج‌آبادی 🔹 حجت‌الاسلام دکتر حمید شهریاری 🔹 دکتر قاسم محمدی 🔹 حجت‌الاسلام دکتر احمدعلی قانع 🔹 دکتر محمدباقر اصغری 🔹 دکتر باقر انصاری 🔹 دکتر باقر شاملو 🔹 دکتر غلامحسین الهام 🔹 دکتر فرید محسنی 🔹 دکتر قدرت‌الله رحمانی 🔹 دکتر محمدرضا رهبرپور 🔹 دکتر سیدابوالحسن فیروزآبادی 🔹 دکتر سیدمحمد صادق امامیان 🏢 مکان: دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی/مرکز علم و فناوری حقوق؛ سالن جلسات شهید آوینی. 💻 لینک ورود به نشست https://www.skyroom.online/ch/mahdisiavashi/neshast1 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ وحدت و اتّحاد مسلمان‌ها یک امر تاکتیکی نیست، امر اصولی است/ اتّحاد مسلمانان یک فریضه‌ی قطعیِ قرآنی است 🔻 بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار میهمانان کنفرانس وحدت اسلامى‌ و جمعی از مسئولان نظام در خصوص مسئله اتحاد مسلمانان: 1️⃣ اتّحاد مسلمانان یک فریضه‌ی قطعیِ قرآنی است؛ این یک چیز دلبخواه نیست؛ این را به عنوان یک وظیفه باید نگاه کنیم. 2️⃣ وحدت و اتّحاد مسلمان‌ها یک امر تاکتیکی نیست که حالا بعضی خیال کنند به خاطر شرایط خاصّی ما بایستی با همدیگر متّحد باشیم؛ نه، یک امر اصولی است. 3️⃣ امروز مرتّباً تلاش می‌شود که بین فِرَق مسلمین، بین شیعه و سنّی اختلاف ایجاد بشود؛ تلاش جدّی و برنامه‌ریزی‌شده. 4️⃣ تصوّر نکنیم با این [کار] که ما هر سال در هفته‌ی وحدت دُور هم می‌نشینیم، سخنرانی می‌کنیم... وظیفه‌ی ما انجام گرفته؛ نه، وظیفه با این چیزها تمام نمی‌شود. 5️⃣ یکی از هدف‌های نظام جمهوری اسلامی که ما تعریف کردیم، عبارت است از ایجاد تمدّن نوین اسلامی. این کار جز با اتّحاد شیعه و سنّی امکان‌پذیر نیست. 6️⃣ شاخص عمده‌ برای اتّحاد مسلمین، مسئله‌ی فلسطین است؛ مسئله‌ی فلسطین، شاخص است. 📚 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24832 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ سلسله نشست های علمی منهاج 📝 جلسه اول روش شناسی تولید علم دینی با حضور استاد موالی زاده 📱دوستان عزیزی که قصد حضور در جلسات را دارند ، با توجه به محدودیت های کرونایی و ظرفیت محدود خواهشمند است نام و نام خانوادگی خود را به شماره ۰۹۱۰۹۴۰۲۳۷۶ ارسال کنند. 📆 زمان و مکان: دوشنبه ۳ آبان ماه راس ساعت ۱۵ ،حوزه علمیه بقیه الله واقع در منطقه ۲۲ ، شهرک شهید باقری 📌 در ضمن دوستانی که قصد شرکت مجازی در جلسه را دارند ، داخل لینک زیر شوند: https://www.skyroom.online/ch/misam12/m.pajhuhesh ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 حجیت یک پدیده اجتماعی است و در جوامع بشری طبق قواعد و ضوابط معیّنی جاری می‌شود 🔰 آیت‌الله سید احمد مددی: 🔹 زیربنای کل فقه و اصول و کل معارف بحث «حجیت» است. عرض کردیم حجیت یعنی مرحله دوم بعد از جعل که همان محور «تنجز» است. مرحله وصول حکم به مکلف که در این مرحله مهم صورت ذهنی‌ای است که مکلف از حکم دارد. 🔹 به نظر ما حجّت به معنای ما یصحّ الاحتجاج به و منجّز اعتبارات قانونی، خود و طبیعتش یک پدیده اجتماعی است و اصلاً یک پدیده فردی نیست و عام نیست. یک پدیده اجتماعی است و در جوامع بشری طبق قواعد و ضوابط معیّنی جاری می‌شود. اگر پدیده اجتماعی شد، قطعاً در آن ذاتیّت ـ به هر معنایی که آن را تصویر کنید ـ معنا ندارد. 🔹 ما علم را در موضوعات خارجی قبول کردیم که حجیت دارد. علم در موضوعات خارجی حجت است و حتی از بینه هم قوی تر است. اختلاف ما فقط در کیفیت حجیتش است که به نظام اجتماعی است (نکته بیرونی) نه ذاتی (نکته داخلی). 🔹 اگر از راه صحیح علم حاصل شد و من در نظام اجتماعی به آنچه وظیفه ام هست عمل کردم و تقوای سیاسی و فردی و اخلاقی را رعایت نمودم، [در امور مالی] چرا ضامن باشم؟ اگر شارع گفته است به بینه عمل کن و من به بینه عمل کردم و یا اگر توصیف را قبول کنیم و همچین موارد دیگر را و من طبق حجت شرعی عمل کردم چرا ضامن باشم؟ 📝 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24847 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ نقد و ارزیابی سازوکار بیمه‌ای و چگونگی تامین معیشت بازنشستگان از طریق بیمه بازنشستگی در ایران 🔰 انتشار یادداشت تحلیلی روز مبتنی بر آموزه‌های اسلام با عنوان «تأمین اجتماعی بیمه‌ای در ایران» در اندیشکده رهیافت به قلم جواد کجوری 📚 مکتب اقتصادی اسلام در مورد میزان مطلوب مصرف عمومی یا به‌عبارت‌دیگر، «سطح معیشت مطلوب» موضعی مشخص دارد و برای آن قوانینی وضع کرده تا در این مسیر نیازهای گوناگون انسان به‌درستی تأمین شود. 📚 الگوی مصرف در اقتصاد اسلامی حدود کمی و کیفی مصرف مطلوب و ممنوع را مشخص می‌کند افراد جامعه را در سطح فردی و اجتماعی به سمت مصرف مطلوب سوق دهد. و سعی دارد در این مسیر، افرادی که به هر دلیل، از قافله سطح عمومی معیشت جامعه جامانده باشند، از طریق سازوکار تأمین اجتماعی در اسلام به سطح مطلوب مصرف عمومی برساند تا رفاه عمومی حاصل شود. 📚 سازوکارهای تأمین اجتماعی برای رفع نیاز نیازمندان شیوه‌های مختلفی را به کار می‌گیرند که در تمام آن‌ها تأمین منابع مورد نیاز از طریق سازوکار تأمین مالی و چگونگی رفع نیاز نیازمندان از طریق سازوکار تخصیص فراهم خواهد شد. 📚 به‌منظور ارزیابی شیوه تجهیز و تخصیص منابع برای بازنشستگانِ ناتوان از کار در ایران از طریق منابع بیمه‌ای، این شیوه تأمین اجتماعی با الگوی اسلامی ارائه‌شده توسط آیت‌الله شهید سید محمدباقر صدر رحمة الله علیه مورد مقایسه قرار گرفته است. 📙 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24796 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ برگزاری کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی فتوای معیار در قانونگذاری کیفری 🎙 ارائه دهنده: دکتر اسماعیل آقا بابایی 👤👤 ناقدان: حجج‌اسلام والمسلمین حسنعلی علی اکبریان و محمد جواد ارسطا 📆 زمان: شنبه 1400/8/8 ساعت 10 الی 12 🕌 مکان: قم - پردیسان- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - تالارسردارسلیمانی 🔹 لینک ورود به جلسه http://dte.bz/danaee ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
✅ سلسله نشست های علمی منهاج 📝 جلسه اول روش شناسی تولید علم دینی با حضور استاد موالی زاده 📱دوستا
💢 گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح اندیشه از نشست «روش شناسی تولید علم دینی» با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین موالی‌زاده 📚 با شکل‌گیری انقلاب اسلامی ضرورت اداره جامعه توسط دین به صورت میدانی احساس شد، به همین دلیل حوزه‌های علمیه از حالت علمی و تئوریک خارج و وارد میدان عمل شدند. البته امام راحل حوزه علمیه را در برابر کار انجام شده قرار دادند. 📚 امام خمینی(ره) طلایه‌دار و پرچمدار تولید علوم دینی برای اداره اجتماع هستند و مهم‌ترین مسأله‌ای که ایشان در زمینه تولید علم دینی مطرح کردند، نظریه ولایت فقیه بود. 📚 مسأله ولایت فقیه یک مبحث جدیدالورودی در فقه شیعه نیست، ولی امام راحل آن را براساس مبانی فکری و جهان بینی اسلام مطرح کردند ولی دیگر فقها چنین کاری نکردند. 📚 یکی از ابتکارات امام خمینی(ره) این بود که علوم و مواد درسی حوزه را از حالت جزیره‌ای خارج کردند. 📚 کار بزرگی که امام راحل، مقام معظم رهبری، شهید بهشتی و مرحوم آیت‌الله مصباح انجام دادند این بود که فلسفه(جهان بینی) را در برای اداره اجتماع به خدمت گرفتند. 📚 نگاه انسان بدون جهان بینی، منطقه‌ای می‌شود. حتی ولایت فقیه‌ی که از اندیشه و جهان بینی شکل نگیرد، تنها به کارهای کوچک محدود شده و به فکر تشکیل تمدن اسلامی، مبارزه با ظلم و منادی وحدت شیعه و سنی نمی‌افتد. 📝 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24857 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 دوره تخصصی روش شناسی فقه تمدنی برگزار می‌شود. 🎙استاد: حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحمید واسطی، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی. 🔻موضوعات؛ 🔸چیستی و امکان اجتهاد تمدنی، 🔸غایت و کارکرد اجتهاد تمدنی، 🔸شبکه مسائل و قلمرو اجتهاد تمدنی، 🔸مبانی معرفتی و کلامی اجتهاد تمدنی، 🔸مبانی زبان شناختی اجتهاد تمدنی، 🔸مبانی روش شناختی اجتهاد تمدنی و 🔸نقشه راه اجتهاد تمدنی و آینده آن. 📚 این دوره هر هفته روز پنج شنبه ساعت 10 تا 11 صبح برگزار می‌گردد. 💻 ثبت‌نام: https://nhr.lms2.hozehkh.com/ws/m-c-j 📼 دریافت صوت: @nhrazavi ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارشی از نشست علمی «بررسی مسئله سقط جنین در ایران» 🔰 آمار تکان‌دهنده از سقط جنین در ایران؛ مرگ و میر ناشی از سقط جنین در کشور پنج برابر کروناست/پزشکان و آزمایشگاه‌ها برای گرفتار نشدن در جریمه، آمار غیرواقعی ارائه می‌دهند 🔻 دکتر محسن رضایی آدریانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم: 🔹 پزشکان و آزمایشگاه‌ها را تهدید می‌کنند که اگر بچه‌ای معلولی به دنیا بیاید شمای پزشک باید تا آخر عمر هزینه نگهداری‌اش را بدهید و برای اینکه متحمل این جریمه نشود محکم کاری می‌کند و اگر آزمایش یک در ۴۰۰ باشد می‌گوید که یک در ۲۰۰ است و به مرحله بعدی آزمایش ارجاع می‌دهد. 🔹 در کشور ما تخمین‌هایی زده‌اند که از ۳۵۰ هزار تا ۸۰۰ هزار سقط جنین در سال داریم که آمار بسیار وحشتناکی است. در کرونا سالی ۷۰ هزار مرگ و میر داریم و کل کشور درگیر موضوع شده است اما سقط جنین حداقل ۵ برابر آمار کرونا مرگ و میر دارد. 🔻 حجت‌الاسلام سید محسن مرتضوی، نویسنده حوزوی: 🔸 از نظر حکم تکلیفی سقط جنین در اسلام حرام است و جنین از همان مراحل ابتدایی تا آخر حرمت دارد. در کنار این حکم تکلیفی، اسلام حکم وضعی را پیش بینی کرده است که همان مجازات برای عملیات سقط جنین است. 🔸 پس یک بعد فتاوای فقها این است که تشخیص باید قطعی باشد و بعد دوم این است که خود زوجین باید این را احراز کنند که عسر و حرج شدید وجود دارد یا خیر. فقها می‌گویند که این دو نکته باید رعایت شود. 📚 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24852 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com